Uusi Seat Leon 2020

Aloittaja Ukko, 18.12.19 - klo:16:18

« edellinen - seuraava »

kölli

Hiukan kokemuksia omista (MHEV) ajokulutuksista; viikonloppuna ~500km motaria / 100km/h-väyliä kulutus pyöri n.6-6,5L tuntumassa, riippuu paljolti ajaako motarilla 120-130km/h vai valtatiellä 100-110km/h. Kulutus hypähtelee rajusti juuri tuossa 80-120km/h-alueella. Toki ilmastoinnilla oma osuutensa. Auton kontti täynnä rojua ja 4 hlöä kyydissä. 95E tankissa.

Eilen työmatka 50-80km/h köröttelyä, ulkona +25c, ilmastointi +22c, oma ennätys 4,0L/100km. Eli kyllä pääsee pienelläkin mutta vaatii kyllä tuon alhaisen nopeuden ja ei myöskään salli pysähtelyä valoissa tms.

Varmaan optimi matkavauhti lienee tässäkin siellä 80 +/- 10km/h seudulla ja lämpötila +10...+20c.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

v6e

Tarvis apua!!

Taka tilan ilmastointi ja puhallus on OFF.

Kävi huollossa ja huomasin ettei puhalla, onko noissa joku lukitus/lapsilukko? Ei anna säätää lämpötilaa taaske vaan takatilan näytössä lukee OFF.

Auto ilmastoinnilla kauan ei lähde pois...
Tulee pitkä kesäloma reissu jos mukelo ei saa kylmää ilmaa taakse....

Tombba

Eikös se tunnista, että istuuko siellä joku ja sen perusteella on sitten päällä tai pois?

v6e

#1803
Mulla on aikasemmin ollu siinä aina 20 astetta vaikka ei kukaan istuiskaan.
Eikä nytkään näytä vaikka takana istuu.





Ettei tää vaan liittyisi siihen tänää ajettuun infon päivitykseen....

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: v6e - 16.06.23 - klo:20:07
Mulla on aikasemmin ollu siinä aina 20 astetta vaikka ei kukaan istuiskaan.
Eikä nytkään näytä vaikka takana istuu.





Ettei tää vaan liittyisi siihen tänää ajettuun infon päivitykseen....

Ootko kattonut sieltä infojärjestelmän puolelta? Siellä on erikseen asetukset taakse ja sieltäkin voi siis säätää takailmastoinnin pois tai lukita johonkin asteeseen niin, että takana ei voi tuota säätää.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.06.23 - klo:14:05
Ootko kattonut sieltä infojärjestelmän puolelta? Siellä on erikseen asetukset taakse ja sieltäkin voi siis säätää takailmastoinnin pois tai lukita johonkin asteeseen niin, että takana ei voi tuota säätää.

Tajusin vähän myöhässä, että sitähän kait tuolla kuvalla yrititkin esittää. Tuo on vähän erinäköinen mun infosysteemissä (ei pelkästään kielen takia).


Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

v6e

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.06.23 - klo:22:44
Tajusin vähän myöhässä, että sitähän kait tuolla kuvalla yrititkin esittää. Tuo on vähän erinäköinen mun infosysteemissä (ei pelkästään kielen takia).




Jep! Tuolta se mullakin ennen näytti. Vaikka oli lukittuna niin infosta sai säädettyä lämpötilan. Takana näki lämpötila mutta ei voinut napeista säätää.

SanteS

Terve,

Piti ihan rekisteröityä foorumille, koska tilanne on se, että olen todella lähellä hommata Leonin. Muutamia kysymyksiä kuitenkin herännyt, joten tarvitsen hieman apua täältä.

Olen käytettynä ostamassa ja todennäköisesti 1.5 eTSI on se, jonka ostan. Ei ole järkevää latausmahdollisuutta ainakaan toistaiseksi ja tämän takia PHEV jää pois kuvioista. Mielestäni Leonissa kohtaa hinta suhteessa varusteisiin mitä sillä saa parhaiten. Lisäksi mielestäni Leon on paremman näköinen kuin esim. Golf ym.

Kriteereitä, jotka olen Leonille laittanut on seuraavat:

- FR-varustemalli
- alle 50tkm
- Full LED-ajovalot
- Dynamic & Comfort Pack
- Wrap Around LED-sisävalopaketti
- Vähintään Turvallisuuspaketti L (side- ja exit assist)

- Muut lisävarusteet on vain plussaa.

Asia johon eniten tarvitsenkin apua on auton hifit. Paljon on tullut foorumia luettua ja olen tullut siihen käsitykseen, että hifit eivät ole tämän auton parhaita puolia. Kävin koeajamassa eTsi ja PHEV malleja sekä uudempaa ja vanhempaa Ibizaa. Vanhemmassa Ibizassa oli Beats Audio, mutta tämä ei oikein vakuuttanut. Lähinnä räminää aiheutti subwoofer. En tosin hirveästi säätöihin koskenut ja muutenkin koeajoilla jäi hifit kuuntelematta sen paremmin.

Olenkin nyt miettinyt... onko kukaan asentanut pelkkää subbaria normaalien hifien lisäksi? Ja onko sillä saanut mitään parannusta aikaiseksi. Etuovien vaimennuksesta on ilmeisesti suurin apu tullut muille? Vai odottelenko vain, että myyntiin tulee auto jossa on tämä Beats Audio. Tarkoituksena ei siis ole mitään pelkkää subbarin jytkettä saada vaan hieman parannettua matalia ääniä.

Edelliseen autooni BMW E46 (-04) oli asennettuna subwoofer linjamuuntimelle. Autossa oli Harman Kardon hifipaketti ja siinä ainakin jouduin auton omat bassokaiuttimet kytkemään pois päältä, koska muuten basso vain korostui liikaa tietyllä alueella. Ilman auton omia bassokaiuttimia sain säädettyä soimaan kohtalaisen hyvin. Sen tiedostan, että tuosta 2004 vuodesta autojen peruskaiuttimetkin ovat menneet melkoisesti eteenpäin.

Mitähän tällaiset jälkiasennukset vaikuttavat mahdollisiin takuu juttuihin? Ammattilaisella käyttäisin asennuttamassa nämä jos niihin päädyn. Sk-Autosoundia ilmeisesti monet käyttäneet täällä PK-seudulla?

Näihin asioihin jos saisi kyseisen auton omistajilta vastauksia. Saa kommentoida myös mitkä on mielestänne hyviä varusteita ja mitkä ei niin tarpeellisia. Tällä hetkellä Suomessa myynnissä 1kpl näillä kriteereillä mitä olen autolle asettanut.

Kiitos etukäteen vastauksista!

miz

Itsellä on juurikin sk-autosoundissa tehty asennukset. Mosconi pico 8/10 Dsp vahvari, vaimennukset ja erillissarjat. Subbarin kotelon askartelin itse lasikuidusta phev- version isoon säilytyskaukaloon. Itse laitoin 8” basson joka riittää omaan käyttöön ihan hyvin tukemaan alapäätä ja voi ottaa ovista alle 60 Hz taajuudet pois.

Ovien vaimennukset auttoi jo paljon alkuperäisillä kaiuttimilla.
Mulle tuli viimeisenä dsp, ja näillä kokemuksilla sanoisin että kaiuttimien vaihto ei ole kauhean suuri parannus jos käyttää auton omaa vahvistinta. Ilmeisesti liikaa taajuuskorjauksia sisään rakennettuna tms.

Veikkaan että helpoimmalla paranee dsp+ subbari yhdistelmällä. Taitaa löytyä sopivia 6 kanavaisiakin malleja, jolla pystyy ajamaan alkuperäisiä kaiuttimia passiivisena ja samalla vahvistimella subbaria myös. Ellei halua erillistä subi vahvistinta tai aktiivisubbaria.

Tuolla dsp:llä pystyy säätämään ääntä mieleisekseen, hoitivat senkin toiveiden mukaan asentamolla. Itse kyllä tuli tehtyä viilauksia vielä myöhemmin, tuo onnistui ihan hyvin kun latasi koneelle mosconin softan.

Ovien aukaisu näytti olevan aika simppeli homma, eli ovien eristämisen olisi voinut tehdä itsekin. Toki silloin pitää porata ovikaiuttimien niitit auki ja korvata ne niittimuttereilla.

Takuuhommiin saattaisi olla vaikutusta jos auton vahvistin jostain syystä kärähtäisi, muuta en kyllä keksi.
Ei takuuseen saanut korjattua ovien nitinöitäkään, kun niitä eivät löytäneet. Tuolla hoisivat senkin puolen kuntoon.

SanteS

Ok, kiitos!
Näin vähän olin ajatellutkin.
Mulla siis ylimääräisenä tuo vanhasta autosta jäänyt Audisonin 10” aktiivisubi. Ongelma juurikin tuo miten sen saa soimaan mahdollisimman hyvin alkuperäisten kaiuttimien kylkeen.
Ovien vaimennus/eristys siis olisi sen #1 homma ainakin, jollei edellinen omistaja sitä ole jo tehnyt.
Taidan olla yhteydessä suoraan sk-autosoundiin. He varmasti osaavat kertoa vaihtoehdot mitkä olisi parhaat.

miz

Joo osaavat varmasti suositella eri ratkaisuja. Tuota dsp:tä voi sikäli suositella että saa parannettua alkuperäisen systeemin ääntä helpoiten, ja samalla sen aktiivisubin viiveet sun muut kuntoon. Syötön saa sille dsp:n ulostuloista aikakin mosconin laitteista. Muista mulla ei ole kokemuksiakaan.

Jos nyt tekisin saman, niin säästäisin ehkä sen 500 euroa ja testaisin alkuperäisillä kaiuttimilla uusien erillissarjojen sijaan. Ne asennuspaikat kuitenkin syö osan uusien kaiuttimien hyödyistä.

SanteS

Jeps, missähän hinnoissa noin suunnilleen liikutaan asennettuna dsp+aktiivisubi? Ja mihin paikkaan esim. sulla laittoivat ton dsp:n?

hge

Itse tuli tuossa pari päivää sitten vaimennettua kaikki ovet itse. Ei varmasti täydellisesti, mutta kuitenkin. ,,änentoisto parani kyllä huomattavasti, bassoon tuli lisää napakkuutta ja kai se ulkoa tuleva melukin desibelin verran laski. Itse pidän alapään basson taajuuskorjaimesta -1 asennossa ja yläpäätä korostan.
U jelly?

SanteS

Lainaus käyttäjältä: hge - 24.07.23 - klo:21:45
Itse tuli tuossa pari päivää sitten vaimennettua kaikki ovet itse. Ei varmasti täydellisesti, mutta kuitenkin. ,,änentoisto parani kyllä huomattavasti, bassoon tuli lisää napakkuutta ja kai se ulkoa tuleva melukin desibelin verran laski. Itse pidän alapään basson taajuuskorjaimesta -1 asennossa ja yläpäätä korostan.

Millä materiaalilla teit vaimennuksen ja kuinka paljon aikaa kului projektiin? Ei sulla satu kuvia oleen tästä projektista?

miz

Lainaus käyttäjältä: SanteS - 24.07.23 - klo:21:25
Jeps, missähän hinnoissa noin suunnilleen liikutaan asennettuna dsp+aktiivisubi? Ja mihin paikkaan esim. sulla laittoivat ton dsp:n?

Teetin noita vähän pätkissä kun ajattelin ensin selvitä ilman dsp:tä ja subia.
Muiden vaiheiden jälkeen otin vielä samasta sk-autosoundista tuon mosconin asennettuna (subin tein siis itse kytkentävalmiiksi paikalleen). Jollen väärin muista niin koko dsp kytkentöineen ja säätöineen oli luokkaa 950. Mulle asennettiin etupää aktiivisena uusilla johdotuksilla siinä vaiheessa.

Laite on kuskin penkin alla, johdotus vedetty verhoilun alla kojelaudan sisään.

SanteS

Ok, kiitos!
Tämähän alkaa vaikuttamaan ihan hyvältä kun tonnin oon pistäny rajaksi hifien parantelulle.
Laitan sk-autosoundille viestiä niin katsotaan mihin päädytään.
Itse auto pitäisi tietysti vielä hommata  :D

Mutta ehkä tässä voi unohtaa stressailun siis hifien suhteen.

hge

#1816
Lainaus käyttäjältä: SanteS - 24.07.23 - klo:21:55
Millä materiaalilla teit vaimennuksen ja kuinka paljon aikaa kului projektiin? Ei sulla satu kuvia oleen tästä projektista?

Ihan Motonetista ostin tuommosen valmiin ovienvaimennussetin ja lisäksi ison levyn tuota polyuretaanimattoa sekä rullan. N. 130, oli tarvikkeet.

Laitoin jonkun verran mattoa kaiuttimen taakse (tähän löysin varastosta jotain n. 2cm paksua vaimennusmattoa) sekä joitakin yksittäisiä paloja tuosta aukosta, josta oven avausvaijeri tulee. Sitten bitumimattoa tuo ovipelti ulkopuolelta täyteen sekä tuota polyuretaaniamattoa ovipahvin sisäpuoli täyteen.

Jos hommaan joku täältä ryhtyy, niin kannattaa katsoa ovipahvin irroitus esim. tästä https://www.youtube.com/watch?v=eGByVfIPEJA, muuten voi mennä vaikeaksi. Ja toki sisustanirroitustyökalut on välttämättömät. Usein jouduin kampeamaan jotain muoveja irti 3-5 työkalun voimin, joten väittäisin ettei yhdellä pärjää.

U jelly?

SanteS

Vähän tilannepäivitystä.
Asiat menikin nopeasti ja nyt on kaupat tehty Leonista.

Eli täällä ensikertalainen nyt Seat maailmassa 8)

mikama83

Tänään oli auto päivityksessä ja samalla kysyin sitä kun ensi kuussa tulee autolle 3 vuotta ikää ja jarrunesteitä siihen ei ole vaihdettu. Seuraava oikea huolto osuu vasta ensi vuoden puolelle. Merkkihuollossa jarrunesteiden vaihto noin erikseen tehtynä maksaa 110, joka kuulostaa aika korkealle hinnalle?

Farao

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 02.08.23 - klo:15:44
Tänään oli auto päivityksessä ja samalla kysyin sitä kun ensi kuussa tulee autolle 3 vuotta ikää ja jarrunesteitä siihen ei ole vaihdettu. Seuraava oikea huolto osuu vasta ensi vuoden puolelle. Merkkihuollossa jarrunesteiden vaihto noin erikseen tehtynä maksaa 110, joka kuulostaa aika korkealle hinnalle?

Tunnin työ + nesteet ja ongelmajätteenhävitysmaksu. 110, ei siihen nähden marmorilla ole mikään paha hinta.

mikama83

Sain viereiseltä korjaamolta paremman hinnan nimittäin ei maksa mitään ;D Vaihtoivat siellä kesäkumit vanteille keväällä ja joka vanteeseen tuli jälkeä. Hyvityksenä saa tuon jarrunesteiden vaihdon. Niin merkkihuollossa huollon yhteydessä tuo maksaa sitten vain 65, mutta erikseen tehtynä tuon 110,.

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 09.08.23 - klo:10:06
Sain viereiseltä korjaamolta paremman hinnan nimittäin ei maksa mitään ;D Vaihtoivat siellä kesäkumit vanteille keväällä ja joka vanteeseen tuli jälkeä. Hyvityksenä saa tuon jarrunesteiden vaihdon. Niin merkkihuollossa huollon yhteydessä tuo maksaa sitten vain 65, mutta erikseen tehtynä tuon 110,.

Ei ole ilmaisia lounaita, vanteiden arvo laski vähintäänkin tuon verran  ;D

mikama83

Se on kyllä juuri noin. Mutta menny mielenkiinto koko autoon kun joka asiassa vastoinkäymisiä. Takuuta vielä reilut 2 vuotta ni sen ajan ja sitten ei enää tätä merkkiä tilalle ::)

mikama83

Onko kukaan lisäilly vaimennusta farmarin konttiin/kaariin? Tuossa Lapin reissulla kun kontti oli aivan täyteen pakattu niin auto oli yllättävän hiljainen. ,,sken tuli auto tyhjennettyä ja kun lähti liikenteeseen niin tajusi miten älyttömän iso ero taas kun kuuluu pyörien jollotus jo pienellä nopeudella. Kontin pohja olisi helppo eristää, mutta en tiedä onko siitä suurta apua. Varmaan pitäisi purkaa sivulta ne verhoilut että pääsisi myös pyöränkaaria eristämään  ???

fl3xx

Terveiset

Hakusessa on Seat Leon/Skoda Octavia 1.5 eTSI tai PHEV malli. Onko missään olemassa historiaa miten luotettavia nämä VAG:in PHEV autot on? Uskaltaako noita käytettyinä ostaa ja pitää vielä takuuajan umpeuduttua?

Kiitos etukäteen

kölli

Lainaus käyttäjältä: fl3xx - 01.09.23 - klo:23:48
Terveiset

Hakusessa on Seat Leon/Skoda Octavia 1.5 eTSI tai PHEV malli. Onko missään olemassa historiaa miten luotettavia nämä VAG:in PHEV autot on? Uskaltaako noita käytettyinä ostaa ja pitää vielä takuuajan umpeuduttua?

Kiitos etukäteen

Kannattanee lukea sisarketju "ongelmat ja viat" ja tehdä niiden perusteella johtopäätös. Autona perushyvä jos unohtaa kaikkí pienet kommervenkit, itse en ehkä ostaisi yli 100tkm ajettuna. Lähinnä sähkö/softapuoli näissä pelottaa, miten "kestää" aikaa.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy