1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

heller

Se pehmeys taitaa tulla siitä että vääntökäyrä on 100% kokoajan. TSI:ssä se alkaa vasta 1500rpm kohdalla olemaan tapissa.
Ainakin golffin jälkeen ero tuntui johtuvan siitä sähköavusta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

dosetti

Lainaus käyttäjältä: tex- - 21.11.20 - klo:22:27
Minulla on kuukauden vanha Polo tuolla moottorilla ja DSG:llä. Olen ajanut useammalla vanhalla DSG:llä. Minulla on selvä ero vanhoihin.
Moottorin ohjauksella ilmeisesti nostetaan jarrun vapautuksen jälkeen juuri sen verran kierroksia, että auto lähtee välittömasti liikkeelle vaihteen antamaan suuntaan. Käyttäytyy kuin vanhanajan automaatti.
Moottorista ei myöskään ole pahaa sanottavaa. Vahvaa vetoa ja kulkee lämpenemisen jälkeen paljonkin sylinterin lepuutus päällä. Joskus on havaittavissa pieni nykäys lepuutuksen päälle ja pois menossa.
Tässä mallissa ei ole kevythybridiä.

Minulla 2020 Polo litran TSI ja siinä viivettä on jarrun päästämisen ja liikkeellelähdön välissä, joskus tarpeettoman pitkäkin (joskus pysäköitäessä voi jopa arviolta 2-3s viive) ja se on hieman häiritsevä piirre tässä voimalinjassa. Ohjelma tosiaan varmaan 1,5tsi erilainen ja on moottorin yksi eduista.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 03.08.21 - klo:18:04
Minulla 2020 Polo litran TSI ja siinä viivettä on jarrun päästämisen ja liikkeellelähdön välissä, joskus tarpeettoman pitkäkin (joskus pysäköitäessä voi jopa arviolta 2-3s viive) ja se on hieman häiritsevä piirre tässä voimalinjassa.

Voit kokeilla vaihda esimerkiksi Carista -n avulla vaihtaa "gradual, controlled by time" > “direct, controlled by threshold” ja auto reagoi nopeammin - https://blog.caristaapp.com/throttle-response-behavior-for-mk7-based-cars-mqb-platform-a6631cbfca68

JaniT

Tässä ihan faktaa 1.5 TSI ACT:sta:
- ainakin Skodalla myös uusissa autoissa esiintyy edelleen kylmänä nykimisongelmaa. Eli tässäkin ketjussa mainitut ohjelmistopäivitykset eivät ole onnistuneet täysin poistamaan ongelmaa. Tehdas kuulemma tietoinen asiasta, mahdollisesta korjauksesta ei tietoa.
- erillinen ongelma on kombinaatiossa ACT + manuaalivaihteisto, tämä yhdistelmä aiheuttaa selvää värinää sylintereiden lepuutuksen ollessa päällä. Tämä on luokiteltu ominaisuudeksi tehtaan puolelta, asia mitä en ainakaan itse suostu millään hyväksymään.

Nämä tiedot merkkihuollon tiskiltä tänä aamuna.
ID.4 GTX -23 & Scala -19

ex VAG:t: Superb Combi -21, Superb Combi -18, Octavia RS TDI -15, Octavia Combi RS TSI DSG -12, Passat Variant 2.0TDI DSG HighLine -11, Octavia Combi 1.8TSI DSG L&K -09

PietarinLumitykki

Voin allekirjoittaa ainakin sylinterin lepuutuksen värinät. Eli tietyissä tilanteissa ACT kun aktivoituu niin olo on kuin mopoautokuskilla. Nykimisongelmasta en osaa sanoa, mutta ykkösvaihteella meno on paikoitellen sangen pomppivaa. Jos ei jalkapeli ole täydellistä niin joko meinaa stopata tai loikkaa.

KKN

1.5 TSI manuaali ja kyllä se välillä on hankalaa tasaisesti ajaa ensimmäinen 100m kylmällä koneella, kun meinaa alkaa väkisin loikkimaan. Ehkä hiukan kiusallistakin työpaikan parkkihallista ajaa ulos, jos on paljon yleisöä ja eteneminen on kuin autokoulun ensimmäisillä ajotunneilla. Hetken jos käynnistyksen jälkeen malttaa antaa kierrosten laskea ennen liikkeelle lähtöä niin kengurubensa häviää tankista.

ACT värinät on jännä juttu, kun välillä ne on ihan selvät ja välillä taas ei asiaa meinaa huomata kuin mittaristosta. Tänäänkin ajelin uudella asfaltilla 5. vaihteella tasaista 85km/h ja ACT aktivoitui melkein heti. Jyristi selvästi. Vaihdoin 6. vaihteelle ja jyrinä väheni, vaikka luulisi menevän päin vastoin. Välillä myös tuntuu selvä nykäisy ACT:n mennessä pois päältä.

Näiden juttujen kanssa oppinut elämään, mutta jos parannusta joskus on tiedossa niin en pistä pahakseni.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: PietarinLumitykki - 07.09.21 - klo:15:28
Voin allekirjoittaa ainakin sylinterin lepuutuksen värinät. Eli tietyissä tilanteissa ACT kun aktivoituu niin olo on kuin mopoautokuskilla. Nykimisongelmasta en osaa sanoa, mutta ykkösvaihteella meno on paikoitellen sangen pomppivaa. Jos ei jalkapeli ole täydellistä niin joko meinaa stopata tai loikkaa.

Oman kokemukseni perusteella tuon tuntee jotenkin kun itse annostelee kaasua. Vakkarilla ajaessa kun menee lepuutustilaan, huomaa sen ainoastaan mittaristosta.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Routa

Kyllähän sen kevyen värinän huomaa, vaikka olisi vakkari päällä varsinkin kylmällä kelillä ja jos kone ei ole vielä täysin lämmin.  DSG:n kanssa nämä kokemukset. Samaten kevyitä nykäisyjä eka kilometreillä oli päivityksestä huolimatta. Minun mielestä rikkinäinen auto, mutta Skodan mielestä normaalia. Auton ei kuulu nykiä ja väristä.
Entinen VAG-kuljettaja.

kt

Pitäisikö alkaa vaihdella jakohihnaa, kun 6 vuotta tulee täyteen ja 70000 km?  Touran 2016   ja 1,4 TSI. 150 hv
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Janija

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.09.21 - klo:20:51
Pitäisikö alkaa vaihdella jakohihnaa, kun 6 vuotta tulee täyteen ja 70000 km?  Touran 2016   ja 1,4 TSI. 150 hv

Oliko tuo niin että tämä 6 vuotta koskee suomea ja muualla saattaa olla eri?

Itse taidan mennä speksien mukaan niin saa jonkinlaisen mielenrauhan.
Mulla otsikon kone, 130 hv.

ram1

Johonkin toiseen Topicciin tästä kirjoitin. Kaikissa 1.4Tsi koneissa 6v, merkistä riippumatta. Audia nyt en erikseen ole kysynyt mutta muut merkit kyllä. Skodiin voin lisätä, että koskee kaikkia hihnakoneita vuodesta 1996. Kilsat menee sen mukaan mitä ilmoitettu.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

b1mpo

Itsellä korjaantui tosiaan nykimiset aikalailla sen päivityksen myötä. Sittemmin tuli epc vikavalo 2-3 kertaa, joka poistui uudelleen käynnistyksellä. Auto on kiihdytyksessä ollut hiukan aaltoileva uudesta saakka. Tuohon vikavaloon ja vikakoodiin liittyen vaihdettiin tarkastushuollossa nokka-akselin asentotunnistin. Sen jälkeen kiihtyvyydessä tuntuisi olevan tasaisempaa menoa koko kierrosalueella ja moottorin luonnekin olevinaan mukavampi ja vetävämpi. En tiedä onko se anturi sitten ollut osasyyllinen noihin nykimisiin. Eli olisiko sen antama tieto ollut koko ajan hiukan vääristynyt, mutta toleranssissa. Vikakoodi liittyi polttoaineen siirtoon tai paineeseen. Sen anturin vaihdon jälkeen ei ole toistaiseksi tullut vikakoodia. Sillä vikakoodilla ja vian kuvauksella skoda on vaihtanut asentotunnistimen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

Mitenkähän tämä octavia eroaa profiilin golffista (DFYA) moottoriltaan?
https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/Skoda/OCTAVIA/ZNS-598/

Siinä kun näkyi olevan tuo sulkeutuva säleikkö, Golffissa ei ole.
https://photos.app.goo.gl/Uxvywe6JPJT3i5kP7

Webastokin on molemmissa, ettei se ainakaan siitä johdu  :o
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.10.21 - klo:18:29
Mitenkähän tämä octavia eroaa profiilin golffista (DFYA) moottoriltaan?
https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/Skoda/OCTAVIA/ZNS-598/

Siinä kun näkyi olevan tuo sulkeutuva säleikkö, Golffissa ei ole.
https://photos.app.goo.gl/Uxvywe6JPJT3i5kP7

Webastokin on molemmissa, ettei se ainakaan siitä johdu  :o
Dada oli vanha moottorityyppi ja tilalle tuli tuo uudempi. Jotain siinä kannessa vissiin eroa, mutta edelleen samaa moottoriperhettä ja käytännössä sama motti ominaisuuksiltaan hyvässä ja pahassa. Octaviaan tuli säleikkö paremman ilmanvastuskertoimen takia ja samalla lämmönhallinta on parempaa. Sillä saa pikkusen päästöjä leikattua.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

Tuon "viimasuojan" takia kyselinkin, saiskohan sen jotenkin asennettua jälkikäteen  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Akid

Millainen tyhjäkäynti porukalla on 1,5tsi koneessa? Itsellä superbissa tuntuu järjestäen aina olevan n.1000rpm myös lämpimällä moottorilla. Miten muilla? Akkutestin tein ja varaustilasta korkeat kierrokset ei johdu. Myöskään ilmastoinnin pois kytkentä ei vaikuta asiaan.

Tos®

^Se johtunee siitä että polttaa hiukkasloukkua tyhjäksi, ajatko lyhyttä matkaa?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Akid

Lyhyttä matkaa joo, mutta tullut kyllä muutama pidempikin reissu heitettyä ja silti tyhjäkäynti sama n.1000rpm. Start/stop toimii normaalisti, se ei varmaan sammuttaisi jos poltto olisi kesken?

Herr K

Itselläni on ollut Kodiaq 1.5 TSI tammikuusta alkaen. Alkuun huomasin nykimisen koneen ollessa kylmä eli n. ekan kilsan ajon aikana, mutta ei tullut asialle tehtyä mitään. Kesällä syttyi moottorin häiriövalo ja autoon piti vaihtaa polttoaineen paineanturi. En tiedä tehtiinkö samalla jotakin ohjelmistopäivitystäkin, mutta nykimistä ei ole ilmennyt sen jälkeen.
VW Passat Variant GTE

fixed

Rouvan litrasessa tsitsi-koneessa hiukkasloukku "propleema" vaati oikein isän kädestä ajoa. Alkoi viime talvena vaihdeopastin pyytämään normaalia enemmän kierroksia/tyhjäkäynti korkealla (manuaali vaihteisto). Ei riittänyt n. tunti taajaama-ajoa välillä reilusti kierroksia. Laitos moottoritielle ja puolituntia kierrokset 4-5 tuhatta ja välillä voimakkaita moottorijarrutuksia ritti sillä kertaa helpottamaan hiukkasloukun elämää. Rouvan ajot pääosin lyhyttä pätkäajoa, mutta luulis tuon litrasen koneen ja pienehkön korin olevan ensisijaisesti tarkoitettu taajaama-ajoon. Edellinen auto meni hyvin vajaa kymmenen vuotta samanlaista lyhyttä rytkytystä tihennetyllä öljynvaihtovälillä. Saa nähdä tänä talvena kuinka usein joutuu käymään moottoritiellä hiukkasloukun takia. >:(

tex-

Lainaus käyttäjältä: Akid - 01.11.21 - klo:21:14
Millainen tyhjäkäynti porukalla on 1,5tsi koneessa? Itsellä superbissa tuntuu järjestäen aina olevan n.1000rpm myös lämpimällä moottorilla. Miten muilla? Akkutestin tein ja varaustilasta korkeat kierrokset ei johdu. Myöskään ilmastoinnin pois kytkentä ei vaikuta asiaan.
Polossa tyhjäkäynti lämpimänä 1-2 viisarinleveyttä alle 1000rpm. Ja selkeästi nostaa kierroksia kun nostaa jalan jarrulta liikkeelle lähtiessä.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.10.21 - klo:14:01
Tuon "viimasuojan" takia kyselinkin, saiskohan sen jotenkin asennettua jälkikäteen  ;D
Se voisi olla mahdollista retrota. Ainakin adaptaatiosta sille löytyy vaihtoehto. Itsekin sen mieluusti retroisin, jos ei olisi kallis. Octavia kolmosessa sitä on ilmeisesti ollut  ennen faceliftiä greenlinessä, jota ei Suomeen uutena tuotu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Tos®

Tuohon tyhjäkäyntiin palatakseni, omassa se on mittaristosta arvioiden 900rpm paikkeilla - kunhan tasoittuu.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Seva

Kiikarissa VAG-kulkuneuvo 1.5 TSI-moottorilla, mutta kun lukee tätä viestiketjua, se ei varsinaisesti lisää ostohaluja. Miten isosta ongelmasta oikeasti on kyse ja eikö siihen ole lääkettä keksitty? Tälle foorumillehan kirjoittelevat pääasiassa vain ne, joilla ongelmia on ollut. Sitten on se suuri (?) harmaa massa, joilla ei ole ongelmia ollut tai eivät välitä siitä tai kärsivät hiljaa nahoissaan.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

patruuna22

Moottori on yksi yleisinmistä,joita tiellämme liikkuu.Audi skoda seat ja volkkari.Yhteiseen malli kirjoon kuuluu kymmeniä autoja.
Omani on toiminut moitteetta,kuten varmaan tuhansien muidenkin.
Itse ostaisin seuraavakin auton tuolla moottorilla,mikäli muut kriteerit täyttyisivät.

tex-

Ei minullakaan Polossa ole ollut tuon koneen kanssa mitään ongelmia.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Seva

Lainaus käyttäjältä: patruuna22 - 15.02.22 - klo:13:34
Moottori on yksi yleisinmistä,joita tiellämme liikkuu.Audi skoda seat ja volkkari.Yhteiseen malli kirjoon kuuluu kymmeniä autoja.
Omani on toiminut moitteetta,kuten varmaan tuhansien muidenkin.
Itse ostaisin seuraavakin auton tuolla moottorilla,mikäli muut kriteerit täyttyisivät.
Tarkoitatko nyt 1.4 TSI:tä, jossa nykimisongelmia ei ole esiintynyt vai 1.5 TSI:tä, joka tuli markkinoille sen jälkeen ja jossa niitä on esiintynyt?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Vileko

Hienosti pelittää, hyvä moottori 👍🏻

heller

Kohta 80tkm 1.5tsi+dsg kombolla eikä mitään ongelmia.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Herr K

1.5 TSI:stä on tullut Evo2 versio:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/15-tsi-evo2-even-greater-efficiency-and-lower-emissions-for-the-volkswagen-world-engine-8064
https://www.motor1.com/news/598821/vw-15-tsi-evo2-reveal/

Tehoa on edelleen samat 110 kW kuin ennen, mutta tuon luvataan olevan taloudellisempi ja vähäpäästöisempi. Moottori on jo saatavilla T-Rocin facelift-malleihin ja myöhemmin tänä vuonna myös muihin malleihin. Ilmeisesti tulee myös jatkossa konsernin plugareihin nykyisen 1.4 TSI:n tilalle.
VW Passat Variant GTE

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy