t4 2.5 tdi mysteeri ääni pumpussa

Aloittaja transpo, 14.07.20 - klo:11:03

« edellinen - seuraava »

transpo

Mysteeri ääni . Autolla ajettu 360 tkm. Jätti tielle , vietiin korjaamolle , korjaamon kommentti 1. "Ruiskutuspumpun hinhan kiristys rulla rikki" . Kommentti 2. "ruiskutuspumppu leikkaamassa kiinni pitää niin pahaa ääntä ettemme uskalla käyttää". Otin aikalisän ja toin auton kotiin , kun kone käy n, 3 min. ikävä ääni alkaa  "metalli osuus metalliin" tyylinen nopea nakutus.
Mystiikkaa tulee siitä, että ääni katoaa kun kierrokset nostaa yli 1000 rpm.
Silmämääräinen havainto on, että kun ääni on "päällä" kiristysrullan jousi indikaattori vatkaa hulluna ja kun  kierroksia nostaa ääni lakkaa ja viisari  rauhoittuu paikalleen. En tiedä liittyykö viisarin heiluminen ääneen mitenkään vai käyttäytyykö "tervekin" kone näin?
Jarrun alipainepumpusta ääni ei tule , jarrun painaminen ei vaikuta ääneen. Stetoskoopilla on kuunneltu konetta sieltä ja täältä ,ei auta paikallistamaan ääntä , kovimmalta se kuulostaa juuri ruiskutuspumpun kohdalla.

ääni kuului n. 3 viikon ajan ( siis vain tyhjäkäynnillä) ennenkuin kone sammui kuin seinään , aika epäuskottavaa että uusi kiristys rulla olisi asennettu jotenkin väärin ja siinä olisi heti uutena sama vika joka äänen aiheuttaa

Eli mistä ääni tulee , miksi se lakkaa kun nostaa vähän kierroksia ?

ilmeisesti tänne ei voi liittää kuvia saati videoita , yritän liittää linkin  you tubeen jossa videon voi nähdä.
https://www.youtube.com/watch?v=Dm4ZijuW_Q4

Larmatin

pumpun hihna rikki,se kiristin hakkaa rajoittajaan ja pitää pahaa ääntä-
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

transpo

Miksi se alkaa kuulua vasta kun on ollut n, 3 min. käynnissä. Miksi ääni lakkaa kun kierroksia  nostaa , eikö pitäisi vaan pahentua . sama ääni kuului , jo ennenkuin kiristäjä hajosi , ja nyt uudella hihnalla ja kiristäjällä täysin sama juttu ?

Larmatin

Eli siinä on nyt uusi hihna?

Toki käynti tasaantuu kun kierrokset nousee.
Monesti toiset äänet vaatii että jokupaikka lämpenee ja sit rupee ääni kuulumaan.
Jos se kiristin tosiaan hakkaa laitaan silloin kuin kolisee niin joku ei sitten hihna remontissa täsmää.
On kuin lotossa voittaisi jos pummpu meinaa leikata kiinni ja auto silti käy. yleensä se on yksi pieni naps ääni ja sit pumppu on kokonaan jumissa ja auto ei käy.
Mitens jakopää onko sen kireys kunnossa ja voisi ääni tulla hajonneesta kaksoimassa vauhtipyörästä ja sekin hajotessaan voi hakkauttaa noita hihnoja
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

transpo

kyllä, hihna ja rullat on uusia, samaa mieltä pumpun  kiinnileikkaamisesta , ei se kaiken järjen mukaan tapahtuisi pikkuhiljaa ,vaan kerta laakista , itse kiristin rulla ei näyttäisi liikkuvan mihinkään ,mutta se viisarin vatkaaminen juuri silloin kun ääni kuuluu ,mietityttää että kuuluuko asiaan vai ei ? jakopää on laitettu n, 50 tkm. sitten ,sitä ei ole muuten tutkittu tämän ongelman yhteydessä. km vauhtipyörässä on kulumisen merkkejä ,eli kolahtaa kun koneen sammuttaa , tähän mennessä kukaan ei vielä ole ehdottanutkaan että se voisi olla syypää.

Yksi korjaus ehdotus on ollut ,että nosta tyhjäkäynti sille tasolle että ääni katoaa , yhtä moni tyrmää ajatuksen ,huoh.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy