Varoituksen sana tulpista FSI koneille

Aloittaja tapanixxx, 01.03.11 - klo:01:14

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Hankin viime kesänä motonetistä bosch merkkiset tulpat 2.0 FSI koneeseen. Myyjä kertoi että näillä platina-tulpilla sitten ajelee seuraavan satkun. Varaosakatalogin mukaan nämä tulpat piti nimenomaan sopia 2.0 fsi koneeseen.

Tulpat toimikin ihan hyvin aina helmikuun asti, mutta kun elohopea laski alle 25-asteen pakkasen puolelle, alkoi käyntihäiriöt ja kone kävi ajoittain kolmella pytyllä.

Ajettelin että alkuperäiset c-revision puolat ovat tulleet tiensä päähän ja vaihdoin ne uusimpiin f-mallin puoliin. Ongelmat eivät tästä häipyneet vaan kone jatkoi satunnaisesti käyntiä vajailla pytyillä.

Sitten muistin että nämä varaosatulpat olivat yhdellä sivuelektrodilla, kun alkuperiset ngk:n tekemät tulpat ovat kolmella sivuelekrodilla. Onneksi olin säilyttänyt alkuperäiset tulpat, joten päätin vaihtaa ne takaisin ja katsoa miten äijän ja koneen käy. No, konehan rupesi kehräämään kuin siiamilainen kissa ja on toiminut siitä lähtien moitteetta.

Eli nuo boschin tulpat eivät kestäneet ääriolosuhteita, kun pakkanen lähenteli 30 astetta. Tässä on yksi hyvä syy pitäytyä alkuperäisissä osissa. Onneksi minulla tuli tämä ongelma lähellä kotia ja kaupunkialueella. Jos olisin ollut reissun päällä kaukana palveluista, niin olisi ollut kyyti kirjaimellisesti kylmää  8)

Guest-106288

Voisi melkeen sanoa yleispätevästi, että käyttäkää marmorilta saatavia tulppia, joita nimenomaan suositellaan siellä autoosi.

Edellistä autoa edeltäneen Nissanin kanssa tilanne oli juuri miten kuvailit. Edellisen Golfin kanssa tilanne oli melkein samoin kun sinulla, mutta päinvastoin. :) Eli ainoa eri oli että Golfin alkuperäiset oli Boschit, ja "sopivat" tarviketulpat oli juuri 3-elektrodiset NGK:t. Nuilla "tarvikkeilla" kone ei tuntunut käyvän hyvinkään vaikka oli kesä, ja minäkin vaihtelin puolat kun tiesin niiden olevan tyyppivikaisia AZD-koneessakin. Eipä vaan käynti parantunut ennenkuin haki tulpat pörhöltä :P

misi

Nostan taas vanhaa aihetta..

Itsellä tulppien vaihto edessä. Korjaamo, johon auton vein muutenki 150tkm huoltoon soitteli tulpista ja kysyi mitä mieltä olen, vaihdetaanko sinne 20e/kpl maksavat tulpat? Voidaan vaihtaa, jos auto toimii moitteetta. Joten tulin siis katsomaan ja kysymään, minkä hintaisia teidän tulppanne olivat ja kuinka ovat pelanneet? Joku sanoi että hinnan puolesta yritetäänkö 3-kärkisiä myydä. Meniskö sinne ihan perus tulpat vai kakskärkisetkin? Pääasia että auto toimisi moitteetta. Kuulostaa vaan hullulta tuo 20-24e/kpl (riippuen tulpan merkistä) hinnaltaan. Toiseen konemalliin tulpan hinta oli 4e/kpl.

Autohan on siis 2.0FSI Passat Variant 06vm. Moottorityyppi on BVY.

Toivotaan että tällä satunnainen pätkiminen kiihdytyksessä katoaisi. Joskus saattaa pätkästä. Puolat on vaihdettu 2011.

Kiitos jo vastauksista!
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

harald73

Mä ostin tohon 1.6FSI:hin Ebay:n ihmeellisestä maailmasta NGK ZFR6S-Q tulpat, jotka maksoi kotiin kannettuna muistaakseni sen 36â,¬ ja risat. Vaihdoin itse ja hyvin on pelannut. Puolat on alkuperäiset vm. -06.


misi

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 07.03.15 - klo:13:29
Mä ostin tohon 1.6FSI:hin Ebay:n ihmeellisestä maailmasta NGK ZFR6S-Q tulpat, jotka maksoi kotiin kannettuna muistaakseni sen 36â,¬ ja risat. Vaihdoin itse ja hyvin on pelannut. Puolat on alkuperäiset vm. -06.

Ok. Mahtaakohan 2.0FSI:ssä olla sama tulppa? Epäilen ettei? Tosin ei oo ebayssä tiliä, joten ostan Suomesta, mutta kun sais vaan tulpan selville.  :)
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 01.03.11 - klo:01:14
Hankin viime kesänä motonetistä bosch merkkiset tulpat 2.0 FSI koneeseen. Myyjä kertoi että näillä platina-tulpilla sitten ajelee seuraavan satkun. Varaosakatalogin mukaan nämä tulpat piti nimenomaan sopia 2.0 fsi koneeseen.

Tulpat toimikin ihan hyvin aina helmikuun asti, mutta kun elohopea laski alle 25-asteen pakkasen puolelle, alkoi käyntihäiriöt ja kone kävi ajoittain kolmella pytyllä.

Ajettelin että alkuperäiset c-revision puolat ovat tulleet tiensä päähän ja vaihdoin ne uusimpiin f-mallin puoliin. Ongelmat eivät tästä häipyneet vaan kone jatkoi satunnaisesti käyntiä vajailla pytyillä.

Sitten muistin että nämä varaosatulpat olivat yhdellä sivuelektrodilla, kun alkuperiset ngk:n tekemät tulpat ovat kolmella sivuelekrodilla. Onneksi olin säilyttänyt alkuperäiset tulpat, joten päätin vaihtaa ne takaisin ja katsoa miten äijän ja koneen käy. No, konehan rupesi kehräämään kuin siiamilainen kissa ja on toiminut siitä lähtien moitteetta.

Eli nuo boschin tulpat eivät kestäneet ääriolosuhteita, kun pakkanen lähenteli 30 astetta. Tässä on yksi hyvä syy pitäytyä alkuperäisissä osissa. Onneksi minulla tuli tämä ongelma lähellä kotia ja kaupunkialueella. Jos olisin ollut reissun päällä kaukana palveluista, niin olisi ollut kyyti kirjaimellisesti kylmää  8)

TM:ssä oli juuri juttua noista. Eli valmistaja on valinnut tulpat huomioiden sen polttoainesumun pyörteet ja syttymisen ja täten moottorissa (esim. FSI-koneet) täytyy käyttää oikeita tulppia. Ei varmaan suoraan ole tulpan vika vaan moottorissa ilmeisesti tuossa lämpötilassa muuttuu jotenkin se palotapahtuma ja varaosatulppa (vääränmallinen) ei toimi. Se tietty, että miksi tuota sitten suositellaan on kummaa.

misi

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.03.15 - klo:17:38
TM:ssä oli juuri juttua noista. Eli valmistaja on valinnut tulpat huomioiden sen polttoainesumun pyörteet ja syttymisen ja täten moottorissa (esim. FSI-koneet) täytyy käyttää oikeita tulppia. Ei varmaan suoraan ole tulpan vika vaan moottorissa ilmeisesti tuossa lämpötilassa muuttuu jotenkin se palotapahtuma ja varaosatulppa (vääränmallinen) ei toimi. Se tietty, että miksi tuota sitten suositellaan on kummaa.

Joo. Nyt olis hyvä kuulla, mitä tulppia muut 2.0FSI koneen omistajat ovat vaihtaneet, että saan varmuuden että onko sinnekkin laitettu 3-kärkitulppia vai jotain muita ja kuinka toiminut.  :)
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Eka Golf

Tiedä Volkkarista mutta yhdessä muunmerkkisessä "marmorin" tulpat ei kestäneet, ei edes vaikka sain uudet takkuvaihtona, "piraatit" pelitti hyvin!  8)

misi

Kai ne sitä luokkaa sitten ovat.. Motonetistä piruuttani katoin, kun sai auton mallit jne. syötettyä sinne (tosin ei rek. tunnuksen mukaan) niin että 16.90e olis kappaleelta BVY-koneeseen sopiva. Tulppa oli siis tämä; (suora kopio Motonetin sivuilta)


BOSCH Super FR7HPP332W
Sopivuudet:
- 2,0FSi-110kW FR7HPP332W BLR/BVY-moott
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

harald73

NGK kataloogi antaa tulpan malliksi PZFR5N-11T.

Suosittelen tutustumista Ebay:n ihmeelliseen maailmaan: Esim. NGK tai Bosch tulpat autoosi sopurahaan. Nythän on kyseessä tuote, jota ei yleensä ole hirveä kiire vaihtaa, eikä se toisaalta happane vaihtoa odottaessaan.

misi

Onko NGK:n tulpat toimineet sulla hyvin sun autossasi?


Oot ihan oikeessa. Vaihdan muutamat osat itse, kun ei juuri kiire ole.
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

harald73

Lainaus käyttäjältä: misi - 09.03.15 - klo:02:59
Onko NGK:n tulpat toimineet sulla hyvin sun autossasi?


Oot ihan oikeessa. Vaihdan muutamat osat itse, kun ei juuri kiire ole.
Ei mitään ongelmaa NGK:n kanssa.

Harrikassa mulla nyt kiinni Denson Iridium kynttilät ja nekin toimineet hienosti. Champion myös osoittautunut hyväksi merkiksi tulpissa ja koska huollossa ovat laittaneet mun autoon "kuudessakympissä" Boschit, ei pahaa sanottavaa mistään noista.

On ihan selvä, että jos alkup. tulppa on kolmella tai jopa neljällä elektrodilla ja se vaihdetaan perinteiseen yhdellä olevaan versioon, saattaa ongelmia tulla. Muuten ei vissiin mitään väliä, kunhan tulppa on alkuperäistä vastaava tai parempi, eiks je?

En tiedä, miten Passatissa on noi puolat, mutta Golfissa ne oli niin lujaa kiinni, että ilman ulosvetäjää ei olisi tullut mitään. Tämä on tottakai tapauskohtaista, mutta kolmekymppiä ulosvetäjäsarjaan on halvempaa kuin pari porsinutta puolaa.


misi

Niin kai. Itse lähinnä hämmästelin tuikkujen hintaa ja tulin kyseleen että onko muilla ollu saman hintasia tai jotain eri tulppia.

Ite en oo VAG-konsernin autoihin tulppia vaihdellu vielä, niin en tiedä kuinka piukassa ovat. Selviää sitten..

Kiitti sulle vastauksista!
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

samppa79


Kaasuversioon (ecofuel) ei ainakaan kannata vaihtaa mitään tarviketulppia, ja kannattaa varmistaa huollosta että kanssa ymmärtävät että kaasuauto vaatii omat, kaasulle mitoitetut tulpat - lämpöarvot on erilaiset kuin normitulpissa.

Vähän off-topic ehkä, mutta kuitenkin..

misi

Aivan, nyt kun luin tarkemmin niin haraldi puheli PUOLIEN ulosvetäjistä eikä tulppien. Ihmettelinki että mitä helevekkoo.. Nooh, pistetään vähien yöunien piikkiin.

En nyt yhtään muista, mutta muistaakseni tuo VW-asentaja, kun käytin autoa vikakoodin luvussa hänellä niin käsipelein irrotti kaksi puolaa. Tai muistaakseni hän ei ainakaan mitään ulosvetäjää siinä käyttänyt.
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

iqo

Itse laitoin 3 kk sitten Berun tulpat (14 FGR-6 HQU) 1.6 FSI -moottoriin eikä niistäkään mitään moitittavaa ole ilmaantunut. Merkkihuollon aikanaan laittamat OEM-tulpat olivat Bosch:n valmistamat. 2.0 FSI:hin on omat tulppansa, mutta yleisenä kokemuksena tarvikeosien soveltuvuudesta/laadusta ajattelin tietoni jakaa.

Laitoin muuten juuri myynti-ilmoituksen noista puolan ulosvetäjistä, jos joku kokee niitä tarvitsevansa. Ainakin 2.0 FSI -koneen puolille olisi myynnissä ulosvetäjä hintaan 8 euroa. Ja kuten tuossa edelläkin todettiin, ei 1.6 FSI:ssä (tai 1.4 TSI:ssä) kannata yrittääkään ilman tuota ulosvetäjää.

misi

Mä jostain katoin jonkun ilmoituksen. Täytyy olla yhteydessä, jos ei ilman tuu. Mutta muistaakseni tulee tässä mallissa.
MB E220 CDI -10
VW T5.1 4MOT -15
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy