Gearbox malfunction ja pari muutaki vikaa

Aloittaja Akke90, 20.03.22 - klo:16:17

« edellinen - seuraava »

Akke90

Tuossa viime joulukuun puolivälissä auto ei lähteny käyntiin. Siihen asti oli auto toiminu hyvin eikä vaihdelaatikon kanssa ollu mitään häikkää.
Auto hinattii nyrkkipajalle, jossa uusittiin elämänsä nähnyt akku, vaihdettiin moottoriöljyt ja samalla polttoainesuodatin. Nyt tulee romaani ja kiitos etukäteen, jos joku jaksaa lukee ja omistaa kristallipallon tähän outoon vikaluetteloon.

Tästä sitten ongelmat alko ja akku tykkäs tyhjentyä jo siitä, jos käytin webastoa aamusin 20min ja koska akku tuppas helposti niin myös näytölle rupes ilmestymään Start and stop fault, TPMS fault, parking brake fault ja pahin oli ajon aikana ilmestyvä Gearbox malfunction (You can continue driving/limited functionality. Laatikkona toimii Multitronic.

Vaihdelaatikkoon liittyvä ilmoitus ilmestyy aina, jos ajan esim kuoppasella tiellä, renkaat sattuu sutimaan tai jos kiihdytän rivakammin.
Kun pysähdyn esim liikennevaloihin vian ilmestyessä, nii liikkeellelähdössä tuntuu kytkimen nappaavan surkeesti, eli kytkin luistaa. Ongelma kuitenkin katoaa aina, kun auton sammuttaa muutamaksi minuutiksi ja käynnistää uudelleen.

Silloin vaihdelaatikko toimii taas niin ku pitääkin, paitsi jos ajaa S:l (Dynamic). S:l tuntuu vaihdelaatikon olevan hukassa, että minkä "vaihteen" laatikko laittaisi päälle. S:l myös kierrokset kasvaa, muttei täsmää "vaihteen" kanssa lainkaan.
D vaihteella kuitenkin toimii normaalisti eikä kierroksien kanssa ole mitään ongelmia.

Huollon kanssa juteltu asiasta ja kysyin heiltä, että katkasiko he kokonaan virrat autosta kun vaihtoivat akun. Vastaus oli epäselkee enkä saanu juuta enkä jaata asialle. Myös akun koodauksesta ei ollut puhetta.

Mainittakoot myös, että sutiessa auto ei ilmoita luisusta taikka luisuneston heräämisestä.

Sitten tietoja autosta:
Auto: Audi A6 C7 farkku vm.2011
Kone: 2.0TDI 130kw CGLC ja syö öljyä
Laatikko: Multitronic
Kilometrit: ~211tkm
Viimesimmät huollot: Jakohihna, vesipumppu ja laatikon öljyt vaihdettu n.195tkm kohdalla, öljyt vaihdettu moottoriin 10tkm välein, polttoainesuodatin vaihdettu samaan aikaan akun kanssa eli 3kk sitten 206tkm kohdalla.

Jos multa jäi jotain oleellista ilmoitettavaa autoon liittyen, niin sanokaa ihmeessä. Vikakoodit myös luettu ja laittelen kotona tarkemmin, että mitä vikakoodeja auto anto.

välkky

Virtojen katkaisu kokonaan akkua vaihdettaessa ei ole ongelma mutta jos uutta akkua ei ole koodattu niin se aiheuttaa kaikenlaista.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

Jultsu

Jos ne vikakoodit alkavat p-kirjaimilla niin ihan turha raapustella niitä tänne, niillä ei tee yhtään mitään.

VCDS:llä koodienluku koko autosta, koodit talteen, koodien nollaus kaikilta ohjainlaitteilta, muutama päivä ajoa normaalisti, sen jälkeen uusi koodienluku ja molemmista lukukerroista tulosteet tänne kiitos
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy