Audi A4 B9 2020-

Aloittaja Flat, 11.01.20 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

ReijoM

Lainaus käyttäjältä: maileri - 27.03.21 - klo:18:26
Joulukuun tilaukset ehti vielä normituotantoon. Nyt puhutaan jo luokkaa 9kk, riippuu toki malli ja moottorityypistä.

Itse tilasin maaliskuun alussa tulle nykyiselle A6:lle samanlaisen korvaajan ja pitäisi nyt olla jo tuotannossa, eli perusdiesel ja neliveto A6:lle ei näytä ruuhkaksi asti tilauksia olevan.

Tilauspvm                           01.03.2021
Alustava tuotantoviikko   202113
Tuotantopvm                   01.01.1900
Maahantulopvm                   01.01.1900
Tila                                   Tuotannossa
Rekisterinumero

Alustava luovutusaika 7.5.2021.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

nasse

Tulossa A4 Avant Business Advanced 40 TFSI quattro S tronic, tilattu 12.10. ja huomenna pitäisi auton valmistua. Jos vapuksi vaikka saisi auton ajoon. Jonkin verran sai tosiaan odottaa. Varusteita autossa aika paljon joten voi olla, että jokin yksittäinenin komponentti antanut odottaa itseään.

olate


avant 40tfsi ultraquattro pari kk ollut ajossa. 100% taajama-ajoa, kulutus 11,2 l/100km. eeberin pöhinät mukana luvusssa.

kertaakaan ei ole lämmitys toiminut myaudin kautta. kaukosäätimellä kun laittaa lämpenemään niin näyttää kyllä tilan sovelluksessa  ::)
MIB3 on sitä mieltä että vieraana jatketaan, ei hyväksy kirjautumista. päivityksen yrityksestä tulee toisinaan viesti ja hetiperään kertoo että ei onnistu hae apua.

langaton carplay toimii kun junanvessa. ehkä audin kannattaisi vaan tehdä rajapinnat ja jättää koodin teko niille ketkä osaa.
miinuksena langattomassa carplayssa että vie akkua reilusti. langaton lataus ei ole turha ruksi.

Popovice

Aikas hurjalta näyttää kulutus spekseihin verrattuna, mutta selittynee varmaan ainakin osin tuolla taajama-ajolla. Mitä MyAudiin tulee niin aika outoa ettet ole koskaan saanut lämmitystä toimimaan sen kautta. Itellä on vm. 2020 A4 Allroad, jossa pitäisi kai olla sama infotainment, mutta lämmityksen aktivoiminen kännykän kautta on toiminut siinä kohtuullisen luotettavasti.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 30.03.21 - klo:20:22
Aikas hurjalta näyttää kulutus spekseihin verrattuna, mutta selittynee varmaan ainakin osin tuolla taajama-ajolla
Keskinopeus?

Popovice

Tuli vielä mieleen tuosta myAudi toimimattomuudesta, että voisiko syynä olla 90P4 päivityksen puuttuminen? Katsoin oman auton huoltohistoriaa ja siihen päivitys on tehty viime vuoden joulukuussa. Kyseessä on siis joku gatewayn nukkumistilaan liittyvä bugi:

Subject:
Upcoming Update 90P4 / Gateway Software Update " (NVLW)
Certain 2020 Model Year Audi A4, Audi A4 Allroad, Audi A5 Cabriolet, Audi A5
Sportback, Audi S5 Sportback, and Audi e-tron Sportback Quattro Vehicles.
We would like to inform you of an upcoming Update, code 90P4.
What vehicles are affected?
There are 792 Audi vehicles in the U.S. and 3,634 vehicles in Canada affected by this Update.
Check your daily campaign open inventory report or OMD for affected vehicles in your
inventory.
What is the issue?
The internal time in the gateway may run asynchronously. As a result, requests automatically
become invalid after approx. 60 minutes and are rejected. This means that the Audi connect
vehicle-specific services can no longer be run.
What does the repair procedure involve?
Update the Gateway Control Module.
When will the Update be available?
This Update will be visible in Elsa and ServiceNet on or about November 03, 2020.

Tuossa huoltotiedotteessa puhutaan vain USA ja Kanada markkinoista, mutta kuten sanottu niin kyseinen päivitys on tehty myös allekirjoittaneen autoon.

Toisaalta jos auto on saatu ajoon vasta hiljattain niin voisi kuvitella että kyseinen päivitys on tehty jo valmiiksi tehtaalla, mutta mistäpä sitä kaikista tuotantolinjan viiveistä voi olla varma...

olate

tammikuussa naputeltu kasaan, mutta MIB moduli voi hyvinkin olla tehtaalla erää missä softa vanhaa.
kasaus jos menee minuutinkin nopeammin ilman että moduuleista versioita päivitetään niin takuulla jätetty huollon murheeksi.

keskinopeus jotain 30 alkavaa ja kertasuorite niin lyhyt että eeberin desitkin vaikuttaa.

Jurri

Minulla A4 Avant Bussiness Advanced 40 TFSI quattro + comfort + progress paketeilla tilaus lähti syyskuun lopussa 2020 ja auton luovutus oli heti tammikuun alussa 2021. Nyt mittarissa 4600km ja ajotietokoneen mukaan kulutus tältä matkalta 7,5 l/100km, keskinopeus 50km/h. Pienin bongattu kulutus talvella 6,0l/100km ... 140 km matka, pääosin moottoritietä, keskinopeus 100km/h.

furio

Lainaus käyttäjältä: Jurri - 31.03.21 - klo:19:12
Minulla A4 Avant Bussiness Advanced 40 TFSI quattro + comfort + progress paketeilla tilaus lähti syyskuun lopussa 2020 ja auton luovutus oli heti tammikuun alussa 2021. Nyt mittarissa 4600km ja ajotietokoneen mukaan kulutus tältä matkalta 7,5 l/100km, keskinopeus 50km/h. Pienin bongattu kulutus talvella 6,0l/100km ... 140 km matka, pääosin moottoritietä, keskinopeus 100km/h.

Kiitos tiedosta! Ei tuo lukema paljoa häpeä 140KW etuvedolle, joten näköjään 150KW ultra quattrollakin pääsee näköjään etenemään taloudellisesti.
Audi A4 Avant Business S line 40 TFSI 150KW MHEV quattro S tronic

Seamaster

Tilasin tänään 40 TFSI Quattro Farkun, sain koodin mistä näkee vissiin autosta jotain tietoja, eli Audi koodin, minne sen syötän ?, en löytänyt My Audin sivuilta paikkaa koodin syötölle?

nasse

Lainaus käyttäjältä: Seamaster - 31.03.21 - klo:20:32
Tilasin tänään 40 TFSI Quattro Farkun, sain koodin mistä näkee vissiin autosta jotain tietoja, eli Audi koodin, minne sen syötän ?, en löytänyt My Audin sivuilta paikkaa koodin syötölle?

Eiköhän se ole se Audi-koodi jolla voi katsoa ja ladata PDF:nä oman konfiguraation Audi.fi sivustolla, eli ei MyAudin puolella.

https://www.audi.fi/fi/web/fi/models/a4/a4-avant/summary.html#layer=/fi/web/fi/models/a4/a4-avant.show_audicode.html&data-layer-tpl=login

Seamaster

Just tuo, kiitos paljon :)

Epes

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 27.03.21 - klo:09:16
Eikö se näy kun painaa sitä ratissa olevaa View-nappia? Ainakin omassa 2020 Allroadissa näin.

Siellä näkyy öljyn lämpömittari. Kysyin myyjältä ja hän sanoi, ettei näissä digimittarillisissa ole jäähdytysnesteen lämpömittaria.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Epes - 07.04.21 - klo:17:26
Siellä näkyy öljyn lämpömittari. Kysyin myyjältä ja hän sanoi, ettei näissä digimittarillisissa ole jäähdytysnesteen lämpömittaria.

Eikös -2020 löydy lämpömittaria vas. reunasta kuten hieman vanhemmissa B9-malleissa https://bit.ly/39SCTT0
A4 B9 TFSI Q s-line

Popovice

Jatketaan vielä säätämistä. Epes oli tosiaan oikeassa siinä että View-napin takaa tulee näkyviin vain öljyn lämpötila. Mitä taas tulee tuohon kuvaan niin siinähän on ihan perinteinen analoginen mittaristo, jossa jäähdytysnesteen lämpötila on tosiaan näkyvissä. On se kyllä outoa että nimenomaan digimittaristoon kyseistä infoa ei saa, kun päin vastoin voisi kuvitella että siinä eri näyttönäkymien mukaan ottaminen olisi yksinkertaista :(.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 08.04.21 - klo:15:43
Jatketaan vielä säätämistä. Epes oli tosiaan oikeassa siinä että View-napin takaa tulee näkyviin vain öljyn lämpötila. Mitä taas tulee tuohon kuvaan niin siinähän on ihan perinteinen analoginen mittaristo, jossa jäähdytysnesteen lämpötila on tosiaan näkyvissä. On se kyllä outoa että nimenomaan digimittaristoon kyseistä infoa ei saa, kun päin vastoin voisi kuvitella että siinä eri näyttönäkymien mukaan ottaminen olisi yksinkertaista :(.

Tuossa kuvassa on B9:n prefl digimittaristo, ei analoginen.
Mutta yhtämieltä siitä, että outoa jos FL:ssä ei ole vedenlämpötilaa nähtävissä..
A4 B9 TFSI Q s-line

Jurri

Aikaisemmin tällä palstalla kaipailtiin kokemuksia pienemmästä (40 TFSI 150kW MHEV avant  quattro S tronic) bensa quattrosta, joten ajattelin kirjoittaa omia huomioitani ensimmäisen 5000 km jälkeen. Vertailukohtana edellinen A4:n vm.2018 40 TDI 140 kW sedan quattro S tronic (keskikulutus ajotietokoneen mukaan  5,6 l/100km n.78000 km matkalla).
Voimalinjasta täytyy todeta että Ultra Q ei yllä ajettavuudessa samalle tasolle kuin edellisen Torsen Q. Ultrassa neliveto on kyllä tarjolla heti kun sitä tarvitaan (en huomaa mitään viivettä), mutta torsenin tarjoama 60/40 takapainotteisuus puuttuu ja sen huomaa liukkaalla mutkiin ajettaessa. Vaihteiston välitykset  myös hieman erilaiset (?), ainakin suurimmalla vaihteella : mittarin mukaan 130km/h, TDI 1800rpm ja TFSI 2000rpm. Bensa moottorin hiljaisuus miellyttää tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa.
Valot ovat myös parantuneet edellisestä. Lähivalot näyttävät nyt pidemmälle ja valoa tarjolla enemmän myös vasemmalle.  Matrix ledeistä kokemukset jäivät vain pariin kertaan kun vaativat toimiakseen vähintään 50 km/h nopeuden ja katuvalottoman tien. Matrixit osaavat varsin hyvin sammuttaa ledejä vastaantulijan mukaan, mutta joskus mielestäni turhaan myös valokeilan oikeasta reunasta. Kantamaltaan kaukovalot ovat myös paremmat kuin edellisessä.
Audiojärjestelmän soundit  on parantunut selvästi edellisestä . Edellisessä TDI:ssä oli myös ASS, mutta silti täysin kelvoton äänentoisto (ilmeisesti palaute maahantuojalle auttoi ;).  Suurempi keskinäyttö on myös selvä parannus. Säätöpyörän poistuminen ja näytön muuttuminen kosketusnäytöksi ei ole ongelma. Kosketusnäyttö toimii varsin hyvin (kunhan hanska on pois kädestä ). Päivittäinen käyttö itsellä jää lähinnä Android- Auton valintaan, mikä hoituu kätevästi pikavallinnoista näytön vasemmasta reunasta. Digitaalimittaristo on ihan ok, mutta ei todellakaan mikään ”must” varuste.
Adaptiivinen vakionopeussäädin on ihan opettavainen varuste joka kertoo käytännössä mitä esim 1,5s etäisyys eri nopeuksissa tarkoittaa. Talvella alatutkat menivät pari kertaa lumesta tukkoon ja silloin vakionopeussäädin kieltäytyy toimimasta (ei toimi edes normaali moodissa…tämä on mielestäni ikävä puute). Pysähtyneessä jonossa auto osaa hienosti käynnistyä ja lähteä liikkeelle. Tuo start/stop käynnistys voisi olla vielä hienostuneempi, toki tämäkin on parantunut verrattuna edelliseen TDI:n. Aktiivinen kaistavahti on varuste jota en yleensä pidä päällä. Auto osaa tehdä korjausliikkeitä ohjaukseen itsekseen, mutta parin puuttumisen jälkeen pyytää tarttumaan ohjauspyörään. Talvella lumen peittäessä reunaviivat ei tienkään voi toimia. Tästäkin varusteesta löytyy ”opetus toiminto” ...muistuttaa vilkun käytöstä ennen kaistan vaihtoa kapinoimalla kuljettajan ohjausliikettä vastaan.
Sisustan S-line urheilupenkit ovat mielestäni hyvät ja tyylikkäät. Samaa nappanahkaa  mitä on penkkien reunoissa löytyy myös ovien sivupaneeleista. Uskoisin että penkkien ”reunanahat” tekevät penkeistä myös kulutusta kestävämmät. Ohjauspyörää yritin tilausvaiheessa vaihtaa pyöreäkeskustaiseen, mutta se ei ollut mahdollista progress paketista luopumatta. No livenä tuo ”Emblems” ohjauspyörä on kyllä parempi miltä se kuvissa näyttää.
MHEV:sta sen verran että nyt ilmojen lämmettyä auto pyrkii hanakasti rullaamaan moottori  sammutettuna.   Jalan nostaminen kaasulta sammuttaa moottorin ja jarruun tai kaasuun koskeminen käynnistää moottorin. Liikkeessä ollessa moottorin käynnistyminen on huomaamatonta (saman kun saisi myös paikaltaan käynnistymiseen). Auto rullaa niin kevyesti että esim. kameratolppien kanssa pitää olla tarkempana kuin TDI:n kanssa.
Webaston etäkäynnistys toimi etelän talvilomien aikoihin todella huonosti. Puhelimeen saattoi palautua virhekoodi vaikka lämmitin olikin käynnistynyt, yleensä ei suostunut käynnistymään ollenkaan.   Viimeaikoina etäkäynnistys puhelimella on toiminut paremmin, parannus tuntui ajoittuneen puhelimen apin päivittymiseen. Ilmeisesti vika oli kuitenkin Audin servereissä eikä autossa.
Kaiken kaikkiaan olen ollut autoon erittäin tyytyväinen. TDI:stä jäin kaipaaman Torsen quattroa.  Nykyisellä hinnoittelulla diesel ei enää ole kannattava edes polttoainetaloudessa. Tuon hankinta hinnan eron (2725,) kiinnikurominen 25 tkm vuosiajoilla kun vaatii laskujeni mukaan noin 5 vuotta (polttoaineen hinnoissa n. 10 sentin ero ja kulutuksessa noin 2l/100km ero ja tähän päälle verot).

Flat

Yksi huomio sisustamateriaaleihin edellisen kirjoittajan innoittamana. Jos joku näiden verhoiluiden kanssa vielä arpoo, niin alcantara penkin mukana ovien verhoilu muttuu myös alcantaraksi tai vai varmaankin joksikin sellaisen jäljitelmäksi. Tällä on yllättävä vaikutus valaistukseen. Tuo kangas heijastaa valoa paremmin kuin em. nahkajäljitelmä ja tämä taas korostaa ovien tunnelmavalaistusta ( laajennettu sisävalopaketti ). Värit tulevat paremmin ja voimakkammin esille tuon alcantaran kanssa kuin nahan kanssa. Ilmaisesti musta nahka ei heijasta kunnolla valoa, mutta taas alcantaran nukkapinta tuo värit esiin paremmin ja voimakkammin. Yllätyin tästä kun edellinen oli nahoilla ja tämä alcantaralla ( puhutan siis edellen S-line penkeistä).

Seamaster

Kiitos kokemuksien jakamisesta, näitä on mielenkiintoista lukea omaa A4 40 TFSI Avant Quattroa odotellessa

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Jurri - 10.04.21 - klo:19:16
Voimalinjasta täytyy todeta että Ultra Q ei yllä ajettavuudessa samalle tasolle kuin edellisen Torsen Q. Ultrassa neliveto on kyllä tarjolla heti kun sitä tarvitaan (en huomaa mitään viivettä), mutta torsenin tarjoama 60/40 takapainotteisuus puuttuu ja sen huomaa liukkaalla mutkiin ajettaessa.
2018 mallissa oli vielä torsen? Ootko varma? Oon ollu siinä käsityksessä, että 2016 oli vielä torsenilla ja 2017 on alkanu muuttumaan ultraksi...

Lainaus käyttäjältä: Jurri - 10.04.21 - klo:19:16
Vaihteiston välitykset  myös hieman erilaiset (?), ainakin suurimmalla vaihteella : mittarin mukaan 130km/h, TDI 1800rpm ja TFSI 2000rpm.
Kyllä, bensa- ja dieselmoottoreissa on erilaiset välitykset ;D

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 12.04.21 - klo:11:22
2018 mallissa oli vielä torsen? Ootko varma?

Kyllä -18vm oli jo Ultra käytössä, joten itsekin hieman epäilen tuota..

Lainaus käyttäjältä: Jurri - 10.04.21 - klo:19:16
Vaihteiston välitykset  myös hieman erilaiset (?), ainakin suurimmalla vaihteella : mittarin mukaan 130km/h, TDI 1800rpm ja TFSI 2000rpm.

Tämähän selittyy ihan sillä, että bensiinimoottori kiertää korkeammalle, kun diesel.
A4 B9 TFSI Q s-line

ram1

Tuo 140kW Diesel oli ainakin 2019 vielä torsen. 110kW disu  ultraa. Q:t aina ultrana ja Tfsi:t muuttui 2017 ultraksi. Puhutaan nyt 4- syl. Eli ei ihan yksiselitteistä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

batman14

Kiitos Jurri hyvästä ja käytännönläheisestä raportista.

Itsellä on kokemusta nimenomaan vm. 2018 Sound Systemistä, joka on mielestäni täysin ala-arvoinen. ,,äni kuulostaa siltä, kuin tulisi puhelimen kaiuttimesta -> ei mitään bassoa tai syvyyttä. Tämähän on hyvä uutinen jos faceliftiin on tehty tähän muutoksia. Itse kun haikailen vähän seuraavaksi menopeliksi mahdollisesti A4:sta ja olin jo päättänyt, että autossa on lähes pakko olla B&O, mutta jos Sound System on parantunut voisi silläkin pärjätä. No koeajollahan tämä selviää.

Paljonko tuo 40TFSI quattro on vienyt bensaa ja millaisessa ajossa?

Jos reilun vuoden päästä löytyisi A4:sia tällä voimalinjalla kohtuu varusteilla siinä 40k, hintaan niin olen ainakin kiinnostunut. Nyt löytyy vain lähes uusia kun on niin uusi moottori, ja hinnat ovat siinä 50k, nurkilla.

Popovice

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.04.21 - klo:12:54
Tuo 140kW Diesel oli ainakin 2019 vielä torsen. 110kW disu  ultraa. Q:t aina ultrana ja Tfsi:t muuttui 2017 ultraksi. Puhutaan nyt 4- syl. Eli ei ihan yksiselitteistä.
Oman käsitykseni mukaan kaikki quattro dieselit ovat olleet torsenia ihan tähän viimeisimpään 2021 MHEV päivitykseen asti. Itselläni hiljattain hankittu 140kW 40TDI quattro vm. 2020 ja kyllä siinä pitäisi olla ihan rehellinen torsen...

Jurri

Kyllä tuo edellinen 2018 A4 140kW TDI Quattro oli aivan varmarmasti Torsen. Tässä taitaa mennä nyt sekaisin A4:n TFSI ja TDI quattro toteutukset.
Jos oikein muistan A4 B9 2.0 l Quattro  historia menee niin että aivan aluksi molemmat TFSI (nykyisin 45 TFSI)ja TDI olivat Torsen toteutuksia. Varsin nopeasti TFSI muuttui Ultraksi , mutta TDI säilyi Torsen toteutuksena aina MY 2021 saakka. TDI:n muuttuessa 150kW MHEV versioksi vaihtui myös Torsen Ultraksi. Kuten tuossa edellä Popovice totesi.

Nykyisen Avant 40 TFSI 150kW MHEV kulutuksesta on lukuja paria postausta aikasemmin tässä ketjussa. Pääsiäisen maantie ajo pudotti desin keskikulutusta :5600 km, keskinopeus 53km/h, kulutus 7.4 l/100km. ASS oli tosiaan positiivinen yllätys verattuna edelliseen, sointi on eriluokkaa, ei varmaan yllä B&O tasolle mutta riittävä minun makuuni.


Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Jurri - 13.04.21 - klo:19:47
Kyllä tuo edellinen 2018 A4 140kW TDI Quattro oli aivan varmarmasti Torsen. Tässä taitaa mennä nyt sekaisin A4:n TFSI ja TDI quattro toteutukset.
Jos oikein muistan A4 B9 2.0 l Quattro  historia menee niin että aivan aluksi molemmat TFSI (nykyisin 45 TFSI)ja TDI olivat Torsen toteutuksia. Varsin nopeasti TFSI muuttui Ultraksi , mutta TDI säilyi Torsen toteutuksena aina MY 2021 saakka. TDI:n muuttuessa 150kW MHEV versioksi vaihtui myös Torsen Ultraksi. Kuten tuossa edellä Popovice totesi.
Ei taida mistään löytyä mitään faktaa asiasta, arvailua vaan joka paikassa :-\

Jurri

Faktaa on se että  vm. 2018 40 TDI 140 kW sedan quattro S tronic on Torsen. Olen kyseisen auton uutena tilannut ja sillä 3 vuotta ajellut ja voin vakuuttaa että tiesin mitä silloin tilasin.

Rauska

2016 TFSI 185 kW oli viimenen torsen. Dieselit kai oli pitempään niitä
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

autofanaatikko

Tehokkaimmat dieselit ovat edelleen Torseneita. Tai siis ylipäätään ne mitkä ovat nelivedoisia.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 14.04.21 - klo:21:55
Tehokkaimmat dieselit ovat edelleen Torseneita. Tai siis ylipäätään ne mitkä ovat nelivedoisia.
Joo, kaksivetoisissa ei ole torsen ominaisuutta  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy