Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 05.09.19 - klo:21:25
En olisi ostanut litraisella moottorilla varustettua uutta autoa, mutta kun oli sopivalla varustuksella ja hinnalla (uusi 1,1 litrainen olisi maksanut noin 20% ja 1,4 litrainen noin 30% enemmän) edustusauto olemassa ja hintakin oli sopiva (uusi 1,1 litrainen olisi maksanut noin 20% ja 1,4 litrainen noin 30% enemmän), niin päätin kokeilla ja ajan sillä varmasti takuuajan loppuun, eli vähän alle 4 vuotta vielä.
Missä autossa on 1,1 litrainen moottori? En ole kuullutkaan sellaisesta. Joku vanha fiesta tulee mieleen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

#1171
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.19 - klo:22:15
Missä autossa on 1,1 litrainen moottori? En ole kuullutkaan sellaisesta. Joku vanha fiesta tulee mieleen.

Kirjoitusvirhe, 1,0 on oikea.

Tässä kun vain vartin verran on mahdollista muokata viestiä. Aika käsittämätön sääntö muuten, mikä vaan tuottaa ongelmia. :(.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.09.19 - klo:21:52
Tänään ei tarvinnut ilmastointia. Kesällä se kyllä oli päällä. Renkaissani on 2,8 baria, mikä tosiaan on hieman yli suositusten. Se ei kuitenkaan vaikuta niiden kulumiseen. Mittarissa on nyt 47 tkm, joista yli 30 tkm kesärenkailla. Pintaa renkaissa on yhä 5 mm.
Mutta täällähän on aina sanottu, ettei kulutus DSG:llä ole sen suurempi kuin manuaalilla.

Kyllä ne renkaat kuluu nopeammin, mitä enemmän painetta. Minä olen ajanut samoilla renkailla jo yli 55 000 km ja vielä on pintaa. Kestää hyvin sen 60 000 km. Sinä et pääse ihan samoilla ensiasennusrenkailla lähellekään tuota lukua. Se mitä säästät polttoainessa, menee rengaskuluihin.


vagfani

Kyllä minäkin pääsen DSG:llä 3,5 litran kulutukseen, nostan rengaspaineet korkealle, melkein tyhjällä tankilla, ilmastointi pois ja hidastelee jossain tasaisella kylätiellä. Onko tuossa sitten jotain järkeä, ei ole.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:23:02
Kyllä minäkin pääsen DSG:llä 3,5 litran kulutukseen, nostan rengaspaineet korkealle, melkein tyhjällä tankilla, ilmastointi pois ja hidastelee jossain tasaisella kylätiellä. Onko tuossa sitten jotain järkeä, ei ole.
Tuollainen nyt on itsensä kanssa kisaamista, harrastamista, sekä teknistä tutkistelua. On sitä pöljempääkin harrastusta. Lisäksi ajaminen on useimmiten tylsää, jolloin tuollainen harrastaminen tuo ajamiseen mielekkyyttä, kun monet kuvittelee sen olevan tuskaa.
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:22:55
Kyllä ne renkaat kuluu nopeammin, mitä enemmän painetta. Minä olen ajanut samoilla renkailla jo yli 55 000 km ja vielä on pintaa. Kestää hyvin sen 60 000 km. Sinä et pääse ihan samoilla ensiasennusrenkailla lähellekään tuota lukua. Se mitä säästät polttoainessa, menee rengaskuluihin.
Olen ajanut 15” energysavereilla aikanaan n. 100tkm. Niissä oli ”ylipaineet” suosituksena, kun auto oli ”säästöpossumalli”.  Samaten toisessa autossa kesti hakkapeliitta r saman kokoisena talvisella vähän suolatulla tiellä samanlaiset kilometrit ja niissäkin pidin korkeampaa painetta. Oli vielä yli 4mm pintaa niissä, mutta ikä teki viimeisen talven ajot lipoisiksi. Eniten vaikuttaa renkaan kulumiseen ajotyyli, tien kunto ja pyörien kulmat. Tietysti rengasmalleissa on myös suuria eroja. Kaveri on ajanut octaviallansa yli 50tkm ensiasennus 18” dunlopeilla. Ensi kesäksi joutuu uudet vaihtamaan.

Ps. Nuo dunlopit on n.2.8bar paineella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.19 - klo:23:17
Lisäksi ajaminen on useimmiten tylsää, jolloin tuollainen harrastaminen tuo ajamiseen mielekkyyttä, kun monet kuvittelee sen olevan tuskaa.

Kaikkien, jotka aja sellaisen "harrastelijan" perässä, päivän kirosanojen limiitti umpeutuu vartissa ja mieli on maassa vielä pitkään. :(

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:22:55
Sinä et pääse ihan samoilla ensiasennusrenkailla lähellekään tuota lukua. Se mitä säästät polttoainessa, menee rengaskuluihin.

Kaivoin huoltokuitit esiin. Vertasin kesän 2018 (30 tkm) ja kesän 2019 (45 tkm) huollon mittauksia.
- 30 tkm huollossa etutenkaissa oli pintaa 5,0 mm ja takarenkaissa 5,5 mm
- 45 tkm tarkastuhuollossa eturenkaissa oli 5,0 mm ja takarenkaissa 5,0 mm

Olin kierrättänyt renkaat viime kesästä. Eli 15 tkm matkalla eturenkaat kuluivat 0,5 mm ja takarenkaat eivät näkyneet mittauksessa. Pitää muistaa, että Michelin Energy Savereissa on jo uutenakin pintaa vähemmän kuin normaat 8 mm. Kuluminen on siis hyvin vähäistä. Tulen pääsemään vähintään samoihin lukemiin kuin sinä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.09.19 - klo:09:16
Kaikkien, jotka aja sellaisen "harrastelijan" perässä, päivän kirosanojen limiitti umpeutuu vartissa ja mieli on maassa vielä pitkään. :(
On lähes mahdotonta keskustella ihmisen kanssa, joka tahallaan tai tyhmyyttään jopa haluaa ymmärtää väärin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vekkula

Kyllä mulla pienimmät kulutukset tulee silloin kun saa ajaa omaa tahtia eli aika reippaalla menolla.
Ikävä kyllä muun liikenteen takia joutuu usein hidastelemaan kiihdytyksissä ja muutenkin ajamaan epätaloudellisesti kun ihmiset eivät jostain syystä kykene pitämään tasaista nopeutta ja kiihdyttävät todella hitaasti.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

GranLavida

Itsellä oli 55 000km tehdyssä huollossa vielä 5mm pintaa jäljellä Energy Savereissa, kerran kierrätetty edestä takaa, näillä pärjää vielä ensi kesän. Renkaissa painetta 2,5 bar ja ajan suht taloudellisesti 4,9l/100km koko vuodelta. Kulutuksen kannalta parhaat nopeudet ovat 70-110 km/h, köröttelyllä tai hitaasti kiihdyttämällä ei kyllä säästä bensaa.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 06.09.19 - klo:10:09
On lähes mahdotonta keskustella ihmisen kanssa, joka tahallaan tai tyhmyyttään jopa haluaa ymmärtää väärin.

No joo, mutta Sun ei ole pakko joka ikistä postia, joka ikisessä teemassa kommentoida ja taas, tämähän on Seat Leon alue, eli ole hyvä ja menepä omalle alueelle. :)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 06.09.19 - klo:11:41
No joo, mutta Sun ei ole pakko joka ikistä postia, joka ikisessä teemassa kommentoida ja taas, tämähän on Seat Leon alue, eli ole hyvä ja menepä omalle alueelle. :)
Jaa enkö saa leikkiä tällä hiekkalaatikolla ollenkaan?  :'(
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

Voitteko mennä muihin ketjuihin jauhamaan kulutuskeskustelua? Ei kiinnosta ketään muuta...  :-X

Pisaralla pisimmälle -ketjun olen linkannut jo aikaisemmin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36950.0
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.09.19 - klo:09:39
Kaivoin huoltokuitit esiin. Vertasin kesän 2018 (30 tkm) ja kesän 2019 (45 tkm) huollon mittauksia.
- 30 tkm huollossa etutenkaissa oli pintaa 5,0 mm ja takarenkaissa 5,5 mm
- 45 tkm tarkastuhuollossa eturenkaissa oli 5,0 mm ja takarenkaissa 5,0 mm

Olin kierrättänyt renkaat viime kesästä. Eli 15 tkm matkalla eturenkaat kuluivat 0,5 mm ja takarenkaat eivät näkyneet mittauksessa. Pitää muistaa, että Michelin Energy Savereissa on jo uutenakin pintaa vähemmän kuin normaat 8 mm. Kuluminen on siis hyvin vähäistä. Tulen pääsemään vähintään samoihin lukemiin kuin sinä.

Noilla kilometreillä olet ajanut myös talvirenkailla. Minulla on mittarissa 75 000 km, joista 50 000 on ajettu kesärenkailla. Vielä menee ainakin 10 000 km.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.09.19 - klo:19:15
Noilla kilometreillä olet ajanut myös talvirenkailla. Minulla on mittarissa 75 000 km, joista 50 000 on ajettu kesärenkailla. Vielä menee ainakin 10 000 km.
Pieni ylipaine ei kuluta rengasta ennenaikaisesti. Matalahko paine sensijaan kuluttaa rengasta enemmän. Renkaan kyljessä on ilmoitettu maksimipaine, jota ei saa ylittää. Renkaan kyljessä on myös treadwear -merkintä, joka kertoo kulutuskestävyydestä. Energysaverilla tw on 400, joka on yksi korkeimmista. Tästä ei sen enempää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Kaikki asiantuntijat ja esim. Volkswagen on eri mieltä kanssasi:

"Jos rengaspaine on liian korkea, vain renkaan keskellä saavutetaan optimaalinen suorituskyky. Ylitäyttö voi heikentää ajomukavuutta, saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja lyhentää renkaiden käyttöikää."

https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/vanteet-ja-renkaat/rengastietoutta.html

b1mpo

#1186
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.09.19 - klo:22:06
Kaikki asiantuntijat ja esim. Volkswagen on eri mieltä kanssasi:

"Jos rengaspaine on liian korkea, vain renkaan keskellä saavutetaan optimaalinen suorituskyky. Ylitäyttö voi heikentää ajomukavuutta, saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja lyhentää renkaiden käyttöikää."

https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/vanteet-ja-renkaat/rengastietoutta.html
Tuossahan lukee VOI. Minulle näin ei ole käynyt. Reilu ylipaine kuluttaa nykyrenkaita sivuilta ja vanhoja vyörenkaita keskeltä renkaiden rakenteista johtuen. Liian matala paine kuluttaa taas keskeltä nykyrenkaissa. Olen ajanut 195/65/15 energysavereilla 3bar paineilla aikanaan sigun -10 octavialla ~100tkm, eivätkä olleet sakoilla vielä. 3bar paineet olivat muutaman kymmenen tuhannen matkalla, ei tuota 100tkm. Renkaat kuluivat tasaisesti, mutta ajettavuus ei ollut niin mukava, kun melu lisääntyi. Renkaan maksimi käyttöpaine oli 3,5bar.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miten-liian-alhainen-rengaspaine-vaikuttaa-autoon-ajo-ominaisuudet-turvallisuus-kulutus-dot-dot-dot/6006214#gs.1zsm8a
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sakal83

On kyllä joillakin vaikeeta ajaminen SEAT LEONILLA!
Kuten Daatta jo tuossa sanoi. Ei ketään kiinnosta ajaako joku 3,2l/100km vai 6,5l/100km ja tunkeeko sinne renkaisiin kiviä taikka 0,2baria painetta päästäkseen näihin lukemiin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ram1

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.09.19 - klo:22:06
Kaikki asiantuntijat ja esim. Volkswagen on eri mieltä kanssasi:

"Jos rengaspaine on liian korkea, vain renkaan keskellä saavutetaan optimaalinen suorituskyky. Ylitäyttö voi heikentää ajomukavuutta, saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja lyhentää renkaiden käyttöikää."

https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/vanteet-ja-renkaat/rengastietoutta.html
Tässä ei sanota mikä on liian korkea paine. Tässä asiassa olen kyllä b1mpon kanssa samaa mieltä. Ajan yleensä 2.8 paineilla. Tosin kesällä alla 18" missä kannattaa vähintään pitääkin sellaisia paineita. Ja rengasliikkeet tietävät nämä asiat, eikä pienempiä paineita renkaisiin edes laita jos matalaprofiilit. Monesti sieltä suositukset matalaprofiileille 3 bar, mutta usein etenkin vageissa alkaa olemaan melu jo sitä luokkaa, että joutuu piirun pudottamaan. Ja on tätä asiaa oikeatkin asiantuntijat joskus kommentoineet autolehdissä, ja todenneet, että luukusta löytyvät paineet ovat hiukan alhaiset. Tuo paine ei kuluta vielä rengasta, mutta rullaa paremmin, ja suojaa vannetta. Mutta kukin ajaa sellaisilla paineilla millä haluaa. Ja jokaiseen renkaaseen ei sovellu sama paine. Oikea paine määrittyy itsellä lopulta melun ja mukavuuden suhteen, ja joillekin renkaille tuo 2.8 on hiukan liikaa. Kokemuspohjaa noin 40:n auton verran, joten ihan asiantuntijaksi ei voi vielä kutsua.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 07.09.19 - klo:11:34
Ja on tätä asiaa oikeatkin asiantuntijat joskus kommentoineet autolehdissä, ja todenneet, että luukusta löytyvät paineet ovat hiukan alhaiset.

Jos kuski ajaa ylinopeutta ja tapahtuu onnettomuus, niin ylinopeus on aina raskauttava tekijä. Mutta jos renkaissa on ylipaino ja kuski sitä tietäjän kurvaa rohkeasti ja tapahtuu onnettomuus, niin onko silloin myös renkaiden ylipaine raskauttava tekijä?

b1mpo

Ei ole vaan renkaiden kunto saattaa vaikuttaa asiaan. Itse en aja kuin merkkirenkailla turvallisuussyistä ja kesärenkaita en aja sakkorajalle, saatikka talvirenkaita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jopi

Avoin laadunparannuskampanja saatavilla ainakin omaan Leoniin:

LED Vilkku - Sähköverkon ohjainlaitteen ohjelmointi   14.10.2019

Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Ukko

Aika erikoista, Leonian ei saa enää 1.0 TSI DSG-vaihteistolla. Vain manuaalivaihteistolla. Navigaattorissa on Länsi-Euroopan kartat korvattu Pohjoismaiden kartoilla.

tsi1490

Ei myöskään Octaviaan. Toivottavasti tilanne muuttuu ennen kuin on seuraavan kerran autonvaihtoaika. Itse asiassa toivon, että myyntiin tulee 1.0 eTSI DSG:llä molemmista.

Ukko

Kellään vaihdettu takaluukun kaasujouset takuuseen? Pakkasella alkaa hidastella tuo takaluukun avaus.

Miga^^

onkos kenelläkään tietoa mistä hankkia "viimasuojat" facelift fr st leoniin? löytyy  näköjään virtasenkaupasta mutta ovatko samankokoiset faceliftissä kuin normaalissa vuoden -14 malissa?
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Nupe

Onko nykyisessä 1.0TSI Leon Style Business Classissa samat Ecomotive-viritykset kuten 15mm madallettu jäykähkö alusta kuin hiljattaisessa 1.0 TSI Ecomotive-mallissa vaiko ns. vakio Comfort-jousitus?

Maavaraa ei maahantuojan sivut näköjään kerro missään.

Vakkarisäätimestäkin (tavallisesta, ei adaptiivisesta) kyssäri: Jarruttaako se auton jarruilla (toivottavasti ei) nopeuden kasvaessa esim. alamäessä vaiko vaan moottorilla?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

kapsu

Millaiset kokemukset digital cockpit mittaristosta Leonissa?
onko paljon muokkausvaihtoehtoja?
toimiiko ongelmitta pakkasilla?
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

sepotin

Onhan siinä jonkin verran muokattavuutta, mutta aika perinteellisellä näytöllä tulee kyllä ajeltua (pyöreät nopeus- ja kiekkamittarit, lisänä pitkäaikainen keskikulutus ja arvioitu matka bensamittarille, keskellä hetkellinen kulutus). Joskus pistän navigaattorin kartan mittaristoon (joko koko leveydeltä tai "perinteellisen" keskiosastoon) tai vaihtoehtoisesti ajo-ohjeet; ei tarvitse kuikuilla keskinäytöltä. Kaikkea ei valitettavasti saa muokattua omien mieltymysten mukaan.

Ukko

Sellainen tieto että alkuvuodesta esitellään uusi Seat Leon ja Suomessa on ensiesittely huhtikuussa. Ladattava hybridi on tilattavissa aikaisintaan loppuvuodesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy