Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Koikkis - 02.04.10 - klo:17:47
Omat kokemukset nyt 34 tkm ajetusta 1.4 TSI DSG VI Golffista ovat olleet hyvät. Ei murheita vaihteiston suhteen. Kesäksi siis tulossa 1.8 TSI DSG Ocu II niin saas nähä miten käy  ;D Faijalla taasen oli Ocu II 2.0 TDI DSG 3 vuotta ja miltei 90tkm, ei ongelmia DSG6:sen kanssa. Toisaalta nyt hänellä uuden 1.8 TSI DSG Superbin kanssa (oli ajettu ehkä 5000-6000km) koko laatikko meni vaihtoon kun ei suostunut menemään P-vaihteelle.  ;D Olen Jyrin kanssa samaa mieltä siitä, että se ratkaisee miten asia hoidetaan jos jotain menee vikaan. Hyvällä palvelulla on ainakin itselleni valtaisa merkitys.

No se pelkkä hyvä palvelu ei kyllä riitä mihinkään, vaan se, että asiakas ei joudu maksumieheksi. Eli mieluummin huono palvelu ja ei laskua, kuin hyvä palvelu ja ISO lasku ! :D

Jyri

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 02.04.10 - klo:18:54
No se pelkkä hyvä palvelu ei kyllä riitä mihinkään, vaan se, että asiakas ei joudu maksumieheksi. Eli mieluummin huono palvelu ja ei laskua, kuin hyvä palvelu ja ISO lasku ! :D

Juurikin näin, tuota tarkoitin hyvällä palvelulla, en sitä että minulle tarjotaan kahvia samalla kun ojennetaan lasku  :D

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Kupla73 - 02.04.10 - klo:19:36
No kyllä mua ainakin rupeaisi jurppimaan aika nopeasti jos ostaisin vaikkapa 40kâ,¬:n uuden auton ja sitten saisin juosta sen kanssa jatkuvasti pajalla. Ihan sama vaik miten palveltaisiin ja vaikka laskun maksaisi joku muu. Vaivaa siitä on kuitenkin aina, aikaa palaa eikä kukaan maksa korvausta esim. auton ongelmien vuoksi menetetystä työajasta.

Tottakait tyytyväisyys riippuu myös siitä, millaisia ne mahdolliset viat ovat. Ei mua niin haittaisi jos sähköikkuna lakkaisi toimimasta, sen voi korjauttaa seuraavassa huollossa jolloin sinne pajalle muutenkin pitäisi mennä. Mutta jos auton voimansiirto kiukuttelee niin kyse on jo vähän isommasta asiasta.

Hyvä että näitä kommentteja on tullut noista ongelmista, niitä tuntuu riittävän. Menee vielä mietintään tuo vaihteistoasia, manuaali lienee sittenkin turvallisempi ostos jos haluaa säilyttää hermonsa. Jos nyt ylimalkaan seuraava auto on VAG.

Jokseenkin samoilla linjoilla olen minäkin. En ole mitenkään mollannut tuotetta tai pidä sitä huonona, mutta ehkei se ole kaikesta huolimatta ihan täysin valmis tuote vielä ja varmasti myös erilaiset ajo-olosuhteet, vaihtelevat kelit ja ajosuoritteet on tuollaselle vaihteistotyypille enempi myrkkyä kuin perinteisille tomaateille. Se on aika modernia ja herkkää tekniikkaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 02.04.10 - klo:19:46
Jokseenkin samoilla linjoilla olen minäkin. En ole mitenkään mollannut tuotetta tai pidä sitä huonona, mutta ehkei se ole kaikesta huolimatta ihan täysin valmis tuote vielä ja varmasti myös erilaiset ajo-olosuhteet, vaihtelevat kelit ja ajosuoritteet on tuollaselle vaihteistotyypille enempi myrkkyä kuin perinteisille tomaateille. Se on aika modernia ja herkkää tekniikkaa.
JA mulla taasen on tilanne mennyt siihen että autonvalinnassa ensimmäinen kriteeti on suorakytkentävaihteisto, jos sitä ei saa ei kyseinen auto tule kysymykseen.

Koikkis

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 02.04.10 - klo:18:54

;D En toki itsekkään sitä laskua halua mutta asiakaspalvelussa yleisesti Suomessa on paljon petrattavaa esim. Yhdysvaltoihin verrattuna. DSG on itselläkin yksi valintakriteereistä. Ja jonkun se uuden teknologian kehitystyökin on maksettava  ;)
Nykyinen: Skoda Octavia III Combi Elegance 1.8 TSI DSG 4x4

EX-VAG: Skoda Octavia II Combi FL L&K 1.8 TSI DSG '10

VW-man

Toki DSG on hieno vaihteisto ja itsekin olin joskus hyvinkin yksitotinen ja luulin, että DSG on ainut oikea ja fiksu vaihteisto mitä on olemassa tässä maailmassa. Esim. Opelin, Fordin, Saabin ja Volvon tomaateista jäi useilla koeajoilla huono kuva tai niissä oli aina joku asia arsesta. Mutta esim. ZF:n 6-vaihteinen momentinmuunnillinen tomaatti on todella mainio ja myös testeissä on kiitelty tuota lootaa ja sen toimintaa. Ainakin BMW käyttää sitä ja ehkä joku muukin. BMW käyttää siitä nimitystä Steptronic. Sitä on jatkojalostettu ja uusin versio on nyt 8-vaihteinen ja muutaman koeajon mukaan se on vielä parempi, nopeampi ja fiksumpi kuin tuo vanhempi versio. Toki Bemarillakin on kaksoiskytkin-lootia (lienevät tosin eri valmistajan/tehtaan kuin VAG:n tulevat), mutta ei niin laajasti tarjolla kuin VAG-maailmassa jossa esim. Skoda- ja VW-puolella ei juuri muuta olekaan tarjolla. Myös Subarun CVT-vaihteisto on uskomattoman mukava, huomaaton vaihtamaan, ei syö tehoja ja on todella nopea vaihdoissaan. Suosittelen kokeilemaan Subarua tuolla lootalla.

tn62634

Jaa toi DSG onkin Borg Warnerin kehittelemä. No ei ihme, jos se laukeaa. Olin kyydissä, kun saman valmistajan normaali automaatti tuli tiensä päähän Volvon ahdetussa ruumisautossa. Silloin tosin vääntö tappoi sen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Karvis

Mutta kyllä noiden "perinteisten" tomaattien luotettavuuskin on laskenut kehityksen&älyn myötä, juuri erään kaverin marsusta pilkkoivat laatikon hiukan päälle 100tkm ajettuna. Eikä kuulostanut olevan huollolle mikään uusi asia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Kun kerran kokemusta löytyy tästä laatikosta ja muistakin näinkin paljon esittäisin vielä kysymykseni uudestaan:

- Kuuluuko kellään tyhjäkäynnillä ulinaa? Huomaa selvästi kun radio yms. hiljaisina ja auto paikallaan ja painaa hiukan kaasua.
- Onko kaikilla vaihteet hiljaisia vai laulaako joku? Jos niin kuinka voimakkaasti?
-Kohahdus vaihtaessa kovassa kiihdytyksessä?
-Kuinka nopeasti vaihto tapahtuu, ehtivätkö kierrokset nousemaan ennenkuin seuraava vaihde kytkeytyy?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Kupla73 - 02.04.10 - klo:19:36
No kyllä mua ainakin rupeaisi jurppimaan aika nopeasti jos ostaisin vaikkapa 40kâ,¬:n uuden auton ja sitten saisin juosta sen kanssa jatkuvasti pajalla. Ihan sama vaik miten palveltaisiin ja vaikka laskun maksaisi joku muu. Vaivaa siitä on kuitenkin aina, aikaa palaa eikä kukaan maksa korvausta esim. auton ongelmien vuoksi menetetystä työajasta.

Tottakait tyytyväisyys riippuu myös siitä, millaisia ne mahdolliset viat ovat. Ei mua niin haittaisi jos sähköikkuna lakkaisi toimimasta, sen voi korjauttaa seuraavassa huollossa jolloin sinne pajalle muutenkin pitäisi mennä. Mutta jos auton voimansiirto kiukuttelee niin kyse on jo vähän isommasta asiasta.

Hyvä että näitä kommentteja on tullut noista ongelmista, niitä tuntuu riittävän. Menee vielä mietintään tuo vaihteistoasia, manuaali lienee sittenkin turvallisempi ostos jos haluaa säilyttää hermonsa. Jos nyt ylimalkaan seuraava auto on VAG.

Eikä kun nimenomaan niin päin, että jos haluaa säilyttää hermonsa, niin turvallinen, suorastaan pakollinen, ostos on mahdollisista vioista huolimatta automaatti ! Manuaalilla menee hermot jo ennenkuin kerkeäisi autoliikkeestä kotipihaan !!

Sinänsä automaatin tyypillä ei itselleni ole suurta väliä. Kaikenlaisilla olen ajanut, ja kyllä ne kaikki aivan ylivertaisesti manuaalin hakkaa. Jopa se surkea tojossa ja opelissa kokeiltu robotti...juuri ja juuri.  ;)

ram1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 03.04.10 - klo:13:23
Kun kerran kokemusta löytyy tästä laatikosta ja muistakin näinkin paljon esittäisin vielä kysymykseni uudestaan:

- Kuuluuko kellään tyhjäkäynnillä ulinaa? Huomaa selvästi kun radio yms. hiljaisina ja auto paikallaan ja painaa hiukan kaasua.
- Onko kaikilla vaihteet hiljaisia vai laulaako joku? Jos niin kuinka voimakkaasti?
-Kohahdus vaihtaessa kovassa kiihdytyksessä?
-Kuinka nopeasti vaihto tapahtuu, ehtivätkö kierrokset nousemaan ennenkuin seuraava vaihde kytkeytyy?

Täytyy ottaa printillä tuo sun kysymyslistasi ja mentävä kokeilemaan.Mullahan kuuluu pientä ulinaa etenkin pienissä vauhdeissa isommalle vaihdon aikana.UVW:llä sanoivat tuota Turbon vinkunaksi mutta minun mielestä aivan erilainen ääni.Ja mä huomannut joskus tuon kierrosten nousun ennen vaihtoa etenkin 6-7v välillä. Tämän laatikon kanssa tulee helposti vainoharhaiseksi kun lukee näitä palstoja.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wekotin

Tänään oli taas sellaista ihme empimistä tolla vaihteistolla D-asennolla. Antoi kierrosten nousta ihan kuin olisi S-asento päällä ja toinen oire oli nyt sitten D:llä vaikka antoi kaasua niin kierrokset nousi, mutta auto ei liikkunut mihinkään. Täytyy kai kohta myöntää, että omakin yksilö on susi. Niin omalla ajettu 28500km

jarkkoo

Kun tuo DSG on itelleni varsin uusi tuttavuus (nyt reilu 500km mittarissa Ocussa), niin onko normaalia, että pienissä nopeuksissa, siis ihan kävelyvauhdeissa, vaihtamisen kuulee naksahduksena sisälle kabiiniin? Samoin 2 vaihteella moottorijarrutus kuuluu ikään kuin ulinana.

Loota kyllä toimii ok, ei siinä mitään :)

Kyseessä siis Ocu 1.2TSI DSG.
VW Amarok V6 2017

JeanC

Lainaus käyttäjältä: jarkkoo - 27.05.10 - klo:15:28
Kun tuo DSG on itelleni varsin uusi tuttavuus (nyt reilu 500km mittarissa Ocussa), niin onko normaalia, että pienissä nopeuksissa, siis ihan kävelyvauhdeissa, vaihtamisen kuulee naksahduksena sisälle kabiiniin? Samoin 2 vaihteella moottorijarrutus kuuluu ikään kuin ulinana.

Loota kyllä toimii ok, ei siinä mitään :)

Kyseessä siis Ocu 1.2TSI DSG.
Superbissa (dsg7) ei kuulu mitään naksahdusta kun vaihtaa, eikä moottorijarrutuksessakaan mitään ulinaa kuulu.

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 27.05.10 - klo:16:45
Superbissa (dsg7) ei kuulu mitään naksahdusta kun vaihtaa, eikä moottorijarrutuksessakaan mitään ulinaa kuulu.

Oolrait, toivottavasti Ocussa on vain huonompi äänieristys :) Meinaan pikkasen kieltämättä harmittaisi jos reilut 500km ajetusta autosta olis jo DSG kypsymässä hyvää vauhtia..
VW Amarok V6 2017

JeanC

Lainaus käyttäjältä: jarkkoo - 27.05.10 - klo:17:22
500km ajetusta autosta olis jo DSG kypsymässä hyvää vauhtia..
Eeei kai se vielä, Faijan Superbissa 70tkm kohalla tuli ekat ongelmat  ;D

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 27.05.10 - klo:18:42
Eeei kai se vielä, Faijan Superbissa 70tkm kohalla tuli ekat ongelmat  ;D

:D Pitää kysäistä myyjäliikkeestä tuota, että mitä mieltä ovat. Tosin, samanlaisia naksahduksia kyllä kuulee manuaalivaihteisestakin kun vaihteen laittaa päälle, tai siis olen kuullut. Ehkä sitä vain on jotenkin ylitarkkaavainen uuden auton, ja ennenkaikkea tuon DSG:n kanssa.
VW Amarok V6 2017

JeanC

Lainaus käyttäjältä: jarkkoo - 27.05.10 - klo:18:47
:D Pitää kysäistä myyjäliikkeestä tuota, että mitä mieltä ovat.
¨
Sun ei pitäisi lukea näitä DSG juttuja täältä  :D, kuten Ram1 kirjoitti että Tulee vainoharhaiseksi kun lukee tätä palstaa  ;D

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 27.05.10 - klo:18:57
¨
Sun ei pitäisi lukea näitä DSG juttuja täältä  :D, kuten Ram1 kirjoitti että Tulee vainoharhaiseksi kun lukee tätä palstaa  ;D

No juu totta tuokin :) Tuo naksahdus-ääni vain häiritsee kun ei mielestäni kuulunut aiemmin, voi tosin olla, että on ollut radio kovemmalla aikaisemmin.. Eiku hetko, vaihdoin kyllä edellisessä Ocussa olleet Pegasukset Hankookkeineen alle meluavien Dunloppien tilalle, voisikohan tuossa olla sitten se syy, että nyt kuuluu..?
VW Amarok V6 2017

ram1

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 27.05.10 - klo:18:57
¨
Itse asiassa minä olen jo lopettanut nuo vainoharhaisuudet.En tiedä paraneeko laatikko kokoajan vai opinko itse sillä ajamaan, mutta kokoajan paremmalta tuntuu ja vaihdot sen kun pehmenee.Tuo pieni ulina pienillä vaihteilla, mistä nyt tuleekan on ja pysyy, mutta ei enää haittaa.Ei ainakaan vielä ikävä manuaalivaihteiseen, kun kulutuksetkin pyörii tosi alhaisella tasolla mikä yleensä muissa bensa-automaateissa pienoinen ongelma.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skula

Omaa 7-lovista vaivaa edelleen satunnainen nykiminen, onneksi tämä on melko harvinaista kuitenkin, mutta ääliöhitaat reagoinnit kaasunpainallukseen vaivaat liian usein.. Manuaalilla olisin usein jo ylittänyt risteävän tien kun DSG alkaa vasta päästä liikkeelle.

Ja jos alan ennakoimaan kaasunpainalluksella, olen pari kertaa joutunut hyppäämään jarrulle, kun en taho toisen eteen/kylkeenkään ajaa.

Ja tämä on kuulemma feature. Joten kertoo paljon siitä, minkälaisia featureita ei seuraavassa autossani tule olemaan.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Skula - 27.05.10 - klo:22:24
olen pari kertaa joutunut hyppäämään jarrulle, kun en taho toisen eteen/kylkeenkään ajaa.
Tossa on toinenkin vaihtoehto, isket tallan pohjaan  ;)

Maximus

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 27.05.10 - klo:16:45

Oiskohan meikäläisen korvissa vikaa -vai mistä on kyse... Ei kyllä minun 1.8 TSI Ocussakaan ole kuulunut mitään naksahduksia eikä ulinaa moottorijarrutuksissa. Tosin jospa nuo ilmiöt tulevat siinä asennossa "S". Joka on osoittautunut minulla aivan turhaksi: auto on 10kk vanha, enkä ole vielä edes testannut kuinka tuo "S" kuljettaa. Pitänee pikimmiten kokeilla!  8)
"Age quod agis - tee mitä teet"

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 27.05.10 - klo:23:40
Oiskohan meikäläisen korvissa vikaa -vai mistä on kyse... Ei kyllä minun 1.8 TSI Ocussakaan ole kuulunut mitään naksahduksia eikä ulinaa moottorijarrutuksissa. Tosin jospa nuo ilmiöt tulevat siinä asennossa "S". Joka on osoittautunut minulla aivan turhaksi: auto on 10kk vanha, enkä ole vielä edes testannut kuinka tuo "S" kuljettaa. Pitänee pikimmiten kokeilla!  8)

Ei kyllä nuo täällä tulee ihan D-asennossa, eihän sitä nyt sisäänajossa vois S:ää kokeilla.. :)
Siis tuo naksuminen kuulostaa itse asiassa aika samalta kuin manuaaliaskissa kun vaihde menee päälle, eli voihan se olla kait ihan normaaliakin?
VW Amarok V6 2017

tsiih

Golfissa ei ainakaan kuulu sisälle minkäänlaista naksuntaa, nopeissa vaihdoissa pieni kohahdus saattaa tulla. Ulina tuttua täälläkin, erityisesti viitosvaihteella kylmänä, enkä aio sitä takuuajan jälkeen enää kuunnella koska se tuskin siitä vaimenee (nyt 33 tkm). Autossani on toinen ulina myös moottorissa pienillä kierroksilla, nyt korjaamon pojatkin sen kuulivat ja odottelevat tietoa maahantuojalta. Tulee jostain jakopäästä, eikä ole ensimmäinen kuulemma.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

jarkkoo

Nyt kun tuota oman Ocun DSG:n naksahdusta on tarkemmin koittanut kuulostella, niin itse asiassa en usko, että ääni liittyy varsinaisesti vaihteen vaihtamiseen, vaan ennemminkin pieneen väljyyteen vetopyörästössä/vetarissa, eli ääni on samanlainen kun manuaalillakin tulee kytkinta nostaessa "väljien" naksahtaessa pois. Jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan :)

Toki olin jo yhteydessä asian tiimoilta myyjään, kunhan kerkiän niin käytän auton vaihteiston sopeutuksessa(?) ja katsotaan auttaako asiaan.

Edelleenkin itse toiminta on mitä pitääkin.
VW Amarok V6 2017

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarkkoo - 02.06.10 - klo:20:31
...että ääni liittyy varsinaisesti vaihteen vaihtamiseen, vaan ennemminkin pieneen väljyyteen vetopyörästössä/vetarissa, eli ääni on samanlainen kun manuaalillakin tulee kytkinta nostaessa "väljien" naksahtaessa pois.

Hips, olisikohan samaa kuin omassani 1.6 CR TDI manuaalilla.

Naksaus ääni tulee kun ajaa auton keula edellä parkkiin josta joutuu lähtemään peruuttamalla pois ja edelleen kun peruutus loppuu painaa jarrua kuuluu naksaus apumiehen puolelta.

Omassani mielestäni ääni tulee jarrusta tai niin sen olen päätellyt kun liittyy jarrun painamiseen, mutta toki väljyys voi olla jossian tukivarressa tai nivelessä.

Ã,,äntä ei kuulu kun em peruutuksen jälkeen lähtee sitten ajamaan taas eteenpäin. Samoin jos suoraan pääsee lähtemään , ainoastaan peruutus-jarrutus episodin jälkeen, mutta se tulee joka kerta.

Huollossa en ole asiata vielä keskustellut, mutta kun ensimmäinen LL huolto tulee parin-kolmen kuukauden aikana täyteen otan sen puheeksi, nyt takana 15 500km.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

jarkkoo

Lainaus käyttäjältä: Taky - 03.06.10 - klo:08:37
Hips, olisikohan samaa kuin omassani 1.6 CR TDI manuaalilla.

Naksaus ääni tulee kun ajaa auton keula edellä parkkiin josta joutuu lähtemään peruuttamalla pois ja edelleen kun peruutus loppuu painaa jarrua kuuluu naksaus apumiehen puolelta.

Omassani mielestäni ääni tulee jarrusta tai niin sen olen päätellyt kun liittyy jarrun painamiseen, mutta toki väljyys voi olla jossian tukivarressa tai nivelessä.

Ã,,äntä ei kuulu kun em peruutuksen jälkeen lähtee sitten ajamaan taas eteenpäin. Samoin jos suoraan pääsee lähtemään , ainoastaan peruutus-jarrutus episodin jälkeen, mutta se tulee joka kerta.

Huollossa en ole asiata vielä keskustellut, mutta kun ensimmäinen LL huolto tulee parin-kolmen kuukauden aikana täyteen otan sen puheeksi, nyt takana 15 500km.

Voi hyvinkin olla, tosin oma kyllä naksuu muutaman kerran kun esim. valoista lähtee, jalka pois jarrulta niin keulilta kuuluu naks-naks ja sit mennään. No, onneks uuden auton kanssa ei tartte ite miettiä -> huollon heiniä :)
VW Amarok V6 2017

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarkkoo - 03.06.10 - klo:14:05
No, onneks uuden auton kanssa ei tartte ite miettiä -> huollon heiniä :)

Toki, mutta hyvä kuulla jos joku saa asialle selityksen niin helpompi huollolle esitellä asiaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

skula

1 vaihteelta 2 vaihtelle vaihteiston hykerrellessä.. Kuuluu ihme jurina ja/tai tärinä ja/tai korina..

<Huokaisu>

Taas yksi syy ihmetellä jotain muuta vaihteistoa seuraavaan autoon..

Huomenna pitäis tilata eka LL huolto.. En tiedä uskaltaako antaa samaan syssyyn. Pitävät siellä viikkotolkulla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy