Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY

Aloittaja Tommi87, 14.05.18 - klo:08:17

« edellinen - seuraava »

Tommi87

Onko jollain tietoa kun matka-ajossa alkaa palamaan EPC valo ja vikakoodiksi OBD-lukija antaa P0322? Valo alkaa palamaan jos kone on lämmin. Kun auton sammuttaa ja lähtee kylmiltään liikkeelle niin saattaa päästä 50km ennen kuin alkaa herjaamaan taas EPC valoa. Kone käy muuten ihan normaalisti ennen epc:n "vikasietotilaa".

M_M

Kampiakselin kierrosnopeusanturiin (G28) tuo viittaa, kun otetaan rohkea oletus että OBD-lukija ilmoittaa vikakoodin oikein. VCDS kertoisi asiasta luotettavammin.

Jos vika on siinä suunnassa, niin voi olla anturin vaihto tai voi olla johtosarjassa ongelmia, Touranissa jotain tyyppivian tapaista sen suhteen, tuolta lisää: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9196.0

Johtosarjaviassa tosin herkkyyttä olisi enemmänkin kosteudelle, lämpötila viittaa minusta itse anturin ongelmiin. Anturin vaihto voipi auttaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tommi87

Kiitos! Katsotaan mikä merkkikorjaamon arvio vialle on.

Tommi87

Noniin tuttavalta löytyi VCDS. Sillä tuli sama koodi "P0322 - Engine Speed Sensor (G28)". Missä tämä anturi mahtaa sijaita? Onko se jompi kumpi moottorin päällä olevista antureista? Ja pääsekö sitä käsikopelolla vaihtamaan.?

M_M

Virallisen korjausohjeen mukaan anturin vaihtamista edeltää kompressoriahtimen irroitus. En tiedä mikä on totuus, onko se mahdollista saada vaihdettua ilman sitä, mutta noin se tehtaan ohjeen mukaan BMY-koneeseen suoritetaan. Ahtimen irroitus ei valitettavasti ihan vartin homma ole.

Itse tsekkaisin kuitenkin ensin ne toisessa viestiketjussa mainitut johdotukset moottorin ohjainyksikölle ja liittimen, koska se vaikuttaa helpommalta vaihtoehdolta. Jos sieltä ei löydy vikaa niin sitten anturin kimppuun.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tommi87

Voisiko tuo vika liittyä jakoketjuun. Kun jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella, niin eikö öljynpaine ole suurempi kylmällä öljyllä. Kuumana öljy on notkeampaa ja paine laskee, jonka seurauksena ketju löystyy ja anturi alkaa herjaamaan. menikö aivan pieleen?

Tosiaan EPC syttyy vain silloin kun moottori on lämmin ja syttyy samantein uudestaan vaikka nollaa koodit ja käynnistää auton uudestaa.

M_M

Epäilen ettei liity, löysän jakoketjun pitäisi antaa erilaisia koodeja, epäuskottavaa signaalia jne. Tuo P0322 pitäisi olla yksiselitteisesti "No signal" eli tieto puuttuu kokonaan.

Kampuran asentoanturit hajoavat aika usein niin, että lämpöisenä oireilevat. Kylmäsprayn kanssa on moni vikaa kuutioinut esille, kun vika iskee niin viilennetään anturia ja katsotaan häviääkö ongelma tilapäisesti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tommi87

Ok. Ketju on kyllä 30 000 km sitten vaihdettu. Autolla on muuten ajettu 340tkm. Täytyy viikonloppuna käydä tuo johtosarja läpi ja tutkia osaisiko anturia vaihtaa. Tuo kylmäspray on hyvä vinkki anturien testaamiseen.

Tommi87

Kyllä sen anturin sai vaihdettua ilman turbon pois ottamista. Mutta oli kyllä ahtaat paikat. Ens kerralla turbo irti. Mutta nyt kun anturin sai vaihdettua ja koneen käyntiin niin samalla silmänräpäyksellä turbo meni hajalle. Onko tuolla anturilla ja turbon pois ottamattomuudella joku syy-seuraussuhde?

M_M

Melko epämääräinen selostus, jos saa sanoa.

Ensinnäkään missään vaiheessa ei kehotettu irrottamaan turboa, vaan kompressoriahdinta. Ok, sitä ei ilmeisesti ollut pakko irrottaa ja hyvä niin.

Miten meni "turbo hajalle"? Hajosiko turboahdin pieniksi sirpaleiksi tielle? Syttyikö joku merkkivalo/vikakoodi? Joku muu, mikä? Ja oliko se turboahdin joka hajosi, vai kompressoriahdin?

Pikkasen lisää tietoa kaipaisi...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tommi87

 Vaihdatin tuon anturin pajalla ja siellä hajosi siis se turboahdin. Mielenkiintoista asiassa oli se, että turbo hajosi joutokäynnillä hallissa siinä välissä kun autoa kasattiin. Jos oikein ymmärsin niin öljyä pääsee jostakin läpi johonkin (pakosarjaan?) ja pakoputkesta tulee sinistä savua :) Öljyä siis melkeinpä suihkuaa turbosta. Iisellä vähän hataralla pohjalla tämä turbon toiminta. No joka tapauksessa turbo täytyy ottaa irti ja katsoa mikä siinä on. Jännä, jos turbo meni hajalle vaikka sillä on ajettu vasta 120 000tkm. Onkohan tuo kova homma vaihtaa kotona parkkipaikalla? Ja olisiko helpompi ylhäältä vai alhaalta käsin? Nyt olisi aika harrastaa tätäkin kun muut autot ovat kunnossa.

Tommi87

Turbo vaihdettu ja anturi vaihdatettu. Nyt on toiminut moitteitta viikon verran. Tosiaan tuo turbon ja anturin samanaikaisuus ei liity toisiinsa. Pakotputkeen oli päässyt jonkin verran öljyä mutta paloi 5min ajossa pois. Onneksi turbon tiiviste hajosi auton paikallaan ollessa ettei öljyä päässyt lorahtamaan sen enempää katille.
Turbo olikin vahdettu 50tkm sitten ja putket ja systeemit olivat puhtaita. Joten en alkanut hivistelemään sen enempää vaan laitoin uuden möhkäleen paikalleen. On muuten helppo vaihtaa tuohon 1.4 tsi:hin. Tilaa on todella paljon ja ahdin ihan hollilla.
Vaihdoin samalla moottoriöljyt ja näin viikon ajon jälkeen öljy on aivan mustaa. Onko se normaalia tsi moottoreissa? Puntolla vaikka olen nyt ajanut pari kuukautta putkeen niin öljy on vieläkin melkein kuin suoraan purkista.

Tommi87

Vai onko öljytila ollut vain niin likainen?

Tommi87

Mielenkiiintoista. Otin yhteyttä merkkiliikkeeseen ja sanoivat että 50 000km ajettuun turbossa olisi virhevastuu asennustyöllä, jolloin he tulisivat vastaan uuden turbon asennuksessa (1500e), jos se heillä asennetaan. Vaikka he tulisivat 50% vastaan niin siltikin itse asennettuna finturbon osa olisi halvempi (595e).

flacko

Minulla täysin sama ongelma, koneen lämmettyä p0322 ja epc valo, vein korjaamolle ja sanoivat vaihtaneensa anturin, ajoin kotiin ja vikavalo syttyi heti lämmettyä. Noh seuraavana päivänä koko päivän yritin saada korjaamoon yhteyttä viesteilä ja puheluilla, viimein vastasi ja kovin hätääntyneinä sanoivat, että unohti sanoa vauhtipyörän olleen likainen ja lupasi putsata tämän ensiviikolla. Tuo herätti jo epäilykset, että onko anturiin edes koskettu kun vikakoodia ei kylmänä tule, rahat kyllä ottivat. Eihän se triggeripyörän likaisuus tuohon vaikuta? Ja voiko edes olla niin likainen ja eikö kylmälläkin koneella sitten olisi antamatta signaalia. Eilen vein auton korjaamolle työajan ulkopuolella ja tänään kyselin onko ongelman kanssa edistytty niin sanoivat että johdoissa varmaan vikaa palaillaan huomenna. Voiko olla kyse johdoista kun vasta koneen lämmettyä antaa vikakoodia? Jotenkin sain sellaisen mielikuvan, että unohtaneet koko homman kun toin auton illalla ja jätin avaimet postiluukkuun vaikka torstaista oli sovittu puhelimessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy