Ruiskutus pumppu t4

Aloittaja transpo, 09.09.20 - klo:11:02

« edellinen - seuraava »

transpo

t4 2.5 ACV vm-00 transporteriin toimiva ruiskutus pumppu hakusessa . korjaus hinta arviot hirvittää , vinkkiä sain että KS Turbo ,saksassa myisi ko. pumpun korjattuna hintaan 360 â,¬ epäilyttävän halpa ? onko kokemuksia KS turbosta , ja tietty  kaikki vinkit toimivan pumpun löytämiseksi kiinnostaa . 600 tkm. ajetuista saa pumpun ,muutamalla kympillä ,mutta niihin en luota,

Larmatin

#1
No mikäs vika siinä on?
Monesti kannattaa korjata vanhan pumppu niin sitten saa korjatun pumpun eikä mitään purkuosa pumppua joka voi ruveta vuotaa milloin vaan.

Jos mekaanisesti rikki niin sit tapaus kohtaisesti kattoo kuntoon.
Pumppu kestää noissa helposti sen 600tkm mutta pitää tehdä tiivistys välillä..oin 300--400tkm. riippuu miten pidetty ja missä.

Missä päin suomea potilas on?

ja johonkin 300-360 hintaan saa nimeltämainitsematomassa paikassa  vanhan pumpun tiivistettyy ja jouset uusittua ja koepenkissä ajettua eli samaa tavaraa on sittne kuin saksasta tilaten.

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

transpo

En tiedä kuinka herkästi pumpun kuuluisi käsin pyörittämällä pyöriä, mutta tämä pyörii pätkittäin ja lopulta on niin jumissa että käsin ei saa pyöritettyä, (hihnapyörä paikallaan)  kun otin suojakotelon pois käyttö hihnan päältä  ,näin vielä että hihna oli täysin löysällä . eräs ammattilainen  diagnosoi ,että pääakselin liukulaakeri on kulunut väljäksi, ja nyt akseli vinossa ja siksi jumiutuu.
Haminassa on potilas.
olen saanut Kotkasta (Reijon diesel) korjaus hinta arvion ,min, 600â,¬ ja Joutsenon diesel korjaamolta hinta arvio 1200â,¬
Mitään vuoto ongelmia ei pumpussa ole havaittu

n. 800 km aiemmin vaihdettiin uudet kiristin ym, rullat ja hihna ,ja silloin oli saate sanat korjaamolta " pumppu on leikkaamassa kiinni", koska auto toimi ongelmitta heti kun kierrokset oli yli 800 rpm. ajoin  em. n. 800 km. kunnes se viimein sammui eikä enää käynnistynyt , käytin taas korjaamolla ,ja nyt tuli terveiset, " nyt se pumppu on jumissa"
Eli mikään pikku elvytys ei enää auta.
Kyllähän tämä kovasti houkuttaa tämä pumppu saksan maalta. hinta 329 â,¬   mutta kuten mainittu , epäilyttävän halpa ? Facebookissa  mulle tästä mainitsi eräs ihminen joka sanoi tilanneensa ko. pumpun ja ainakin tähän mennessä toiminut ,jo "useamman kuukauden"
https://www.ks-turbo.de/BOSCH-Einspritzpumpe-LT-II-25-SDI-LT2-SDI-0460415983-074130115B-AGX-55KW

o.b.

Ostaisin kyllä tuon ks-turbon kunnostetun osan.

Pitää vielä laskea kustannuksiin lisäksi vanhan osan palautus Saksaan, jotta saa 150â,¬ pantin takaisin.

Ei ne taida kotimaassakaan kunnostettuihin antaa vuotta pidempää takuuta ???

transpo

Eikä siinä vielä kaikki, olen varmaan 5-6 liikkeestä / korjaamosta kysellyt niin kenelläkään ei ole ko. pumppua myytävänä, ei uutta eikä kunnostettua .

Larmatin

Monta pumppua korjanneena sanoisin että pumppu ei ole leiponut kii. Semmoista guruu ei löydy joka voisi sanoa että pumppu leikkaa kohta kiinni. Jos akseli väljistyy niin stega rupee vuotaa ja matkanteko ei pitkään jatku..
Sen pusöan väljyyden tuntee kun sitä heiluttaa säteisesti. Jäykkä se on pyörittää käsin. Pyöriikö se avaimella ja 5nokkaa per kierros tuntuu?  Jos pumpu leikkaa kii niin siitä napsahtaa nestepää poikki kerrasta. Silloin pitää selvittää mistä sinne on päässyt likaa kun muuten se ei hajoa.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Larmatin

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

transpo

Minustakaan pumppu ei ole leikannut kiinni , tai minä ainakin kiinnileikkautumisen ymmärrän niin, että osat hitsautuu kuumuudesta yhteen , näin ei ole tässä tapauksessa .Pumppu pyörii n. 20 astetta eli senteissä n. 5 sentin matkan. Avaimella en nyt kokeillut, tulkitsen niin ,että rikki on jos en jaksa sitä kaikin käsivoimin pyörittää
Minusta merkillistä on, että pyöriminen ei pysähdy kuin metalli osuisi metalliin vaan ennemmin kuin siellä olisi kuminpala jossain välissä. kuulostaa jopa sille kuin olisi kumia välissä, pitää semmoisen pienen narinan kun pyörähtää.
Säteittäis välystä akselilla ei minusta ole.

Otin liikkeestä videonkin mutta eihän sitä tänne saa laittaa. mutta esim whats up viestinä voin laittaa jos kiinnostaa ?

Larmatin

#8
Pumppu on jäykkä pyörittää käsin janon just kumimainen ku jouset laittaa hanttiin. Pyöritä avaimella ja yritä keksii joku vika miksi olet pumppuu vaihtamassa. Narina on normaalia. Nestepään kiinileikkaamisen voi kattoo ku avaa nestepään keskeltä 12mm pultin ja puhtaalla pikkuruuvaril kokeilee liikkuuko nestepää ku kääntää pumppuu(pyörio ja liikkuu noin5mm ees taas)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Larmatin

Kauhee vaikee kiljottaa oikein
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Larmatin

selvisikö missä vika :-\
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

transpo

Kyllä ja ei . vaihdoin vanhan pumpun tilalle siis tehdas korjatun ja vein auton takaisin korjaamolle ajoituksen säätöön, kone saatiin käyntiin ,mutta edelleen oli pitänyt pahaa ääntä , ja selvisi että jakohihna on löysällä , sieltä oli hajonnut joku kiristys /ohjaus rulla. korjasivat sen ja nyt tuntuu auto toimivan täysin. Heräsi kysymys ,että oliko pumpussa sittenkään mitään vikaa ?? vai aiheuttiko pumpun hihnan kiristys rullan säksättämisen sittenkin se ,että jakohihna oli löysällä ? 3 eri alan ammattilaista tuijotteli / tutki asiaa ja kaikki totesivat , että pumppu jumittaa ja siksi kiristys rulla on kovilla ja pitää ääntä, Mutta jakohihnahan pyörittää nokkaa ja se välittää voiman koneen toiselle puolelle pumpun käyttöhihnalle, ja jos jakohihna on löysällä siirtyy voimakin melkoisen epämääräisesti .? En tiedä , mutta jos arvailuni ovat oikeita , niin vähän sylettää  jos joku olisi tajunnut heti oikean vian olisi säästynyt vaivaa ja rahaa ,aika paljon. Olisihan sen voinut itsekkin tajuta :-)

Tuo vanha pumppu on edelleen vähän arvoitus ensin tuntui sille että jumissa se on  mutta nyt avaimella pyrittäessä ,tuntuu toimivan normaalisti, jos tuon pumpun voisi varmuudella todeta täysin toimivaksi niin ,minusta silloin viaksi varmistuisi ,löysä jakohihna, vähän outoa kyllä sekin että kone ollenkaan käy jos jakohihna on löysällä ?

Larmatin

Kyl jakopää sen teki. ei pysty käsittää että pumppu sen tekisi.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy