Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 09.06.21 - klo:17:36
Moi,

Tietääkö joku mikä on oikea eibach-bilstein pro kit A4 avant 35tfsi 2020 malliin. Saksalaisessa nettikaupassa on muutama eri versio kyseiseen autoon. Löytyy 48,5mm tai 50mm halkaisijalla. Siellä on myös erilaiset kilomäärät, 1080/1220kg tai 1081/1160kg. Nämä lienee kantavuus lukemia vai?
Kannattaa mitata iskari niin tulee varmasti oikea malli. Noi kilot on siis eri akselimassoille, rekisteriotteesta kannattaa tarkistaa riittävyys.

autofanaatikko

Vertailua exä ja nyxä.

Edellinen siis C200 Business Avantgarde 4matic Mercedes sedan ja tämä nykyinen Audi A4 B9 Business Advanced 40TFSI Quattro sedan.

Molemmissa noin 12.000 eurolla tilattuja lisävarusteita.

Missä Audi parempi:

- tilat takana ja edessä paremmat

- kontin lastausaukko isompi ja kontti kanssa suurempi

- paremmat etupenkit

- parempi ajoasento

- saatavilla verhoiluna aidon nahkan ja kankaan yhdistelmä (Mersulla vaan keinonahkan ja kankaan yhdistelmä)

- 2.0TFSI moottori vääntö, teho, kulutus ja kiihtyvyys vs. 1.5 Mersun EQ Boost

- nuorekkaan näköinen sisältä ja ulkoa

- monet toiminnot helpompia käyttää

- ohjaus hieman parempi

Mersussä paremmin kuin Audissa:

- kiiltävät mustat muovit oli mahdollista vaihtaa muuhun materiaaliin ( ihan syvältä Audin pienolakkamuovi)

- isommat ulkopeilit

- ei avoimia lokeroita keskikonsolissa (tyylikkään näköinen ratkaisu ja pölyttömämpi käytössä)

- hiukan hiljaisempi rengasääniltään (ero aika pieni)

- paremmat pitkät valot ja ehkä lyhyetkin

- vähemmän kovaa muovia sisustassa

- vakkaria voi käyttää ratin nappuloilla

- penkkien sähkösäätöjen nappulat ovissa


Seamaster

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 10.06.21 - klo:18:54
Vertailua exä ja nyxä.

Edellinen siis C200 Business Avantgarde 4matic Mercedes sedan ja tämä nykyinen Audi A4 B9 Business Advanced 40TFSI Quattro sedan.

Molemmissa noin 12.000 eurolla tilattuja lisävarusteita.

Missä Audi parempi:

- tilat takana ja edessä paremmat

- kontin lastausaukko isompi ja kontti kanssa suurempi

- paremmat etupenkit

- parempi ajoasento

- saatavilla verhoiluna aidon nahkan ja kankaan yhdistelmä (Mersulla vaan keinonahkan ja kankaan yhdistelmä)

- 2.0TFSI moottori vääntö, teho, kulutus ja kiihtyvyys vs. 1.5 Mersun EQ Boost

- nuorekkaan näköinen sisältä ja ulkoa

- monet toiminnot helpompia käyttää

- ohjaus hieman parempi

Mersussä paremmin kuin Audissa:

- kiiltävät mustat muovit oli mahdollista vaihtaa muuhun materiaaliin ( ihan syvältä Audin pienolakkamuovi)

- isommat ulkopeilit

- ei avoimia lokeroita keskikonsolissa (tyylikkään näköinen ratkaisu ja pölyttömämpi käytössä)

- hiukan hiljaisempi rengasääniltään (ero aika pieni)

- paremmat pitkät valot ja ehkä lyhyetkin

- vähemmän kovaa muovia sisustassa

- vakkaria voi käyttää ratin nappuloilla

- penkkien sähkösäätöjen nappulat ovissa




Kiitos tästä, näitä on mielenkiintoista lukea. Huomenna saan saman laitteen farkkuna

Seamaster

Minkälaisia kulutuksia sulla tuossa toteutunut?

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 10.06.21 - klo:21:27
Minkälaisia kulutuksia sulla tuossa toteutunut?

Minä kommentoin tähän väliin. Isäukon auto 40tfsiq avant ja ensimmäisen tuhannen kilsan keskikulutus 6,9l/100km ajotietokoneen mukaan.  Rauhallisessa matka-ajossa menee jopa kuuden pintaan.

Muutenkin pakko sanoa, että tuo koneen vääntö kyllä yllätti. Yllättävän vääntävä kone ja  todella hiljainen. Saa nähdä olisiko tässä itsellekin seuraava peli vai pitäisikö jäädä odottamaan ladattavaa hybridiä. Olisi kiinnostava jos tuon bensakoneen kylkeen laitettaisiin sähkömoottori.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Mk233

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 10.06.21 - klo:16:59
Kannattaa mitata iskari niin tulee varmasti oikea malli. Noi kilot on siis eri akselimassoille, rekisteriotteesta kannattaa tarkistaa riittävyys.
Tönäri käteen ja hommiin. Katoin massat trafin sivuilta, 1065/1145 eli 1080/1220 varmasti riittää.

Seamaster

Lainaus käyttäjältä: doppelgänger - 11.06.21 - klo:10:27
Minä kommentoin tähän väliin. Isäukon auto 40tfsiq avant ja ensimmäisen tuhannen kilsan keskikulutus 6,9l/100km ajotietokoneen mukaan.  Rauhallisessa matka-ajossa menee jopa kuuden pintaan.

Muutenkin pakko sanoa, että tuo koneen vääntö kyllä yllätti. Yllättävän vääntävä kone ja  todella hiljainen. Saa nähdä olisiko tässä itsellekin seuraava peli vai pitäisikö jäädä odottamaan ladattavaa hybridiä. Olisi kiinnostava jos tuon bensakoneen kylkeen laitettaisiin sähkömoottori.

No niin 50 km uudella mittarissa, on tosiaan hiljainen verrattuna A3 mikä sekin mulla oli uusi, ja voimaa ”pikkusen” enemmän” kuin oli exä 1.0 TFSI;sa, ei tarvitse kaasuun paljon koskea, vaikuttaa kyllä mahtavalta peliltä

olate

kulutus täälläkin (40 tfsi q:lla) laskenut ajotietokoneen kertomana 6,9l/100km, keskinopeudella 66km/h.
tankkauksen jälkeen range optimistisesti 920km. bensavalon sytyttyä tankkiin meni vain 49l. aikaiseen syttyy tai ei tullut tankki täyteen.
voimalinja on mainio, mutta reagointi kaasuun vanhassa 132kw 1.8 tfsiissä oli parempi. tämä antaa uneliaan vaikutelman.

Flat

Lainaus käyttäjältä: olate - 22.06.21 - klo:18:24
kulutus täälläkin (40 tfsi q:lla) laskenut ajotietokoneen kertomana 6,9l/100km, keskinopeudella 66km/h.
tankkauksen jälkeen range optimistisesti 920km. bensavalon sytyttyä tankkiin meni vain 49l. aikaiseen syttyy tai ei tullut tankki täyteen.
voimalinja on mainio, mutta reagointi kaasuun vanhassa 132kw 1.8 tfsiissä oli parempi. tämä antaa uneliaan vaikutelman.

Drive select dynamiciin, niin siitä voi olla hieman apuja ?

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.06.21 - klo:10:19
Drive select dynamiciin, niin siitä voi olla hieman apuja ?
Ja kierrokset koko ajan 5000-6000? Ainakin 1.8 TFSI A3 8V oli kuin ärsytetty herhiläinen dynamicillä -> ei kovin käyttökelpoinen asetus. Tässä 2.0 TDI S tronicissa kyllä toimii ihan jees, toki kyseinen voimalinja on muutenkin yllättävän pirteä tapaus.

Flat

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 24.06.21 - klo:15:01
Ja kierrokset koko ajan 5000-6000? Ainakin 1.8 TFSI A3 8V oli kuin ärsytetty herhiläinen dynamicillä -> ei kovin käyttökelpoinen asetus. Tässä 2.0 TDI S tronicissa kyllä toimii ihan jees, toki kyseinen voimalinja on muutenkin yllättävän pirteä tapaus.

Sekoitat asioita. Ei drive select tuolla lailla vaikuta. Vaihteiston D vs S  asento tekee tuota.
Drive select vaikuttaa kaasun ja vaihteiston vasteeseen. Se ei nosta kierroksia yhtään.

furio

Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.06.21 - klo:18:57
Sekoitat asioita. Ei drive select tuolla lailla vaikuta. Vaihteiston D vs S  asento tekee tuota.
Drive select vaikuttaa kaasun ja vaihteiston vasteeseen. Se ei nosta kierroksia yhtään.

Kyllä minulla Drive Select vaihtaa myös S-tronicin S:lle.
Audi A4 Avant Business S line 40 TFSI 150KW MHEV quattro S tronic

Flat

#492
Lainaus käyttäjältä: furio - 25.06.21 - klo:08:18
Kyllä minulla Drive Select vaihtaa myös S-tronicin S:lle.

Mitä ? Kummassakan B9:säni ei ole näin ollut.

Drive selectissähän on monta asentoa. Efficiency , comfort, auto, ja dynamic. Väitätkö että noita vaihtelemalla S-tronic menee joko  D ja S moodiin ?
Auto moodiko sitten vaihtelee randomisti D ja S väliilä ?

https://www.audiwestmont.com/research/audi-drive-select.htm

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 24.06.21 - klo:18:57
Sekoitat asioita. Ei drive select tuolla lailla vaikuta. Vaihteiston D vs S  asento tekee tuota.
Drive select vaikuttaa kaasun ja vaihteiston vasteeseen. Se ei nosta kierroksia yhtään.
Drive select = ajotilavalitsin. Ja jos laitat sen dynamicille, niin kyllähän se laittaa vaihteiston S:lle. Ja sitä kautta kierrokset korkeammalle.

Flat

#494
Ei mulla noin toimi, Vaan tuoimii ihan tämän kuvausen mukaiseti :

Dynamic - Precise control and responsiveness are prioritized in this mode. Suspension dampening is stiffened and ride height is lowered in adaptive air suspension models. Throttle response is increased with shifts taking place at higher RPMs and steering feel is stiffened to allow for more precise input.

Vaihdot vaan tapahtuu vähän korkeammalla.






tpu

#495
Kyllä Dynamic laittaa vaihteiston S:lle, mutta sen saa kepistä takaisin D:lle. Eli Dynamic + D -vaihtoehdolla voi kyllä ajaa.

Osa täällä kommentoi, että heillä Dynamic ei automaattisesti vaihda S:lle. Onko teillä jottenkin muokattu Drive Selectin asetuksia, kun tosiaan itsellä nyt kahdeksas Audi menossa ja kaikissa vaihteisto on mennyt aina automaattisesti S:lle kun Dynamicin laittaa päälle.

Seamaster

#496
Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.06.21 - klo:10:16
Ei mulla noin toimi, Vaan tuoimii ihan tämän kuvausen mukaiseti :

Dynamic - Precise control and responsiveness are prioritized in this mode. Suspension dampening is stiffened and ride height is lowered in adaptive air suspension models. Throttle response is increased with shifts taking place at higher RPMs and steering feel is stiffened to allow for more precise input.

Vaihdot vaan tapahtuu vähän korkeammalla.

Noin mullakin, D;lä menee, ja tosiaan kokoajan ehkä yksi vaihde pienempi päällä, eli kierrokset hieman korkeammalla ja moottori siis reagoi nopeasti kaasuun.  KORJAAN; Dynamic menee S moodiin, mutta niinkuin yllä mainittu saa kepistä D;hen jos haluaa

Flat

Hmm, tässähän alkaa usko horjua kun noin intätte :)

Mites individual, jos siihen laittaa samat asetukset kuin dynamicciin, niin heittääkö se S;lle kanssa ?

hph

Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.06.21 - klo:11:46
Hmm, tässähän alkaa usko horjua kun noin intätte :)

Mites individual, jos siihen laittaa samat asetukset kuin dynamicciin, niin heittääkö se S;lle kanssa ?

Kyllä heittää S:lle

furio

Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.06.21 - klo:11:46
Hmm, tässähän alkaa usko horjua kun noin intätte :)

Mites individual, jos siihen laittaa samat asetukset kuin dynamicciin, niin heittääkö se S;lle kanssa ?

Individual ei heitä S:lle vaihteistoa, vaikka olisikin sporttisemmat asetukset. Huomaathan, että auton pitää olla käynnissä, kun vaihdon tekee. Vaihteiston S-tila ei palaudu enää uudestaan käynnistettäessä.

Tykkään kyllä ajaa Dynamic-asetuksilla aina, kun on vähänkin pidempi ajomatka edessä. Auto on todella yllätyksetön Comfort-asetuksilla, kuten varmaan kuuluukin olla. Muutama Alfa Romeo on ollut ja niistä on jäänyt tottumus auton nopeaan reagointiin.
Audi A4 Avant Business S line 40 TFSI 150KW MHEV quattro S tronic

autofanaatikko

#500
Itse käytän aina Individual-asetusta. Tykkään että ohjaus on jäykin mahdollinen ja muut asetukset sit ovat Comfortilla. Fiksua että auto muistaa edellisen ajokerran jälkeen tuon ajotilan. Mersu oli aina väkisin käynnistettäessä comfort moodissa ja se piti sitten vaihtaa jos halusi jotain muuta.

Se on syvältä että navi ei höpötä Suomea. Mersussa oli opastus Suomeksi. Toki ymmärrän kieltä mutta silti. Samoin Android Auto ei toimi kuin piuhalla ja se nyt on aika kivikautista vuonna 2021. Langaton lataus ei toimi kuin repimällä kalliista puhelimesta lompakko malliset suojakuoret pois. Lataus on myös aika hidas piuhalla ja ilman. Ei mersunkaan nopea ollut mutta nopeampi.

hph

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 26.06.21 - klo:11:05
Fiksua että auto muistaa edellisen ajokerran jälkeen tuon ajotilan.

Sammutuksen jälkeen asetukset palautuu Auto asentoon, oli sitten valittunna mikä tahansa ajomoodi.

Flat

#502
Pakko todeta että olin väärässä. Dynamic napauttaa vaihteiston S:lle.
Puolustukseksi voin sanoa että ajan aina dynamicilla ja ilmeisesti joskus olen sen laittanut D:lle ja sen jälkeenhän se on aina dynamicilla D:llä , ellei vaihda drive selectiä. Oon reilun vuoden ajellut dynamicilla + D asetuksella ja kun sitä ei ole tarvinnut mitenkään säätää, niin olen tullut siihen uskoon että dynamic on vakiona D:lllä.

Lainaus käyttäjältä: hph - 26.06.21 - klo:20:57
Sammutuksen jälkeen asetukset palautuu Auto asentoon, oli sitten valittunna mikä tahansa ajomoodi.

Ei palaudu. Kts vastaukseni yllä.

Flat

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 26.06.21 - klo:11:05
Samoin Android Auto ei toimi kuin piuhalla ja se nyt on aika kivikautista vuonna 2021. Langaton lataus ei toimi kuin repimällä kalliista puhelimesta lompakko malliset suojakuoret pois. Lataus on myös aika hidas piuhalla ja ilman. Ei mersunkaan nopea ollut mutta nopeampi.

Ostin tuollaisen AAwirelesin, toimii erinomaisesti langattomasti. https://www.cpeb.it/

Lataus on hidas varsinkin kyynärnojan alla olevasta pistokkeesta. Latausteho on tuplat keskikonsolin pistokkeesta. Mittasin tuo itse kännykän Ampere sovelluksella

Referenssinä kännykän mukana tullut laturi  2200-2300 mA

Takapenkillä 800 -1200 mA (USB-A)
Keskikonsolin edessä 800-1200 mA (USB-A)
Keskikyynärnojan alla 200-500 mA ( USB-C )

Tuntuu aika lailla elävän tuo lautausvirta autossa.

Yllättävää on,  että tuo USB-C liitin pukkaa tosi huonosti virtaa ulos.

hph

Lainaus käyttäjältä: Flat - 26.06.21 - klo:21:08


Ei palaudu. Kts vastaukseni yllä.

Moottorinohjaus palautuu auto asentoon, vaikka mikä moodi olisi valittuna kun sammutat autosi, turha tässä siitä on kinastellla.

Flat

Lainaus käyttäjältä: hph - 26.06.21 - klo:21:41
Moottorinohjaus palautuu auto asentoon, vaikka mikä moodi olisi valittuna kun sammutat autosi, turha tässä siitä on kinastellla.

Siis jos sammutat auton dynamic moodissa ja käynnistät sen uudestaan, niin moottorinohjaus ei olekaan enään dynamic moodissa vaikka näytöllä lukee dynamic ?

Puhummeko nyt että moottorinohjaus = kaasuvaste ( miten moottori reagoi kaasun painamiseen )

ptme

Lainaus käyttäjältä: hph - 26.06.21 - klo:21:41
Moottorinohjaus palautuu auto asentoon, vaikka mikä moodi olisi valittuna kun sammutat autosi, turha tässä siitä on kinastellla.
Ainakin noissa minun neljässä A4:ssä (ja yhdessä A3:ssa) on valittu ajomoodi säilynyt valittuna myös sammutuksen jälkeen.
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

hph

Lainaus käyttäjältä: ptme - 27.06.21 - klo:08:14
Ainakin noissa minun neljässä A4:ssä (ja yhdessä A3:ssa) on valittu ajomoodi säilynyt valittuna myös sammutuksen jälkeen.

Näin minäkin oletin kun 2013 ostin ensimmäisen A3:sen. Silloin jo selvitin asiaa, miksi auto tuntuu laiskalta uudelleen käynnistyksen jälkeen, vaikka mittaristossa luki individual tai dynamic. Uudelleen valitsemalla jompi kumpi asetus, muuttui moottorin luonne säätöjä vastaavaksi. Nykyisessä A4 B9 2018 tuo sama juttu on edelleen näin. Paras mittarihan on persdyno.

Tässä lainaus AudiWorld sivustolta, jossa tulee asia selkeästi ilmi.

Drive Select Individual antaa sinun asettaa haluamasi mukavuustason moottoria ja vaihteistoa lukuun ottamatta nämä asetukset säilytetään sytytysjakson jälkeen.

En nyt muista, oliko  tällä foorumissa vai Auto Stadiumin puolella kirjoittanut samoin tästä asiasta.


Flat

Lainaus käyttäjältä: hph - 27.06.21 - klo:10:07

Drive Select Individual antaa sinun asettaa haluamasi mukavuustason moottoria ja vaihteistoa lukuun ottamatta nämä asetukset säilytetään sytytysjakson jälkeen.



Perusautossahan drive select ei vaikuta muuhun kun vaihteistoon ja moottorinvasteeseen. Jos tuo em . pitää paikkaansa, on idioottimaista että näytöllä lukee jotain muuta jos mikään ei pidä paikkaansa, mitä drive select teksti yrittää kuskille  kertoa.  Miksi siinä ei sitten lue auto ?
Jotenkin vaikea uskoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy