sitikasta skodaan

Aloittaja ssb220, 24.10.17 - klo:09:52

« edellinen - seuraava »

ssb220

Tervehdys! Tuli siirryttyä c5 136 hdi:stä skodan 220 tsi viime perjantaina ja nyt km takana 900 sitikan jälkeen meno
alustaltaan alkuun kovahko mut alkaa tottua menoon niin varustetaso style winterpaketilla otin remuksen webasto systeemin ja kitkoilla (conti) hiljasta menoa kuten pitääkin  :) turvallista ajelua kaikille syksyn alkuliukkaille

sakal83

Tervetuloa keskustelupalstalle  ;D ;D ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Ylialokas

Juu, tervetuloa!

Pari välimerkkiä seuraavaan viestiin, niin ei sula silmät päästä.

Kovaa ajoa!

Mikkes

Varmastikin ymmärrät, että nyt sulla on täysin eri segmentin auto alla, myös hinnaltaan. Ei ole edes mielekästä verrata noita keskenään.
Jos kulutus ja renkaiden uusimistarpeen tihentyminen ei ole sinulle ykkösprioriteetti, niin nyt sinulla on alla auto, verrattuna tuohon "pösöön".

Hidalgo

#4
Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 09.11.17 - klo:16:54
Varmastikin ymmärrät, että nyt sulla on täysin eri segmentin auto alla, myös hinnaltaan. Ei ole edes mielekästä verrata noita keskenään.
Jos kulutus ja renkaiden uusimistarpeen tihentyminen ei ole sinulle ykkösprioriteetti, niin nyt sinulla on alla auto, verrattuna tuohon "pösöön".
Koko on suht sama, hinnassa ei juuri eroa, mutta ranskalaiset on yleisesti ottaen mukavempia ja hiljaisempia. Mutta uusi on aina uusi.

MOP

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 09.11.17 - klo:16:54
Varmastikin ymmärrät, että nyt sulla on täysin eri segmentin auto alla,...

Eikös molemmat ole D-segmentin autoja, eli aika saman kokoisia ja kumpikaan ei ole ns. premium?

Mikkes

Paha sanoa tuosta hinnasta Citroen C5 136 HDI vs Skoda Superb TSI 220 hv. Kun Citroenin hinnastosta ei edes löydy kyseistä mallia.
Toisekseen, Citroenin kyseinen malli on kaukana samasta kokoluokasta Skoda Superbiin.

Superbin hinta on kyseisellä mallilla Combina  42.000.- - 52.000.- tuhatta. Laitappa linkki tuohon Citroenin hinnastoon, sekä mitat. Uskallan luvata sinulle 1000.- euroa, jos Citroen on yhtä kookas, kuin Superb.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 09.11.17 - klo:19:05
Paha sanoa tuosta hinnasta Citroen C5 136 HDI vs Skoda Superb TSI 220 hv. Kun Citroenin hinnastosta ei edes löydy kyseistä mallia.
Toisekseen, Citroenin kyseinen malli on kaukana samasta kokoluokasta Skoda Superbiin.

Superbin hinta on kyseisellä mallilla Combina  42.000.- - 52.000.- tuhatta. Laitappa linkki tuohon Citroenin hinnastoon, sekä mitat. Uskallan luvata sinulle 1000.- euroa, jos Citroen on yhtä kookas, kuin Superb.
Puhuit ensin segmenteistä, ja nyt vertailetkin varustelutasoa?
C5:ta ei taideta enää ainakaan Suomeen tuoda, joten ajantasaista hinnastoa ei varmaan löydy, mutta löydät helposti hintoja vaikka nettiautosta: https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9230246
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/8427494

Kokoeroista taas löydät tietoa vaikka täältä:
http://www.cars-data.com/en/skoda-superb-combi-2.0-tdi-150hp-greentech-sport-busines-specs/73340
http://www.cars-data.com/en/citroen-c5-tourer-xtr-bluehdi-180-collection-business-specs/68391


passo_s

Superb on iso. C5 on ulkomitoiltaan isohko mutta jotenkin sisätilojen suunnittelu on saatu ahtaanoloiseksi, siinä missä superbissa on osattu hyödyntää joka sentti. C5 on ajomukavuudeltaan ja sopivalta hinnaltaan mun suosikkeja, mutta en haluasi sellaista omistaa. Työsuhdeautoksi Citikkaa ei kanattanut kalliin leasing vuokran takia ottaa.Mun mielestä se on aika laaduton ja jopa hydejousituksessakin on ollut nykyisin vikoja, kun sen valmistus ulkoistettiin jonnekin. Itellä on ollut kaasunestejousitettu sitikka, mutta siihen aikaan se taisi olla tehtaan ylpeys eikä siinä ollut vikoja.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.11.17 - klo:19:38
Puhuit ensin segmenteistä, ja nyt vertailetkin varustelutasoa?
C5:ta ei taideta enää ainakaan Suomeen tuoda, joten ajantasaista hinnastoa ei varmaan löydy, mutta löydät helposti hintoja vaikka nettiautosta: https://www.nettiauto.com/citroen/c5/9230246
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/8427494

Kokoeroista taas löydät tietoa vaikka täältä:
http://www.cars-data.com/en/skoda-superb-combi-2.0-tdi-150hp-greentech-sport-busines-specs/73340
http://www.cars-data.com/en/citroen-c5-tourer-xtr-bluehdi-180-collection-business-specs/68391

Varustetasoa en ole verrannut missään, vain hintatasoa. Tuo linkkisi kokoeroista kohta, siinä ei kannata tuijotella teknisiin tietoihin, koska se antaa bluehdi 180 tiedot, ei bluehdi 136 tietoja, joka aloittajalla siis oli. Lähinnä tarkoitan sisätiloja, ulkomitoilla ei ole mitään virkaa, jos niitä ei osata käyttää hyödyksi. Onhan sen monet vertailut jo osoittaneet, että superbin voittanutta ei tilojensa puolesta luokassa löydy.

bluehdi136 ja tsi220 moottoreiden suorituskykyeroista en viitsi edes sen tarkemmin sinulle aloittaa, ne tiedät itsekin.

tven

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 09.11.17 - klo:16:54
Varmastikin ymmärrät, että nyt sulla on täysin eri segmentin auto alla, myös hinnaltaan. Ei ole edes mielekästä verrata noita keskenään.
Jos kulutus ja renkaiden uusimistarpeen tihentyminen ei ole sinulle ykkösprioriteetti, niin nyt sinulla on alla auto, verrattuna tuohon "pösöön".
Jaa,kävimme tuttavani Citroen C5 dieselillä(ajettu vähän yli 300tkm) eräällä mökkiprojektilla ja "Iso kissa" kulki kuin sukkasillaan .Ei mitään kolinoita hiekkatien montuissa eikä suhinoita tai moottorin ääntä motarilla.Kysin vielä että miten isot remontit.Vastaus kulmia kohottaen että mitkä isot remontit.Ei ollut.Aikoo ajaa vielä ainakin 100tkm lisää kuten edelliselläkin.Jaa,oli muuten rautajousinen.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Hidalgo

Ok Mikkes, eli vaikka puhuit koosta ja eri segmenteistä, niin oikeasti kyse mielestäsi oli kyseisten mallien välisestä hintaerosta. Ja nyt siis vielä moottorintehoistakin.  :-\

Ylipäätään vanhan ja uuden auton hintavertailu ei ole järkevää. Jos taas tiedettäisiin c5:n vuosimalli, niin sitten voitaisiin vertailla saman vuoden skodaakin. Toki molempiin saa eri tehoisia moottoreita myös. Samaan hintaluokkaan ne kuitenkin kuuluu.

Puhtaasti koon puolesta c5 on myös samaa segmenttiä, ja sisätiloiltaan mitattuna osittain myös tilavampi kuin superb.
Varmasti superb voi myös olla tilankäytöltään parempi, mutta ei se silti osu väittämääsi ”täysin eri segmentin auto, myös hinnaltaan”  ;D

Mikkes

Ok Hidalgo, Jos sun mielestä on kyse saman kokoluokan autosta, vaikka C5 jää joka ikisessä mitassa Superbille, niin ok.
Pituus, leveys, akseliväli ja viimeisenä tavaratilan muoto, ovat kaikki Superbin hyväksi.

Esim. tavaratila Superb 660/1950 ltr vs C5 533/1490, on Superbin eduksi niin suurella erolla, että tuon citikan ajaisi melkein superbin tavaratilaan.

Jopa luokkaa pienemmässä Skodassa, eli Octaviassa tuo combin tavaratila on 588/1718, eli aivan järkyttävän paljon suurempi, vaikka puhutaan pienemmän kokoluokan autosta, kuin C5.

Ja vielä lisäksi sisatilat nyt ovat kokoluokkansa suurimmat, vaikka kuinka yrität tehdä C5 mallista jotenkin suurempaa, kuin se onkaan. Eihän C5 pienimmästä päästä ole, mutta ei nyt kuitenkaan Superbin tiloihin ole verrattavissa. Tämän vuoksihan niitä juuri on aika paljon taksikäytössäkin.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 11.11.17 - klo:10:52
Ok Hidalgo, Jos sun mielestä on kyse saman kokoluokan autosta, vaikka C5 jää joka ikisessä mitassa Superbille, niin ok.
Pituus, leveys, akseliväli ja viimeisenä tavaratilan muoto, ovat kaikki Superbin hyväksi.

Esim. tavaratila Superb 660/1950 ltr vs C5 533/1490, on Superbin eduksi niin suurella erolla, että tuon citikan ajaisi melkein superbin tavaratilaan.

Jopa luokkaa pienemmässä Skodassa, eli Octaviassa tuo combin tavaratila on 588/1718, eli aivan järkyttävän paljon suurempi, vaikka puhutaan pienemmän kokoluokan autosta, kuin C5.

Ja vielä lisäksi sisatilat nyt ovat kokoluokkansa suurimmat, vaikka kuinka yrität tehdä C5 mallista jotenkin suurempaa, kuin se onkaan. Eihän C5 pienimmästä päästä ole, mutta ei nyt kuitenkaan Superbin tiloihin ole verrattavissa. Tämän vuoksihan niitä juuri on aika paljon taksikäytössäkin.

En mitenkään yritä tehdä C5:sta isompaa kuin se on, katsoin vain mittoja.
Kun nyt aloit millejä laskemaan niin laitetaan ne ihan ylös:
Superb on siis ulkomitoista 2,7cm pidempi ja 4mm leveämpi kuin C5, ja 1,6cm matalampi kuin C5.
Sisätiloiltaan taas C5 on esim. takapenkillä 8cm leveämpi kuin Superb, ja etusisätilat ovat 8,5cm leveämmät kuin Superbissa. Myös etuosan pääntilat ja penkkien istuinosien pituudet ovat Superbia isommat. Ainoastaan takatilojen pääntilan suhteen ja jalkatilassa on Superb isompi kuin C5.

Jos taas puhutaan tavaratilavuudesta, niin takatila Superbissa on isompi. Hansikaslokero on taas pienempi.

Mitä ymmärrät auton kokoluokalla, mikä auto on mielestäsi Superbin kanssa samaa kokoluokkaa?

multsi

Jokainen voi peukalon ja etusormen avulla kuvitella ja pohtia näitä mittaeroja sekä niiden merkityksiä.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.11.17 - klo:11:42
En mitenkään yritä tehdä C5:sta isompaa kuin se on, katsoin vain mittoja.
Kun nyt aloit millejä laskemaan niin laitetaan ne ihan ylös:
Superb on siis ulkomitoista 2,7cm pidempi ja 4mm leveämpi kuin C5, ja 1,6cm matalampi kuin C5.
Sisätiloiltaan taas C5 on esim. takapenkillä 8cm leveämpi kuin Superb, ja etusisätilat ovat 8,5cm leveämmät kuin Superbissa. Myös etuosan pääntilat ja penkkien istuinosien pituudet ovat Superbia isommat. Ainoastaan takatilojen pääntilan suhteen ja jalkatilassa on Superb isompi kuin C5.

Jos taas puhutaan tavaratilavuudesta, niin takatila Superbissa on isompi. Hansikaslokero on taas pienempi.

Mitä ymmärrät auton kokoluokalla, mikä auto on mielestäsi Superbin kanssa samaa kokoluokkaa?

Ottaa Hidalgoa koville, kun huomaa, kuinka pieneksi C5 jäikin. Tosiaan tavaratiloiltaan suorastaan kääpiöksi, kun tilat ovat jopa pienemmät, kuin pienempään luokkaan kuuluvassa Octaviassa.
Mutta hei, älä ala poraamaan, kyllä sä varmaan tän kestät.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 11.11.17 - klo:19:03
Ottaa Hidalgoa koville, kun huomaa, kuinka pieneksi C5 jäikin. Tosiaan tavaratiloiltaan suorastaan kääpiöksi, kun tilat ovat jopa pienemmät, kuin pienempään luokkaan kuuluvassa Octaviassa.
Mutta hei, älä ala poraamaan, kyllä sä varmaan tän kestät.
Ei taida tällä Mikkesillä olla vielä muuta kuin mopokortti.  ;D
Eihän sille mitään voi, jollet edes itse ymmärrä mitä kirjoitat. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kumpi auto on miltäkin osaltaan toista isompi, mutta se on varmaa, että samaa kokoluokkaa ne ovat.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: MOP - 09.11.17 - klo:18:52
Eikös molemmat ole D-segmentin autoja, eli aika saman kokoisia ja kumpikaan ei ole ns. premium?
Juuri näin.

Peeveli

Valitettava tyyppiesimerkki keskusteluketjusta, joka ei anna mitään eikä edes johda mihinkään.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.11.17 - klo:19:29
Ei taida tällä Mikkesillä olla vielä muuta kuin mopokortti.  ;D
Eihän sille mitään voi, jollet edes itse ymmärrä mitä kirjoitat. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kumpi auto on miltäkin osaltaan toista isompi, mutta se on varmaa, että samaa kokoluokkaa ne ovat.

Koville näyttää Hidalgolla ottavan. No, mopokorttia ei ole, mutta ajoa ihan oikealla autolla tulee 70-80 tkm vuodessa. Sulla ilmeisesti menee samoihin kilsoihin monta vuotta. Vai ei vähempää voisi kiinnostaa, kiinnostaahan sua ihan hemmetisti toi. Niin kovalla touhulla sä olet koko ajan asiaasi ajamassa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 11.11.17 - klo:21:04
Koville näyttää Hidalgolla ottavan. No, mopokorttia ei ole, mutta ajoa ihan oikealla autolla tulee 70-80 tkm vuodessa. Sulla ilmeisesti menee samoihin kilsoihin monta vuotta. Vai ei vähempää voisi kiinnostaa, kiinnostaahan sua ihan hemmetisti toi. Niin kovalla touhulla sä olet koko ajan asiaasi ajamassa.

Ootkos oikein maanteiden ritari kun ajat niin paljon?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

r151809

Palataan vähän lähemmäs alkuperäistä aihetta.. Mikä määrittää auton kokoluokan?

Omasta mielestäni kokoluokan kannalta oleellisia mittoja on:
1) akseliväli, raideleveydet ja massa. Ne on vaikuttaa ajo-ominaisuuksien kautta kokoluokkaan.
2) matkustamon mitat: leveys, korkeus ja penkkien mitat. Tämä olisi kokoluokka minkä kuljettaja havaitsee ympärillään.
3) auton ulkomitat vaikuttaa lähinnä siihen kuinka helppoa se on pysäköidä ja ehkä siihen kuinka kateellisia naapurit on

Tavaratilan koko on vain fiitsööri muiden joukossa, siinä missä automaattiset jarrutusjärjestelmät tai paremmat ajovalot - jollekin tärkeä toiselle ei..

Aloittajan luokkittelu taisi olla: Iso perheauto neljälle hengelle. Sen molemmat autot varmasti täyttää :) 5 hengelle ne on molemmat ahtaita.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.11.17 - klo:21:58
Ootkos oikein maanteiden ritari kun ajat niin paljon?  ;D

Kyllä mä pyrin ottamaan kaikki siellä liikkuvat huomioon. Ei se aina onnistu, kun kaikenlaista kulkijaahan siellä liikkuu.
Mites sinä, vaikka ilmeisesti et niin paljon aja?

Hyvää isienpäivää kaikille isille.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: r151809 - 11.11.17 - klo:23:26
Palataan vähän lähemmäs alkuperäistä aihetta.. Mikä määrittää auton kokoluokan?

Omasta mielestäni kokoluokan kannalta oleellisia mittoja on:
1) akseliväli, raideleveydet ja massa. Ne on vaikuttaa ajo-ominaisuuksien kautta kokoluokkaan.
2) matkustamon mitat: leveys, korkeus ja penkkien mitat. Tämä olisi kokoluokka minkä kuljettaja havaitsee ympärillään.
3) auton ulkomitat vaikuttaa lähinnä siihen kuinka helppoa se on pysäköidä ja ehkä siihen kuinka kateellisia naapurit on

Tavaratilan koko on vain fiitsööri muiden joukossa, siinä missä automaattiset jarrutusjärjestelmät tai paremmat ajovalot - jollekin tärkeä toiselle ei..

Aloittajan luokkittelu taisi olla: Iso perheauto neljälle hengelle. Sen molemmat autot varmasti täyttää :) 5 hengelle ne on molemmat ahtaita.
Autonvalmistajat yleensä määrittävät yleisesti käytetyn ns kokoluokan/segmentin, johon auto kuuluu: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luokka:Autojen_eurooppalainen_kokoluokitus

Sitten taas oma mielipiteeni on kanssasi suunnilleen sama, eli sisätilat ja ulkomitat määrittelevät auton koon. Akseliväli vaikuttaa taas mielestäni auton ajo-ominaisuuksiin, eikä kokoon. Pienessä autossa voi olla isompaa autoa suurempi akseliväli.

ssb220

tervehdys! Tuo sitikkani oli -08 136 hdi. Auto erittäin mukava ajaa, varustus oli hyvä hierovaa penkkiä sun muuta.
Auto toimi erittäin hyvin, vaikka sitikkaa parjataan paljon. Kilometriä alko olla sen verran et vaihtoon meni.Nyt skodalla ajeltu n.2600km toimii vielä :D.Hieman hiljaisempi sais olla ,penkki ei ihan sitikan veroinen. Kulutukseen ollut tyytyväinen 7ltr keskikulutus.Molemmat pirssit on kooltaan isoja mut takajalkatilat + kontti sokotassa ylivertaisia

Gudmund

Toivotaan että Skoda tulee toimimaan yhtä mukavasti kuin Sitikka pelasi. Onhan C5 ja Superb tosiaan ihan vertailukelpoisia, vaikka Skoda vähän isompi kooltaan onkin. Skodassa on tietyt vahvuudet, ja Sitikassa tietyt, kuten jo totesitkin. Autothan voi todeta vertailukelpoisiksi aina silloin, kun kuluttuja miettiii valintaa kahden vaihtoehdon välillä. Yleisesti ottaen Superbin kanssa samassa sarjassa painivat esim. Passat, Mondeo, Mazda6, Insignia, Avensis, 508, Talisman jne. ylemmän keskiluokan laitteet.

Aiheen sivusta on todettava että ensi vuosi luokassa tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä markkinoille ehtivät ilmeisesti ainakin uusi Avensis, uusi 508, Superb FL, Mondeo FL, ties jotain muitakin.
Octavia III RS TDI

ssb220

Tervehdys! Kiitokset gutmundille palautteesta, tosiaan toisena vaihtoehtona oli opel insignia 1.5 t tourer, eritäin mukava, hyvät varusteet mut välirahassa ei päästy yhteisymmärrykseen. Takajalkatilat hitusen pienemmät. Skodassa ihmetyttää nuo sumarien vieressä olevat "kääntymisvalot" eli ovat aika himmeät suorastaan kynttilät.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy