Dodge

Aloittaja Peeveli, 01.02.11 - klo:14:40

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Täältä puuttuu perinteinen jenkkikansanauto eli Dodge. Korjataan asia...Lapsuudesta ei tule mieleen kuin naapurin, kuorma-autokuski-rengin, vanha Dart. Myöhemmin opin tuntemaan mm. Ram-pakettiauton joka oli suosittu tuunauskohde ja niitä sisustettiin hienosti plyyshillä ja jalopuulla. Lisäksi lähimenneisyydestä löytyy muskelipelinä Viper, jonka näin viimeksi toissakesänä Hgin Pitäjänmäellä ja se liukasteli takapäästään keskellä kuivaa kesäistä asfalttia; voima puhui.

Itse en ole koajanut muuta Dodgea kuin vajaat 3 v sitten Caliber SRT-muskelimallin. Siitä jäi ikuisesti mieleen jumalaton ohjauksen vetely, valtaisat rengasäänet kevätasfaltilla, raju kiihtyvyys ja vääntö, kovamuovinen sisustus ja raskas kytkinpoljin. Omalla tavallaan komea ulkonäöltään, mutta taisi jäädä pääosin lippisteinien autoksi.

Tänään vaan tuli tämä Dodge-teema mieleen, kun aamusella näin pihalla, että erästä naapuriani (jota en paremmin tunne) aamuisin töistä kuskaava tyyppi ajoi ennen mustalla Caliberilla mutta nyt on parisen viikkoa ollut alla hopeinen Avenger. Tuossa Avengerissa on meillä myytyihin malleihin verrattuna erilaista: konepellissä ilmanotto-scuuppi, takasiipi, levikkeet -ja ellen ihan väärin nähnyt- niin takapyörät sutivat lumessa. Auton kone-ja pakoäänet sellaiset miehisen muhkeat. Käsittääkseni Avenger on aina etuvetoinen? Onko niistä ollut jotain erikoismallia takavetoisena/nelivetoisena, tyyliin SRT-jotakin?

LS

Avengeria on ainakin tehty nelivetoisena. En tiedä onko suomeen tuotu.

Urlaub

Ei mahda mitään, mutta Dodgesta on tehty melkoinen white trash -luokan auto. Jopa Chrysler on lippahattumiehille suunnatulta imagoltaan paljon fiksumpi.

Ajat ovat muuttuneet, joten saapa nähdä, millaisia Lanciaksi meikatut Chryslerit ja Fiatiksi muuttuvat Dodget tulevatkaan olemaan.

A_Telkkä

Dodge Journeytä tuli koeajettua yön yli pari viikkoa sitten ja fiilis oli traktorimainen. Okei, maantiellähän tuo melkein parin tonnin laiva meni vakaasti kuin tankkeri merillä, mutta ainakaan kaupunki-/lähiliikenneajossa koko ja kohlous ei tuntunut hyvältä. Taipui se kaupunkiajossakin renkaiden suuntaan, mutta isous tuntui sielläkin. Parhaaksi ominaisuudeksi jäi ehdottomasti miehevä ulkonäkö (jonka takia vaimo nimenomaan tämän halusikin näytille =) sekä sujuvasti vaihtanut DCT-kaksoiskytkinlaatikko.

Sisältä fiilis oli "back to ninetees". (vai mitenhän tämä muotoiltiin Startin koeajossakin...) Periaatteessa ei mitään vikaa kabiinissa, mutta auttamattoman epämoderni ja jotenkin tunkkainen fiilis kaikin puolin. Tilaa vaikutti olevan hyvin, mutta tämä näkyi myös ulkopuolella eli Journey ei ollut mikään nautinnollinen taiteilla parkkihallissa.

Autona varmaan siis ihan oukei, mutta ei herättänyt yhtään omistusfiiliksiä nimenomaan ei-niin-modernin sisusfiiliksensä johdosta. Omalla kohdalla uudella työsuhdeautolla pitäisi ajella ainakin neljä vuotta ja vahvasti epäilyttää, jaksaisiko tällä vehkeellä niin pitkään kruisia. Myöskään 2.0 diesel-kone ei sytyttänyt, eikä vähiten himmeän naksnakstsäkätsäkä-metelinsä (ulkopuolella) johdosta. :) Näistä syistä Journey tipahti meitsin listoilta.

Journeytä oli muuten pari viikkoa sitten enää 3 kpl satamassa, 1x sininen, 2x valkoinen.

tn62634

"Dodgeen en koske pitkällä tikullakaan" oli minulla periaatteena vielä 90-luvulla. Nyt on mieli muuttunut ja joku Mopar-muskeli voisi olla kiva kesäkäytössä. Viimeksi olen ajanut silloin 90-luvun aikana jollain Coronetilla, jossa oli nelinelikymppinen.

makkis

Mää muuten kävin Mikkelistä varaamassa Pempelle huollon ja pikkuseikan vuoksi jouduin siinä vartin odottelemaan oikeaa ihmistä paikalle (palvelu hyvä, pullakahvit talon piikkiin kiinteistössä majailevasta baarista) mutta tapoin puolet ajasta myymälässä ihmetellen. Sattui sieltä silmään oikein mukavan näköinen ajokki ja piti vallan mennä tutkimaan, mikä se on, niin perskele, Dodge...

Eikä ollutkaan, meni off-topiciksi, se olikin Chevrolet Grutsis tms. Hiton makeen näköinen laite.

Aiheeseen sen verran, että kaverilla oli vuoden 1970 Challenger, se mistä saa nyt retromallia. Ei sentään 426 Hemillä, mutta 440 Sixpackilla ja Stock-luokan palikoilla (keikkui aikoinaan SM-kärjessä tuolla autolla) eli kirmasihan se varttimailin mataliin 10 sekunnin aikoihin. Papereissa auto oli Dodge 4D Coronet ja kuutoskoneella. Pieksettiin sitten liikennevaloissa sillä yksi saapi 9000 urpo, mutta pahus kun oli tutka siinä justiin noin 150-200 metrin jälkeen. Stoppari sitten ilmoitti vauhtia olleen rapiat 160 km/h (rajoitus 50 km/h) mutta myönsi että tutka häröili. Katseli auton paperitkin, kirjoitti rikesakon koska "silmämääräisesti" kuitenkin ylinopeutta oli.

Uskoo ken uskoo, mutta luulen että katurenkailla sutienkin saattoi se tutka olla ihan oikeassa  ;D


Peeveli

^

Nyt muistan minäkin vihdoin myös Challengerin, pahus kun dementia etenee. Oliko Makkis tuo Challenger se Varkaudessa 80-luvulla katurallissakin pyörinyt flake-hohtoinen punainen, josta oli juttua sen ajan V8 Magazinessakin? Omistaja asui muistaakseni Könönpellon asuntoalueella...

LS

Lainaus käyttäjältä: makkis - 01.02.11 - klo:23:35
Aiheeseen sen verran, että kaverilla oli vuoden 1970 Challenger, se mistä saa nyt retromallia. Ei sentään 426 Hemillä, mutta 440 Sixpackilla ja Stock-luokan palikoilla (keikkui aikoinaan SM-kärjessä tuolla autolla) eli kirmasihan se varttimailin mataliin 10 sekunnin aikoihin. Papereissa auto oli Dodge 4D Coronet ja kuutoskoneella. Pieksettiin sitten liikennevaloissa sillä yksi saapi 9000 urpo, mutta pahus kun oli tutka siinä justiin noin 150-200 metrin jälkeen. Stoppari sitten ilmoitti vauhtia olleen rapiat 160 km/h (rajoitus 50 km/h) mutta myönsi että tutka häröili. Katseli auton paperitkin, kirjoitti rikesakon koska "silmämääräisesti" kuitenkin ylinopeutta oli.

Uskoo ken uskoo, mutta luulen että katurenkailla sutienkin saattoi se tutka olla ihan oikeassa  ;D

Kyllä se matalien 10 sek auto tuossa 1/8 maililla saattas hyvinkin tuon 100 mph ottaa. Tuossa tahdissa saa olla jo melko taitava motoristikin, että onnistuu samaan. Ehkä tuo konstabulaari oli siksi vähän epäuskoinen, että auton saaminen tuohon vauhtiin ei ole ihan yleistä  8)

makkis

LainaaNyt muistan minäkin vihdoin myös Challengerin, pahus kun dementia etenee. Oliko Makkis tuo Challenger se Varkaudessa 80-luvulla katurallissakin pyörinyt flake-hohtoinen punainen, josta oli juttua sen ajan V8 Magazinessakin? Omistaja asui muistaakseni Könönpellon asuntoalueella...

Sama mies, eri auto. Tuo "candy" -punainen oli vastaava aito R/T, alunperin 383 Magnum pannulla ja manuaalilla, joskin tähän vaihtui myös 440 Sixpackja tuo 383 Magnum meni velipojan Darttiin. Tämä millä tuo episodi sattui, oli oranssi R/T SE malli ja alunperinkin 440 Sixpackilla ja automaatilla.

Omistaja juu asui tuon punaisen aikaan kommilassa, oranssin aikaan köpessä, nyttemmin kuvansissa, tämän hetken harrastekalustoa en tiedä kun ferrarinsa möi, mutta kaikki vermeet mihin tämä vellospari koskee, muuttuu kyllä kiistämättömän virheettömään näyttelykuntoon. Käsittämätön kädentaito ja pitkäjänteisyys.

tsiih

Yksi vanha rotke löytyy, ei siitä sen enempiä. Amerikkalaisten autojen nykylaatu on surullista ja tuntuvat tosiaan jämähtäneen viime vuosituhannelle. Avenger on hyvännäköinen auto, erottuva! Saas nährä miten Fiatin kanssa käy.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peeveli

Tuossa ylempänä mainitsin hopeisesta erikoisennäköisestä Avengerista...tänä aamuna se sattui samoihin liikennevaloihin. Kaveri otti ja hyökkäsi ottamaan oikean bussikaistan seuraaviin valoihin. Avengerissa on isot tuplaputket takana...no, seuraavissa vihreissä keltaisten syttyessä ajattelin että painastaanpa tsiipan talla lautaan kun dodgemies provosoi. Heh, aavistinkin että miten siinä käy ja niinhän siinä kävi. Avenger olisi voinut vaikka pyöriä kahdeksikkoa Kolopallon ympärillä, sen verta kepeästi se irtosi viivalta ja voimaa pellin alla lienee aika kivasti. Lapsellista toki, mutta pisti selaamaan autotalli.com:ia että mitäs tässä hommaisi tilalle, tehokkaampaa....no, ei ehkä kuitenkaan maksa vaivaa. :D

SciroSJK

Seinäjoella ajeli tänään vastaan uusi Dodge Challanger, kieltämättä autossa oli m.naa.

tsiih

M.namiesten auto vai?  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.02.11 - klo:19:18
M.namiesten auto vai?  ;D

Mene ja tiedä  ::)
Hieno se jokatapauksessa on, toisen kerran näin tuon... ensimmäisen kerran edestäpäin...

tsiih

Myönnetään katselinhan sitä minäkin korjaamomessuilla. Ihan onnistunut tekele. Hauska kojelauta, samaa m.naa siinäkin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.02.11 - klo:19:32
Myönnetään katselinhan sitä minäkin korjaamomessuilla. Ihan onnistunut tekele. Hauska kojelauta, samaa m.naa siinäkin.

Lähituntumalle en ole päässyt, olikos tuossa ne 2 "neliönmallista" mittaria.... hyvin epäselviltä vaikuttavia??

tsiih

Tais olla, muistan et oli hyvin "perinteikkäät".
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

pokkus

Laitetaan nyt tänne Dodgen alle kun en viitsinyt RAM:lle omaa otsikkoa tehdä. Näin eilen mainoksen kyseisestä moottorista ja pisti miettimään että pitääköhän sitä sittenkin vaihtaa merkkiä :) No samalla pitäisi vaihtaa bensa dieseliin ja muskeliauto truckkiin... No joka tapauksessa 800 lb-ft (1080 Nm) vääntö 1600 kierroksella pistää miettimään :D Samoin 22700 lbs:n vetokyky... tuohan vastaa reilua 10 tonnia... saisi juuri ja juuri pientä peräkärryä vedettyä.

http://www.ramtrucks.com/en/2011/ram_2500_3500/capability/powertrain/

Marko_K

Terveisiä Atlantin takaa. Tuli kierreltyä Yhdysvaltoja kolmen ja puolen viikon ajan, ja koska liikuimme paljon myös autolla, niin kirjoitetaan myös niistä.

Vaikka vuokra-autojen perusteella ei ehkä aina kannata muodostaa kuvaa mistään autosta, niin tässä tapauksessa sen uskaltaa tehdä, koska käytössämme oli kolme lähes identtistä Dodge Grand Caravan 3.6 V6 Flexfuelia ja autot olivat hyvin uusia -- yhdellä oli ajettu 16 mailia, yhdellä vajaat 500 ja kolmannella 2000 mailia.

Moottori ja voimansiirto

Moottorina tila-autossa on 3.6-litrainen V6, joka toimii sekä bensalla että E85:llä. Moottori on itse asiassa ainoa valittavissa oleva 2011-vuosimallissa. Auton omamassa on yli 2000 kiloa, joten en ollut hämmästynyt nihkeästi suorituskyvystä, ennen kuin minulle selvisi, paljonko koneessa on tehoa: 283 hv! Perstuntumalta olisin väittänyt moottoria noin 170-180-hevosvoimaiseksi.

Huipputeho irtoaa 6400 kierroksen kohdalla ja 352 Nm huippuvääntö 4400 kierroksen kohdalla. Dodge väittää, että huippuväännöstä on käytössä vähintään 90% välillä 1600-6400 rpm, mutta sitä on vaikea uskoa.

Voi toki olla, että auton suorituskyvyn tappaa vaihteisto. Vaihteistona on 6-vaihteinen perinteinen automaatti, erittäin ärsyttävä sellainen. Erityisesti kiihdyttäminen kesken ajon on tuskaista, kun ensin ei tapahdu mitään, sitten vaihtuu pykälää pienempi vaihde eikä edelleenkään tapahdu mitään, sitten vielä pienempi vaihde, jolloin meteli nousee hirveäksi ja auto alkaa hissukseen kiihtyä.

Yhdistelmänä moottori ja voimansiirto ei aplodeja ansaitse, ennemminkin toimii hyvänä esimerkkinä siitä, että vapaastihengittävät moottorit kuuluvat museoon.

Tilat ja ergonomia

Tilaa on valtavasti. Autossa matkustaa kuusi aikuista mukavasti. Istuinjärjestelynä 2+2+3 eli edessä ja keskirivillä isot erillisistuimet, takimmaisena kaksiosainen kolmen istuttava sohva. Dodgen stow'n'go-istuinjärjestely on silkkaa nerokkuutta, kakkos- ja kolmosrivien penkit katoavat muutamalla nykäisyllä lattian alle.

Pieni miinus tuosta 2+2+3-layoutista, viidelle hengelle 2+3+2 sopisi paremmin, niin kenenkään ei tarvitsisi istua matkatavaroiden vieressä.

Ergonomia vaikuttaa alkuun hyvältä. Ratissa on monipuoliset säädöt, niin myös penkissä, jopa polkimet liikkuvat sähköllä. Mutta karu totuus paljastuu varttitunnissa: penkit ovat silkkää höttöistä vaahtomuovia, eivätkä tarjoa minkäänlaista tukea, vaan väsyttävät.

Alusta ja ajettavuus

Ajettavuus on, sanoisiko vaikka että letkeä. Renkaina kaikissa yksilöissä oli 235/60R16 kumit eli ilmatilaa riitti. Kaikenlainen urheilullisuus ja tarkkuus loisti poissaolollaan, alusta ja ohjaus olivat molemmat varsin epämääräisiä.

Toisaalta kun tietää, miten kamalassa kunnossa USA:n tiestö on, niin pehmeät renkaat ovat ihan paikallaan tasoittamassa kyytiä. (Asian vierestä: välillä itseäni mietityttää, ovatko Suomen teitä haukkuvat koskaan käyneet ulkomailla...)

Melu ja mukavuus

Melua oli varsin paljon. Tiet lienevät tosin suurin syyllinen.

Matkustusmukavuus on pehmeitä penkkejä ja melutasoa lukuunottamatta hyvä. Auto on todellakin tehty perhekäyttöön ja viihtymiseen, kun varustuksesta löytyy kolmialueilmastointi, integroitu katto-DVD, järjetön määrä mukitelineitä ja tavaralokeroita, ovet ja luukut toimivat sähköllä ja sähköpistokkeitakin on ripoteltu pitkin autoa viihde-elektroniikan lataamista varten -- löytyi jopa 110V vaihtovirtapistoke.

Valot ja näkyvyys

Autosta näkee todella hyvin ulos, myös taakse. Peruuttaessa näkyvyyttä auttaa myös peruutuskamera. Vähäisen pimeässä ajamisen perusteella halogenivalot tuntuivat lähinnä huonolta vitsiltä.

Laatuvaikutelma ja materiaalit

Laatuvaikutelmasta on yllättävän hyvä. Toki materiaalit ovat varsin kovia ja kiiltäviä, mutta mitään ei repsota tai rämise ja viimeistely yllätti positiivisesti. Useassa paikassa huomasi selvästi, että asioita oli oikeasti mietitty ennen toteuttamista.

Kulutus

Keskikulutus noin 3300 mailin matkalla oli noin 20 MPG eli täkäläisittäin ilmaistuna 11,7 l/100 km. Ei nyt ihan mahdoton auton koon huomioiden.

Luotettavuus

?

Muita huomioita

Auto on selvästi alunperin suunniteltu silloin, kun Chrysler ja Mercedes-Benz olivat kimpassa. Silmiin osui lukuisia yksityiskohtia, jotak olivat kuin suoraan Mersusta: vain yksi viiksi, identtinen lasinnostinpaneeli...

---

Summa summarum. Asiallinen perhepeli, kunhan moottori, vaihteisto, penkit ja alusta laitettaisiin kuntoon...

Urlaub

Onkos tuo Dodge sama auto kuin Euroopassa Fiat Freemontiksi naamioituna myytävä?

jf

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.07.11 - klo:13:09
Onkos tuo Dodge sama auto kuin Euroopassa Fiat Freemontiksi naamioituna myytävä?
Meikäläisittäin Chrysler Grand Voyager = Dodge Grand Caravan
Freemont = Dodge Journey (siis pikkuauto)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jf - 17.07.11 - klo:13:18
Meikäläisittäin Chrysler Grand Voyager = Dodge Grand Caravan
Freemont = Dodge Journey (siis pikkuauto)

Aivan, Journey on siis pykälää pienempi Moparin tila-auto.

Ison tila-auton myynti on siis loppunut kokonaan, koska Dodgeja ei enää myydä muuta kuin jotain varastojen viimeisiä jämiä. "Harmaatuotuja" pakuja ja urheilumalleja on toki tarjolla tulevaisuudessakin.

Maahantuojan sivuillakaan ei enää puhuta halaistua sanaa uusista Dodgeista, vaan mainostetaan vain huolto- ja varaosapalveluita. www.dodge.fi

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.07.11 - klo:13:51
Ison tila-auton myynti on siis loppunut kokonaan, koska Dodgeja ei enää myydä muuta kuin jotain varastojen viimeisiä jämiä.

Ei kai Grand Voyageria ole koskaan Suomeen Dodgena tuotu, kuten jf jo sanoi. Kyllä kai srn Chryslerinä saa edelleenkin.

jf

#23
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 17.07.11 - klo:13:56
Kyllä kai sen Chryslerinä saa edelleenkin.
Ei ainakaan tällä hetkellä. Menee karuiksi nämä meidän markkinat, kun ei ole kuin pari merkkiä ja mallia tarjolla isoissa autoissa.
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Urlaub

Ei saa.. Chryslerinkin maahantuonti on loppunut.  Chrysler 300C:stä tulee Lancia ja muuta Kraisut on kuopattu kokonaan.

www.chrysler.fi -sivuilla ei toki suoraan sanota, että "kiitos ja hyvästi", mutta niin se on. Nettisivuilla kerrotaan häveliäästi vain huolto- ja varaosapalveluista.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.07.11 - klo:15:14
Ei saa.. Chryslerinkin maahantuonti on loppunut.  Chrysler 300C:stä tulee Lancia ja muuta Kraisut on kuopattu kokonaan.

Tulee Grand Voyageristakin Lancia.
Volvo XC60 T8 Inscription

savolaiskollega

Ei ainakaan näitä dodgen muovihirvityksiä tule ollenkaan ikävä. Muotoja autoissa oli, mutta sisustus kirveellä veistettyä ämpärimuovia. Freemont ainakin näyttää huomattavasti fiksummalta kuin dodge-vastaava....kuvissa.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 17.07.11 - klo:16:24
Ei ainakaan näitä dodgen muovihirvityksiä tule ollenkaan ikävä. Muotoja autoissa oli, mutta sisustus kirveellä veistettyä ämpärimuovia. Freemont ainakin näyttää huomattavasti fiksummalta kuin dodge-vastaava....kuvissa.

Juu ei tule ikävä, 01-06 Sebring oli vielä hyvännäköinen peli, 07- malli oli ihan hirveä, sisältä varsinkin. Caliber on hyvännäköinen ulkoa, sisältä muovinen ja portaaton automaatti aivan karmea ajettava.

En kyllä usko, että merkit vaihtamalla näitten suosio mihinkään tästä nouse, sen verran hukassa on muotoilu ja laatu. Onko yhtään esimerkkiä autoista, joiden merkki on vaihdettu ja suosio on ollut suurta siitä lähtien?  ;D


Docw

Tuollaisesta Dodgen minibussista on jonkunverran kokemuksia. Viimeksi kesäkuussa vanhemmillani oli moinen vuokra-autona. Kyseinen auto oli 40000 mailia ajettu, ensimmäinen huomio oli järjettömän surkeat jarrut ja laiska moottori. Joulun aikaan ajettu tuoreempi versio oli huomattavasti puhdikkaampi ja muutenkin ihan ok ajettava.

Taitaa kyseinen malli olla suunniteltu monen muun perusjenkkiauton tapaan ensisijaisesti autovuokraamoiden tarpeisiin? Meidän nurkilla 99% noista on varustettu vuokraamoiden viivakoodeilla. Sellaiseen maksimissaan muutaman viikon lomakruisailuun tuollainen kuljetin on kyllä ihan yliveto.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 17.07.11 - klo:16:36
Onko yhtään esimerkkiä autoista, joiden merkki on vaihdettu ja suosio on ollut suurta siitä lähtien?  ;D

Lada 1200

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy