Passat Alltrack B8 uraherkkyys ja rengasmelu

Aloittaja Oplu, 31.07.18 - klo:20:57

« edellinen - seuraava »

Oplu

Kävin koeajamassa Alltrackin, ja yllättäen auto oli uraherkkä. Samoin rengasmelua oli enemmän kuin odotin. Auto oli varustettu Kalamatan vanteilla (ymmärtääkseni 8-tuumaiset) ja renkaat olivat 245/40R18. Merkkiä en tullut katsoneeksi.

Kun autolla ajoi uunituoreella asfaltilla, meno muuttui sivistyneeksi. Mutta valitettavasti oman kokemuksen mukaan Suomen tiestö on kulunutta ja uraista, sileää asfalttia on tarjolla kovin vähän.

Rengasmelua varmaankin saa alaspäin vaihtamalla kapeampiin renkaisiin, mutta osaako joku sanoa häviääkö uraherkkyys samalla, vai johtuuko uraherkkyys jostain muusta?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Oplu - 31.07.18 - klo:20:57
Rengasmelua varmaankin saa alaspäin vaihtamalla kapeampiin renkaisiin, mutta osaako joku sanoa häviääkö uraherkkyys samalla, vai johtuuko uraherkkyys jostain muusta?

Ainakaan peruspassatti ei ole yhtään uraherkkä 215 leveillä renkailla.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Jultsu

Yleensä uudet, tehtaalta ulos rullatut autot eivät ole suunnattu millään tavoin, ja jos maahantuoja tuota ei ole myöskään tehnyt niin syy voi yksinkertaisesti olla siinä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Oplu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.08.18 - klo:19:16
Yleensä uudet, tehtaalta ulos rullatut autot eivät ole suunnattu millään tavoin, ja jos maahantuoja tuota ei ole myöskään tehnyt niin syy voi yksinkertaisesti olla siinä.

Auto on kolmisen vuotta vanha, joten maahantuojaa ei voine syyttää. Mutta siis suuntaus ja/tai renkaan vaihto auttavat, kiitos.

vwmies

Renkaan reunan profiili vaikuttaa myös uraherkkyyteen. Menikö se niinpäin, että "teräväreunainen" on uraherkempi kuin pyöreäreunainen ?  :o
Joka tapauksessa sen enempää 3BG, 3C, B7 tai koeajamani B8 eivät ole tienneet urista juurikaan mitään. No, kuski on sentään huomannut urissa kovemman rengasmelun tai paremminkin jyrinän.  :(
Yritetään pärjätä.

r_p

Alltrack 225/55R17 (vakio?)kumeilla uraherkkyyttä ei tippaakaan. Rengasmelua saisi olla vähemmän niinkuin kaikissa autoissa.

törkeeh

215 leveet 4 motionissa ja ei urat tunnu mutta rumahan se noin on

concorde

Meillä on pari noita B8-pasuunoita ja molempiin on vaihdettu 235/45R18 - rengastus -> 225/50R18

Sekä rengasmelu että ajettavuus parani Suomen uraisilla teillä. Suosittelen.   Mielestäni 245 on liian leveä uraisille teille ja varsinkin monet kiinankumit ovat kuulemma melko teräviä ajettavia, joka tässä tapauksessa vaan pahentaa tilannetta, mutta kukin tyylillään.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

teräksenharmaa

Vakiokoon 215/55 R17 renkailla GTE menee esimerkillisen vakaasti uraisilla teillä ja rengasmelukin on tuollaiseksi peruskulkineksi niin hyvin hallinnassa, etten voi kuin suositella tuota rengaskokoa kyseiseen autoon.

jonez

Tämä on ehkä vähän off topic, mutta minusta B8 Variant Comfortline -17 vakiorenkailla 215/60/16 on jonkin verran uraherkkä, ainakin kun vertaan vastaavan 3BG:n 195/65/15 renkaisiin. Ajoin 3BG:llä 11 vuotta ja se kulki kuin juna.

Olen nyt ajanut B8:lla reilun vuoden ja alusta asti se on kiemurrellut urissa. Osittain tuo johtunee ohjauksen suuremmasta tehostuksesta eli se on liian kevyt. Totuin 3BG:ssa siihen, että ohjaukseen riittää sormien lepuuttaminen ratin päällä. B8:ssa taas alkoi "kahvikuppi" (varoitus väsymyksestä tms) ilmaantua ruutuun melkein joka kerta pitemmällä matkalla, joten jouduin poistamaan sen käytöstä. Ilmeisesti otteeni ratista on liian löysä ja kun en juurikaan korjaa suuntaa urissa, tietokone tulkitsee sen väsymykseksi.

Harmi vaan kun tuohon ei saa asentaa kapeampia renkaita, koska tuo sinänsä pienehkö uraherkkyys häiritsee vielä näin 30000 km jälkeen.

Ja se rengasmelu on ajoittain häiritsevää. Sen huomaa erityisen selvästi eräällä kadunpätkällä, jossa on parin sadan metrin matkalla urapaikkaukset hyvin sileää asfalttia. Kun ajoin siitä ensimmäisen kerran, suorastaan järkytyin sitä eroa, kun auto muuttui äänettömäksi ko. pätkällä 50km/h nopeudessa. Alkukesän karkeilla uraisilla pääteillä äänen ero urissa ja urien sivussa oli huomattava.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: jonez - 17.11.18 - klo:19:12
Harmi vaan kun tuohon ei saa asentaa kapeampia renkaita,

Ja miksi ei saisi? +-30mm saa muuttaa rekisteriotteen leveyksistä ihan vapaasti, ja muutoskatsastamalla onnistuu vaikka 125mm sirkkelinterät.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VW_Johan

Lainaus käyttäjältä: jonez - 17.11.18 - klo:19:12
Tämä on ehkä vähän off topic, mutta minusta B8 Variant Comfortline -17 vakiorenkailla 215/60/16 on jonkin verran uraherkkä, ainakin kun vertaan vastaavan 3BG:n 195/65/15 renkaisiin. Ajoin 3BG:llä 11 vuotta ja se kulki kuin juna.

Olethan tarkistanut pyöränkulmat ja pyytänyt siitä mittausraportin?

mfroberg

Jultsulta asiaa tekstissä. Itse juuri asensin tyttären pököttiin sentin kapeammat renkaat kuin otteessa oli. Netistä tuli tarkastettua laillisuus ennen tätä ja oli kuten Jultsu totesi. Tosin käsittääkseni kantavuus on oltava riittävä otteen arvoihin eli siinä voi tulla raja vastaan jos ei tarkasta mitä renkaassa lukee?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Jultsu

Kyllä vain, kantavuutta pitää renkaista löytyä vähintään puolet asennettavan akselin kokonaismassasta. Käytännössä myöskään 16" renkaissa ei löydy juurikaan 205mm kapeampia kokoja, ja jarrujen koko ilmeisesti estää 15" vanteiden käytön? Tosin, 195/65r16 renkaissa on jonkin verran tarjontaa, ja halkaisijakin näkyisi osuvan melkein yhteen alkuperäisten kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jonez

Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 17.11.18 - klo:20:45
Olethan tarkistanut pyöränkulmat ja pyytänyt siitä mittausraportin?
Eipä ole tullut tuollaista tehtyä, olisi varmaan pitänyt lokakuussa ensimmäisen huollon (30tkm) yhteydessä mainita asiasta. Renkaat ovat kuitenkin kuluneet tasaisesti, mitä nyt toinen pari keskeltä hieman enemmän kuin reunoilta, kun on tullut pidettyä turhan korkeita paineita takapyörissä. Olen vaan liian laiska "säätämään" minkään asian kanssa, jos vaan ilmankin pärjää. Auto on sitä varten, että se tankataan tarvittaessa ja sitten ajetaan.

Olen ajanut erilaisilla Volkkareilla vuodesta 1987 ja tämä on ensimmäinen, jota pitää ohjata vähän aktiivisemmin, kuin edeltäjiä (Polo -83, Golf -85, Jetta -91, Passat -96, Passat -05). Voi siis tosiaan olla, että noilla kulmilla on väliä.

VW_Johan

ok. B8 kulkee kyllä kuin juna, suosittelen nelipyöräsuuntausta johon pyydät mittausraportin (ennen ja jälkeen). 15tkm saakka saa nelipyöräsuuntauksen ilmaiseksi volkkarilta kunhan pyytää. Mulla on ollut muutamassa uudessa volkkarissa pyöränkulmat väärin säädettynä heti uutena.

Superpeli

Eilen kävin kokeilemassa alltrackia 190 heppaisella koneella ja DSG6 laatikolla. Aikaisemmin on tullut testattua samanikäistä biturboa DSG7 versiona. Pisteet menee kyllä biturbolle kaikessa muussa paitsi ulkonäössä. Alltrack tuntui olevan äänekkäämpi (renkaistaikin toki voi olla kiinni) ja ei niin ajattevan oloinen kuin normikorinen. Lisäksi DSG6 tuntui menevän aika suurilla kierroksilla motarinopeuksissa eli ei hyvä. Jotkut eivät ole huomanneet eroa 190 vs. 240 hp mutta itse en kuulu tähän ryhmään. Eroa on!
Superb 2.0 tdi combi -14 ambition business

ophaa

Nostellaampa vanhaa triidiä. Olen huomannut entiseen Octavia Scoutiin verrattuna, että Alltrack lähtee vetämään melko voimakkaasti oikealle, mikäli ratista päästää irti. Alla 225/55/17 Goodyear Efficient Gripit tarvikevanteilla. Ohjauskulmat on säädetty pari viikkoa sitten, mutta ei vaikutusta.

Periaatteessa auto kulkee kyllä vakaasti ja kummemmin kaitsematta, mutta ratista ei pysty päästämään samalla tavalla irti suorallakaan tiellä vs. Scout, jossa alla oli samat Goodyearit koossa 225/50/17. Eli ratissa täytyy olla jämäkkä ote koko ajan.

Liekkö B8:n ominaisuus vai jotain häikkää?

dwntime

Onko autossa kaistavahti? Kamera tuulilasissa, jos on kalibroitiinko se samalla?

Säädätitkö merkkiliikkeessä vai jossain muualla? Mulla tehtiin 2016 Tiguaniin säätö Vianorilla pari viikkoa sitten ja eilen merkkiliike sääti vielä uudelleen kaistavahdin ja ACC kalibroinnin yhteydessä. Nyt menee suoraan. Vianorin jälkeen veti minullakin oikealle kun ratista päästi irti.

Tuo kamera ja ACC PITÃ,,Ã,, kalibroida uudelleen jos auton kulkukulma muuttuu.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 01.08.19 - klo:21:38
Nostellaampa vanhaa triidiä. Olen huomannut entiseen Octavia Scoutiin verrattuna, että Alltrack lähtee vetämään melko voimakkaasti oikealle, mikäli ratista päästää irti. Alla 225/55/17 Goodyear Efficient Gripit tarvikevanteilla. Ohjauskulmat on säädetty pari viikkoa sitten, mutta ei vaikutusta.

Periaatteessa auto kulkee kyllä vakaasti ja kummemmin kaitsematta, mutta ratista ei pysty päästämään samalla tavalla irti suorallakaan tiellä vs. Scout, jossa alla oli samat Goodyearit koossa 225/50/17. Eli ratissa täytyy olla jämäkkä ote koko ajan.

Liekkö B8:n ominaisuus vai jotain häikkää?

Ei ole normaalia. Auton pitää kulkea suoraan, vaikka kädet ottaa pois ratilta. Pitää tehdä nelipyöräsuuntaus. Jos jo tehty, eikä korjannut ongelmaa, niin ei ole kyllä tehty ammattitaitoisesti (tai sitten pyörissä vikaa, mikä sekin olisi pitänyt huomata huollossa).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Banned

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.09.18 - klo:10:41
Vakiokoon 215/55 R17 renkailla GTE menee esimerkillisen vakaasti uraisilla teillä ja rengasmelukin on tuollaiseksi peruskulkineksi niin hyvin hallinnassa, etten voi kuin suositella tuota rengaskokoa kyseiseen autoon.

Omalla olen ajanut 235/45 R18 ja tällä hetkellä 235/40 R19 eikä ole vedellyt kummillakaan. Yllättävän vakaasti kyllä etenee uusi Passatti.
Passat GTE

ophaa

Kameraa ei ole eikä kaistavahtia, ACC toki on. Vianorilla tehtiin tuo säätö, joten taidanpa ottaa suosiolla merkkiliikkeeseen yhteyttä ja käyttää autoa siellä. Renkaatkin voivat kyllä kaivata tasapainotusta, mutta tuon taas ei pitäisi vaikuttaa tuohon oikealle vetelyyn. Renkaista ei tullut muutenkaan mitään mainintaa, eivätkä ne mielestäni ole kuluneet sisäsyrjältään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy