Kokemuksia uudesta Tiguanista

Aloittaja Yijji, 24.01.17 - klo:21:17

« edellinen - seuraava »

saksala

Lainaus käyttäjältä: akk - 28.02.18 - klo:20:29
En tiedä onko sitten tuossa ergo-penkissä syvyyssuunnassa säädettävä pääntuki, highlinen vakio jakkaroissa on. Highlinen vakio lediajovalot  olisivat kivat mutta ilmeisesti valoteho ei ole kummoinen, ja nekin pitäisi vaihtaa dynaamisiin versioihin ? Kai niillä halogeeneillakin pärjää ?  ... kysymys on loppujen lopuksi valinnasta 180 hv comfortlinen ja 150 hv highlinen välillä. Ajatuksia ? Kommentteja ?
ErgoActiven pääntuki säätyy syvyyssuunnassakin. Itse ottaisin ErgoActiven ja Led-paketin Comfortlineen. Moottori 150 hv jos 180 hv ei mahdu budjettiiin.

akk

^ Kyllä   ;D Tilaus tehty Tiguan 150 TSi DSG 4x4 comfortlinesta. Lisävarusteina dynaamiset ledit, ergopenkit, digitaalinen mittaristo, travel-paketti (navi ja easy-open),webasto, vetokoukku, lämmitettävä ratti, peilipaketti, liikennemerkkien tunnistus, tavaratilan välipohja ja tilaa säästävä vararengas. Väri valkoinen. Käyttöön sitten joulukuussa, jollen saa hukattua passattia sitä ennen jonkun muun käyttöön.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

akk

Mitä kokemuksia kulutuksesta, ja auton kulutuksen mittauksen tarkkuudesta ?
Sekalaisessa ajossa, lähinnä työmatkat, jossa motaria suurin osa ja taajamaa n. 25 %, on nyt ajotietokoneen mukan parhaimmillaan päästy n. 7,0 litran tuntumaan. Varmaan tuosta hieman tippunee kun kilometrejä tulee enemmän. Ajotietotietokone näyttää kulutukseksi noin 0,4 litraa (5%) liian pientä lukemaa, joka mielestäni on kohtuu suuri virhe, varsinkin kun passatissa se oli +- 0,1 litran sisällä. En tiedä onko tuo sitten kalibroitu 18” renkaalle, kun itsellä on vakiot 17” alla. Firmassa on ainakin joku VDCS-ohjelman versio, pitänee tutkia jos sillä saisi tuota kulutuslukemaa lähemmäksi totuutta.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

zobuli

Allekirjoituksessa linkki Spritmonitorin profiiliin, missä löytyy tankkauksista tiedot ajoista nopeuksineen ja ajo-osuuksineen ja tietokoneen ilmoittamiin kulutuksiin. Muistaakseni 0,1-0,5 litraa on valehdellut tietokone laskettuun kulutukseen verrattuna. Webasto ainakin vaikuttaa talvella asiaan...
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

ToBy66

Noniin, Tiguan TDI2.0 150hv DSG 4motion comfortline ajettu eilen kotiin. Tilaus tehtiin lokakuun alussa eli taisi tulla suht nopeasti? Tuon lyhyehkön ajon perusteella LED-valot ainakin on ihan huiput! Viikonlopun aikana sitten lähdetään vähän pidemmälle ajolle.

akk

Ajettu noin puoli vuotta ja 10 tkm. Mitään varsinaista vikaa ei ole ollut, mitä nyt alussa oli jotain epämääräisiä  natinoita takaosassa, mutta ne ovat hävinneet. Kulutus on asettunut 7,8 paikkeille (”kalibroidun” ajotietokoneen mukaan),  mutta kyllä tällä pääsee selvästi alle 7 maantieajossa.  Muutama omituisuus/ominaisuus on vähän närästänyt. Kaukovaloavustin pitää joka kerta kytkeä erikseen päälle, miksi se ei voisi olla automaattisesti päällä hämärän tultua, kuten esim. fordissa ? Sama asia nelivetomoodin valinnan pysyvyydessä. Nyt talvella sen pitäisi mielellään aina ”hiutale”-asennossa, mutta ei. Joka kerta uudelleen valittava kun virrat katkaisee. Aika turhauttavaa esim. tankkauksen tai pikaisen kaupassa käynnin jälkeen muistaa kytkeä se takaisin oikeaan moodiin. Jousitus on pikkaisen kovan ja pompottavan puolella, ehkä säädettävä iskunvaimennus auttaisi hieman asiaa...sitä kyllä harkitsin mutta raharajat tulivat vastaan. Pitää nyt kehuakin; lämmitys ja webasto ovat toimineet todella hyvin, kyllä tällä talvella pärjää vaikkei olekaan tuulilasin lämmitystä  :D
Niin nuo dynaamiset ledit ovat kyllä olleet mainiot, motarilla voi ajaa pitkillä vastaantulijoista huolimatta, myöskin samaan suuntaan menevän perässä voi ajaa aika lähellä, ja vielä on ”pitkät” päällä. Tässä automatiikka toimii todella hyvin !
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Haito

Tiguan 2.0 TDI SCR 4MOTION 110 kW DSG Highline
Lisävarusteina:
∙ Led-paketti
∙ Travel-paketti
∙ tavaratilan välipohja
∙ liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä
∙ (ehkä jotain muutakin, en muista tarkkaan)

Ykköskuski: 2 metriä ja 110 kiloa
Kakkoskuski: 1.75 metriä ja 55 kiloa

Kokemuksia parin kuukauden ja 5700 kilometrin perusteella

miinukset
➖Car-Net-nettiportaalin käyttöliittymä on heikko esitys; ilmeisesti jonkun koneinsinöörin tekele
➖Car-Net-sovelluksen (iOS) käyttöliittymä ei ole paljon sen parempi
➖Car-Netin käyttöliittymä auton monitoiminäytöllä on sekava ja epälooginen
➖koko Car-Net auton monitoiminäytöllä on ainakin minulle jokseenkin turha; en ole löytänyt siitä oikeastaan mitään sellaista tarpeellista, jota ei löytyisi paremmin toteutettuna puhelimesta (Apple CarPlay); eli
➖Car-Net Guide & Inform on melko tyhjänpäiväinen
➖älykellon (watchOS) Car-Net-sovellus on melko turhanpäiväinen
➖tietoliikenneyhteys Webastoon on helkkarin hidas ja epävarma; lämmityksen käynnistys sovelluksella tai portaalista ei onnistu ihan joka kerta (onnistumisaste toistaiseksi n. 80 %)
➖ja se turhauttavin piirre Car-Netissä: useamman kerran on käynyt niin, että Car-Net ilmoittaa yhteyden autoon olevan poikki, mutta lämmitys on lähtenyt kuitenkin laakista päälle; toisin sanoen onnistuneen lämmityskäskyn kuittaus autolta takaisin puhelimeen katoaa digitaaliseen taivaaseen
➖Webastossa voi olla kerrallaan aktiivisena vain yksi ajastettu lämmityspyyntö
➖Webastossa ei mahdollisuutta toistuvaan lämmityspyyntöön (esim. "startti arkiaamuisin klo 7.15")
➖rengasmelu yllättävän korkea (tähän olen kyllä jo tottunut)
➖kakkosvaihde turhan pitkä (ainakin Eco- ja Normal-asetuksilla)
➖monitoiminäytön valikkojen sekavuus ja epäloogisuus
➖keskikonsolin syvennyksessä olevat USB-portit hankalia isokätiselle
➖sumuvalojen (etu & taka) katkaisijan toteutus
➖ohjauspyörässä olevien vaihteenvalitsimien toteutus: liipaisimet ovat aivan liian pienet ja väärässä paikassa
➖äänentoistojärjestelmä ei ole häävi
➖näkyvyys eteen varsinkin liikennevaloissa sekä mutkaisilla ja mäkisillä pikkuteillä; matala tuulilasi, taustapeili pahasti näkökentässä (lähinnä pitkän kuskin ongelma)
➖monitoiminäytön alhainen resoluutio (tulee esiin erityisesti uutisotsikoita Car-Netin kautta luettaessa)
➖kaistanpitoavustin (Lane Assist) yrittää joissakin tilanteissa ottaa turhaan ohjia, on liian ärhäkkä
➖tavaratilan kannen avaus jalkaa heilauttamalla (Easy Open) reagoi hitaasti
➖digitaalisen mittariston mahdollisuudet varsin puutteellisesti hyödynnetty
➖mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on kovin herkkä pakkaskuuralle
➖ACC jarruttelee turhaan menoa viereisellä kaistalla olevien autojen vuoksi
➖kulutus on korkeampi kuin odotin; tosin pitkässä maantieajossa pääsee helposti alle 6 litran kulutukseen (ajotietokoneen mukaan), mikä on ihan ok
➖Kun itse olen Espanjassa, ja auto puolestaan jossain päin Suomea (mutta ei kotipihassa), CarNet-sovellus (iOS) näyttää kartalla oletuksena minun sijainnin eikä siis auton sijaintia. Tällöin joutuu tekemään hieman töitä, jotta kartan saa kohdistettua ensin Suomeen ja sitten vielä zoomattua sisään sinne, missä auto on. Kuitenkin: jos auto on kotipihassa (ja minä itse Espanjassa), kartta kohdistuu oletuksena autoon.
➖ajoprofiilivalinta ei talletu kuljettaprofiiliin; haluaisin, että oletusajoprofiili olisi itselläni Eco, mutta oletus on näköjään aina Normal
➖ajoasento: En ole onnistunut löytämään täysin mieltymykseni täyttävää ajoasentoa; peruspenkin säädöt ovat rajalliset.
➖kuljettajan istuin on pitkälle kuljettajalle hieman turhan ahdas; korkeahko reisituki ei ole omiaan pitkäjalkaiselle kuljettajalle
➖kaukovalot yllättävän heikot
➖takaparkkitutkaan tuli n. 1500 km paikkeilla joku vika, joka korjaantui softapäivityksen myötä takuun puitteissa
➖tavaratilan pienuus (verrattuna edelliseen autooni)
➖takaluukun aukaisu jalkaa heilauttamalla ei toimi erityisen loogisesti
➖sivupeilien lämmityksen katkaisija kökösti toteutettu
➖miten sammuttaa radio sammuttamatta koko monitoiminäyttöä?

plussat
➕kakkoskuski tykkää autosta kovasti, osaa ajaa ja luottaa autoon, passeli ajoasento löytyy helposti
➕CarPlay toimii hienosti, puheohjauskin
➕Bluetooth-yhteys puhelimen (iOS) ja auton soittimen (Composition Media) välillä toimii hienosti (mutta puhelimelta tuleva musiikki on Bluetoothin yli kuunneltuna aivan kuraa verrattuna CarPlayn välityksellä soitettuun musiikkiin)
➕valot (lähivalot ja Dynamic Light Assistant)
➕moottori
➕ajettavuus
➕DSG
➕tavaratilan pohjaratkaisu
➕Car-Net Security & Service (tietoliikenteen epävakaudesta huolimatta)
➕Avaimeton lukitus ja käynnistys
➕mukautuva vakionopeussäädin (ACC)
➕rullaustoiminto Eco-ajoprofiililla; auto rullaa todella hyvin
➕Webasto
➕suorituskyky
➕etenemiskyky raskaassa lumessa

Vetokoukkua ei ole tullut vielä käytettyä, mutta kai se koukku siellä jossain on piilossa…

Jasca

Oho... olipas pitkä miinus-lista. Muutaman kohdan voin toki allekirjoittaa itsekin (Seat Leonin osalta), mutta silti jäin pitkää listaasi lukiessani miettimään, etkö koeajanut autoa lainkaan? Miksi ylipäätään ostit auton joka ei miellytä sinua?

P.S. Eikä sitten mitään hernettä nenään  ::)
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

finnman

Hyvä lista Tiquanin miinuksista ja plussista. Juurikin noin varmasti on käyttäjän kokemana.
Passatista saisin myös tehtyä vastaavan, mutta miinuslista olisi lyhyempi :)

Jos tekee yhteenvedon on suurimmat murheet lisävarusteissa mitkä eivät toimi kuten pitäisi. Joten ne kun jättää pois on auto jo parempi? Mutta kun ne on mukana pitää niiden toimia sen mukaisesti ja se harmittaa jos näin ei ole. Car-Net on haukuttu myös alan lehdistössä, joten se ei liene paras lisävaruste? Myös takaluukun heilahdusavauksesta on kerrottu huonot puolet ja valmistajilla on eroja näissä. Mutta eikö Webaston ohjausvalikko ole samanlainen, kuin Passatissa? Eli on olemassa 3 eri ajastusta sekä jatkuva(joka päivä). Kun (Passatissa siis) kiertää valikossa viikonpäivät läpi tulee viimeisenä pelkkä kellonaika mikä tarkoittaa, että weba lähtee tulille joka päivä tietyyn kellon aikaan.

Haito

Don't get me wrong: vaikka miinuslistani on pitkä, olen kuitenkin selkeän voittopuolisesti tyytyväinen Tiguaniin. En minä sitä tietenkään muuten olisi ostanut. Valtaosa noista miinuksista koskee Car-Netiä, ja ärsyttävästä yhteysongelmasta huolimatta olen oppinut toimimaan sen kanssa. Enkä sitä paitsi käytä Car-Netiä oikeastaan mihinkään muuhun kuin Webaston ajastukseen. Muutoinkin miinuslistani painottuu softapuolelle, kun taas pluslistalla on paljon varsinaiseen ajamiseen ja suorituskykyyn liittyviä asioita. Miinuslistani onkin siis enimmäkseen palautetta VW:n softaosastolle. Ja vaikka totesin ohjaamonäkyvyyden olevan heikko ja tavaratilan pieni, tiesin nämä pienet ongelmat hankintahetkellä. Pienuudestaan huolimatta tavaratila on tarpeisiini riittävän iso, ja tuulilasinkin läpi näkee kaiken tarvittavan kunhan hieman kumartelee ja kääntelee päätä.

Kaiken kaikkiaan olen siis tyytyväinen, mutta hyvässäkin autossa on parannettavaa.

Minulle ratkaisevat kriteerit autoa ostaessani olivat neliveto, riittävät istuin- ja tavaratilat, riittävän hyvä ajoasento, käytännöllisyys ja toimintavarmuus Pohjolan talvessa sekä maltillinen kulutus " ja hintahaitarinkin olin toki etukäteen asettanut osapuilleen 45"55 tuhanteen.  Ja kaikki tämä mahdollisimman kompaktissa ja ympäristöystävällisessä paketissa. Ja vaikka ajoasentoa kritisoinkin, Tiguanissa on isokokoisellekin ukolle aivan kelvollinen ergonomia, kunhan ei ole tarvetta posottaa tuntikausia yhteen menoon. Muihin käyttämiini, selvästi Tiguania isompiin autoihin (mm. BMW X5, RAM 1500) verrattuna Tiguan on ymmärrettävästi ahtaampi.

Tietenkin koeajoin useita autoja ennen hankintaa. Oikeastaan ainoat koeajossa selvittämättä jääneet asiat olivat kaukovalojen toiminta ja ergonomia pitkäkestoisessa (yli 2 tuntia) matka-ajossa; nelivetoa, suorituskykyä ja käyttäytymistä testasin huolella. Toisaalta kuljettajan istuimen pieni epämukavuus tuli kyllä esiin jo puolentoista tunnin yhtämittaisessa ajossa. Lohduttauduin sillä, että varsin harvoin istun kahta tuntia nousematta välillä jaloittelemaan " pitkäjalkaisen ongelma niin autossa kuin lentokoneessakin.

Itse asiassa olin päättänyt ostaa Karoqin, mutta se osoittautui hieman liian ahtaaksi; minulle tuli pienoisena yllätyksenä, että Karoqissa on nelisen senttiä lyhyempi akseliväli kuin Tiguanissa. Tämän huomasi selvästi ohjaamossa ja kuljetuskapasiteetissa (sukset ym. pitkät tavarat). Vastaavasti Kodiaq ja Tiguan Allspace olivat tarpeisiini turhan isoja. Tiloista, saatavuudesta, tarjolla olevista moottori-, vaihteisto- ja varusteluvaihtoehdoista sekä hinnoittelusta johtuen karsiutuivat vaihtoehdoistani pois mm. Kuga ja S-Max Fordilta, muutamat Audin, Nissanin, Subarun, BMW:n, Volvon ja Mersun mallit sekä Toyota RAV4. Opelin nelivetotarjonta oli havaintojeni mukaan kerrassaan onneton, joten sitä ei tarvinnut vakavasti edes harkita. Ja ranskalaisista olin jo aiemmin päättänyt pitää näppini erossa.

En ole tutustunut lainkaan Webaston käyttöön autossa olevan menu-napin kautta; on siis mahdollista, että sen tarjoamat ajastusmahdollisuudet ovat monipuolisemmat kuin iOS-sovelluksessa tai selaimessa pyörivässä Car-Net-käyttöliittymässä.

Tiguan-ajokokemuksista vielä lyhyesti: Olen ajanut pääasiassa isoja teitä Eco-asetuksilla, mutta muutaman kerran olen riehunut kevyellä kuormalla runsaslumisilla metsäauto- ja mökkiteillä Sport-asetuksilla. Pirteästi kulkee ja käyttäytyy loogisesti, yllätyksettömästi.

akk

^ Olen kanssa pitkäkoipinen, hiukan yli 190cm. Valitsin perusistuimen sijasta ergocomfort penkit eteen, joista oli jo passatista hyviä kokemuksia. Istun osankin saa kohtuu pitkäksi/syväksi ja sähköinen ristiseläntuen säätö on säädettävämpi ja kätevämpi kuin mekaaninen.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

JAK

Car Net on kyllä uskomatonta tuubaa. Miten firma joka on onnistunut tekemään toimivan huijaussoftan ei osaa tuota toteuttaa. Ratkaisu oli Webastoconnectin asennus. Navigaattori on outo, siis silloin jos autossa on liikennemerkkien tunnistus, nopeusnäytöt aivan ihmeellisiä. Auto oli pajalla muutaman päivän ja sain alle ensin Tuaregin ja siinä oli myös liikennemerkkien tunnistus, aivan yhtä huono. Pari päivää toi sitten Touran missä ei ollut tuota tunnistinta, siinä nopeudet näkyivät täysin oikein. Eli siis navissa on muistissa nopeusrajoitukset jos ei ole tuota liikennemerkkien tunnistusta. Miksi hemmetissä se ei voi olla myös tässä versiossa ja liikennemerkkien tunnistus kumoaisi karttapohjan nopeusnäytöt. Ei muuta valittamista yli kaksimetrisellä kuljettajalla. Olen tankannut ainoastaan Nesteen MyPro dieseliä, hintahan tulee muutama euro viikossa tavalliseen dieseliin.
Tuo Car Net päivitettiin pajalla ja nyt siinä on ovien avaus ja kuitus tullu lisänä.

akk

^ tuo nopeusrajoituksen ilmoitus navin kanssa taitaa olla tekemätön paikka saada toimivaksi, näin oli aikanaan myös fordin kanssa.  Muistelen että tuon navin arvauksen saa koodattua pois Vag-comilla tai Obdelvenillä. Minulla on jälkimmäinen, voisin tässä kokeilla.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

JAK

Lainaus käyttäjältä: akk - 27.02.19 - klo:20:34
^ tuo nopeusrajoituksen ilmoitus navin kanssa taitaa olla tekemätön paikka saada toimivaksi, näin oli aikanaan myös fordin kanssa.  Muistelen että tuon navin arvauksen saa koodattua pois Vag-comilla tai Obdelvenillä. Minulla on jälkimmäinen, voisin tässä kokeilla.

Ihan hyvin toimi käytössä olleella Touranilla ja kolme vuotta edellisellä Tiguanilla. Toimii ihan hyvin myös erillisnavigaattoreilla. Ne tiedot on vaan jätetty pois näistä joissa on liikennemerkki tunnistus.


akk

Lainaus käyttäjältä: JAK - 27.02.19 - klo:20:41
Ihan hyvin toimi käytössä olleella Touranilla ja kolme vuotta edellisellä Tiguanilla. Toimii ihan hyvin myös erillisnavigaattoreilla. Ne tiedot on vaan jätetty pois näistä joissa on liikennemerkki tunnistus.

Ei se täydellisesti toimi, riippuu paljon karttapohjan tiedoista, ja yleensä missä päin ajelee. Itselle pahimmat ongelmat ovat taajamassa, jossa liikennemerkistä havaittu nopeus (esim. 40) vaihtuu jo 100 m päässä navin tietoon (50). Maantiellä ja motarilla tuo yhteispeli toimii hyvin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

JAK

Lainaus käyttäjältä: akk - 28.02.19 - klo:21:15
Ei se täydellisesti toimi, riippuu paljon karttapohjan tiedoista, ja yleensä missä päin ajelee. Itselle pahimmat ongelmat ovat taajamassa, jossa liikennemerkistä havaittu nopeus (esim. 40) vaihtuu jo 100 m päässä navin tietoon (50). Maantiellä ja motarilla tuo yhteispeli toimii hyvin.

Ei tuhon liikennemerkki tunnistukseen voi yhtään luottaa. Helsingin keskusta Runeberginkatu 120km/h, 50km/h alueella tulee merkki ohituskielto päättyy nopeusrajoitus on muka 80km/h. Lisäksi täällä maalataan nopeusrajoituksia asfaltiin mikä on ihan järjetöntä, lumisella kelillä ei voi tuollaista nähdä.

a_jaba

https://www.volkswagen.fi/app/rakenna-auto/vw-fi/fi/tiguan/31105/30725/highline?page=engine

Konfiguraattorissa on näköjään Tiguun tullut vaihtoehdoksi Passatin 2.0 BiTDI 240hv pata.

Ei muuta kun ostohousuja etsimään kaapista  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Haito

Muutama lisäkokemus aiempien jatkeeksi (2.0 TDI 4MOTION DSG):

Reipasvauhtisessa talviajossa auto on vahvasti aliohjautuva. Kävin tänään pikaisesti jääradalla hakemassa auton rajoja erilaisilla asetuksilla. Aliohjautuvuudesta pääsee eroon, kun valitsee ESC Sport -asetuksen; tällä asetuksella auto käyttäytyy rivakassa ajossa mukavan takavetoisesti, sopivan yliohjautuvasti.

Rullaustoiminto on hieno ominaisuus, ja Tiguan rullaakin todella hienosti. Mutta vain silloin, kun rullaustoiminto lähtee päälle. En vaan ole keksinyt, millä logiikalla se rullaus käynnistyy. Varsin usein käy niin, että auto ei lähde rullaamaan vapaasti, vaikka kaikki edellytykset rullaukselle tuntuvat olevan kohdallaan.

Ja tuo Webaston tuore toimimattomuus Car-Netin kautta ketuttaa isosti.

zobuli

Rullaus toimii ilmeisesti vain Eco ajoprofiililla, ja itse ainakin saan sen päälle kun ajan vakkarilla ja esim alamäessä otan vakkkarin pois päältä niin auto lähtee rullaamaan. Ja kun alamäki loppuu niin sopivalla nopeudella taas vakkari napista päälle. Joskus rullaus esim tasaisella tiellä ei lähde päälle, tällöin lyhyt kaasupolkimen painallus (eli nopeuden pieni lisäys) auttaa asiaan.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

JAK

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 03.03.19 - klo:23:28
Rullaus toimii ilmeisesti vain Eco ajoprofiililla, ja itse ainakin saan sen päälle kun ajan vakkarilla ja esim alamäessä otan vakkkarin pois päältä niin auto lähtee rullaamaan. Ja kun alamäki loppuu niin sopivalla nopeudella taas vakkari napista päälle. Joskus rullaus esim tasaisella tiellä ei lähde päälle, tällöin lyhyt kaasupolkimen painallus (eli nopeuden pieni lisäys) auttaa asiaan.

Lähtee se rullaus satunnaisesti muutenkin kuin eco profiilissa. Mikä logiikka siinä on, että on valittu eco profiili ja auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä täytyy profiili rullaa käyttää jossain muussa asennossa ennen kuin eco tulee päälle vaikka se on valittu?

jamo75

eikä lähde jos katsot ajotietokonetta niin rullaus tulee vain ja ainoastaan eco profiililla. toi käynnistys tilanne on kuulemma vagn ominaisuus ja ollut jo tovin, muostaakseni logiikka oli että muut asetukset säilyy paitsi vaihteiston moodi.

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:06:09
Lähtee se rullaus satunnaisesti muutenkin kuin eco profiilissa. Mikä logiikka siinä on, että on valittu eco profiili ja auton uudelleenkäynnistyksen yhteydessä täytyy profiili rullaa käyttää jossain muussa asennossa ennen kuin eco tulee päälle vaikka se on valittu?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

JAK

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:06:35
eikä lähde jos katsot ajotietokonetta niin rullaus tulee vain ja ainoastaan eco profiililla. toi käynnistys tilanne on kuulemma vagn ominaisuus ja ollut jo tovin, muostaakseni logiikka oli että muut asetukset säilyy paitsi vaihteiston moodi.

Aika turha väitellä. Lähtee vaihde kuvan lähelle syttyy eco ja vaihde on vapaalla. En ihan sokea tai tyhmä kuitenkaan ole.

zobuli

Itse ajelen pääosin individual ajoprofiililla, enkä ole kahden vuoden aikana saanut kertaakaan rullausta sillä päälle. Ratti ja kaarrevalot on sportilla, ACC ecolla ja muut normaalilla. Välillä on myös normaali ajoprofiili päällä eikä silläkään rullaa. Pelkästään eco profiililla. En sitten osaa sanoa että pitäiskö rullailua tapahtua vai ei, itse olen tykännyt ettei sitä tapahdu kuin vain silloin kun haluan, eli käyttämällä maantieajossa ecoa tai muuten tutuilla pikkutaajamateillä.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

jamo75

ilman että manuaalia avaan jostain niin sylinterin lepuutus on eco
rullaus näkyy sinä että vaihdevalitsemassa ei ole numeroa

ajat ajatietokone siinä moodissa jossa lukee sylinterin lepuutus tai rullaus ruudulla niin siitä se selviää, ei se pikku ikoni.

rullaus ei aina aktivoidu varsinkin jos esim. hipaisee jarrua ja sen jälkeen on alamäkeä

ainakaan skodassa rullaus toimii vain ja ainoastaan eco valinnalla, ilman vakionopeuden säädntä, alamäessä. vakionopeuden säädin poistaa koko rullauksen siten se on vähän turha ominaisuus.

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:11:21
Aika turha väitellä. Lähtee vaihde kuvan lähelle syttyy eco ja vaihde on vapaalla. En ihan sokea tai tyhmä kuitenkaan ole.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:13:49
ilman että manuaalia avaan jostain niin sylinterin lepuutus on eco
rullaus näkyy sinä että vaihdevalitsemassa ei ole numeroa

Ainakin Atecassa ainoa varma tieto, jonka auto rullauksesta antaa, on hetkellisen kulutuksen näyttöön tuleva teksti "Rullaus" ja numeron katoaminen E-kirjaimen perästä vaihdenäytöstä. Nimenomaan E-kirjaimen, koska rullaus toimii vain Eco-ajomoodissa. Sylinterien lepuutuksesta ainoa varma tieto on ajotietokoneen teksti "2-syl. moodi". Eco-symboli voi indikoida kumpaa tahansa em. toiminnoista, siitä ei voi tietää varmasti mitä se milläkin hetkellä indikoi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JAK

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.03.19 - klo:14:12
Ainakin Atecassa ainoa varma tieto, jonka auto rullauksesta antaa, on hetkellisen kulutuksen näyttöön tuleva teksti "Rullaus" ja numeron katoaminen E-kirjaimen perästä vaihdenäytöstä. Nimenomaan E-kirjaimen, koska rullaus toimii vain Eco-ajomoodissa. Sylinterien lepuutuksesta ainoa varma tieto on ajotietokoneen teksti "2-syl. moodi". Eco-symboli voi indikoida kumpaa tahansa em. toiminnoista, siitä ei voi tietää varmasti mitä se milläkin hetkellä indikoi.

Tuskin dieselissä mitään sylinterien lepuutusta on, satunnaisesti menee rullaukselle vaikka ei ole missään eco-moodissa. Toi eco- , normi- ja sport-moodit  normiajomoodin ollessa kyseessä on siitä outuoja, että aina kun auton sammuttaa menee auto normi-moodiin vaikka se eco- olisi valittu, rullaa pyöräyttämällä pois normi-moodista ja takaisin kytkee esivalitun econ päälle. Siis, että puhutaan samasta asiasta on valittavissa eco-, normi- ja sport-moodi kun rullan pyöräyttää siihen normi kohtaan ja se eco kyllä on sielä valittuna mutta todellakin kytkeytyy vasta rullaa pyöräyttämällä auton käynnistyksen jälkeen.
On järjettömästi muutenkin softa vikoja tässä nykyisessä Tiguanissa liittyen liikennemerkien tunnistukseen ja Car-Nettiin ainakin.

jamo75

se moodin nollaus ei ole vika niin se toimii skodassakin, kysyin myyjältä ja sanoi että se tiedetään kyllä tehtaalla eikä toistaiseksi siihen ole mitään korjausta. jotenkin taisi selittää sen niin että oletuksena halutaan normal moden olla käytössä.

voihan se tosiaan ei 1.5tsissä toimi erilailla en sellaista ole koskaan ajanut

Lainaus käyttäjältä: JAK - 04.03.19 - klo:14:26
Tuskin dieselissä mitään sylinterien lepuutusta on, satunnaisesti menee rullaukselle vaikka ei ole missään eco-moodissa. Toi eco- , normi- ja sport-moodit  normiajomoodin ollessa kyseessä on siitä outuoja, että aina kun auton sammuttaa menee auto normi-moodiin vaikka se eco- olisi valittu, rullaa pyöräyttämällä pois normi-moodista ja takaisin kytkee esivalitun econ päälle. Siis, että puhutaan samasta asiasta on valittavissa eco-, normi- ja sport-moodi kun rullan pyöräyttää siihen normi kohtaan ja se eco kyllä on sielä valittuna mutta todellakin kytkeytyy vasta rullaa pyöräyttämällä auton käynnistyksen jälkeen.
On järjettömästi muutenkin softa vikoja tässä nykyisessä Tiguanissa liittyen liikennemerkien tunnistukseen ja Car-Nettiin ainakin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tet

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.03.19 - klo:14:40
se moodin nollaus ei ole vika niin se toimii skodassakin, kysyin myyjältä ja sanoi että se tiedetään kyllä tehtaalla eikä toistaiseksi siihen ole mitään korjausta. jotenkin taisi selittää sen niin että oletuksena halutaan normal moden olla käytössä.

voihan se tosiaan ei 1.5tsissä toimi erilailla en sellaista ole koskaan ajanut

Moodin nollaantuminen tuli jossain vaiheessa kuvaan mukaan; itselläni sitä ei tapahdu Atecassa, mutta uudemmissa tapahtuu. Omassani Eco pysyy Ecolla kaikin puolin, uudemmissa ei. Se toimii jopa niin, että palautuu vain osittain; jotain Eco-toimintoja jää päälle vaikka indikaattori näyttää että moodi on palautunut normaaliksi. Tämä omituinen puolittainen nollaantuminen tuli Atecaan ilmeisesti kesällä 2017, eli oletettavasti mallivuoden vaihtuessa -18 malleihin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Herr K

Jostakin toisesta ketjusta tällä palstalla muistelen lukeneeni, että mv. 2018 eli viikolla 22/2017 ja sen jälkeen valmistuneissa autoissa ei ajomoodin valinta pysy muistissa. Syynä tähän on ilmeisesti EU, jonka asetusten mukaan ajotilan pitää palautua Normal-tilaan uudelleen käynnistäessä. DSG:n osalta en ole varma, että pitääkö senkin palautua D:hen, jos on ollut ennen sammuttamista S:llä.

Oma Passatti on vuoden 2017 mallia ja siinä asetus pysyy muistissa. Rullaustoiminto menee päälle ainoastaan Eco-ajomoodissa.
VW Passat Variant GTE

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy