Passat B7 (Alltrack) xenon polttimon vaihto

Aloittaja Luke, 25.09.16 - klo:13:04

« edellinen - seuraava »

Luke

Moi

Onko porukka itse vaihtanut xenon polttimoita?. Onnistuuko helposti vaihtaa itse vai tulisiko suosiolla varata aika vaihtoon? Tulisiko polttimon vaihto kuitata esim. auton tietokoneelle?

Ohessa yksi löytämäni videon pätkä (tosin CC) ja tuon perusteella itse vaihtaminen ei olisi kovin pahan nakki. Mutta onnistuuko ihan noin? Omassa kotterossa kumisuojuksen sijasta näyttäisi olevan kovamuovinen suoja ja ajovalot ovat dynaamiset.

https://www.youtube.com/watch?v=rst7XCk6Ids

Luke

Itse itselleni vastaten.

Melkein kuin videolla, mutta poltinta ei kierretä irroituksen yhteydessä. Meni hetki pohtiessa kurkkiessa polttimen lukitusta ja selvisihän se lopulta.

Vaihto lyhykäisyydessään (huom. dynaamiset ajovalot):
- Takakansi irti, metalliset klipsit molemmissa päissä suojakantta.
- Kuskin puolella ensin johto irti polttimosta, apukuskin puolella riittää johdon pituus irrottaa se polttimon irroituksen jälkeen.
- Polttimen irroitus tapahtuu polttimen oikealla puolella noin klo 4 olevaa mustaa muovista lirpaketta nostamalla ylöspäin (suhkot tiukka) ja sen jälkeen polttimen voi vetää pois umpiosta. Polttimon sivulla olevat jouset hieman pitää edelleen poltinta paikoillaan.
- Uusin poltin taas painetaan paikoilleen ja painetaan lukituslirpake takaisin alas.
- Johto kiinni polttimoon.
- Takakansi paikoilleen ja kiinni.

Polttimen vaihto oli varmaan yksi helpommista mihin olen törmännyt. Toivotaan että valot sojottaa nyt edes oikeaan suuntaan, kun tuli aluksi käytettyä ehkä hieman turhaakin voimaa, ennenkuin selvisi tuo lukitus.

Sain napattu jonkinlaisen kuvankin tuosta lukituksesta, mutta ei tietotaito riittänyt että olisin saanut sen tabletilla liitettyä tähän viestiin.

kalakukko88

Moro!

Sellainen kiinnostaisi tietää, että koodasitko/ jouduitko koodaamaan uudet ajovalot vcds:llä sinne auton järjestelmään?

Teitkö mitään alkujuttuja ennen sen polttimon irroittamista, esim. täytyykö auto olla tasaisella alustalla ja missä asennossa sulla oli ajovalojen katkaisija? Pitikö valot käyttää päällä ennen vaihtoa? Ja mites vaihdon jälkeen?

Niin ja sojottaako ne valot mitenkään vai onko ne niin kuin entisetkin?

Itselläni ei kylläkään ole dynaamisia ajovaloja, mutta ehkä nuo em. kyssärit ei vaikuta polttimon vaihtoon.

Luke

Lainaus käyttäjältä: kalakukko88 - 06.10.16 - klo:19:28
Moro!

Sellainen kiinnostaisi tietää, että koodasitko/ jouduitko koodaamaan uudet ajovalot vcds:llä sinne auton järjestelmään?

Teitkö mitään alkujuttuja ennen sen polttimon irroittamista, esim. täytyykö auto olla tasaisella alustalla ja missä asennossa sulla oli ajovalojen katkaisija? Pitikö valot käyttää päällä ennen vaihtoa? Ja mites vaihdon jälkeen?

Niin ja sojottaako ne valot mitenkään vai onko ne niin kuin entisetkin?

Itselläni ei kylläkään ole dynaamisia ajovaloja, mutta ehkä nuo em. kyssärit ei vaikuta polttimon vaihtoon.

Kun en saanut mistään tietoa, niin päätin sitten kokeilla mitä tapahtuu ja ajattelin, että olisko auto sen verran fiksu että tunnistaisi uudet polttimot automaattisesti.

En itse asiassa tehnyt mitään alkuvalmisteluja, enkä irroitellut edes videolla esitettyä pistokettakaan. Auto oli kaiken lisäksi kaltevalla tasolla.
Polttimon irroituksen yhteydessä kääntelin jopa valoa käsin sivusuunnassa edestakaisin (liikkuu varsin pienellä voimalla), jotta näkisin kiinnitysen paremmin ja paremman otteen. Korkeussuunnassa sen sijaan en liikutellut ja tuntui muutenkin ettei välttämättä olisi siinä suunnassa edes liikkunut.
Vaihdon jälkeen valogeometria säilyi ennallaan. Jopa valojen jättämä kohteen varjostus on samalla tavalla hieman sivussa, kuin ennen vaihtoa.
Asiaa paremmin tietämättä luulen, että jos polttimon geometriassa olisi ollut heittoa ja sen myötä valokeila hieman väärään suuntaan, niin se olisi pitänyt sitten korjata mekaanisesti suuntaamalla, samalla tavoin kuin halogeenivalot. Ainakin edellisessä autossa sellainen säätö jouduttiin tekemään xenon polttimon vaihdon yhteydessä ja tuossakin näytti olevan tutun näköiset säätöruuvit näkyvillä. Mutta tämä siis olettamus, ei tieto.

Tosiaan polttimoita en ole millään tavoin kuitannut autoon ja se on ainoa asia jota olen pohtinut. Olisinko lukenut tällä foorumilla, että auto yrittää kompensoida valojen hiipumista syöttämällä pikkuhiljaa korkeampaa jännitettä, ja pitäisikö se sitten kuitata, jotta aloittaa jännitteen noston taas alusta. Onko tuo ominaisuus sitten totta vai tarua, itsellä ei mitään hajua ja kun valot pelaa, niin en ole sitä sen isommin murehtinutkaan.

kalakukko88

Okei!

Itsellä ei vielä ole ajankohtainen polttimon vaihto, mutta olen monesti miettinyt, miten se käytännössä tapahtuu. Minua myös kiinnostaa se, että pitääkö se uusi polttimo, jollain tapaa koodata vai ei. Ja jos se pitää niin miksi se pitää koodata eli pitääkö "Luken" väittämä paikkaansa ? Olen kyllä ymmärtänyt, että jos sen vie esim. marmorille, niin siellä ne sen koodaa.

Voi olla tyhmä kysymys, mutta jos sitä geometriaa pitää korjata mekaanisesti, niin ne ruuvit siellä säätää. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kun halogeenivaloissa ruuvit säätää sitä polttimon takana olevaa heijastelevyä tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, niin mitä siellä xenon umpiossa tapahtuu. Tapahtuuko siinä asennuksessa joku virhe, jos geometria ja tai varjostus on viturallaan?

Jos joku, joka tietää enemmän xenon valon vaihdosta, niin voisiko vastata/kommentoida em. asioita.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy