Uudet TSI(hihna)koneet ja öljynkulutus

Aloittaja sambolo, 09.04.18 - klo:10:58

« edellinen - seuraava »

puistokemisti

Muistaakseni yksi väli päästetty 35tkm (joku aiempana kyseli).. Meikäläisen laskutikku näyttää, että JOS ajais 30tkm samoilla öljyillä niin joutuisi lisäämään öljyä 28-30 LITRAA kulutuksen mukaan huoltojen välissä.. Periaatteessa suodattimen vaihto riittäisi, koska koneessa aina lähes uudet öljyt.  :)

Autossa ei ilmene tehonpuutetta tai savutusta ja kone on rutikuiva. Eikä huohotakkaan niin paljoa, että puhaltaisi väkisin renkaiden ohi (tällöin vuotaisi paineessa varmasti myös ulos koneesta).

Öljy siis palaa koneessa jälkiä jättämättä, syytä ei tiedä. Kansiviasta olen kuullut puhuttavan ensimmäisissä 7 koppaisissa, mutta kuten sanottu maahantuoja/tehdas pesee kätensä vedoten pitkäksi menneeseen huoltoon.

Koneen avaaminen omaan piikkiin ei huvita..
VCDS Ross-Tech

MMV

Arvaus: turbon paluukierto tukossa.

Vaimolla ollut 2 kpl 7-koppaisia 1.2TSI Golfia ja molemmissa on joutunut lisäämään litran 15 tkm kohdalla, jonka jälkeen ei ole tarvinnut lisäillä.

tapanixxx

Kannattaisiko katsoa toista autoa tilalle. Näin selviää tilanteesta kaikista helpoimmin.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: puistokemisti - 14.10.18 - klo:16:03
Muistaakseni yksi väli päästetty 35tkm (joku aiempana kyseli).. Meikäläisen laskutikku näyttää, että JOS ajais 30tkm samoilla öljyillä niin joutuisi lisäämään öljyä 28-30 LITRAA kulutuksen mukaan huoltojen välissä.. Periaatteessa suodattimen vaihto riittäisi, koska koneessa aina lähes uudet öljyt.  :)

Autossa ei ilmene tehonpuutetta tai savutusta ja kone on rutikuiva. Eikä huohotakkaan niin paljoa, että puhaltaisi väkisin renkaiden ohi (tällöin vuotaisi paineessa varmasti myös ulos koneesta).

Öljy siis palaa koneessa jälkiä jättämättä, syytä ei tiedä. Kansiviasta olen kuullut puhuttavan ensimmäisissä 7 koppaisissa, mutta kuten sanottu maahantuoja/tehdas pesee kätensä vedoten pitkäksi menneeseen huoltoon.

Koneen avaaminen omaan piikkiin ei huvita..

Kuulostaa aika samalta kun omassa 1.4tsi. Luitko mun aloitusviestin?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

puistokemisti

Juu, kyllä luin. Toi nokanajoitus-häspäkkä jos vuotais nii vaikuttaisi varmaan jollain lailla kulkuun/käyntiin. Tai sitten ei.

Turbon kautta se tosiaan vois hävitä, mutta luulis savuttavan jos näin olisi. Erikoista.

Pitäskö kattilassa sulattaa jotaki 20w-50:stä ja kaataa sitä koneeseen?  :o

Taitaa moni muu merkki pestä kätensä yhtälailla näin "vanhan" auton kohdalla.

Miksei uuttakin autoa (siis minulle uutta eli käytettyä) vois suunnitella. Ainoo haittapuoli tässä autossa on toi öljynsyönti..
VCDS Ross-Tech

sakal83

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 09.04.18 - klo:10:58
Eikö muilla kuluta? Maailmalla näyttää olevan kovinkin yleistä.
Avaatko hieman kuinka yleistä tämä maailmalla on?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tonis_t

2013 1,4tsi 103kw octavia 3 - CHPA moottorilla ~160000 km
Kiinteä huoltoväli. Ei ole tarvetta lisätä öliyä.

isosubbari

Itse jo toisessa ketjussa tästä kirjotinkin, mutta itsellä juurikin hihnalla oleva 1.2TSI n.150tkm (vm.2014) ajettu joka alkoi tässä kesän korvilla syömään öljyä.
Öljynkulutus n.0,7l/1000km. Auto on viettänyt jo pajalla aikaa ja paljon on tarkistettu ja osiakin vaihdettu mutta vielä ei ole syytä löytynyt :-X

puistokemisti

Sama tarina sitte ku meikäläisellä (kans 2014 malli).

Oikeasti koko homman kuuluisi mennä näin ->

Postilaatikkoon/s-postiin tulee kirje, jossa lukee: "Hyvä asiakkaamme, olemme havainneet 1.2TSI moottorin kohdalla normaalista poikkeavaa öljynkulutusta, joka johtuu suunnitteluvirheestä. Korjaustoimenpide kuuluu täysin takuun piiriin ja on teille maksuton.
Ottakaa yhteyttä merkkikorjaamoon varataksenne ajan korjausta varten.

Terveisin
Josef Mengele  :)
Volkswagen AG"
VCDS Ross-Tech

tapanixxx

Näinhän se pitäisi mennä mutta kun tehdas on tunnetusti kitsas niin kustannukset laitetaan asiakkaan piikkiin. Tosin yhtä kitsaita taitaa olla muutkin valmistajat.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.10.18 - klo:10:49
Näinhän se pitäisi mennä mutta kun tehdas on tunnetusti kitsas niin kustannukset laitetaan asiakkaan piikkiin. Tosin yhtä kitsaita taitaa olla muutkin valmistajat.
Ei pidä yleistää liikaa, toimintakulttuureissa näyttää olevan edelleenkin aika isoja eroja riippuen siitä että onko valmistajan juuret Euroopassa, Yhdysvalloissa, Japanissa tai Koreassa. Tässä tapauksessa ja ehkä monessa muussakin vastaavassa tapauksessa kitsaus johtuu vain siitä, että suunnitteluvirheen myöntäminen koituisi liian kalliiksi valmistajalle. Ollaan siis havahduttu ongelman todelliseen laajuuteen liian myöhään ja yritetään vedota yksittäistapauksiin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.10.18 - klo:21:16
Avaatko hieman kuinka yleistä tämä maailmalla on?

No googlettamalla löytyy paljon keskustelua aiheesta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 15.10.18 - klo:11:46
No googlettamalla löytyy paljon keskustelua aiheesta.
Sillä siis kysyin, kun itseltä ei oikein ilman translatoria luonnaa kuin tuo enklanti ja kun tosta nyt hakee öljynkulutusta vag, - tsi jne.
Niin ihan ekana sivu täyttyy 1.8 moottoreiden ongelmasta sekä vanhemmista moteista.
Jokusia VW konsernin patoja toki löytyy, mutta en nyt itse heittäisi tätä kovin yleiseksi ongelmaksi, vai enkö osaa etsiä?
Lisäksi lähes kaikki on tämän tyyppisistä keskustelusivuilta...

Ei tarkoitus mitenkään vähätellä ongelmaa. Kiinnostaa ihan syystä, kun itsekin kyseisellä motilla ajelen, mutta tällä googlettamisella en olisi vielä kovinkaan huolissani.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sambolo

Joo en itsekkään olis huolissaan jos oma ei kuluttais.. mutku kuluttaa ja suomessa aiemmin tuntu että olen ainoa jolla näin tekee. Googleta vaikka mk7 golf oil consumption niin tulee näistä uusista hihnakoneista juttua. Ja kyllä, keskustelupalstoilta niinkuin täälläkin, odotitko uutisia tai valmistajan mainoksia asiasta? En myöskään väitä että ongelma olisi iso ja laaja mutta ongelmaa silti on kuten täällä vagarenassakin voi huomata.

Tässä jotain pikaisia poimintoja. Myös moottorikoodilla voi kokeila googlata, niin taisin alunperin tehdä.
https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2970

https://www.vwclub.co.za/forum/viewtopic.php?t=207370

Jostain syytä etelä-afrikassa ollut iso ongelma:
https://www.hellopeter.com/volkswagen/reviews/defective-golf-7-excessive-oil-consumption-2068859

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

Onhan se toki harmi homma ja toivottavasti saat selvitettyä ongelman.

En siltikään allekirjoita vielä tässä vaiheessa ongelman olevan mallia: ”Maailmalla näyttää olevan kovinkin yleistä”
Noita kun on myyty ihan jokunen kipale ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kt

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.10.18 - klo:12:52


Tässä jotain pikaisia poimintoja. Myös moottorikoodilla voi kokeila googlata, niin taisin alunperin tehdä.
https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2970

https://www.vwclub.co.za/forum/viewtopic.php?t=207370

Jostain syytä etelä-afrikassa ollut iso ongelma:
https://www.hellopeter.com/volkswagen/reviews/defective-golf-7-excessive-oil-consumption-2068859

Eka linkki ainakin on 5 vuotta vanhaa juttua 1,4 TSI koneesta, joten ei ole "näitä uusia"  1,2-litasia. Eipä taida noissa muissakaan linkeissä löytyä ongelmaa, pikemminkin päinvastoin.  ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

sambolo

Juu no itellä on tuo 1.4 ja siks niitä tohon esimerkkii laitoin, ja ne ovat kyllä näistä uusista hihnakoneista.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jt

Internetin maailma on ihmeellinen ja hakukoneet todella päteviä nykyään. Laittamalla lähes minkä tahansa yleisen automerkin/mallin hakukoneeseen ja perään "oil consumption problem", hittejä alkaa tulemaan. Lisäksi pitää huomioida että haku englanniksi hakee todellakin pääasiassa englanninkielisiä sivuja. Eurooppassa käytetyistä autoista keskustellaan kuitenkin paljon myös saksaksi, ranskaksi, italiaksi, ruotsiksi,.. jne.
Esim.
-Volkswagen Golf oil consumtion problem: 1,98M hits
-Toyota Corolla oil consumption problem: 1,4M hits.
Tämähän ei tietenkään tarkoita sitä etteikö joissakin koneissa olisi öljyprobleemia, päinvastoin, mutta toisaalta voluumit ovat niin valtavia yleisissä autoissa että joukkoon mahtuu monenlaista tapausta, sekä ns. "tyyppi/suunnitteluvikaa" että erinäisiä muita vikoja, valmistus, käyttö tms. Lisäksi on huomioitava eri markkinoiden erilaiset markkinaosuudet ja jakaumat. Esim. kaasuautoista infoa etsittäessä englanti ei ole paras vaihtoehto, koska sillä markkinalla ei pahemmin kaasuja ole.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

puistokemisti



Eipä ole ongelmattomia nämä nyky autot  :)

Paljussa n. 1200km ajetut öljyt ja Forte 1.2 TSI:stä. Aika pahan näköstä bensa-koneen öljyiksi.

Käsittelyn jälkeen tuli vetoa mielestäni lisää ja alkoi käymään tasaisemmin.

Jos öljyrenkaan reiät menneet tukkoon, kun kerran ajettu 30tkm väleillä (joista yksi menny 12tkm pitkäksi) luulisi huuhtelusta olevan apua.

Aika näyttää

Tuskin vikaa on turbossa tai kannessa (toivotaan toivotaan)...

VCDS Ross-Tech

sambolo

Ite tein RVS käsittelyn enne ja jälkeen öljynvaihdon, saa nähdä onko vaikutusta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Agip80

Emännälle tuli hommattua tuollainen Seat Leon 1,2 TSI (77kW CJZA) DSG Style MY13 jolla oli ajettuja kilometrejä takana 143tkm. Ja koska autossa oli koko aiemman omistajan aikana noudatettu Long Life huoltoväliä niin päätin tehdä putsaavan öljynvaihdon Forten avustuksella ennen varsinaista 150tkm huoltoa. Hieman öljynvaihdon jälkeen huomasin öljynkulutuksen merkittävästi nousseen joten kiikutin auton Lahden Veljekset Laakkoselle öljynkulutus mittaukseen. Tuloksena oli että auto vie 9,7dl/1000km. Tehtaan korjausohjeessa pitäisi tilanteessa vaihtaa moottoriin kansi, männät ja männänrenkaat ja hinta-arvio olisi ~5800,. Tämä ei aivan suoraan myyjäliikkeen hankkimalle Finn Takuulle käynyt joten kävimme läpi edullisempia vaihtoehtoja. Päädyimme tulokseen jossa hylkäämme varsinaisen tehtaan korjausohjeen ja tilaamme autoon tehdaskunnostetun moottorin jolla hintaa 3k, ja tällöin saamme 4,5k, kokonaishinnan töineen. Tämä ehdotus meni sellaisenaan Finn Takuulle läpi ja tällä hetkellä odotammekin uuden moottorin saapumista.
Ilmeisesti juurikin tuossa 77kW 1,2 TSI moottorissa tällaista vikaa on ilmennyt enempi kuin muissa moottorityypeissä ja syyllisenä olisi kuulemma kansi, männät ja männänrenkaat vaihdettaisiin ns. varotoimenpiteenä. Vika ilmenee ~150tkm kohdalla yllättäen nousevana öljynkulutuksena. Se kuinka paljon näitä ongelmallisia koneita on liikenteessä on hieman hämärän peitossa sillä vika ilmenee melko korkeilla ajetuilla kilometreillä ja kyseisen tyyppisillä pienillä koneilla ei yleisesti ottaen ole ajettu paljoa.
Olisikin hyvä kuulla onko tällaisia ongelma moottoreita sattunut muiden lähipiiriin.

isosubbari

Lainaus käyttäjältä: Agip80 - 02.04.19 - klo:10:36
Emännälle tuli hommattua tuollainen Seat Leon 1,2 TSI (77kW CJZA) DSG Style MY13 jolla oli ajettuja kilometrejä takana 143tkm. Ja koska autossa oli koko aiemman omistajan aikana noudatettu Long Life huoltoväliä niin päätin tehdä putsaavan öljynvaihdon Forten avustuksella ennen varsinaista 150tkm huoltoa. Hieman öljynvaihdon jälkeen huomasin öljynkulutuksen merkittävästi nousseen joten kiikutin auton Lahden Veljekset Laakkoselle öljynkulutus mittaukseen. Tuloksena oli että auto vie 9,7dl/1000km. Tehtaan korjausohjeessa pitäisi tilanteessa vaihtaa moottoriin kansi, männät ja männänrenkaat ja hinta-arvio olisi ~5800,. Tämä ei aivan suoraan myyjäliikkeen hankkimalle Finn Takuulle käynyt joten kävimme läpi edullisempia vaihtoehtoja. Päädyimme tulokseen jossa hylkäämme varsinaisen tehtaan korjausohjeen ja tilaamme autoon tehdaskunnostetun moottorin jolla hintaa 3k, ja tällöin saamme 4,5k, kokonaishinnan töineen. Tämä ehdotus meni sellaisenaan Finn Takuulle läpi ja tällä hetkellä odotammekin uuden moottorin saapumista.
Ilmeisesti juurikin tuossa 77kW 1,2 TSI moottorissa tällaista vikaa on ilmennyt enempi kuin muissa moottorityypeissä ja syyllisenä olisi kuulemma kansi, männät ja männänrenkaat vaihdettaisiin ns. varotoimenpiteenä. Vika ilmenee ~150tkm kohdalla yllättäen nousevana öljynkulutuksena. Se kuinka paljon näitä ongelmallisia koneita on liikenteessä on hieman hämärän peitossa sillä vika ilmenee melko korkeilla ajetuilla kilometreillä ja kyseisen tyyppisillä pienillä koneilla ei yleisesti ottaen ole ajettu paljoa.
Olisikin hyvä kuulla onko tällaisia ongelma moottoreita sattunut muiden lähipiiriin.

Terve,

Tuonne: VAGarena.fi » Automerkit ja -mallit » Volkswagen » Golf VII (12-) » Öljynkulutus, normaalia?
Olen itse kirjoittanut ja muutkin. Eli tuossa on todella ongelma joka alkaa n.150tkm kohdalla. Syynä on nuo männät ja renkaat..

isosubbari


sambolo

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 08.03.19 - klo:21:23
Ite tein RVS käsittelyn enne ja jälkeen öljynvaihdon, saa nähdä onko vaikutusta.

Ei ollut vaikutusta. Ölppävalo tuli taas vajaan 3tkm ajon jälkee.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Henkk-a

Onko kenelläkään kokemusta uudemmista 1,4 TSI Multifuel -moottoreista yli 100 tkm ajettuna? Kai nämäkin hihnakoneiksi vaihtuivat samaan aikaan perinteisten bensamoottoreiden kanssa?

Näitä juttuja kun lukee uudempienkin TSI-koneiden ongelmista niin kummasti alkaa dieselmoottorit kiinnostamaan vaikkei kilometrejen puolesta diesel ykkösvaihtoehto olekaan.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 01.09.19 - klo:13:47
Näitä juttuja kun lukee uudempienkin TSI-koneiden ongelmista niin kummasti alkaa dieselmoottorit kiinnostamaan vaikkei kilometrejen puolesta diesel ykkösvaihtoehto olekaan.

Voin mainita 1.6TDI "slowmotion" manuaalikuskina, että huolto/öv-väli LL on ollut noin 22-23tkm/2v.  eli ihan passelit motin kestoikää ajatellen.´
2 ensimmäisellä välillä piti lisätä öljyä ennen 20tkm rajaa 0,5l. Viimeisellä ei lainkaan. Ajotapa normaali pieneen kulutukseen tähtäävä.  ::)
Yritetään pärjätä.

Henkk-a

Itselläkin on 2.0 TDI omassa autossa eikä öljynkulutuksen kanssa ongelmia. Perheen kakkosautoksi ensisijaisesti olisi nyt vain bensakoneinen hakusessa.

Jostain muistan lukeneeni, että MultiFuel -moottorit ei merkittävästi eroaisi vastaavista bensakoneista, mutta vaikuttaako E85:n käyttö öljynkulutukseen tai muuten koneen kestävyyteen?
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

Karvesak

Ei kuulosta kovinkaan järkevältä ajaa 30/t samoilla öljyillä.Lähes kaikki traumat TSI koneissa johtunevat juurikin tästä.Jos öljyt vaihtaa 10/t kilometrin välein välttyy monelta ongelmalta.Näistä klassisimmat ovat Turbon putket karstoittuneet lähes umpeen,Ketjunkiristin lakannut toimimasta ketju venähtänyt kun kiristin lakannut toimimasta.Sanoo valmistaja mitä tahansa huoltovälistä niin nämä eivät kestä meidän olosuhteissa näin pitkiä vaihtovälejä.Toki takuuajan/noin 80000km menee sitten alkavatkin murheet ja taas tuli säästettyä oikeassa paikassa... :'( Tätä LL öljyä  saa noin 6/e litra netistä tilaamalla joten hintakaan ei pitäisi oilla ongelma. :o

TU

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 01.09.19 - klo:13:47
Onko kenelläkään kokemusta uudemmista 1,4 TSI Multifuel -moottoreista yli 100 tkm ajettuna? Kai nämäkin hihnakoneiksi vaihtuivat samaan aikaan perinteisten bensamoottoreiden kanssa?

Näitä juttuja kun lukee uudempienkin TSI-koneiden ongelmista niin kummasti alkaa dieselmoottorit kiinnostamaan vaikkei kilometrejen puolesta diesel ykkösvaihtoehto olekaan.

Oman mittarissa on vasta noin 83 tkm, uutena on hankittu. Öljyä on kulunut koko ajan noin puoli litraa per ölynvaihtoväli, joka on Multifuelissa kiinteästi 15 tkm. Ei ole siis tarvinnut lisäillä öljyä, vaan vaihtovälillä tikusta katsoen pinta on vajonnut noin maksimista minimin ja maksimin puoliväliin. Koko ajan on ajettu E85:llä. Toki on huomioitu manuaalissa lukeva "normibensaa tankillinen per 15 tkm". Lisäksi on tankattu tavallista bensaa talvella, mikäli on ennusteissa pitemmän aikaa selvästi yli 10 asteen pakkasia.
Ajossa: Golf VII 1.4 TSI Multifuel -15
Exiä: Golf V 1.6 FSI -04, Golf V TSI 90 kW -08, Astra HB 1.4T -12

jt

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 01.09.19 - klo:18:46
Ei kuulosta kovinkaan järkevältä ajaa 30/t samoilla öljyillä.Lähes kaikki traumat TSI koneissa johtunevat juurikin tästä.Jos öljyt vaihtaa 10/t kilometrin välein välttyy monelta ongelmalta.Näistä klassisimmat ovat Turbon putket karstoittuneet lähes umpeen,Ketjunkiristin lakannut toimimasta ketju venähtänyt kun kiristin lakannut toimimasta.Sanoo valmistaja mitä tahansa huoltovälistä niin nämä eivät kestä meidän olosuhteissa näin pitkiä vaihtovälejä.Toki takuuajan/noin 80000km menee sitten alkavatkin murheet ja taas tuli säästettyä oikeassa paikassa... :'( Tätä LL öljyä  saa noin 6/e litra netistä tilaamalla joten hintakaan ei pitäisi oilla ongelma. :o
Jos ajaa 15tkm väleillä, aika moneen bensa koneeseen kelpaa 502 öljy, jota saa muutamalla kympillä purkki lähes jokaisesta (halpa)kaupasta, mm. Tokmanni, Halpahalli, Motonet. Ei tarvi siis tilailla ja maksaa postituksia, muuta kuin hakee purkin sitten kun tarvii.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy