1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.06.20 - klo:11:11
No, otetaan esimerkiksi kilpailu, jossa oli eniten osallistujia HEV sarjassa eli Jyväskylä 2017. Kahdeksan osallistujaa, sijoitus toinen.

https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/2017_suurajot_ecorun_tulokset.pdf
Ja eroa tuossakin on hybridiluokan kärkeen enemmän kuin ero sinuun oli. Eikö se ollutkaan niin, että Prius tuli tutuksi kyseiselle kuskille vasta viime vuonna?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.06.20 - klo:12:17
Näistä saadaan yhteistehoksi: (9,1 + 2,9 + 1,5) kW = 13,5 kW (-10 % Golf)

Uskallan tämän perusteella väittää että 10 kW satasen vauhdissa on liian optimistinen lukema.

Allekirjoitan tuon 13,5 kW normaaliolosuheissa, viileällä kelillä ja normaalirenkailla. Tosin siinäkin on tuntemattomia tekijäitä. esim. ilmanvastuskerroin.

Mulla on erittäin herkästi pyörivat renkaat, joilla on ajettu jo 45 tkm => vierivät vieläkin herkemmin. Lisäksi se 3,2 l/100 km ja 10 kW tehontarve koski aivan optimiolosuhteita. Eli +30 C ja sileä asfaltti. Molemmilla on suuri vaikutus auton rullaavuuteen. Nyt +30 C helteillä auto rullaa hämmästyttävän herkästi. Vauhti pysyy vakiona todella loivassa alamäessä, siinä missä +10 C lämmössä hiipuu. Joudun shiftaamaan ennakointia tuntuvasti. Eli heittämään vapaalle huomattavasti aiemmin kuin +10 C lämmössä. Lisäksi kun asfaltti muuttuu sileäksi, huomaa heti laskun hetkellisessä kulutuksessa.

Eli väitän yhä, että +30 C ja sileä asfaltti tehontarve on vain 10 kW@100 km/h nopeudessa. Niin paljon herkemmin auto rullaa verrattuna +10 C tai jopa +20 C keliin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.06.20 - klo:13:12
Ja eroa tuossakin on hybridiluokan kärkeen enemmän kuin ero sinuun oli.

Meillä ei mennyt ensikertalaisina ajaminen putkeen. Ajettiin viimeisellä etapilla yksi risteys suoraksi ja tehtiin 7 km päässä U-käännös. Tuli 14 km ylimääräistä ajoa, jossa paloi bensaa. Matkaa ei kuitenkaan otettu huomioon kulutuksessa. Lisäksi loppuetappi meni kaahaamiseksi, kun koitettiin ehtiä maaliin ajoissa. Tuli mm. ohitettua kolme meidän takana lähtenyttä kilpailijaa. Ne olivat päässeet edelle meidän harharetkan aikana. Myöhästyttiin silti 1 min 5 s maalista, josta lyötiin +4% kulutussakkoa. Ilman tuota källiä, kulutus olisi ollut kaksi desiä pienempi.

Ja vaikka olisikin kulutukset samat, on Priuksessa silti hybriditekniikka, joka ottaa jarrutukset talteen. Se meni varmasti vähemmällä taajaosuudet, mikä tarkoitaa, että maantiellä kulutti enemmän. Eli moottorin hyötusuhde on heikompi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.06.20 - klo:13:18
Allekirjoitan tuon 13,5 kW normaaliolosuheissa, viileällä kelillä ja normaalirenkailla. Tosin siinäkin on tuntemattomia tekijäitä. esim. ilmanvastuskerroin.

Mulla on erittäin herkästi pyörivat renkaat, joilla on ajettu jo 45 tkm => vierivät vieläkin herkemmin. Lisäksi se 3,2 l/100 km ja 10 kW tehontarve koski aivan optimiolosuhteita. Eli +30 C ja sileä asfaltti. Molemmilla on suuri vaikutus auton rullaavuuteen. Nyt +30 C helteillä auto rullaa hämmästyttävän herkästi. Vauhti pysyy vakiona todella loivassa alamäessä, siinä missä +10 C lämmössä hiipuu. Joudun shiftaamaan ennakointia tuntuvasti. Eli heittämään vapaalle huomattavasti aiemmin kuin +10 C lämmössä. Lisäksi kun asfaltti muuttuu sileäksi, huomaa heti laskun hetkellisessä kulutuksessa.

Eli väitän yhä, että +30 C ja sileä asfaltti tehontarve on vain 10 kW@100 km/h nopeudessa. Niin paljon herkemmin auto rullaa verrattuna +10 C tai jopa +20 C keliin.
Laskeppa piruttain miten paljon nuo tekijät vaikuttavat ja kerro sitten tulos meille. Edelleenkin todistettavasti Octavialle on mitattu +20 C lämmössä 4,0 l/100km@90km/h ja 5,4 l/100km@120km/h kulutus 1001cars kanavan mukaan eli arviolta 4,5 l/100km@100km/h. Myös b1mpo on todistanut myös ajaneensa noille 4,5-4,7 l/100km tietämille Octaviallaan. Niin meinaatko tosiaan että 1,1 l/100km eli prosentuaalisesti -24 % alhaisempi kulutus kuulostaa uskottavalta, tuo on jo nimittäin huomattava ero?! Tuossa kuitenkin aikaisemmin jo todistin että Ocun pitäisi olla vastusarvoiltaan samaa luokkaa.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

#634
Ite en oo kovin hyväkuntoisilla teillä ajellut, eli sieltä nipistäisi noista mun lukemista. Myöskin renkaat oli isommat ja varmasti huonommin rullaavat, kuin energysaverit noissa esimerkeissä. Ilmastointikin ollut itellä päällä tai sitten keli ei lämpötilaltaan otollinen. Ajan aina myöskin hyvin paljon vakkarilla, eli sieltäkin säästöä tulisi. Tämä nyt on spekulointia, mutta näiden faktojen valossa en näe ongelmaksi tuota lukemaa kuumalla kelillä ja hyväkuntoisella asfaltilla. Toki tuollaisissa olosuhteissa kaikki autot kuluttavat vähemmän.

Ps. Se ensimmäinen lukema noista kuvista on ajettu r2 kitkoilla. Korjattua en enää saa. Muuten sen teksti pitää paikkaansa. R3 kitkoilla en nykyisellä päässyt sellaisiin lukemiin talvella tai keväällä. Koko on sama. Ja noita kuvia on useita ja kertoja kuviin nähden vielä paljon enemmän, eli ei ole satunnaista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 25.06.20 - klo:13:29
Meillä ei mennyt ensikertalaisina ajaminen putkeen. Ajettiin viimeisellä etapilla yksi risteys suoraksi ja tehtiin 7 km päässä U-käännös. Tuli 14 km ylimääräistä ajoa, jossa paloi bensaa. Matkaa ei kuitenkaan otettu huomioon kulutuksessa. Lisäksi loppuetappi meni kaahaamiseksi, kun koitettiin ehtiä maaliin ajoissa. Tuli mm. ohitettua kolme meidän takana lähtenyttä kilpailijaa. Ne olivat päässeet edelle meidän harharetkan aikana. Myöhästyttiin silti 1 min 5 s maalista, josta lyötiin +4% kulutussakkoa. Ilman tuota källiä, kulutus olisi ollut kaksi desiä pienempi.

Ja vaikka olisikin kulutukset samat, on Priuksessa silti hybriditekniikka, joka ottaa jarrutukset talteen. Se meni varmasti vähemmällä taajaosuudet, mikä tarkoitaa, että maantiellä kulutti enemmän. Eli moottorin hyötusuhde on heikompi.
Ylimääräisten kruisailulenkkien, ohittelujen ja tuntuvien sakkojen jälkeen todella selvä voitto. Tuo on sellaista ylivoimaa, joka vaatii kyllä vertailukohdakseen jotain muuta kuin monessa kisassa keskinkertaisuutensa todistaneen tapauksen.

Tojo on aika paljon raskaampi. Sekin näkyy noissa hyötysuhdepohdinnoissa.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.06.20 - klo:16:06
Laskeppa piruttain miten paljon nuo tekijät vaikuttavat ja kerro sitten tulos meille. Edelleenkin todistettavasti Octavialle on mitattu +20 C lämmössä 4,0 l/100km@90km/h ja 5,4 l/100km@120km/h kulutus 1001cars kanavan mukaan eli arviolta 4,5 l/100km@100km/h. Myös b1mpo on todistanut myös ajaneensa noille 4,5-4,7 l/100km tietämille Octaviallaan. Niin meinaatko tosiaan että 1,1 l/100km eli prosentuaalisesti -24 % alhaisempi kulutus kuulostaa uskottavalta, tuo on jo nimittäin huomattava ero?! Tuossa kuitenkin aikaisemmin jo todistin että Ocun pitäisi olla vastusarvoiltaan samaa luokkaa.

Ajelin viime talvena Vantaalta Poriin ja takaisin työmatka-ajoa talvinopeuksin (n. 90 km/h, erittäin tasainen tie) ja R2 kitkoilla. Kulutus oli 4,0-4,2 l/100 km. Suurin osa matkasta tasanopeutta 6. vaihteella ja vielä vakkarilla. Kyllä kolmosella alkavat lukemat ovat hyvinkin mahdollisia, varsinkin tuolla litraisella säästökoneella.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Foxit

#637
Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 26.06.20 - klo:01:29
Ajelin viime talvena Vantaalta Poriin ja takaisin työmatka-ajoa talvinopeuksin (n. 90 km/h, erittäin tasainen tie) ja R2 kitkoilla. Kulutus oli 4,0-4,2 l/100 km. Suurin osa matkasta tasanopeutta 6. vaihteella ja vielä vakkarilla. Kyllä kolmosella alkavat lukemat ovat hyvinkin mahdollisia, varsinkin tuolla litraisella säästökoneella.
Kuten sanottua ja on todistettu niin tuossa 90 km/h vauhdissa nelosen molemmin puolin menevät lukemat ovat täysin mahdollisia litrasella koneella sopivassa korissa ja sopivilla välityksillä, ei kai kukaan tuota ole täällä kieltänyt. Myöskin kolmosella alkavat ovat mahdollisia kun vauhtia riittävästi laskee tai kovemmassa vauhdissa kun sopivaan myötätuuleen pääsee ajamaan tai sopivat korkeuserot sen mahdollistavat. 90 km/h on kuitenkin tehon tarpeeltaan aivan eri juttu kuin 100 km/h. Moottoritehoa tarvitaan esim. VW golfin tapauksessa 80 km/h vain 9 kW, 90 km/h n. 11 kW ja 100 km/h 15 kW. Nopeuden nosto 80 km/h -> 90 km/h lisäsi tehon tarvetta 2 kW (+18 %), mutta nopeuden nosto 80 km/h -> 100 km/h lisää tehon tarvetta jo 6 kW (+40 %) joka jo melkein tuplaa moottoritehon tarpeen. Tässä vielä kuvan kaappaus asiaan liittyen Markku Ikosen julkaisusta sivulta 36. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163936.pdf


Minä en ole täällä muuta kyseenalaistanut kuin tuon 100 km/h (GPS) keskinopeudella +25 C asteen lämpötilassa ajetun Pihistelijän Leonin ATK:n ilmoittaman 3,4 l/100km tuloksen ja sen pitämistä normituloksena. Tässä olen teräksenharmaan kanssa samoilla linjoilla, että erittäin ikävän tästä asiasta tekee se että täällä on jo hoettu liian kauan perustelemattomia/vahvistamattomia väitteitä joihin osa näyttää jo kirkkain silmin uskovan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

#638
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 26.06.20 - klo:09:32
Minä en ole täällä muuta kyseenalaistanut kuin tuon 100 km/h (GPS) keskinopeudella +25 C asteen lämpötilassa ajetun Pihistelijän Leonin ATK:n ilmoittaman 3,4 l/100km tuloksen ja sen pitämistä normituloksena.
Kysyit mitä Leon vie minimisään ja maksimissan 100 km/h. Kun vastasin, et uskonut. Kun postasin ajotietokoneen lukeman, et uskonut. Sitävastoin tunnut uskovan epämääräisiä YouTube-videoita, joissa ajetaan erittäin epätaloudellisesti eri vaihteistolla ja vieläpä eri autolla. Jos Leonin ajotietokone näytti 3,4 litran kulutusta, sitä sen on. En voi sille mitään, jos et usko. Ei se mitään, olen tottunut siihen.

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 26.06.20 - klo:09:32
Tässä olen teräksenharmaan kanssa samoilla linjoilla, että erittäin ikävän tästä asiasta tekee se että täällä on jo hoettu liian kauan perustelemattomia/vahvistamattomia väitteitä joihin osa näyttää jo kirkkain silmin uskovan.
Mitä perustelemattomia/vahvistamattomia väitteitä olen esittänyt? Postasin ajotietokoneen lukeman, jota et suostu uskomaan. Pyydät sitten laskemaan, mutta tuntemattomia parametreja on niin paljon, että laskeminen kannata.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Ei se ole noin yksinkertaista se laskeminen. Jokatapauksessa kokonaisuudessa on tekijöitä, kuten lataus, joka on kaikissa nopeuksissa läsnä. Eikä polttomoottori toimi johdonmukaisesti samalla tavalla, kuin sähkömoottori suhteessa vauhtiin. Eli jos 10kW->15kW on tehon tarve halutun vauhdin ylläpitämiseksi, nostaa se sähköautossa kulutusta kolmanneksella, mutta polttomoottorissa ei näin tapahdu, vaan kulutus voi kasvaa enemmän, tai vähemmän, kuin kolmannes.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Ja kuten olen todennut jo aikaisemmin ja itse kokenut, että tämä litrainen toimii kuormituksenkin alla hyvin taloudellisesti. Se ei ole siis vertailukelpoinen ollenkaan  siihen vanhaan 1.6fsi moottoriin verrattuna. Moottorin hyvä hyötysuhde on myös eri asia, kuin pieni kulutus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Variant

Lainaus käyttäjältä: padawan - 09.06.20 - klo:16:09
En ole parin tonnin kytkinremonteista manuaaleihin juuri koskaan kuullut. Kaksoismassan vaihto nostaa toki hintaa jonkin verran mikäli sellainen löytyy

"Mitä maksaa täysi kytkinremontti?" "Kysyin hinta-arviota ja tukka nousi pystyyn. Valtuutettu VW-huolto SAH, 2650 â,¬. Sisältää vauhtipyörän.."

Aihe: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla http://www.vagarena.fi/index.php?topic=46002.msg707080;topicseen#new
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Variant - 03.07.20 - klo:09:56
"Mitä maksaa täysi kytkinremontti?" "Kysyin hinta-arviota ja tukka nousi pystyyn. Valtuutettu VW-huolto SAH, 2650 â,¬. Sisältää vauhtipyörän.."

Aihe: Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla http://www.vagarena.fi/index.php?topic=46002.msg707080;topicseen#new

Kultaisen kytkimen meinaavat asentaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jalkkis

Pihistelijän 100km/h kulutusluvussa on yksi käpy. Luku olisi pitänyt saada myös ajettaessa sama pätkä toiseen suuntaan. Nyt tieprofiilin ja kelin osuus jää arvoitukseksi.

Kylmääki saan mun isolohko 1.0TSIDSG:llä samat luvut aikaiseksi, kunhan on tarpeeksi pitkä alaspäin viettävä tienpätkä ja kunnon myötätuuli. Ainakin mun pirssi on hyvin herkkä tuuliolosuhteille.

Eli toivon uusintaa. Joku rändom-tienpätkä ajettuna molempiin suuntiin samassa yhteydessä ja mahdollisimman samalla keskarilla.

Mulla ei ole vaikeuksia uskoa Pihustelijän lukuja. Tää munkin DSG-versio liikkuu kivan kepeästi.


tapanixxx

Pienin kulutusmitä olen itse päässyt on 100 km stintti 4,1 ltr/100km kulutuksella. 1.0 tsi 5mt polo

765turbo

Kulutus on vakio...kuten sanottu. 1.0tsi 5v Fabia.  Kiikala-Hki 90km/h max oli kulutus 3.9L . Tänään Hki- Kiikala 2.0 Tdi Golf 4-motion 135km/h navissa koko motari, 6.4L loppulukema mökin pihassa ..ihan ok.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 25.06.20 - klo:13:05
Otitko lämpötilan huomioon laskennoissa? Moottorin häviöitä on saatu tiputettua melko paljon vitosgolffista. Jäähdytykset ja voitelut on muuttuvia tarpeen mukaan ja moottori pyörii muutenkin kevyemmin. Myös laturi lataa älykkäämmin kaikissa tilanteissa.
Lasketaan sitten korottunut lämpötila sekä parantuneet rullausominaisuudet huomioon ottaen:

CdA: 0,29 * 1,816 m * 1,439 m * 0,85 = 0,644 m2, joka on 0,644/0,710 = 0,907 (eli -9,1 % pienempi ilmanvastukseltaan kuin viitos -Golf).
Ilman tiheyden muutos 20 -> 25 asteeseen 1,18 / 1,205 = 0,98
Tästä saadaan tehontarpeeksi 0,907 * 10 kW = 9,1 kW * 0,98 = 8,9 kW

Mennään vierintävastusluokan toisesta päästä toiseen, eli ajatellaan että Golfissa olisi ollut huonoimman mahdollisin vierintävastusluokan renkaat ja Leonissa parhaat, josta saadaan kertoimeksi 7/12 = 0,583
Vierintävastustehoksi: 1236 kg/1375 kg * 3,5 kW = 3,1 kW * 0,583 = 1,8 kW

Näistä saadaan yhteistehoksi: (8,9 + 1,8 + 1,5 (voimansiirtohäviöt)) kW = 12,2 kW
joka jää vielä aika runsaat 2,2 kW Pihistelijän arvioimasta 10 kW yhteistehosta.

Lasketaan vielä koko voimalinjan hyötysuhde Octavialle 4,6 l/100km kulutuksella tuossa vauhdissa, joka olisi minusta suhteellisen uskottava kulutuslukema jonka 1001 cars sivuston kulutusmittauksista voidaan interpoloida välille nopeuksien 90 … 120 km/h väliltä joka olisi juuri 4,5 l/100 km + 0,1 l/100km (ATK:n optimisuuslisä).Octavialle aiemmin laskettu tehon tarve 100 km/h nopeudessa oli 20 asteen lämpötilassa 13,6 kW.
13,6 kW / (4,6 l/100km * 8,8 kW) = 0,336

Octaviasta lasketulla hyötysuhteella laskettuna teoreettinen kulutus olisi:
12,2 kW / 0,336 = 36,31 kW eli 36,31 kW / 8,8 kW/l = 4,1 l/100km
Tämä on lukema jota voisin pitää jotakuinkin uskottavana oikein ihanteellisissa olosuhteissa, mutta silti aika hetkellisenä haamulukemana.

PS. Olin muuten tuossa aiemmin laskenut väärin Leon ST Ecomotiven vierintävastustehon kun olin käyttänyt siinä liian pientä painoa 1124 kg, joka todellisuudessa on ilmoitettu olevan 1236 kg. Tämä on kuta kuinkin sama kuin Octavialle ilmoitettu 1247 kg. Toisin sanoen litrasen Octavian pitäisi olla teoriassa pihimpi kuin Leon ST Ecomotiven. Myös Ecomotivelle arvioimaani 0.29 ilmanvastuskerrointa pidän jo liiankin anteliaana koska perusmallille on kerrottu tuolloin olleen 0.32, enkä ole yhdelläkään automallilla saaneen pelkillä Bluemotion/Ecomotive/yms. tyyppisillä aerodynamiikkasarjoilla aikaan yli 0.02 parannusta aikaan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

europe

Autojen kulutuskilpailut voi lopettaa turhina, koska kulutukset voi laskea suoraan ilman ajamista.
;D

jhm

Lainaus käyttäjältä: europe - 08.07.20 - klo:05:22
Autojen kulutuskilpailut voi lopettaa turhina, koska kulutukset voi laskea suoraan ilman ajamista.
;D

Juurikin näin.Saahan siinä tietysti päteä oletusarvoineen ja jossitteluineen ym.Onhan sekin harrastus.
VW Transporter T5  84kw 2014

Foxit

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tapanixxx

Pihistelin tänään kouvola - helsinki. 4.7 ltr / 100 km kulutuksella polo 1.0 tsi 5mt michelin primacy 4 @ 2.5bar.

atapi

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 09.07.20 - klo:18:49
Pihistelin tänään kouvola - helsinki. 4.7 ltr / 100 km kulutuksella polo 1.0 tsi 5mt michelin primacy 4 @ 2.5bar.

Mitä vauhtia ajelit moottoritiellä?

Foxit

#652
Nyt on sitten Leon ST Ecomotive 1,0 TSI koeajettu ja ihan kahteen otteeseen. Mittasin kulutuslukemat +20 C asteen kelissä kuivalla asvaltilla. Pyrin ajamaan moottoritietä mittarin mukaan mahdollisimman tasaisesti 105 km/h joka vastasi GPS:n mukaan 100 km/h. Onnistuin ajamaan siten että minun ei tarvinnut hidastaa eikä kiihdyttää muun liikenteen takia. Ajoin samaa reittiä ensin toiseen suuntaan n. 10-11 km jonka alussa nollasin keskikulutusmittarin. Käänsin auton tämän jälkeen ja ajoin saman reitin toiseen suuntaan tehden saman mittauksen. Ensimmäinen ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus oli 4,3 l/100km ilmastointi päällä, matka: 11 km, keskinopeus: 105 km/h. Saman reitti toiseen suuntaan tullessa tuli ilmastointi pois päältä keskikulutuksella 4,7 l/100km, matka: 10 km, keskinopeus: 105 km/h. Kun molempiin suuntiin ajettujen kulutusten keskiarvo lasketaan niin päästään tulokseen 4,5 l/100km. Tätä ei voi pitää mitenkään huonona tuloksena tällaiselle autolle, mutta alle 3,5 l/100km en päässyt kuin 1-2 km pätkiä ainoastaan silloin kun ajoin rekan imussa liian pienellä turvavälillä , mutta silloin keskinopeuskin jäi jo alle 90 km/h.

Koko toisen koeajolenkin keskikulutuslukemaksi jäi 4,5 l/100km 54 km matkalla ja 74 km/h, tulos ei ole mielestäni lainkaan hassumpi. Testailin pääasissa maantieajossa autoa 100 km/h nopeuksissa ja 80 km/h nopeudessa. Ensimmäisellä lenkillä tuli ajettua myös moottoritienopeuksia mutta silloin keskikulutus nousi jo lähemmäs 6 l/100km ATK:n mukaan. Leonista jäi oikein hyvä kuva, kohtuu hiljaisena ja mukavana matkakumppanina. Litranen moottori tuntui hyvinkin sitkeältä, taloudelliselta ja ponnekkaalta. Auton pyörät olivat alkuperäisvantein ja renkaina Michelin Primacy 4:t 205/55R16 koossa.




Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 30.07.20 - klo:15:08
Nyt on sitten Leon ST Ecomotive 1,0 TSI koeajettu ja ihan kahteen otteeseen.

Manuaali vai DSG?

Tässä oma paluureissu eilen töistä Lahden keskustasta Iittiin. Puolet matkasta 100 km/h, 1/4 80 km/h ja loput 40-60 km/h.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Ja tässä kuun alussa Lahden rautatieasemalta Kausalan Matkakeitaalle asti. Keli oli ihanteellinen.



Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

#655
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.07.20 - klo:15:41
Manuaali vai DSG?

Tässä oma paluureissu eilen töistä Lahden keskustasta Iittiin. Puolet matkasta 100 km/h, 1/4 80 km/h ja loput 40-60 km/h.

Manuaali. Pitäisi olla muuten identtinen autosi kanssa, mutta alemmalla Reference -varustelutasolla ja 2017 vuosimallia ja 105 tkm ajettu.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 30.07.20 - klo:16:29
Manuaali. Pitäisi olla muuten identtinen autosi kanssa, mutta alemmalla Reference -varustelutasolla ja 2017 vuosimallia ja 105 tkm ajettu.

Ihan hyvät lukemat alkajaisiksi. Jos vielä harjoittelisit enemmän tasaisen nopeuden pitoa ja muille TSI moottorin optimikäytöille, lähtisi lukemista puoli litraa pois.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

dosetti

En nyt muista, käyttikö pihistelijä tasanopeussäädintä, sillähän se nopeus pysyy hyvin tasaisena? Tein havainnointia oman polon 1.0tsi, joka siis dsg (pahoittelen Ot, mutta ketju on mielenkiintoinen). Gps tasanopeus 100km/h vie noin 5litraa ja gps 120km/h vie noin 5,8-5,9. Vaatii vauhdin pudottamisen kahdeksaan kymppiin päästäkseen matalille nelosille kulutuksessa.

Pidän edelleen manuaalivaihteistoa suurimpana etuna noinkin paljon pienempään kulutukseen. Erikoista kuitenkin se, että kulutusero pienenee nopeuden laskiessa ja se puolestaan kertoisi eron johtuvan ilmanvastuksesta. Muotoilu on hyvin onnistunut Leonissa, varsinkin ecomotivessa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 31.07.20 - klo:17:38
En nyt muista, käyttikö pihistelijä tasanopeussäädintä, sillähän se nopeus pysyy hyvin tasaisena?

En käytä koskaan vakionopeudensäädintä. Se on automaattivaihteiston jälkeen heti toiseksi pahin kulutuksen nostaja. Yhdessä tietysti tekevät todella pahaa jälkeä.

Nopeuden ei tarvi pysyä aivan vakiona, vaan jalan paineen kaasupolkimeen. Kevyesti, mutta kuitenkin pieni paine jatkuvasti. Jalka ei saa hötkyillä. Silloin 1.0 TSI kulkee ihan huuruilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Breach

Millä kierroksilla pihistelijä ajaa? Parhaalla vääntömomentti alueella vai ajatko isoilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy