VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

mikaanikko

Joo, kyllä siellä on 100 ja sen vieressä nykytilanne.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

#541
Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 22.06.22 - klo:14:04
Joo, kyllä siellä on 100 ja sen vieressä nykytilanne.

Itse kävisin ensin kokeilemassa jossakin julkisessa pisteessä, että lataako se normaalisti 11 kW:lla. Tämän tiedon perusteella voi sitten arvailla paremmin.
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Kyllä K-lataus taas todisti olevansa /Cstä.
Salossa yritin ladata, ei antanut virtaa, mutta lukitsi pistokkeen. Meni puoli  tuntiia ennenkuin aspa vastasi ja irroitti piuhan.
Onneksi oli aikaa varattu lataukseen, nyt se aika meni turhaan yritykseen. Onneksi olin lypsänyt pätkä kerrallaan lisää varausta, joten päästiin Turkuun.
Ehdittiin kuitenkin laivalle. Jäljelle jäi rangea 60 km. Saas nähdä miten huomenna paluu onnistuu?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Daatta

En ole Salossa juuri ladannut (koska asun täällä  ;D) mutta Design Hillillä on uusimmat laturit:

https://chargefinder.com/fi/sahkoauton-lataus-salo-kauppakeskus-design-hill/x5y7z3
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.06.22 - klo:08:56
En ole Salossa juuri ladannut (koska asun täällä  ;D) mutta Design Hillillä on uusimmat laturit:

https://chargefinder.com/fi/sahkoauton-lataus-salo-kauppakeskus-design-hill/x5y7z3
Jukolaan kun olin matkalla yritin noissa ladata, mutta asfalttityö testi pääsyn. Laturit muuten kyllä 10/10 eli Kempin s-sarjaa. Olisi voinut charge&drive kyllä laittaa laturit pois käytöstä tuolla ajalla…

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 23.06.22 - klo:00:06
Kyllä K-lataus taas todisti olevansa /Cstä.
Salossa yritin ladata, ei antanut virtaa, mutta lukitsi pistokkeen. Meni puoli  tuntiia ennenkuin aspa vastasi ja irroitti piuhan.


Autohan sen lukitsee. ;D

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.06.22 - klo:13:24

Autohan sen lukitsee. ;D
Voi olla, mutta se aukesi vasta aspan toimista. Autosta käsin ei mikään temppu auttanut
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.06.22 - klo:13:24
Autohan sen lukitsee. ;D

Auto toki lukitsee, mutta ei sitä voi irtikään laskea, jos siellä kaapelissa kulkee virta. Ja vaikka auto sen pystyisi katkaisemaan, niin silti se voi vielä olla jännitteinen vaikka virraton olisikin. En ole kyllä perehtynyt CCS-latausstandardiin, mitä siellä tällaisesta tilanteesta sanotaan - saako auto irrottaa otteen kaapelista jos DC-pinnit ovat jännitteiset.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mikaanikko

Nyt, kun olen asiaa pohtinut, herää kysymys: Mikä sen piuhan lukitsee, kun mitään latausta ei tapahtunut?
Lukitseeko auto pistokkeen heti, kun sen kytkee kiinni? Miksi normaalit (painele kaksi+ kertaa avausta) aputemput eivät toimineet?
Kaivoin jo takakontin pikkuluukusta kaksi silmukkaa ja pohdin kummasta pitää vetää pakkoavaus. Toisessa on punainen kuva saksista, toisessa ei mitään. Jäin kuitenkin odottamaan aspan vastausta.

On todella rasittavaa kuunnella melkein puoli tuntia naisäänen livertävän: "Kiitos soitosta. Valitettavasti kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja. Vastaamme mahdollisimman pian!"

Kerääkö K-Lataus tällä tavoin lisää katetta?
Taidanpa lähettää laskun puhelukustannuksista, olisko Keskon pomo oikea osoite?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.06.22 - klo:11:23
Nyt, kun olen asiaa pohtinut, herää kysymys: Mikä sen piuhan lukitsee, kun mitään latausta ei tapahtunut?
Lukitseeko auto pistokkeen heti, kun sen kytkee kiinni? Miksi normaalit (painele kaksi+ kertaa avausta) aputemput eivät toimineet?

Tuo oma plugarini ainakin lukitsee kaapelin heti, vaikka olisi toinen pää vielä kainalossa (Type 2 tietenkin kyseessä siinä). Avaustempuista en osaa sanoa, kun omassa ei tarvita sadetansseja, yksi painallus kaapelin vapautusnapista riittää. Tuosta kuvauksesta ei pysty varmasti sanomaan, kummassa päässä oli ohjelmisto juntturassa - laturissa vai autossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

V60

Aina kun on muistutettu siitä, kuinka paljon helpompaa sähköauton lataus on verrattuna polttiksen tankkaukseen. Onko se sitä?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

ak72

Lainaus käyttäjältä: V60 - 24.06.22 - klo:16:20
Aina kun on muistutettu siitä, kuinka paljon helpompaa sähköauton lataus on verrattuna polttiksen tankkaukseen. Onko se sitä?

Jos joku kokee tavallisen auton tankkaamisen vaikeaksi niin voi samantien lopettaa autoilun 😳🤣😋
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

V60

Sen verran aiheeseen liittyen, että tässä juhannusta vietettäessä, huomasin kun id4:sta vietiin hinurin lavalla viereisellä tiellä. Oli vissiin juhannuksen vietto käynyt voimille ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

WiseGuy

Lainaus käyttäjältä: V60 - 24.06.22 - klo:16:20
Aina kun on muistutettu siitä, kuinka paljon helpompaa sähköauton lataus on verrattuna polttiksen tankkaukseen. Onko se sitä?

Kerran jäätynyt pistoke kiinni 2vuoden aikana pesun jälkeen, kertaakaan luukku ole ollut jäässä.
Näin entisenä bensaduunarina aika vähän ongelmia siihen nähden mitä huoltsikalla tuli nähtyä. Luukut jäässä, bensat sekasin, vuotavia tankkeja, bensat sylissä... paljon tuli nähtyä vaikka ja mitä verrattuma siihen mitä sähkötolpalla nähny.

Eli oma kokemus: ainakin siistimpää ja vähemmän riskejä epäonnistuu 😃

f080421

Lainaus käyttäjältä: V60 - 24.06.22 - klo:19:35
Sen verran aiheeseen liittyen, että tässä juhannusta vietettäessä, huomasin kun id4:sta vietiin hinurin lavalla viereisellä tiellä. Oli vissiin juhannuksen vietto käynyt voimille ;D

Voisitko mennä vaikka jonnekin BMW-foorumille trollaamaan?
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.06.22 - klo:11:23
Nyt, kun olen asiaa pohtinut, herää kysymys: Mikä sen piuhan lukitsee, kun mitään latausta ei tapahtunut?
Lukitseeko auto pistokkeen heti, kun sen kytkee kiinni? Miksi normaalit (painele kaksi+ kertaa avausta) aputemput eivät toimineet?
Kaivoin jo takakontin pikkuluukusta kaksi silmukkaa ja pohdin kummasta pitää vetää pakkoavaus. Toisessa on punainen kuva saksista, toisessa ei mitään. Jäin kuitenkin odottamaan aspan vastausta.

On todella rasittavaa kuunnella melkein puoli tuntia naisäänen livertävän: "Kiitos soitosta. Valitettavasti kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja. Vastaamme mahdollisimman pian!"

Kerääkö K-Lataus tällä tavoin lisää katetta?
Taidanpa lähettää laskun puhelukustannuksista, olisko Keskon pomo oikea osoite?

Minulla on kerran käynyt niin, että latauksessa oli jokin ongelma ja portti näytti punaista valoa. Kyllä se kaapeli silti lähti lopulta ihan nätisti irti ja portin valo muuttui valkoiseksi. Nämä ongelmat K-Latauksen kanssa voi laskea yhden käden sormilla ja viikottain on tullut tuota käytettyä. Pidän K-Latausta yleisesti ottaen melko luotettavana palveluna ja onneksi on olemassa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

V60

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 24.06.22 - klo:22:07
Voisitko mennä vaikka jonnekin BMW-foorumille trollaamaan?
Trollauksen yksi määritelmä on se, että antaa harhaanjohtavaa tietoa. Tuo lavettijuttu on kyllä ihan täyttä faktaa ;)
Ja itsellä ollut varmaan 7 eri automerkkiä. Mm. VAG- konsernin tuotteita myös.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pingu

Lainaus käyttäjältä: V60 - 25.06.22 - klo:08:18
Trollauksen yksi määritelmä on se, että antaa harhaanjohtavaa tietoa. Tuo lavettijuttu on kyllä ihan täyttä faktaa ;)
Ja itsellä ollut varmaan 7 eri automerkkiä. Mm. VAG- konsernin tuotteita myös.

Onneksi yhtäkään polttomoottoriautoa ei ole koskaan hinattu pois tienposkesta, eihän?

Ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tuo ei täytä trollauksen kriteereitä. Trollauksessa on yleensä mukana ripaus älykkyyttä tai nokkeluutta.

tet

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 24.06.22 - klo:16:50
Jos joku kokee tavallisen auton tankkaamisen vaikeaksi niin voi samantien lopettaa autoilun 😳🤣😋

Kyse lienee lähinnä siitä, että moni sähköautoummikko olettaa lataamisen olevan niin hankala rasti, että se muodostuu ylivoimaiseksi sähköauton hankinan esteeksi heidän korviensa välissä. Siksi moni, jolla sitä kokemusta molemmista käyttövoimista on, tahtoo vakuutella että itse asiassa sähköauton lataaminen ei ole hankala rasti, vaan oikeastaan helpompi kuin polttiksen tankkaaminen.

Tällä jatkuvalla toistelulla näyttää olevan se negatiivinen vaikutus, että asian maalitolpat lähtevät siirtymään. Aletaankin saivarrella siitä, kuinka paljon helpompaa se on vai onko sittenkään. Kun pointti kuitenkin oli, että se ei ole niin paljon vaikeampaa, että sen takia kannattaisi sähköauton hankintaa vierastaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

f080421

Lainaus käyttäjältä: V60 - 25.06.22 - klo:08:18
Trollauksen yksi määritelmä on se, että antaa harhaanjohtavaa tietoa. Tuo lavettijuttu on kyllä ihan täyttä faktaa ;)
Ja itsellä ollut varmaan 7 eri automerkkiä. Mm. VAG- konsernin tuotteita myös.

Se voi olla faktaa, mutta ei kiinnosta yhtään ketään ID.3:n lataamista koskevassa keskustelussa. Kaiken lisäksi sähköautoistakin voi mennä vaikka rengas paskaksi. Provoksihan tuo oli tarkoitettu.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.06.22 - klo:10:58
Kyse lienee lähinnä siitä, että moni sähköautoummikko olettaa lataamisen olevan niin hankala rasti, että se muodostuu ylivoimaiseksi sähköauton hankinan esteeksi heidän korviensa välissä. Siksi moni, jolla sitä kokemusta molemmista käyttövoimista on, tahtoo vakuutella että itse asiassa sähköauton lataaminen ei ole hankala rasti, vaan oikeastaan helpompi kuin polttiksen tankkaaminen.

Tällä jatkuvalla toistelulla näyttää olevan se negatiivinen vaikutus, että asian maalitolpat lähtevät siirtymään. Aletaankin saivarrella siitä, kuinka paljon helpompaa se on vai onko sittenkään. Kun pointti kuitenkin oli, että se ei ole niin paljon vaikeampaa, että sen takia kannattaisi sähköauton hankintaa vierastaa.

Yksi osa sitä helppoutta on se, että auton voi monesti ladata kotona. Harvalla taas on bensa-asema kotona.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Valhalla

Lainaus käyttäjältä: V60 - 24.06.22 - klo:19:35
Sen verran aiheeseen liittyen, että tässä juhannusta vietettäessä, huomasin kun id4:sta vietiin hinurin lavalla viereisellä tiellä. Oli vissiin juhannuksen vietto käynyt voimille ;D

Näinkin voi juhannuksena käydä, jopa ID.4:lle. Tokkopa matka olisi jatkunut pitkälle muutoin kuin lavetilla muillakaan sakemannin merkeistä.


Kuva lainattu facesta wv ID.4 Suomi ryhmästä
It's better to burn out than fade away

V60

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 25.06.22 - klo:12:40
Se voi olla faktaa, mutta ei kiinnosta yhtään ketään ID.3:n lataamista koskevassa keskustelussa. Kaiken lisäksi sähköautoistakin voi mennä vaikka rengas paskaksi. Provoksihan tuo oli tarkoitettu.
Lähinnä juhannuskevennys. Enemmän mulla on epäilyä itse akkusähköautoista kuin merkistä. Ja itsellehän on sähköauto tulossa. Kyllä voin senkin sitten haukkua jos aihetta on  ::)
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jalauros

#563
Lainaus käyttäjältä: V60 - 25.06.22 - klo:18:46
Lähinnä juhannuskevennys. Enemmän mulla on epäilyä itse akkusähköautoista kuin merkistä. Ja itsellehän on sähköauto tulossa. Kyllä voin senkin sitten haukkua jos aihetta on  ::)
Ei kait näistä thredeistä ole kirjoitettuja sääntöjä mutta jos sitä kommentoi Id.3 latausthrediin ilman että kysyy kyseisen auton latauksesta tai kommentoi omia kokemuksiaan tulee ainakin itselle samanlainen fiilis jos oman lapsen vanhempainiltaan tulisi joku randomjonne jolla ei ole edes lasta luokalla heittelemään kommentteja opettajalle. Ei siinä, ei sekään varmaan ole kiellettyä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

ak72

Olen sen verran vanhan liiton sälli että minulle on opetettu että mitään sähkölaitetta ei saa jättää yöksi/vartioimatta lataukseen. Ehkä patteriautoissa tämä vanha ohje on sitten kumottu. Skoottereita ja sähköpyöriä on kyllä palanut kun on jätetty vartioimatta lataukseen. Harvoin bensa-autoa tankataan yön yli…
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

f080421

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 26.06.22 - klo:11:43
Olen sen verran vanhan liiton sälli että minulle on opetettu että mitään sähkölaitetta ei saa jättää yöksi/vartioimatta lataukseen. Ehkä patteriautoissa tämä vanha ohje on sitten kumottu. Skoottereita ja sähköpyöriä on kyllä palanut kun on jätetty vartioimatta lataukseen. Harvoin bensa-autoa tankataan yön yli…

Ei tankata, mutta vahditko aamuyöllä sitä, kun polttomoottoriauto on lohkolämmittimessä kiinni? Lämmityksestä on alkanut useita tulipaloja:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007670483.html

Seuraavaksi voisi vaikka palata ketjun aiheeseen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.06.22 - klo:11:23

Kaivoin jo takakontin pikkuluukusta kaksi silmukkaa ja pohdin kummasta pitää vetää pakkoavaus. Toisessa on punainen kuva saksista, toisessa ei mitään. Jäin kuitenkin odottamaan aspan vastausta.

Tutkin nyt käsikirjaa ja täytyy ihmetellä suunnittelijan logiikkaa noiden piuhanvapautussilmukoiden kohdalla. Kirjassa sanotaan, että lipukkeella varustettu on tarkoitettu pelastuslaitoksen käyttöön.
Miten punainen saksikuva tarkoittaa pelastuslaitosta? Eikös kypäräpäinen varoitus olisi selvempi?
Siinä toisessa voisi olla joku symboli siviiliä varten?

No, nyt tiedän eron ja siksi kirjoitin tämän neuvoksi muillekin. Ã,,LKÃ,,Ã,, VETÃ,,KÖ LENKISTÃ,,, JOSSA PUNAINEN SAKSISYMBOLI.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 26.06.22 - klo:13:00
Tutkin nyt käsikirjaa ja täytyy ihmetellä suunnittelijan logiikkaa noiden piuhanvapautussilmukoiden kohdalla. Kirjassa sanotaan, että lipukkeella varustettu on tarkoitettu pelastuslaitoksen käyttöön.
Miten punainen saksikuva tarkoittaa pelastuslaitosta? Eikös kypäräpäinen varoitus olisi selvempi?
Siinä toisessa voisi olla joku symboli siviiliä varten?

No, nyt tiedän eron ja siksi kirjoitin tämän neuvoksi muillekin. Ã,,LKÃ,,Ã,, VETÃ,,KÖ LENKISTÃ,,, JOSSA PUNAINEN SAKSISYMBOLI.

Punainen ja keltainen lappu. Saksi katkaisee isolta akulta piuhan. Keltainen on latausportin vapautus.

id135

#568
 

Hyvin lataa näillä helteillä, keskimäärin 74,7 kW.

jalauros

Täähän on nyt retostelua eikä mulla ole vasta kuin kaksi lataustapahtumaa suoritettuna mutta 3.0.0/77kWh (id.4) imuttelee helposti +40kW tuon päälle  :o 8).
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy