Superb 2.0 tdi hiukkassuodatin

Aloittaja MacMika, 27.05.19 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

MacMika

Terveeks!

2011 rekisteröidyn ja vasta 65tkm ajetun 2.0 tdi farmari Superbin hiukkassuodatin on täysin tukossa. Paikallisessa (pikkukaupungin) huollossa yrittivät polttaa auki ja omatoimisesti kokeiltu STP Diesel DPF puhdistajaa yksi tankillinen, mutta ongelma jatkuu...

Uusi suodatin maksaa maltaita, mutta nyt olisi saatavilla vähän ajetun 2013 4x4 2.0 tdi sedan kolariauton suodatin. Ilmainen ei ole sekään, joten sopivuus pitäisi olla varmaa. Itsellä tai myyjällä ei ole kuitenkaan tietoa, onko suodatin varmasti sopiva, joten jospa joku viisaampi osaisi pikaisesti auttaa. Tiedättekö 100% varmuudella, onko noissa 2.0 tdi mallien suodattimissa eroa normaalin ja 4x4 versioiden tai farkun ja sedanin välillä?

Tai onko muita erityisen hyviä vinkkejä ongelman korjaamiseen?  ???

Neuvoista etukäteen kiittäen!

T. Mika

Juzu84

Semmonen ohje tuon ongelman korjaamiseen että rautakangella rojut vanhasta suodattimesta kartanolle ja runko paikalleen jonka jälkeen auto softaukseen. Problem solved forever. Näin minä tekisin.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Tzoo

Semmonen firma kuin DPFPro näyttäs mainostavan pesevänsä hiukkassuodattimia.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: MacMika - 27.05.19 - klo:18:51
Tiedättekö 100% varmuudella, onko noissa 2.0 tdi mallien suodattimissa eroa normaalin ja 4x4 versioiden tai farkun ja sedanin välillä?
Jos tiedät molempien autojen valmistenumerot (VIN), voin katsoa, onko varaosanumerot samat.

Parissa vuodessa on saattanut moottorityyppikin vaihtua ???

Geoman

Pesun hinta on 300 eur ja lisäksi suodattimen irroitus ja takaisin asennus sekä mahdollinen sopeutus. Hoituu esim. Diesel-Asennus Oy:n kautta.

MacMika

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 27.05.19 - klo:21:20
Jos tiedät molempien autojen valmistenumerot (VIN), voin katsoa, onko varaosanumerot samat.

Parissa vuodessa on saattanut moottorityyppikin vaihtua ???

Tällaiset on valmisteet:TMBJE73T9B9044324+TMBBJ43T6E9006066.

o.b.

#6
Lainaus käyttäjältä: MacMika - 28.05.19 - klo:12:23
Tällaiset on valmisteet:TMBJE73T9B9044324+TMBBJ43T6E9006066.
Ensiksi mainittu valmistettu 12.01.2011, MY 2011, Moottori 2.0 CFFB, Vaihteisto MSV, Suomiauto
Jälkimmäinen valmistettu 08.02.2013, MY 2014, Moottori 1.6 CAYC, Vaihteisto MYP, Britannia/Pohjois Irlanti, Etuveto!

Eli moottori on eri kokoinen ja siten DPF:kin on eri vaikka molemmat autot onkin etuvetoisia. Ensiksi mainittuun DPF:ää voi etsiä varaosanumeroilla 1K0254704X, 1K0254707KX tai JZW254700EX. Jälkimmäisen auton DPF on varaosanumerolla 1K0254707FX

edit: 1.6 ja 2.0 moottoreissa osin samat DPF:t.

o.b.

Toisaalta joissain myyntisivustoilla DPF:lle on referenssinä molempien autojen varaosanumerot ??? Eli voisikin olla sopiva ::)

https://www.ebay.de/itm/Dieselpartikelfilter-DPF-Partikelfilter-VW-Passat-2-0-TDI-03-2005-11-2010/323554532742

MacMika

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.05.19 - klo:13:19
Jälkimmäinen valmistettu 08.02.2013, MY 2014, Moottori 1.6 CAYC, Vaihteisto MYP, Britannia/Pohjois Irlanti, Etuveto!

Iso kiitos infosta! Se Suomi auto on meidän, mutta tuon jälkimmäisen kerrotaan olevan "2.0tdi 4x4 2013" ja kotimaisella firmalla osina myynnissä. Outoa, etteivät tiedä millä koneella se on.  :o

Ehkä ei uskalla ottaa riskiä, jos se savolaisittain "suottaapi sopia tai suottaapi olla sopimatta".

Pitänee ottaa yhteyttä tuollaiseen suodattimien pesufirmaan, sellaisia tutkin jo aiemmin netistä. Käytetty osa kustantaisi suurinpiirtein saman, mutta asennus onnistuisi lähellä, joten olisi helpompi hoitaa.

Turvallisia kilometrejä kaikille! :)

o.b.

Saattaapi olla joku virhe siinä VIN:ssä.

Joka tapauksessa 4-vedossa on erilainen DPF.

MacMika

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 27.05.19 - klo:19:42
Semmonen ohje tuon ongelman korjaamiseen että rautakangella rojut vanhasta suodattimesta kartanolle ja runko paikalleen jonka jälkeen auto softaukseen. Problem solved forever. Näin minä tekisin.
Tällaista muuten ehdotti myös eräs autoalan asiantuntija. Silloin ongelma oikeasti poistuisi, eikä uusiutuisi kohta uudestaan, kun kyseisellä autolla ajetaan kuitenkin pääosin lyhyitä matkoja. Pitäisi vain keksiä missä tuollainen suotimen poiston jälkeinen softaus onnistuisi esim. Mikkeli-Jyväskylä seudulla.

o.b.

JOS joskus tulevaisuudessa alkavat mittaamaan dieselien päästöjä tarkemmin, niin tuollaiset laittomuudet jää katsastuksessa kiinni. En suosittele.

Geoman

Oletan, että ellei muutoksesta kerrota ostajalle on myyjällä korvausvastuu asian tullessa ilmi?

jtmattila

Omastani pesetin Dpf:n. Nyt on 15tkm ajettu eikä suurempia ongelmia ole havaittavissa. Mitä nyt polttoaineen kulutus on alkanut kohoamaan pikku hiljaa.
Virtaus parani 14% ennen pesua mitatusta. Takuutahan tuolla pesulla ei ole. Jos on kovinkin tukossa niin pesulla saattaa saada helpotusta hetkeksi. Itse tilasin Saksasta uuden tarvikkeen. Hinta 425â,¬ sis.rahdin. Ajattelin huomenissa käydä vaihtamassa kun vielä hetken on pääsy korjaamotason tiloihin. Autoa on kuitenkin tarkoitus pitää vielä pitkään.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

MacMika

Näin ummikkona tuntuu pieneltä vain 14%:n muutos virtauksessa. Samoin tuntuu pieneltä tuo 425 euron hinta Superb II:n suodattimesta. Vanhempiin malleihin ulkomaan hinnat oli tuota luokkaa, kun niitä aiemmin etsin. Jos pesulla pärjäisi vaikka pari vuotta, niin haukkuisi sekin hintansa, mutta takuun puute siinä kyllä mietityttää.

jtmattila

Käytin lahtelaista firmaa nimeltä DPF-Pesu. 10-20% on kuulemma keskimääräinen virtauksen paraneminen.
Eilen asensin tarvikemallin ja huomenna 4-pyöräsuuntaukseen.
Ei ollut ihan plig and play tuo tarvike. Kiinnikkeet vähän sinne päin mutta sain paikalleen. Samalla vaihtui iskarit ja tukivarsien puslat.
Täytyy jättää tuo alkuperäinen talliin pyörimään jos ongelmia vielä tulee. Saa siitä ainakin kuoret.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.05.19 - klo:17:20
JOS joskus tulevaisuudessa alkavat mittaamaan dieselien päästöjä tarkemmin, niin tuollaiset laittomuudet jää katsastuksessa kiinni. En suosittele.
Mulla on perjantaina käyntiä konttorilla niin mepä spekuloidaan asiaa tutun inssin kanssa joka on oikeasti ystävällinen puhuva katsastusmies sekä viimesen päälle asiakaspalvelija. Taitaa Yetinki DPF-puukotusta olla aika mahdoton havaita silmämääräisesti kun loukku on tulipellin ja moottorin välissä.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jtmattila

Tarvike vaikuttaa toimivan. Kulutus motariajossa+kehä I ruuhkat 5 litraa/100km. 58tkm keskikulutus spritmonitorin mukaan tankkauksista 5.23 litraa/100km.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

jmanninen

Oon kans perehtynyt aiheeseen, kun omaan autoon (superb 2010) tuli hiukkassuodattimen merkkivalo ja mietin jo että onkohan tukossa. Valo ainaki nyt häipyi kun laitoin tankkiin puhdistusainetta ja ajoin vähän isommilla kierroksilla.

Mutta itse hiukkassuodattimeen, niin pesua ei yleisesti suositella, koska ongelma palaa hyvin todennäköisesti pian uudelleen. Ainoa laillinen ja samalla järkevä vaihtoehto on kaivaa kuvetta ja vaihattaa uusi. Toinen tapa (laiton) on tuo poisto ja ohjelmointi. Kyselin varsin jo yhdeltä korjaamolta hintoja, niin suodattimen poisto 500â,¬ ja softaus toiset 500â,¬ ja (samalla tehoja 40hp lisää). Hiukkassuodatin etuvetosissa on ilmeisesti hankalassa paikassa edessä ja joutuu purkamaan osia jonkuverran, että irroitus onnistuu (en ole siis tutkinut mutta korjaamossa näin sanoivat).

Chiptuning ja heidän jälleenmyyjät ainakin tekevät nuita poistoja ja ohjelmointeja. Ilmeisesti ei ole mitään yksiselitteistä ratkaisua suodattimen tarkistukseen, jolla saataisiin täysi varmuus puuttuvasta suodattimesta. Euro 6 luokan autoja eli vm 2016 -> pystytään tarkistamaan vikakoodien perusteella katsastuksen yhteydessä, että onko suodatinta paikallaan vai ei.

Pitää kyllä itselläkin tosissaan sitten miettiä, että mitä teen kunnes suodatin hajoaa. Jotenkin älytöntä, että tuollainen maailman parantava "lisäosa" on noin lyhytikäinen ja kohtuuttoman kallis.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: jmanninen - 08.08.19 - klo:22:13
Euro 6 luokan autoja eli vm 2016 -> pystytään tarkistamaan vikakoodien perusteella katsastuksen yhteydessä, että onko suodatinta paikallaan vai ei.

Niin, jos poisto on tehty päin persettä eli rautakangella rojut kartanolle pönttö kasaan ja kiinni niin varmasti leimalla huomaa ja vikakoodeja löytyy. Mutta jos poisto tehdään oikein eli loukun tunnistus ym softataan kartanolle eculta niin silloin ei vikakoodeja tule koska loukku poistetaan ohjelmallisesti ei täten inssi voi loukun poistoa mitenkään havaita vikakoodeista koska vikakoodeja ei ole.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Tomppa82

Löytyykö Superb II 2014 FL 2.0 TDI 4x4 autoon tuollaista kohtuuhintaista suodatinta?
Tuntuu, että tarvikkeetkin lähtee tonnista ylöspäin...

MacMika

Tilasin tarvikesuotimen (n. 400â,¬), jonka asennutin (120â,¬) elokuussa ja homma tuntui toimivan, vikavalot poistui. Mutta... Viime viikolla suodattimen vikavalo syttyi taas ja nyt moottori on taas vikatilassa. Voi kehveli! :(
Uuden suotimen kanssa kerettiin ajella vain n. 600-700 km, josta alle puolet oli kaupunkiajoa. Valtaosa on ollut mökkiajoa (50 km/suunta), jolloin hiukkasten polttamista luulisi jo tapahtuneen, vaikka automaatti pyrkii pitämään moottorin kierroksia turhan matalalla.

Nyt olisi sitten edessä suotimen poistaminen ja lähetys Saksaan, jolloin ylimääräistä kulua syntyy taas lisää...  >:(
Täysin älytöntä, jos autolla voi ajaa vain tien päällä pitkää ajoa ja riittävän kovasti! Niinpä nyt kiinnostaa tuo "hirveä laittomuus", eli poistaa pöntön sisukset ja ohjelmoida auto tavalliseksi pöntöttömäksi diisseliksi, jotta autolla voisi ajaa jopa normaalisti. 

Pyydänkin taas viisaammilta infoa. Tiedättekö kuka suorittaisi kohtuu hinnalla ohjelmointia mieluiten Mikkeli-Jyväskylä-Kuopio alueella? Vaatiiko homma autoalan ammattilaisten laitteen, vai onnistuuko toimenpide jollakin ebay:n digihärpäkkeellä kun kaikkea on nykyisin kaupan?

Tsemppiä kaikille hiukkaspöntöillä tai ilman! :P

jrinnes

^Tuolla alueella ainoa oikea vastaus kysymykseen on Turbotec Leppävedellä. Saat samalla myös vähän lisää kulkua siihen autoon. :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

wiltzu

Jatketaan vanhaan aiheeseen.

Superb 2012 2.0 TDI 4x4 DSG (CFFB), ajettu 207000km.
Ensimmäisen kerran DPF:n valo syttyi pari viikkoa sitten ja homma korjaantui ajamalla 15min vaihteiston S-asetuksella moottoritietä niin, että kierrokset olivat noin 2000 rpm.

Tämän jälkeen olen useamman kerran kiinnittänyt huomiota siihen, että pienienkin ajojen jälkeen kierrokset jäävät tyhjäkäynnillä noin 950rpm tasolle, eli viittaisiko siihen, että poltto on käynnissä?

VCDS arvot ennen tätä ajoa DPF:n polttoajoa:
soot mass calculated 22,03g
soot mass measured -9,05 g
DPF regeneroinnin jälkeen:
soot mass calculated 12,93g
soot mass measured -9,80 g

Mitä arvoja tuosta DPF:stä pitäisi seurata, jotta tietää DPF:n täyttöasteen?
Particle filter oil ash volume?
Mitkä ovat raja-arvot sille että poltto pitäisi suorittaa tai filtteri on tukossa/poltto ei ole enään turvallista?

Kotipihassa sekä ajaessa koitin VCDS:n avulla tehdä service polton, mutta ajaessa ilmoitti: Aborted-Safety reasons | Cancel ja paikallaan tehtäessä aloittikin polton, mutta parin minuutin päästä ilmoitti: Finished-Timeout | Cancel.


Räiskis

Kaveri ajeli vaimonsa autolla polton takia 50km, moottoritietä,  parin viikon välein, moottorin kierrosluku n4000. Tuolla sai jotenkin toimiin, kummallinen vika, vaimollaan oli työmatkaakin n60km/suunta? Olis luullut keritä poltteleen, tosin suurin osa oli 60km/h aluetta. Vaihtoon lähti ominaisuuksineen.

wiltzu

Savutuksen syyksi paljastui hajonnut ruiskutussuutin.

Kuopion Fin Turbolta sain puhelinsoiton perusteella diagnoosin, kun kerroin auton viat.  :)
Pitkän välimatkan vuoksi ei ollut mahdollisuus lähteä Kuopioon, joten vinkkasivat toisen osaavan tekijän lähempänä pk-seutua (Terhon paja Mäntsälässä).
Vika diagnoosi oli oikea ja auto hoitui kuntoon nopeasti.

Dieseliä oli mennyt hajonneen suuttimen vuoksi moottoriöljyn sekaan, joten öljyt meni vaihtoon samalla.

Vgate iCar pro bluetooth mokkulan hankin, jotta voin Vag Dpf -android ohjelmalla tarkkailla partikkelifiltterin toimintaa jatkossa helpommin, kuin vcds:llä.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: wiltzu - 11.05.22 - klo:22:15
Vgate iCar pro bluetooth mokkulan hankin, jotta voin Vag Dpf -android ohjelmalla tarkkailla partikkelifiltterin toimintaa jatkossa helpommin, kuin vcds:llä.
VAG DPF taitaa toimia vain MBQ alustaisissa autoissa ??? Vanhemmissa on eri protokolla, jota ei tueta?

Onhan tuo toki saattanut muuttua, mutta kannattaa kokeilla ilmaisversiolla (Lite), toimiiko.

wiltzu

Hyvin toimi ohjelma tuolla vgate bluetooth mokkulalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy