VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 22.06.25 - klo:19:39Minkälaista rangea ID.3 teille ennustaa?

Meillä 2020 joulukuussa rekisteröity ID.3, 58kwh 150kw. Ostettiin 2023 toukokuussa 38tkm ajettuna se, nyt mittarissa 72tkm.

Kun saatiin auto se ennusti täydellä akulla jotain melkein 410km rangea. Seuraavana keväänä enää jotakn 375km. Nyt on ollut tiukassa saada 340km ennustettua rangea.

ObdElevenin mukaan täyden akun energiasisältö noin 49kwh, eli onhan sieltä kapasiteettia kadonnut. 15kwh/100km kulutuksella tuo 340km on toki aika realistinen.

Mulla huhtikuu 2021 rekisteröity 58kwh.

Ostin 3v vanhana ja nyt reilu 4v vanha ja 65tkm ajettu.

Koko tänä omistusaikana täydellä akulla ennuste pyörinyt 350-360km välillä, ei ikinä enempää. Lataan harvoin yli 80% ja arvioisin että joku 95% minun aikana ladatusta sähköstä ladattu hidaslatauksessa.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 22.06.25 - klo:19:39Kun saatiin auto se ennusti täydellä akulla jotain melkein 410km rangea. Seuraavana keväänä enää jotakn 375km. Nyt on ollut tiukassa saada 340km ennustettua rangea.

Ihan mielenkiinnosta, lataatko aina akun täyteen vai pidätkö 80%:ssa? Entä tuleeko paljon pikalatauksia?

ID.3:lla ajoin noin 35tkm, sinä aikana en huomannut akkukapasiteetin laskua.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

avtsi

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 23.06.25 - klo:08:25Ihan mielenkiinnosta, lataatko aina akun täyteen vai pidätkö 80%:ssa? Entä tuleeko paljon pikalatauksia?

ID.3:lla ajoin noin 35tkm, sinä aikana en huomannut akkukapasiteetin laskua.
95% kerroista ladataan max 80%, tarpeen vaatiessa sitten yli. Harvoin kuitenkaan ihan 100%. Pikalatauksia on tullut maalis-toukokuussa ehkä vähän enemmän, mutta silti ehkä vain 10-20% latauksista. Normaalisti ehkä 10% tienoilla pikalataukset, talvella koittanut vältellä sitä kovilla pakkasilla.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

FTF77

v.2021/58 ja itellä n. 1,5 v. Just aamulla ennen reissua latasin 100% ja range näytti 340 km. Latauksista hidaslatausta n. >98% ja noin kerran viikossa 100%:iin koska pitkä ajo.

Eikös se ole niin, että 100%:iin voi ladata kunhan ei pidä siinä kovin kauaa eli ajaa sen pois saman tien?! Ja tietty ettei joka päivä sitä tee.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 23.06.25 - klo:21:39v.2021/58 ja itellä n. 1,5 v. Just aamulla ennen reissua latasin 100% ja range näytti 340 km. Latauksista hidaslatausta n. >98% ja noin kerran viikossa 100%:iin koska pitkä ajo.

Eikös se ole niin, että 100%:iin voi ladata kunhan ei pidä siinä kovin kauaa eli ajaa sen pois saman tien?! Ja tietty ettei joka päivä sitä tee.

Akun pikatestissä annettiin akun kunnon arviointiin yhtenä lukuna BMS:n keräämä kumulatiivinen 100% aika ilman että latauskertoja oli mainittu, eli eniten merkkaisi se kuinka kauan akku on n. 100% ladattuna kuin se kuinka usein.

Itsellä omassa v.2021/77:ssä ei oikein enää toimintamatka nouse yli 500 km ja vaihtelua on todella paljon 400 - 499 km välillä.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

a_jaba

Tekisi mieli arvailla että softapäivitykset on myös vaikuttaneet noihin range ennustuksiin.

3.7 tai 3.2 softaversioissa voi olla hyvinkin erilainen algoritmi rangen kohdalla mitä näissä autoissa on ollut tehtaalta lähtiessä jollain 2.x tai 1.x softalla.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jomppak

Range vaihtelee ajohistorian mukaan eli jos olet äskettäin ajanut hitaasti pienemällä kulutuksella on range suurempi. Jos taas käyt motarilla, odottelee seuraavana aamuna latauksen jälkeen pienempi range ruudussa.

Näin ainakin minulla.

f080421

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 22.06.25 - klo:19:39Minkälaista rangea ID.3 teille ennustaa?

Meillä 2020 joulukuussa rekisteröity ID.3, 58kwh 150kw. Ostettiin 2023 toukokuussa 38tkm ajettuna se, nyt mittarissa 72tkm.

Kun saatiin auto se ennusti täydellä akulla jotain melkein 410km rangea. Seuraavana keväänä enää jotakn 375km. Nyt on ollut tiukassa saada 340km ennustettua rangea.

ObdElevenin mukaan täyden akun energiasisältö noin 49kwh, eli onhan sieltä kapasiteettia kadonnut. 15kwh/100km kulutuksella tuo 340km on toki aika realistinen.

Minulla 52 000 km ajettu 58 kWh näyttää näillä kesäkulutuksilla edelleen jopa tuon 400 km täynnä. Mutta se vaatii aika pientä kulutusta edeltäviltä päiviltä. Pääasiassa ajelen kaupungissa ja lataan aina 70%:iin. Ei mitään käsitystä mikä todellinen käytössä oleva kapasiteetti on, mutta näppituntumalla veikkaisin, että noin 54 kWh.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Tänään oli auto toisessa "huollossa" ja ensimmäisessä katsastuksessa. Leima tuli eikä mitään huomautettavaa, paitsi erittäin kuluneet renkaat ja kuulemma etujarrut kannattaisi laittaa uusiksi piakkoin. Mutta ei mitään sanomista esim. alustasta.

Niin ja tällä viikolla tuli autoon 3.8.1.
ID.3 Pro Performance Business 2021

FTF77

Akun kapasiteetistä kun on ollut nyt puhetta, niin kannattaisko teetättää jonkinlainen akkutesti ennen kuin akkutakuu menee umpeen? Oliko se akkutakuu 8v/100000 vai 160000 km?

f080421

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 02.07.25 - klo:14:59Akun kapasiteetistä kun on ollut nyt puhetta, niin kannattaisko teetättää jonkinlainen akkutesti ennen kuin akkutakuu menee umpeen? Oliko se akkutakuu 8v/100000 vai 160000 km?

160 tkm.
ID.3 Pro Performance Business 2021

FTF77

Kävinpä netissä ID tililläni ja siellä oli tietoa, että joku kartta päivitys olisi saatavilla (11/2024). Katsoin, että auton navigointitietokanta on 25.6. (kesäkuu 2025?). Päivittyykö karttatiedot OTAna vai pitääkö itse päivittää muistitikulla? Netissä oli kumpaakin tietoa. No kuitenkin yritin päivittää tikulla, mutta mitään ei tapahtunut vaikka erilaisilla nikseillä yritin. Että miten on?

avtsi

Nyt kun on kesällä ajeltu pääasiassa 80km/h maantietä ja kilometrit tullut enimmäkseen 200km siirtymistä ja 25km suuntaansa kauppareissuista, niin ID.3 tarjoaa nyt 80% varauksella 323km rangea. Kesän alussa oli vastaava ennuste täydellä akulla
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 25.07.25 - klo:18:56Kävinpä netissä ID tililläni ja siellä oli tietoa, että joku kartta päivitys olisi saatavilla (11/2024). Katsoin, että auton navigointitietokanta on 25.6. (kesäkuu 2025?). Päivittyykö karttatiedot OTAna vai pitääkö itse päivittää muistitikulla? Netissä oli kumpaakin tietoa. No kuitenkin yritin päivittää tikulla, mutta mitään ei tapahtunut vaikka erilaisilla nikseillä yritin. Että miten on?

Itselläni ainakin kartta on päivittynyt aina jossain välissä. En ole itseasiassa vielä kertaakaan onnistunut itse muistitikun kanssa uudempaa karttaa lataamaankaan vaikka sellainen olisi ollut nettisivuilla jaossa. Itselläni on We Connectit ja suostumukset päällä.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

f080421

Pitkästä aikaa kun tuli ladattua 100%:iin niin auto (58 kWh) näytti 450 km toimintamatkaa näiden kesäajeluiden perusteella.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy