A5 ulkolämpötila-anturi

Aloittaja Determined, 11.02.19 - klo:12:34

« edellinen - seuraava »

Determined

Tervehdys! Onko kenelläkään kokemuksia, että auto väittää ulkolämpötilan olevan reippaasti enemmän kuin se todellisuudessa on? Vaihdoin autooni uuden ulkolämpötila-anturin, koska se väitti muutaman tunnin parkissa olemisen jälkeen, että ulkona on 11+ lämmintä vaikka todellisuudessa ulkona oli -1 astetta. Anturin vaihdon jälkeen mikään ei muuttunut miksikään. Mikäköhän tässä nyt on poskellaan? Anturin sijainti on sellainen, ettei ainakaan kovin helposti pitäisi koneen lämpöjä haistella. Tunnin parkissa olon jälkeen näyttää kuitenkin melkein oikein lämpötilan. Ongelma ilmenee ainoastaan muutaman tunnin seisonnan jälkeen. Ajossa näyttää aina lämpötilan oikein. Auto on vm. 2009 A5 jos sillä nyt mitään merkitystä on.

Daatta

Eiköhän moottorin lämpö lämmitä anturia auton ollessa parkissa, kun lähtee ajamaan niin ajoviima jäähdyttää anturin ja se näyttää oikeita lukeamia. Lämpötila muuttuu viiveellä, sekin on ihan normaalia koska kuljettajaa ei haluta vaivata "sahaavalla" lämpötilalla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Determined

Okei. Eikös ilmastointi ota ulkolämpötila-anturista tiedot? Jotenkin tuntuu oudolta, että suuretkin heitot lämpötilassa olisivat normaaleita. Muutaman päivän kun auto on istunut parkissa käyttämättömänä niin näyttää silloinkin reippaasti väärin lukemia. En ole muiden merkkien kanssa ennen tällaiseen törmännyt.

Daatta

Samaa anturia käsittääkseni käyttävät. Se lämpötilatieto mitä näytetään kuljettajalle on vakautettu ja sen kuuluukin reagoida hitaasti. Itse ajelen lämpimastä tallista puoli kilometriä, sitten kuuluu bling ja tulee ilmoitus alle 4 asteen lämpötilasta.

Testerillä (VCDS tms.) näkee sen "oikean" lämpötilan. Sama homma moottorin lämpötilan kanssa, mittari näyttää (ainakin bensaturbossa) aina 90c, ellei sitten ole jotain pahasti vialla. VAG:lla on niin hienoa tekniikkaa, ettei sitä aina tahdo ihminen ymmärtää. :P
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Determined

Ã,,sken muutaman tunnin seisomisen jälkeen auto ilmoitti ulkolämmöksi +10. Ehkä minuutin annoin tyhjäkäynnillä olla niin sinä aikana lämpötila nousi +17,5 asteeseen  ??? Lähti ajon aikana putoamaan suunnilleen oikeaan asteeseen. Mulla ei kyllä enää kuuluu sitä ääntä kun lumihiutaleen kuva tulee näyttöön.

ReijoM

Lainaus käyttäjältä: Determined - 11.02.19 - klo:19:59
Ã,,sken muutaman tunnin seisomisen jälkeen auto ilmoitti ulkolämmöksi +10. Ehkä minuutin annoin tyhjäkäynnillä olla niin sinä aikana lämpötila nousi +17,5 asteeseen  ??? Lähti ajon aikana putoamaan suunnilleen oikeaan asteeseen. Mulla ei kyllä enää kuuluu sitä ääntä kun lumihiutaleen kuva tulee näyttöön.

Ei tuossa minun A6:ssa ainakaan ulkolämpötila eroa pysäköinnin/ajonaikana noin paljon näin talvisissa olosuhteissa. Kesällä auringon paisteessa saattaa olla toisin. 1-2 asteeseen suuntaan tai toiseen saattaa muuttua kun lähtee ajamaan. Vaikka olisi puoli tuntia lämminnyt eperillä tuossa katoksessa enne ajoon lähtöä.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

Daatta

Kieltämättä tuollainen lämpötilan nousu tuntuu vähän oudolta. Maskipeitto voisi tuon selittää, ehkä. Vaikea uskoa että mitään on rikki, koska mittari näyttää kuitenkin ajossa oikeita lukemia.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Determined

No juu, eihän sen varmaankaan pitäisi tuolla tavalla seilata ku mulla. Tulee sellainen mieleen, että sekoileeko siellä nyt jokin toinen lämpötila-anturi, joka vaikuttaa mittariston ulkolämpötilalukemaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy