Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan

Aloittaja Golfaaja, 17.09.16 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Jorie

Eilen oli auton luovutus, ja hyvältä auto näyttää ja tuntuu ensimetrien jälkeen.
Sellaisen huomion tein heti että molemmat umpiot keräsi hieman kosteutta sisäänsä, täytyy tarkkailla tilannetta.
Mikäs osanumero oli millä löytyy tähän malliin sumuttavat pissapojansuuttimet.

Vielä pitäisi jossain koodailla huoltoväli kiinteäksi 15tkm, vai pitäisikö vain käyttää 15tkm öljynvaihdossa...
Mitä öljyä olette käyttäneet?

JuhaTT

Ensi viikolla Ibiza vaihtuu Leonin farkkuun. Jätin talvirenkaat (kitkat) sekä lohkon valitsematta. Onko antaa vinkkiä, mistä kohtuuhintaiset kitkat (Nokia, Goodyear) ja vanteet. Parista paikkaa kysyin ja hinta oli lähes sama (1 000 euroa) kuin autoliikkeessä).
Seat Leon ST

Pihistelijä

https://www.renkaatvaihtoon.fi/

Tuolta tilasin viikko sitten.

- 4 kpl Nokian Hakkapeliitta R2 205/55R16 94R XL Kitkarenkaat 461,28 â,¬
- 4 kpl Motec Cool Silver 4  6.5x16 5/112 ET38 B66.5 312,48 â,¬
- asennus 29,76 â,¬

Yhteensä 803,52 â,¬

Viikko sitten oli tarjous, että lähetetään ilmaiseksi. Lähetys maksaa normaalisti (ja nyt) 29,76 â,¬.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Sielläkin on näköjään hinnat nousseet viikon takaisesta. Nyt sama paketti maksaisi jo 70 â,¬ enemmän.

Korjaus: Ei ollutkaan nousseet. Valitsin vahingossa 97R kuormitusluokan renkaat 94R luokan sijaan.

repomies

^Miten tuo kuormitusluokka käytännössä vaikuttaa renkaassa ajettavuuteen muuten kuin että monesti nuo XL renkaat paitsi kantavat isomman kuorman, myös jostain syystä ovat vierintävastukseltaan parempia? Onko sisälle tuleva rengasmelu sitten kovempi?

Toisin sanoen, miksi valitsisi pienemmän kuormitusluokan?

nishiki75

Lainaus käyttäjältä: Jorie - 08.09.17 - klo:12:35
Eilen oli auton luovutus, ja hyvältä auto näyttää ja tuntuu ensimetrien jälkeen.
Sellaisen huomion tein heti että molemmat umpiot keräsi hieman kosteutta sisäänsä, täytyy tarkkailla tilannetta.
Mikäs osanumero oli millä löytyy tähän malliin sumuttavat pissapojansuuttimet.

Vielä pitäisi jossain koodailla huoltoväli kiinteäksi 15tkm, vai pitäisikö vain käyttää 15tkm öljynvaihdossa...
Mitä öljyä olette käyttäneet?

Itsellä kanssa LED umpiot huurtuivat auton luovutuksen jälkeen, kosteus hävisi muutaman viikon kuluttua, tämä siis viime talvena. Jostain syystä kerannyt kosteutta jossakin tehtaan ja autoliikkeen välissä. Huomioin myös että 1. vaihde ei aina kytkeytynyt kunnolla, tästä mainitsin huoltoon ja kertoivat että normalisoituu muutaman tuhannen kilsan kuluessa ja niin tapahtuikin. Nyt mittarissa 25tkm. Niin ja käytin "väliöljynvaihdossa" 15tkm kohdalla, ei muutettu huoltoväliä autoon mutta toimenpide kirjattiin huoltokirjaan.   

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: repomies - 08.09.17 - klo:20:04
^Miten tuo kuormitusluokka käytännössä vaikuttaa renkaassa ajettavuuteen muuten kuin että monesti nuo XL renkaat paitsi kantavat isomman kuorman, myös jostain syystä ovat vierintävastukseltaan parempia? Onko sisälle tuleva rengasmelu sitten kovempi?

Toisin sanoen, miksi valitsisi pienemmän kuormitusluokan?

Renkaan kantavuus täytyy olla suurempi tai yhtä suuri kuin autosi akselipainon puolikas (akselipaino löytyy rekisteriotteesta). Näin määrätään asetuksissa.
Kantavuusluokka 94 on Leoniin vallan passeli. Itsellä oli edellisessä Leonissa ja on nykyisessäkin juuri tuo 94 ja nopeusluokka R. Ei se 97R ole pielessä, mutta turhaan on lisäkantavuutta ja lisähintaa. 94R:ssäkin on jo extraa auton painoon nähden. Leonihan on nykymittapuulla aika kevyt auto (1260 kg). DSG-, Diesel- ja nelivetomalleissa on lisämassaa muutama sata kiloa (neliveto-diesel/cupra dsg:llä yli 1500 kg).

94 = 670 Kg
97 = 730 Kg

R = 170 km/h

Lähde: http://www.rengas.info/kantavuus-ja-nopeusluokkataulukko.html

Nokian renkaiden edustaja oli muutama vuosi sitten työpaikallamme esittelemässä talvirenkaita ja kyselin häneltä nimenomaan R2:n ominaisuuksia. Hän sanoi suoraan, että ko. renkaassa kannattaa pitää aika lailla kovempia rengaspaineita (0,3 - 0, 5) kuin mitä auton valmistaja ohjelapussa suosittelee. Näin kitkarenkaan löysempi olemus paranee.

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Skoda Scala 1.5 TSI (2019), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: nishiki75 - 09.09.17 - klo:17:01
Itsellä kanssa LED umpiot huurtuivat auton luovutuksen jälkeen, kosteus hävisi muutaman viikon kuluttua, tämä siis viime talvena. Jostain syystä kerannyt kosteutta jossakin tehtaan ja autoliikkeen välissä. Huomioin myös että 1. vaihde ei aina kytkeytynyt kunnolla, tästä mainitsin huoltoon ja kertoivat että normalisoituu muutaman tuhannen kilsan kuluessa ja niin tapahtuikin. Nyt mittarissa 25tkm. Niin ja käytin "väliöljynvaihdossa" 15tkm kohdalla, ei muutettu huoltoväliä autoon mutta toimenpide kirjattiin huoltokirjaan.
Miksi näitä omia väliöljynvaihtoja tehdään? Ettekö luota valmistajan huolto-ohjelmaan? Tuskin 1- litraista moottoria tarvitsee 15t välein öljyjä vaihtaa, kun ei isommissakaan ole moiseen tarvetta.

Golfaaja

Ne on niinsanottuja henkisiä öljynvaihtoja eli tulee itselle parempi mieli kun on aina tuoreet öljyt rakkaalla autolla sisässä ;)

hge

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.09.17 - klo:11:31
Miksi näitä omia väliöljynvaihtoja tehdään? Ettekö luota valmistajan huolto-ohjelmaan? Tuskin 1- litraista moottoria tarvitsee 15t välein öljyjä vaihtaa, kun ei isommissakaan ole moiseen tarvetta.

VAGilaisille varmaan peruja ed. mallisarjan TSI-koneista, jossa öljynpaine osittain kiristi ketjuja. Kun öljynvaihtoväliä piti 30tkm kohdilla, meni öljysihti tukkoon ja ketju pomppasi. Itsekin pyrkinyt vaihtelemaan kerran varsinaisten huoltojen välissä. Joskus ihmetellyt 30tkm ajon jälkeen ulos tulevaa tervaa - ei se nyt koneelle hyväksi ainakaan voi olla.

Toisaalta taas kun vaihtaa autoa parin vuoden välein sillä ole mitään väliä - kukin tyylillään.  ::)
U jelly?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 10.09.17 - klo:11:31
Öljyhän ei ole muuttunut juuri mihinkään kun synteettinen öljy tuli markkinoille vuonna banaani. Tällöin autoihin vaihdettiin kuitenkin litkut 5-10tkm välein.
Nyt niillä sitten pitäisi veivata 30tkm suomen rajuissa oloissa, kun auton valmistajat näin myyvät autoja halvoilla ylläpitokustannuksilla.

Vanhan automekaanikon suusta: mikään ei ole niin halpa (huom) "KORJAUS", kuin vaihtaa öljyt riittävän usein  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

reverence

Tähän tarpeeseen vois merkkiliikkeen pikahuolto tarjota öljyt+suodatin pakettia esim. 100eur per vapaaehtoinen öljynvaihto.
  Menis kyllä varmaan siihen että normaali öljynvaihtohinta ois pakotettu laskemaan ja raitisilmasuodatin maksaa sen jälkeen 150eur.  ;D

En mä kyllä silti yli vuotta vanhempia öljyjä koneessa pidä, oli niitä kilometrejä kuinka vähän tahansa ja vaihtuu se auto kuinka usein tahansa
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

kt

Öljynvaihto nyrkkipajassa maksanee 60 euroa. Öljyt marketista ottaa 40 eurolla, kun vaihtaa itse. Ei ole kallista huolto vuosittain.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tsi1490

Ainakin Octaviassa 1.0 TSI vaatii uudempaa luokituksen VW 508.00 mukaista 0W20 -öljyä. Vaihdoin kesällä omaani öljyt 4 tkm kohdalla. Silloin tätä öljyä ei löytynyt muualta kuin Prismasta hintaan 16.50.- litralta. Sitä meni ilman suodattimen vaihtoa 3.5 litraa. Nyt hinta Prismassa on 14.36.-

https://www.prisma.fi/fi/prisma/mobil-1-esp-x2-0w-20-moottorioljy

Suodatin on helppo vaihtaa samalla alakautta.

Hidalgo

Eli tästä tulkitsen, että ette luota valmistajan ilmoittamiin huoltoväleihin. Minä luotan, enkä itse osta autoa, jota on joku itse huoltanut valtuutetun huoltoliikkeen sijaan. Harrastepelit toki on eri asia.

reverence

Jos olisin käytettyä autoa ostamassa niin tottakai arvostaisin autoa jossa öljyt vaihdettu 15tkm välein, eikä esim. ajettu öljy tai huoltovalo palaen tuhansia kilometrejä.
-Sitä kun et mistään näe, näet vain ne leimat 30tkm välein.
Ja se pikahuollon öljynvaihto ärsyttää muuten vähemmän kuin ostaa 30euron öljy huoltsikalta kun öljyvalo syttyy.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.09.17 - klo:13:31
Eli tästä tulkitsen, että ette luota valmistajan ilmoittamiin huoltoväleihin. Minä luotan, enkä itse osta autoa, jota on joku itse huoltanut valtuutetun huoltoliikkeen sijaan. Harrastepelit toki on eri asia.
Jos autolla on tarkoitus ajaa ensimmäiset 100tkm ja kiesi vaihtoon, niin mikä jottei menisi tuolla "halvemmalla" vaihtoehdolla, eli valmistajan huoltoväleillä.
Kuitenkin jos viitsii hieman tutkia niin nopeasti selviää, että juuri tuo 30tkm vaihtoväli on liian raju suomen olosuhteisiin, kun se on sitä muuallakin.
Pari esimerkkiä: (näitä voit googlella etsiä läjäpäin lisää)
http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/23/do_infrequent_oil_changes_kill_the_engine/
https://www.youtube.com/watch?v=trrQtgWa-GQ

Öljyn vaihtohan ei ole mitään ydinfysiikkaa, joten sen voisi ihan helposti tehdä itse, mutta tottakai vikatilanteen tullessa eteen maahantuoja/valmistaja pesee välittömästi kätensä jos tätä hirveän vaikeaa toimenpidettä ei suoriteta huoltoliikkeessä, mutta sen ei siltikään tarvitse olla se valtuutettu huoltoliike

Tätä EU:n ryhmäpoikkeusasetus tarkoittaa

EU:n ryhmäpoikkeusasetus varmistaa, ettei auton takuu katkea riippumattoman korjaamon käyttöön, kunhan huolto tai korjaus on tehty kyseisen automallin huolto- ja korjausohjeita noudattaen ammattitaitoisesti.

Takuu ei raukea, vaikka auton varaosina ei käytettäisikään autonvalmistajan niin sanottuja merkkiosia.

Varaosien on kuitenkin täytettävä valmistajan määrittelemät laatuvaatimukset.

Nykyinen ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023.

Sen tavoitteena on ollut kilpailun lisääminen ja sitä kautta autojen huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen.

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksessa määritellään, että riippumattomilla korjaamoilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet huoltaa ja korjata autoja kuin valtuutetuilla merkkikorjaamoilla.

Tekniset tiedot, diagnosointi- ja testausvälineet sekä varaosat ja koulutus on oltava saatavilla halukkaille yrittäjille maksua vastaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

erttuli

Öljynvaihto liikkeessä 30e, omilla öljyillä. Meni aikaa n. 30min, tekivät odottaessa. Ei ole paha homma tehdä 2x vuodessa, esim. loman yhteydessä, kun on aikaa viedä auto pajalle. Ei tämä ehkä uusien autojen omistajia pahemmin koske, kun ei tarvitse kestävyydestä juurikaan välittää, ellei aio pitää autoa 100 000km->>
Eikä ollut kyseessä "nyrkkipaja" vaikka hinta vain 30e.  Leonia minulla ei ole, joten nyt poistun täältä jauhamasta  ::)

reverence

33eur maksoin itse vianorilla, mikä on ihan maksimi hinta vartin hommasta.
FST Titanium Edge kaupassa 49,95eur 5litraa. LL-luokitus menee tässä vähän hukkaan, mutta maksaa ne muutkin melkein tuon saman.
Suodatin öbaut kympin tiivisteen kanssa.

Timbali

Ainakin oma taktiikkani huoltojen suhteen on se, että teetän täysin valmistajan vaatimusten mukaan huollot ja öljyn vaihdot, mutta vaihdan siitä huolimatta lisäksi öljyt ja suodattimen n.10tkm välein, valmistajan määrittämistä huoltoväleistä piittaamatta. Eli kun autoni on 5v vanha, ei se ole ns. "itse huollettu". Luonnollisesti öljynä käytän samaa mitä merkkihuolto ja suodatin on aina alkuperäinen. Tätä on joskus kommentoitu "vanhan liiton meiningiksi" mutta eipä ole allekirjoittaneelta yhtään moottoria hajonnut.

Ihmetyttää kyllä tämä nykyinen meininki huoltojen suhteen. Useat valmistajat ovat venyttäneet juuri öljyn vaihtoväliä, mutta samaan aikaan esimerkiksi ilmastoinnin täyttöhuoltoa suositellaan tehtäväksi jopa joka toinen vuosi tai kahden vuoden välein. Ymmärtääkseni esimerkiksi KIA:lla on tuo ilmastointihuolto välttämätön, jos haluaa takuun kattavan myös ilmastoinnin komponentit.

Mielelläni huoltaisin autoni kokonaan itse, mutta valitettavasti takuun katkeamisen pelossa on pakko käyttää merkkihuollossa valmistajan vaatimusten mukaan.

Pihistelijä

Nollautuuko ajotietokoneen pitkäaikainen kulutuslaskuri itsestään noin 5800 km kohdalla? Minulla se nollautu itsestään jo toistamiseen.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.09.17 - klo:13:05
Viikko sitten oli tarjous, että lähetetään ilmaiseksi. Lähetys maksaa normaalisti 29,76 â,¬.

Nyt niillä on jälleen tarjous ilman rahtia 17.9 asti.

Hanksi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 11.09.17 - klo:15:56
Nollautuuko ajotietokoneen pitkäaikainen kulutuslaskuri itsestään noin 5800 km kohdalla? Minulla se nollautu itsestään jo toistamiseen.

Ajotietokone nollaantuu konsernipeleissä muistaakseni sadan tunnin välein, kilometreistä riippumatta.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

tsi1490

Merkistä riippumatta vaihdan öljyt aina ensin muutaman tuhannen kilometrin jälkeen ja sen jälkeen joka vuosi. Kaikki ns. ylimääräiset öljynvaihdot teen itse siitä syystä, että ne tulevat kunnolla ja huolellisesti tehtyä. Itse olen autoinsinööri ja minulla on iso lämmin talli, jossa tällaista voi tehdä. En tietenkään suosittele ummikoille uuden auton huoltamista itse.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 11.09.17 - klo:16:32
Ajotietokone nollaantuu konsernipeleissä muistaakseni sadan tunnin välein, kilometreistä riippumatta.

Joo, se 100 h täsmäisi molempiin nollauksiin.

JuhaTT

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.09.17 - klo:13:05

Tuolta tilasin viikko sitten.

- 4 kpl Nokian Hakkapeliitta R2 205/55R16 94R XL Kitkarenkaat 461,28 â,¬
- 4 kpl Motec Cool Silver 4  6.5x16 5/112 ET38 B66.5 312,48 â,¬
- asennus 29,76 â,¬

Yhteensä 803,52 â,¬

Viikko sitten oli tarjous, että lähetetään ilmaiseksi. Lähetys maksaa normaalisti (ja nyt) 29,76 â,¬.

Kiitos infosta, täytyy pistää harkintaan, jos nykyinen rengasliike/-säilytys ei tule yhtään hinnassa vastaan.
Seat Leon ST

JuhaTT

Tänään oli auton luovutus, tuntuu jopa paremmalta kuin koeajelulla  :)

Varusteluhankintalistalla tavaratilatilan kumimatto, kankaiset sisämatot, vissiin Ebaysta kannattaa etsiä, ei ainakaan Motonetista kangasmattoja löytynyt ja tavaratilanmatossa valmistajalla toimitusvaikeuksia.

Takapuskuriin kenties lastausuoja vielä.
Seat Leon ST

katame

Kuinka pitkät ovat olleet toteutuneet toimitusajat jo auton saaneilla? 4kuukautta ennusti paikallinen Seat kauppias kun kysyin.

Vesakko

Toteutuneesta toimitusajasta ei vielä valitettavasti kokemusta. :-[

Itsellä tilattu 31.7 Leon st 1.0 style.
Eilen tuli viestiä myyjältä että tuotantoviikko on 39 eli syyskuun lopussa.

Luovutus on kaavailtu marraskuun ensimmäiselle viikolle.
Eli reilu kolme kuukautta tilauksesta, jos kaikki menee kuin strömsössä  :D

BlackOrange

Lainaus käyttäjältä: katame - 13.09.17 - klo:19:10
Kuinka pitkät ovat olleet toteutuneet toimitusajat jo auton saaneilla? 4kuukautta ennusti paikallinen Seat kauppias kun kysyin.

Ainakin Cupra tuli aika tarkkaan 4 kuukaudessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy