Sisätilalämmittimet homehduttavat auton

Aloittaja Erkka, 12.11.10 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

Erkka

Lähde: Keski-Uusimaa lehti 12.11.2010

Auton sisätilalämmittimen käyttö voi pahimmillaan johtaa  auton verhoilujen homehtumiseen sekä sähköisten ohjainlaitteiden rikkoutumiseen.

- Sisätilanlämmittimen käytölle on vaikea löytää mitään muuta positiivista kuin mukavuus, sanoo Seinäjokelainen Auto-Sähkö Matalamäen yrittäjä Mauri Mustamäki.
Matalamäen mukaan monille tulee yllätyksenä, että sisätilanlämmitin on usein syynä auton sähkölaitevikoihin ja homeen hajuun autossa.
- Kun talvella lumet tulevat kenkien mukana autoon sisään, lämmittimen sulattama lumi hörystyy autoon. Jos auton ilma ei vaihdu, kosteus imeytyy auton verhoiluihin ja tärkeisiin sähköisiin ohjainlaitteisiin.

Polttoainekäyttöisillä lämmittimillä ei ole samoja ongelmia ja haittoja kuin sähköisillä. Ne ovat tehokkaampia, sähköjohdosta riippumattomia la lämpötilat ovat korkeammat. Mutta mikä tärkeintä, ilmanvaihto toimii.

-----------------------------

Hupsista keikkaa, jotain tälläistä olen itsekin pähkäillyt (arvaillut), että näin voi pahimmoilleen käydä. Laittaa miettimään sähkökäyttöisen lisälämmittimen hyödyt ja riskit.  ::)

Lähdeviite korjattu.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

PerttiPasanen

#1
Varmasti osin ihan asiaakin, mutta.. Kyseistä yritystä tuntematta voisin veikkailla kyseisen tekstin perusteella, että kyseisellä yrittäjällä on myynnissä polttoainekäyttöisiä lämmittimiä..  ::)

Arcca

Eipä ole 20 vuoteen hajonneet elektroniikka, ei homehtunut verhoilukaan, ja todella paljon käyttänyt sisätilanlämmittimiä. Autohan tulettuu ajossa, ja 2 tunnin lämmitys ei homehduta mitään, home vaatii 2 viikkoa kosteutta syntyäkseen.

Lämmin ilma sitoo kosteuden itseensä ja penkkeihin menee kosteutta about ruokalusikallinen jos sitäkään. Lattiallahan on vain pieni lätäkkö koko auton ilma tilavuuteen.

Myyntimiehen puheita koko "ongelma".

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

mabe

Kai tuolla lähdeviitteessä meni 1 ja 0 väärinpäin, eli on tämänpäiväisestä uutisesta kuitenkin kyse, eikä ikivanhasta?

Ja sitten kysymys: jos autossa on polttoainetoiminen lämmitin, niin lämmittääkö se pitäen sisäilmankiertoa päällä, vai ottaako ilman suoraan ulkoa?

Jos auton sisällä olevaa ilmaa kierrätetään, on aivan selvä, että se vesi/lumi/jää ei sieltä minnekään poistu, vaan höyrystyy ja tiivistyy jonnekin ulkolaidan pinnalle.

Haitta korostunee pätkäajossa, kun auton oma ilmanvaihto ei saa kaikkea höyryä poistettua. Pidemmän matkan aikana vedet kyllä autosta häviää, ja täten ongelma on hoidossa.

Aika vähäinen ongelma tämä esimerkiksi itselleni on, sillä auto on hallissa, jonne mennessä lumi kopisee kengistä pois. Autoon astutaan siis lähes kuivin kengin ainakin kotipihassa, ja muutenkaan ei lunta raahata autoon kilokaupalla. Vaimokin kopauttaa kengät auton ulkopuolella.

Erkka

Sisätilanlämmittimien käyttäjille tulee entistäkin tärkeämmäksi kopistaa lumet kengistä sekä mattojen puhdistus liiasta kosteudesta.

Tuli mieleen, eikö autoissa pitäisi olla ilmanpoistoaukot, josta tuleva ilma/ kosteus siirtyy auton ulkopuolelle ajon aikana sekä parkissa ollessa?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

HiTecci

Tuossa pihassa seisoksii uudesta asti minulla ollut, nyt 11.5v wanha auto, jossa on sisälämppäriä käytetty lähes aina, jokaisena talviaamuna. Kerrostalossa asuessamme jopa aamuina jolloin autoa ei edes käytetty. Silti ei sähkövikoja ole ilmennyt lainkaan, jakkarat eivät ole homeesa, ovipilarit eivät ole ruskon piinaamia... Unohtukohan listasta vielä joku kauhukuva ;) Ja kun vielä otetaan huomioon että kyseessä on ns. koppiauto, jota tuollainen sisälämppäri ei ihan heti lämpöiseksi hönkäse (tuolla 2h kellolla nyt ei ainakaan kerkiä) = siellä kastepisteen tuntumassa keikutaan melko runsaasti ja silti no probs. Eli sisälämppärin käyttöä ainakin tässä taloudessa tullaan yhä jatkamaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

qwe

Markkinapuhetta!
Lämmitti millä lämmitti, tai on lämmittämättä, mutta  talvella ajossa oleva auto ei voi olla jatkuvasti niin märkä että  homehtuu.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.11.10 - klo:11:01
Tuli mieleen, eikö autoissa pitäisi olla ilmanpoistoaukot, josta tuleva ilma/ kosteus siirtyy auton ulkopuolelle ajon aikana sekä parkissa ollessa?

On ilmanpoistoaukot, mutta ei se ilma liiku mihinkään kun auto on paikallaan. Pelkääjän jalkatilassa pöhisevä lämmitin lämmittää ilmaa, mutta sen sijainti ja lämpimän ilman ylösnousu ei aiheuta ilman siirtymistä auton ulkopuolelle. Lämmin ilma, ja kosteus, jää vain leijailemaan auton sisälle, mistä se sitten tiivistyy aika tasaisesti kaikkialle.

Jäähdytysnestettä lämmittävä polttoainetoiminen lämmitin taas siirtää lämmön auton sisälle auton ulkopuolelta. Tässä pusketaan uutta lämmintä ilmaa sisälle, joten läpiveto toimii.

Tuo Auto-Sähkö Matalamäki näyttää olevan autojen sähkötöihin erikoistunut autohuoltoliike. Tuon artikkelin kommentin syy taitaa olla vain yleinen vitutus siitä kuinka hapertuneita autojen sähköt voivat olla.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Karvis

Kyllähän tuo varsin rajulta väitteeltä kuulostaa, toki se kosteus höyrystyy sinne autoon mutta kyllä se sieltä myös poistuu ajon aikana. Eilen juuri oli hyvä esimerkki tilanteesta kun käytin auton pesussa, karvaranne pesi myös lattiamatot pyytämättä ja yllättäen sekä lätkäisi ne märkinä paikoilleen >:( Noh, kotona ravistelin mattoja hiukan kuivaksi ja sisälämmpäri päälle että kuivuvat edes hiukan, parin tunnin päästä lähdin käymään kaupassa ja kyllähän ikkunoissa oli melkoinen kosteustiivistymä joka tosin vaikutti poistuvan aika lyhyenkin ajon aikana suht tehokkaasti. Tänä aamuna kosteutta oli enään hiukan jäljellä.

Työauto taas lämmitetään Eberillä ja siihen kantautuu päivän hyppäämisen aikana väkisin lunta jonkun verran lattialle joka myös sulaa siihen, aamulla tunti Eberillä ja lattiat on aivan kuivat vaikka mattoja ei kuivata edellisenä päivänä.

Täytyy siis todeta että polttoainelämmittimellä sisätilat kuivuu tehokkaammin koska ilma vaihtuu koko lämmityksen ajan, mutta eipä ole autot olleet koskaan homeessa sisälämppärin vuoksi.

Reilu viikon päästä myös Yeti pääsee nauttimaan Eberilämmityksestä, eipähän ainakaan homehdu :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Oculus

Lainaus käyttäjältä: PerttiPasanen - 12.11.10 - klo:10:40
Varmasti osin ihan asiaakin, mutta.. Kyseistä yritystä tuntematta voisin veikkailla kyseisen tekstin perusteella, että kyseisellä yrittäjällä on myynnissä polttoainekäyttöisiä lämmittimiä..  ::)
Jep, jep sieltähän se firman nimi löytyy Eberin jälleenmyyjälistalta  :o

woke

Sama kait se on millä se auton sisätila on esilämmitetty. Samalla tavalla se lumi sinne lattialle sulaa. Kosteus poistuu sitten aikanaan kun autolla ajetaan ja ilmanvaihto toimii.

patch

Lainaus käyttäjältä: woke - 12.11.10 - klo:12:30
Sama kait se on millä se auton sisätila on esilämmitetty. Samalla tavalla se lumi sinne lattialle sulaa. Kosteus poistuu sitten aikanaan kun autolla ajetaan ja ilmanvaihto toimii.

Itseasiassa ei ole ollenkaan sama. Sähköjohdon päässä oleva sisätilanlämmitin vastaa pulloon puhaltamista kun taasen polttoainekäyttöisillä tilanne on sama kuin paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä lämmitettäisi sisätiloja, freesiä lämmintä tulee sisään ja poistoaukoista takaa poistuu poistaen myös kosteutta samalla.

Tos®

Olisko siel hypänny muutama vanhakoppanen passat korjattavana  ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

HiTecci

Jos sitä matoille karissutta lunta pelkää, niin onkos tuo kummoinen juttu nakata muutama siivu "hesaria" sinne (kumi)mattojen alle. Nuo kun kerran viikkoon vaikka vaihtelee, niin samalla tulee tarkistaneeksi ettei esim. lämppärin sisäkennokaan vuoda tms. Eli "hesarien" pitäisi siis olla vaihdettaessakin about kuivat. Mutta mikä parasta, nuo imevät sitä kosteutta melkoisesti itseensä, jos siellä matoissa jotain on mitä imeä. Ja lehdet vaihtamallahan tuo kosteus sitten ainakin poistuu autosta ;) Kikka toimii muuten myös esim. jääkaapissa jos se sattuu tuoksahtamaan hieman ummehtuneelle tms. 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.11.10 - klo:10:36
Lähde: Keski-Uusimaa lehti 12.11.2010

Auton sisätilalämmittimen käyttö voi pahimmillaan johtaa  auton verhoilujen homehtumiseen sekä sähköisten ohjainlaitteiden rikkoutumiseen.

- Sisätilanlämmittimen käytölle on vaikea löytää mitään muuta positiivista kuin mukavuus, sanoo Seinäjokelainen Auto-Sähkö Matalamäen yrittäjä Mauri Mustamäki.
Matalamäen mukaan monille tulee yllätyksenä, että sisätilanlämmitin on usein syynä auton sähkölaitevikoihin ja homeen hajuun autossa.
- Kun talvella lumet tulevat kenkien mukana autoon sisään, lämmittimen sulattama lumi hörystyy autoon. Jos auton ilma ei vaihdu, kosteus imeytyy auton verhoiluihin ja tärkeisiin sähköisiin ohjainlaitteisiin.

Polttoainekäyttöisillä lämmittimillä ei ole samoja ongelmia ja haittoja kuin sähköisillä. Ne ovat tehokkaampia, sähköjohdosta riippumattomia la lämpötilat ovat korkeammat. Mutta mikä tärkeintä, ilmanvaihto toimii.

-----------------------------

Hupsista keikkaa, jotain tälläistä olen itsekin pähkäillyt (arvaillut), että näin voi pahimmoilleen käydä. Laittaa miettimään sähkökäyttöisen lisälämmittimen hyödyt ja riskit.  ::)

Lähdeviite korjattu.

Ihan kaikkea tuubaa ei tarvitse uskoa mitä lukee. Kyllä sen oma nokka tuntee onko lämminnyt ilma kosteaa vaiko ei autoon istuttaessa. 
Kun polttoainelämmitin puhallinta käyttäessään imee kuivan auton sisälle sumuyönä ilmaa, mihin se kosteus häviää?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 12.11.10 - klo:14:33
Kun polttoainelämmitin puhallinta käyttäessään imee kuivan auton sisälle sumuyönä ilmaa, mihin se kosteus häviää?

Takapenkille asetettuun 200 kilon suolasäkkiin tietenkin. ::)
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Zaasa

Nyt on sitten homeella pelottelu siirretty autojen puollelle, ;D uusien asiakkaiden toivossa.
Aika huono keino yrittää saada uusia asiakkaita. Kyseiseltä liikkeeltä todennäköisesti vähenee sähköisten lämmittimien asennukset jutun myötä.
Home herkimmät kylläkin ryntää ostamaan Eebereitä :D

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.11.10 - klo:10:36
Lähde: Keski-Uusimaa lehti 12.11.2010

Auton sisätilalämmittimen käyttö voi pahimmillaan johtaa  auton verhoilujen homehtumiseen sekä sähköisten ohjainlaitteiden rikkoutumiseen.

- Sisätilanlämmittimen käytölle on vaikea löytää mitään muuta positiivista kuin mukavuus, sanoo Seinäjokelainen Auto-Sähkö Matalamäen yrittäjä Mauri Mustamäki.
Matalamäen mukaan monille tulee yllätyksenä, että sisätilanlämmitin on usein syynä auton sähkölaitevikoihin ja homeen hajuun autossa.
- Kun talvella lumet tulevat kenkien mukana autoon sisään, lämmittimen sulattama lumi hörystyy autoon. Jos auton ilma ei vaihdu, kosteus imeytyy auton verhoiluihin ja tärkeisiin sähköisiin ohjainlaitteisiin.


Tainnu toi firma menettää lämmitinedustuksia, kun noin sanoo??
Viime talvena kävin kysymässä tarjousta ko. firmasta sisätilanlämmittimeen, mutteivat silloin varoitelleet moisesta homeuhasta  ::)
Lopulta sitten ostin lämmittimen roccoon Käyttöautolta, koska hinta oli halvempi!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy