Ocu 2014 hehkutulppien tyyppi

Aloittaja JPN71, 26.08.20 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

JPN71

Osaako joku sanoa pitääkö hehkutulppasarjaa vaihdettaessa olla mukana yksi "erikois" (=kalliimpi) hehku? Mikä sen funktio oikein on? Yksi hehku oli palanut ja pari korjaamoa (yksi pikkupaja ja toinen merkkiliike) sanoi vaihdon hinnaksi 270-350 euroa, missä puolet hinnasta tulee tästä erikoishehkusta. Merkkikorjaamo Tallinnassa (Forss) vaihtoi tilalle ilmeisesti neljä samaa (halpaa) hehkua. Hyvin tuntuu pelittävän. Mikä tuon "erikoishehkun tarkoitus? Muuten minulle jäi Forssista erittäin positiivinen kuva. 

M_M

Yhdessä hehkutulpassa on paineanturi mittaamassa sylinterin painetta. Mihin tuota mittaustietoa käytetään, siitä ei hajuakaan. Kuvittelisin kuitenkin moottorinohjauksen suuttuvan jos tämä anturi kokonaan puuttuu.  ???

Vaikea myös uskoa, että merkkikorjaamo vaihtaisi kyseisen hehkun tavalliseen, jos moottoriin sellainen kuuluu.

JPN71

Kiitän tiedosta. Tätä siis pitää selvittää enemmän. Jos joku osaa valaista lisää, olen kiitollinen tiedoista. Harmi etten tarttunut asiaan heti paikan päällä...

JPN71

...vielä sen verran, että espoolainen merkkikorjaamo laski hinnan aluksi myös neljän saman hehkun hinnalla. Soittivat perään, että yhdessä pitäisi olla tämä paineanturi ja siksi hinta oli väärin.

M_M

Tulee mieleen semmoinenkin vaihtoehto ettei kyseisessä moottorityypissä oikeasti ole tuollaista hehkutulppaa ollenkaan?

Monimerkkikorjaamoilla on usein vähän vaillinaista dataa ja saattavat hinnoitella sen mukaan. Merkkikorjaamolla on parempi tieto ja laittoivat autoon sitä mitä pitääkin?

Arvaus vain, mikähän se moottorityyppi on niin voidaan kaivella kuuluuko sinne tuo erikoishehku vai ei?

EDIT: Ehkei sittenkään näin jos kerran merkkarikin oli laskenut sen mukaan.

JPN71

Moottoriperhe VW EA288
Moottorin tunnus CKFC

Perus 2 litrainen TDI 150 hp

Kuten aikaisemmin mainitsin, erittäin tyytyväinen olen huoltoon muuten (tehtiin hieman enemmän remppaa)….

Pitää varmaan hakea Motonetista paineanturillinen ja viedä jollekin pikkupajalle vaihtoon. Itse en uskalla.

M_M

Paineanturi on niissä autoissa joiden päästöstandardi on EURO 6 plus. PR-koodilistauksesta pitäisi löytyä joko 7MM tai 7MJ. Vain jos näistä koodeista kumpaakaan ei ole, niin sitten ei kyllä ilmeisesti ole paineanturiakaan.

Eikä se kyllä oikein ole mahdollista, että autosta puuttuisi anturi jos sinne sellainen kuuluu. Pitäisi palaa yksi tai useampia keltaisia merkkivaloja ruudussa ja löytyä vikakoodi aiheesta.  ???

JPN71


Kiitos vaivannäöstä. Pitää katsoa naapurin testerillä. Mutta todella erikoista. Ymmärrän että EURO6 standardilla pitää mitata ennen ja jälkeen koneen, mutta että sitten siellä on anturi, jolla ei oikeasti tehdä mitään..... Olen samaa mieltä, että jos se tarvitaan johonkin moottorin ohjaukseen, varmaan moottorin vikavalo syttyisi. Tarkastan vielä testerillä.

o.b.

Jos siinä on paineanturillinen hehku, niin sen liitinkin on erilainen.

Laita VIN, niin yritän katsoa, kuuluuko siihen sellainen vai ei.

JPN71


Korjaamo vastasi, että tähän autoon ei saa asennettua kuin neljä samaa. Lisäksi liitin on erilainen juuri kuten sanoit.

Eli kaksi korjaamoa oli tämän asian suhteen väärässä, joista toinen oli merkkikorjaamo. Jollain perusteella hekin toki tuon asian "tiesivät", mutta en jaksa penkoa syvemmälle. Tuskin kumpikaan tarkoituksella vedätti....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy