Octavia 2012 maali lähtee

Aloittaja Zokota, 25.03.19 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

Zokota

Onko tämä nyt ihan tavallista, että 2012 vuosimallin octaviasta lähtee maalia irti melko isolta alueelta eturenkaan kaarien kohdalta. Lisäksi maalin reuna on vähän irti jo melkein koko kaaren matkalta eli sinne väliin valuu kaikki lika ja kosteus. Auto on ensimmäiset vuodet kestopinnoitettu ja loput ajat ollut vaha pinnassa. Koneessa ei ole pesty kertaakaan. Harjaton pesu muutaman kerran. Takakaaret näyttää olen ehkä ok.

Auto ei ole kolaroitu. Onko tää joku uusi Mazda vai mikä?



upload

vwmies

#1
Kummallista "normaalia"... sukulaisen 2004 Ocusta ei löydy ruostetta yhtä loksun reunan (ulkoista) kukkasta lukuunottamatta....
jotenkin näyttäisi pohjasinkityksen epäpuhtaudelta - maali ei tartu / pysy. No eihän tuo vielä ole ruosteessakaan.  ;)

Skodan takuuehdoista luntattua:
3 vuoden takuu maalipinnalle
12 vuoden takuu korin puhkiruostumista vastaan seuraaville malleille: --- ŠKODA Octavia II (02/2004 alkaen)

Eikun rekkulaa liikkeen suuntaan... keissi menee varmaan tehtaalle eteenpäin....
Yritetään pärjätä.

Popo

Omassa autossa en ole vastaavaa huomannut, maali päinvastoin tuntuu kestävän hyvin satunnaisia kolhujakin. Konepesu ja ehkä 1-2 kertaa kunnollinen vahakäsittely.

Kaverin vuoden 2006 Ocussa olen nähnyt takalokasuojan kaaressa ruostetta samassa ikäluokassa, mutta se auto oli ainakin kylkeen saanut kolarissa osumaa.

P11 Primera muistuu mieleen tuosta kuvasta, mutta sen ruostuminen oli tuossa iässä jo muutenkin hyvässä vauhdissa ja puhkiruostumistakuukin vain 6 vuotta. Ruosteisia Octavioita ei juurikaan näe tai sitten pommi muhii piilossa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

mfroberg

Luulin että tuosta takavuosien vitsauksesta olisi jo päästy, silloin puhuttiin että VAG:n maalit olivat jollakin tapaa "liian kovat" ja irtoilivat siksi. Tällöin alta paljastui galvanoitu pelti ja itse ruostuminen alkoi hiljalleen vasta siitä paljaalta pelliltä. Meillä irtosi maali Golf IV:n vm.1998 etulokkarien kaarista aivan kuten noissa kuvissa sekä Octavia Combin vm.1999 takapäästä sivulistojen vierestä. Lisäksi meillä kesi Audi A4 Avantin vm.2002 lakkakerros todella ilkeästi mutta itse maali pysyi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Dalton72

Itse kurkkaisin roiskeläpän taakse, josko siellä on samanlainen kurapaakku kuin itsellä oli. Se ainakin itsellä ilmeisen tehokkaasti syövytti koria tuosta kohdasta.
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

Zokota

Mä olen pessyt noi lokarien takaosat aina siitä kurasta. Huomenna liikkeeseen tarkastukseen.

Lainaus käyttäjältä: Dalton72 - 26.03.19 - klo:17:21
Itse kurkkaisin roiskeläpän taakse, josko siellä on samanlainen kurapaakku kuin itsellä oli. Se ainakin itsellä ilmeisen tehokkaasti syövytti koria tuosta kohdasta.
.

Lainaus käyttäjältä: Dalton72 - 26.03.19 - klo:17:21
Itse kurkkaisin roiskeläpän taakse, josko siellä on samanlainen kurapaakku kuin itsellä oli. Se ainakin itsellä ilmeisen tehokkaasti syövytti koria tuosta kohdasta.

TonySpe

Minulla lähtee samalla lailla maali etukaarista. Eräs tiesi sanoa, että ihan normaali tyyppivika wolkkareissa. Mutta kun kyseessä ei ole puhki/läpiruostuminen niin ei kuulema kannata reklamoidan, ei mene läpi.

b1mpo

Näkyyhän tuossa kuvassa kiveniskemiä. Eihän se maali pysy, jos siihen hakkaa kivet ym. Onkohan ollut isolla et:llä leveähköt renkaat? Se voisi olla syy tuolle. Silloin ei kyllä ainakaan varmasti mikään takuu korvaa, jos näin on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jabajee

LainaaSkodan takuuehdoista luntattua:
3 vuoden takuu maalipinnalle
12 vuoden takuu korin puhkiruostumista vastaan seuraaville malleille: --- ŠKODA Octavia II (02/2004 alkaen)
Ne nauraa Skodalla maha kippurassa, jos menee 7vuotta vanhan auton maalin irtoamisista valittamaan. Eihän ne meinaa korvata uusien autojenkaan maali/sinkkivikoja.

TonySpe

Näin se kuulema on jos meinaa reklamoida. Kyseessä ei mielestäni ole kiven iskujen aiheuttama vika vaan ihan joku muu. Koska itselläni lähtee aivan lokarin reunan alta repimällä maali isoina paloina irti, Maali on aivan iskemätöntä ja alta paljastuu vain plankko pohjamaalikerros vai mikä kerros lie. Ei näy kiven iskuja. Eräs automaalari sanoi joskus, että nykyautojen maalit ei kestä.


Zokota

Nyt tulkitset (b1mpo) kyllä hieman väärin kuvaa. Auto on aika likainen (täplät on likaroiskeita) ja kaaressa ei juurikaan ole varsinaisia kiveniskemiä. Asia on niin kuin nimimerkki TonySpe sanoi. Maali lähtee irti isoina siisteinä suikaleina lähes koko kaaren matkalta. Mutta vain edestä, takana tehtaalla on tehty hommat paremmin. Miksi?

Tiesin jo reklamointiin lähtiessä, että Skodalta tulee bumerangi. Mutta homma onneksi hoidettiin asiallisesti. Veho otti kuvat ja teki reklamaation. Nyt olen sitten myyjäliikkeen kanssa ollut keskusteluyhteydessä (ei Veho). Katson vielä sieltä palautteen. Mä olen sitä mieltä, että jos kaikista 2012 vuosimallin autoista lähtee maali irti etukaarista niin silloin kyseessä on vain Skodan laatu, mutta jos vain satunnaisista autoista maali lähtee irti niin silloin kyseessä on tehtaan maalivirhe ja virhevastuu pitäisi olla voimassa.

Luulisi, että Skoda ei halua olla Mazdan maineessa maalin osalta. Jopa mun vanha 323 kesti pidempään maaleissa ja ilman ruostetta kuin tämä nykyinen Octavia.


Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.04.19 - klo:21:10
Näkyyhän tuossa kuvassa kiveniskemiä. Eihän se maali pysy, jos siihen hakkaa kivet ym. Onkohan ollut isolla et:llä leveähköt renkaat? Se voisi olla syy tuolle. Silloin ei kyllä ainakaan varmasti mikään takuu korvaa, jos näin on.


TonySpe

Ilmoittele miten käy reklamation kanssa. Kiinnostaa vähän niin kuin periaatteesta. Itsellä kylläkin on auto ollut jo kohta 5 vuotta ja ajettu 260 tkm, joten ei varmaan meikäläisen kannata reklamoida enää.

Zokota

Tyydyn maalaamaan kaaret itse. Pääsen helpommalla kuin vääntämällä tästä Helkaman kanssa. Kai se on sitten tavallista, että näistä maalit tippuu vaikka hiekkateitä ei ole juurikaan päästelty.

Hieman voisi kyseenalaistaa tuota merkkihuollon koritarkastusta. Viimeinen huolto oli muutama kk sitten ja siellä eivät huomanneet irtonaista maalia vaikka jo silloin oli maalit varmasti jo irti.

9987

#13
Tuo leveämpi peltinen kantti edessä kaarissa on hieman ongelmallinen. Osuu isot kivet niin helposti eli pitäisi olla kunnon kiveniskun kestävä pinnoite, muovi, taitettu kantti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy