VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: ConD - 31.08.21 - klo:08:33
Mun mielestä lyhyt varsi on niillä, jotka elää niin kapeakatseisesti ettei ymmärrä että tarpeita voi olla monenlaisia.

Toisilla on harrastuksia ja menoja - vaikkapa mökki, puuhommat, metsästys, retkeily yms. jossa nelivetoa voi oikeasti tarvita. Se että kesät talvet haluaa elää muuallakin kuin betonikuutioissa ei tarkoita mitään kompensointitarvetta välttämättä. Toki jotkut haluaa näyttääkkin jotain, jolloin tilanne on eri.

Tervetuloa hakemaan polttopuita vastaavasta paikasta ID.3:llasi:
https://www.youtube.com/watch?v=Lx28Zgl9dPs

Ei nyt pidä vetää herneitä. Olen minäkin aikanaan ajellut 4-vetoisella Rangella, mutta silloin olikin vankkuri perässä.
Tarkoitin lähinnä sitä tuolla ihmettelylläni, ettei tavallisia auton näköisiä autoja enää ilmeisesti haluta ostaa. Ja citymaasturilla ei ole mitään asiaa maastoon.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: ConD - 31.08.21 - klo:08:33
Mun mielestä lyhyt varsi on niillä, jotka elää niin kapeakatseisesti ettei ymmärrä että tarpeita voi olla monenlaisia.

Toisilla on harrastuksia ja menoja - vaikkapa mökki, puuhommat, metsästys, retkeily yms. jossa nelivetoa voi oikeasti tarvita. Se että kesät talvet haluaa elää muuallakin kuin betonikuutioissa ei tarkoita mitään kompensointitarvetta välttämättä. Toki jotkut haluaa näyttääkkin jotain, jolloin tilanne on eri.

Tervetuloa hakemaan polttopuita vastaavasta paikasta ID.3:llasi:
https://www.youtube.com/watch?v=Lx28Zgl9dPs

Jos Touaregilla meno on noin vaikeaa, niin vähän epäilen että edes Tesla X tuosta kovin hyvin suoriutuisi.

atapi

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 31.08.21 - klo:10:22
Samoin latausnopeus ei nouse 400V laturissa yli 103 kW. Noita latureitahan on paljon ja lisää tulee (S-ryhmä).

Onko jossain nähtävillä latauskäyrää 400V laturilla? Tai edes latausaika vaikka 10-80%?

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 31.08.21 - klo:10:22
ID4 GTX suorituskyky oli kyllä pettymys, täydet tehot tulee vasta jossain 60 km/h nopeudessa jos kaikki taivaan merkit on kohdallaan (akku +30C, SOC 88%). GTX ei kyllä ole sähköautoksi mikään GT, nimeksi olisi riittänyt pelkkä X.

Missä sähköautossa olisi täydet tehot tuota alemmassa nopeudessa? Käsittääkseni kaikissa vääntö on vakio noihin nopeuksiin asti ja teho nousee lineaarisesti nopeuden mukana kunnes vääntökäyrä lähtee laskuun. Huipputeho ihan vastaavasti suhteessa SOC:iin kuin muissakin tehokkaammissa autoissa.

kylpykuula

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 31.08.21 - klo:10:22
ei kyllä ole sähköautoksi mikään GT, nimeksi olisi riittänyt pelkkä X.

Ehkä se lyhenne tulee Goretexistä, pysyy jalkatila kuivana 😉

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.08.21 - klo:11:06
Jeps, kun tarkemmin alkaa katselemaan niin on Volkkarissa jotain hyvääkin. Valot lienee se paras juttu, Matrixit siis. 60t on paljon rahaa autosta eikä oma persaus sellaiseen taivu, EV6 konfiguroituna (ilman sitä koukkua) 57t mikä on yli 10t enemmän kuin ID.3 eikä tuo hinta sisällä tietenkään talvikumeja.

Toki parin vuoden päästä alkaa olla jo käytettyjä liikenteessä, mutta hinnat pysynevät tarjonnan vähyydestä johtuen korkealla.

Id.3 ainakin 1st editionin ehdoton bonus on noi matriisiledit.
Melkoisesti ainakin omassa yksilössä oli 2000km/1v aikana hinta laskenu. Maksoin talvirenkaineen tästä Keskon työntekijöiden autosta 11000â,¬ vähemmän, kuin uusi vastaava olisi maksanut.
Eiköhän Kian ja Hynynkin hinnat tule parissa vuodessa melkoisesti alas.

jamo75

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 31.08.21 - klo:12:06
Ehkä se lyhenne tulee Goretexistä, pysyy jalkatila kuivana 😉

Id.3 ainakin 1st editionin ehdoton bonus on noi matriisiledit.
Melkoisesti ainakin omassa yksilössä oli 2000km/1v aikana hinta laskenu. Maksoin talvirenkaineen tästä Keskon työntekijöiden autosta 11000â,¬ vähemmän, kuin uusi vastaava olisi maksanut.
Eiköhän Kian ja Hynynkin hinnat tule parissa vuodessa melkoisesti alas.

kannattaa myöskin huomioda että Kia ja Hyndai ovat tuomassa "halvempia" malleja näitä ns. top of the line mallien perässä.

mutta VW ei moista lupaa vain tuodaan uusia korimalleja samaan tai korkeampaan hintaluokkaan
päin vastois pure mallien tilaaminen on toistaiseksi jäähyllä kun ilmeisesti keskitytään vain suurempien katteiden malleihin

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

f080421

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 31.08.21 - klo:12:56
kannattaa myöskin huomioda että Kia ja Hyndai ovat tuomassa "halvempia" malleja näitä ns. top of the line mallien perässä.

mutta VW ei moista lupaa vain tuodaan uusia korimalleja samaan tai korkeampaan hintaluokkaan
päin vastois pure mallien tilaaminen on toistaiseksi jäähyllä kun ilmeisesti keskitytään vain suurempien katteiden malleihin

Sirupulan ja koronan takia koko scene on hiukan sekaisin nyt.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 31.08.21 - klo:13:07
Sirupulan ja koronan takia koko scene on hiukan sekaisin nyt.

Jeps, ensin loppui mikropiirit ja nyt kondensaattorit. Sitten jengi vielä ihmettelee, että miten juuri HÃ,,NEN auton toimituksiin voi muka joku ulkoinen tekijä vaikuttaa.  ;D
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 31.08.21 - klo:11:56
Jos Touaregilla meno on noin vaikeaa, niin vähän epäilen että edes Tesla X tuosta kovin hyvin suoriutuisi.

Mikä Teslasta puuttuu?
Bjørn Nyland Takes NIO ES8 Off-Road, Finds What Tesla Is Missing

Pientä pelivaraa mökkitiellä:
Traction-ajotila tarjoaa lisäominaisuuksia: pysyvä neliveto (noin 20 km/h) takaa optimaalisen käyttövoiman myös päällystämättömillä teillä. Myös ID.4 GTX: n (DCC -versio) tarjoama 17 senttimetrin maavara auttaa tässä.
Dual-motor all-wheel drive system

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

tet

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 31.08.21 - klo:11:52
Tarkoitin lähinnä sitä tuolla ihmettelylläni, ettei tavallisia auton näköisiä autoja enää ilmeisesti haluta ostaa.

Tämä on aihe, josta voisi avata vaikka oman ketjunsa. Itse olen kokenut, että kyse ei ole halusta, vaan tarjonnasta. Jostain syystä itselläni mielenkiintoiset autot ovat osuneet viime aikoina tuohon kitumaasturin koriin. Korimallilla ei siis ole ollut väliä, mutta muut tärkeämmät vaatimukset täyttäviä ei vain ole oikein löytynyt muista korimalleista. Tokihan asiakas ostaa cittarin, jos ei muita ole tarjolla. Jos tuon oman auton tekniikka olisi löytynyt farkusta, niin varmasti olisin ottanut ennemmin sellaisen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

f080421

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.08.21 - klo:15:29
Tämä on aihe, josta voisi avata vaikka oman ketjunsa. Itse olen kokenut, että kyse ei ole halusta, vaan tarjonnasta. Jostain syystä itselläni mielenkiintoiset autot ovat osuneet viime aikoina tuohon kitumaasturin koriin. Korimallilla ei siis ole ollut väliä, mutta muut tärkeämmät vaatimukset täyttäviä ei vain ole oikein löytynyt muista korimalleista. Tokihan asiakas ostaa cittarin, jos ei muita ole tarjolla. Jos tuon oman auton tekniikka olisi löytynyt farkusta, niin varmasti olisin ottanut ennemmin sellaisen.

Omaan silmään ID.4 näyttää enemmän isopyöräiseltä farkulta kuin maasturilta. Katumaasturista tulee aina ekana mieleen joku RAV4 tms.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

WiseGuy

Tänää sit päätti tuossa herjata ajovaloja ka käski tarkastaa oikean etuvilkun.
Vilkku toimii täysin normaalisti ja muutenkaan mitään outoa auton toiminmassa.

Rasittava kun välähti vaan varoitus ja paloi ehkä 0.5-1sec ja katos. N. 15sec välein välähti.

Noh katsellaan huomenna mitä auto sanoo ja jos jatkuu niin huoltoon 👍

Antore

Lainaus käyttäjältä: WiseGuy - 12.09.21 - klo:19:15
Tänää sit päätti tuossa herjata ajovaloja ka käski tarkastaa oikean etuvilkun.
Vilkku toimii täysin normaalisti ja muutenkaan mitään outoa auton toiminmassa.

Rasittava kun välähti vaan varoitus ja paloi ehkä 0.5-1sec ja katos. N. 15sec välein välähti.

Noh katsellaan huomenna mitä auto sanoo ja jos jatkuu niin huoltoon 👍

Eikähän tämäkin kuulu sarjaan tunnistettuja vakiohäröilyjä :) Mulla on muutaman kerran tullut sama herja vasemmasta takavilkusta, mutta varmaan puoli vuotta viimeisestä herjasta. Ei tosin tuolla tavalla vilkkunut vaan herjasi seuraavaan käynnistykseen saakka. Ainakin kertaalleen myös vilkkurele otti kierroksia sen verran, että varmaan oli oikeasti vilkku pimeänä (en vaivautunut tarkastamaan).

andyh

Huomasin hinnastoja selatessa että Pro:n DC latausnopeutta oli nostettu 120kW:iin. Googlettelin, niin näemmä oli "tiedossa" jo keväällä tämä nosto. Tuleekohan softapäivityksellä myös vanhempiin autoihin?

Toinen juttu että VW aikoo lisätä V2G ominaisuuden autoihinsa vuodenvaihteessa ja päivitykset tuotantolinjoihin menossa. Eli voi tulla isompikin rautapäivitys.

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Antore - 12.09.21 - klo:22:02
Eikähän tämäkin kuulu sarjaan tunnistettuja vakiohäröilyjä :) Mulla on muutaman kerran tullut sama herja vasemmasta takavilkusta, mutta varmaan puoli vuotta viimeisestä herjasta. Ei tosin tuolla tavalla vilkkunut vaan herjasi seuraavaan käynnistykseen saakka. Ainakin kertaalleen myös vilkkurele otti kierroksia sen verran, että varmaan oli oikeasti vilkku pimeänä (en vaivautunut tarkastamaan).

Mulla sama ominaisuus ID.3:ssä. Auto menossa huoltoon jossa vasen takaumpio menee vaihtoon. Vänkärin penkin sähkösäädöt on kaput. Selkänojan ja istuinosan eteen/taakse säädöt ei toimi. Edellisellä varikko reissulla purkivat penki, kun selkänoja ei pitänyt asentoaan vaan kallistuu taaksepäin ihan omiaan. Hieronta menee päälle lyhyiden pysähdyksien jälkeen...

jamo75

en usko että V2G saa mitenkään jälkiasennuksena, en ole tosin vielä nähnyt miten VW implementoi toteutuksen tuleeko sisäpistoke kuten esim. Enyaqissa ja lataus luukkuun 220V liitin adapteri kuten Korelaisssa.

Lainaus käyttäjältä: andyh - 12.09.21 - klo:23:25
Huomasin hinnastoja selatessa että Pro:n DC latausnopeutta oli nostettu 120kW:iin. Googlettelin, niin näemmä oli "tiedossa" jo keväällä tämä nosto. Tuleekohan softapäivityksellä myös vanhempiin autoihin?

Toinen juttu että VW aikoo lisätä V2G ominaisuuden autoihinsa vuodenvaihteessa ja päivitykset tuotantolinjoihin menossa. Eli voi tulla isompikin rautapäivitys.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

andyh

Nyt olikin Björniltä tullu video, 130kW tyhjään akkuun :D
https://m.youtube.com/watch?v=1WhdqYOLHMg

Autossa myös 2.3 softa. VW alkaa päästä kilpailuun taas mukaan. Vielä kun tulis akun esilämmitys ja 77kWh mallit saisivat huhutun 170kW latauksen

Antore

Lainaus käyttäjältä: andyh - 13.09.21 - klo:17:40
Nyt olikin Björniltä tullu video, 130kW tyhjään akkuun :D
https://m.youtube.com/watch?v=1WhdqYOLHMg

Autossa myös 2.3 softa. VW alkaa päästä kilpailuun taas mukaan. Vielä kun tulis akun esilämmitys ja 77kWh mallit saisivat huhutun 170kW latauksen

Mielenkiintoista! Mutta mahtaako tuo kasvanut latausteho olla 2.3:n aikaansaannos vai "uuden" mallin ominaisuus? Mutta lataustehoa enemmän auto kaipaisi muutosta latauskäyrään, joka on tällä hetkellä turhan maltillinen. Varmasti akku nykyisestä tykkää mutta silti.

saq

Lainaus käyttäjältä: Antore - 13.09.21 - klo:20:22
Mielenkiintoista! Mutta mahtaako tuo kasvanut latausteho olla 2.3:n aikaansaannos vai "uuden" mallin ominaisuus? Mutta lataustehoa enemmän auto kaipaisi muutosta latauskäyrään, joka on tällä hetkellä turhan maltillinen. Varmasti akku nykyisestä tykkää mutta silti.

Tämä on kyllä totta. Tuolla lataustehon nostolla ei ole käytännössä mitään merkitystä, mutta onhan se hienonpaa kun voi markkinoida lataustehon olevan 100 kW sijaan 130 kW.

Björnin videollahan näkyi hyvin vertailu näiden eri lataustehoihin pystyvien ID.3 autojen osalta. Otin sieltä muutamia lukuja ylös ja totesin, etten kyllä tuosta nopeuden nostosta maksaisi mitään, enkä kyllä jaksaisi käydä edes ilmaisessa huollossa sen takia. Ilmeisesti lataustehon nosto vanhoihin autoihin vaatisi huollossa käynnin. Tässä muutama luku videolta.

Lataukset käynnistyi 10% akulla. Vasen luku aina uuden nopean latauksen luku ja oikea vanhan.
min  %       kW             kWh             ero kWh
1   11/11 128/100    0,854/0,781      0,073
3   17/15 133/100    5,224/4,125      1,099
7   30/28 100/100   12,892/10,873   2,019
15  50/49  73/76     24,291/22,639   1,652
25  67/67  52/54     34,790/33,520   1,270
35  81/80  51/51     43,220/42,003   1,217

Käytännössä uusi nopeampi lataus lataa ensimmäisen 7 minuutin aikana 2 Kwh enemmän energiaa, mutta sen jälkeen mennään käytännössä samaa tahtia. Tässä vertailussa hitaampi oli jopa aavistuksen nopeampi 7 minuutin jälkeen ja sai kurottua eroa 0,8 kWh kiinni 80 % ja 35 minuuttiin mennessä. Toisella tavalla sanottuna nopeampi lataus on noin 1-2 minuuttia nopeampi riippumatta kuinka paljon energiaa akkuun ladataan. Myös voisi ajatella, että samassa ajassa nopeammalla saa 5-10 km enemmän rangea (1-2 kWh). Näillä eroilla ei ole mitään merkitystä, vaikka huipputeho kasvoi 30%. Ainoastaan jos lataisi usein Ionity asemalla, niin tuolla 2 minuutin säästöllä per lataus alkaisi olla pientä rahallista merkitystä, mutta onneksi muut HPC laturit ovat pääasiassa kWh hinnoiteltuja.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

andyh

Joo, nyt kun parikin lataustestiä nähnyt, niin ei tuo päivitys muuta tehnyt kuin poisti 100kW rajoituksen 0-30% välillä. Käyrä muuten sama. Ihan kiva, muttei käytännössä merkitystä. Toinen muutos oli että ilmeisesti avasivat myös yläbufferista hieman lisää käytettäväksi. Eipä tälläkään isompaa käytännön merkitystä ole.

Kiinnostavampaa olisi tietää onko muutoksia kylmällä lataukseen.

andyh

Lainaus käyttäjältä: saq - 14.09.21 - klo:11:12
Björnin videollahan näkyi hyvin vertailu näiden eri lataustehoihin pystyvien ID.3 autojen osalta. Otin sieltä muutamia lukuja ylös ...

Tuossa vertailussa hyvä muistaa että uudempi latasi akkuun hieman enemmän kokonaisuudessaan, joten prosentit ei ihan vastaa toisiaan. Lisäksi voi olla jo muuten pientä varianssia olosuhteiden ja yksilöiden välillä. Eiköhän ihan turvallista olettaa, että latauskäyrät on loppupuolella ihan samat ja ero tulee siitä mitä akku ehtii alussa enemmän virtaa ottaa. Silti hyvin pieni käytännön ero.

saq

Lainaus käyttäjältä: andyh - 14.09.21 - klo:11:30
Tuossa vertailussa hyvä muistaa että uudempi latasi akkuun hieman enemmän kokonaisuudessaan, joten prosentit ei ihan vastaa toisiaan. Lisäksi voi olla jo muuten pientä varianssia olosuhteiden ja yksilöiden välillä. Eiköhän ihan turvallista olettaa, että latauskäyrät on loppupuolella ihan samat ja ero tulee siitä mitä akku ehtii alussa enemmän virtaa ottaa. Silti hyvin pieni käytännön ero.

Jep, juuri näin vaikka prosentteja en tuossa juurikaan huomioinnut. Lähinnä katsoin tehoa, energiaa ja aikaa.

Tietysti, jos aloittaisi alle 10% latauksen taitaisi ero kasvaa. Itsellä kuitenkin latauksista varmaan 95% tapahtuu kotona ja ne harvat kerran, kun on tienpäällä latausta tarvinnut ei ole laturia osunut kohdalle sopivaan aikaan vaan yleensä latauksen on joutunut aloittamaan 20-50% akulla.

Suomessa kyllä se akun lämmitys pikalaturille mennessä olisi paljon tärkeämpi päivitys.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

jopo

Lainaus käyttäjältä: saq - 14.09.21 - klo:13:14
..
Suomessa kyllä se akun lämmitys pikalaturille mennessä olisi paljon tärkeämpi päivitys.

Juurikin. Näyttää vain uhkaavasti siltä, ettei ole tulossa täksi talveksi (vielä).

Wasabrod

Autosta pimeni molemmat näytöt. Ei valita mitään, näytöt vaan mustana, ja vilkun ääntä ei kuulu.

Onko mitään kikkakolmosta jolla voi yrittää tuota herätellä ilman että riskinä saada lisää vahinkoa aikaiseksi tai rikkoa takuuehtoja?
Vai suosiolla marmorille (paaliin)?

Tos®

Eikö tässäkin auta se keskinäytön virtapainiketta pitäminen pohjassa kauan...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.09.21 - klo:18:16
Eikö tässäkin auta se keskinäytön virtapainiketta pitäminen pohjassa kauan...

Eli autoon normaalisti virrat (eli perse penkkiin) ja sit vaan sormi siihen infotainment-näytön virtanapille? Sehän oli vissiinkin hipaisunappi, jos oikein muistan.

Tos®

Juuri noin.
Jos ei näytöt ole jo palautuneet, kun ovet olleet hetken lukittuna.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.09.21 - klo:18:35
Juuri noin.
Jos ei näytöt ole jo palautuneet, kun ovet olleet hetken lukittuna.

Sehän toimi! Tuhannesti kiitoksia!

Tos®

Varmaan kannattaa siitä mainita huollossa, ellei tuo tuleva päivitys sitä korjaa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wasabrod

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.09.21 - klo:20:20
Varmaan kannattaa siitä mainita huollossa, ellei tuo tuleva päivitys sitä korjaa
Oulun porho unohti kutsua softapäivitykseen, niin kotterossa ei ole vielä edes 2.1:stä. Ja huoltoaika meni kuukauden päähän, niin tekisi mieli viedä tuo jonnekin toisaalle päivitettäväksi, mutta koska sen päivityksen kanssa kuulostais sattuvan yhtä sun toista, niin ehkä kuitenkin pitänee viedä se tuonne missä tiskit on paksuinta marmoria.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy