Tuomio: Välijäähdytin vuotaa imusarjaan

Aloittaja SciroccoW, 21.03.20 - klo:15:39

« edellinen - seuraava »

SciroccoW

Kyseessä siis 2010 vuosimallia oleva Scirocco 1.4 tsi koneella. Ongelmana on ollut ajoittain käynnistettäessä (etenkin kun kone on ehtinyt hieman jäähtyä) epätasainen käynti, jolloin vilauttaa punaista akun valoa. Käynti kuitenkin tasaantuu itsellään hetken päästä. Tästä ei ole jättänyt mitään vikakoodia.

Viime huollon jälkeen auto alkoi päästellä ajoittain konepellin alta valkoista savua, tämän huomasi välillä liikennevaloissa tai auton laitettua parkkiin. Tätä ei kuitenkaan jatkuvasti tehnyt.

Ajatuksena oli, että jostain jäähdytinnestettä vuotaisi. Nestettä tarkistaessa huomasin paisarissa olevan Nestettä noin 1-1,5cm yli max rajan. Poistin nestettä niin, että pinta oli max rajan kohdilla. Tämä rauhoitti savuttelua, mutta ei poistanut ongelmaa täysin, vaan edelleen ajoittain tulee hentoa savua konepellin alta.

Korjaamolla meinasivat niin käyntiongelman, kuin savuttelun johtuvan välijäähdyttimestä, joka vuotaa nestettä imusarjaan.

Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa, tai onko jollain fiksulla jotain muuta ajatusta mikä olisi vikana?

ari_karhu

Välijäähdyttimessä ei kierrä vesi.
Jäähdytin ei ole kosketuksissa imusarjan kanssa. Jos jäähdytin vuotaa/hikoilee, niin voi kuumana nostattaa höyryä konepellin alta. Mutta tällöin nesteen pinnan kuuluu laskea, ei nousta.
Koneessasi luultavasti muovinen imusarja, joka ei ole tarkoitettu esilämmitettäväksi, eli sekään ei ole yhteydessä jäähdytysnesteeseen.
Latausvalon vilkuttaminen viittaisi latauslaitteen toimintaan (itse laturi/hihnan luisto/piuhat)


ukormi

Kyllähän siellä välijäähyssä vesi kiertää. Välijäähy löytyy imusarjasta. Imusarjan irroitus ei ollut kovin iso homma tuossa Audissa, liekö Scirocossa hankalampi. Jos ottaa sen irti ja ottaa välijäähyn tutkiskeluun niin näkyy varmasti jos on vuotanut. Ja voihan sen paineistaa ja ihmetellä josko jostakin kohtaa pihisee ilmat pihalle. Samalla voi vilasta onko kuinka paljon karstaa imukanavissa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ari_karhu

Niin no tuon fixed:n postaaman kuvan mukaan tuossa imusarjassa on oma jäähdytin. Omassa ei ole, mutta se on dieselin padalla.
Noilla annetuilla ohjeilla vois kokeilla, josko siitä jäähystä löytyy vuotoa

Jettamkv

Niin oliko tässä todellinen tuomio tuo välijäähy? Itse nimittäin vuosimallin ja koneen perusteella lähtisin liikkeelle joko termostaattikotelosta ja/tai sen tiivisteestä tai kannentiivisteestä nelossylinterin kohdalta pakosarjan laipan ympäristöstä... Kylmänä ensimmäiset kuvat turbon "alta" kuvaten pakosarjan kiinnityskohtaa ja lämpimänä uutta, ehkä vielä uutta kuvaa sammuttamisen jälkeen kun on antanut hieman jäähtyä. Siinä turbon & pakosarjan ympäristössä on sellaset lämpötilatkin, että se neste haihtuukin ja höyrystyy. Yks minkä oon nähny netin kautta omaa diagnosoidessa olis turbon vesilinjojen tiivisteet mutta ne nyt näkyisikin siitä helposti kun avaa pellin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy