VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 24.05.21 - klo:15:05
Nummelan Lidlin laturista saa virtaa Type 2:n lisäksi vain joko CHAdeMO:sta tai CSS:stä.

Itse olen ollut siinä luulossa, että ne ovat aina noin, että vain jommasta kummasta. Tuntuisi vähän hölmölle, että jos on kaksi pikalaturia samassa pömpelissä, niin toiseen laitetaan vain CCS-liitin ja toiseen vain CHAdeMO-liitin. Sehän rajaa asiakaskuntaa aika lailla siinä kohtaa, kun toinen laturi on käytössä, tällöin toiseen pääsee vain oikeanlaisella autolla. Luulisi, että jokaisessa pikalaturissa on sekä CCS että CHAdeMO. Jos näin on, niin tuplalaturissa on silloin piuhoja 2+2. Kaksikärsäiset lienevät aina vain yhden laturin pömpeleitä, näin ainakin maalaisjärki sanoisi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jamo75

veikkaa että se on kiinni minkä toimittajan laturi on, ainakin huoltoasemilla niinssä vanhoissa fortumin latureissa lukee että ei voi jakaa. mutta tossa lidl:n laturissa ei mitään sellaista ole, toki en ole koettanut toimiiko se käytännössä, ainakin type2 + charmo toimi samaan aikaan, en silloin tarvinnut CSS latausta

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.05.21 - klo:15:54
Itse olen ollut siinä luulossa, että ne ovat aina noin, että vain jommasta kummasta. Tuntuisi vähän hölmölle, että jos on kaksi pikalaturia samassa pömpelissä, niin toiseen laitetaan vain CCS-liitin ja toiseen vain CHAdeMO-liitin. Sehän rajaa asiakaskuntaa aika lailla siinä kohtaa, kun toinen laturi on käytössä, tällöin toiseen pääsee vain oikeanlaisella autolla. Luulisi, että jokaisessa pikalaturissa on sekä CCS että CHAdeMO. Jos näin on, niin tuplalaturissa on silloin piuhoja 2+2. Kaksikärsäiset lienevät aina vain yhden laturin pömpeleitä, näin ainakin maalaisjärki sanoisi.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 24.05.21 - klo:16:38
veikkaa että se on kiinni minkä toimittajan laturi on, ainakin huoltoasemilla niinssä vanhoissa fortumin latureissa lukee että ei voi jakaa. mutta tossa lidl:n laturissa ei mitään sellaista ole, toki en ole koettanut toimiiko se käytännössä, ainakin type2 + charmo toimi samaan aikaan, en silloin tarvinnut CSS latausta


Espoonlahden Lidlissä kokeilin kerran, niin pystyi mielestäni lataamaan vain type2 tai CSS, ei antanut yhtäaikaa. En mene uudestaan.

jamo75

tänään oli enyaq css latauksessa ja itse käytin type2:sta (id.4:ssa) hyvin toimi.
lidlin ruudut sähköautoille oli myöskin maalattu ja tilaa oli enää vain 2:lle autolle

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 24.05.21 - klo:17:19
Espoonlahden Lidlissä kokeilin kerran, niin pystyi mielestäni lataamaan vain type2 tai CSS, ei antanut yhtäaikaa. En mene uudestaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jamo75

we chargen kuukausi lasku sähköpostiin niin ei voi kyllä kuin ihmetellä toimintaa

k-lataus 50kw on maksanut 19EUR josta saanut 30kw/h ja kestänyt 36min
- 30,290 00:36:41 15,56 EUR 24,0 % 19,29 EUR

taasen ionity kestänyt 16min josta samat 30kw/h ja hinta 5EUR (toki ei ihan vertailu kelpoista koska lataus id.4:n 120kw nopeudella mutta toistaalta ei se id.4 tuosta k-latauksestakaan 50kw enempää saa).
- 30,770 00:16:36 4,02 EUR 24,0 % 4,98 EUR

toki nämä mitään makseet menevät ilmais tarifiiin josta näyttää vielä olevan reilu 500EUR käyttämättä, lataamaan siis...
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 01.06.21 - klo:07:37
toki nämä mitään makseet menevät ilmais tarifiiin josta näyttää vielä olevan reilu 500EUR käyttämättä, lataamaan siis...

Onko tuo ID.3 1st aikainen tili, vai saiko ID.4:nkin mukana ilmaista latausta? Itse en ole We Chargea vielä edes rekisteröinyt, käyttöä olisi teoriassa Ionitylla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jamo75

joo se sama. eli vain auto vaihtui. id.4:ssa ei ollut minkaanlaista kamppanjaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.06.21 - klo:14:39
Onko tuo ID.3 1st aikainen tili, vai saiko ID.4:nkin mukana ilmaista latausta? Itse en ole We Chargea vielä edes rekisteröinyt, käyttöä olisi teoriassa Ionitylla.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Wasabrod

Tuli heitettyä ensimmäinen vähän pidempi lenkki (570km) sähkökotterolla. Tähän asti olen käyttänyt pelkästään kotilatausta, niin nyt sitten tuli kokeiltua tienpäällä pari kertaa CCS-asemaa. Latus 50kW:n teholla onnistui molemmilla kerroilla ilman mitään ongelmia, käytin operaatioon PlugSurfing appia kännykällä, ja sähköä näytti menevän akkuun jotakuinkin maksimiteholla.

Kyllähän tämä lataushässäkkä on melkoisen sekavaa, kun puhelimeen pitäisi laittaa tusina eri appeja, tai hommata hansikaslokeroon tusina RF-lätkää. Latauspaikkoja etsiessä kokeilin asentaa myös Virta-apin. Rekisteröityminen olisi vaatinut 30â,¬ alkupanostuksen, ja lisäksi joka kuukausi olisi mennyt "nimellinen" yksi euro. Kun vielä Virran latausasemilla elektronitkin näyttää olevan kalliimpaa (0.33â,¬ vs 0.20â,¬), niin en ymmärrä mistä heille löytyy asiakkaita. Miksi pitää periä jotain "nimellistä" kuukausimaksua? Miksi ihmeessä, ei he tuolla rikastu, mutta asiakkaita saattaa alkaa tuommoinen ärsyttämään? Ja miksi pitää ottaa tuo 30â,¬ aloitusmaksu, muille ei tarvi sitäkään maksaa?

Käytin asemien etsintään latauskartta.fi palvelua, josta näkee aseman palveluntarjoajan, jonka jälkeen saman aseman voi yrittää etsiä ko palveluntarjojan apista. Lisäksi tuolla on ilmeisesti jotain proxy-palveluita (PlugSurfing?), joiden avulla voi maksaa useamman eri palveluntarjoajan asemilla - tai sitten olen ymmärtänyt väärin. Joka tapauksessa hieman on sekava soppa tuo auton lataaminen, ainakin jos vertaa tankkaamiseen. Oisko jotain vinkkejä miten hommaa kannattaisi lähestyä?

dwntime

Tilaat K-latauksen, Virran ja Fortum charge&drive (recharge) lätkät. Noilla pääsee alkuun ja kattaa lähes kaiken tarvittavan. Ionitya varten sitten VWn WeCharge kortti.

Virta ottaa 30â,¬ aloitusmaksun ja vähentävät siitä aina lataustapahtumat. 1â,¬ menee vain jos et käytä Virran latauspisteitä sen kk:den aikana. Jos käytät niin euroa eivät ota silloin.

Plugsurfingia ei kannata käyttää Suomessa. Ottavat roaming maksun ja se on sitten kallista lataamista. Esim. Siikalatvan 50kW laturi palveluntarjoajan omalla lätkällä (olikohan Fortum) 0,2â,¬/min, Plugsurfingilla maksettaessa 0,9â,¬/min.
Euroopassa tuo sitten on kätevä kun ei tarvii siellä puljailla eri palveluntarjoajien verkostossa ja hankkia heidän appejaan.

mikaanikko

Tuo Ionityn käyttö on varsinainen vitsi.
Aiemmin talvella yritin Hämeenlinnassa - ei onnistunut. Nyt eilen Paimiossa - ei onnistunut. Siellä on kaksi tolppaa, joista toinen vapaa mutta siinä lukikin EI KÃ,,YTÖSSÃ,,. Toinen oli varattu. Siinä joku yritti viimeisiä prosentteja valuttaa kärryynsä, mutta en jäänyt odottamaan kun mittari ilmoitti vielä 38 min olevan aikaa.
Onneksi  noita on vain kaksi Suomessa.
Enää en pysähdy Ionityn kohdalla.

Ja samanlainen vitsi on tuo Volkkarin ilmainen WeCharge.
Paimion K-laturilla kortti hyväksyttiin, lataus alkoi ja kesti pari sekuntia. Laskukin tuli heti sähköisenä - onneksi 0 â,¬. Ilmoittaa vielä "sinulla on edelleen 407 â,¬ saldoa tulevia latauksia varten"
Tottakai saldoa on, kun sitä ei pysty K-latauksella kuluttamaan.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

dwntime

Eikö nuo asemat ole Lahdessa ja Hämeenlinnassa? Paimio ilmeisesti ihan uusi asema?

Ionityä ei ole tullut testattua kun ei noita näillä pohjoisen-Suomen korkeuksilla ole. Viikon päästä tulee reissu Lahteen ja silloin täytynee tuota testata.

Rechargen HPC latureita on tullut käytettyä ja ne ovat ainakin toistaiseksi toimineet. 123kW latausteholla repi 10 minuuttia jonka jälkeen alkoi hidastua.

Antore

En oikein ymmärrä miksi noita tägejä pitäisi tilata. Ainakin Fortumin ja K-Latauksen laturit toimii loistavasti myös sovelluksen kautta. Tietysti jos se ensisijainen latauspaikka ei ole kotilaturi ja ajaa toistuvasti pitkää matkaa, niin ehkä sitten tägillä homma hoituu kätevimmin. Varsinkin Fortumin sovellus on minusta niin kätevä, ettei tägille ole mitään tarvetta.
Mikaanikon seikkailuista We Charge -kortin kanssa onkin saatu lukea paljon avautumisia ;D Kymmeniä K-Latauksen ja Virran latureita olen kortilla käyttänyt ja ensimmäistäkään ongelmaa ei ole itselleni sattunut. Ei millään pahalla, mutta väkisin mieleen hiipii aika suuri user errorin todennäköisyys. 1st-mallien ilmainen lataushan sai jatkoa tuolla kortilla marraskuun loppuun saakka, koska kortin aktivoinnissa oli aikoinaan ongelmia.

jopo

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.07.21 - klo:22:34
..

Virta ottaa 30â,¬ aloitusmaksun ja vähentävät siitä aina lataustapahtumat. 1â,¬ menee vain jos et käytä Virran latauspisteitä sen kk:den aikana. Jos käytät niin euroa eivät ota silloin.
…

Tuo Virta tagi kannattaa tilata Helenin kautta. Saa ilmaiseksi, eikä ole tuota kk maksua. Samat Virran hinnat.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.07.21 - klo:23:33
Mikaanikon seikkailuista We Charge -kortin kanssa onkin saatu lukea paljon avautumisia ;D Kymmeniä K-Latauksen ja Virran latureita olen kortilla käyttänyt ja ensimmäistäkään ongelmaa ei ole itselleni sattunut.

ja mitenhän se voisi olla user error ? kyllä itselläkin on käynyt usean kerran ettei toi ole toiminut. sinänsä kortissa tai sen käyttäjässä tuskin on mitään vikaa, ne laturit vaan eivät syysta tai toisesta toimi.

ainakin henk koht mielestä sitä tagia on nopeampi käyttää ja sen toimiminen on varmenpaa kuin toi kännnykän. ehkä se isoin ero on että kännykkää käyttäessä pitää tihrustaa jostain pienellä printattu laturin numero tai arvata mikä se näistä on... tagilla se vaan toimii, jos laturin "atk" itsessään toimii.

hukkasin sen we charge kortin ja jouduin tilaamaan uuden meni noin 5 viestiä tuen kanssa ennenkuin sain sen toimimaan... vänkäävät vaan vastaan että tee näin tai noin ja lähetä tälläinen ja tollainen kuvaruutu kopio, loppujen lopuksi vika oli kuten arvasinkin heidän omassa järjestelmässä, jälleen uusi kortti sitten ratkaisi asian
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

VG

On noi lätkät IMO näppärämpiä kuin äpit. Varsinkin kun autolla on useampi käyttäjä.
Mutta se vituttaa että lätkiä pitää olla N+1 ja siihen vielä pari äppiä päälle.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: VG - 02.07.21 - klo:08:02
On noi lätkät IMO näppärämpiä kuin äpit. Varsinkin kun autolla on useampi käyttäjä.
Mutta se vituttaa että lätkiä pitää olla N+1 ja siihen vielä pari äppiä päälle.

Samaa mieltä!

Tagilla latauksen aloittaminen on aivan helkkarin paljon nopeampaa. Ã,,ppien kanssa säätö ei kiinnosta pätkääkään.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: VG - 02.07.21 - klo:08:02
Mutta se vituttaa että lätkiä pitää olla N+1 ja siihen vielä pari äppiä päälle.
Minun on tätä vaikea ymmärtää. Jos autossa on yksi avainlenkki ja siinä nuo yleisimmät tagit (k-lataus, virta, fortum), niin miten tuo voi olla vituttavaa noilla ladata? Ottaa sen saman avainlenkin joka kerta ja valitsee niistä noin kolmesta sen minkä latauspisteen pihassa on.

vai onko noissa jokaisessa joku erillinen tunnistus vielä ja pin koodi muistettavaksi? Sitten tuo on perseestä.

Daatta

Minulla on just kolme lätkää autossa mukana, Virtaa ei kylläkään vaan Helen koska ei "perusmaksua". Hankaluus on lähinnä noiden palveluiden rekisteröinti, salasanojen muistaminen yms. ja se ettei haksahda esim. Virran tilausansaan. Ajossa tägit ja laskutus toimii sitten ihan hyvin.

Veikkaan että kaikki sähköautoilijat kokevat alussa saman hankaluuden ja tekevät ehkä saman virheenkin tuon Virran kanssa... Kunnes tästä tulee uusi kansalaistaito tai laskutus muuttuu lähimaksulle tms.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VG

Jooh. Kun taskussa on jo valmiiksi maksuvälineenä kaikkialla muualla toimiva puhelin, tuntuu oikeasti tyhmältä että siihen päälle pitää vielä liimata operaattorikohtaisia lisä-äppejä ja avainlätkiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.07.21 - klo:23:33
En oikein ymmärrä miksi noita tägejä pitäisi tilata. Ainakin Fortumin ja K-Latauksen laturit toimii loistavasti myös sovelluksen kautta. Tietysti jos se ensisijainen latauspaikka ei ole kotilaturi ja ajaa toistuvasti pitkää matkaa, niin ehkä sitten tägillä homma hoituu kätevimmin. Varsinkin Fortumin sovellus on minusta niin kätevä, ettei tägille ole mitään tarvetta.

Virran äppi on kaikkein kätevin, lähin latausasema näkyy ruudulla valmiina, ei tarvitse etsiä. Sen kuin valkkaa oikean töpselin näytöltä ja pyyhkäisee latauksen käyntiin. Lisäksi Virran äppi on noista ainoa, joka ei kirjaudu ulos jos et käytä pitkään aikaan. Sekä Fortumin että K-Latauksen äppiin pitää kirjautua uudelleen, jos et ole viikkoon tai pariin käyttänyt sitä.

Mutta tägi on kaikista paras, ei tarvi näppäillä mitään. Ottaa auton keskikonsolista tagirenkaan mukaan, kaapelin kytkentä ja tagin heilautus, se on siinä. Virta loistaa myös tässä kohtaa, äppi kilauttaa heti ilmoituksen latauksen aloituksesta, vaikka tagilla sen aloittaa. Ja ilmoitusta täppäämällä pääsee suoraan seurantaan, josta näkee livenä latauksen edistymisen. Muistaakseni sen paremmin Fortum kuin K-Latauskaan ei ilmoita tagilatauksesta, toki äpin avaamalla ja sopivilla näppäilyillä se liveseuranta niistäkin löytyy.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dwntime

Fortum kyllä toimii livenä tagillakin ladattaessa, K-latauksen äppi ei muistaakseni tee vieläkään tuota.

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.07.21 - klo:12:32
Fortum kyllä toimii livenä tagillakin ladattaessa, K-latauksen äppi ei muistaakseni tee vieläkään tuota.

Tagia käytettäessä K-lataus appi kertoo livenä kauan ja paljonko on ladattu. Fortumi kertoo ainoastaan ajan. Helen/Virta kyös molemmat. Noilla tageillä olen pärjännyt hyvin. Ainoastaan työpaikalla on pakko käyttää Plugitin appia, josta näkee myös keston ja latauksen.

dwntime

K-Latauksesta. Kyllä, eilen tuli tuo testattua ja se tosiaan näyttää tagillakin ladattaessa keston, hinnan ja ladatut kilowatit kuten mikkoan ylempänä kirjoittaa.

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.07.21 - klo:22:34
Tilaat K-latauksen, Virran ja Fortum charge&drive (recharge) lätkät. Noilla pääsee alkuun ja kattaa lähes kaiken tarvittavan. Ionitya varten sitten VWn WeCharge kortti.

Virta ottaa 30â,¬ aloitusmaksun ja vähentävät siitä aina lataustapahtumat. 1â,¬ menee vain jos et käytä Virran latauspisteitä sen kk:den aikana. Jos käytät niin euroa eivät ota silloin.

Plugsurfingia ei kannata käyttää Suomessa. Ottavat roaming maksun ja se on sitten kallista lataamista. Esim. Siikalatvan 50kW laturi palveluntarjoajan omalla lätkällä (olikohan Fortum) 0,2â,¬/min, Plugsurfingilla maksettaessa 0,9â,¬/min.
Euroopassa tuo sitten on kätevä kun ei tarvii siellä puljailla eri palveluntarjoajien verkostossa ja hankkia heidän appejaan.

Kiitos neuvoista, tästä ja muistakin. Hommaan siis vielä lätkät Heleniltä ja Fortumilta. Onhan tämä kyllä sekavaa, kun latauspisteen omistaja Recharge Infra ei itse myy sähköään https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/   :o Noh, noihin asemiin kait käy se Fortumin lätkä.

Vielä kysymys, että miten menettelette kun lähdette reissun päälle (ainut tilanne jossa itse käytän latausasemia)? Meneekö prosessi niin, että
1) ensin vilkaistaan alustava ehdotus esim täältä: https://abetterrouteplanner.com/  Sen jälkeen
2) etsitään tarkemmin mitä latausasemia olisi halutun alueen lähettyvillä, ja tämä etsintä tehdään käsin käyttämällä https://latauskartta.fi/. Kun sopiva asema on löytynyt, niin
3) tarkistetaan aseman omistaja ja yritetään siitä päätellä millä apilla/lätkällä sähkön voisi ko asemalla maksaa.

Hankalaa ja sekavaa, mitä teen väärin?


jamo75

muuten ihan vinkkinä suurin osa "fortuminen" latureista on oikeast shell rechargen jolla on halvemmat hinnat. sinänsä niinhän noissa latureissa lukee mutta eräs id.4 fb ryhmän käyttäjä asiasta valisti. haittapuolena tossa shell rechargessa on että siinä ei voi käyttää luottokorttia vaan ilmeisesti tulee pankkilaskuna.

nopeampia latureita käytettäessä kannattaa muista että sinne pitää saapua alle 10% SOC:lla ja id.3ssa se on jo aika vähän... isompi akkuisissa ei tarvitse sumplia niin tiukalle...

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 03.07.21 - klo:23:09
Kiitos neuvoista, tästä ja muistakin. Hommaan siis vielä lätkät Heleniltä ja Fortumilta. Onhan tämä kyllä sekavaa, kun latauspisteen omistaja Recharge Infra ei itse myy sähköään https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/   :o Noh, noihin asemiin kait käy se Fortumin lätkä.

Vielä kysymys, että miten menettelette kun lähdette reissun päälle (ainut tilanne jossa itse käytän latausasemia)? Meneekö prosessi niin, että
1) ensin vilkaistaan alustava ehdotus esim täältä: https://abetterrouteplanner.com/  Sen jälkeen
2) etsitään tarkemmin mitä latausasemia olisi halutun alueen lähettyvillä, ja tämä etsintä tehdään käsin käyttämällä https://latauskartta.fi/. Kun sopiva asema on löytynyt, niin
3) tarkistetaan aseman omistaja ja yritetään siitä päätellä millä apilla/lätkällä sähkön voisi ko asemalla maksaa.

Hankalaa ja sekavaa, mitä teen väärin?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 03.07.21 - klo:23:09
Kiitos neuvoista, tästä ja muistakin. Hommaan siis vielä lätkät Heleniltä ja Fortumilta. Onhan tämä kyllä sekavaa, kun latauspisteen omistaja Recharge Infra ei itse myy sähköään https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-latausohjeet/   :o Noh, noihin asemiin kait käy se Fortumin lätkä.

Vielä kysymys, että miten menettelette kun lähdette reissun päälle (ainut tilanne jossa itse käytän latausasemia)? Meneekö prosessi niin, että
1) ensin vilkaistaan alustava ehdotus esim täältä: https://abetterrouteplanner.com/  Sen jälkeen
2) etsitään tarkemmin mitä latausasemia olisi halutun alueen lähettyvillä, ja tämä etsintä tehdään käsin käyttämällä https://latauskartta.fi/. Kun sopiva asema on löytynyt, niin
3) tarkistetaan aseman omistaja ja yritetään siitä päätellä millä apilla/lätkällä sähkön voisi ko asemalla maksaa.

Hankalaa ja sekavaa, mitä teen väärin?

Lyöt auton naviin kohdeosoitteen :) ihan hyvin toimii sekin ja ehdottelee lisälataus stoppeja jos oma ajotyyli siihen näyttää tarvetta. Better route plannerilla olen tsekannut etukäteen lataustarpeita ja mitä latausasemia matkan varrella on.
Auton oman navin suurin heikkous on että se ei osaa hyödyntää HPC latureita :(

jamo75

itse en suosittelisi kyllä luottamaan siihen auton navigaattorin systeemiin, ensinnäkin siitä puuttuu todella paljon latureita, en tiedä millä arvalla siihen ne karttadataan on lisätty.

toiseksi auton navigaattori ei osaa näyttää mikä lataus tasosi on kun olet päämäärässä, joudut vaan arvelemaan KM rangen perusteella että mitenhän käy. itse laskisin noin 20km ylimääräistä siihen mitä navi matkaksi ilmoittaa.

myöskään auton navi ei tiedä mitään siitä onko laturi varattu, rikki tai onko sitä edes oikeasti olemassa (noh kait sentään).

itse toimin siten että katson abrp:lla missä lataus pisteitä on, koska siinä voi rajata vain CSS laturit, lasken miten pitkä patka tai mitä abrp antaa auton lataus tehoksi päämäärässä (siinä on suhteellisen paljon ominaisuuksia). jos omaa odb lukijan saa integraation jolloin abrp:n kännykkä appi laskee reaaliaikaisesta matkaa (toki siitä joutuu maksaa erikseen).  sekä katson myöskin vaihtoehtoisen lataus paikan, eli jos tarkistan laturin omistajan apilla että se ei olekkaan käytettävissä niin mihin sitten mennä.

Jos haluaa vetää varman päälle niin id.3:lla varmaan katsoo mikä on matka 250-300km ja siitä läheltä laturi
isompi akkuisella autolla toki on aivan eri luokka kun sen 400km pääse lähemmäs varmasti ellei nyt koko matka ole 120km aluetta. missä on lähin 150kw+ laturi ja sinne pysähdys...

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 04.07.21 - klo:10:19
Lyöt auton naviin kohdeosoitteen :) ihan hyvin toimii sekin ja ehdottelee lisälataus stoppeja jos oma ajotyyli siihen näyttää tarvetta. Better route plannerilla olen tsekannut etukäteen lataustarpeita ja mitä latausasemia matkan varrella on.
Auton oman navin suurin heikkous on että se ei osaa hyödyntää HPC latureita :(
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.07.21 - klo:11:56

myöskään auton navi ei tiedä mitään siitä onko laturi varattu, rikki tai onko sitä edes oikeasti olemassa (noh kait sentään).

Kyllä ei Iidun navi tiedä. Eilen pyörittiin Naantalissa korttelia ympäri etsien Iidun näyttämää laturia - eipä ollut enää mitään. Onneksi muutaman sadan metrin päässä oli toinen.
Täytynee opetella AndroidAuton käyttö, jospa ne kännykän appsit olisi tarkempia.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

mikkoan

Plugshare toimii AAssa ja sen avulla voi navigoida valitulle latauspisteelle. Varsinainrn navigointi tapahtuu kuitenkin Wazella/Gmapsilla. En ole kokeillut käytännössä, mutta voisi olla avuksi vieraspaikkakunnalla.

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.07.21 - klo:08:01
muuten ihan vinkkinä suurin osa "fortuminen" latureista on oikeast shell rechargen jolla on halvemmat hinnat.

Eivät ole Shellin, vaan Recharge Infran asemia. Ja itse asiassa kaikki "Fortumin" laturit ovat heidän, koska Fortum ei omista yhtään latausasemaa. Shell Recharge taas on yksi monista palveluntarjoajista (latausoperaattoreista), joiden kautta Recharge Infran asemia voi käyttää. Aivan kuten Fortum Charge&Drive. Täällä on listattu kaikki firmat, joiden kautta noita Rechargen latauspömpeleitä voi käyttää:

https://rechargeinfra.com/fi/yritysratkaisut/palveluntarjoajat-lisaavat-joustavuutta/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy