A3 8V hifien parannus

Aloittaja JKK, 23.11.17 - klo:02:59

« edellinen - seuraava »

JKK

Tuo standard-hifi kuullostaa aika kelvottomalta, joten voisi jonkinlaisen hifistyksen rakennella talven aikana.

Osaako joku sanoa auton soittimesta, että onko siitä mahdollista saada "linjatasoista" signaalia ulos millään menetelmällä? Ilmeisesti B&O-systeemissä signaali viedään MOST-väylää pitkin? Tässä tapauksessa käsittääkseni vaihtoehtoja ovat "Mobridge"-muuntimen käyttö tai käytetyn B&O-vahvarin hommaaminen?

Onkos niin, että siinä välimallin versiossa (sound system) ei käytetä minkäänlaista ulkopuolista vahvaria? Eli se on vain kajareilla tehty tehdas-upgrade? Ja soitin syöttää samanlaista signaalia kuin standardissakin?

Jotenkin tuo high-level > RCA -muunnos ei innosta.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Ã,,kkiseltään en usko linjatasoista signaalia löytyvän mistään.

Se näyttää myös olevan totta, että B&O on ainoa järjestelmä jossa erillinen vahvistin joka kytkeytyy MOST-väylällä soittimeen. Sound Systemin kohdalla kaiuttimet on kytketty suoraan hanskalokeron keskusyksikköön, kuten perusmallillakin. Sitä en tiedä, onko tuo keskusyksikkö sitten sama molemmissa vai onko paremmassa mallissa jotain fyysistä eroa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

junu

Tuollaista tietoa löysin netistä:

ASS 9VD does have different/uprated door & A-pillar speakers from Standard, and the Amp module within the 5F unit is also different for power and 6-ch configuration.

B&O 9VS has the additional separate standalone amp, 15-ch.


Standard 9VK, 80 Marketing Watts, 8 Speakers, 4-ch amp
ASS 9VD, 180 Marketing Watts, 10 Speakers, 6-ch amp
B&O 9VS, 705 Marketing Watts, 14 Speakers, 15-ch amp

M_M

Jeps, eli ilmeisesti kulimallista pääsisi Audi Sound Systemiin vaihtamalla tuon keskusyksikön ja kaiuttimet sekä lisäämällä keskikaiuttimen + subbarin (ja johdottamalla ne). B&O vaatisi sitten noiden lisäksi kuituväylää ja erillisen vahvistimen ja rutkasti uutta johdotusta...

Muihin kuin Audin laitteisiin siirryttäessä lienee pakko tyytyä ottamaan kaiutintasoinen signaali.  :-\
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JKK

Juu, kyllä se vaan siltä näyttää että hankalaksi on tehty. Työn määrä ei minua periaatteessa pelota. Olen tehnyt aiemmin mm. kahteen BMW E61-malliin "Individual Hifi" ja "Logic7" -retrofitin, jossa lähtötilanne oli standard. Tuo lienee saman mittakaavan duuni kuin B&O-päivitys. Ajatuksen tasolla suurempi kuin lopulta on. BMW:n tapauksessa ei vaan tarvitse kantaa huolta näistä VAG-maailman "component protection"-haasteista, jos päätyy asentamaan käytettyjä laitteita.

Periaatteessa helppo ratkaisu voisi olla alkuperäinen B&O-vahvari, joita näyttää olevan saksan eBayssa 200â,¬ hintaan useitakin. Tuon vahvarin perään lienee voi laittaa muitakin kuin alkuperäisen B&O-setin kajareita? Näissä orggisvahvareissa vaan lienee kaikissa tulee vastaan tämä CP-haaste, jotta sen saa koodattua toimimaan.

Onko se nyt ELSA, josta näitä faktoja kavelette liittyen tekniikkaan (ja kytkentäkaavioihin)? Hylkäsin juuri (ainakin toistaiseksi) BMW:t ja yritän päästä kiinni näihin VAG-saloihin e-Golfin ja A3:sen omistajana. Lienee aloitettava hankkimalla RossTechin piuha ja oikeat softat. Mistä löytäisin toimivan ELSA:n helpoiten?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Minä kaivelen kytkentäkaavioita pdf-tiedostoista jotka saa ladattua Audin erWin-palvelusta. Noin kympillä saa käyttöoikeuden tunniksi ja siinä tunnissa ehtii ladata omaan autoonsa kyllä kaikki tarpeelliset dokumentit. Osanumeroita voi sitten katsella vaikka ETKAsta, niitä löytyy googlella hakemalla useitakin nettiversioita.

ELSAwin on toki varsin kattava paketti kaikenlaista tietoa, mutta sellaista en ole itse koskaan hankkinut (ja laitontahan se olisikin, hyihyi!).

erWin on sillä tavalla kenkusti tehty palvelu tosin, että konsernin jokaisella merkillä on omansa. Jos siis haluat ladata manuaalit sekä volkkariin että audiin, niin joudut tekemään kahdet eri tunnukset ja maksamaan kahteen kertaan tuon käyttöoikeuden... toki eipä tuo kymppi nyt pitäisi ketään vararikkoon viedä ja voihan sen vaikka jakaa kaverin kanssa ja ladata samalla sitten senkin autolle sopivat opukset.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi


JKK

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 24.11.17 - klo:14:47
Itse juurikin tuossa kesällä päivittelin Sound Systemiä ja ihan kivuttomasti onnistui seuraavin piuhoin:
https://www.autostudio.fi/audison-iso-jatkojohto-in-out-560cm.html
https://www.autostudio.fi/autoon/tarvikkeet/asennustarvikkeet-automerkeittain/audi/audison-audi-vw-52-pin-iso-t-haara.html

Minkä Audisonin vahvarin laitoit? Jätitkö ASS:n omat kajarit paikalleen?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

SNG

#8
Ketjussa tuntuu olevan tosi paljon tietoa eri hifeistä!

Miten vanhemman A3:n soundsystemssit? 09 A3:ssa Bose Sound System. Soittimena Audi Concert. Takakontin vasemmassa laidassa on subbari ja tuo Bosen järjestelmä soi todella nätisti. Epäilen että erillistä vahvistinta ei ole, kun potku tuntuu vain loppuvan volyymiä nostettaessa. Millainen pääteaste tuossa Concert-soittimessa mahtaa olla? Onko tuokin järjestelmä "eksoottinen eli väylän kautta toimiva", ja saako erillistä vahvistinta lisättyä "helposti".

Ocu Scoutissa on taas se Skodan Soundsystem 12 kajarilla ja vahvisimella. Mielestäni äänenlaatu ei pärjää tuolle Boselle, vaikka potkua kyllä riittää kaikille volyymeille. Line in-liitynnän (3.5mm) kautta äänenlaatu surkean ja avuttoman rajamailla- Vahvari siis väylän kautta käytettävä, mutta tiedättekö pystyykö Audience-soittimen (se kuuden levyn sisäisellä CD-vaihtajalla oleva soitin) tilalle vaihtamaan navigoinnilla (ja Bluetoothilla) olevaa soitinta. Konsernin paremmissa navigointivermeissäkin samoissa malleissa oli kait rinnakkaisvarianttej, joista osa tukee tuota SoundSystemssiä ja osa taas ei.

Vinkkejä konsernin hifi-järjestelmät oikeasti TODELLA HYVIN tuntevista liikkeistä tai osaajista otetaan mielellään vastaan! Tuo Scoutti tulee todennäköisesti olemaan meilllä koko elinkaarensa jos toimii yhtä luotettavasti kuin tähän asti, joten soittokamoihin voisi investoidakin.


junu

Muistaakseni A3 8p:n Bosen vahvistin löytyy kuskin puolen takalokasuojan takaosaan kiinnitettynä. Alpine myy premium Alpine Sound System SPC-300A3 vahvistin ja kaiutinsarjaa jonka pitäisi  mennä heittämällä paikalleen. En tiedä onko se parempi kuin Bosen ss, mutta varmaankin kannattaa tutustua. Alpinelta löytyy myöskin  "radio" alkuperäisen tilalle. Itsellä jäi tutkimisen tasolle kun auto vaihtui uudempaan.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: JKK - 25.11.17 - klo:02:32
Minkä Audisonin vahvarin laitoit? Jätitkö ASS:n omat kajarit paikalleen?
https://www.autostudio.fi/audison-ap4-9bit-4-kanavainen-vahvistin.html

Omat jätin, olisi vaatinut sen verran sorvaamista ainakin ovielementtien päivittäminen. Sillä saisi varmasti kyllä vielä selkeän parannuksen ääneen, mutta välttää näinkin. Varsinkin, kun lisäsin erillisen subbarin ja vaimensin ovet. Peräkontin vaimennus pitää vielä keväämmällä toteuttaa paremmin, niin sitten lienee itselleni riittävä kokonaisuus.

SNG

Lainaus käyttäjältä: junu - 25.11.17 - klo:11:19
Muistaakseni A3 8p:n Bosen vahvistin löytyy kuskin puolen takalokasuojan takaosaan kiinnitettynä. Alpine myy premium Alpine Sound System SPC-300A3 vahvistin ja kaiutinsarjaa jonka pitäisi  mennä heittämällä paikalleen. En tiedä onko se parempi kuin Bosen ss, mutta varmaankin kannattaa tutustua. Alpinelta löytyy myöskin  "radio" alkuperäisen tilalle. Itsellä jäi tutkimisen tasolle kun auto vaihtui uudempaan.

No joo, nyt tarkemmin tutkittuani totesin järjestelmän olevan juurikin vahvistimella varustettu. Keskikaiutin tuulilasin vieressäkin jäänyt tähän asti huomaamatta. Concert2 soittimessa ei ole dsp:lle säätöjä, mutta pienellä ruuvaamisella sai alataajuuksia paremmin esiin. Luulen että subbarin jakotaajuus ei ole ihan optimaalinen kun tasapaino muuttuu äänenpainetta nostettaessa. Basson tasoa piti nostaa hieman lineaaritasosta. Samoin diskantteja korostin hieman, jolloin soundi tasapainoisempi ajomelun kanssa. Yleensä pyrin pitämään taajuudet tasapainossa, mutta tässä pienet korostamiset paransivat käytännön sointia. Line In ainakin on parempilaatuinen ja häiriötön verrattuna Ocun vastaavaan. Teini-ikäinen poikakin innostui kun luukutettiin nykyräppiä.  ;D

Summasummarum. Kyllä tuo Bosen järjestelmä pitää rankata korkeammalle kuin Skoda Soundsystem puhtaamman soinnin ja subbarin ansiosta. Vahvistin taitaa Skodan järjestelmässä olla järeämpää kaliiberiä.

JKK

Aloitin tämän projektin nyt tilaamalla saksasta "ETON POW 200.2" -setin, jota on ainakin sikäläisissä testeissä kehuttu maininnoilla "sehr gut". Tämä POW-mallisto on vissiin suunniteltu orggiskajareiden korvaajaksi vakiosoittimen perään. Kyseessä on 8" 2-tiesetti. Tähän 8V-mälliinhan näyttää olevan saatavilla 8" adaptereita. Myöhemmin toki asennan jonkun vahvarin.

Ostin saksasta autoon täydellisen beigen värisen nahkasisustuksen mustalla sisäkatolla ja lattiamatolla, joten olen juuri tekemässä autoon sisustanpäivitystä. Jostain syystä Audin "hinnat alkaen" hiirenharmaa kangasisusta on mun makuun järkyttävänä ruma. Tämä hifistys menee tässä samoilla pesuvesillä. Ainoa haaste on pitää auto samaaan aikaan ajokelpoisena  ::) Ei pitänyt karata lapasesta mutta karkasi silti....

*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

JKK

Osaako kukaan sanoa, onko 8V:n karvalakki-hifin kaiutinlähtöjen toistoalue täysin lineaarinen? Tarkoitan sitä, että leikataanko toistoaluetta esim. alataajuuksien osalta siten että matalimpia taajuuksia ei päästetä lainkaan läpi kajareille? Onko jollain tästä faktatietoa tai pystyykö moisen mittauttamaan jossain?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

JKK

Menee yksinpuheluksi mutta menköön... Laitoin autoon nyt pelkät ETON-diskantit karvalakkidiskanttien tilalle, sekä syötön ja diskantin väliin Etonien mukana tulleet kevyet jakosuotimet. Uskomatonta miten paljon äänenlaatu parani ja puhdistui pelkästään diskantien vaihdolla, vaikka ovissa on edelleen auton omat lärpykät! Tekisi mieli sanoa, että äänenlaadun osalta diskantin laatu tuntuisi vaikuttavan 70% koko kuuntelukokemuksen miellyttävyyteen. Jos tuollaisena auto olisi tullut tehtaalta, olisin tuskin lähtenyt tekemään minkäänlaista päivitystä koko hifi-systeemiin. Mutta tokihan ne 8" ETON-elementit on vielä vaihdettava myöhemmin.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Tämä on mielenkiintoinen tieto. Itsekin kaipaisin parempaa sointia, mutta en ole vaan saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään... Mutta kun joku muu ensin testaa ja kertoo hyvistä kokemuksista, niin kynnys aloittamiseen madaltuu.  ;)

Menikö nuo diskantit kuinka kivuttomasti alkuperäisten tilalle, noin fyysisesti?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

exorcist

Minkälainen homma tuollaisen sarjan asennus on? Itseäkin alkoi kiinnostamaan. Näytti tuon ETON sarjan lisäksi löytyvän samalta sivulta myös Rainbow:n sarja joka oli 10â,¬ kalliimpi ja tarkoitettu myös 8V:lle.

JKK

Ei ole kovin paha homma. Riippuu miten sen tekee. Eli vaimentaako ovet ja ovipahvit samalla, joka kannattaa ehdottomasti tehdä samalla. Yhden päivän duuni jos kerralla tekee kunnolla. Diskantit on helppo laittaa A-pilarin verhoiluihin (kun vain saa verhoiluelementin irti rikkomatta tuulilasia). Jakosuotimet menee myös kätevästi ko. verhoilun alle pilarissa kulkevaan johtosarjaan niputtamalla. En usko että ETON:in ja Rainbowin välillä suurta eroa on. Molemmat tunnetaan A-luokkaisista tuotteistaan. Itse otin ETON:it, koska jotenkin vain luotan siihen valmistajaan. Ja saksalaisen testin mukaan sai maininnan "erittäin suositeltava". mm. BMW E60:n parhaasssa "Individual Hifi" -systemissä käytetään ETON:in elementtejä. Se on ainakin allekirjoittaneen mielestä mittapuu ja referenssi hienosti soivalle tehdassysteemille.

Varoituksen sana: Olkaa erittäin varovaisia A-pilarin verhoilujen irroituksen kanssa! Nimittäin se verhoiluelementin tuulilasia vasten oleva "nokka" rikkoo todella helposti tuulilasin jos sitä erehtyy vääntämään vähänkään siten, että nokka tavoittaa edes kevyesti tuulilasia. Pienikin vääntö aiheuttaa välittömän särön lasiin. Joten, koska se jokatapauksessa siinä ähertäessä osuu siihen lasiin, kannattaa suosiolla laittaa joku "osumapainetta" laajalle alueella jakava, jäykähkö muovilevy tuulilasin ja verhoilun väliin. ko. verhoiluelementin irroittaminen on selvästi suunniteltu siten, että sen irroittaminen ilman tuulilasin irroitusta on todella hankalaa. Kajaripäivitys kannattaa ajoittaa sellaiseen saumaan, jossa tuulilasin vaihto on ajankohtainen, jolloin verhoilut saa kivuttomasti irroitettua kun lasi on irti. Verhoilujen takaisinlaitto on taas huomattavasti kivuttomampi prosessi, eikä lasi haittaa sitä prosessia.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Yllättävää, olen irrottanut ja kiinnittänyt omasta autostani tuon A-pilarin verhoilun eikä siinä minusta ollut mitään erikoista. Muutamasta muustakin irrottanut/kiinnittänyt joissa aivan samanlainen systeemi (Golf VI, Polo Mk5, Audi A4 B8) enkä ole yhtään tuulilasia saanut rikki. Tehtaan oma korjaamomanuaalikaan ei mainitse mitään tuollaisesta riskistä tai suojauksen tarpeesta.

Sinulla todella huono tuuri tai minulla todella hyvä.  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JKK

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.01.18 - klo:07:55
Yllättävää, olen irrottanut ja kiinnittänyt omasta autostani tuon A-pilarin verhoilun eikä siinä minusta ollut mitään erikoista.

Täytyy sanoa että ihmettelin itsekin kun edellisestä 7-Golfistani nuo samaiset verhoilut lähtivät aivan normaalisti ylöspäin nostamalla, mutta tässä A3 sedanissa eivät meinanneet suostua irtoamaan sitten missään asennossa eikä millään menetelmällä. Lopulta kun oikea asento löytyi niin aika kovalla voimalla se piti vetäistä irti. Joltain brittiläiseltä foorumilta löysin samanlaisia kommentteja asiasta. Luulisi että sedanissa ja sportbackissä olisi samanlaiset verhoilut? Mutta olkaa nyt silti tarkkana asian kanssa....
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Tuossa vielä tuo ohje miten sen pitäisi lähteä. Kattaa tosiaan kaikki korimallit paitsi cabrion, sille on omat ohjeensa. Hyvä se on tosiaan tiedostaa mahdollisuus lasin hajoamiseen, varmasti tulee itsekin ensi kerralla varottua lasia kun tietää että tuollainenkin riski on olemassa.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Gale

Noissahan näyttäisi olevan potentiaalia... Omasta -18 S3:sta vaimentelin jo ovet, mutta kaiuttimia en vielä käynyt vaihtamaan, kun B&O:n setin raksin. Saisivat nuokin tietysti paremmat olla. Tietysti tuossa tulee ongelmaksi, kun on 3-tie erillissarja ovissa, niin pitäisi hommata tilalle samanlainen 3-tie setti. Luulisi tosin, että B&O:n vahvari jaksaa noita parempiakin kaiuttimia ajaa, niin ei tarvitse erillistä vahvistinta asennella. Jonkinlaisen jakosuotimen varmaan tarvitsee, koska ainakin aiemmissa Audin malleissa jako on toteutettu kaiuttimessa olevalla vastuksella eikä varsinaisella jakosuotimella.
Wide awake in a world that sleeps.

junu

Perheessä 2 kpl A3 vm -14 ja 15 ja molemmissa tehtaalta ASS. Aloin ihmettelemään toisen auton parempaa bassotoistoa ja vilkaisin subien elementtejä ja kuva kertoo kaiken. Valmistusmaat Unkari ja Ukraina. Nyt tietenkin heräsi epäilys myös ovielementeistä, mutta en ainakaan vielä viitsi repiä ovia auki, koska nimenomaan subin ääni on Ukrainan versiossa tosi surkea. Kyseessä on 6,5" elementti jonka ajattelin korvata uudella, mutta tietääkö kukaan mikä on oikea ohmi luku vai käykö tilalle mikä vain 6,5" elementti, jonka saa sovitettua koteloon?


Enskatus

Lainaus käyttäjältä: junu - 17.02.18 - klo:16:04
Perheessä 2 kpl A3 vm -14 ja 15 ja molemmissa tehtaalta ASS. Aloin ihmettelemään toisen auton parempaa bassotoistoa ja vilkaisin subien elementtejä ja kuva kertoo kaiken. Valmistusmaat Unkari ja Ukraina. Nyt tietenkin heräsi epäilys myös ovielementeistä, mutta en ainakaan vielä viitsi repiä ovia auki, koska nimenomaan subin ääni on Ukrainan versiossa tosi surkea. Kyseessä on 6,5" elementti jonka ajattelin korvata uudella, mutta tietääkö kukaan mikä on oikea ohmi luku vai käykö tilalle mikä vain 6,5" elementti, jonka saa sovitettua koteloon?


Joo omastani löytyi etuovista kuvan mukaiset rimpulat ;D

junu

Vaihdoin tuon surkean Ukrainan elementin Ground zeron elementtiin. Ei mennyt ihan heittämällä paikalleen, vaan piti tehdä pieni korotuspala. Basson ääni parani huomattavasti, mutta äänentoisto ei vieläkään pääse meidän toisen Audin tasolle. Ovielementtienkin laadussa on selvä ero. Jos vaihdat ovielementit, niin laita elementtien merkki ja malli, sekä kokemukset tänne.


vag4life

Lainaus käyttäjältä: junu - 15.05.18 - klo:08:15
Vaihdoin tuon surkean Ukrainan elementin Ground zeron elementtiin. Ei mennyt ihan heittämällä paikalleen, vaan piti tehdä pieni korotuspala. Basson ääni parani huomattavasti, mutta äänentoisto ei vieläkään pääse meidän toisen Audin tasolle. Ovielementtienkin laadussa on selvä ero. Jos vaihdat ovielementit, niin laita elementtien merkki ja malli, sekä kokemukset tänne.

Kummassa vm:ssa on parempi äänentoisto?
A4 B9 TFSI Q s-line

junu

Vm-15 on parempi. Nokivasara laittoi hyvän linkin, josta näkee myös vaimennuksen tekemistä. Ajattelin vaihtaa vain laadukkaammat elementit ja vaimentaa, mutta katsotaan pysynkö suunnitelmassa vai lähteekö käsistä.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: junu - 15.05.18 - klo:12:09
Vm-15 on parempi. Nokivasara laittoi hyvän linkin, josta näkee myös vaimennuksen tekemistä. Ajattelin vaihtaa vain laadukkaammat elementit ja vaimentaa, mutta katsotaan pysynkö suunnitelmassa vai lähteekö käsistä.

Aivan, itselläni on ihan perus popit ja soi ihan puhtaasti ja bassoa on... Ainoa miinus, että potku loppuu kesken, onkohan tuohon mitään tsäänsiä saada vahvistinta johonkin väliin, taikka muulla keinoin saada lisää virtaa kaiuttimille.
A4 B9 TFSI Q s-line

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: junu - 15.05.18 - klo:08:15
Jos vaihdat ovielementit, niin laita elementtien merkki ja malli, sekä kokemukset tänne.
Joo eipä näitä sitten voinutkaan jättää vaihtamatta, ja näistähän se oikeastaan olisi pitänyt aloittaakin. Aiemman subbarin lisäämisen/päivittämisen myötä subitaajuuksien yläpuolella on havaittavissa selkeää voiman puutetta, joka tietysti johtuu juurikin noista kiinanrimpuloista. Nämä kaiuttimet on tarkoitus tilalle päivittää:
https://www.autostudio.fi/audison-avk6-6-5-2-tie-erillissarja.html
https://www.autostudio.fi/autoon/kaiuttimet/8-10-kaiuttimet/audison-ap8-8-midbassokaiuttimet.html
Eteen siis nuo kasituumaiset ja niiden rinnalle erillissarjan diskantit, kuusipuolikkaat sitten takaoviin.

Sovitteet lähti myös Autostudiosta mukaan, mutta niistä ainakin takaoviin tulevia joutuu vähän sovittelemaan, kun alunperin elementit on kiinni kolmella ruuvilla ja noissa sovitteissa on paikat neljälle:
https://www.autostudio.fi/autoon/tarvikkeet/asennustarvikkeet-automerkeittain/audi/connects2-audi-a3-q5-165mm-kaiutinsovite.html
https://www.autostudio.fi/autoon/tarvikkeet/asennustarvikkeet-automerkeittain/audi/connects2-audi-a3-2012-200mm-k-sovite.html

Vähän kyllä tuo takasovitteiden istuvuus tosiaan arveluttaa, mutta kokeilemallahan se sitten selviää...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy