Octavia III 2014 etupäässä vasemmalla kolinaa kuopissa

Aloittaja oh2glg, 06.04.17 - klo:22:56

« edellinen - seuraava »

oh2glg

Otsikko kertoo varmaan tyhjentävästi.
Kyseessä on siis nyt noin 61 tkm ajettu, Metroauto Koskelosta käytettynä ostettu noin 51 tkm ajettuna, 1,6 TDI DSG Combi.

En huomannut lyhyellä koeajon aikana mitään ihmeempiä talvisessa kelissä, mutta sitten auton ostettuani kotiin ajaessa totesin, että kuskinpuoleisen etupyörän suunnalta kuuluu sellainen lotiseva ontto "klonk" kun pyörä osuu sopivaan kuoppaan.

Koska kyseessä oli siis käytetty, mutta liikkeestä ostettu auto, niin toki heti ilmoitin myyjälle kolinasta ja sen hänkin omin korvin kuuli testiajon aikana. Näin varmaan oli hyvä tehdä, jotta myyjä ei voi vedota, että: "vikaa ei ollut myytäessä, itse olet ajanut sen rikki".

Metroauton huollossa autoa on nyt tutkittu kahdella eri käyntikerralla, kummallakin käynnillä meni viikko. On vaihdettu koiranluuta ellei kahtakin, iskareita, iskarien yläpää laakeria, vaihteiston/moottorin kannaketta. Yksittäisessä koiranluussa sekä vaihteiston kannattimessa oli kyllä selkeästi vikaa, mutta eivät olleen kolinoiden syypäitä. Mitähän muuta ovat vaihtaneet, en tiedä. Huonosti ovat informoineet tähän mennessä tehdyistä varaosien vaihdoista.

Lisäksi huoltotyön johtaja kertoi, että ei kuulemma ole ollut vielä tätä 3-version octaviaa alustan vioilla korjattavaksi, niin ei osata heti löytää vikaa. Kuulostaa vähän höpöhöpö-jutulta: Tuskinpa on pyörien tuennan ja muun mekaniikan osalta niin suuria muutoksia II- ja III-versioiden välillä etteikö osaisi edes arvata. Ja luulisi asiansa osaavan mekaanikon tuntevan yleisimmät ja vähän vähemmän yleisimmät viat, jotka tuota lotketta ja kolinaa kuopissa aiheuttaa. Ja kahvipöydässä muutkin varmaan osaisi esittää asiantuntevia arvauksia jos noista on tapana talon sisällä vaihtaa tietoja. Tiedä sitten, onko tuolla sitten talon tapana tehdä vain mitä pomo käskee ja olla hiljaa.

Tähän mennessä ei ole esitetty ainakaan vielä euronkaan laskua, tosin asiahan on vielä kesken. Vikaa ei siis ole vielä korjattu, vaan on otettu huollon omien aikataulujen vuoksi aikalisää. Ja kummallakin kerralla, kun on auto ollut pajalla, on alla ollut veloituksetta sijaisauto. Hyvä niin, olisi ollut töihinpääsy aika hiljaista muuten..

Mitä olen asiaa tutkiessa todennut - lähinnä muiden kirjoittamien kertomuksien pohjalta - että saattaa olla hankala vika, sillä moni asia saattaa aiheuttaa samankaltaisia oireita.

Mutta tosiaan: Ihan kaikkea, mitä olen kuullut vanhemmissa autoissa olleen vialla vastaavissa tapauksissa, ei ole vielä tarkistettu kuin ehkä käsin väljyyksiä kopeloiden. Ei ole varmaankaan koetettu uusia raidetangon päitä tai heloja, vetoniveltä ja mitähän muuta.

Mitäpä raati esittäisi? Varmaan ensi viikolla tuo menee taas tutkittavaksi.

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

oh2glg

Kyllä, mitä ilmeisimmin kummankin puolen iskarit on vaihdettu.

Saol77

Itsellä oli syksyllä samanmoinen ongelma samaisen käytetyn oston jälkeen eli kolina alkoi kuulua muutamien päivien päästä auton ostamisesta. Auto oli myyjäliikkeen toimesta useasti pajalla vikaa kuitenkaan löytymättä vaikka osiakin vaihdeltiin useasti. Lopulta sain viedä merkkiliikkeeseen auton tutkittavaksi ja heidän yhteydessä olevat katsastusmiehet paikansivat vian johtuvan jarrusatulasta. Eli olivat kevyesti jarrutelleet jolloin kolina hävisi. Joten vaihtoivat kuskin puoleisen jarrusatulan ja kolinat tosiaan hävisivät. Eli kannattaa tutkia satula myöskin josko siinä olisi kolinan lähde.

maketsu83

Yleensä noissa menee liukupultin kumitutit väljiksi ja sisemmän jarrupalan klipsi kuoleentuu tai menee poikki.

b1mpo

Nuo kumit on menny fs3 jarruissa itselläkin leonissa väljiksi. Osassa octavioita, kuin muitakin sisaria noita satuloita edelleen käytetään.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

oh2glg

Pieni update siitä, mitä on tähän mennessä vaihdettu:
1. Vaihdettiin ennen 1. katsastusta kuluneeksi todettu koiranluu. Ei korjannut vikaa. Katsastuksessa ei huomautettavaa.
2. Vaihdettiin etupyörien iskunvaimentajat, ei vaikutusta.
3. Vaihdettu vaihteiston kannatin. Oli selvästi vioittunut, havaittavissa repeämää kumissa. Vaihto ei korjannut vikaa.
4. Vaihdettu etupyörien aiemmin vaihdettujen iskunvaimentimien yläpään laakeroinnit. Ei korjannut vikaa vieläkään.

Tässä kohtaa huollon työnjohtaja on ymmällään ja "vähän takki auki", että mitä tekisi seuraavaksi.

Itse googlailin hieman ja totesin että vika ei ainakaan ole ihan uusi ja tuntematon ja niiden pohjalta esitin listaa, mitä pitäisi katsoa:
- raidetangonpäät ja raidetanko, helat?
- alatukivarret ja niiden kumit
- iskarin pohjaanlyöntikumi
- alapallonivel
- sisemmän tukivarren puslat
- iskunvaimentajan yläpään kiinnitys (joka tulee koriin kiinni)
- muut moottorin kannattimet (joita ei ole vielä vaihdettu)

Samoin muistaakseni tällä forumilla oli kirjoittanut seuraavaa:
Lainaa"Mun ocu II ssa selvis kolahteluiden syy, pitkään sitä tuliki kuunneltua ( 65tkm ) ja ainaki 15 eripaikassa tutkittua mut kukaan sitä vikaa ei löytäny.. Loppujenlopuksi löysin itse syyn joka oli etualatukivarren takimman puslan läpi menevä alatukivarren tappi joka oli kulunut ja vaikka uuden puslan laitto ni ei kestäny kauaa ko alkoi kolahdella uusiksi... Kiersin 3mm ruuvin sisäpuolelle tappia molemmille puolille eli molempiin pusliin samalle puolelle jottei ala harittaan."

Mitä raati on mieltä? Lieneekö todennäköisin syy joku listalla vielä tutkimattomissa oleva kohta vai joku muu?

Katanaq

4 kk mullakin kolisi vasen etupää. Kolina hävisi kun jarrutti. Viime viikolla renkaan vaihdon yhteydessä väänsin jarrusatulaan kiinnitulevaa 1 mm paksuista kiristysmetallilankaa vai mikä lie jäykemmälle. Kolinat hävisi.

Aikaisemmin kuului siis vain ajossa. Olisko jarrusatula sen verran heilunut.

oh2glg

Lainaus käyttäjältä: Katanaq - 15.04.17 - klo:14:07
4 kk mullakin kolisi vasen etupää. Kolina hävisi kun jarrutti. Viime viikolla renkaan vaihdon yhteydessä väänsin jarrusatulaan kiinnitulevaa 1 mm paksuista kiristysmetallilankaa vai mikä lie jäykemmälle. Kolinat hävisi.

Aikaisemmin kuului siis vain ajossa. Olisko jarrusatula sen verran heilunut.
Hmmh, olisikohan tästä vinkkiä omaan tapakseen?

Nimittäin huomasin tuon vinkin innoittamana, että kun ajoi tuttuihin kuoppiin, jossa kolinaa pitäisi tulla, niin painoin lievästi jarrua.

Ja kas, eipä kuulunutkaan tuttua "lonts klonk lonts"-kolinaa, vaan kuulosti samalta kuin oikean puolen etukulmasta, jossa ei ole ongelmaa.

Seuraaviin kuoppiin tullessa taas jarruttamatta, taas kuului kolinaa; vähän jarrua, ei kuulu. Hmmh. Tämä vaatii tutkintaa. Tässä on aikeena vaihtaa kesärenkaat alle ennen viikonloppua..

Pitääpä tutkia tuo vinkki.

oh2glg

Jarrusatula-arpa taisi voittaa.. Ehkä?
Renkaita vaihtaessa vertasin oikean ja vasemman puolen jarrusatuloita silmämääräisesti toisiinsa ja kappas pirua, vasemman puolen satulassa on sellaiset raot satulan keskiosan, jossa on siis jarrupalat, ja ympärysosan välillä. Samoin se keskiosa heiluu ihan kädellä koettaessa ylös-alaspäin, jota taas oikeanpuoleinen satula ei tee ja se on ikäänkuin yhtä kappaletta kokonaan.

Ylihuomenna nähdään, mitä Metro-Auton huollossa sanovat. Ovat nimittäin tuon renkaan irroittaneet tuota korjatessaan varmaan tusinan kertaa eikä kukaan ollut huomannut tuota. On nimittäin selvästi maallikonkin havaittavissa tuo rako ja heilunta.


Tässä koliseva ja ilmeisesti vioittunut jarrusatula, sivusta kuvattu.

Sama satula, mutta ylhäältä päin.

Oikeanpuoleinen jarrusatula vertailun vuoksi. Ei näy samanlaista rakoa (kuvassa on varjoa siinä, oikeasti se on kuin yhtä ja samaa rautaa).

Samainen oikeanpuoleinen jarrusatula ylhäältä päin.

Marko1478

Mullakin vissiin sit kuuluu jarrusta tuo ääni, sillon tällön kuulu. Tosin katsotaan mitä Veho saa aikaseksi kun juurikin tuo vasen etujarru alkoi täristämään ja vispaamaan vimmatusti ja auto tuntui tehottomalta. Siitä kun heti pysähdyin niin jarru hehkui aivan tulikuumana.
Skoda Superb MY17

Marko1478

Auto tuli huollosta ja niinhän se oli että jarrusatula laahasi, joten vaihtoon meni etujarrusatula, etujarrupalat ja levyt. Saipahan taas jarrut joksikin aikaa eikä tarvinnut maksaa mitään. Samalla laitettiin uudet vaihteiston tukikumit niin loppui räminä ja kolina.
Skoda Superb MY17

Needleman

Onko jarrusatuloiden kolina kuinka tavallista?
Emännän autossa juuri kuvattu ongelma eli kuskinpuolta kuuluu kolinaa epätasaisella asfaltilla ajettaessa. Montuissa kolina ei mitenkään voimistu eli ei mitään terävää kolahdusta vaan jatkuvaa pientä kolinaa. Satuloita vääntelemällä satulat hieman heilui mutta hiukan epäilyttää voisiko ääni johtua siitä. Jarruttaessa ääni ehkä poistuu mutta ei täyttä varmuutta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy