T4 sytytyksen alipaineletku?

Aloittaja Jig, 14.05.20 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Jig

Taas tarvitsisin apua.
AAF 2.5 bensiini/automaatti vm. 1992.
Tyhjäkäynnillä päästöt kuin uudessa autossa, CO2 alle 2.
Mutta kierroksilla nostaa CO2 JOPA 12.
Ilmeisesti sytytys täysin pielessä.
Olenko ymmärtänyt oikein, että virranjakajalta lähtee jokin alipaineletku imusarjaan?
Mistä kohtaa se lähtee jos lähtee ja minne kohtaa imusarjaa se liittyy?
Virranjakajan päällä näkyy kolminapainen sähköliitin - mikä se on ja mikä sen funktio on?
Kiitos taas jo etukäteen.

o.b.

Jos virranjakajassa olisi liitäntä alipaineletkulle, siinä olisi kyljessä iso alipainekello. Sitä ei taida AAF moottorista löytyä? Ennakko säätyy ehkä sähköisesti tai saattaa olla myös keskipakoissäädin virranjakajassa ???

Kolminapainen liitin on hall-anturilta. Se antaa herätteen sytytyksenohjausyksikölle.

Ei ole mulle tuttu tuo moottorityyppi.

Jig

Juu. Alipaineletku lähtee imusarjasta ja haarautuu.
Toinen haara menee moottorin ohjausyksikölle ja toinen "jonnekin".
CO2-päästöt tosiaan näyttää tyhjäkäynnillä 2 ja kierroksilla jopa 12.
Kierroksilla tuntuu että koko auto tärisee ja savu on mustaa.
Mekaanikko vannoo että jako on kohdallaan.
Aion nyt kokeilla säätää virranjakajaa kääntämällä, mutta pitääkö sytytystä aikaistaa vai myöhäistää?

Larmatin

älä koske virranjakajaan vaan korjaa seoksen muodostuspuoli
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Jig

Voiko seosta säätää ilman mittaria.
Seos ruuvi on mittarin yhteydessä (kolmenapainen johto) ja siinä on levellä lattapäällä säädettävä muoviruuvi.
Kun savuttaa kierroksilla aivan mustaa pilveä niin tuota ruuvia kiinni päin kääntämällä pakosavu siistiytyy.
Eli:
Kumpaan suuntaan kääntämällä seos menee laihemmalle ja kumpaan suuntaan rikkaammalle.
Ilmanputsari vaihdettu.

Larmatin

se on lambda ohjattu joten älä koske ruuviin vaan korjaa vika.

arvauksena joko lambda rikki tai sitten alipaineletku vuotaa joka menee ECU:lle
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Jig

Kiitos.
Letkut olen mielestäni tarkastanut.
Mistä lambda löytyy ja voiko sen mitata tai muuten tarkistaa?

Jig

Miten on?
Jos lambda on rikki niin voiko silti käydä tyhjäkäyntiä nätisti ja alle 2 CO2-päästöllä - kierroksilla sitten nostaa yli 12.
Tilasin uuden lambdan, molemmat jarrusylinterit taakse, molemmat käsijarrun takavaijerit AutoDocista Saksasta ja yllätyin hinnasta. Kaikki yhteensä alle 60 â,¬. Alvadi.ee samanlainen satsi olusi maksanut n. 170 â,¬. Ja noissa hinnoissa on toimituskulut mukana.
Lampda lähtee ennen katalysaattoria putkesta. Minne se toinen pää kiinnittyy?
Lambda tulee "palasina" eli koostuu useamnasta osasta.
Onko neuvoja tai vinkkejä ensikeralaiselle kokoonpanoon tai vaihtamiseen?
Löytyyköhän mistään videokuvaa aiheesta.

Jig

#8
Urakka jatkuu.
Kaikki mahdollinen on tehty.
Vaihdettu lambda, katalysaattori, alipaineletkut, lämpötila-anturit ym.
Sytytys säädetty, jako tarkastettu.
Nyt ei käynnisty enää ollenkaan.
Bensaa tulee ja kipinää, mutta ei jaksa käydä kuin pari sekuntia.
Löytyi tänään se moottorin ohjausyksikkö - on sitten perin hankalassa paikassa oikeassa poskessa. Hanskalokero irti ym.
VW Auton mukaan se ohjausyksikkö joka on akun vieressä ja mihin tulee alipaineletku onkin automaattivaihteiston ohjausyksikkö.
Jotenkin tuntuisi, että olisi päinvastoin?
Tarvitseeko automaattivaihteiston ohjausyksikkö alipainetta (kick-down)?
Se siellä oikeassa poskessa oleva ohjausyksikkö on huonosti merkattu.
Siinä on iso B, sitten vasemmassa laidassa ylhäältä alas numerot 6740, vaakasuoraan numerot 002 1892 enkä löydä noilla mitään järkevää googlesta tai varaosaliikkeistä??
Lisäksi löytyi yksi viallinen rele joka kartan mukaan on moottorin elektroniikkaan.
Akku latauksessa ja huomenna (taas) katsotaan.
Huh-huh.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy