VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

jamo75

itseasiassa se suositus on talvella ladata 90% joten toi on ihan huuhaata koko homma.
suositus on välttää auton pitkäaikais säilytystä 100%:ssa, ei mitään muuta, jos esim. tiedät että ajat matkan jossa päätös pisteessä akun varaus on alle 80% niin ei ole mitään järkeä olla lataamatta autoa 100% ennen lähtöä. koska VW ei vieläkään ole saanut aikaiseksi sitä ajastettua latausta niin latauksen ajoittaminen lähtöön on hyvin haastavaa.

22kw lataus on ihan turhaa, sitä tukee ilmeisesti tasan kaksi autoa, joista toinen ei ole enää edes valmistuksessa ja vissiin joka tuleva oliko hyndain malli. näissäkin se on toteuttu kikkailemalla jotta autossa on kaksi laturia joita käytetään rinnakkain.

11kw latauksen varaan laskemisessa ei ole mitään järkeä pitäisi ensin ymmärtää että tunnin latauksella saat minimaalisen rangen. pidemmillä matkoilla jos matkan varralla ei ole lidl/k-latauksen 50kw latureita tai fortumin/ionitymn 100kw laturi niin ehkä täyssähkö ei ole oikea vaihtoehto

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 22.11.20 - klo:12:36
Ei mikään estä käyttämästä 100% latausta, eli helposti 90% tuosta WLTP-lukemasta. Minä lataan aika usein egolfin täyteen, jos tiedän, että sillä tapaa ei välilatausta tarvita ajotarpeiden päättyessä siihen 10-20 prosentin tasoon.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 24.11.20 - klo:07:39
itseasiassa se suositus on talvella ladata 90% joten toi on ihan huuhaata koko homma.
suositus on välttää auton pitkäaikais säilytystä 100%:ssa, ei mitään muuta, jos esim. tiedät että ajat matkan jossa päätös pisteessä akun varaus on alle 80% niin ei ole mitään järkeä olla lataamatta autoa 100% ennen lähtöä. koska VW ei vieläkään ole saanut aikaiseksi sitä ajastettua latausta niin latauksen ajoittaminen lähtöön on hyvin haastavaa.

Säädettävä latausvirta kotona on tässä hyvä. Jos yleensä laitat auton illalla lataukseen, niin virta siten, että haluttu lataustaso on vasta aamuksi valmis. Jos päivittäinen käyttö kovasti vaihtelee, niin sitten menee turhan hankalaksi. Etuna koko yön lataukselle on talvella ainakin kohtuullisen lämmin akku lähdettäessä. Jos lataus on loppunut jo aikaa sitten on akku ehtinyt viiletä.

PV

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 24.11.20 - klo:07:39
22kw lataus on ihan turhaa, sitä tukee ilmeisesti tasan kaksi autoa, joista toinen ei ole enää edes valmistuksessa ja vissiin joka tuleva oliko hyndain malli. näissäkin se on toteuttu kikkailemalla jotta autossa on kaksi laturia joita käytetään rinnakkain.

22kW tuplalaturi on saatavilla lisävarusteena 55 eTron -Audeihin, vm. 2020 eteenpäin.
ID.3 1st Plus, Mangan Grey

Daatta

Audissa on niin valtava akusto että "tupla-laturille" voi olla perusteita. Toisaalta mikä estää asentamasta 50kW pikalaturia pihaan, kai joku Ionic sellaisen tuo jos tarpeeksi rahnua pistää.  ;D

Itsellle riittää 11kW laturi varsin hyvin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jake69

Kotilatauksessa 11 kW on ihan riittävä, lähes kaikilla auto on parkissa vähintään 10 h vuorokaudessa mikä tarkoittaa ~500 km latausta. Tämä on se helppo tapaus. Harvassa on taloudet missä sähkökaapista löytyy 22 kW vapaata kapasiteettia.

Sähköautoilijat joiden latausmahdollisuus rajoittuu esim. pelkästään kotona tai töissä 8A (9 km/tunti) mahdollisuuteen alkavat ajomäärästä riippuen kovasti kiinnostumaan kohtuuhintaiseen julkiseen lataukseen. Suomessa on useampi tuhat 22 kW latauspistettä ja sitten vain kourallinen autoja mitkä pystyy sen tehon hyödyntämään.

Hienoa että VAG tuo Audiin 22 kW latausmahdollisuuden. Lähes 3000 , lisähinta varmaan rajoittaa kiinnostusta.

Jotain artikkeleja olen nähnyt tänävuonna että 22 kW OBC latureita on tullut useammalta latauslaitteen valmistajalta (Innolectric, Ficosa, Hella..). Toivottavasti niitä saadaan kohtuuhintaan myös autojen lisävarustelistalle tai jopa vakiovarusteeksi.

Vastarakki

Pari kyssäriä:

1. Latausluukku jäätyy kiinni, kun lämpötila sahaa pikkupakkasen ja vesisateen väliä. Ootteko tehneet jotain ratkaisuja?

2. Onko VW lähestynyt teitä 1st-autojen päivityksistä, vai otitteko itse yhteyttä? Mulla tuo toimii lähes ongelmitta, joten mietin isompaan päivitykseen asti odottamista ennen pajalle vientiä. Siitä tuskin haittaa on.

jamo75

jos autossasi on joku niistä listatuista ongelmia olet oikeutettu päivitykseen eli ne olivat ne peruuskamera ongelmat, kattoluukun häikäisy suoja jne. näistä saat sen manuaali päivityksen versioon X.

toiseksi ilmeisesti tehdas on tekemässä 12V akkuongelmaan erillistä päivitystä (tai ainakin sellainen huhu tuolla näkyi)

varsinainen ns. Q1 päivitys ilmeisesti jalkautetaan niin että jälleen myyjä tms. jonka kanssa olet tehnyt huolto sopimuksen tulee olemaan yhteyksissä. toki päivityksen voi tehdä missä vain jos on yhteydessä valtuutettuun huoltoon. tällä hetkellä ei ole tiedossa milloin Suomessa Q1 päivityksien asennukset alkavat. asennus kestää sen oliko 8H joten se rajoittaa huomattavasti miten monta autoa huollot voivat hoitaa (ja muutenkin miten pitkä jono huollolla ylipäätään on).

1st owners fb ryhmässä tähän mennessä infottu kaikesta ensimmäisenä joten tieto varmaan tulee sieltä heti

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 25.11.20 - klo:15:02
Pari kyssäriä:

1. Latausluukku jäätyy kiinni, kun lämpötila sahaa pikkupakkasen ja vesisateen väliä. Ootteko tehneet jotain ratkaisuja?

2. Onko VW lähestynyt teitä 1st-autojen päivityksistä, vai otitteko itse yhteyttä? Mulla tuo toimii lähes ongelmitta, joten mietin isompaan päivitykseen asti odottamista ennen pajalle vientiä. Siitä tuskin haittaa on.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

PPH

Tänään tuo "We connect ID." ohjelma Android puhelimessa oli logannut minut itsekseen ulos.
Jos yrittää logata takaisin sisään niin tulee "Login error. Mahdollinen yhteysvirhe. Yritä uudelleen."
Kellään muulla vastaavaa? Onko siellä vain serveri alhaalla ja pitää odotella vai onkohan jotain solmussa omasta luurista?

PPH

Lainaus käyttäjältä: PPH - 27.11.20 - klo:12:45
Tänään tuo "We connect ID." ohjelma Android puhelimessa oli logannut minut itsekseen ulos.
Jos yrittää logata takaisin sisään niin tulee "Login error. Mahdollinen yhteysvirhe. Yritä uudelleen."
Kellään muulla vastaavaa? Onko siellä vain serveri alhaalla ja pitää odotella vai onkohan jotain solmussa omasta luurista?
Nettisivuilta pääsin loggaamaan sisään, mutta eihän sieltä näe mitään tai pysty tekemään mitään...

PPH

Lainaus käyttäjältä: PPH - 27.11.20 - klo:12:57
Nettisivuilta pääsin loggaamaan sisään, mutta eihän sieltä näe mitään tai pysty tekemään mitään...
Itse itselleni vielä vastaten, niin muisti tyhjäksi androidin sovellusasetusten kautta niin näytti taas toimivan. Eli oli jotenkin korruptoinut oman muistinsa tuo appis. Laatu taas huokuu.

Daatta

Samaa *askaa tuo Connect-appi ilmeisesti kaikissa VAG:ineissa. Odotan innolla jotta pääsee käyttämään. :D

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 25.11.20 - klo:15:02
Pari kyssäriä:
1. Latausluukku jäätyy kiinni, kun lämpötila sahaa pikkupakkasen ja vesisateen väliä. Ootteko tehneet jotain ratkaisuja?

Sama rakenne ja ongelma kuin polttoainesäililön luukussa. Lääkkeeksi teflon-pohjainen spray, aseöljy voisi myös toimia? Jos laittaa paksua rasvaa niin jumittaa entistä enemmän. Jos luukku on jäätynyt umpeen niin eipä siinä oikein muu auta kuin varovainen painelu ja/tai lämmitys esim. hiustenkuivaimella. 12V versio voisi olla hyvä autokäyttöön.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.11.20 - klo:13:11
Samaa *askaa tuo Connect-appi ilmeisesti kaikissa VAG:ineissa. Odotan innolla jotta pääsee käyttämään. :D

Sama rakenne ja ongelma kuin polttoainesäililön luukussa. Lääkkeeksi teflon-pohjainen spray, aseöljy voisi myös toimia? Jos laittaa paksua rasvaa niin jumittaa entistä enemmän. Jos luukku on jäätynyt umpeen niin eipä siinä oikein muu auta kuin varovainen painelu ja/tai lämmitys esim. hiustenkuivaimella. 12V versio voisi olla hyvä autokäyttöön.  ;D

Muovipussiin tms. lämmintä vettä ja sen kanssa lämmittää luukkua niin aukeaa tai lämpimään parkkihalliin sulamaan. Huolellinen kuivaus ja WD-40 tai vastaavaa pintaan. Kuivaus ja voitelu tehtävä pakkaskeleillä ainakin joka pesun jälkeen.

jamo75

sinänsä ongelma on sama mutta polttomoottori autoissa tuo luukku vaan ei ole jatkuvasti auki kun sitä lataat.

toki jos ei lataa koskaan muualla kuin katson alla niin lumi/vesi/räntä ei pääse kertymään lataus luukkuun, huomasin tämän itsekin kun yhtenä pakkas aamuuna auto oli latauksessa ja lumen putsaaminen katolta päätyi suorana lataus luukkuun

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 27.11.20 - klo:13:11
Samaa *askaa tuo Connect-appi ilmeisesti kaikissa VAG:ineissa. Odotan innolla jotta pääsee käyttämään. :D

Sama rakenne ja ongelma kuin polttoainesäililön luukussa. Lääkkeeksi teflon-pohjainen spray, aseöljy voisi myös toimia? Jos laittaa paksua rasvaa niin jumittaa entistä enemmän. Jos luukku on jäätynyt umpeen niin eipä siinä oikein muu auta kuin varovainen painelu ja/tai lämmitys esim. hiustenkuivaimella. 12V versio voisi olla hyvä autokäyttöön.  ;D
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Antore

Tänään vaihtui autoon toisen kerran talvirenkaat, nyt uusilla 19" vanteilla (Conti Viking Contact 7). Kiitos vaan jäsen ID3alistille hyvin sujuneista kaupoista 18" Loen-setistä!
Omaa silmää miellyttää nämä kovasti, melkein Plus-mallin vanteiden replikoiksi näitä kai voisi kutsua.





TOURAN HIGHLINE

Sopii tuo valkoinen tuohon kyllä mainiosti :).
Vanteetkin on hienot. Peukkua.

mmh

Lainaus käyttäjältä: Antore - 28.11.20 - klo:20:19
Tänään vaihtui autoon toisen kerran talvirenkaat, nyt uusilla 19" vanteilla (Conti Viking Contact 7).


Ajattelinkin kysellä joko olet laittanut rillat alle... Näyttää todella hienoilta!  :o

saq

Tuli kaikista varoitteluista huolimatta pistettyä ID.3 tilaukseen. Business varusteltu yksilö tulee tammikuussa ajoon.

Kotilataus pitäisi pistää tässä vielä kuntoon. 11kW laturi on aikomus laittaa, mutta aloin miettimään, että yön aikana ehtisi hitaammallakin ladata. Saiko autosta tai kännykkä appistä säädettyä latausvirtaa pienemmäksi vai oliko nämä niitä ominaisuuksia, jotka on kenties vielä softa puolella kesken? Vanhemmissa malleissahan tämä säätö ilmeisesti onnistuu.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

tero_

Täällä ID.3 vs. Golf GTI mk8 (60m kiihdytys):
https://www.carscoops.com/2020/11/can-the-all-electric-vw-id-3-outrun-the-mk8-golf-gti/

Golfilla heppoja 242 ja vääntöä 370nm.

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: saq - 29.11.20 - klo:19:33
Saiko autosta tai kännykkä appistä säädettyä latausvirtaa pienemmäksi vai oliko nämä niitä ominaisuuksia, jotka on kenties vielä softa puolella kesken? Vanhemmissa malleissahan tämä säätö ilmeisesti onnistuu.
Katso tämä Vastaus #48 tuolta "Latauskokemuksista"
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 29.11.20 - klo:21:50
Katso tämä Vastaus #48 tuolta "Latauskokemuksista"

Miten tämä vastaa saqin kysymykseen? (tässä linkki tuohon viittaamaasi vastaukseen: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=46648.msg717969#msg717969)
Auton infotainmentista voi valita alennetun lataustehon mutta siitä miten paljon lataustehoa alennetaan ei minulla ole mitään hajua. Latauksen voi connect id -sovelluksesta manuaalisesti lopettaa ja käynnistää mutta toistaiseksi ajastuksia/lataustehon valintoja ei sovelluksesta voi tehdä.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: saq - 29.11.20 - klo:19:33
Kotilataus pitäisi pistää tässä vielä kuntoon. 11kW laturi on aikomus laittaa, mutta aloin miettimään, että yön aikana ehtisi hitaammallakin ladata. Saiko autosta tai kännykkä appistä säädettyä latausvirtaa pienemmäksi vai oliko nämä niitä ominaisuuksia, jotka on kenties vielä softa puolella kesken? Vanhemmissa malleissahan tämä säätö ilmeisesti onnistuu.

En ole tuota mitannut mutta kuvittelisin että valikossa oleva ”Latausvirran rajoitus” valinta tekee juuri tuon.

Suuressa osassa 11 kW seinälatureita on valintakytkin 8/16A eli 5.5 vaiko 11 kW.

Jos sulakkeiden riittävyys askarruttaa niin voisi kannattaa investoida älykkääseen latausasemaan mikä mittaa kuormituksen ja säätää tehoa tarpeen mukaan. Yksi vaihtoehto on tietty ajastaa lataus yöaikaan milloin sauna tms. on harvemmin päällä.

saq

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 29.11.20 - klo:22:15
En ole tuota mitannut mutta kuvittelisin että valikossa oleva ”Latausvirran rajoitus” valinta tekee juuri tuon.

Kiitos, eiköhän tuolla valikon latausvirran rajoituksella pärjätä.

Kyselin tätä lähinnä siksi, että hommaako latausaseman, jossa tämä hoituu helposti vai hoitaako sen auton päästä.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: Antore - 29.11.20 - klo:21:57
Miten tämä vastaa saqin kysymykseen?
Auton infotainmentista voi valita alennetun lataustehon mutta siitä miten paljon lataustehoa alennetaan ei minulla ole mitään hajua.
Se nyt vastaa lähinnä siihen, että ajattelin matalamman lataustehon käyttöä. Tuolla laitteella voi nappia painellen valita eri tehoja.
Infotainmentista asento "Alennettu latausteho" puolittaa virran.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Jake69

Koristeteipeistä

Uudessa ID.3 esitteessä on lopussa pienellä präntättynä

”Tässä esitteessä kuvatuissa koristekalvoissa saattaa näkyä kulumis- ja vanhenemisjälkiä jo 1"3 vuoden jälkeen, varsinkin jos ne altistuvat kuumalle auringonpaisteelle. Erityisen kuumassa ilmanalassa jälkiä saattaa näkyä ja yhden vuoden jälkeen. Jos koristeteipit ovat pidempään autossa, koristeteipeillä peitettyjen ja peittämättömien alueiden välille voi syntyä ulkonäöllisiä eroja auton maalipintaan.”

Jos ei halua maalipintaan näkyviä eroja missä vaiheessa teipit kannattaa poistaa? Toivottavasti ne poistetaan huollossa veloituksetta.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 30.11.20 - klo:21:44
Koristeteipeistä

Uudessa ID.3 esitteessä on lopussa pienellä präntättynä

”Tässä esitteessä kuvatuissa koristekalvoissa saattaa näkyä kulumis- ja vanhenemisjälkiä jo 1"3 vuoden jälkeen, varsinkin jos ne altistuvat kuumalle auringonpaisteelle. Erityisen kuumassa ilmanalassa jälkiä saattaa näkyä ja yhden vuoden jälkeen. Jos koristeteipit ovat pidempään autossa, koristeteipeillä peitettyjen ja peittämättömien alueiden välille voi syntyä ulkonäöllisiä eroja auton maalipintaan.”

Jos ei halua maalipintaan näkyviä eroja missä vaiheessa teipit kannattaa poistaa? Toivottavasti ne poistetaan huollossa veloituksetta.

Kyseessä lienee b-pilarin teippaukset. Jos niitä ei itse jaksa irti repia, niin tuskinpa huolto niiden poistosta paljon veloittaa. Toisaalta jos niistä taas tykkää ja alkavat repsottaa, tuskin uudet teipitkään kovin paljon maksaa.

PPH

Tänään ACC lakkasi toimimasta. Sain sen takaisin peliin kun pyyhin edestä puhtaammaksi. Mutta sitten tuli tälläinen vikailmoitus: "Vika: mittaristo. Hakeudu korjaamolle"
Onko jollain kokemusta, onko pitkäkin korjaamokeikka tiedossa? Mielestäni mittaristo toimii kuitenkin ihan Ok.

Antore

Lainaus käyttäjältä: PPH - 02.12.20 - klo:19:30
Tänään ACC lakkasi toimimasta. Sain sen takaisin peliin kun pyyhin edestä puhtaammaksi. Mutta sitten tuli tälläinen vikailmoitus: "Vika: mittaristo. Hakeudu korjaamolle"
Onko jollain kokemusta, onko pitkäkin korjaamokeikka tiedossa? Mielestäni mittaristo toimii kuitenkin ihan Ok.

Eiköhän kyseessä ole se 'kokonaisajomäärä ei voitu hakea' tai jotain. Jostain syystä tuo herja ehdottaa myös hakeutumaan korjaamolle. Vähän aikaa kun on auto pois päältä niin varmaan häviää tuo ilmoitus.

mikaanikko

Päivityksiä tippuu Naviin ihan itsekseen. Ilmeisesti kuitenkin langattomasti. Tänään oli ilmestynyt 20.10 versio, edelliset 20.9 ja 20.7
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 27.11.20 - klo:18:15
sinänsä ongelma on sama mutta polttomoottori autoissa tuo luukku vaan ei ole jatkuvasti auki kun sitä lataat.

toki jos ei lataa koskaan muualla kuin katson alla niin lumi/vesi/räntä ei pääse kertymään lataus luukkuun, huomasin tämän itsekin kun yhtenä pakkas aamuuna auto oli latauksessa ja lumen putsaaminen katolta päätyi suorana lataus luukkuun

Mulla ongelmana on ollut se, että tuo luukku jäätyy, vaikka se olisi kiinni ja sisältä kuiva. Eli illalla satava vesi tai räntä pääsee jonkin verran yläreunan kautta luukun sisään ja se sitten jäätää luukun kiinni. Parkkihallissa käymällä se lähti viimeksi auki, mutta on kyllä melko ikävä ominaisuus, jos tämäkin talvi menee pitkältä +1 ja -1 asteen väliä sahaavissa keleissä.

WD40 täytyy ottaa avuksi, ei kai siinä muu auta. Menihän siinä uudenkin auton kanssa kuukausi, että vanhaa sukellusvenemyrkkyä tarvittiin  ;D

Jake69

Käytössä ollut ID.3 laina palautettu ja leasing sopimus nykyisestä fossiilisesta loppuu toukokuussa, on siis hetki aikaa pohtia mitä tilaa.

Tällä hetkellä tuntuu että 77 kWh akulla varustettu malli voisi olla minulle oikea valinta. Menee ilmeisesti 200 km sohjossa, nastarenkailla ja vastatuuleen 80% ladatulla kylmällä akulla.

Muutama asia kuitenkin vielä ihmetyttää

- Konfiguraattori sivulla 77 kW mallin hinta on 48.964 , mutta hinnastossa sanotaan että Pro S 150 kW ja 77 kWh autoverollinen 2021 myyntiversion arviohinta on 41.700 ,. Tämä 7000 , halvempi malli kiinnostaa kovasti vai puuttuuko siitä kaikki varustee (Matrix LED, ilmalämpöpumppu, 11 kW lataus, cruise..)

- Tour mallissa on sähkösäätöiset penkit mutta ei ilmeisesti muistipaikkoja eri kuljettajille (mikä olisi sähköjakkaran suurin etu yleensä minusta)?

- Lampunpesimiä ei taida saada edes jälkiasennuksena? Kuraisella kelillä pienessä sumussa hajavalo on ”mielenkiintoinen”. Rätti kädessä tuosta pääsee tien sivulla eroon ainakin vähäksi aikaa.

Positiivinen kutina jäi kuitenkin kokonaisuudesta. Pitää varmaan käydä katsomassa ID.4 kun siinä 77 kW malli lähtee alle 50 hinnasta. Samoin alle 50 ENYAQ isolla 77 kWh akulla.

Päätieverkon pikalatausasemien riittävyys ja kattavuus kyllä huolettaa. IONIQ sivujen mukaan ei ole uusia rakenteilla. Löytyyköhän mistään tilastoa paljonko esim. tänä vuonna on rakennettu 100 kWh tai yli latauspaikkoja. Latauskartan mukaan niitä löytyy 17 eri paikasta ja yhdessäkään ei ole yli 2 latauspaikkaa, monessa vain 1.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy