VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Petunet

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 31.01.22 - klo:14:55
Tesla kun saisi huollot ulotettua myös kehä III ulkopuolelle voisi ottaa ostohousuja esille.

Onhan Lempäälässä Teslan huolto, aika kaukana Kehä III ulkopuolella.
Siellä minulle kerrottiin Teslan mobile servicestä.
"Liikkuva huoltoasentaja saapuu antamaasi osoitteeseen sovitulla aikavälillä. Huoltopaikaksi voidaan sopia koti- tai työosoite tai muu paikka, josta sinut tavoittaa."
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 31.01.22 - klo:19:31
Onhan Lempäälässä Teslan huolto, aika kaukana Kehä III ulkopuolella.
Siellä minulle kerrottiin Teslan mobile servicestä.
"Liikkuva huoltoasentaja saapuu antamaasi osoitteeseen sovitulla aikavälillä. Huoltopaikaksi voidaan sopia koti- tai työosoite tai muu paikka, josta sinut tavoittaa."

En tiedä pitääkö paikkaansa. Hirveän hyvää en ole Lempäälän huollosta kuullut. Vähänkään haastavammat tapaukset on siirretty suosiolla Vetokujalle. Lempäälä olisi lähin huoltopiste minulle (360 km) päässä. Oulu - Vaasa - Seinäjoki akselille kun saisivat huollon olisi tilanne minun kannalta huomattavasti parempi.

Keväällä ranger huollolla kauppasivat minulle M3:sta. Keräävät luonnollisesti pohjoisen reissuja varten enemmän huolto tapauksia ennen kuin lähtevät liikkeelle. Tesloja alkaa olemaan Suomessa jo sen verran, että huoltoajan saaminen inhimillisellä odotusajalla alkaa olemaan jo aika haastavaa.

Rasvis

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 31.01.22 - klo:18:46
Autossasi on 2.1 softa. 2.3 tulee ladattavaksi lähiaikoina. Näytä kaikki päivitykset - painikkeesta voit tarkistaa onko autolle päivityksiä tarjolla.

Hienoa, kiitos! On siis toivoa että kapine oleellisesti paranee lähiaikoina.

Noita tarjolla olevia päivityksiä olen aina välillä tsiigaillut mutta vielä ei ole näkynyt.

mikaanikko

Se ID Softanumero tulee ilmeisesti vasta 2.3.versiossa,  näyttää tällaiselta

Tapauksessasi Sofware on 0792 eli ID- versio on 2.1

Olennainen parannus on vakaampi käyttis. Mitään teknisiä hienouksia en ole huomannut, mutta lokakuun jälkeen on konstailut lähes loppuneet.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 31.01.22 - klo:12:25
Tämä kommentti innoitti oikein rekisteröitymään foorumille   ;D

Olen nyt nelisen kuukautta ajellut ID.3 Purella ja saldo on

Ei muuta kun pajalle tuon vikalistan kanssa. Sijaisauton antavat kyllä, jos tarjoavat Poloa niin riitele Golf tai joku sähköinen esittelyauto. Moni noista on bugeja (kaiuttimien prätsähtely ja möröt), mutta etupää pitää ainakin laittaa.

Rasvis

Pitäähän tuo tietty verstaalla käyttää, mutta taidan ensin odotella päivityksen asentumista. Voi sitten samalla kitistä siitäkin jos se ei uppoakaan purkkiin ihan laakista.

Toinen jarru asialle on, että vaikka kärry on liisari, en malttanut olla pikkuisen hifistelemättä sitä. Vahvistimen kiinnityspaikka on sen verran hankala että sitä ei saanut kovin tukevasti kiinni, ja on mahdollista että styrkkari pitää jotakin kolinaa. Olen 98% varma ettei ainakaan kaikki ääni tule siitä, mutta tuo täytyy vielä varmistaa ennen pajakäyntiä. Tallissa vaan on muita autoja levällään, ja pihalla temuaminen edellyttää vapaa-ajan lisäksi jotakuinkin siedettävää keliä.

f080421

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 31.01.22 - klo:13:36
Kommentoin vain siksi että autossa saattaa olla ihan jotain vikaa-vikaakin. Nimittäin olen miltei vuoden ajellut eikä näyttö jumi tai boottaile (koskaan). Samaten 4G yhteys toimii ja on toiminut aina, tosin en tiedä josko se voi olla altis esim. huonolle kentälle. Kaiuttimien raks on tuttu, mutta se ei aiheuta mitään äänentoistolle sen jälkeen. Kolinat voisi viitata väljyyteen nivelissä - sekään ei ole normaalia, mutta semmoista vikaa on joillakin ollut.

Yhdyn tähän kommenttiin. Omassa autossani näyttö ei ole jumitellut tai kaatunut _kertaakaan_. Ei edes silloin kun ajossa oli vielä 2.1. Omasta mielestäni softan luotettavuus nimenomaan on ollut yksi ID.3:n parhaita puolia. 4G-yhteys myös on toiminut koko ajan moitteetta.

Ilmastointi menee nykyään kännykkäsovelluksella päälle 10/10. Joskus on voinut käydä niin, että se ei sovelluksen mukaan ole mennyt päälle, mutta on kuitenkin oikeasti päällä kun menee autolle. Tämä on todennäköisesti sen sovelluksen bugailua. Kannattaa käyttää kontrollia siitä Auto-välilehdeltä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Jake69

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 10.05.19 - klo:19:17
En kyllä minäkään, tosin ei se paljon eroa pitkästä osamaksusopimuksesta. Ainoa syy noihin on että rahat ei muuten riitä. Ottaahan jotkut pikavippejäkin.

Jos rahat ei riitä auton ostoon omalla rahalla ilman velkaa niin ei kai sillä ole mitään väliä mitä siinä omistaja sarakkeessa lukee.

Kaikille auto ei ole pyhä lehmä vaan palvelu siinä kun moni muukin asia ja se ostetaan rahalla ja ollaan valmis maksamaan siitä että homma pelaa ilman yllätyksiä (huollot, sijaisauto, renkaat).

Itsellä pihassa 2 autoa. Toinen oma ja ostettu uutena omalla rahalla ja toinen leasing auto (sijoitin rahat ja ihan kiva tuotto ollut).

Leasing autossa viehättää 0-riski ja helppous. Seuraavan tilaaminen oli helppoa kuten mikä tahansa muukin ostos netissä.

Ei se leasing firma kaikkea katetta revi maksajan selkänahasta. Jos ALD menee VW ja sanoo että ottaisin 100 kpl uusia autoja ja Euromasterille 400 kpl talvirenkaita on nuo alennus % sellaisia että meikäläinen voisi hämmästyä. Kaikki kulut aikuisten oikeasti mukaan laskemalla leasing voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.02.22 - klo:10:28
...sijoitin rahat ja ihan kiva tuotto ollut..

Leasing autossa viehättää 0-riski ja helppous. Seuraavan tilaaminen oli helppoa kuten mikä tahansa muukin ostos netissä.

Ei se leasing firma kaikkea katetta revi maksajan selkänahasta. Jos ALD menee VW ja sanoo että ottaisin 100 kpl uusia autoja ja Euromasterille 400 kpl talvirenkaita on nuo alennus % sellaisia että meikäläinen voisi hämmästyä. Kaikki kulut aikuisten oikeasti mukaan laskemalla leasing voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.

Itse ostin auton 0%:n korolla. Yksityisleasing oli myös vaihtoehtona. Mielestäni aivan hölmöä tuhlata kaikkia säästöjä autoon tai ottaa korollista lainaa itse pankista, että olisi oma nimi omistajana. Sijoituksilla tuli kuitenkin tuottoa viime vuonna yli 10%:a. Seuraaava auto voi jo vaikka olla yksityisleasing.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.02.22 - klo:10:28
Jos rahat ei riitä auton ostoon omalla rahalla ilman velkaa niin ei kai sillä ole mitään väliä mitä siinä omistaja sarakkeessa lukee.

Kaikille auto ei ole pyhä lehmä vaan palvelu siinä kun moni muukin asia ja se ostetaan rahalla ja ollaan valmis maksamaan siitä että homma pelaa ilman yllätyksiä (huollot, sijaisauto, renkaat).

Itsellä pihassa 2 autoa. Toinen oma ja ostettu uutena omalla rahalla ja toinen leasing auto (sijoitin rahat ja ihan kiva tuotto ollut).

Leasingin voikin ajatella niin, että siinä nimenomaan maksetaan siitä, että riski autosta on jollakin toisella. Ja se on ihan ok, jos tämän katsoo rahanarvoiseksi asiaksi.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 02.02.22 - klo:10:51
Itse ostin auton 0%:n korolla. Yksityisleasing oli myös vaihtoehtona. Mielestäni aivan hölmöä tuhlata kaikkia säästöjä autoon tai ottaa korollista lainaa itse pankista, että olisi oma nimi omistajana. Sijoituksilla tuli kuitenkin tuottoa viime vuonna yli 10%:a. Seuraaava auto voi jo vaikka olla yksityisleasing.
Noita nollarahoituksia olen ihmetelly. Yleensä niissä on sitten joku 15-25e kuukaudessa joitakin hallinnollisia kuluja ja on ollut joku iso loppuerä sitten viimeisenä maksuna.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 02.02.22 - klo:12:23
Noita nollarahoituksia olen ihmetelly. Yleensä niissä on sitten joku 15-25e kuukaudessa joitakin hallinnollisia kuluja ja on ollut joku iso loppuerä sitten viimeisenä maksuna.

Samapa se millanen se loppuerä on, sama loppusumma joka tapauksessa. Ja loppuerän on aina saanut neuvoteltua juuri sellaisen kokoiseksi kuin itse haluaa tai kokonaan pois, maksaa sitten vaan isompaa kk erää.
Yhden auton ostanut niin että 0% korko ja täysin ilman käsittelykuluja eli oikeasti kuluton osamaksu, ei tosiaan mitään järkeä nostaa rahaa tuottavista sijoituksista pois kun ilmaiseksi saa velkaa.
Tälläkin hetkellä on ainakin yhdellä autoliikkeellä kampanja parin eri merkin uusista varastoautoista, 0% korko ilman käsittelykuja.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

fixed

Kuluttomilla lainoilla käy usein se, ettei neuvotteluvaraa kovin paljon ostettavan auton hinnassa/vaihtoauton hinnoittelussa ole. Ns. ilmaisia lounaita aika harvoin tarjolla  ;)

Kilu7

Kun kyselin e-Golfista hyvityksiä, niin neljässä eri merkkiliikkeessä tarjottiin eurolleen sama hyvityshinta. Pienikin korko maksaa helposti yli 500, vuodessa. Ei taida tonneja olla neuvotteluvaraa hyvityshinnassa, kun käytettyä uuteen autoon vaihtaa. Liikkeen tarjoamat uuden auton kampanjat tulee samana oli maksutapa mikä tahansa.

fixed

Jos neljä eri liikettä antaa eurolleen saman hyvityshinnan, niin kyseisillä liikkeillä on kyllä yhteinen tietokanta mistä nähdään kuka tarjoaa ja mitä vaihdossa. Sanoisin, että jos ilman yhteistä tietokantaa tarjotaan eurolleen sama hinta neljästä eri liikkeestä, niin ensi viikonloppuna kannattaa laittaa lotto vetämään. Ja kyllä ainakin tähän mennessä uusiin autoihin vaihtaessani on ollut neuvotteluvaraa useampi tonni, kun on vähän laajemmalti suomeniemeä tarjouksia pyytänyt.

Daatta

Kyllä tuollainen tietokanta on olemassa, siinä ei paljon lisävarusteet ja auton yleinen kunto paina kun hyvitystä määritellään. Selkeyttää kaupantekoa, kun uuden auton hinta sekä käytetyn hyvitysarvo ovat kaikkialla samat.  ::)

Itse olen saanut aina hyvän hyvityshinnan pitkäaikaiselta autokauppiaalta. Toisaalta sitouttaa hyvin merkkiin, helppo vaan käydä vaihtamassa uusi alle... Mutta jos Teslaan haluaisi vaihtaa niin auton myynnin joutuisi joka tapauksessa hoitamaan itse.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 09.01.22 - klo:18:24
Nyt kun vaihdellut plussalta koviin pakkasiin edestakaisin, niin auton lämppäri lopetti toiminnan. Käynnistäessä kuuluu sähköinen toistuva ääni, kuin jotain olisi jumissa mutta kabiiniin ei tule lämpöä ja ikkunat huurussa.
Kaikki kokeiltu mutta kaipa se on kohta lähdettävä pajalle ellei jotain ihmettä tapahdu.
Välillä saa paikallaan ollessa puhalluksen hetkellisesti päälle jonka jälkeen puhallus loppuu käytännössä kokonaan.

Onko kellään kokemusta, mitähän on vialla?

Noniin homma ratkesi.

1. Editioneissa on takaisinkutsu kylmäaineputkien osalta.
Mitä nyt nopeasti töitä tehdessä ymmärsin k-auton puhelua, niin autossa on nyt myös vuoto näiden osien osalta ja lämmitysjärjestelmä tämän takia myös sekaisin. Korjaus menee viikonlopun yli alkuviikkoon.

Daatta

Jaa se koski 1st malleja. Itselläkin vilahti tuo laadunparannuskampanja Omassa Volkswagenissa, mutta on sittemmin poistunut sieltä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.02.22 - klo:08:17
Jaa se koski 1st malleja. Itselläkin vilahti tuo laadunparannuskampanja Omassa Volkswagenissa, mutta on sittemmin poistunut sieltä.

Voi toki koskea muitakin, mutta ainakin tätä automallia.

Sgzfp

Moi, kuuden bensa/diesel käyttöisen VW:n jälkeen päädyin tilaamaan ID.3:n, mielestäni on hyvä ja ”valmis” tuote.

Tilattu:

ID.3 Pro S Business 150kW, akku 77 kWh, 5 paikkainen, stonewashed blue
Arvioitu tuotanto viikko 41/2022

Aika pitkä on odotus, päädyin ottamaan tuon isomman akun vaikka sen tuoma lisähinta oli kova.
Toivottavasti isompi akku tuo lisää huolettomuutta pidemmille reissuille ja ehkä parempi vaihtoarvo sitten joskus.

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: Sgzfp - 06.02.22 - klo:14:21
Moi, kuuden bensa/diesel käyttöisen VW:n jälkeen päädyin tilaamaan ID.3:n, mielestäni on hyvä ja ”valmis” tuote.

Tilattu:

ID.3 Pro S Business 150kW, akku 77 kWh, 5 paikkainen, stonewashed blue
Arvioitu tuotanto viikko 41/2022

Aika pitkä on odotus, päädyin ottamaan tuon isomman akun vaikka sen tuoma lisähinta oli kova.
Toivottavasti isompi akku tuo lisää huolettomuutta pidemmille reissuille ja ehkä parempi vaihtoarvo sitten joskus.

Mun mielestä 58kwh akku on snadisti liian pieni. Tahtoo laskea range vähän turhankin alas varsinkin kovilla pakkasilla tai kesärajoituksilla. Itse siis olisin valinnut kanssa isomman, jos lompakko olisi antanut myöten.

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 06.02.22 - klo:14:51
Mun mielestä 58kwh akku on snadisti liian pieni. Tahtoo laskea range vähän turhankin alas varsinkin kovilla pakkasilla tai kesärajoituksilla. Itse siis olisin valinnut kanssa isomman, jos lompakko olisi antanut myöten.

Mulla oli kesällä ajossa id.4 77 kWh akulla, kun oma id.3 lojui huollossa. Pakko sanoa, että iso akku poistaa tehokkaasti latausangstia vaikka tuolla 58 kWhllakin pärjään.

f080421

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 06.02.22 - klo:14:51

Toivottavasti tulevat päivitykset auttaa nurkka-ajon toimintamatkaan kylmässä. Tuossa isossa akussa on sekin hyvä, että vaikka se "happanisi" siihen takuun 70%:iin niin siinä on silti ihan kelvolliset 0,7 * 77 kWh = 54 kWh jäljellä :)

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 02.02.22 - klo:16:36
Noniin homma ratkesi.

1. Editioneissa on takaisinkutsu kylmäaineputkien osalta.
Mitä nyt nopeasti töitä tehdessä ymmärsin k-auton puhelua, niin autossa on nyt myös vuoto näiden osien osalta ja lämmitysjärjestelmä tämän takia myös sekaisin. Korjaus menee viikonlopun yli alkuviikkoon.

Tänään tuli puhelu, että auton kampanja tehty, mutta autossa on edelleen massiivinen vuoto ja nesteet kadonneet lähes olemattomiin.
Korjaus jatkunee vielä ainakin huomisen tiivisteiden ym osalta.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 07.02.22 - klo:10:51
Toivottavasti tulevat päivitykset auttaa nurkka-ajon toimintamatkaan kylmässä. Tuossa isossa akussa on sekin hyvä, että vaikka se "happanisi" siihen takuun 70%:iin niin siinä on silti ihan kelvolliset 0,7 * 77 kWh = 54 kWh jäljellä :)
Tuon 77 kWh:n kanssa harvemmin tarvitsee puskea yli 80% varausta akkuun ja se myös sillä tavalla pitäisi kestää enemmän kilometrejä.

Itsellä omassa 77 kWh ID.3:ssa on 27 tkm ajettuna 11 kk aikana ja alle  10 kertaa on akku ollut 95 -100% latauksessa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

dwntime

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 08.02.22 - klo:11:42
Tuon 77 kWh:n kanssa harvemmin tarvitsee puskea yli 80% varausta akkuun ja se myös sillä tavalla pitäisi kestää enemmän kilometrejä.

Itsellä omassa 77 kWh ID.3:ssa on 27 tkm ajettuna 11 kk aikana ja alle  10 kertaa on akku ollut 95 -100% latauksessa.

Tuo 80% "turvaraja" in DC latauksessa tärkeä. Hitaassa AC latauksessa on oikeasti aivan se ja sama lataatko 80 vai 100%. Se ei akkua tuhoa.

Pikalatauksessa todennäköisesti tulee ongelmia jos jatkuvasti lataa 100% noilla DC latureilla. Se kun ohittaa auton oman laturin ja akun valvonnan. Toisekseen ei ole edes järkevää pikalaturilla yrittää 100% kun nuo viimeiset 20% on hidasta ladata.

tet

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.02.22 - klo:12:18
Hitaassa AC latauksessa on oikeasti aivan se ja sama lataatko 80 vai 100%. Se ei akkua tuhoa.

Ei tuhoa, mutta ei se täysin yhdentekevääkään ole ainakaan teoriassa. Akku vanhenee sitä nopeammin, mitä kauempana 50% varaustasolta se viettää aikaa. Eli jos auto seisoo pitkään käyttämättä, 100% varaustasolla akusto vanhenee nopeammin kuin 80% tasolla. Näkyykö tuo käytännössä sitten miten nopeasti, jos koskaan, sitä en osaa sanoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.02.22 - klo:12:18
Tuo 80% "turvaraja" in DC latauksessa tärkeä. Hitaassa AC latauksessa on oikeasti aivan se ja sama lataatko 80 vai 100%. Se ei akkua tuhoa.

Pikalatauksessa todennäköisesti tulee ongelmia jos jatkuvasti lataa 100% noilla DC latureilla. Se kun ohittaa auton oman laturin ja akun valvonnan. Toisekseen ei ole edes järkevää pikalaturilla yrittää 100% kun nuo viimeiset 20% on hidasta ladata.

Kyllä se auton akun valvonta on se joka DC latausasemaa ohjaa. DC latauksessa itse näen suurimpana rasitteena sitä, että siinä nimenomaan seilataan nopeaan tahtiin ääripäästä toiseen.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 08.02.22 - klo:15:01
Kyllä se auton akun valvonta on se joka DC latausasemaa ohjaa.
Juurikin näin. Kylmällä akulla auto rajoittaa lataustehoa ja täyteen latauksessa latausvirtaa pudotetaan akun lämmön nousun takia. Näissähän on akuille jäähdytys, mutta kuitenkin. Täyteen lataamista suositellaan välillä akkujen kennojen tasapainottamiseksi.

Tuollaisia vinkkejäkn tarjotaan: https://rechargeinfra.com/fi/sahkoauton-akun-yllapito-8-vinkkia/

f080421

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.02.22 - klo:13:21
Ei tuhoa, mutta ei se täysin yhdentekevääkään ole ainakaan teoriassa. Akku vanhenee sitä nopeammin, mitä kauempana 50% varaustasolta se viettää aikaa. Eli jos auto seisoo pitkään käyttämättä, 100% varaustasolla akusto vanhenee nopeammin kuin 80% tasolla. Näkyykö tuo käytännössä sitten miten nopeasti, jos koskaan, sitä en osaa sanoa.

Tähän muuten todella vaikea löytää mitään ns. virallista tietoa tai ohjetta. Siis siihen, että missä varaustilassa akkua kannattaa pitää, kannattaako ladata aina ajoon jälkeen 80%:iin vai vaikka ainoastaan joka toinen päivä enemmän kerrallaan, onko 70% parempi kuin 80% yms yms. Tai ylipäätään, että onko tällä mitään käytännön merkitystä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy