VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Jake69

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 24.11.21 - klo:17:00
Hei jätkät, pysytääns aiheessa.
Nahankäsittely on OT.
Oho nyt tuli sohaistua väärää aihetta, sorry. Itse lapsesta asti katsellut miten metsästettyjä elukoita käsitellään ja nykyisin teen itse kaiken metsästä ruokapöytään niin suhtautuminen on vähän erilaista kun osalla. Mulle käy ihan hyvin laadukkaat kangaspenkit. Mitään 70-luvun ihanaa vinyyliä en kyllä tahdo tai olihan ne kelin mukaiset. Kylmällä jäätyi ja kuumalla oli ihon myötäiset (liimautunut ihoon hiestä kiinni). Ei ollut edes ilmastointia, pidemmät matkat ajettiin helteillä yötä vasten.

Itse olen enemmän sillä kannalla että kuluttajalle tulisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja mistä jokainen voi valita omaan katsomukseen (ja lompakkoon) sopivan.

Kohta voi alkaa penkinpäälliset tulla taas muotiin. Myydessä sitten otetaan pois 1. kerran niin on virheettömässä kunnossa.

Voisihan tuo verotus vaikka pohjautua elinkaaripäästöihin. Kaukoidässä hiilivoimalla valmistettu akku saisi ihan erilaisen hintalapun kun meikäläinen Salossa ”vihreämmin” tehty. Sama juttu kaikille muillekin materiaaleille.

Minua sähköautoissa viehättää vaivattomuus, uusi tekniikka ja edullisemmat kilometrit eikä oikeastaan mikään muu. Jos verottaja ei ohjaisi tähän suuntaan en notkuisi tälläkään palstalla.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 24.11.21 - klo:18:03
Oho nyt tuli sohaistua väärää aihetta, sorry. Itse lapsesta asti katsellut miten metsästettyjä elukoita käsitellään ja nykyisin teen itse kaiken metsästä ruokapöytään niin suhtautuminen on vähän erilaista kun osalla. Mulle käy ihan hyvin laadukkaat kangaspenkit. Mitään 70-luvun ihanaa vinyyliä en kyllä tahdo tai olihan ne kelin mukaiset. Kylmällä jäätyi ja kuumalla oli ihon myötäiset (liimautunut ihoon hiestä kiinni). Ei ollut edes ilmastointia, pidemmät matkat ajettiin helteillä yötä vasten.

Itse olen enemmän sillä kannalla että kuluttajalle tulisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja mistä jokainen voi valita omaan katsomukseen (ja lompakkoon) sopivan.

Kohta voi alkaa penkinpäälliset tulla taas muotiin. Myydessä sitten otetaan pois 1. kerran niin on virheettömässä kunnossa.

Voisihan tuo verotus vaikka pohjautua elinkaaripäästöihin. Kaukoidässä hiilivoimalla valmistettu akku saisi ihan erilaisen hintalapun kun meikäläinen Salossa ”vihreämmin” tehty. Sama juttu kaikille muillekin materiaaleille.

Minua sähköautoissa viehättää vaivattomuus, uusi tekniikka ja edullisemmat kilometrit eikä oikeastaan mikään muu. Jos verottaja ei ohjaisi tähän suuntaan en notkuisi tälläkään palstalla.
Moderaattori voisi varmaan mun viestistä eteenpäin siirtää keskustelun omaan lankaansa.

Mutta sanotaan että hyvä kommentti! Samanlaiset ajatukset myös itsellä, vaikka en itse ole nahkoja käsitellyt tuolla tasolla.

Sähköautoilu ei minullekkaan ole ympäristön takia tehty valinta, vaan enemmänkin sen helppouden ja teknisen edistyksellisyyden takia tehty valinta. Omat vanhemmat taas vaihtoi dieselin sähköön puhtaasti kustannuksista johtuen. Ympäristöystävällisyys tuli vähän kuin bonuksena.

Kangaspenkit sopii minulla vain vähän huonosti, kun on lapsi tulossa ja koira. Lisäksi harrastuksissa voi joskus ulkovaatteet olla vähän likaisia. Kaipaisin helposti puhtaana pidettäviä penkkejä, jotka eivät tuntuisi muovisilta. TopSport penkeiltä koirankarvojen puhdistaminen saati nestemmäisen lian puhdistus on työlästä.

Daatta

^Moderointi, täällä  :P

Vähän vikaraporttia vaihteeksi.

1. Kuljettajan puoleisen tuulilasinpyyhkimen nypeltäminen ei korjautunut pyyhkimien vaihdolla. Tai no, esimmäiset 400km pyyhki hyvin mutta sitten nypeltäminen alkoi taas. Vaatii huoltoa.
2. Tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuussäätimen sekoilu alkaa ylittämään ärsyyntymiskynnyksen. Tässä on pari eri skanaariota:
a. voimakkuussäätö toimii molempiin suuntiin, mutta säätää ainoastaan navigoinnin (puhe) ääntä. Korjautuu, kun pyytää äänikomennolla lisäämään äänenvoimakkuutta.
b. voimakkuudensäätö toimii ainoastaan alaspäin! Kasvattamaan äänenvoimakkuutta ei pysty, äänikomento sanoo ettei ohjaaminen puhekomennoilla ole mahdollista.  :o Tässä kohtaa ainoa vaihtoehto on auton sammutus. Tuli juuri mieleen, että en ole kokeillut tietoviihdejärjestelmän resettiä virtapainikkeella.

Kuulostaa korjaamokeikalta, ainakin tuo pyyhkijähomma. Voimakkuudensäätimen sekoilu voi olla haastava jos tuohon ei löydy tehtaan korjausohjetta. Tuleva 3.0 päivitys tuskin tuollaista vikaa korjaa, tai no olisi se kai teoriassa mahdollista.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikkoan

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.11.21 - klo:08:51
^Moderointi, täällä  :P

Vähän vikaraporttia vaihteeksi.

1. Kuljettajan puoleisen tuulilasinpyyhkimen nypeltäminen ei korjautunut pyyhkimien vaihdolla. Tai no, esimmäiset 400km pyyhki hyvin mutta sitten nypeltäminen alkoi taas. Vaatii huoltoa.
2. Tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuussäätimen sekoilu alkaa ylittämään ärsyyntymiskynnyksen. Tässä on pari eri skanaariota:
a. voimakkuussäätö toimii molempiin suuntiin, mutta säätää ainoastaan navigoinnin (puhe) ääntä. Korjautuu, kun pyytää äänikomennolla lisäämään äänenvoimakkuutta.
b. voimakkuudensäätö toimii ainoastaan alaspäin! Kasvattamaan äänenvoimakkuutta ei pysty, äänikomento sanoo ettei ohjaaminen puhekomennoilla ole mahdollista.  :o Tässä kohtaa ainoa vaihtoehto on auton sammutus. Tuli juuri mieleen, että en ole kokeillut tietoviihdejärjestelmän resettiä virtapainikkeella.

Kuulostaa korjaamokeikalta, ainakin tuo pyyhkijähomma. Voimakkuudensäätimen sekoilu voi olla haastava jos tuohon ei löydy tehtaan korjausohjetta. Tuleva 3.0 päivitys tuskin tuollaista vikaa korjaa, tai no olisi se kai teoriassa mahdollista.

1. Kohtaan olen ollut huomaavinani erilaisten pesuaineiden vaikuttavan nypyttääkö vaiko eikö. Pesukoneen jälkeen on huonompaa. Jos vika tuota pyyhkimen "pomppimista" tarkoitti.

2. a) Sama, toisinaan äänen voimakkuus vaikuttaa vain puhelimen äänen voimakkuuteen tms. Vaihtelemalla äänilähtöjä kännykän ja FM radion välillä saattoi myös olla korjaava vaikutus. ,,rsyttävä vika.

Mulla on noiden lisäksi.

3. Sadetunnistin ei toimi
4. Kuskin penkin selkänoja valuu
5. Lasikatto natisee
6. Jarrupolkimessa on yläasennossa ärsyttävä pykälä kun alkaa jarruttaa. Ihan kuin olisi jotenkin jumissa.

Lisäksi satunnaisia ihmeellisyyksiä jotka yleensä poistuvat viimeistään seuraavassa lähdössä. En jaksa kuitenkaan lähteä noiden takia varaamaan huoltoa (kuukauden päähän), vaan odotan jotain isompaa syytä mennä.

Muuten ihan kiva auto.

tet

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 26.11.21 - klo:12:20
1. Kohtaan olen ollut huomaavinani erilaisten pesuaineiden vaikuttavan nypyttääkö vaiko eikö. Pesukoneen jälkeen on huonompaa. Jos vika tuota pyyhkimen "pomppimista" tarkoitti.

Vaha ainakin saa sulat pomppimaan, pesun jälkeen raakaa Lasolia rättiin ja pyyhkäisy niin helpottaa usein kummasti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

WiseGuy

Kuten yllämainittu niin pyyhlimet pelaa hyvin. Jos meinaa hyppiä tms. niin lasolia pissapojasta niin loppuu noi.

f080421

Empiirisesti testattuna ID.3:n näyttö toimii huomattavasti paremmin hanskat kädessä kuin Model 3:n näyttö. Model 3:n näyttö vaikutti oikeastaan vain joltakin halvalta tabletilta kosketusherkkyyden osalta.

Todella hienosti menee ID.3 talvikelissä ja auto on nopeasti lämmin. Ei ole mitään pito-ongelmiakaan ollut. Olen suorastaan pettynyt tähän ajamisen vaivattomuuteen talvella :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 27.11.21 - klo:10:28
Empiirisesti testattuna ID.3:n näyttö toimii huomattavasti paremmin hanskat kädessä kuin Model 3:n näyttö. Model 3:n näyttö vaikutti oikeastaan vain joltakin halvalta tabletilta kosketusherkkyyden osalta.

Todella hienosti menee ID.3 talvikelissä ja auto on nopeasti lämmin. Ei ole mitään pito-ongelmiakaan ollut. Olen suorastaan pettynyt tähän ajamisen vaivattomuuteen talvella :)
Teslasta en tiedä, mutta kaikilla hanskoilla on nuo näytöt ja hipaisukytkimet toimineet hyvin volkkarissa. Vähän pelkäsin tuota mutta on osoittautunut turhaksi peloksi.

f080421

Tänään auto ilmoitti. että 12V akun varaus alhainen. Lataa ajamalla.

Tai jotakin sinne päin.

En ole tuollasta ennen nähnyt ja varmaan liittyy näihin pakkasiin? Auto taisi eilisen seistä ajamatta pihassa. Olin kuitenkin ymmärtänyt jostain Battery Lifen videosta, että nykyään ID.3:n pitäisi pitää 12V akku kunnossa ajoakun avulla. Eli miten on? Pitääkö tuosta huolestua jotenkin? Ilmoitus kyllä lähti pois jo 6 km nurkka-ajon jälkeen eikä tullut enää takaisin :)

Ilmastoinnin ajastukset olivat myös käytössä, että en tiedä vaikuttaako asiaan jotenkin.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.11.21 - klo:16:09

2.3 softa ajossa? Siinä pitäisi tosiaan olla huomioitu 12V akun lataustila. Itselle ei tuota herjaa ole tullut 2.3 päivityksen jälkeen.

Ilmeisesti noissa 12V akuissa on jotain häikkää, jos ne kerran tullaan vaihtamaan uusiin ensi vuonna.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.12.21 - klo:13:42
2.3 softa ajossa? Siinä pitäisi tosiaan olla huomioitu 12V akun lataustila. Itselle ei tuota herjaa ole tullut 2.3 päivityksen jälkeen.

Ilmeisesti noissa 12V akuissa on jotain häikkää, jos ne kerran tullaan vaihtamaan uusiin ensi vuonna.

Juu, 2.3 on ajossa. Tuo alkoi oireilla ensimmäisen kerran nyt kun tuli kunnolla kylmä. Sitä ennen en ole koskaan mitään herjaa 12V akusta nähnyt. Hetken on tyytyväinen, sitten käskee lataamaan ajossa ja oli tuossa eilen taulussa kehotus mennä huoltoon. Sitten se palautui takaisin tuohon "lataa ajamalla" ilmeisesti kun nyt on hieman lämpimämpi. Ja huoltoonhan ei saa mitään yhteyttä menemättä paikan päälle. Ei vastata puheluihin, ei sähköposteihin, ei soittopyyntöihin, ei huoltopyyntöihin. Ihan kuin olisi jollakin mustalla listalla.

jopo

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.11.21 - klo:16:09

Tai jotakin sinne päin.

En ole tuollasta ennen nähnyt ja varmaan liittyy näihin pakkasiin? Auto taisi eilisen seistä ajamatta pihassa. Olin kuitenkin ymmärtänyt jostain Battery Lifen videosta, että nykyään ID.3:n pitäisi pitää 12V akku kunnossa ajoakun avulla. Eli miten on? Pitääkö tuosta huolestua jotenkin? Ilmoitus kyllä lähti pois jo 6 km nurkka-ajon jälkeen eikä tullut enää takaisin :)

Ilmastoinnin ajastukset olivat myös käytössä, että en tiedä vaikuttaako asiaan jotenkin.

Suurella varauksella tähän mitä arvelen.. Olen huomannut, että kun auto on piuhassa ja sitä on esilämmitetty vaikka 15-20 min, niin CarScanner näyttää 12V akun varauksen laskeneen. Varmaankaan tuon esilämmityksen aikana ei ole mahdollista ladata 12V akkua ja josko tuota akkua tarvitaan sisä-, penkkien, ratin-, ikkunoiden sekä peilienlämmitykseen (jos ovat valittuna)?
Tai sitten tosiaan noissa akuissa on vielä jotain häikkää, koska osalla on menossa vaihtoon. Tuskin niitä ihan huvikseenkaan vaihdellaan.

mikaanikko

Tässä käppyrä viime yöltä, kun akun jännite putosi yllättäen.
Auto oli latauksessa, alkaen n 50%. Lataus keskeytyi jostain syystä. Kävin tekemässä IVO-bootin. Eli automaatista virta pois ja päälle. Lataus ei käynnistynyt, mutta 12 V akku sai jostain virtaa.
Mihinkähän tuo jännite olisi valahtanut aamuun mennessä, kun nyt 1,5 tunnissa putosi 13,1V 11,4 volttiin? Pakkasta oli 10 astetta. aamulla sain latauksen päälle uudelleen irroittamalla piuhan ja kytkemällä uudelleen.

Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 02.12.21 - klo:17:33
Tässä käppyrä viime yöltä, kun akun jännite putosi yllättäen.
Auto oli latauksessa, alkaen n 50%. Lataus keskeytyi jostain syystä. Kävin tekemässä IVO-bootin. Eli automaatista virta pois ja päälle. Lataus ei käynnistynyt, mutta 12 V akku sai jostain virtaa.
Mihinkähän tuo jännite olisi valahtanut aamuun mennessä, kun nyt 1,5 tunnissa putosi 13,1V 11,4 volttiin? Pakkasta oli 10 astetta. aamulla sain latauksen päälle uudelleen irroittamalla piuhan ja kytkemällä uudelleen.

Itsellä ei ole käppyröitä, mutta mittasin akun navoista yleismittarilla 16-17 V silloin kun auto varoitti viasta 12 V virtalähteessä. Eli se ilmeisesti yritti ladata sitä kyllä aika isolla jännitteellä.

Tuolla auton ohjekirjassa muuten mainitaan, että kylmällä saattaa jotain varoituksia tulla. En nyt muista sanamuotoa.

WiseGuy

Oli vähän tapahtumarikas viikko mun id:lle.

Oli täällä idässä vähän tuota lumimyräkkää ja se ensinnäkin aiheutti vähän ongelmia.
1. Se hemmetin luistonesto meinasi jumittaa miut pari kertaa. Eli sen saaminen etes puolikkaalle ois aika jees.

2. Viime talvena ei sattunut vaikka silloinkin parissa pahassa myräkässä piti ajella mut nyt tuli "pysyvä" error moottorijärjestelmästä. "Pysyvällä" meinaan että tuli joka liikkeelle lähdöllä eikä kadonnut ns. Boottaamalla. Tämä onneksi poistui kun auto oli sulamassa hallissa 5h.
Plussaa että yksikään ovi/ikkuna/luukku ei ole kertaakaan jäätynyt!

3. Tuulilasi hajosi. Tämä on todella vahvaa spekulointia, mutta syyksi epäilen pyyhkijöitten alle, sinne kouruun kertyvää jäätä. Tämä syystä että se lasin alalaita on pahiten säröllä ja jännästi nitinä hävis kun halkes. Onneksi lasivakuutus mut silti turhaa rahan menoa. Lasi yllättävönkin halpa eli ~400,

Plus vw-myyjä vähän samaa mietti ja kertoi kun omassaankin välillä jäätä niin että pyyhkijät jää todella ylös kun ei vaan mahdu alas.

f080421

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 05.12.21 - klo:09:15
Oli vähän tapahtumarikas viikko mun id:lle.

Oli täällä idässä vähän tuota lumimyräkkää ja se ensinnäkin aiheutti vähän ongelmia.
1. Se hemmetin luistonesto meinasi jumittaa miut pari kertaa. Eli sen saaminen etes puolikkaalle ois aika jees.

2. Viime talvena ei sattunut vaikka silloinkin parissa pahassa myräkässä piti ajella mut nyt tuli "pysyvä" error moottorijärjestelmästä. "Pysyvällä" meinaan että tuli joka liikkeelle lähdöllä eikä kadonnut ns. Boottaamalla. Tämä onneksi poistui kun auto oli sulamassa hallissa 5h.
Plussaa että yksikään ovi/ikkuna/luukku ei ole kertaakaan jäätynyt!

3. Tuulilasi hajosi. Tämä on todella vahvaa spekulointia, mutta syyksi epäilen pyyhkijöitten alle, sinne kouruun kertyvää jäätä. Tämä syystä että se lasin alalaita on pahiten säröllä ja jännästi nitinä hävis kun halkes. Onneksi lasivakuutus mut silti turhaa rahan menoa. Lasi yllättävönkin halpa eli ~400,

Plus vw-myyjä vähän samaa mietti ja kertoi kun omassaankin välillä jäätä niin että pyyhkijät jää todella ylös kun ei vaan mahdu alas.

Itselläni myös tuulilasi oudosti nitisi kun oli -20 astetta taulussa. Pysyi kyllä ehjänä toistaiseksi.

Nastarenkaat eivät muuten harmita enää nyt kun tulikin talvi. Niiden kanssa ei ole mitään ongelmaa ajella ID.3:lla liukkaalla. Pitoa riittää.

f080421

Ovien tiivisteisiin yms kun laittaa hieman silikonisprayta niin eivät jäädy kiinni. Tosin tämä nyt pätee kaikkiin muihinkin autoihin.

dwntime

Ja ihan mitä tahansa silikonisprayta ei tuonne kannata suihkutella koska seurauksena on hetken päästä vain entistä helvetillisempi nitinä.

Tämä on ainoa aina mikä pitää nuo tiivisteet natinattomina pitkään : https://www.amazon.com/nextzett-91480615-Gummi-Pflege-Rubber/dp/B004B8GTQG

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 06.12.21 - klo:19:12
Ovien tiivisteisiin yms kun laittaa hieman silikonisprayta niin eivät jäädy kiinni. Tosin tämä nyt pätee kaikkiin muihinkin autoihin.

Joo ei tosiaan kannata, tästä seuraa vaan helvetilliset kitinät myöhemmin. Itse en laita enää mitään lisäaineita tiivisteisiin, ennen kun on pakko. Kahden edellisen Leonidaksen kanssa tuli taisteltua ihan riittävästi nitinöiden kanssa...

eVW

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 19.11.21 - klo:00:29
Ioniq 5 tuli kokeiltua pariinkin kertaan, ei tarvitse mennä EV6 istumaan. Dingeli dongelit, ne paremmatkin ajovalot oli pelottavat tuikut, äänentoisto ja ei nää kurakelillä mitään taakse teki hommasta kerralla selvän. Valmistajan lupaaman latauskäyrän ja todellisuuden välillä ei +5C huomaa mitään yhtymäkohtaa. Ihan voi suosiolla ajaa 50 kW laturille MEB autojen rinnalle eikä suotta tukkia HPC latureita. Alusta oli todella veltto.

Näissähän on aika paljon tietysti mieltymysasioista kiinni. Minulla on tuossa pihassa autoina Ioniq 5 AWD ja ID.3. Kummankin olen itse valinnut ja ostanut (ja kummankin sokkona koeajamatta ennen kuin niitä oli Suomessa), joten ei ole kovin paljon biasta väittää toista paremmaksi autoksi kuin toista. Niissä on kummassakin hyvät puolensa, ja ne yhdistämällä saisi oikein oivallisen auton. Toki oikea vertailukohta olisi ID.4 GTX, mutta tämähän oli ID.3 -keskustelu...

Volkswagen on hyvää VW-tasoa. Softa on tietenkin edelleen vähän sellainen lägäävä buginen roska, mutta paranee päivitys kerrallaan. Hyundailla lähtötilanne on parempi, ja käyttöliittymä on sujuvampi ja fyysisestikin paremman kokoinen. Toisaalta kumpikin osaa piilottaa olennaiset asiat seitsemän klikkauksen päähän, joten siitä ei pisteitä kummallekaan. Hyundailla on neliömetrin kokoinen näyttö kuskin edessä, mutta ei siinä kovin paljon enempää informaatiota ole kuin VW:n postiluukussa. Ioniqissa on onneksi vähän enemmän fyysisiä nappeja, jolloin kosketusta voi vältellä hiukan enemmän. Yllättävästi AirPlay ei toimi langattomasti Hyundaissa, kun taas VW:llä se on yksi niitä ominaisuuksia, joka toimii moitteettomasti. Lisäksi Hyundai on juuttunut USB A:han, mikä on jo suorastaan outoa nykymaailmassa. Ja kun luulin, että ID.3:n käyttöohjekirja on pohjanoteeraus, Ioniq 5 pääsi senkin alle, vaikka se on selvästi vaatinut yritystä.

En tunnista Ioniqin ajettavuudessa joidenkin mainitsemaa pehmeyttä tai vellovuutta. Auto ei minusta ole kovin erilainen ajettava kuin sitä edeltänyt Passat GTE. Kaupunkitöyssyt menevät vaivattomasti, ja maantiellä kyyti on mukavaa. Mutkatiellä isoa kovaa ajettaessa eroa voi olla, mutta se selviää sitten kesällä, jos selviää. Ohjausvaste ei ole erityisen selkeä, siinä VW on erinomaisen hyvä. Erittäin pitkä akseliväli (3,00 m) on kyllä mukava ja tilatehokas, mutta tiukoissa paikoissa pyörittelyn joutuu opettelemaan uudelleen, ja toki ID.3:n kääntösäde on ihq.

Kummassakin on hyvä voimalinja. I5 on tietenkin paljon ruudikkaampi (5.2 s 0..100 km/h), ja neliveto toimii kuuraliukkailla aivan erinomaisesti. Lumisohjossa en ole kokeillut, mutta I5:ssä on luistoneston poiskytkentä, jota muutaman kerran olisin ID:ssä kaivannut ennen lapioon tarttumista.

Energiankulutus näin talvisäällä on yllättävän sama. ID.3 menee maantiellä pitkää pätkää vähemmällä sähköllä, mutta lyhyellä matkalla kylmällä Ioniq 5 on paljon taloudellisempi johtuen ID:n tunnetusti aivokuolleesta akuston lämmittämisestä. Olisin kuitekin odottanut, että iso nelivetoinen malmikasa veisi paljon enemmän, joten jotain korealaiset ovat tehneet oikein.

Sisätilat Ioniqissa ovat messuhallin luokkaa, ja takapenkit säätyvät moneen suuntaan. Takakontti on onnettoman matala, koko autosta olisi pitänyt tehdä kaksikymmentä senttiä pidempi. Mutta kun verrokkina on ID.3, niin enemmänhän tuonne Ioniqin konttiin menee. (= Jos tarvitset tavaratilan, osta Skoda.) Kumpikin on hiljainen ja mukava auto, mutta pitkällä matkalla Hyundai on hiukan mukavampi. Lisäksi se on sisustusmateriaaleiltaan paremman tuntuinen kuin ID.3. Penkeistä en mene kovin paljon sanomaan. En itse kuulu mihinkään jakauman ääripäähän, ja saan kummassakin jakkaran ihan mukavaksi pidemmällekin ajolle. Varusteversiosta riippuen autoissa on tietenkin eri penkit, ja suhtaudun aika varovaisesti aasialaisiin hinnat alkaen -penkkeihin ihan historiallisista syistä.

Avustimien puolella Hyundai on varsin etevä. ID.3:ssa on kuitenkin minusta paremmat parkkitutkat, kamerapuolella taas Hyundai on parempi. Tässä tosin kurakelillä ID.3 voittaa, koska Hyundain takakamera sotkeutuu. Erityisbonus Ioniq 5:lle siitä, että vilkun päälle laittamalla kojelautaan tulee kuolleen kulman kamerakuva. Erinomainen ominaisuus, kun siihen tottuu.

Korealaiset ovat parissa kohdassa menneet muotoilu edellä. Takalasi on hieno esimerkki siitä. Ihan kivan näköinen, mutta siitä ei oikein puhtaanakaan näe läpi, ja lisäksi siinä ei ole pyyhkijää. Kurakelillä leikitään siis kuorma-autoa, taakse ei näe. (Hyvällä kelillä takakameran saa päälle ajon aikana, mistä plussaa.) Auton valoja on haukuttu, mutta kyllä ne minun pimeäajoihini riittävät, vaikka parempiakin on nähty. Yksilössä on siis ne paremmat valot.

Ulkoasu on sitten ihan puhdas makuasia. Minun silmääni kumpikin on sopivasti valtavirrasta erottuvan näköinen.

Omalla kokemuksellani sanoisin, että Ioniq 5:ssa saa hintaansa nähden paljon autoa etenkin, jos haluaa paljon lisävarusteita. Koen paremmin varusteltujen ID 3:ten olevan aika kalliita. Toisaalta olisi mukava nähdä vertailu Ioniq 5 AWD Premium vs. ID.4 GTX Business Max, koska ne ovat periaatteessa toistensa vastinparit.

Ja tietysti nämä nykyautot ovat vähän sellaisia, että jos asiaa kysytään uudelleen kahden vuoden kuluttua, voin olla ihan eri mieltä. Jos toiseen tulee parempia softapäivityksiä kuin toiseen (Hyundaissa saa vain infotainmentin OTA:na), sillä voi olla isokin merkitys.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.12.21 - klo:09:01
Joo ei tosiaan kannata, tästä seuraa vaan helvetilliset kitinät myöhemmin. Itse en laita enää mitään lisäaineita tiivisteisiin, ennen kun on pakko. Kahden edellisen Leonidaksen kanssa tuli taisteltua ihan riittävästi nitinöiden kanssa...

Laitoin CRC:n silikonispraytä eikä tuosta ainakaan vielä mitään lisäkitinöitä tullut.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.12.21 - klo:10:46
Laitoin CRC:n silikonispraytä eikä tuosta ainakaan vielä mitään lisäkitinöitä tullut.

Kukin laittaa omaan autoonsa mitä haluaa, mutta huono neuvo tuo on silti. Silikoniöljy kuivattaa tiivisteitä eikä suinkaan virkistä niitä. Jos meinaa jotain laittaa, niin sitten tiivisteille suositeltavia aineita. Silikonirasva on yksi, mutta se tahraa ihan hulluna ja kerää kaiken pölyn itseensä.

Vastarakki

Reilu vuosi ja 30 000 km ilman 12 voltin akun oireilua, mutta nyt se alkoi. On muutaman kerran näillä -20 asteen keleillä antanut "Vika: 12 voltin akku, ota yhteys korjaamolle" -herjan, joka on poistunut 5-10 minuutin ajon jälkeen.

Nyt mietin, vienkö tuon pajalle nyt vai teenkö jonkun latailuvirityksen siihen asti, että nuo keväällä (ehkä) vaihdetaan. Onko teidän 12 voltin murheet ratkenneet pajan kautta?

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.12.21 - klo:13:07
Reilu vuosi ja 30 000 km ilman 12 voltin akun oireilua, mutta nyt se alkoi. On muutaman kerran näillä -20 asteen keleillä antanut "Vika: 12 voltin akku, ota yhteys korjaamolle" -herjan, joka on poistunut 5-10 minuutin ajon jälkeen.

Nyt mietin, vienkö tuon pajalle nyt vai teenkö jonkun latailuvirityksen siihen asti, että nuo keväällä (ehkä) vaihdetaan. Onko teidän 12 voltin murheet ratkenneet pajan kautta?

¨^ Just vein oman kiikottimen pajalle tuon 12 v akkuvian takia. Iltapäivällä olen viisaampi mitä Klonkwagenille tekivät.

Daatta

Auto seisonut useamman päivän -20 pakkasessa, pitäiskö käydä illalla vähän ulkoiluttamassa...

mikaanikko

12 V akku vaihdettu uuteen 3 turhan korjausyrityksen jälkeen. Siis pajalla.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Vastarakki

Jassoo, taidanpa varata pajalle ajan ennen kun seuraavat pakkaset tulee. Nyt auto on kaapelin päässä pihassa ja kohta lauhtuu, eiköhän sillä huomenna duuniin pääse.

Oli näköjään tullut äppiin päivitys - nyt se näyttää latauksen tehon myös kilowatteina.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.12.21 - klo:13:07

Minulla akkuvirheitä ei nyt ole ollut edes -20 asteessa kun ei ole käyttänyt ajastettua esilämmitystä ja ajanut hiukan pitempään. Minulla myös tuo herja tosiaan lähti pois ajamalla. Sehän myös saattaa käskeä ajamaan. En osaa sanoa onko tällainen "normaalia".

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.12.21 - klo:14:38
Jassoo, taidanpa varata pajalle ajan ennen kun seuraavat pakkaset tulee. Nyt auto on kaapelin päässä pihassa ja kohta lauhtuu, eiköhän sillä huomenna duuniin pääse.

Oli näköjään tullut äppiin päivitys - nyt se näyttää latauksen tehon myös kilowatteina.

Juu, tuo oli jopa ihan hyvä päivitys tällä kertaa :)

f080421

Nämä 12V-akun ongelmat tuntuvat olevan melko yleisiä muissakin sähköautoissa, että siinä mielessä VW ei ole tässä mikään poikkeus. Luin jostain, että akut eivät tykkää siitä käyttöprofiilista mihin ne sähköautoissa joutuvat ja ominaisuudet heikkenevät nopeasti. Sen huhujen mukaan tulevan uuden akun pitäisi jotenkin olla paremmin tähän käyttöön soveltuvaa tekniikkaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy