VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

f080421

Nyt ainakin oma auto näyttää taas tilansa sovelluksessa oikein.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 29.11.24 - klo:15:17Nyt kun on muutama viikko 3.7-päivityksellä ajellut, niin varmoissa "poksahdus"-paikoissa sitä ei enää ole tapahtunut.

K-Autossa sanottiin, että ensi vuonna vasta olisi tuohon SOS-poksumiseen tulossa päivitys. Mutta saattaahan se silti olla, että 3.7 jollakin tavalla parantaa asiaa. Itsellä niitä tulee muutenkin niin harvoin, että en osaa sanoa juuta enkä jaata 3.2 vs 3.7.

Se kiinnostaa, että auttaako 3.7 niihin 12 V -itkuihin mitä ihmisillä ole viime talvena paljon. Toistaiseksi on auto toiminut moitteetta. Tosin ei tällainen -7 astetta ole vielä hirveän kylmä.

FTF77

Nyt alkoi taas latausluukun solenoidi temppuilemaan. Joskus ei aukea ja joskus taas luukku ei pysy kiinni. Liikkeessä vaihto maksanee maltaita kun ilmeisesti vaihtavat myös ympäröivän kuoren samalla. Onko joku koittanut vaihtaa solenoidin itse? Löysin oheisen ohjeen netistä:
https://www.youtube.com/watch?v=glGodpKbLew

Ilmeisesti mulla ei ole täysin rikki, joten koitan laittaa tänään WD-40:ä. Onko hyvä idea? Jotkut laittanut silikonisuihkettakin.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 13.01.25 - klo:13:52Nyt alkoi taas latausluukun solenoidi temppuilemaan. Joskus ei aukea ja joskus taas luukku ei pysy kiinni.

Varmaan useamman kerran laittanut tänne, että kannattaa todellakin vaihtaa solenoidi hyvän sään aikana. Jos odottaa siihen asti että luukku ei enää aukea, niin sitten sen uusiminen vasta maksaakin! 400-500e, olettaen että korin väriin maalattu luukku säilyy ehjänä, sen maalamiseen saanee laittaa vielä pari sataa lisää. Saati jos auton koriin tulee avausoperaatiossa naarmuja ja joudutaan maalaamaan koko takakylki.

Ex. kolmosesta siis hajosi luukku kerrata, ei varoittanut yhtään. Auto 150km päässä kotoa, akku tyhjä, pakkasta -10 ja jäinen viima pyyhkii latausaluetta... Ei kiva kokemus, vaikka menikin lopulta myyntiliikkeen piikkiin tuo remppa.

Silikonispraytä avaustappiin on joskus tullut suihkuteltua, auttaa jumittamiseen ja jäätämiseen. Ei siihen jos solenoidi ei surahda eli on sähköisesti rikki.

Videolla on ohjeet ja kympeillä selviää, itsehän olisin jo vaihto puuhissa. ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 13.01.25 - klo:13:52Nyt alkoi taas latausluukun solenoidi temppuilemaan. Joskus ei aukea ja joskus taas luukku ei pysy kiinni. Liikkeessä vaihto maksanee maltaita kun ilmeisesti vaihtavat myös ympäröivän kuoren samalla. Onko joku koittanut vaihtaa solenoidin itse? Löysin oheisen ohjeen netistä:
https://www.youtube.com/watch?v=glGodpKbLew

Ilmeisesti mulla ei ole täysin rikki, joten koitan laittaa tänään WD-40:ä. Onko hyvä idea? Jotkut laittanut silikonisuihkettakin.

Itse vaihdoin ID3 luukun lukitus solenoidin Joulukuun alkupuolella. Noin 15min meni parkkipaikalla tussaroidessa eli mielestäni oli helppo homma.

Ostin uuden solenoidin autodocilta kun oli muutakin sieltä tilattavaa toiseen autoon niin tuli kätevästi samoilla posteilla https://www.autodoc.fi/metzger/17400297

Myös motonetti myy lukitus solenoidia ihan alkuperäisvaraosana https://www.motonet.fi/tuote/latausluukun-lukitusmoottori-vag-meb-alkuperainen?product=48-00360&fromsparepartssearch=true

Autodocin solenoidi oli juuri oikea ja toimii hienosti.

Vaihtoon tarvitsee yhden pienen torx ruuvarin (en muista kokoa) ja sitten latauspistokkeen kehyksen irrotukseen käytin motonetin verhoilun irrotustyökaluja https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-verhoilun-ja-listakiinnikkeiden-irrotustyokalusarja-5-osaa?product=76-5134.

Niin ja olikohan niin että solenoidin sähköpistokkeen irrotukseen käytin pientä talttapää ruuvaria kun ei muuten meinannut pistoke irrota.

Joka tapauksessa toi vaihto on niin helppo ja varaosa autodocilta halpa että tuli sellanen fiilis että vaihdan sen vaikka joka syksy ennen talvikeliä.

Ex. työsuhde Audin (PHEV) latausluukku kiukutteli samaan tyyliin joka syksy ja joka kerta vaihdettiin solenoidi. Uudella solenoidilla toimi aina koko talven ja seuraavan kesän kunnes ekalla pakkasella taas lukitus jumissa.

Hypistelin itse sitä vanhaa rikkinäistä solenoidia kotona ja totesin että kun kääntää sopivaan asentoon ja painelee solenoidia kiinni niin sisältä pursuaa ruskeaa vetää eli sen karan välistä kertyy vettä solenoidin sisälle aina kun luukku auki ja sataa vettä enkä usko että tota pystyy tekohengittämään mitenkään jollain wd40 tai silikoni rasvalla.

Eli vaihda solenoidi heti ennen kuin olet autolla akku tyhjänä pikalaturilla keskellä ei mitään ja luukku jäätynyt kiinni!!!
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

FTF77

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.01.25 - klo:16:12Itse vaihdoin ID3 luukun lukitus solenoidin Joulukuun alkupuolella. Noin 15min meni parkkipaikalla tussaroidessa eli mielestäni oli helppo homma.

Ostin uuden solenoidin autodocilta kun oli muutakin sieltä tilattavaa toiseen autoon niin tuli kätevästi samoilla posteilla https://www.autodoc.fi/metzger/17400297

Myös motonetti myy lukitus solenoidia ihan alkuperäisvaraosana https://www.motonet.fi/tuote/latausluukun-lukitusmoottori-vag-meb-alkuperainen?product=48-00360&fromsparepartssearch=true

Autodocin solenoidi oli juuri oikea ja toimii hienosti.

Vaihtoon tarvitsee yhden pienen torx ruuvarin (en muista kokoa) ja sitten latauspistokkeen kehyksen irrotukseen käytin motonetin verhoilun irrotustyökaluja https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-verhoilun-ja-listakiinnikkeiden-irrotustyokalusarja-5-osaa?product=76-5134.

Niin ja olikohan niin että solenoidin sähköpistokkeen irrotukseen käytin pientä talttapää ruuvaria kun ei muuten meinannut pistoke irrota.

Joka tapauksessa toi vaihto on niin helppo ja varaosa autodocilta halpa että tuli sellanen fiilis että vaihdan sen vaikka joka syksy ennen talvikeliä.

Ex. työsuhde Audin (PHEV) latausluukku kiukutteli samaan tyyliin joka syksy ja joka kerta vaihdettiin solenoidi. Uudella solenoidilla toimi aina koko talven ja seuraavan kesän kunnes ekalla pakkasella taas lukitus jumissa.

Hypistelin itse sitä vanhaa rikkinäistä solenoidia kotona ja totesin että kun kääntää sopivaan asentoon ja painelee solenoidia kiinni niin sisältä pursuaa ruskeaa vetää eli sen karan välistä kertyy vettä solenoidin sisälle aina kun luukku auki ja sataa vettä enkä usko että tota pystyy tekohengittämään mitenkään jollain wd40 tai silikoni rasvalla.

Eli vaihda solenoidi heti ennen kuin olet autolla akku tyhjänä pikalaturilla keskellä ei mitään ja luukku jäätynyt kiinni!!!

Jeps, lähtikö se kotelo helposti irti? Ilmeisesti siinä on viivat kohdissa, joissa klipsit.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 13.01.25 - klo:16:45Jeps, lähtikö se kotelo helposti irti? Ilmeisesti siinä on viivat kohdissa, joissa klipsit.

En muista nähneeni siinä mitään merkkejä. Kehyksen taaemmasta reunasta aloitin kampeamisen kahdella pienimmällä verhoilutyökalulla, aika hankala ne on saada sen muovi/kumi reunan ja koripellin väliin mutta kun sinne saa yhden menemään niin ensimmäinen kiinnitysklipsi napsahtaa irti jonka jälkeen sitten irrotus onkin jo paljon helpompaa.

Alkuun tuntui siltä että ei niitä työkaluja voi saada sinne väliin ilman että johonkin jää inhottavia jälkiä, maalipintaan ei kuitenkaan jäänyt mitään jälkeä, se muovi/kumi kehys vaikuttaa siltä että se reuna menee ihan paskaksi ja jää ruttuun mutta kun koko kaulus on irti ja sen painaa käsin paikalleen niin on taas suora eikä siitä mielestäni näe mitenkään että on käytetty irti.

Itse tein tämän siis pihalla pikku pakkasessa (varmaan -1c), jos menee johonkin lämpimään halliin niin saattaa irrota vähän helpommin kun muovi ja kumi on vähän notkeampaa.

EDIT: Kauluksen irrotukseen meni ehkä 10min, solenoidin vaihtoon ja kasaukseen 5min.

Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

id135

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.01.25 - klo:16:59En muista nähneeni siinä mitään merkkejä. Kehyksen taaemmasta reunasta aloitin kampeamisen kahdella pienimmällä verhoilutyökalulla, aika hankala ne on saada sen muovi/kumi reunan ja koripellin väliin mutta kun sinne saa yhden menemään niin ensimmäinen kiinnitysklipsi napsahtaa irti jonka jälkeen sitten irrotus onkin jo paljon helpompaa.

Alkuun tuntui siltä että ei niitä työkaluja voi saada sinne väliin ilman että johonkin jää inhottavia jälkiä, maalipintaan ei kuitenkaan jäänyt mitään jälkeä, se muovi/kumi kehys vaikuttaa siltä että se reuna menee ihan paskaksi ja jää ruttuun mutta kun koko kaulus on irti ja sen painaa käsin paikalleen niin on taas suora eikä siitä mielestäni näe mitenkään että on käytetty irti.
Kiitos hyvistä ohjeista!
Aiemmin linkitetyssä videossa näkyy yläreunan klipsien sijainti.
Videolla kehyksen tiiviste sai operaatiossa kipeää, mistähän lie johtunut.

FTF77

Lukitussolenoidi vaihdettu. Alun ihmettelyn jälkeen tajusin, että missä kulmassa työkalua pitää tunkea. Sitten olikin helppoa kaivaa kaulus pois.

Yhdestä vaivasta kun pääsee, niin uutta pukkaa eli mulla on jo jonkin aikaa kuulunut edestäpäin ärsyttävää kopinaa/kolinaa varsinkin kun on vähänkin epätasaista. Luulin, että koiranluut siellä metelöi. No kaverilla on uudehko id.5 ja hän sanoi huomanneensa saman kopinan. Testattiin sitten autoja päittäin ja ääni oli täsmälleen sama. Hän vei sitten huoltoon ja siellä sitten oli uusittu iskarien yläpäät. Mitä sitten tarkoittaakin!? Kopina oli kuitenkin lähtenyt. Onko muilla ollut samaa raivostuttavaa kopinaa ja miten päästy eroon?

Tuurim

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 20.01.25 - klo:15:19Lukitussolenoidi vaihdettu. Alun ihmettelyn jälkeen tajusin, että missä kulmassa työkalua pitää tunkea. Sitten olikin helppoa kaivaa kaulus pois.

Yhdestä vaivasta kun pääsee, niin uutta pukkaa eli mulla on jo jonkin aikaa kuulunut edestäpäin ärsyttävää kopinaa/kolinaa varsinkin kun on vähänkin epätasaista. Luulin, että koiranluut siellä metelöi. No kaverilla on uudehko id.5 ja hän sanoi huomanneensa saman kopinan. Testattiin sitten autoja päittäin ja ääni oli täsmälleen sama. Hän vei sitten huoltoon ja siellä sitten oli uusittu iskarien yläpäät. Mitä sitten tarkoittaakin!? Kopina oli kuitenkin lähtenyt. Onko muilla ollut samaa raivostuttavaa kopinaa ja miten päästy eroon?

Täällä vasemmalta edestä kuuluu kans kolinaa. Koiranluuta itse epäilin kun eikös ne ole vähän tyyppivika näissä...?

tjk

Bornissa alkaa olla tätä samaa vikaa (kovalla pakkasella). Mietin, että jos solenoidista nappaa vain virtajohdon pois, niin toimisikohan tuo? Eli en koe tarvetta saada latausluukkua lukkoon, pelkkä avaus/sulkemismekanismi riittäisi. Eikös tuon noin pitäisi ilman virtoja pelata?

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.01.25 - klo:15:53Varmaan useamman kerran laittanut tänne, että kannattaa todellakin vaihtaa solenoidi hyvän sään aikana. Jos odottaa siihen asti että luukku ei enää aukea, niin sitten sen uusiminen vasta maksaakin! 400-500e, olettaen että korin väriin maalattu luukku säilyy ehjänä, sen maalamiseen saanee laittaa vielä pari sataa lisää. Saati jos auton koriin tulee avausoperaatiossa naarmuja ja joudutaan maalaamaan koko takakylki.

Ex. kolmosesta siis hajosi luukku kerrata, ei varoittanut yhtään. Auto 150km päässä kotoa, akku tyhjä, pakkasta -10 ja jäinen viima pyyhkii latausaluetta... Ei kiva kokemus, vaikka menikin lopulta myyntiliikkeen piikkiin tuo remppa.

Silikonispraytä avaustappiin on joskus tullut suihkuteltua, auttaa jumittamiseen ja jäätämiseen. Ei siihen jos solenoidi ei surahda eli on sähköisesti rikki.

Videolla on ohjeet ja kympeillä selviää, itsehän olisin jo vaihto puuhissa. ;)

Daatta

Lainaus käyttäjältä: tjk - 27.01.25 - klo:16:09Bornissa alkaa olla tätä samaa vikaa (kovalla pakkasella). Mietin, että jos solenoidista nappaa vain virtajohdon pois, niin toimisikohan tuo? Eli en koe tarvetta saada latausluukkua lukkoon, pelkkä avaus/sulkemismekanismi riittäisi. Eikös tuon noin pitäisi ilman virtoja pelata?

Hyvä kysymys, en osaa sanoa. Kokeilemalla selviää, eli testaa ja kerro meillekin.:D Virtajohtoon ei ilman purkamista taida päästä käsiksi. Eli samalla vaivalla vaihtaa sinne uuden solenoidinkin. Olen kyllä samaa mieltä lukitukset tarpeellisuudesta, täysin tarpeeton polttomoottoriautoista peritty varuste.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tjk - 27.01.25 - klo:16:09Bornissa alkaa olla tätä samaa vikaa (kovalla pakkasella). Mietin, että jos solenoidista nappaa vain virtajohdon pois, niin toimisikohan tuo? Eli en koe tarvetta saada latausluukkua lukkoon, pelkkä avaus/sulkemismekanismi riittäisi. Eikös tuon noin pitäisi ilman virtoja pelata?

Joo toimii juurikin noin ilman virtoja jos solenoidi on ehjä.

Varsinaiseen vikaan ei auta virtajohdon irroitus. Jos sulla kuitenkin on vikaa vain kovilla pakkasilla niin tuskin kyse on siitä että solenoidin sisään päässyt vesi jäätyy, itsellä ongelma alkoi heti kun oli edes -1c pakkasta. Jos tosiaan on noin että toimii pikku pakkasilla hienosti ja vasta kovassa pakkasessa tökkii niin onkohan sinne joku saanut tungettua jotain rasvaa sisälle joka alkaa jähmettymään kylmässä?

Kokeilin itse nyt irtonaisella rikkinäisellä (vettä sisällä) solenoidilla että ilman sähköjä tökkii ihan samanlailla jos laittaa hetkeksi kotona pakastimeen eli sähköllä ei ole tekemistä ton ongelman kanssa.

Siinä tapissahan on melko varmasti sellanen kuulakärkikynästä tuttu mekanismi sisällä, joka toisella painalluksella jää pohjaan ja joka toisella ponnahtaa ylös. Tohon varmaan riittää tosi pieni määrä vettä + pakkasta että se mekanismi ei toimi.

Eli jos ajattelit nähdä vaivaa että irrotat johdon niin olet jo kahden ruuvin päässä siitä että vaihdat koko solenoidin uuteen (halvimmillaan n. 20e) niin minun mielestä ei kannata nähdä vaivaa tohon kokeiluun, enemmänkin vituttaa sitten kun luukku jumissa ja akku tyhjä ja kotiin sen verran matkaa että akku loppuu kesken.

Tää vielä siitä ärsyttävä että latausluukussa on jousi joka työntää luukun auki jos se ei ole solenoidin tapin varassa kiinni eli rikkinäisen solenoidin kanssa on tosiaan kaksi vaihtoehtoa, ajaa luukku täysin auki tai sitten se on jumittunut kiinni. Luukku auki on aika ärsyttävän näköinen + kuraa ja lunta pääsee latausliittimeen joka ei varmasti ole pidemmän päälle hyvä asia.

mikaanikko

"Luukku auki on aika ärsyttävän näköinen + kuraa ja lunta pääsee latausliittimeen joka ei varmasti ole pidemmän päälle hyvä asia."
Jeesus-teippiä vaan luukkuun
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

FTF77

Nyt kun on uusi solenoidi vaihdettu, niin olen siitä saakka laittanut latauksen ajaksi tapin päälle tyhjän loisteputken sytyttimen. Suojaa edes vähän ja se pikku lieriö kulkee mukana luukun sisällä. Netistä bongasin tämän. On vielä joku motonetin lataushuppu, ettei vaan kärsi tämä p***leen solenoidi.

f080421

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.01.25 - klo:16:12Ex. työsuhde Audin (PHEV) latausluukku kiukutteli samaan tyyliin joka syksy ja joka kerta vaihdettiin solenoidi. Uudella solenoidilla toimi aina koko talven ja seuraavan kesän kunnes ekalla pakkasella taas lukitus jumissa.

Tuo on kyllä jännä, kun mulla on -21 kolmosessa edelleen alkup. solenoidi eikä se ole kertaakaan temppuillut vaikka olisi ollut kuinka kylmä. Silikonisprayta olen välillä siihen laittanut ennaltaehkäisevästi. No, kaipa se sitten hajoaa varoittamatta joskus.

Vähän luulen ettei suurimmalla osalla vika edes ole solenoidissa vaan jonkinlaisessa jäätymisessä kun ei ole mekanismia koskaan mitenkään voideltu ja annettu veden ja lian päästä joka paikkaan.

f080421

Lainaus käyttäjältä: FTF77 - 29.01.25 - klo:22:52Nyt kun on uusi solenoidi vaihdettu, niin olen siitä saakka laittanut latauksen ajaksi tapin päälle tyhjän loisteputken sytyttimen. Suojaa edes vähän ja se pikku lieriö kulkee mukana luukun sisällä. Netistä bongasin tämän. On vielä joku motonetin lataushuppu, ettei vaan kärsi tämä p***leen solenoidi.

Itse olen käyttänyt tuota Motonetin lataushuppua joka ottaa magneeteilla kiinni autoon. Se on kyllä ihan huippu. On kuin mittatilaustyönä tehty. En kuitenkaan pelkän lukitussolenoidin takia ole käyttänyt vaan ihan ettei sada lunta/vettä luukkuun. Etenkin lunta on aika ärsyttävää putsata pois luukusta.

jiitee

Olen vähän ihmetellyt että miksi latausluukun lukot reistailee autoissa, mutta polttoaineluukun lukot ei vaikka se on samanlainen. Tietysti selitys on, että latausluukkua käytetään paljon useammin ja se on pitempään aina auki, joten se saa enemmän käyttöä ja kosteutta. Olen Tiguan III plugarissa välillä käyttänyt Motonetin suojahuppua ja kyllä se veden ja lumen määrää vähentää vaikka ei kokonaan estä. Enemmän olen valinnut latausajankohtia sään ja sääennusteen mukaan, kuitenkin niin että autossa on aamuksi riittävästi virtaa. Ja minulla kyse on kotilatauksesta ulkona.

Daatta

Henk. koht. en jaksa suojahuppujen tai muiden kanssa pelata, vaikka auto ulkona seisookin. Jos luukku on jäässä eikä mene kiinni niin hiustenkuivaajalla sulatus, kerran tai kaksi olen joutunut tuon operaation tekemään viiden vuoden aikana. Kyllä se polttomoottorillakin ärsyttää/ärsytti, kun ei saanut tankilla luukkua auki...

VAG on säästänyt väärässä paikkaa ja ottanut tankkausluukun sellaisenaan latauskäyttöön. Jäätyy ne luukut toki muillakin merkeillä, kai...

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.01.25 - klo:12:31Tuo on kyllä jännä, kun mulla on -21 kolmosessa edelleen alkup. solenoidi eikä se ole kertaakaan temppuillut vaikka olisi ollut kuinka kylmä. Silikonisprayta olen välillä siihen laittanut ennaltaehkäisevästi. No, kaipa se sitten hajoaa varoittamatta joskus.

Vähän luulen ettei suurimmalla osalla vika edes ole solenoidissa vaan jonkinlaisessa jäätymisessä kun ei ole mekanismia koskaan mitenkään voideltu ja annettu veden ja lian päästä joka paikkaan.

Joo ehkä täytyy vähän tarkentaa omia kokemuksia että tosiaan ei se solenoidi mitenkään varsinaisesti ole rikki, siellä on vain vettä sisällä ja heti kun on pakkasta niin vesi on jäässä ja silloin solenoidi ei toimi. Kun menee plussan puolelle niin se vetistynyt solenoidi toimii taas ihan kuin uutenakin. Uusi solenoidi on kuiva sisältä niin toimii myös pakkasessa kuten kuuluu.

Lataushybridi on varmaan herkemmin vikaantuva kuin sähköauto, jos haluaa ajaa hybridillä maksimaalisesti sähköllä niin sitä on pakko ladata aina kun auto on parkissa eli käytännössä se seisoo parkissa aina luukku aukinaisena, sähköautoa ei ole keskimääräisen suomalaisen käyttöprofiililla tarvetta ladata edes joka päivä niin luukku auki seisominen on vähäisempää.

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 30.01.25 - klo:12:32Itse olen käyttänyt tuota Motonetin lataushuppua joka ottaa magneeteilla kiinni autoon. Se on kyllä ihan huippu. On kuin mittatilaustyönä tehty. En kuitenkaan pelkän lukitussolenoidin takia ole käyttänyt vaan ihan ettei sada lunta/vettä luukkuun. Etenkin lunta on aika ärsyttävää putsata pois luukusta.

Jos oot käyttäny aina tota lataushuppua niin se estää kyllä tehokkaasti veden pääsyn sinne solenoidiin, käytätkö myös kesällä? Mulla kun vaihtui toi työsuhdeauto omaan autoon niin hain kanssa motonetistä sen suojahupun ja oon sitä pitäny siitä lähtien kun on ollut lumisade riskiä ja en meinaa käyttää huppua kesällä. Luulen kyllä että tohon varsinaiseen ongelmaan ei auta se että käyttää sitä huppua pelkästään talvella vaan sitä pitäisi käyttää ympäri vuoden ettei myöskään kesällä satava vesi pääse sinne solenoidiin. Ongelmaa ei varmaan olisi ollenkaan jos auto olisi latauksessa aina katoksessa niin solenoidi pysyy varmasti kuivana.

Pakko myöntää että oma auto (velaksi ostettu) kiinostaa paljon enemmän kuin firman leasing auto, työsuhdeauton kanssa omakin asenne oli että jos ei toimi niin viedään korjattavaksi.

Lainaus käyttäjältä: jiitee - 30.01.25 - klo:13:43Olen vähän ihmetellyt että miksi latausluukun lukot reistailee autoissa, mutta polttoaineluukun lukot ei vaikka se on samanlainen. Tietysti selitys on, että latausluukkua käytetään paljon useammin ja se on pitempään aina auki, joten se saa enemmän käyttöä ja kosteutta. Olen Tiguan III plugarissa välillä käyttänyt Motonetin suojahuppua ja kyllä se veden ja lumen määrää vähentää vaikka ei kokonaan estä. Enemmän olen valinnut latausajankohtia sään ja sääennusteen mukaan, kuitenkin niin että autossa on aamuksi riittävästi virtaa. Ja minulla kyse on kotilatauksesta ulkona.

En usko että toi on juurisyy että luukkua käytetään enemmän vaan juurisyy on se että ladattava auto seisoo pitkiä aikoja luukku auki ja töpseli kiinni ja aika monella varmasti niin että ei ole mitään katosta auton päällä niin vesi- ja lumisade kuormittaa lukitusta. Bensa/diesel autot on luukku auki vain tankatessa ja lähes kaikki tankkauspaikat suomessa on katettuja, eli näissä luukku on auki muutaman minutin kerrallaan ja aina sateensuojassa.

Minulla oli työsuhde Audin kanssa sellainen periaate että se oli aina kotona ja työpaikalla töpselissä kiinni ja molemmissa täysin sään armoilla. Työpaikalla oli seuranta niistä että kuinka paljon työsuhdeautoilijat ajaa sähköllä ja kuinka paljon bensalla. Kaikilla oli siis täysi autoetu eli firma maksoi polttoaineet ja sähköt, itse olin kuulemma listan kärkipäässä sähköllä ajossa. Työmatka noin 10km/suunta mutta työn luonne sellaista että mikä päivä tahansa voi tulla 300km työajoa täysin varoittamatta tai sitten tulee ajettua 0km eli koko päivä vain toimistolla.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.01.25 - klo:15:04Henk. koht. en jaksa suojahuppujen tai muiden kanssa pelata, vaikka auto ulkona seisookin. Jos luukku on jäässä eikä mene kiinni niin hiustenkuivaajalla sulatus, kerran tai kaksi olen joutunut tuon operaation tekemään viiden vuoden aikana. Kyllä se polttomoottorillakin ärsyttää/ärsytti, kun ei saanut tankilla luukkua auki...

VAG on säästänyt väärässä paikkaa ja ottanut tankkausluukun sellaisenaan latauskäyttöön. Jäätyy ne luukut toki muillakin merkeillä, kai...

Itse ajattelin aiemmin kanssa tolleen että en mitään huppua jaksa räplätä mutta on tässä tullut huomattua että se on aika helppokäyttöinen vs. se että lumiharjalla yrittää saada töpselin ympäristöä lumettomaksi ja luukkua kiinni (tosin lunta täällä pk-seudulla ei ole paljoa näkynyt tänä talvena). Mulla lataustolppassa on kivasti metallia niin heitän sen hupun aina sen kylkeen kiinni kun lähden autolla eli en jaksa laittaa sitä märkää/lumista huppua autoon sisälle sotkemaan. Tossa motonetin hupussa on ihan pätevä se magneettikiinnitys eikä hintakaan ole paha.

Joskus muinoin ex. A4 b7:ssa oli paljon parempi luukun lukitus, ovet lukossa aukon sivusta työntyi piikki joka esti luukun liikkumisen, ovet pois lukosta niin piikki meni sisään ja luukun sai käsin käännettyä auki ilman mitään painalluksia tms. niin paljon paskempi tämä nykyinen ratkaisu on myös tankattaviin autoihin.

Ja tosiaan osaa ne muutkin tehdä paskoja latausluukkuja, aiemmin ajattelin että teslan luukku on fiksu kun kääntyy ylös jolloin suojaa kaapelia vähän lumisateelta eikä siinä ole mitään sen kummempaa lukitusta. Kaverilla on model y ja kiroaa aina lumisateen aikaan että "se vitun luukku on ihan paska keksintö", ilmeisesti siis teslan elektroniikka on herkkä että jos luukun alla on millikin lunta niin luukku aukeaa uudestaan ja jos lähdet ajamaan niin valittaa koko matkan että luukku ei mene kiinni. Kiinni ollessaan taas ei suostu edes yrittämään avaamista jos päällä on pikkasenkin jäätä estämässä aukeamista ne on tietty helppo putsata lumiharjalla ja jääskrapalla. Jos joku ei tiedä niin teslan luukku on siis sähkötoiminen.

f080421

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 30.01.25 - klo:17:24Jos oot käyttäny aina tota lataushuppua niin se estää kyllä tehokkaasti veden pääsyn sinne solenoidiin, käytätkö myös kesällä?

En minä sitä yleensä kesällä ole käyttänyt kun ostin sen lähinnä lumen takia. Kesällä joutuu muutenkin lataamaan paljon harvemmin. Joka tapauksessa tuo huppu tosiaan saattaa vaikuttaa jäätymiseen. On minulla auto lisäksi katoksessa, mutta ei kaikenlaisen romun takia niin syvällä etteikö perä kastuisi jos kunnolla sataa. Joku fiksumpi ehkä jaksaisi peruuttaa pilttuuseen.

a_jaba

Id3 käytetty tänään ensimmäisessä katsastuksessa. Leima tuli ilman huomautuksia.

Auto kolisee hitaissa vauhdeissa pienellä epätasaisuudella ihan perkeleesti ja oma tulkinta on koiranluu edessä vasemmalla. Sanoin tosta katsastusinssille heti kättelyssä ihan sillä ajatuksella että jos hän löytää sen välyksen jostain muualta niin eipä sitten tule vaihdettua turhaan koiranluita. Tästähän inssi innostui ja heilutteli sekä vatkaili autoa oikein olan takaa mutta mistään hän ei löytänyt väljää  :(

Katsastus mies kyllä sanoi että ne niiden heilutus ja vemputus koneet tekee sellaista liikettä että nimenomaan koiranluiden välykset ei tule helposti esiin eikä kuulemma ole tarkoituskaan kun koiranluiden välykset on sieltä vaarattomimmasta päästä. Alapallojen ja raidetangon välykset kuulemma tulee helposti esiin siinä vatkauksessa.

Eli tässä vinkki id-veljille ja siskoille että ei haittaa mitään jos etupää kolisee perkeleesti kun vie auton katsastukseen  ;D

Näillä tiedoilla kesärenkaiden laiton yhteydessä menee etupään koiranluut vaihtoon, hinta alle 20e/kpl autodocilla.

Daatta

^Eipä tuota kolinaa jaksa pitkään kuunnella, mutta hyvä tietää että katsastus ei ole suurin murhe.

f080421

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.03.25 - klo:13:47Id3 käytetty tänään ensimmäisessä katsastuksessa. Leima tuli ilman huomautuksia.

Jaa niin tosiaan...täytyypä itsekin varata katsastus ;D

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.03.25 - klo:13:47Id3 käytetty tänään ensimmäisessä katsastuksessa. Leima tuli ilman huomautuksia.

Auto kolisee hitaissa vauhdeissa pienellä epätasaisuudella ihan perkeleesti ja oma tulkinta on koiranluu edessä vasemmalla. Sanoin tosta katsastusinssille heti kättelyssä ihan sillä ajatuksella että jos hän löytää sen välyksen jostain muualta niin eipä sitten tule vaihdettua turhaan koiranluita. Tästähän inssi innostui ja heilutteli sekä vatkaili autoa oikein olan takaa mutta mistään hän ei löytänyt väljää

Katsastus mies kyllä sanoi että ne niiden heilutus ja vemputus koneet tekee sellaista liikettä että nimenomaan koiranluiden välykset ei tule helposti esiin eikä kuulemma ole tarkoituskaan kun koiranluiden välykset on sieltä vaarattomimmasta päästä. Alapallojen ja raidetangon välykset kuulemma tulee helposti esiin siinä vatkauksessa.

Eli tässä vinkki id-veljille ja siskoille että ei haittaa mitään jos etupää kolisee perkeleesti kun vie auton katsastukseen

Näillä tiedoilla kesärenkaiden laiton yhteydessä menee etupään koiranluut vaihtoon, hinta alle 20e/kpl autodocilla.

Eilen tuli vaihdettua kesärenkaat ja samalla meni etupään koiranluut vaihtoon. Kolina loppui siihen.

Alkuperäisissä koiranluissa oli metallitanko ja päissä koko nivelpesä tehty muovista kuten olettaa saattaa. Uudet tarvike tangot on metallisella pesällä, toki sielläkin on sisällä varmasti joku "muovilaakeri".

Vanhoja tankoja irrallisina väännellessä ei niistä pystynyt löytämään välystä, kuskin puoleisen tangon toinen pää kyllä pyöri tosi helposti sormilla, muut oli paljon napakamman oloisia, eli eiköhän se ollut syyllinen kolinaan.

Kun rengas on irti niin työkaluiksi riittää 21mm lenkkiavain ja 6mm kuusiokoloavain, niillä onnistuu koiranluiden vaihtaminen. Aikaa meni ensimmäisen puolen ihmettelyssä varmaan 20-25min ja toisen puolen kanssa 10min.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 30.03.25 - klo:09:57Kun rengas on irti niin työkaluiksi riittää 21mm lenkkiavain ja 6mm kuusiokoloavain, niillä onnistuu koiranluiden vaihtaminen. Aikaa meni ensimmäisen puolen ihmettelyssä varmaan 20-25min ja toisen puolen kanssa 10min.

Hyvä tietää. Mistä ostit uudet tangot, onko paljon vaihtoehtoja valmistajien suhteen?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.03.25 - klo:12:11Hyvä tietää. Mistä ostit uudet tangot, onko paljon vaihtoehtoja valmistajien suhteen?

Ostin autodocilta delphi merkkiset. Hinta oli kyseisenä päivänä n. 16e/kpl

https://www.autodoc.fi/delphi/22787100

En nyt hirveästi tehnyt taustatyötä valikoiman suhteen muuten kuin katsoin perus motonetin hinnat ja otin autodocilta halvimman tunnettua merkkiä.

Tuli tilattua samalla muutakin yhteen vanhempaan sotaratsuun joka rimaa hipoen sai leiman korjauslistan kanssa niin postikulut jakautui muidenkin osien kesken  ;D

hondisti

Uusi id.3-omistaja ilmoittautuu. Vaihdoin vanhan Seat Leonin Pro Performance Businessiin vuosimallia 2021, Saksan tuontikappale näyttää olevan kyseessä.

Käyttöönotto aiheuttaa pientä päänvaivaa parin kysymyksen merkeissä.

1) GPS sekoilee ihan urakalla, auto seilaa kai jossain Suomenlahdella enimmän aikaa. Samalla tietysti herjailee, ettei nopeustietoja yms. ole käytettävissä. Olen tästä lueskellut, että lienee antennin vika, mutta onko jotain muita mahdollisuuksia?

2) Primäärikäyttäjän poistaminen / factory reset. Onnistuuko se millään ilveellä itse vai onko VW-liikkeen hommia? Jos olen primäärinä järjestelmässä, yrittää resetoida, mutta ei onnistu koska käyttäjää ei saada poistettua. Käyttäjän poistaminen itse ei myöskään onnistu.

Nämä on myyjäliikkeen kanssa jo sovittu, että laitetaan kuntoon jos en saa itse hommaa haltuun, mutta mielellään sitä tietäisi ongelmien syistä tai korjauksesta vähän enemmän.

Daatta

^VW liikkeen kautta lähtisin edistämään ja varmistaisin, ettei myyjäliike luistele vastuusta.

Hardsoft

Lainaus käyttäjältä: hondisti - 31.03.25 - klo:20:571) GPS sekoilee ihan urakalla, auto seilaa kai jossain Suomenlahdella enimmän aikaa. Samalla tietysti herjailee, ettei nopeustietoja yms. ole käytettävissä. Olen tästä lueskellut, että lienee antennin vika, mutta onko jotain muita mahdollisuuksia?

VAG:n autoissa tuo GPS:n sekoilu on yleinen ongelma. Ainakin pääkaupunkiseudulla, jossa itse liikun, tilttilee myös hätäpuhelujärjestelmä iD.3:n kansssa tekniikan jakavassa Cupra Bornissa säännöllisesti ja yleensä sen yhteydessä myös Navi sekoilee.

Pistin tästä taas viikko sitten kyselyä K-Auton huoltoon, mutta vastausta ei ole kuulunut. Olisinko jo estolistalla ;)
- Cupra Born E-Boost 77kWh V3 -

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy