Passat 2.0 tdi 4motion dsg 2015, käynnistys kestää, apuja?!?

Aloittaja Leena, 28.06.19 - klo:23:55

« edellinen - seuraava »

peped

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.10.19 - klo:08:44
Siis pyörittääkö startti 5 sek ajan ennen kuin käynnistyy vai odottaako auto virrat päällä 5 sek ennen kuin starti aloittaa pyöritäämisen?

Jälkimmäinen, eli odottaa virrat päällä (taulussa ”auto käynnistyy” tai jotain sellaista) useamman sekunnin ennen kuin startti alkaa pyörimään ja auto käynnistyy - ainakin toistaiseksi. :D Teki tuon muutama päivä sitten aamupäivällä vaikka lämpötila oli lähes +10, seisottuaan siis yön yli. Eli juurikin se päivän eka startti.

Dieseliä minulla ei ole vuosikausiin ole ollut käytössä, joten mietinkin onko ihan normaalia käytöstä diesel Passatille.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: peped - 20.10.19 - klo:21:31
Jälkimmäinen, eli odottaa virrat päällä (taulussa ”auto käynnistyy” tai jotain sellaista) useamman sekunnin ennen kuin startti alkaa pyörimään ja auto käynnistyy - ainakin toistaiseksi. :D Teki tuon muutama päivä sitten aamupäivällä vaikka lämpötila oli lähes +10, seisottuaan siis yön yli. Eli juurikin se päivän eka startti.

Dieseliä minulla ei ole vuosikausiin ole ollut käytössä, joten mietinkin onko ihan normaalia käytöstä diesel Passatille.

Sinulla on siis nappikäynnisrys automaattihehkutuksella? Jos näin niin on normaalia ainakin diesel Golffille joten eiköhän päde myös Passattiin. Toiminee samalla tavalla myös vanhan tekniikan virtalukollisissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Japi_

Kertokaahan arvon asiantuntijat.
Olen lukenut tätä ketjua ja käynyt paikallisessa marmoriliikkeessä tiedustelemassa samanlaisen ongelman takia mitä kannattaisi tehdä. Eivät osanneet varmaksi sanoa mitään ja vaihdettiin heidän ehdotuksesta vielä polttoainepaineanturi. Oli kuulemma ollut yksi tapaus ja se oli korjautunut tällä.

Yritin kertoa heille tästä tiedosta, että "Syyksi paljastuu VVT-säätimen eli muuttuvan venttiilien ajoituksen säätimen öljynpaineventtiilin vuoto. Venttiili päästää säätimen öljynpaineen putoamaan, kun moottori seisoo esim. yön yli. Tällöin säädin ei säädä venttiilien ajoitusta oikeaksi ensimmäisessä startissa niin nopeasti kuin pitäisi. Säätö tapahtunee vasta kun säädin saa kerättyä uuden öljynpaineen pidemmän starttauksen aikana. Koska paineen laskeminen vaatii aikaa, yleensä päivän muut starttaukset onnistuvat normaalisti, koska säätimessä on riittävästi painetta venttiilien oikean ajoituksen säilyttämiseksi."

Olen vaihtanut viime kesänä tuon nokka-akselin asentotunnistimien ja tuntui alkuun, että ongelma ratkesi sillä. Käynnistyi hyvin karkeasti nyt vajaan vuoden verran. Nyt tekee samaa, voisiko nokka-akselin asentotunnistin olla uudestaan rikki vai tämä VVT-säädin? Eivät paikallisessa VW-liikkeessä osanneet varmaksi sanoa tuota, ihmettelivät vain..  ::)
Antaa välillä vielä virhekoodia tuosta nokka-akselin asentotunnistimesta, yleensä silloin kun starttaus kestää pidempään.

Ihmettelin myös tuota ihmeen "rallatusta" nykyisin käynnistettäessä. Tämä ilmenee yleensä juuri ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä jos auto on seisonut 1-2 päivää. Joskus tekee myös toisella tai kolmannellakin käynnistyksellä, mutta yleensä vain jos aikaa ensimmäisestä käynnistyksestä on kulunut useampi tunti. Mikä ihme tuo "rallatus" voisi olla?
Tuli itselle vain mieleen, jos tuo VTT-säädin ei kerkeä nostamaan öljynpainetta alkuun niin kuuluisi venttiileistä?

Hyviä vinkkejä kaipaillaan. :)

https://youtu.be/G5Cec75NbwI
https://youtu.be/ihcZf0Vzmt8

o.b.

Itse vaihtaisin sovinnolla sen nokka-akselin asentotunnistimen. Ilman sen signaalia ECU ei voi tietää, onko menossa imu- vai työtahti.

Anturi maksaa merkkarilla reilun satasen ja on helppo vaihtaa. 05E907601D saattaa olla osanumero ::)

Japi_

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 04.06.21 - klo:12:25
Itse vaihtaisin sovinnolla sen nokka-akselin asentotunnistimen. Ilman sen signaalia ECU ei voi tietää, onko menossa imu- vai työtahti.

Anturi maksaa merkkarilla reilun satasen ja on helppo vaihtaa. 05E907601D saattaa olla osanumero ::)

Tätä samaa mietin itsekin. Sitä vaan pohdin, mistä tuo ääni on peräisin ja onko vakavaa? Aikaisemmin ei ole tuommoista kuulunut.

Japi_

Päivitystä omaan tapaukseen.
Nyt vaihdoin vielä alkuperäisen nokka-akselin asentotunnistimen, mutta viikonlopun aikana teki samaista ongelmaa.
Kävin kysymässä paikallisesta marmoriliikkeestä onko tullut vastaavanlaisia vastaan. Ei ollut eikä oikein varmaa tietoa löytynyt mikä voisi olla vikana. Ohjeena tuli vielä mitata nokka-akselille tulevat johdot, että ovat ehjiä.

Taitaa olla seuraavana tuo VVT-säätimen vaihto?

Japi_

Lainaus käyttäjältä: Japi_ - 28.06.21 - klo:11:31
Päivitystä omaan tapaukseen.
Nyt vaihdoin vielä alkuperäisen nokka-akselin asentotunnistimen, mutta viikonlopun aikana teki samaista ongelmaa.
Kävin kysymässä paikallisesta marmoriliikkeestä onko tullut vastaavanlaisia vastaan. Ei ollut eikä oikein varmaa tietoa löytynyt mikä voisi olla vikana. Ohjeena tuli vielä mitata nokka-akselille tulevat johdot, että ovat ehjiä.

Taitaa olla seuraavana tuo VVT-säätimen vaihto?

Tähän vielä lopullinen päivitys. Vaihdoin tuon VVT-säätimen niin loppui käynnistysongelmat. :)

Defrost72

Hyvä, että korjaantui. Vaihdotko itse säätimen? Oliko kuinka haastava työ?

Japi_

Ajattelin aluksi, että itse vaihdan. Täälläkin foorumilla oli esitetty hyvä video rapakon takana tehtynä, eli sen perusteella ei olisi iso homma ollut. Jäi itsellä kuitenkin se tekemättä, kun ajattelin ettei mene vahingossakaan jako sekaisin tai muuta vastaavaa.
Paikallisessa VW-liikkeessä pelkkä säädin ja sen vaihtaminen oli n. 350,.
Ei tarvinnut sitä ulkopuolista koteloa kuitenkaan vaihtaa joka säästi n. 150,.

Ja tuo videolla oleva "ihmeellinen" äänikin hävisi ja auto on käynnistynyt joka kerta niinkuin pitääkin.

He_nkka

Lainaus käyttäjältä: Japi_ - 11.08.21 - klo:09:47
Ajattelin aluksi, että itse vaihdan. Täälläkin foorumilla oli esitetty hyvä video rapakon takana tehtynä, eli sen perusteella ei olisi iso homma ollut. Jäi itsellä kuitenkin se tekemättä, kun ajattelin ettei mene vahingossakaan jako sekaisin tai muuta vastaavaa.
Paikallisessa VW-liikkeessä pelkkä säädin ja sen vaihtaminen oli n. 350,.
Ei tarvinnut sitä ulkopuolista koteloa kuitenkaan vaihtaa joka säästi n. 150,.

Ja tuo videolla oleva "ihmeellinen" äänikin hävisi ja auto on käynnistynyt joka kerta niinkuin pitääkin.

Piti oikein rekisteröityä foorumille, kun täällä sattui olemaan tuoretta asiaa tästä pitkän starttauksen ongelmasta, joka on alkanut satunnaisesti esiintyä minunkin vm. -15 Passatissa.

Tyhmä kysymys ehkä, mutta tarkoitetaanko säätimen vaihdolla vain sen venttiilin vaihtoa vai pitääkö vaihtaa koko säädin?


Japi_

Lainaus käyttäjältä: He_nkka - 13.08.21 - klo:20:09
Piti oikein rekisteröityä foorumille, kun täällä sattui olemaan tuoretta asiaa tästä pitkän starttauksen ongelmasta, joka on alkanut satunnaisesti esiintyä minunkin vm. -15 Passatissa.

Tyhmä kysymys ehkä, mutta tarkoitetaanko säätimen vaihdolla vain sen venttiilin vaihtoa vai pitääkö vaihtaa koko säädin?

Minulla vaihdettiin pelkkä venttiili. Ei tarvinnut sitä ulkopuolista koteloa vaihtaa.

MoroMoro

Lainaus käyttäjältä: Japi_ - 20.08.21 - klo:10:53
Minulla vaihdettiin pelkkä venttiili. Ei tarvinnut sitä ulkopuolista koteloa vaihtaa.

Samaa ongelmaa on myös täällä: Asentotunnistin vaihdettu, tällä vika ei korjaantunut. Myös akku koodattu uudelleen.

Onko tässä vaihdettu uloimpana oleva solenoidiventtiili (sähköinen) vai sisällä oleva säätöventtiili (mekaaninen)?
Näiden päähän tulee vielä nokka-akselin säädin (mikä on semmoinen vajaan tonnin hintainen kukkaronsäädin) mutta tuskin tätä tarvitsee vaihtaa? Paikallinen marmoritiski pähkäili, että nokka tulisi lukita jos sisäpuolen osia lähdetään vaihtamaan.

Eli mitä osia on teillä remonteissa vaihdettu ja onko tuota nokka-akselia tarvinnut lukita? Helpottaisi kummasti kun saisi vähän vertaistukea :D

Jos on vielä pistää korjaamon nimeä jolla on kokemusta niin sehän auttaisi myös.

jyrki.ylimaki

Vastausta tähän vaikka vanha juttu. Se vika on siinä mekaanisessa venttiilissä. Ite ostin venttiilin ja sen kopan jossa solenoidi. Ne osat on muuttuneet eli uusi venttiili ei käy vanhaan koteloon. Nokka pitää lukita kun venttiilin irroittaa (venttiilikopan päällä muovitulppa josta voi lukita). Tilaskin skodan numerolla niin oli halvempi Tsekeistä.

patekka

Passat vm.2015 DDAA koneella tekee tätä samaa, jos tilaisi jostain osat niin milläs osanumerolla löytyy tuo uuden mallinen venttiili ja siihen koppa? Mikä työkalu sopii tuohon nokan lukitsemiseen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy