VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

FTF77

Terve,
ID3/ID4 on haaveissa hankkia, mutta toivoisin teiltä selkeitä vastauksia liittyen lataukseen, kun jotkut asiat on nyt vähän epäselviä googlaamisesta huolimatta. Taustana, että auto tulisi rivariasuntoon, jossa ei ole lataustolppia ja hankkisin ehkä siten itse latauspisteen. Se olisi kokoluokkaa 1-vaihe 16A eli ilmeisesti 3,7 kWh eli aika pieni. Suurempaan ei ole mahdollisuuksia ilman jotain muutostöitä (?). Auto on ulkoilmassa, ei tallissa. Lisäksi viikoittain teen yhden matkan työpaikalle ja takaisin (yht. n. 300 km). Muuten ajot ovat kaupunki/taajama-ajoa.

- Toimiiko tämä yhtälö lyhyellä tai pidemmällä aikataulussa? Eli lataukset onnistuvat kotona säässä kuin säässä?
- tarvitsenko lainkaan latauspistettä, jos pihan suko-pistoke tarkistetaan sähkömiehen toimesta ja/tai laitetaan joku parempi suko-pistoke?
- jos latauspiste olisi järkevin hankkia, niin onko väliä minkä hommaa?
- ja kun ajot ovat yllä mainittuja, niin mikä olisi teistä järkevin auton akkukoko?

mikkoan

Asun rivitalossa ilman latausmahdollisuutta eli käytän ainoastaan julkisia latauspisteitä.

Toistaiseksi (pari kuukautta) lataukset on sujuneet mainiosti. Pari kertaa suosikkipikalatauspaikka on ollut varattuna, mutta yleensä noissakin ollaan kiinni puolisen tuntia joten aika rivakkaan nekin vapautuvat. Lisäksi pk-seudulla on lukuisia muitakin latauspaikkoja jos pitää heti päästä laturiin. Lataan myös kauppareissuilla, mutta niistä ei välttämättä ehdi hirmuisia kilometrejä ehdi latautumaan (30-40 km). Käytännössä olen käynyt kerran kaksi viikossa pikalataamassa ajoakun 80% tasolle.

Talvella ainakin tuo sinun työmatkasi edellyttänee välilatausta eli kannattaa katsoa missä matkan varrella pääsee laturiin. Tai sitten lataa molemmissa päissä akun 80-100%, niin saattaa riittää maaliin pakkasellakin. Myös nopeus vaikuttaa paljon kulutukseen.

Itse uskon kysynnän ja tarjonnan lakiin eli pikalatauspisteitä tullee lisää maanteidenkin varsille. Vastahan S-ryhmäkin ilmoitti rakentavansa kattavan latausverkoston.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 10.04.21 - klo:19:55
Terve,
ID3/ID4 on haaveissa hankkia, mutta toivoisin teiltä selkeitä vastauksia liittyen lataukseen, kun jotkut asiat on nyt vähän epäselviä googlaamisesta huolimatta. Taustana, että auto tulisi rivariasuntoon, jossa ei ole lataustolppia ja hankkisin ehkä siten itse latauspisteen. Se olisi kokoluokkaa 1-vaihe 16A eli ilmeisesti 3,7 kWh eli aika pieni. Suurempaan ei ole mahdollisuuksia ilman jotain muutostöitä (?). Auto on ulkoilmassa, ei tallissa. Lisäksi viikoittain teen yhden matkan työpaikalle ja takaisin (yht. n. 300 km). Muuten ajot ovat kaupunki/taajama-ajoa.

- Toimiiko tämä yhtälö lyhyellä tai pidemmällä aikataulussa? Eli lataukset onnistuvat kotona säässä kuin säässä?
- tarvitsenko lainkaan latauspistettä, jos pihan suko-pistoke tarkistetaan sähkömiehen toimesta ja/tai laitetaan joku parempi suko-pistoke?
- jos latauspiste olisi järkevin hankkia, niin onko väliä minkä hommaa?
- ja kun ajot ovat yllä mainittuja, niin mikä olisi teistä järkevin auton akkukoko?

Luepa tuolta (Vastaus #48) minun latausjärjestelmäni.
Tähän asti olen hyvin pärjännyt. Yleisiä latauspisteitä olen käyttänyt vain matkoilla tai testannut WC-korttia.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 10.04.21 - klo:19:55
Taustana, että auto tulisi rivariasuntoon, jossa ei ole lataustolppia ja hankkisin ehkä siten itse latauspisteen. Se olisi kokoluokkaa 1-vaihe 16A eli ilmeisesti 3,7 kWh eli aika pieni. Suurempaan ei ole mahdollisuuksia ilman jotain muutostöitä (?). Auto on ulkoilmassa, ei tallissa. Lisäksi viikoittain teen yhden matkan työpaikalle ja takaisin (yht. n. 300 km). Muuten ajot ovat kaupunki/taajama-ajoa.

- Toimiiko tämä yhtälö lyhyellä tai pidemmällä aikataulussa? Eli lataukset onnistuvat kotona säässä kuin säässä?
* toimii, vallankin jos hommaat 16A laturin ja pistokkeen (auton mukana tulee 8A  ) Tolppaan kannattaa vaihtaa supersuko. 18h on 0-100% lataus eli käytännössö yön aikana saisi puoli akkua ladattua 58:iin. 8A on luonnollisesti tuplasti pidempi aika.

- jos latauspiste olisi järkevin hankkia, niin onko väliä minkä hommaa?
* En pidä järkevänä, jos vain yksi 16A vaihe - toki vapaudut piuhan kaivamisesta kontista.

- ja kun ajot ovat yllä mainittuja, niin mikä olisi teistä järkevin auton akkukoko?
* 58KWh - lähinnä latausasioiden takia, eli CCS 100KW ja type2 11KW. Nuo tippuu pikkuakkuisessa 45KWh:ssa 50KWh ja 7.4KW . Pidemmällä matkalla tuo 100CCS lataus on todella mukava.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 10.04.21 - klo:20:17
Asun rivitalossa ilman latausmahdollisuutta eli käytän ainoastaan julkisia latauspisteitä.


Talvella ainakin tuo sinun työmatkasi edellyttänee välilatausta eli kannattaa katsoa missä matkan varrella pääsee laturiin. Tai sitten lataa molemmissa päissä akun 80-100%, niin saattaa riittää maaliin pakkasellakin. Myös nopeus vaikuttaa paljon kulutukseen.


Eiköhän id.4 tai ainakin 77kwh id.3 tuon mene ilman välilatauksia jopa ilman latausta töissä. 300km/2=150km kuitenkin. Wltp kuitenkin yli 500km niin 100% ladattuna pitäisi mennä lähemmäs 300km talvellakin.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 10.04.21 - klo:23:23
- Toimiiko tämä yhtälö lyhyellä tai pidemmällä aikataulussa? Eli lataukset onnistuvat kotona säässä kuin säässä?
* toimii, vallankin jos hommaat 16A laturin ja pistokkeen (auton mukana tulee 8A  ) Tolppaan kannattaa vaihtaa supersuko. 18h on 0-100% lataus eli käytännössö yön aikana saisi puoli akkua ladattua 58:iin. 8A on luonnollisesti tuplasti pidempi aika.

- jos latauspiste olisi järkevin hankkia, niin onko väliä minkä hommaa?
* En pidä järkevänä, jos vain yksi 16A vaihe - toki vapaudut piuhan kaivamisesta kontista.

,,lä laita suko-pistoketta, jos on mahdollista laittaa type2. Jos tolpan päässä on lukollisen kannen takana suko, niin käytettävyys on hankalaa. Jos on kiinteä johto, niin on todella helppoa. Type2-liittimellä oleva boksi on sitten tuossa välissä käytettävyydeltään. Toki jos on sopiva paikka, vaikka katos, ja voi jättää sen sukoon kiinnitetyn latausjohdon paikalleen, niin sittenhän se vastaa kiinteää johtoa.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 11.04.21 - klo:08:37
Eiköhän id.4 tai ainakin 77kwh id.3 tuon mene ilman välilatauksia jopa ilman latausta töissä. 300km/2=150km kuitenkin. Wltp kuitenkin yli 500km niin 100% ladattuna pitäisi mennä lähemmäs 300km talvellakin.

Ei mene ainakaan ID.4 kelissä kun kelissä. Perjantaina pari astetta plussaa, kitkat ja vähän tuulta. Sekalaisessa ajossa 100% ladatulla akulla 300 km ajon jälkeen jäljellä varausta karvan yli 5%. Kunnon pakasella ja raskaassa kelissä voisi 250 km olla täysi nakki eikä ihan sitäkään jos auto seisoo 8h puolimatkassa. Lähtiessä pelkästään kabiinin lämmitys ottaa 5 kW ja akun lämmitys 6 kW (-20C arvioisin että kestää n. 1h saada akku 13C missä lopettaa lämmityksen).

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 11.04.21 - klo:12:12
Ei mene ainakaan ID.4 kelissä kun kelissä. Perjantaina pari astetta plussaa, kitkat ja vähän tuulta. Sekalaisessa ajossa 100% ladatulla akulla 300 km ajon jälkeen jäljellä varausta karvan yli 5%. Kunnon pakasella ja raskaassa kelissä voisi 250 km olla täysi nakki eikä ihan sitäkään jos auto seisoo 8h puolimatkassa. Lähtiessä pelkästään kabiinin lämmitys ottaa 5 kW ja akun lämmitys 6 kW (-20C arvioisin että kestää n. 1h saada akku 13C missä lopettaa lämmityksen).

wlp ei tarkoita ajoa 120km/h ei edes 100km/h. -30 asteessa akuston lämmitys kesti puolisen tuntia (id.3)

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 11.04.21 - klo:12:36
wlp ei tarkoita ajoa 120km/h ei edes 100km/h. -30 asteessa akuston lämmitys kesti puolisen tuntia (id.3)

Toki mitoittaminen worst case scenarion mukaan tulee kalliiksi, varsinkin jos muu ajo on lyhyttä pätkää. Itse ajattelisin niin että kärryllä pääsee aina sen 150km (-30 ja 120km/h), joka tapauksessa ja pahimmillaan voi joutua lisäämään pikkuisen virtaa ja samalla ryystää kupin kahvia. Tuossa pakkasolettamassa on suuri ero tietysti asuuko Kuusamossa vai Turussa. Tietenkin tuo ajoreitti ja profiili valaisisi energian tarvetta (keskinopeus). Optimisti uskoo tietenkin että energian käyttöä saadaan fiksummaksi softalla ja latausnopeus paranee. Tuo että akkua ei lämmitetä piuhassa on kerrassaan anteeksiantamattoman typerää, jos lähtöaika on ohjelmoitu (käsitin että se on näin tällä hetkellä). Asiasta kannattaa tietenkin olla yhteydessä myyjään, koska tuo on helposti korjattavissa ja auto alkaa saa huikeasti parempia arvioita talvikäyttöön. Varmaan se valitusten määrä korreloi korjausnopeutta - toki olen käsittänyt että tuohon tulisi helpotusta mutta kevään koittaessa ei ollut priorisoitu 2.1 softaan.
 

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 11.04.21 - klo:12:36
wlp ei tarkoita ajoa 120km/h ei edes 100km/h. -30 asteessa akuston lämmitys kesti puolisen tuntia (id.3)
Ei tietenkään, mutta ei tuossa sanottu että tuo ajo olisi moottoritietä. Talvella nopeudet pääsääntöisesti 80km/h ja motarillakin 100km/h.

Mulla oli id3 koeajettavana ja -2 kelissä moottoritietä, kaupunkiajoa ja maantietä ajaessa oli kulutus noin 20-21kwh/100km. Tällä kokemuksella uskaltaisin melkein väittää että poislukien se 1-2viikkoa jolloin pakkasta -20 tai enemmän tuo voisi melkein mennä ilman välilatausta ja kaikissa tilanteissa ainakin päissä lataamalla.

FTF77

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 10.04.21 - klo:20:17
Talvella ainakin tuo sinun työmatkasi edellyttänee välilatausta eli kannattaa katsoa missä matkan varrella pääsee laturiin. Tai sitten lataa molemmissa päissä akun 80-100%, niin saattaa riittää maaliin pakkasellakin. Myös nopeus vaikuttaa paljon kulutukseen.
Kymppitietä mennään, lähtöpäässä (TKU) aamulla johdon päässä ja muutaman päivän päästä lähtiessään HML:sta auto olisi työpaikan parkkiksella työpäivän ajan ilman latausmahdollisuutta. Matkojen välissä pikkuajoa ehkä n. 50km:n edestä. Edellisenä iltana pitänee ladata, onneksi löytyy Lidl ja se Ionitykin. Matkan varrella on sitten Vorssa.

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 10.04.21 - klo:21:43
Luepa tuolta (Vastaus #48) minun latausjärjestelmäni.
Tähän asti olen hyvin pärjännyt. Yleisiä latauspisteitä olen käyttänyt vain matkoilla tai testannut WC-korttia.
Hieno homma, tähän asiaan kaipasinkin vahvistusta. Muutenkin viestejä lukiessani tuli fiilis, että moni tekee juuri näin. Tai sitten käyttää pääsääntöisesti noita latauspisteitä. Supersukon paikka tullee katoksen alle, suojassa sateelta.

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 10.04.21 - klo:23:23
- ja kun ajot ovat yllä mainittuja, niin mikä olisi teistä järkevin auton akkukoko?
* 58KWh - lähinnä latausasioiden takia, eli CCS 100KW ja type2 11KW. Nuo tippuu pikkuakkuisessa 45KWh:ssa 50KWh ja 7.4KW . Pidemmällä matkalla tuo 100CCS lataus on todella mukava.
Selviää sitten ehkä yhdellä kahvikupposella kun on nopea lataus.

Kiitoksia kommenteista ja tulipa muutenkin luettua koko ketju. On se aika säätämistä tämä auton lataaminen, ainakin nyt tuntuu siltä.






jamo75

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 09.04.21 - klo:09:36
Vielä lisähuomautus tuohon WC-korttiin.
Edes Espoon VWCenterin (nimi näkyy olevan VV-Autotalot) edessä oleva laturi ei hyväksy sitä. ::)

ainakaan oman paikkakunnan VW huollon latauspiste ei ole ilmainen.
testasin tänään 22kw latausta k-lataus asemalla, ensimmäinen pömpeli ei suostunut käynnistämään latausta ei WC kortilla eikä k-latauksen lätkällä mutta vaihdoin kaapelin toiseen puoleen niin siitä toimi WC kortilla normaalisti. toki ei nyt 20min kauppa reissulla juuri mitään tule mutta teknisesti toimii. ja we connect id todellakin näyttää kyseisen laturin "We Charge ei tue tätä latauspistettä" - valinnalla.

p.s) aika järkyttävä rengas melu noissa kesänakeissa, edes radiota meinaa kuulla kun rohisee...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

johan on

> Suomeen tullaan rakentamaan vuoden aikana kaksikymmentä uutta K-Lataus-asemaa

> Vuoden 2021 investoinnit painottuvat suurteho- ja pikalatauspisteisiin. Myös peruslatauspisteitä tulee, mutta laitemäärät ovat aiempaa pienempiä. Investoinnit kasvattavat merkittävästi K-Latauksen suurteholatausasemien määrää: tällä hetkellä verkosto sisältää kolme IONITY-asemaa.

https://k-lataus.fi/ajankohtaista/k-lataus-kasvaa-vuoden-2021-aikana-kahdellakymmenella-uudella-latausasemalla/?utm_source=klataus_kampanjat&utm_medium=email&utm_campaign=uudetasemat_w16_2021&CID=4bb9855b-a024-4b7a-adbe-c39f95544688
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tero_


tero_

Löytyi vielä hyvä juttu noista ABC/S-ryhmän latausasemista:
https://autovouhotus.fi/s-ryhma-lahtee-mukaan-latausliiketoimintaan-laatu-ja-teho-edella/

Ilmeisesti lähtevät liikkeelle kokemuksesta viisastuneina suurempikapasiteettisilla latauslaitteilla ja useammilla latauspaikoilla.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: tero_ - 22.04.21 - klo:18:38
Löytyi vielä hyvä juttu noista ABC/S-ryhmän latausasemista:
https://autovouhotus.fi/s-ryhma-lahtee-mukaan-latausliiketoimintaan-laatu-ja-teho-edella/

Ilmeisesti lähtevät liikkeelle kokemuksesta viisastuneina suurempikapasiteettisilla latauslaitteilla ja useammilla latauspaikoilla.
Itsellä ei ole kovin hyvin toiminut tuo Tampereen Kaukajärven latauspaikat. Muutoin tämä satelliitti tyyppinen latausasemahomma on mukavampi, kun ei ole muiden latauksen tukkona, vaikka oma auto ei vetäisikään sitä huipputehot.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

ITbites

Ionity Paimio

Lämpötila 22 C - Turun Satamasta ko. pisteelle (n. 30 km) :::

Aluksi 72 kwh, mutta hyytyi 50 kwh... 
30 min ja 30 kwh = Hinta 8 EUR (0,27 EUR/kwh)

Sitten kysellään missä vika tuossa latausnopeudessa, akku oli taatusti vaadittavat 30C 100kwh lataukseen? Huomioitavaa että käytössä 1/2 tolpista.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

jopo

Kävin nelosella tuolla Paimiossa ja olin ajellut tovin tuota ennen 130 mittarinopeutta ja matkaa oli alla jo parisataa km. Silti sain ulos vain jotain 70kW luokkaa. Tosin keli oli kympin tienoilla. Akku oli vähän päälle 30%. Hiukan lämpimämmässä Lahden Ionityllä, lähes suoraan 125kW tehoille (akkua 7%). Tuosta kun latasin 60%:iin tuli keskariksi lähes 110kW. Iso ero nopeuksissa. Enpä tiedä miksi tuo Paimio hidasteli. Kyllä sen olis pitänyt yli 100 antaa 30% aloituksellakin.
Oli muuten myös Lahdessa toinen pönttö rikki.   

jamo75

keskiakkuinen id.3 on vähän kranttu 100kw saa vain jos se oikeasti on tuolla alle 10% eikä silloinkaan kovin pitkää aikaa.  id.4:n ja id.3 tourin isompi akku ottaa virtaa huomattavasti paremmin

huhujen mukaan 2022 mallivuosi / 3.0 päivitys nostaa kummankin akkukoon lataus nopeutta

Lainaus käyttäjältä: jopo - 14.05.21 - klo:00:36
Kävin nelosella tuolla Paimiossa ja olin ajellut tovin tuota ennen 130 mittarinopeutta ja matkaa oli alla jo parisataa km. Silti sain ulos vain jotain 70kW luokkaa. Tosin keli oli kympin tienoilla. Akku oli vähän päälle 30%. Hiukan lämpimämmässä Lahden Ionityllä, lähes suoraan 125kW tehoille (akkua 7%). Tuosta kun latasin 60%:iin tuli keskariksi lähes 110kW. Iso ero nopeuksissa. Enpä tiedä miksi tuo Paimio hidasteli. Kyllä sen olis pitänyt yli 100 antaa 30% aloituksellakin.
Oli muuten myös Lahdessa toinen pönttö rikki.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

paikalliseen lidliiin tuli tuo lataus pömpeli, vähän tyhmää ettei parkkiruutuja ole maalattu vihreäksi tms. tänäänkin siinä patsasteli fiat punto lataus paikalla, johdot kuitenkin yltävät 3:lle autolle ja niitä voi käyttää samaan aikaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 14.05.21 - klo:13:49
paikalliseen lidliiin tuli tuo lataus pömpeli, vähän tyhmää ettei parkkiruutuja ole maalattu vihreäksi tms. tänäänkin siinä patsasteli fiat punto lataus paikalla, johdot kuitenkin yltävät 3:lle autolle ja niitä voi käyttää samaan aikaan.

Salossa ei ole vielä kummassakaan, vaikka Valurin toimipiste rempattiin juuri. Mutta eipä sitä Punto-kuskia välttämättä kiinnosta onko paikalla lataustolppa vai ei, vaikka oliskin vihreäksi maalattu se ruutu. "Hei vapaa parkkipaikka".
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 14.05.21 - klo:07:34
keskiakkuinen id.3 on vähän kranttu 100kw saa vain jos se oikeasti on tuolla alle 10% eikä silloinkaan kovin pitkää aikaa.  id.4:n ja id.3 tourin isompi akku ottaa virtaa huomattavasti paremmin


Eikös se ole "impressive" myös 58:lla akulla. 100kw menee n. 35-36% 100-103kW vaakasuoralla käyrällä. Eli saa nopeasti sen 100-200km rangea. Tästä alkaa lasku ja 60% taisi olla teho 60kW. Isompi akku on vähän parempi erityisesti alun suuremman lataustehon ansiosta. Latausnopeus on kyllä hyvä ja tasainen volskissa kilpailijoihin verrattuna.

Seamaster

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.05.21 - klo:14:06
Salossa ei ole vielä kummassakaan, vaikka Valurin toimipiste rempattiin juuri. Mutta eipä sitä Punto-kuskia välttämättä kiinnosta onko paikalla lataustolppa vai ei, vaikka oliskin vihreäksi maalattu se ruutu. "Hei vapaa parkkipaikka".

Vaikka itsellä ei ladattavaa autoa ole, niin olisi oikeus ja kohtuus, että sähkärin paikalle pysäköity ei ladattava auto voidaan sakottaa, mutta mahtaako säännökset sallia ?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.05.21 - klo:14:06
Salossa ei ole vielä kummassakaan, vaikka Valurin toimipiste rempattiin juuri.

Korjaan itseäni, onhan siellä latausasema! Ohi kun ajeltiin niin joku Passatti siihen oli pysäköity. :D

Joo, autoilijoilta kestää oppia aikansa mihin noita latausasemia oikein käytetään...

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 14.05.21 - klo:16:08
Vaikka itsellä ei ladattavaa autoa ole, niin olisi oikeus ja kohtuus, että sähkärin paikalle pysäköity ei ladattava auto voidaan sakottaa, mutta mahtaako säännökset sallia ?

Ei voi mielestäni sakottaa, vähän sama kuin perheparkeissa. Jos siihen haluaa pysäköidä ilman sähkistä/lapsia niin siitä vaan jos perse kestää.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.05.21 - klo:08:44
Korjaan itseäni, onhan siellä latausasema! Ohi kun ajeltiin niin joku Passatti siihen oli pysäköity. :D

Joo, autoilijoilta kestää oppia aikansa mihin noita latausasemia oikein käytetään...

Ei voi mielestäni sakottaa, vähän sama kuin perheparkeissa. Jos siihen haluaa pysäköidä ilman sähkistä/lapsia niin siitä vaan jos perse kestää.
Miten tämä eroaa sitten "vain henkilökunnalle" tai "varattu ABC-123" kylteistä. Onko niilläkin vastaava vain kehoittava voima?
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 14.05.21 - klo:16:08
Vaikka itsellä ei ladattavaa autoa ole, niin olisi oikeus ja kohtuus, että sähkärin paikalle pysäköity ei ladattava auto voidaan sakottaa, mutta mahtaako säännökset sallia ?

luulen että suurin ongelma on että toi Lidil ABB:n laturi on sellainen missä voi käyttää kaikkia 3 lataus tapaa samaan aikaan CSS,TYPE2 ja CHARAMO jolloin siihen voi pysäköidä 3 autoa rinnakkain. vain keskimmäisen auton paikka on selvästi näkyvissä niillä peruutuksen esto kaiteilla. viereässä olevat ruudut sinänsä näyttävät normaaleilta vaikka itse laturin johto yltää siihen vallan mainiosti.

sattumoisen käppäilin autolle samaan aikaan punnon omistajan kanssa niin hieman iäkkäämpi naishenkilö oli kyseessä...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 17.05.21 - klo:09:03
Miten tämä eroaa sitten "vain henkilökunnalle" tai "varattu ABC-123" kylteistä. Onko niilläkin vastaava vain kehoittava voima?

Samaa sarjaa mielestäni. En ole toki lain asiantuntija.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tonttu66

Että voi sakottaa, pitää olla liikennemerkillä osoitettu että vain sähköautoille ja kaupungin/kunnan aluetta. Täällä Helsingissä on kaupungin pysäköintipaikkoja, joissa on pysäköintikielto lisäkilvellä ”Sähköautojen lataus sallittu”.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

jamo75

Kuusamo saa K-Latauksen ensimmäisen suurteholatausaseman

Maahan saadaan kesällä K-Latauksen ensimmäiset suurteholatausasemat, joista yksi nousee hartaasti odotetulle paikalle Kuusamoon. Suuren tehon latausta tulee kesän aikana lisäksi tarjolle muun muassa nelostien varteen Helsinkiin, Heinolaan ja Jyväskylään.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 17.05.21 - klo:09:06
luulen että suurin ongelma on että toi Lidil ABB:n laturi on sellainen missä voi käyttää kaikkia 3 lataus tapaa samaan aikaan CSS,TYPE2 ja CHARAMO jolloin siihen voi pysäköidä 3 autoa rinnakkain.
Nummelan Lidlin laturista saa virtaa Type 2:n lisäksi vain joko CHAdeMO:sta tai CSS:stä. Lisäksi CSS- ja CHAdeMO-kaapelit ulottuvat kunnolla vain latauspömpelin kohdalla olevaan, vihreäksi maalattuun ruutuun. Type 2 -kaapeli ylettyy myös siihen toiseen vihreään ruutuun.

Toiveissa siis olisi, että Type 2 -lataajat ajaisivat siihen viereiseen ruutuun, ettei isompaa virtaa haluavien tarvitsisi odotella, mutta näinhän se ei valitettavasti useinkaan ole.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy