Tiguan 2.0 TDI 4Motionin softaviritys ja EGR-offaaminen?

Aloittaja jake_soomi, 30.08.17 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 09.09.17 - klo:07:21
Nyt on n.180hv tehot, 420Nm väännöt ja EGR OFF Tigsusta. Ihan on ku eri auto ajaa!  8) Lisätehot ja vääntö ohjelmoitiin pääasiassa 2000-4000rpm välille, ettei turhaan alakierroksille lisätyllä väännöllä rikottaisi kaksoismassaa vaan tavallista nopeampaa. Ahtopainemaksimi nousi 0.3 baria. EGR jätettiin "toimintaan", mutta ohjelmasta poistettiin pakokaasunkierrätyspyynnöt eli siis käytönnössä venttiili liikkuu ainakin startissa sen verran, että ei liikkumattomuuden takia jumiudu ja aiheuta turhaan vikailmoituksia, mutta ei siis pyydä paskaista pakokaasua takaisinpäin koneelle. Ei siis enää karstoitu venttiili, eikä imusarja.

Koodaaja oli tosi kokenut kaveri ja pirun hyvillä vehkeillä teki homman. Oli koodannut lähes 600 ajoneuvoa, joista n.100 päästöhuijauskorjattuja. Tiesi siis oikeasti, että mitä oli tekemässä!  ;D Niin, ja DPF tukkeutuu kuulemma EGR ohjelmallisesti OFFattuna hieman hitaampaa, kuin mitä jos EGR olisi toiminnassa. Polttoaineistahan kuitenkin aina jää jonkin verran sitä palamatonta ainesta, joka kuitenkin pikkuhiljaa kertyy DPF:ään eli ikupäiväistä ainakaan tän ikäisten VAG-konsernin autojen hiukkasloukuista ei saa.

Parin sadan kilsan jälkeen oon ainakin pirun tyytyväinen lopputulokseen!  ;D

Nonii. Eikun kovaa ajoa!

Ja juuri noinhan tuon egr:n ja dpf:n tosiaan luulisi menevän, että pakokaasun kierrätys lisää hiukkastulvaa filtterille.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 09.09.17 - klo:07:21
Nyt on n.180hv tehot, 420Nm väännöt ja EGR OFF Tigsusta. Ihan on ku eri auto ajaa!  8) Lisätehot ja vääntö ohjelmoitiin pääasiassa 2000-4000rpm välille, ettei turhaan alakierroksille lisätyllä väännöllä rikottaisi kaksoismassaa vaan tavallista nopeampaa. Ahtopainemaksimi nousi 0.3 baria.

Penkitettiin autoa ennen ja jälkeen? Jos ei niin en viitsi spoilata.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jake_soomi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.09.17 - klo:07:55
Penkitettiin autoa ennen ja jälkeen? Jos ei niin en viitsi spoilata.

Voidaan tietysti penkittääkin, mutta sun laskuun, kun kerrot samalla lähimmän nelivetopenkin sijainnin!  ;D Ahtopaineet on mitattu ennen ja jälkeen softauksen ja kiihtyvyysmittaukset tehty. Selvä ero vakioon! Sen enempää mäkään en jaksa asiasta alkaa kinastelemaan.  :P
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

SNG

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 09.09.17 - klo:09:31
Voidaan tietysti penkittääkin, mutta sun laskuun, kun kerrot samalla lähimmän nelivetopenkin sijainnin!  ;D Ahtopaineet on mitattu ennen ja jälkeen softauksen ja kiihtyvyysmittaukset tehty. Selvä ero vakioon! Sen enempää mäkään en jaksa asiasta alkaa kinastelemaan.  :P

Mua kiinnostaisi kyllä tietää muutoksen suuruusluokka eim 80-120 vedossa/4-vaihde.

Oon monelle sanonut, että kannattaa ottaa riittävästi testejä esim racechronolla ennen ja jälkeen softauksen jos ei penkitetä. Tuo antaa sitten evidenssiä pitävätkö myyjän myyntipuheet/lupaukset yhtään kutinsa.

repomies

Minä en usko että egr:n poistolla saisi dpf:n elinikää muutettua suuntaan taikka toiseen. Sen uskon että kylmä kone ei polttoa käynnistä.

DPF täyttyy erityisesti moottoriöljystä peräisin olevasta palamattomasta (lisä)aineesta jota tuhkaksi nimitetään. Polttoaineestakin tulee osa. EGR lisää toki nokihiukkasten määrää mutta ne poistuvat hiukkaspoltoilla, ei se ole ongelma.

Jos oletetaan että autolla ajetaan pitkää matka-ajoa niin ohjelmoinnin jälkeen auton polttoaineenkulutus on tyypillisesti hieman vähäisempi koska EGR lisää kulutusta. Ohjelmoijaa muutenkaan harvemmin kiinnostaa mitkään päästöt joten hän optimoi koneen polttoaineenkulutuksen kannalta. Pienempi PA-kulutus -> inasen vähemmän tuhkaa kohti DPF:ää.

Vastaavasti jos koneella ajellaan paljon nurkkapyörittelyä raskaalla kaasujalalla tai ohitellaan urakalla, tehoja ja ahtoja käytetään aiempaa enemmän mikä lisää öljynkulutusta huohotuksen ja turbon kautta, mistä sitten seuraa se että tuhkaa menee enemmän kohti DPF:ää.

Sekalaisella ajoprofiililla +-0.

jake_soomi

Vakiona 80-120km/h 4-vaihteella oli 8.5s.
Softattuna 7.0s.

Molemmat vedot on tehty silleen, että kaasun painoin pohjaan tasaisesta ajosta noin 78km/h vauhdista ja mittaus lähti käyntiin tasan 80km/h nopeudesta 120km/h nopeuteen (GPS:llä mitattuna) eli 80km/h kohdalla ahtopaine ei ollut vielä, kuin noin puolet maksimista. "Lentävällä lähdöllä", ahtopaineet valmiiksi maksimissaan, olis tietty saattanut muutama kymmenys molemmista ajoista lähteä vielä pois.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.09.17 - klo:09:35
Mua kiinnostaisi kyllä tietää muutoksen suuruusluokka eim 80-120 vedossa/4-vaihde.

Oon monelle sanonut, että kannattaa ottaa riittävästi testejä esim racechronolla ennen ja jälkeen softauksen jos ei penkitetä. Tuo antaa sitten evidenssiä pitävätkö myyjän myyntipuheet/lupaukset yhtään kutinsa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 09.09.17 - klo:10:11
Vakiona 80-120km/h 4-vaihteella oli 8.5s.
Softattuna 7.0s.

Molemmat vedot on tehty silleen, että kaasun painoin pohjaan tasaisesta ajosta noin 78km/h vauhdista ja mittaus lähti käyntiin tasan 80km/h nopeudesta 120km/h nopeuteen (GPS:llä mitattuna) eli 80km/h kohdalla ahtopaine ei ollut vielä, kuin noin puolet maksimista. "Lentävällä lähdöllä", ahtopaineet valmiiksi maksimissaan, olis tietty saattanut muutama kymmenys molemmista ajoista lähteä vielä pois.

Ihan messsevä parannus. Juu luulen että veto kannattaa aloittaa vielä hiljaisemmasta nopeudesta että ahdot valmiiksi korkealla mittauksen alkaessa. Kovin montaa vetoa ei tarvitse vetäistä kun ajat lähtevät huononemaan lämpöjen noustessa. Vakio ahtoilmanjäähdytin on varmasti turhan pienitehoinen.

Omalle vakioscoutille oon joskus kellotellut racechronolla 7.5-8 sec haarukassa olevia aikoja. Auto hieman keveämpi ja pumpparissa alavääntö vakiona ehkä inan parempi vs commonrail.

Kellotitko Karppa jollain softalla Scoutille softattuna tuota 80-120 väliä?

PS. Hyvä selvitys Repomieheltä tuosta ajotavan ja huohotuksen vaikutuksesta dpf:lle.

jake_soomi

Juu, pitää vielä käydä myöhemmin uudestaan kokeilemassa, kunhan ennättää.  ;D

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.09.17 - klo:10:21
Ihan messsevä parannus. Juu luulen että veto kannattaa aloittaa vielä hiljaisemmasta nopeudesta että ahdot valmiiksi korkealla mittauksen alkaessa. Kovin montaa vetoa ei tarvitse vetäistä kun ajat lähtevät huononemaan lämpöjen noustessa. Vakio ahtoilmanjäähdytin on varmasti turhan pienitehoinen.

Omalle vakioscoutille oon joskus kellotellut racechronolla 7.5-8 sec haarukassa olevia aikoja. Auto hieman keveämpi ja pumpparissa alavääntö vakiona ehkä inan parempi vs commonrail.

PS. Hyvä selvitys Repomieheltä tuosta ajotavan ja huohotuksen vaikutuksesta dpf:lle.

-karppa-

Minä kun lastutan sellaisissa paikoissa missä tehot mitataan ennen ja jälkeen. En nimittäin luota persedynoon enkä pelkkiin lupauksiin.

Ja kuten kommentista näkee mä spolaisin homman.

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 09.09.17 - klo:09:31

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.09.17 - klo:10:21

Scout tuli minulle softattuna joten en nähnyt tarvetta, kun en tiennyt lähtökohtaa. Pari kertaa teki mieli penkittää, mutta uusi auto vei mielenkiinnon.

Tuollaiset oli lupaukset eikä ne kaukana ollut ku vertasi motarikiihdytyksessä 170 heppaiseen nelikkoon.
http://mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-II/2-0-TDI-103-kW-140hp-4x4?FZID=OCT2TDI103Q&KIT=m-oc2140170qc

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy