Syncron kardaanin tukilaakeri

Aloittaja VW-Variantti, 09.06.20 - klo:09:56

« edellinen - seuraava »

VW-Variantti

Olisiko jäsenillä tietoa, mistä saisi tuon tukilaakerin? Jossain oli tietoa, että BMW:n sopisi paikalle, mutta mistä mallista? Olen vaihtamassa apurunkoa ja samalla tuo repsahtanut kumi olisi hyvä vaihtaa. Onkohan nuo Passatit samalla kardaanilla/tukilaakerilla.  Auto on 1,9 TDI vuodelta -99, eli 3B. Netissä oli kumilaakeri varaosana, mutta varastosta loppu, eikä tiedä saako.

Jultsu

https://www.autodoc.fi/febi-bilstein/1866443

Tuommoisen asentelin aikoinaan omaani, tuo tukikehikko piti kyllä rälläköidä irti ja hitsata passatin kiinnikkeet tilalle. Noita valmiitakin paketteja voisi nykyään olla ebayssä myynnissä.

Kardaanien etupuolikas on muistaakseni erilainen automaatti/manuaalivaihteisissa, lisäksi W8 malleissa myös muistaakseni peräpään kiinnitys eri laipalla. Laakeri kait sama kaikissa.

Vaihtoon tarvitsee sitten helvetisti kärsivällisyyttä, ja todella ohueksi rälläköidyn kiintoavaimen (olisikohan ollut 17mm?)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Kiitos tiedosta. Tedcum ilmoitti, että he valmistaa kesäkuussa kumilaakereja (78,5x47x22) ja ilmeisesti laakerikin (30x47x12).
Nuo saa ilmeisesti kiinni toisiinsa ja kokonaisuuden vanhaan kiinnikkeeseen, kunhan vain saa kardaanin katkaistua.
Onko ristinivelen takana M10 pultti? Pitäiskö kardaani painottaa remontin jälkeen?

Jultsu

En tahdo muistaa minkä kokoinen, mutta suhteellisen iso kiintoavain siihen tarvittiin, ja isosti myös kierrettä, pitkään piti nylpyttää muutaman aste kerrallaan aukipäin..

Jos merkkaat kardaanin puolikkaiden paikat suhteessa toisiinsa ennen irroitusta, ei tarvetta tasapainotukselle ole (jos se on ollut tasapainossa ennen remonttia  ::))
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Tuo vanha tukirauta on halkaisijaltaan sisältä n. 93mm, joten tuon kumin ulkohalkaisija pitäisi olla sama, mutta eipä ole Tedcum-osa
Klaarasin Audipuolen selvityksiä tästä samasta asiasta. Kardaanin päihin sopii kuulemma Ford Scorpion sisänivelen päät, muttei suojakumit ja
tukilaakeriksi Bemarin tukilaakeri. Tietääkö kukaan miten audin ja Passatin osat sopivat keskenään?
A6C5 takapää vastaa Passatia, mutta apurunko, vetarit, kallistuksenvaimennin ja osa mihin pyörän pultit tulee kiinni ei käy.
Mutta onko tuo kardaani sama osa? Perä taasen on sama. Puhun nyt Passat Syncro -99 ja Audi A6C5 suunnilleen samanikäisistä.

Jultsu

Vetarit on liian pitkiä, ja apurunkokin liian leveä, mutta muuten palaset käy kyllä Audista Passattiin. Itsekin käytän ko. osia omassa autossani. Tuosta kardaanista en mene satavarmaksi vannomaan, mutta sen voi tarkistaa nettiETKAn varaosanumeroita käyttäen, esim. https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Kardaani on purettu laakeri esillä. Oli akselisegerillä ja 2 aluslaattaa välissä. Laakeri on 30x55x19 ja kumi 55x93x28 ovat tilauksessa Puolasta. Pitää kiinnittää vanhaan kiinnikkeeseen.
Mutta mistä saa ristinivelen mitat päähalk. n.24mm, ulkomitta n. 75mm. Tietäiskö kukaan mistä saa?


VW-Variantti

Viton ristinivel sopii Syncron kardaaniin ja Opel Omegan laakeri tukilaakerin laakeriksi.
Tärkeää asennuksessa on tukikannakkeen asentaminen oikein päin, sillä se ei ole symmetrinen.

Traker

#8
Itsellä repesi 4motionista tukilaakeri kannakkeesta irti heinäkuussa. Kävin jopa marmorilla kysymässä vaikka jo etukäteen tiesin ettei saa pelkkää tukilaakeria,
1500â,¬ kauppitteli koko kardaania. Silloin katselin noita netistä ja ebaystä löytyi tollanen https://www.ebay.co.uk/itm/272703091504 Mutta jostain syystä ebay herjasi silloin jotakin eikä antanut tilata tuota. Joten piti laittaa käytetty kardaani tilalle.

Jultsu

Bemarin laakereita saa 10kpl yhden tuollaisen hinnalla  ;D , mutta toki jos hitsivehkeitä ei talosta löydy niin saattaa olla parempi ostaa sitten tuollainen suorasovite.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW-Variantti

Kardaani on kunnossa ja tasapainotettu Espoossa ja auto ajossa uudella takapäällä apurungosta lähtien. Puolasta tuli sopiva kumilaakeri kiinnittimeen, mutta laakeri ei sopinut, vaan vahvuus ei saa olla 19mm vaan n. 15mm. Otin samalla 2 ylimääräistä kumilaakeria ja Suomesta 2 kuulalaakeria, jos jollain olisi tarvetta. Ristiniveleksi sopii Viton 24x75mm.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy