Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Daatta

Mielenkiintoisia aikoja. Formentor tulee Cupra brandin/merkin alle:

https://www.cupraofficial.com/our-dna/garage/formentor-cuv-car.html

Tuleeko Seatilta sitten enää Cupraa, tuskin. Lataushybridi on vähän passé, vaikka itse saisinkin sillä ajettua päivittäiset ajoni sähköllä. Nelivetoa tuskin tulee, jos niin mihin hintaan.

Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jukkanen

Mistä muuten johtuu että Leon ST:ni kerää hyvin nopeasti pölyn ja ravan oviaukkojen kynnyksiin? Onko tämä yksilön, mallin, konsernin tai konsernin sisarmallien ominaisuus yleisesti? Muissa nykyisissä ja entisissä autoissani tiivisteet yms. ovat pitäneet huolta että kun oven avaa, kynnys on yleensä jotakuinkin siedettävän puhdas katsetta, housunlahkeita ja hameenreunoja ajatellen, mutta tässä kynnykset imaisevat pölyn ja ravan hetkessä heti kun se on mahdollista. Jos kokeilisin laittaa jotain lisätiivistettä, aiheutuisikohan siitä jotain vakavia haittoja...?  :o

vmoi73

Veikkaisin että ominaisuus, omassa ST Leonissani (vm.-19) on oven välit myös todella nopeasti pölyiset/kuraiset.

Daatta

^Sama juttu. Tuskin sinne saa järkevästi lisätiivisteitä laitettua, muutenhan se olisi tehty jo tehtaalla. Ainakin pitäisi selvittää mistä tiivisteet falskaavat, ilmeisesti ilmavirta kuljettaa pölyn karmien väliin. Etulokasuojan ja A-pilarin välinen styrox-suoja falskaa? Tai sitten rapa tulee vaan tiivisteiden välistä. Tämä muuten kuuluisi ongelmat ja viat -ketjuun.  ???
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.08.19 - klo:08:19
^Sama juttu. Tuskin sinne saa järkevästi lisätiivisteitä laitettua, muutenhan se olisi tehty jo tehtaalla. Ainakin pitäisi selvittää mistä tiivisteet falskaavat, ilmeisesti ilmavirta kuljettaa pölyn karmien väliin. Etulokasuojan ja A-pilarin välinen styrox-suoja falskaa? Tai sitten rapa tulee vaan tiivisteiden välistä. Tämä muuten kuuluisi ongelmat ja viat -ketjuun.  ???
Muijan poloon oli sentään laitettu joku kumisuoja tonne välykseen :D ei varmaan kovin kallis tommonen kumisuoja :D
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.08.19 - klo:08:19
^Sama juttu. Tuskin sinne saa järkevästi lisätiivisteitä laitettua, muutenhan se olisi tehty jo tehtaalla. Ainakin pitäisi selvittää mistä tiivisteet falskaavat, ilmeisesti ilmavirta kuljettaa pölyn karmien väliin. Etulokasuojan ja A-pilarin välinen styrox-suoja falskaa? Tai sitten rapa tulee vaan tiivisteiden välistä. Tämä muuten kuuluisi ongelmat ja viat -ketjuun.  ???

Pitää varmaan kokeilla sinne jotain sorhailla. En laittanut kysymystä alunperin ongelmat ja viat -ketjuun, aikani puntaroituani arvelin että kyse saattaa olla enemmän ominaisuudesta kuin viasta... :D

Uiva_Nakki

Sääli jos neliveto jätetään pois Cuprasta. Itselle ei tuolla voimalinjalla(hybridi vai polttomoottori) niin väliä, kunhan voimaa on vähintään nykyisen 300hv Cupran lailla ja se saadaan välitettyä tiehen alle viiteen sekuntiin. Niin paljon siitä koeajon jälkeen pidin. Aika näyttää.

Jostain muuten luin, että ensijulkaisu olisi ensi kuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, myynti alkaisi keväällä 2020 hatchbackin osalta ja saman vuoden syksyllä farkun osalta. Ja strategisilta mitoiltaan auto tulisi olemaan nykyisen Ocun kokoinen.

ksuuk

Kulutuksesta - 1,0 tsi, olen uuden turbon jonossa, eli ajan suurimman osan limp mode -ssa siihen asti ja kumma kyllä, vaikka kaasua pitää painaa runsaasti enemmän, kulutus on pienempi, esimerkiksi kuin muuten työmatkan (noin 30 km) keskikulutus on 6, limp mode -ssa on kulutus 5.

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 21.08.19 - klo:10:56
Kulutuksesta - 1,0 tsi, olen uuden turbon jonossa, eli ajan suurimman osan limp mode -ssa siihen asti ja kumma kyllä, vaikka kaasua pitää painaa runsaasti enemmän, kulutus on pienempi, esimerkiksi kuin muuten työmatkan (noin 30 km) keskikulutus on 6, limp mode -ssa on kulutus 5.


Sulla tippuu kyllä kulutus varmasti kunhan saat moottorin korjattua kuntoon, odotan mielenkiinnolla paljonko sulla lukemat tippuu.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Ukko

Uudistuneen Tarracon kuvista näkee millainen on seuraavan Leonin ohjaamo:

https://www.seat.com/company/news/company/new-seat-tarraco-fr-phev-showcar.html

psxgamer

Leonille on alkanut myynnissä ilmeisesti jo saattohoito. Business -varustelu on nyt Business Class -varustelu. Nähdäkseni tuo vaan karsiintui hiukan huonommaksi, mm. navigointi hävisi pois. Lisäksi pienempiä moottoreja ei saa enää DSG:nä, joten automaattia halavat ostavat jatkossa sitten vähintään 1.5TSI:n tai 2.0TDI:n. Kaikki uudet mallit ovat Business Classeja rajoitetulla moottori ja vaihteisto yhdistelmillä:

https://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot--varusteet-ja-esitteet/leon.html

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 21.08.19 - klo:11:12

Sulla tippuu kyllä kulutus varmasti kunhan saat moottorin korjattua kuntoon, odotan mielenkiinnolla paljonko sulla lukemat tippuu.

Turbo on vaihdettu, mutta kulutus on sama kuin ennenkin (silloin kun turbo oli kunnossa), eli korkeampi kuin 1,4 TSI DSG -lla. :(

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 04.09.19 - klo:16:00
Turbo on vaihdettu, mutta kulutus on sama kuin ennenkin (silloin kun turbo oli kunnossa), eli korkeampi kuin 1,4 TSI DSG -lla. :(

Ikävä juttu, sinulla on käynyt tosi huono tuuri moottorin suhteen. 1.0TSI pitäisi kaikissa olosuhteissa kuluttaa vähintään  0-0.5 litraa vähemmän kuin 1.4TSI.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 05.09.19 - klo:09:27
Ikävä juttu, sinulla on käynyt tosi huono tuuri moottorin suhteen. 1.0TSI pitäisi kaikissa olosuhteissa kuluttaa vähintään  0-0.5 litraa vähemmän kuin 1.4TSI.

Todellisuudessa minua ei häiritse kulutus, en ole ennen siihen  koskaan kiinnittänyt erityisemmin huomiota, vaan kun tässä foorumissa kulutuksesta paljon puhutaan, niin tuli vertausta varten katsottua omien autojen kulutuksia vähän enemmän, ei muuta. :)

b1mpo

Itselleni kulutus on eräänlainen moottorin kunnosta kertova mittari. En tiedä kertooko suuri kulutus tässä tapauksessa jostain ja turbo olisi vain seurausta sille.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.19 - klo:12:12
Itselleni kulutus on eräänlainen moottorin kunnosta kertova mittari. En tiedä kertooko suuri kulutus tässä tapauksessa jostain ja turbo olisi vain seurausta sille.

;D ;D

Vai että kertoo moottorin kunnosta, eiköhän tuo kerro kuljettajan ajotavasta. Hitaasti kun ajaa niin pääsee reilusti alle viiden litran.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:14:10
;D ;D

Vai että kertoo moottorin kunnosta, eiköhän tuo kerro kuljettajan ajotavasta. Hitaasti kun ajaa niin pääsee reilusti alle viiden litran.
Jos ajattelisit hiukan pidemmälle, niin ymmärtäisit. Jos oikeasti tietää, mitä auto voisi/kuuluisi kuluttaa siinä omassa ajossa, niin siitä voi päätellä kulutuksen muuttuessa, että jotain on pielessä. Itse tiedän tasan tarkkaan, mitä autoni kuuluu kuluttavan. Jos siihen tulee poikkeamaa, niin tiedän alkaa tutkailemaan asiaa.

Tuossa tapauksessa kun turbo menee pienillä kilometreillä, on syytä miettiä myös muita syitä, kuin viallista turboa, joka voi olla vain oire jostain muusta - varsinkin kun kulutus korkeahko.

Toki korkea kulutus voi johtua ajotyylistä ja turbo ollut viallinen..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Normaali kulutus tuolle autolle on kaikkea 4,5-6,5 litran välillä pitkällä matkalla. Riippuu täysin rengaspaineista, vuodenajasta ja ajotyylistä.

Desilitran heitto sinne tai tänne ei tarkoita vielä mitään.

b1mpo

#1158
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:20:01
Normaali kulutus tuolle autolle on kaikkea 4,5-6,5 litran välillä pitkällä matkalla. Riippuu täysin rengaspaineista, vuodenajasta ja ajotyylistä.

Desilitran heitto sinne tai tänne ei tarkoita vielä mitään.
Jos vakiorenkailla ei maantiellä pääse millään vaikka nelosella alkaviin numeroihin litraisella, niin silloin on jotain pielessä. Sade- tai lumikelillä, sekä tuulella on vaikutusta tottakai. Kysymys olikin siinä myös, että litrainen vie tuota "isolohkoa" enemmän, joka on se epäilyttävä asia, kun lisäksi turbokin antautui.

Itsellä pitkät matkat pohjanmaalle ja takaisin samoilla nopeuksilla ja kuivalla kelillä heittivät alle puoli litraa, kun ajotapa on aina sama. Tuolla matkalla on hyvin vähän muita muuttujia, kuin tuuli. Jos se siitä neljän ja puolen kulutuksesta yli litran heittää, niin silloin on jotain pielessä.

Ps. Ja itsellä tuo keskinopeus atk:n mukaan on noin 86km/h aina. Tässä esimerkkikuva litraisella tuosta matkasta. 5,1l/100km on muistaakseni suurin, ja sekin talvella huonommalla kelillä.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jasca

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.19 - klo:20:15
Itsellä pitkät matkat pohjanmaalle ja takaisin samoilla nopeuksilla ja kuivalla kelillä heittivät alle puoli litraa, kun ajotapa on aina sama. Tuolla matkalla on hyvin vähän muita muuttujia, kuin tuuli. Jos se siitä neljän ja puolen kulutuksesta yli litran heittää, niin silloin on jotain pielessä.
Ulkolämpötila on yksi merkittävä muuttuja. Viileässä ilmassa on toki happea enemmän, mutta lämpimällä ilmalla auto rullaa herkemmin. Tämä vaikuttaa kulutuslukemaan, vaikka muut muuttujat olisivatkin neutraaleja.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jasca - 05.09.19 - klo:20:34
Ulkolämpötila on yksi merkittävä muuttuja. Viileässä ilmassa on toki happea enemmän, mutta lämpimällä ilmalla auto rullaa herkemmin. Tämä vaikuttaa kulutuslukemaan, vaikka muut muuttujat olisivatkin neutraaleja.
Kysymys on siitä, että tuntee oman auton ja ymmärtää olosuhteet. Silloin on vertailupohjaa siihen omaan ajosuoritteeseen. Nykyisellä autolla on ajettu viisi tankillista erilaisia ajoja ja kelejä. Samanlaisella ajotyylillä se on pysynyt karvan yli neljän desin sisällä tankkauksien perusteella. Talvi sitten sekottaa pakkaa melko paljon, kun webastoa käyttää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Mitä Bimbo höpiset, ajat ihan eri autolla, niin miksi kommentoit muiden kulutusta? Tässä ketjussa keskustellaan Seat Leonista, ei Skodasta.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:20:53
Mitä Bimbo höpiset, ajat ihan eri autolla, niin miksi kommentoit muiden kulutusta? Tässä ketjussa keskustellaan Seat Leonista, ei Skodasta.
Juu niissä on ihan eri koneet. Sääkin on erilainen ja tietkin jopa. Renkaatkin on eri merkkiä.  8) Olen vain sitä mieltä, että kutosella alkavat maantielukemat ovat isoja yksilitraiselle ja turbo on mennyt rikki melko vähillä kilometreillä. Nämä kaksi asiaa yhdessä voivat viitata johonkin muuhun ongelmaan, tai sitten eivät. En voi toisen puolesta tietää, mutta heitän ajatuksia ilmaan. Lähtökohtaisesti vielä litrainen leon kulkee octavian litraista vähemmällä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Ei ole mitään epänormaalia, jos rivakasti kiihdyttää. Varsinkaan talvella. ,,lä sekaannu näihin ketjuihin, jos et ole kyseiseen autoon ikinä koskenutkaan, saati ajanut.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.09.19 - klo:20:59
Olen vain sitä mieltä, että kutosella alkavat maantielukemat ovat isoja yksilitraiselle ja turbo on mennyt rikki melko vähillä kilometreillä. Nämä kaksi asiaa yhdessä voivat viitata johonkin muuhun ongelmaan, tai sitten eivät.

Tässä foorumissa on niitä jotka pääse ja niitä jotka ei pääse pienellä kulutuksella. Mutta minulle auto on ajamista varten ja en koskaan mieti kulutusta, ajan niin kuin lystään ja kun edelliset autot oli isommalla moottorilla/kulutuksella, niin jos nykyiset kuluttaa vähemmän, eipäs ole siinä valittamista. En olisi ostanut litraisella moottorilla varustettua uutta autoa, mutta kun oli sopivalla varustuksella ja hinnalla (uusi 1,1 litrainen olisi maksanut noin 20% ja 1,4 litrainen noin 30% enemmän) edustusauto olemassa ja hintakin oli sopiva (uusi 1,1 litrainen olisi maksanut noin 20% ja 1,4 litrainen noin 30% enemmän), niin päätin kokeilla ja ajan sillä varmasti takuuajan loppuun, eli vähän alle 4 vuotta vielä.

Pihistelijä

Ihan asiaa b1mbo puhui. Vaikka on eri koppa, tekniikka on sama. Oman auton kulutuksen oppii tuntemaan. Jos se yhtäkkiä muuttuu, jotain on pielessä.

Tässä tämän päivän ajoni LEON 1.0 TSI:llä. Normaalia ajoa muun liikenteen tahdissa. Yli kuusi litraa ei ole normaalia Leon 1.0 TSI: llä. Joko moottorissa on vikaa, tai kuski kiihdyttää ja jarruttaa kokoajan.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:21:08
Ei ole mitään epänormaalia, jos rivakasti kiihdyttää. Varsinkaan talvella. ,,lä sekaannu näihin ketjuihin, jos et ole kyseiseen autoon ikinä koskenutkaan, saati ajanut.
Ei matka-ajossa jatkuasti rivakasti kiihdytellä yleensä.

Olen ajanut litraista leonia ja 300 hummaista cupraa. Ajoin saman koeajolenkin molemmilla. Myös inkku 1.5 turbo automaatilla ajoin vielä samana päivänä saman lenkin.








Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Niin sinä Pihistelijä et ole ihan normaali, haet jotain uutta maailmanennätystä viikosta toiseen. Ajat ilman ilmastointia ja käytät suosituksia korkeampia rengaspaineita (renkaasi kuluu hetkessä loppuun). Sinulla on myös manuaalivaihteisto, toisin kun nimimerkillä jonka tapauksesta keskustellaan.

Kaupunkiliikenteessä menee helposti yli kuuden litran, jos rivakasti kiihdyttää, kuten hyviin liikennetapoihin kuuluu.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:21:39
Niin sinä Pihistelijä et ole ihan normaali, haet jotain uutta maailmanennätystä viikosta toiseen. Ajat ilman ilmastointia ja käytät suosituksia korkeampia rengaspaineita (renkaasi kuluu hetkessä loppuun). Sinulla on myös manuaalivaihteisto, toisin kun nimimerkillä jonka tapauksesta keskustellaan.

Kaupunkiliikenteessä menee helposti yli kuuden litran, jos rivakasti kiihdyttää, kuten hyviin liikennetapoihin kuuluu.
En ole nykyisellä autolla ajanut ilman ilmastointia ollenkaan, että se siitä teoriasta. Rengaspaineet laittoivat noihin 18” kysymättä 2.8bar, kun alle laitettiin. Meinasin himpun tiputtaa, kun kohdalle sattuu ilmalaite. Yleensä suosituspaineet on hiukan lötköjä omaan makuun, eli hiukan yli menen niistä muista, kuin kulutussyistä. Renkaat eivät kulu loppuun noista maltillisista paineista. Renkaat kestävät ennakoivalla paremmin, kuin ”on/off” -kaiffarilla, eli se vaikuttaa enemmän, kuin paine tuohon kulumiseen, sekä myös kulutukseen. Ja juu, ihan rivakasti kiihdytän yleensä silloin, kun tiedän ettei ole punaisia liian ripeällä kiihdytyksellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:21:39
Ajat ilman ilmastointia ja käytät suosituksia korkeampia rengaspaineita (renkaasi kuluu hetkessä loppuun).
Tänään ei tarvinnut ilmastointia. Kesällä se kyllä oli päällä. Renkaissani on 2,8 baria, mikä tosiaan on hieman yli suositusten. Se ei kuitenkaan vaikuta niiden kulumiseen. Mittarissa on nyt 47 tkm, joista yli 30 tkm kesärenkailla. Pintaa renkaissa on yhä 5 mm.

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.09.19 - klo:21:39
Sinulla on myös manuaalivaihteisto, toisin kun nimimerkillä jonka tapauksesta keskustellaan.
Mutta täällähän on aina sanottu, ettei kulutus DSG:llä ole sen suurempi kuin manuaalilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy