VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 10.01.23 - klo:20:16
Kiinni jämähtäneen latauspistokkeen saa irti parhaiten, kun soittaa lavetin paikalle ja näyttää kuskille ”Tämä töpseli ei lähde ir…” *plop*

Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Ja ihan yleisesti monen vian saa korjattua niin, että varaa huollon. Sitten kun auto kohta toimii niin peruu sen  ;D
ID.3 Pro Performance Business 2021

Nautilus

Kohta pari vuotta vanha ID.3 johon hiljattain päivitetty 2.4 softa. En muista että tällaista "ongelmaa" olisi ollut aiemmin AC-latauksessa että nopeus lähtee 2kw tasolta ja ei nouse yön aikana yli 4kw. Esim. viime yönä oli tarkoitus ladata 16% -> 60% mutta aamulla oli 7h jälkeen vasta 57%. Ulkolämpötilä n. -5C. Mielestäni aiemminkin on saattanut tuolta tasolta kylmänä lähteä, mutta noussut sitten aika nopeasti (ainakin verrattuna tähän nykyiseen) 10kW tasolle.

Nyt on ainakin kahdesta tällaisesta latauksesta kokemusta, voi olla että on ollut pidempäänkin mutta lataustarve ollut suht pieni niin ei ole osunut silmään. Sanottakoon se, että eilen kun tulin kotiin n. 60km ajon jälkeen niin  lataus alkoi 10kW teholla, mutta lopetin sen kun halusin lataa yöllä. Eli kokonaan ei nopeus ole kadonnut, vain kylmästä akusta lähdettäessä.

Kysymykseni on onko tämä normaalia vai pitääkö olla yhteydessä huoltoon? 

Apaju

Itse huomannut myös, että ohjelmistopäivityksen jälkeen on lataillut tuolla kotilaturillakin hieman erilailla kuin ennen.
Aiemmin lähes aina alusta loppuun tuolla 11 Kw:lla, mutta päivityksen jälkeen normaalikäppyrä usein, varsinkin nyt kylmemmillä keleillä on kuvan mukainen. Ja tuossa akkua ladataan ajon jälkeen eli ei ole edes kylmä akku.

VW ID.3 Life

Nautilus

Muistin, että näenhän minä tuolta Home Assistantin kautta historiaakin. Eli viime yönä lataus:


Sitten kun menee muutaman latausta kauemmaksi:


Tuolloin 17.1. näyttää ulkolämpötila olleen -2C -> 0C, viime yönä -7C -> -4C. Aiheuttaako tuo nollan alle meneminen tuollaisen dropin?

Vastarakki

Mäkin oon havainnut saman - 2.4-päivityksen jälkeen AC-lataus on kylmällä hitaampi.

f080421

#605
Lainaus käyttäjältä: Nautilus - 23.01.23 - klo:09:19
Kohta pari vuotta vanha ID.3 johon hiljattain päivitetty 2.4 softa. En muista että tällaista "ongelmaa" olisi ollut aiemmin AC-latauksessa että nopeus lähtee 2kw tasolta ja ei nouse yön aikana yli 4kw. Esim. viime yönä oli tarkoitus ladata 16% -> 60% mutta aamulla oli 7h jälkeen vasta 57%. Ulkolämpötilä n. -5C. Mielestäni aiemminkin on saattanut tuolta tasolta kylmänä lähteä, mutta noussut sitten aika nopeasti (ainakin verrattuna tähän nykyiseen) 10kW tasolle.

Nyt on ainakin kahdesta tällaisesta latauksesta kokemusta, voi olla että on ollut pidempäänkin mutta lataustarve ollut suht pieni niin ei ole osunut silmään. Sanottakoon se, että eilen kun tulin kotiin n. 60km ajon jälkeen niin  lataus alkoi 10kW teholla, mutta lopetin sen kun halusin lataa yöllä. Eli kokonaan ei nopeus ole kadonnut, vain kylmästä akusta lähdettäessä.

Kysymykseni on onko tämä normaalia vai pitääkö olla yhteydessä huoltoon?

Minä en ole tuollaista ainakaan huomannut, että ei lataisi kunnolla noin pienessä pakkasessa. Minulla on yleensä autosta rajoitettu 6 kW ja sen verran se ottaa kun sovelluksesta katsoo. Voi tietysti olla, että auto ei ole koskaan ehtinyt jäähtyä tarpeeksi kylmäksi vaikka välissä on saattanut olla useita tuntejakin. Täytyypä testata tänään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

#606
Todella epätieteellinen koe (ID.3 58 kWh ja SW 2.4, akussa 44%):

Auto seissyt ajon jälkeen neljä tuntia pihassa noin -4 asteessa. Aloin lataamaan 6 kW:lla niin otti aluksi muutaman minuutin 5 kW ja sitten täydet 6 kW. Poistin sovelluksesta tehorajoituksen niin alkoi välittömästi ottaa 10 kW.

Eli ainakaan vielä näissä lämpötiloissa ei oma auto lataa mitenkään erityisen huonosti. Jos tuohon sovelluksen lukemaan on luottaminen niin 1 kW tehoa tuntuisi välillä menevän johonkin. Ellei sitten vain ole pyöristysvirhe.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jalauros

^Nyt kun olet vauhdissa anna taas jäähtyä ja kokeile 1x8A latausta 😅.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Vastarakki

Eipä se mötikkä tuossa ajassa hirveästi näillä keleillä jäähdy. Mä latasin tammikuussa Rukalla shukolla 77 %:sta 100:aan muistaakseni 16 tuntia. Ensimmäiset 4-5 tuntia menivät niin, että akku ei latautunut ollenkaan. Auto oli seissyt kaksi päivää siihen alle.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 24.01.23 - klo:11:40
Eipä se mötikkä tuossa ajassa hirveästi näillä keleillä jäähdy. Mä latasin tammikuussa Rukalla shukolla 77 %:sta 100:aan muistaakseni 16 tuntia. Ensimmäiset 4-5 tuntia menivät niin, että akku ei latautunut ollenkaan. Auto oli seissyt kaksi päivää siihen alle.

Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.01.23 - klo:12:24
Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)

Jep, B-asento päälle ja kunnon pumppausta kaasu-rekuperaatio. Sain tuolla keinolla akun lämpötilaa nostettua useamman asteen ennen pikalaturille saapumista. Liikennetilanne toki huomioon ottaen, esim. vilkkaalla motarilla tuollainen pumppaaninen ei ole suotavaa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

id135

Viikonvaihteessa eka shukolataus kylpylän pihassa, ei suostunut millään lataamaan yli 90%.
Syy ei selvinnyt.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.01.23 - klo:12:24
Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)
Ois kyllä kannattanut, jos olis ollut omaa sähköä, mutta vuokramökin stöpselistä varastin virtaa ja pääsin täyteen asti.

Vastarakki

Otin pari latauskäppyrää Tronitysta, koska ollaan täällä spekuloitu noita tehoja. Ensimmäinen on 11 kW julkinen latauspiste, joka antaa 11 kW pihalle. Auton akku oli latauksen aloittaessa 1 asteessa (tsekkasin EVnotifylla). Latausteho laskee tasaisesti pikku hiljaa. Latauksen loppuessa akun lämpötila oli 2 astetta.



Toinen käppyrä on pikalataus 5 %:sta ylöspäin. Akun lämpötila oli laturille saapuessa 10 astetta. Keskiteho 65 kW.



Kolmanneksi vielä huumorikäyrä K-lataukselta kylmällä akulla ja lähtö 30 % varauksesta.



f080421

Olen tässä nyt huvin vuoksi pari viikkoa lataillut kotona 1 x 8 A:lla ja näyttää omassa käytössäni riittävän sekin ihan hyvin.

Auto on nyt seissyt vuorokauden pihassa ilman piuhaa. Kävin laittamassa piuhan kiinni ja lähti melkein heti lataamaan 2 kW:lla. Lämpömittari näyttää tällä hetkellä noin -7 astetta. Ei ongelmaa ainakaan vielä näissä lämpötiloissa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Jami74

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.08.22 - klo:14:48
Onko isoakkuisessa ID.3 sama kemia kun ID.4 GTX? GTX tyyppinen akku piikittää 175 kW (hetken) jos akku sopivan lämmin. Tästä ollut vähän ristiriitaisia tietoja. Joku Saksan palsta väittää että Cupra Born olisi sama akkukemia  kun GTX (siis 77 kWh versiossa).
On sama kuin akku kuin gtx ja sitä myöten myös sama latauskäyrä

f080421

Olen ajanut ID.3:lla jo yli kaksi vuotta ja huomasin vasta nyt sellaisen "ominaisuuden", että auto ei nähtävästi huomaa latauspiuhaa jos se on ehtinyt mennä nukkumaan ovet lukitsematta. En ole varma onko se aina ollut niin vai muuttunut jossakin softassa.

Eli jos ajaa auton pihaan, jättää ovet lukitsematta ja laittaa vaikka tunnin päästä latauspiuhan kiinni niin ei ainakaan ihan pian näytä tapahtuvan mitään. Latausportissa ei pala edes valoa. Jos menee autoon sisälle istumaan niin auto herää ja lataus on käynnissä.

Tässä mielessä on loogista, että latausluukussakin on lukko, koska jos auto on nukkumassa ovet lukossa niin ovien ja latausluukun avaaminen herättää sen aina.
ID.3 Pro Performance Business 2021

JP-VW

Onko kenelläkään kokemusta ID.3 (77 kW) V2G toiminnasta? Ajautus olisi käyttää auton akustoa energiavarastona aurinkopaneelien (ylijäämä)  sähkölle ja sähkökatkojen yms. aikana virtalähteenä "ottaen" autosta virtaa takaisin kotiverkkoon tarpeen mukaan...

Daatta

^Aika marginaalinen tekniikka vielä, tulavaisuuden lupaus jne. Aiheesta muualla:

https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/kaksisuuntainen-lataus-v2g

Vaatii erikoisen inventterin ainakin, ei taida käytännön toteutuksia juuri olla.

Mitä tulee lataamiseen, niin saavutin noin 15% SOC:lla 106kW latausnopeuden taannoin! Tosin iloa kesti ainoastaan muutama minuutti ja sen jälkeen lataus katkesi Kempowerin virheeseen, muistaakseni koski ylikuumentuneita latauspinnejä. Piti vaihtaa laturia, jotta sai latauksen taas käyntiin, eka kerta omalla "uralla".
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: JP-VW - 24.09.23 - klo:14:35
Onko kenelläkään kokemusta ID.3 (77 kW) V2G toiminnasta? Ajautus olisi käyttää auton akustoa energiavarastona aurinkopaneelien (ylijäämä)  sähkölle ja sähkökatkojen yms. aikana virtalähteenä "ottaen" autosta virtaa takaisin kotiverkkoon tarpeen mukaan...

Uskoisin V2G:n yleistyvän sitten, kun koko aurinkopaneelijärjestelmä itse osaa ohjata ja kuluttaa auton sekä omia-akkuja, jolloin yksi invertteri riittäisi. Kyllä ne paneelitkin saisi teholtaan tuplaantua, niin varmasti olisi V2G:lle enemmän käyttöä. Nythän ainakin itselläni Suomessa vain kessällä auto olisi aurinkoisseen aikaan aurinkopaneelin alla parkissa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Jami74

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 25.09.23 - klo:09:38
^Aika marginaalinen tekniikka vielä, tulavaisuuden lupaus jne. Aiheesta muualla:

https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g
https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/kaksisuuntainen-lataus-v2g

Vaatii erikoisen inventterin ainakin, ei taida käytännön toteutuksia juuri olla.
Kyllä se 58kwh akun autokin ottaa sen 135kw latauksen kun menee laturille 10% paikkeilla ja isoakkuinen ottaa sen 180kw jos vaan laturin ampeerit on 500A
Mitä tulee lataamiseen, niin saavutin noin 15% SOC:lla 106kW latausnopeuden taannoin! Tosin iloa kesti ainoastaan muutama minuutti ja sen jälkeen lataus katkesi Kempowerin virheeseen, muistaakseni koski ylikuumentuneita latauspinnejä. Piti vaihtaa laturia, jotta sai latauksen taas käyntiin, eka kerta omalla "uralla".

bassek

Kovasti odotan itsekin V2G:tä, mutta sähkökatkon sattuessa pitäisi lyödä poikki yhteys gridiin ettei oma auto valaise pimeätä naapurustoa.

John_Galt

Millaista käyrää muut ovat saaneet? Mulla takapotkuisessa ID.4 77kwh akulla soc ~10% akkuun menee noin 110-130kw teholla, mutta laskee siitä tasaisesti suht nopeeta socin noustua. Noin 40-45 % kohtaan tippuu alle 100kw ja sinne jonnekkin 70% menee 75-80 kw tehoilla. Tuntuu vähän itsestä hitaalta tuo. Akusto on päivitetty uusimpaan ja lämmöstä ei taida olla kyse, sillä näin toimii kun toinen lataus näillä kylmemmillä keleillä.

Varsinkin kun ohjaa ruokakaupan pihaan lataamaan, niin joutuu aika lailla autoa odottamaan pidemmillä matkoilla.

Rasvis

Onkos täällä kellään muulla kokemusta 45 kWh köyhimysmallin latailusta? Sen pitäisi käsittääkseni ottaa enintään 50 kW sisään, mutta oma yksilö ei taida tietää asiasta. Aikaisemminkin sille on kelvannut yli 60 kW, mutta tänään Kariston Ionityllä se riehaantui imemään ainakin 82 kW:llä tuoreita elektroneja.

Tuntuu että ajosta lämmin akku alkaa pakkasillakin melkein heti ottamaan viittäkymppiä. Valmistajan lupauksiin nähden ei voi ainakaan valittaa.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 19.10.23 - klo:19:22
Onkos täällä kellään muulla kokemusta 45 kWh köyhimysmallin latailusta? Sen pitäisi käsittääkseni ottaa enintään 50 kW sisään, mutta oma yksilö ei taida tietää asiasta. Aikaisemminkin sille on kelvannut yli 60 kW, mutta tänään Kariston Ionityllä se riehaantui imemään ainakin 82 kW:llä tuoreita elektroneja.

Tuntuu että ajosta lämmin akku alkaa pakkasillakin melkein heti ottamaan viittäkymppiä. Valmistajan lupauksiin nähden ei voi ainakaan valittaa.

Tämä on pelkkä arvaus, mutta alle kolmessa asteessa auto alkaa erikseen lämmittää akkua ja sillä voi olla positiivinen vaikutus latausnopeuteen tietyissä olosuhteissa. Viimeksi kun "pika"latasin omaa 58 kWh Iidaani (kylmää, mutta plussan puolella) niin ei se päässyt edes 50 kW:iin ennen kuin piti lopettaa, vaikka akku oli alle 20%:ssa. Joten ainakin siihen nähden tuo on tosi hyvin. En ole täysin varma oliko ongelma K-Latauksen vehkeessä, kun viereen tuli Tesla lataamaan samasta laitteesta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy