Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

woke

Kylläpä teillä outoja ääniä kuuluu :-) Itse en ole kyseisiä naksahduksia kuullu.

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: woke - 07.06.10 - klo:20:33
Kylläpä teillä outoja ääniä kuuluu :-) Itse en ole kyseisiä naksahduksia kuullu.

Voi toki olla, että nokivasaran raksutus peittää ne? ;)
VW Amarok V6 2017

Kiviharju

Laitetaan nyt toisenkinlaisia kokemuksia vaihteistosta, vaikka tietysti kun nyt hehkuttaa sitä, niin huomenna on jotain vikaa ;)

Hieman yli 15tkm mittarissa eikä mitään vikoja ole ollut eikä hälyääniä ole kuulunut.

Ihmettelen kyllä tuota Skulan aikaisempaa kommenttia että DSG:llä ei uskalla lähteä risteyksestä pieneen väliin laatikon miettimisen vuoksi.
Itse olen asiasta täysin erimieltä, auto liikkuu juuri silloin kun painaa kaasua, ja vaihdot sujuvat kuin ajatus ;D

Katsotaan muuttuuko mieli vielä, mutta nyt olen ehdottoman tyytyväinen vaihteiston toimintaan.
Audi A4 Allroad quattro -17

skula

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 07.06.10 - klo:22:08

Ihmettelen kyllä tuota Skulan aikaisempaa kommenttia että DSG:llä ei uskalla lähteä risteyksestä pieneen väliin laatikon miettimisen vuoksi.
Itse olen asiasta täysin erimieltä, auto liikkuu juuri silloin kun painaa kaasua, ja vaihdot sujuvat kuin ajatus ;D

Njaa... Se nyt vaan on semmonen, väittävät VW:llä ominaisuudeksi.. Tiedän että paremmin toimivia DSG:laatikoita on. Ja väitän myös että tuossa 1.8TSI Golfissa on jotenkin erilailla "viritetty" tuo DSG... Se toimii siinä paremmin muutenkin.. Toivottavasti nyt omaani ilmestynyt korina ei enteile suuria ongelmia..

skula

Nyt menee oikein hyvin.. :-[

Melkein joka kerta kun DSG siirtää vaihteet 1:ltä 2:lle.. Koko auto tärisee kun kakkoselle tulee vetoja.. Ratin asennolla ei ole merkitystä.

Tämän huomasi jopa velipoika, joka oli kyydissä.. Vaikka radio oli melko kovalla(kun yritin peitellä tuota ongelmaa ::) )

Sama tapahtui kun peruutin äsken kotipihaan.. Löin R:n sisään ja painon kaasua, hrhrhrhrhrhr, koko kansanvaunu tärähti..

Kansanvagenille on torstaina LL huolto.. Katsotaan mitä smurffit sanoo  >:(

Suomeksi sanottuna mitä vi****!

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Skula - 08.06.10 - klo:21:03
Nyt menee oikein hyvin.. :-[
Suomeksi sanottuna mitä vi****!
Noista jutuista ne ISOT ongelmat alkavat  ;) ;D...

skula

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 08.06.10 - klo:21:08
Noista jutuista ne ISOT ongelmat alkavat  ;) ;D...

Huumoria?

Jos jollain jotain hajua olis mistä on kysymys?? Kiitollinen..

Kesälomalla tarttis autoa...

Hannez

Onko kukaan tilastoinut miten viat ovat jakautuneet eri merkkien välillä (Audi, Skoda, VW)? Ilmeisesti Borg Warner tekee osat noihin laatikoihin, mutta missä ne kootaan ja onko sillä asiaan merkitystä.

edit: 7-vaihteisen (DQ200) DSG:n tekee LuK ei siis BorgWarner.

jarkkoo

Nyt mittarissa 1500km, ja naksunta senkun pahenee, en vieläkään ole ihan satavarma, tuleeko ääni itse vaihtamisesta, vaiko vain vetopyörästön väljyyksistä, mutta tänään alkoi jo hävettää parkkihallissa ajellessa kun koko ajan naks-naks-naks-naks kuuluu pellin alta kävelyvauhtia kakkosella ajellen. Ilmeisesti loota vaihteli valmiiksi ykköstä tai kolmosta vähän väliä "odottamaan" ja siitä naksuminen. Piti oikein sen verran käyttää nosturilla, että fillarit ilmassa kokeilin etupyöristä voimansiirron välykiä, ja kyllähän siellä tuntui jonkin verran olevan (vaihteisto P-asennossa), joskin muistaakseni ihan saman verran "klonkkasi" ex-Ocu manuaalin kanssakin.

Voisikohan tuo enteillä mekatroniikan kypsymistä? Huollossa ehdottivat tosiaan jotain mukautusta/sopeutusta tehtäväksi ensihätään..

Edelleen, loota kyllä toimii erinomaisesti, tuntuu varsin passelilta ton ruohonleikkurinmoottorin kylkeen.
No, tän viikon jälkeen alkaa loma niin sitten on aikaa viedä kärry pajalle saamaan valohoitoa.
VW Amarok V6 2017

Markku J

Ikävä kuulla noinkin monen käyttäjän DSG -ongelmista. Minä olen selvinnyt toistaiseksi murheitta, mutta olen ajanutkin vain vähän per auto.

Jetassa oli eka kokemukseni, 6 -portainen ja se toimi hyvin. Samaten 3.2 V6 Passatin laatikko ja CC:n myös (tosin varsin lyhyen aikaa auto minulla oli).
Audin S tronic toimi hienosti A4 B8:ssa ja vielä sivistyneemmin se toimii nykyisessä A5:ssä. Mutta kestävyys on toki kysymysmerkki.

Sellaista olen miettinyt, että mitä DSG / S tronic pitää liikennevaloissa D -asennolla seisottamisesta. Erityisesti kuivien kytkinten kanssa homma mietityttää, kun jonkin verran ryömintää on päällä - ehkä jarrun painaminen irrottaa kytkimet kokonaan, vai miten lienee ?

VAG!

aa

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 14.06.10 - klo:19:16
Sellaista olen miettinyt, että mitä DSG / S tronic pitää liikennevaloissa D -asennolla seisottamisesta. Erityisesti kuivien kytkinten kanssa homma mietityttää, kun jonkin verran ryömintää on päällä - ehkä jarrun painaminen irrottaa kytkimet kokonaan, vai miten lienee ?
Omien kokemusten mukaan kun jarrua painaa vain vähän, on veto päällä, ja hieman enemmän, ei siis edes pohjaan, painaessa veto lakkaa. Sitten kun polkimen painaa pohjaan saakka, tulee Hill Hold mukaan peliin...
Audi A4 Allroad quattro -17

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 14.06.10 - klo:19:33
Omien kokemusten mukaan kun jarrua painaa vain vähän, on veto päällä, ja hieman enemmän, ei siis edes pohjaan, painaessa veto lakkaa. Sitten kun polkimen painaa pohjaan saakka, tulee Hill Hold mukaan peliin...

Näinhän se tuntuu juu toimivan. Hill holdin saa aktivoitua paikallaan itse asiassa vähän terävämmällä polkaisulla, ei siis tarvitse survoa mitenkään syvälle, kunhan painaa nopeammin vain jarrua.
VW Amarok V6 2017

Karvis

Tänään tuli ajeltua ~60km 1.2TSI DSG Yetillä ja aika kaksijakoinen fiilis jäi laatikosta ::)

Loota kyllä vaihtaa ihan mukavasti mutta eniten saranoihin otti se hemmetin empiminen risteyksistä lähtiessä, jos liikkeelle lähtee nätisti lipumalla ei ongelmaa esiinny mutta vähänkään reippaammin liikkeytyessä loota jää aina miettimään. Toinen ärsyttävä piirre oli risteyksistä kääntyessä jos valmiiksi oli vaikkapa 3:n pesässä, siihen jos tarjosi vähänkään enemmän hanaa niin loota vaihtoi terävästi 2:lle ja sitten jo vilkkuikin luistoneston valo.

Muuten kyllä oli mukava pyöritellä tomaatilla taas pitkästä aikaa ja mieleen tulikin että kyllä tämmöinen olisi mukava, ehkä sitten joskus kun DSG saadaan valmiiksi tuotteeksi. Nyt se ei sitä oikein ole :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Hannez

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 14.06.10 - klo:19:28
Ainakin märkä 6-vaihteinen valuu hiukan taaksepäin ylämäessä ilman jarrun painamista, joten siitä voisi kuvitella, että levyt olisivat kokonaan irti. Uudemmissa malleissahan on jarruja käyttävä hill hold, joten tätä ilmiötä ei niissä kai tapahdu.

Sama homma 7-vaihteisessa laatikossa kuin 6-vaihteisessa.

Omalla S tronicilla takana 2500 km ja ei vielä ongelmia. Voiko oikeasti olla konsernin tuotteiden laadussa näin suuri ero. Muuan saksalainen autojulkaisu kirjoitti että, VAG vaatii Skodan laadun huonontamista jottei se syö liikaa markkinoita etupäässä Volkswagenilta sekä jollain tasolla Audilta. Mielenkiintoista, tosin tuntuu että VW:n ja Skodan DSG:ssä on eniten ongelmia. Kai se on reilusti myönnettävä että, laatu maksaa....

JeanC

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 15.06.10 - klo:21:16
Kai se on reilusti myönnettävä että, laatu maksaa....

Todella vaikuttava analyysi, ja oikein koko 2500km kokemuksella ;D :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 15.06.10 - klo:21:16
Sama homma 7-vaihteisessa laatikossa kuin 6-vaihteisessa.

Omalla S tronicilla takana 2500 km ja ei vielä ongelmia. Voiko oikeasti olla konsernin tuotteiden laadussa näin suuri ero. Muuan saksalainen autojulkaisu kirjoitti että, VAG vaatii Skodan laadun huonontamista jottei se syö liikaa markkinoita etupäässä Volkswagenilta sekä jollain tasolla Audilta. Mielenkiintoista, tosin tuntuu että VW:n ja Skodan DSG:ssä on eniten ongelmia. Kai se on reilusti myönnettävä että, laatu maksaa....

Minulla oli molemmat vaihteistot kahdessa eri Golfissa ja 6-vaihteinen valui jyrkässä mäessä taaksepäin kun taas 7-vaihteinen taas pysyi kuin tauti paikallaan kun painoi kerran jarrua syvempään jolloin mäkipidätin aktivoitui. Kun se vapautui lähti auto ryömimään eteenpäin kun taas 6-vaihteine  ei millään pystynyt ryömimään jyrkkää mäkeä ylös.

DSG ja S-tronicit tehdään/kasataan muistaakseni muualla kuin saksassa. Joku ns. itäblokin maa on kyseessä, mutta en nyt muista oliko se Slovakia, Puola, Unkari vai mikä.

Hannez

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.06.10 - klo:21:26
Todella vaikuttava analyysi, ja oikein koko 2500km kokemuksella ;D :P

No, Skodalla ongelmat olisi jo alkaneet niin en olisi päässyt edes tätäkään määrää kilometreja... Velipojalla Audissa 6-vaihteinen DSG ja ajettu 150tkm, ei ongelmia.

J1978: Jep, Hill Hold pitää paikoillaan kun reippaasti painaa jarrua.

edit: Kaivan tuon lehtijutun vielä esille, niin huomaatte etten ole sitä keksinyt hatusta!

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 15.06.10 - klo:21:34
No, Skodalla ongelmat olisi jo alkaneet niin en olisi päässyt edes tätäkään määrää kilometreja...
Tuskin tarkoittaa jos jossain Skodassa on DSG :n kanssa ongelmia, että kaikissa olisi sama homma. Ihan yhtä hyvin S-troniccisi voi levähtää huomenna  ;). Kandee ruveta koputtelemaan puuta pikku hiljaa  ;D.

VW-man

Eikös S-tronic ja DSG perustu täysin samaan ideologiaan ja innovaatioihin. Näin minä ainkin olen asiat käsittänyt. Toinen on vaan VW:n Seatin ja Skodaan käyttämä nimitys ja toinen Audin. samaa tavaraa eri nimillä ja valmistajatkin lienevät samat. S-tonic kestää enempi vääntöä, mutta onko muuta eroa? Tuskin?

Hannez

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 15.06.10 - klo:21:42
Tuskin tarkoittaa jos jossain Skodassa on DSG :n kanssa ongelmia, että kaikissa olisi sama homma. Ihan yhtä hyvin S-troniccisi voi levähtää huomenna  ;). Kandee ruveta koputtelemaan puuta pikku hiljaa  ;D.

Pahoittelen jos talloin sielusi herkät orkideat. Pääsääntöisesti sitä saa mitä tilaa... Jos S tronicci levähtää niin ei siinä sen kummempaa kuin hinuri paikalle ja auto remonttiin ilman krokotiilin kyyneleitä.

Edelleen ihmettelen, että tällä keskustelualueella pääsääntöisesti raportoidaan VW:n ja Skodan DSG-laatikoiden ongelmista. Poissaolollaan loistavat Seat ja Audi. Kysymykseni edelleen kuuluu; Miksi! Siihen ei ole vielä kukaan pystynyt antamaan vastausta. Voi olla että Audin omistajat eivät kehtaa ongelmistaan kertoa julkisesti.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Hannez - 15.06.10 - klo:21:58
Pahoittelen jos talloin sielusi herkät orkideat. Pääsääntöisesti sitä saa mitä tilaa... Jos S tronicci levähtää niin ei siinä sen kummempaa kuin hinuri paikalle ja auto remonttiin ilman krokotiilin kyyneleitä.

Edelleen ihmettelen, että tällä keskustelualueella pääsääntöisesti raportoidaan VW:n ja Skodan DSG-laatikoiden ongelmista. Poissaolollaan loistavat Seat ja Audi. Kysymykseni edelleen kuuluu; Miksi! Siihen ei ole vielä kukaan pystynyt antamaan vastausta. Voi olla että Audin omistajat eivät kehtaa ongelmistaan kertoa julkisesti.

Eikös Audeissa ole paljon vähempi noita S-troniceja/DSG:tä tarjolla läpi mallistojen?

Ongelmattomuus johtuunee siis ehkäpä siitä. Seatia nyt ei muutenkaan paljoa myydä joten eipä ole purnaajiakaan.

A3 1.4TFSI ja 1.8TFSI on saatavissa S-tronicilla, A6:sta ei saa vissiin ollenkaan S-tronicilla ja suurin osa automaatteina myydyistä A4 sedan ja Avant malleista ovat taasen Multitronic vaihteistolla. Muutamassa A5 versiossa on S-tronic ja Q5:ssä on S-tronic. Mutta muissa VAG-merkeissä ei enää paljon muita automaatteja ole kuin vain DSG ja VW:tä sekä Skodaa on myyty pikkaisen huikeampia määriä kuin jotain Audia joten on selvää, että vikoja on enempi kun kaksoiskytkinautomaatteillakin varustettujen autojen määrä on aivan eri sfääreissä.

Tuksuu

Audimiehet ei kehtaa kertoa vioista, ja seatkuskeja ei paljon ole.

VW-man

Jotain outoa oli eräässä käytetyssä Audissa (A3 SB 1.8TFSI) jota koeajoin viime kesänä eräässä muita merkkejä myyvässä liikkeessä. Se nyki liikkeellelähdöissä ja käyttäytyi kuten mekatroniikkavikainen Golfikin minulla teki. Eli ihan hyvin siinäkin saattoi olla mekatroniikka rikki tai jotain muuta häikkää. Autolla oli ajettu noin 30.000km:a ja se oli vaihdettu toiseen saksalaismerkkiin. Mainitsin liikkeessä laatikon oireilusta ja myyjä oli aika vaikeana. Väitti ettei kukaan ole koskaan sanonut, että tuon kyseisen auton loota tuntuu ajossa jotenkin oudolta. Tiesin, että tuttava oli koeajanut saman auton muutama päivä aiemmin ja hylännyt ostoaikeet, koska laatikko tuntui myös hänestä jotenkin siltä ettei se ole terve vs. muut vastaavat koeajetut Audit samalla vaihteistotyypillä.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Tuksuu - 15.06.10 - klo:22:08
Audimiehet ei kehtaa kertoa vioista, ja seatkuskeja ei paljon ole.

Näinhän se menee. Naiset, kaupparatsut/edustajat ja vanhat miehet (toki muutkin niitä ostelee) ostaa paljon uutta Superbia, Poloa, Golfia, Octaviaa, Jettaa, Golf Plussaa, Yetiä ja usein ne halutaan hankkia noissa käyttäjäryhmissä juurikin automaatteina. Noihin kun ei muuta saa kuin DSG:n niin tottakai se tuntuu siltä ettei Audissa tai Seatissa ole mitään vikaa kaksoiskytkinlootissa kun myynti ei ole lähellekään samaa. Audia taitaa mennä myös aika paljon edelleen ns. kovilla laatikoilla. Ainakin mallit A3, A5 sekä A4 on suosittuja myös manuaalina ja moni jopa haluaa noita malleja ehdottomasti manuaaleina.

Vmatti

Oma S tronic toimii kanssa hienosti, softapäivityksen jälkeen entisestäänkin hienommin. Olen todella tyytyväinen tohon.
RS5:ssakin toi toimi koeajon perusteella hienosti, tyyliin sopivasti.

Olen ymmärtänyt, että toi 7-vaihteinen pitkittäiskoneisiin (lue q=torsen) sopiva S tronic ois Audin oma kehitysversio.
Nopea kuuklauskin antoi seuraavan:

"With the seven-speed S tronic, Audi is launching a new phase in its drive strategy. The new transmission, which was developed entirely by Audi, is intended for the mid-range model lines. Audi has designed it to be sporty while also being a highly efficient high-tech component."

Korjatkoon joku enempi_tietävä mikäli ei pidä paikkaansa.

PS. Ja kyllä audikuskitkin vioista hanakasti, avoimesti ja kriittisesti raportoivat mikäli aihetta ilmenee. 
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Hannez

Vmatti: A4/A5 ovat mainitsemallasi pitkittäisellä koneella, joten vaihteisto on eri. Sitä en tiedä onko tekniikka vastaavaa mutta eri kuorissa.

Niin en oikein ymmärrä miksi Audi miehen pitäisi olla hiljaa, siksikö että auto on kalliimpi. Se jos joku luulisi kirvoittavan avautumaan tänne vielä enemmän. Tosin autot nyt ylipäätään voi vaan hajota oli ne minkä merkkisiä tahansa.

J1978: Käsitykseni mukaan ainakin A3:sissa S tronic on yleistynyt viime vuosien aikana, mutta asian ydin voi edelleen olla mainitsemassasi valmistusmäärissä. Vaihteiston tekee LuK jonka internet sivujen mukaan kaikki vaihteistot valmistetaan Saksassa. Voi toki olla että LuK toimittaa vain osat ja jokainen tehdas sitten kokoaa vaihteistonsa itse. Tosin ei kuullosta kovin modernilta liikeyrityksen toiminnalta.

JeanC

Pahoittelen jos talloin sielusi herkät orkideat. Pääsääntöisesti sitä saa mitä tilaa...
Otti itteensä  ;D.
Mistä näitä oikeen tulee.
Nauran vatsa kippurassa varmaan koko yön, kun mielessä pyörii miten Hannez kirjoitti: Pahoittelen jos talloin sielusi herkät orkideat. Pääsääntöisesti sitä saa mitä tilaa...   ;D  :-*

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy