Tiguan 2.0 TDI 4Motionin softaviritys ja EGR-offaaminen?

Aloittaja jake_soomi, 30.08.17 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

jake_soomi

Mitäpäs porukka on mielipuolta -12 mallin manuaalilaatikolla olevan 2.0 TDI 4Motion Tiguanin (140hv.) softavirityksestä ja EGR:n ohjelmallisesta poiskytkemisestä? Mikä olis järkevä teholuokka, mihin kannattais tehot/vääntö pyytää koodaan ja onko EGR:n offaamisesta haittaa vaiko hyötyä DPF:n suuntaan?

Tigsuun on tehty päästöhuijauskorjaus  reilu puolvuotta sitten ja vituiksihan auto meni. EGR simahti 8000km huijauskorjauksesta ja se vaihdettiin kyllä 10% omavastuulla maahantuojan piikkiin, mutta päästöhuijauskorjaussofta tietysti jäi sisään ja EGR toimii siis ihan päin vittua tällä hetkellä ja DPF polttaa melkeen koko ajan. Kulutuskin nuosi jonkin verran ja EGR:n jatkuvan toiminnan ja aukiolon huomaa selvästi ajossa.  >:( Sen takia oon viemässä ens viikolla päästöhuijaiskorjauksen korjaukseen!  ;D 8)
-20 Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Active Plus
-12 (EX-) VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Jultsu

Jos otat EGR:n pois käytöstä niin DPF saa vielä paskaisempaa pakokaasua käsiteltäväkseen ja menee tuplavauhtia vaihtokuntoon. Se on kaikki tai ei mitään. Iso peukku viritykselle, mutta samoja turvallisia lukemia jokainen paja tarjoaa tuolle moottorille, ihan samat maksimisyötöt ja ahdot kaikissa vakiosoftissa, sen mitä vakiokomponentit siis luotettavasti kestää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jake_soomi

Toi on vähän kumma juttu, kun moni softaaja sanoo, että EGR:n offaamisen pitäis helpottaa DPF:n toimintaa, kun paskaista pakokaasua ei kierrätetä takaisin koneelle "uudelleenpolttoon" ja että palamistapahtuma sais sitä kautta enemmän happea?!  ??? Toiset sanoo toista ja toiset toista, joten hankala ottaa selvää, että mikä on todellisuus. Nykyautoista DPF:n poisotto ei sekään ole enää niin yksinkertaista ja luultavasti -12 mallin Tigsukaan ei enää menis ilman DPF:ää katsastuksesta läpi ainakaan, jos tehoja on vähänkään liikaa otettu ulos eli että alkais savuttamaan.  :o ::)

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.08.17 - klo:20:13
Jos otat EGR:n pois käytöstä niin DPF saa vielä paskaisempaa pakokaasua käsiteltäväkseen ja menee tuplavauhtia vaihtokuntoon. Se on kaikki tai ei mitään. Iso peukku viritykselle, mutta samoja turvallisia lukemia jokainen paja tarjoaa tuolle moottorille, ihan samat maksimisyötöt ja ahdot kaikissa vakiosoftissa, sen mitä vakiokomponentit siis luotettavasti kestää.

Jultsu

Ei pidä paikkaansa. Savuarvot saadaan kyllä tarpeeksi mataliksi elleivät ne sellaisia ole jo, ilman dpf / egr / kattiakin. Toki jos ehdoin tahdoin haluat siitä sellaisen savupommin niin kyllä ohjelman tekijä sellaisen siitä myös saa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jake_soomi

Niin, mikä ei pidä paikkaansa?  :o ;D

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.08.17 - klo:05:53
Ei pidä paikkaansa. Savuarvot saadaan kyllä tarpeeksi mataliksi elleivät ne sellaisia ole jo, ilman dpf / egr / kattiakin. Toki jos ehdoin tahdoin haluat siitä sellaisen savupommin niin kyllä ohjelman tekijä sellaisen siitä myös saa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jake_soomi - 30.08.17 - klo:20:25
Toi on vähän kumma juttu, kun moni softaaja sanoo, että EGR:n offaamisen pitäis helpottaa DPF:n toimintaa, kun paskaista pakokaasua ei kierrätetä takaisin koneelle "uudelleenpolttoon" ja että palamistapahtuma sais sitä kautta enemmän happea?!  ??? Toiset sanoo toista ja toiset toista, joten hankala ottaa selvää, että mikä on todellisuus. Nykyautoista DPF:n poisotto ei sekään ole enää niin yksinkertaista ja luultavasti -12 mallin Tigsukaan ei enää menis ilman DPF:ää katsastuksesta läpi ainakaan, jos tehoja on vähänkään liikaa otettu ulos eli että alkais savuttamaan.  :o ::)

Teet minkä parhaaksi itse näet/uskot. EGR ja DPF ovat yhteyksissä toisiinsa ja kuten Jultsu totesi, niin DPF on nopeampaa tukossa, kun vain EGR:n otat pois käytöstä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.09.17 - klo:07:20
Teet minkä parhaaksi itse näet/uskot. EGR ja DPF ovat yhteyksissä toisiinsa ja kuten Jultsu totesi, niin DPF on nopeampaa tukossa, kun vain EGR:n otat pois käytöstä.

Kertokaapas viisaammat nyt miten EGR oikein estää pöntön tukkeutumista ja miten EGR:n poisto vaikuttaa?

Yritin etsiä tietoa kuukkelilla ja suoraa vastausta en löytänyt. Autostadiumissa oli yksi pitkä ketju, jossa aihetta sivuttiin.

NOX-päästöjä syntyy korkeissa palolämpötiloissa, hiukkaspäästöjä taas alhaisissa. Koska takaisinkierrätyksellä halutaan laskea palolämpötilaa NOX-päästöjen pienentämiseksi, niin eikös EGR ole suljettuna polton aikana?

Jos EGR:n poiston takia palolämmöt pidetään korkeina koko ajan, niin hiukkasia pitäisi tulla pöntölle vähemmän?

Kylmällä koneella hiukkaspäästöt suuria. EGR nopeuttaa moottorin lämpenemistä ja pienentää varmastikin hiukkaspäästöjä noissa olosuhteissa. Mutta mitä jos moottorille ei tule kylmäkäynnistyksiä käytännössä lainkaan? Eli jos lähdetään joko lämpimästä tallista tai esilämmitetään Webastolla niin onko tilanne eri? Säteilylämmittimellä varmasti vaikutus pienempi.

PS. NOX loukulla varustettu auto saattaa toki toimia erilailla EGR:n osalta. Eli en tuota lähtenyt nyt kaivelemaan.

SNG

repomies

EGR lisää pakokaasujen noen määrää ja on yksi syy miksi autoihin piti alkaa laittaa hiukkasloukkuja.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Pelkän EGR:n poisto vähentää noen muodostusta ja pidentää DPF:n paine-eroon perustuvia polttovälejä. Samalla typpipäästöt lisääntyvät.

Viriohjelmat puolestaan tyypillisesti lisäävät noen muodostusta. Turbojen mitoitus ei riitä ilman tuoton lisäämiseen yleensä siinä määrin kuin tehoja halutaan lisää joten loput tehot otetaan sitten enempi nokea tekevällä rikkaammalla seoksella. Jos viritys on mieto ja seos pysyy kurissa ja suuttimet riittävät tuottamaan riittävän nopeasti riittävän määrän polttoainetta niin sitten viritys onnistuu ilman savutusta.

repomies

SNG

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.09.17 - klo:20:07
EGR lisää pakokaasujen noen määrää ja on yksi syy miksi autoihin piti alkaa laittaa hiukkasloukkuja.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Pelkän EGR:n poisto vähentää noen muodostusta ja pidentää DPF:n paine-eroon perustuvia polttovälejä. Samalla typpipäästöt lisääntyvät.

Viriohjelmat puolestaan tyypillisesti lisäävät noen muodostusta. Turbojen mitoitus ei riitä ilman tuoton lisäämiseen yleensä siinä määrin kuin tehoja halutaan lisää joten loput tehot otetaan sitten enempi nokea tekevällä rikkaammalla seoksella. Jos viritys on mieto ja seos pysyy kurissa ja suuttimet riittävät tuottamaan riittävän nopeasti riittävän määrän polttoainetta niin sitten viritys onnistuu ilman savutusta.

Kiitos vastauksestasi Repomies!

OK, eli ei EGR:n poistaminen itsessään ole mikään dpf:n tuho vaan ammattitaidoton softaaja. Custom softa osaavalla tekijällä varmaan aika ongelmaton. Toki jos turbon joutuisi joskus vaihtamaan niin Turbotecin paranneltu tai hieman ylikokoinen turbo olisi softauksen kannalta hyvä lähtökohta!

EDIT: Siis EGR:n poisto ilman softalla aiheutettua savutuksen lisäämistä pidentääkin DPF:n kestoikää. Olin siis ymmärtänyt oikein.

Karppa, Jultsu et. al. , mitenkäs nuo aiemmat kommenttinne? Korjatkaa jos minä ja repomies ollaan käsitetty aivan väärin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.09.17 - klo:20:37
Kiitos vastauksestasi Repomies!

OK, eli ei EGR:n poistaminen itsessään ole mikään dpf:n tuho vaan ammattitaidoton softaaja. Custom softa osaavalla tekijällä varmaan aika ongelmaton. Toki jos turbon joutuisi joskus vaihtamaan niin Turbotecin paranneltu tai hieman ylikokoinen turbo olisi softauksen kannalta hyvä lähtökohta!

EDIT: Siis EGR:n poisto ilman softalla aiheutettua savutuksen lisäämistä pidentääkin DPF:n kestoikää. Olin siis ymmärtänyt oikein.

Karppa, Jultsu et. al. , mitenkäs nuo aiemmat kommenttinne? Korjatkaa jos minä ja repomies ollaan käsitetty aivan väärin.

Mun faktat perustuu kahden eri ammattitaitoisen pitkän linjan softaajan kommenteihin, jotka eivät suostu disabloimaan pelkkää EGR:ää ellei myös DPF:ää poisteta. Molempien kommentti oli, että lyhentää DPF:n elinkaarta ja tukkeuttaa sen.

Mutta kuten totesin tehkööt jokainen miten tahtoo.

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.09.17 - klo:20:57
Mun faktat perustuu kahden eri ammattitaitoisen pitkän linjan softaajan kommenteihin, jotka eivät suostu disabloimaan pelkkää EGR:ää ellei myös DPF:ää poisteta. Molempien kommentti oli, että lyhentää DPF:n elinkaarta ja tukkeuttaa sen.

Mutta kuten totesin tehkööt jokainen miten tahtoo.

Ei nyt tarkoitus ollut ruveta vänkäämään tai riitelemään, vaan keskustella analyyttisesti! Repomiehen käppyrät antoivat aika selkeän viitteen siitä, ettei EGR ainakaan vähentäisi hiukkasrasitusta dpf;llä. Itse taas toin esille kylmän koneen korkeat hiukkaspäästöt, ainakin jos konetta ei ole kunnolla esilämmitetty.

Toivoin että sinä ja Jultsu toisitte perustelut ihan asiallisille näkökannoillenne esille. Minä olen ainakin valmis romuttamaan oman teoriani kunhan tulee kunnon perustelut ja vastaväitteet.

Se että joku/jotkut ovat joskus sanoneet "totuuden" ei nyt kyllä vain riitä. Ehkä nämä softaajat tietäisivät tarkemmat syytkin. Kysäiseppä jos tunnet. Vai tarkoittivatko väkevämpää softausta jossa savutuksen annetaan lisääntyä?

PS. EGR ja DPF omassa autossa tukevasti paikoillaan toimivina ja alkuperäisinä ilman ongelmia  :)

Guest-610283

Tottakai softaajat sen DPF:n tahtoo pois myös. Lisäduuniahan se heille on kun pääsevät pelkän softan sijaan vähän mekaanistakin hommaa tekemään...

Mutta lähtökohtaisesti aikanaan dieselit oli ilman EGR:ää ja DPF:ää olevia imuvehkeitä. Sitten joku keksi laittaa sinne turbon. Lisäilmalla saikin kummasti enemmän tehoa ja savun määrä laski kun voimaa ei pelkällä sopalla tarvinut tehdä. Ilmaylimäärä auttoi tuossa mukavasti. Kaasuläpättömän laitteena diesel kuitenkin aina säädeltiin toimimaan laihalla, eli soppaa syötetään vain sen verran kuin tarvitaan.

Sitten tuli jotkut turkasen NOx-päästökotkotukset, rikkisateet ym. Huomattiin että turbojen mukanaan tuomaa korkeaa palolämpötilaa ja "täydellistä" palamista piti saada rajoitettua. Keksittiin EGR, jolla osa pakokaasuista ja kuumasta poltetusta ilmasta kierrätettiin takaisin. Tällä oli nimenomaa palolämpötilaa laskeva vaikutus, jolloin typenpäästöt laski, mutta hupsheijakkaa, savuttaminen taas lisääntyi. Kaikki oli hyvin oman aikansa.

No nyt sitten 90-luvulla keksittiin että hittovie, ne savupartikkelithan ne pahoja on että nehän pitää loukuttaa ja alettiin lykkäämään putkeen nuita DPF pönttöjä. Ne taas alkoi nostamaan palolämpötiloja kun vastukset kasvaa, mutta saatiimpahan kaasut taas vähän puhtaammiksi. Tästä syntyi sitten oravanpyörä missä ollaan edelleen. Eli tehokas DPF vaatii tehokkaan EGR:n, jotta lämmöt pysyy kurissa. Jotta lämmöt pysyy kurissa, pitää pakokaasunkierrätystä tehostaa, mikä taas tuottaa enempi savua, mitkä taas pitää ottaa kopiksi ym. Ymmärtänette yskän...

Asiaan:

Taitava softaaja osaa tehdä softan jossa molemmat otetaan pois, eikä auto savuta liikaa testissä tai käytössä. Pelkän DPF:n jättäminen putkeen on virisoftan kanssa kaksipiippuinen juttu. Eipähän savuta, mutta voimaa otettaessa varmasti nokeakin tulee enemmän ja paikat tukkeutuu. EGR:n poistamisella auto sitten tuottaa pahaapahaa NOx-päästöjä enemmän.

Mitä minä tekisin? Pari vaihtoehtoa..
a) antaisin olla kyseisten kotkotusten paikallaan ja ajaisin joko softaamattomana tai softaisin ja korjaisin jos jotain menee rikki.
b) poistattaisin molemmat, softauttaisin ja ajaisin auringonlaskuun tietäen olevani "badass". Leimalla sitten jännittäisin...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.09.17 - klo:21:07
Ei nyt tarkoitus ollut ruveta vänkäämään tai riitelemään, vaan keskustella analyyttisesti! Repomiehen käppyrät antoivat aika selkeän viitteen siitä, ettei EGR ainakaan vähentäisi hiukkasrasitusta dpf;llä. Itse taas toin esille kylmän koneen korkeat hiukkaspäästöt, ainakin jos konetta ei ole kunnolla esilämmitetty.

Toivoin että sinä ja Jultsu toisitte perustelut ihan asiallisille näkökannoillenne esille. Minä olen ainakin valmis romuttamaan oman teoriani kunhan tulee kunnon perustelut ja vastaväitteet.

Se että joku/jotkut ovat joskus sanoneet "totuuden" ei nyt kyllä vain riitä. Ehkä nämä softaajat tietäisivät tarkemmat syytkin. Kysäiseppä jos tunnet.

PS. EGR ja DPF omassa autossa tukevasti paikoillaan toimivina ja alkuperäisinä ilman ongelmia  :)

Kerron oman mielipiteeni, koska tälle illalle en saa teknistä vastausta tuohon. Tusina softaajathan tekevät mitä asiakas pyytää, että saavat kaupan kiinni ja rahat taskuun. Sitten on näitä joiden ei ole pakko ottaa kaikkia asiakkaita ja ajattelevat asiakasuhdetta pitkällä aikavälillä. Toinen on tehdäänkö egr:n disblointi vain ohjelmallisesti vai myös tukkimalla.

Minun tapauksessa tuota huijausohjelmapäivitystä ei tehty eikä tehdä joten ongelmia EGR:n kanssa ei pitäisi tulla.

Mutta laittelen sähköpostia illan päälle ja kerron mitä sain vastaukseksi.

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 01.09.17 - klo:21:10

Mitä minä tekisin? Pari vaihtoehtoa..
a) antaisin olla kyseisten kotkotusten paikallaan ja ajaisin joko softaamattomana tai softaisin ja korjaisin jos jotain menee rikki.
b) poistattaisin molemmat, softauttaisin ja ajaisin auringonlaskuun tietäen olevani "badass". Leimalla sitten jännittäisin...

Mennään vaihtoehto A:lla ja jos jotain menee rikki, niin siirrytään vaihtoehto B:n  ;).

corex

Mulle kun laitettiin softa niin ei softaajalla ollut mitään huonoa sanottavaa EGR poistosta tai DPF:n nopeasta tuhosta. Eli mulle otettiin EGR pois käytöstä vaikka DPF on autossa kiinni. Onhan sen DPF:n vaihto halvempaa kuin imusarjan, vnt ahtimen, egr venttiilin ja egr lauhduttimen vaihtaminen yksitelleen vuoden välein. Eli EGR:n poisto säästää selvää rahaa mielestäni.
Octavia RS TDI -08

repomies

Softan peukalointi on aika epämääräistä touhua, epäilen että EGR:n poisto softasta on joissain tapauksissa estänyt DPF:n poltot tavalla tai toisella. Sittenhän se vetää tukkoon katastrofaalisesti melkein heti eli siis ensimmäisen tuhannen kilometrin matkalla.

Ympäristön kannalta paras virisofta löisi lisää syöttöä ja voimasavut päälle vasta kun kaasu on pohjassa. Silloin EGR on normaalistikin kiinni. DPF ei mene rikki siitä että tulee vähän voimasavua, jos paine-eroon perustuva poltto toimii. Mutta tuollainen softa ei tunnu erilaiselta arkiajossa, eron huomaisi vain kaasupoljin lattiassa ohittaessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: corex - 01.09.17 - klo:21:13
Mulle kun laitettiin softa niin ei softaajalla ollut mitään huonoa sanottavaa EGR poistosta tai DPF:n nopeasta tuhosta. Eli mulle otettiin EGR pois käytöstä vaikka DPF on autossa kiinni. Onhan sen DPF:n vaihto halvempaa kuin imusarjan, vnt ahtimen, egr venttiilin ja egr lauhduttimen vaihtaminen yksitelleen vuoden välein. Eli EGR:n poisto säästää selvää rahaa mielestäni.

Kerrotko näistä lisää näiden vaihdosta vuoden välein?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.09.17 - klo:21:15
Ympäristön kannalta paras virisofta löisi lisää syöttöä ja voimasavut päälle vasta kun kaasu on pohjassa. Silloin EGR on normaalistikin kiinni. DPF ei mene rikki siitä että tulee vähän voimasavua, jos paine-eroon perustuva poltto toimii. Mutta tuollainen softa ei tunnu erilaiselta arkiajossa, eron huomaisi vain kaasupoljin lattiassa ohittaessa.

Itseasiassa moni softa tehdään aika pitkälle sen orkkiksen mukaan siis teho/vääntökäyrältään. Ainoa että tehoa/vääntöä löytyy enemmän.

repomies

^^Tuossa nyt Karppa viitattiin siihen että noissakin on ollut vikoja. Mutta ei ne erityisen yleisiä vikoja ole kuitenkaan. Omakin auto jo kymmenvuotias ja tuo EGR on kerran putsattu tarpeeseen kun ostin auton, toisella kertaa ajotyyli on omani ja otin sen turhaan putsattavaksi saman kilometrimäärän ajettuani.

Virisoftan tai päästökorjaussoftan kanssa EGR on lujilla. Ymmärrän että poistetaan käytöstä tuolloin.

corex

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.09.17 - klo:21:16
Kerrotko näistä lisää näiden vaihdosta vuoden välein?

Nyt aletaan ns. viilaamaan pilkkua.

Octavia RS TDI -08

felisia2

1,6 cr poistettu tuo egr ja hepat vapautettu.nyt ajettu noin 50tuhatta softauksen jälkeen ja vielä hiukkasloukku pelaa

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.09.17 - klo:21:26
Virisoftan tai päästökorjaussoftan kanssa EGR on lujilla. Ymmärrän että poistetaan käytöstä tuolloin.

Sekin on ihan siitä kiinni miten softa tehdään. Sen jälkeen miten ajat. Minä tarvitsen tehoa vain siihen, että ohitukset ovat turvallisia. Muuten ajan vakkari päällä taajama-alueiden ulkopuolella +5-8% yli sallitun. Joten ei rasita sen kummemmin moottoria, turboa tai muutakaan osia.

Lainaus käyttäjältä: corex - 01.09.17 - klo:21:32
Nyt aletaan ns. viilaamaan pilkkua.

Kyseenalaistin vain tuon "säästön" ja osien rikkoontumisen.

jake_soomi

Miksi kuitenkin DPF:n poltto toimii paljon tiheämpään, kun autoon tehtiin päästöhuijauskorjaus eli siis EGR-venttiili on päästöhuijauskorjauksen jälkeen paljon aikaisempaa enemmän auki?  :o En siis ymmärrä logiikkaa, että EGR:n poisohjelmointi kuormittaisi DPF:ää enemmän??? :o

EDIT: Jaa, tossahan myöhemmissä viesteissä asiaa oikeammaksi selitettiinkin aika hyvin.  ;D

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.09.17 - klo:07:20

jake_soomi

Yks vaihtoehto olis myös maltillinen teholisäys esim. 140->170hv. ja EGR:n ohjelmointi suunnilleen samoihin arvoihin tai ehkä jopa hieman vähäisemmäksikin, kuin ennen huijauskorjausta. Ajella sitten vielä niin pitkään, kuin hiukkasloukku "kestää" ja kun tukkeutuu, niin poistaa koko loukku ja sitten vasta myös poistaa EGR kokonaan toiminnasta.  ::) Softaaja, jolle oon menossa, osaa käsittääkseni räätälöidä ihan millasen softan vaan ja on vehkeet sellaiseen. Ei siis lataa vaan pelkästään valmiita, muilta ostettuja softia.

repomies

^Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi näkee. En edes tiedä mitä asetuksia tulee rikottua kun aiheuttaa lisää päästöjä virityksellä.

Tuo linkkaamani tutkimuspaperi sisältää toisenkin varsin mielenkiintoisen käyräparven. Siinä on polttoaineenkulutus eri jarruteholla EGR:n funktiona. Suunta on selvä, EGR:n käyttö lisää kulutusta. Ei nyt dramaattisesti mutta kuitenkin.

Jos virityksessä haluaa painottaa kasvihuonekaasujen vähentämistä eikä välitä niin NOxeista niin EGR pois vaan.

Volkkarin väitteeseen ettei ns päästöhuijauskorjaus lisäisi polttoaineenkulutusta, on syytä suhtautua melkoisen skeptisesti. Eiköhän se lisää, jos kerran NOxeja vähennetään EGR:n käyttöä lisäämällä, kuten kaikki tutkimukset ja todistusaineisto osoittavat.

SNG

Jokos Karppa on saanut softaajilta vastauksia?

Eli onko löytynyt perusteluja sille miksi EGR:ää ei lähdetä deletoimaan DPF:n  jäädessä paikalleen kun softataan?

Savutuksen ei ainakaan pitäisi EGR:n poistosta lisääntyä kuten täällä todettu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 05.09.17 - klo:18:42
Jokos Karppa on saanut softaajilta vastauksia?

Eli onko löytynyt perusteluja sille miksi EGR:ää ei lähdetä deletoimaan DPF:n  jäädessä paikalleen kun softataan?

Savutuksen ei ainakaan pitäisi EGR:n poistosta lisääntyä kuten täällä todettu.

Lainaus:
Egr:n disablointi voi hidastaa moottorin lämpenemistä ja sitä kautta vaikuttaa dpf:n polttojen käynnistymiseen.
Jos ajaa matka-ajoa niin, tuskin merkittävää vaikutusta ja jos termostaatti kunnossa ei ongelmaa.
Jos egr vikaantuu niin voi poistaa egr:n ja dpf on tuhkaa täynnä 250-300tkm.

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.09.17 - klo:06:52
Lainaus:
Egr:n disablointi voi hidastaa moottorin lämpenemistä ja sitä kautta vaikuttaa dpf:n polttojen käynnistymiseen.
Jos ajaa matka-ajoa niin, tuskin merkittävää vaikutusta ja jos termostaatti kunnossa ei ongelmaa.
Jos egr vikaantuu niin voi poistaa egr:n ja dpf on tuhkaa täynnä 250-300tkm.

OK. Thanks Karppa!

Eli se mitä kirjoittelin tuosta lämpenemisestä kylmäkäynnistyksistä selittyisi tuossa. Jos esilämmittää moottorin kunnolla tai lähtee lämpimästä tallista, ei aja pätkäajoa ja mahdollisesti vielä käyttää maskinsuojia ei mitään ongelmaa.

Jos taas ajaa lyhyitä ajoja riski kasvaa. Samoin usein tapahtuvat kylmäkäynnistykset.

EGR ei itsessään liity niinkään polttotapahtumaan niinkuin me muutamat epäilimme.

En näe mitään riskiä EGR:n poistossa jos huolehtii moottorin riittävästä lämmöstä. DPF:n elinikä todennäköisesti vain kasvaa. Softatessa syöttöarvot täytyy pitää maltillisena ylimääräisen savutuksen välttämiseksi.

jake_soomi

Nyt on n.180hv tehot, 420Nm väännöt ja EGR OFF Tigsusta. Ihan on ku eri auto ajaa!  8) Lisätehot ja vääntö ohjelmoitiin pääasiassa 2000-4000rpm välille, ettei turhaan alakierroksille lisätyllä väännöllä rikottaisi kaksoismassaa vaan tavallista nopeampaa. Ahtopainemaksimi nousi 0.3 baria. EGR jätettiin "toimintaan", mutta ohjelmasta poistettiin pakokaasunkierrätyspyynnöt eli siis käytönnössä venttiili liikkuu ainakin startissa sen verran, että ei liikkumattomuuden takia jumiudu ja aiheuta turhaan vikailmoituksia, mutta ei siis pyydä paskaista pakokaasua takaisinpäin koneelle. Ei siis enää karstoitu venttiili, eikä imusarja.

Koodaaja oli tosi kokenut kaveri ja pirun hyvillä vehkeillä teki homman. Oli koodannut lähes 600 ajoneuvoa, joista n.100 päästöhuijauskorjattuja. Tiesi siis oikeasti, että mitä oli tekemässä!  ;D Niin, ja DPF tukkeutuu kuulemma EGR ohjelmallisesti OFFattuna hieman hitaampaa, kuin mitä jos EGR olisi toiminnassa. Polttoaineistahan kuitenkin aina jää jonkin verran sitä palamatonta ainesta, joka kuitenkin pikkuhiljaa kertyy DPF:ään eli ikupäiväistä ainakaan tän ikäisten VAG-konsernin autojen hiukkasloukuista ei saa.

Parin sadan kilsan jälkeen oon ainakin pirun tyytyväinen lopputulokseen!  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy