Kokemuksia 1.2TSI Ibiza/Ibiza st?

Aloittaja jake86, 21.10.10 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

SuperB

Meidän yhteiselo päättyi tänään Ibizan kanssa  4v ja 2kk.40.000km. Tässä vähän osvittaa mitä tuona aikana tapahtui. 18.000km vaihtui kone kampiakselin hammaspyörän vaurioiduttua jakoketjun venymisen seurauksena ja vähän sen jälkeen meni turbo. Pieniä muita murheita oli matkan varrella esim. irtoava takalasin pyyhkimensuoja oven lukon muovisuoja sekä pyykimet eivät toimineet. Alkava ruoste takaluukun saranassa.  Auto oli vallan mainio ajettava ja tykättin kovasti silloin kun se ei ollut korjaamolla. Autolla oli yllättävän hyvä jälleenmyynti-arvo antaessani sen vaihdossa uuteen Hondaan.
Taunus -17

warthog66

Tuo takalasin pyyhin ja sen suojus on kyllä naurettava etten sanoisi itkettävä. Mulla on mennyt pakkastalvina 2 pyyhintä ja 3 suojusta - hajoavat sopivalla pakkasella pienestäkin hipaisusta. Ocussa on sentään metallinen pyyhkimenvarsi. :P
Octavia II RS Combi TFSI -08 ja Ibiza ST 1.2 TSI -10

Paze

Vaimon auton ahtopaineensäädin pamahti turbosta 35tkm ajettu koko turbo uusiksi toimitusaika noin viikko.
Maksajasta ei ole vielä tietoa kun autoliikkeen kaveri joka hoitaa näitä juttuja maahantuojan suuntaan on lomalla.
Mun mielipide asiasta on että vaikka auto nyt on 5 vuotias niin kyllä tuon turbon pitäisi yli 35tkm kestää...
Auto on siis vm 2011 Ibiza 1.2 tsi

Jumi-Jakke

Omat kokemukset Ibiza ST 1.2,rekisteröity syyskuus 2012, ajettu 33K.

3 vuotta sitten syyläristä joku putki pamahti Saksassa moottoritiellä, nestettä lisäämällä nilkutin lauttaan. Korjaus takuuseen.

Tällä hetkellä mielenkiintoisempi keissi päällä, olen lomamatkalla Ranskassa ja EPC ja pakokaasuhälyvalot pamahtivat  päälle, ilmeisesti jokin kierrosrajoitin tuli myös päälle. Sain ajettua auton paikalliselle merkkikorjaamolle, josta äsken soittelivat korjauksen maksavan 670 neuroo. En ymmärtänyt teknisestä puolesta mitään, selvinnee kun saan auton perjantaina. Olisko ollut pahamaineine turbo rikki ?

Miten tässä kannattaa toimia kun palaan Suomeen ? Onko valmistajalla/maahantuojalla jokin vastuu jos kyseessä turbo ?

Harmittaa kun ajettu niin vähän ja suht uusi auto kyseessä...

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Jumi-Jakke - 29.02.16 - klo:18:33
Omat kokemukset Ibiza ST 1.2,rekisteröity syyskuus 2012, ajettu 33K.

3 vuotta sitten syyläristä joku putki pamahti Saksassa moottoritiellä, nestettä lisäämällä nilkutin lauttaan. Korjaus takuuseen.

Tällä hetkellä mielenkiintoisempi keissi päällä, olen lomamatkalla Ranskassa ja EPC ja pakokaasuhälyvalot pamahtivat  päälle, ilmeisesti jokin kierrosrajoitin tuli myös päälle. Sain ajettua auton paikalliselle merkkikorjaamolle, josta äsken soittelivat korjauksen maksavan 670 neuroo. En ymmärtänyt teknisestä puolesta mitään, selvinnee kun saan auton perjantaina. Olisko ollut pahamaineine turbo rikki ?

Miten tässä kannattaa toimia kun palaan Suomeen ? Onko valmistajalla/maahantuojalla jokin vastuu jos kyseessä turbo ?

Harmittaa kun ajettu niin vähän ja suht uusi auto kyseessä...

Riippuen tietenkin viasta ja huoltokirjasta, niin kysy suostuvatko jo ranskassa tekemään mahdollisen good will kyselyn valmistajalle.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Paze

Länsi-autosta olivat vihdoin yhteyksissä, remontin kokonaishinta n. 2500â,¬  omaksi osuudeksi jäisi maahantuojan osuuden jälkeen 450â,¬
Remontti venyy kuitenkin yli 2 viikkoon kun varaosia ei sattunut pohjois-euroopasta löytymään.
Ihan putkeen menee taas tämäkin.
Toivottavasti tuo rakkine kestäisi tämän jälkeen siihen asti että löytyisi joku vaihdokki...

Jumi-Jakke

Update.

Varaosien saanti Ranskanmaalla kesti useita viikkoja. Vika oli turbossa , kokonaishinnaksi jäi n. 600 euroo. Ihan tarkkaan en ymmärtänyt mikä vikana oli, laitan vapaat käännökset laskusta alle:

- regulateur pression de turbo: remblacer = vaihdettu turbon "paineensäädin" ?
- gfs/fonction guidee. Mise a jour boitier moteur effacement des fauts = jonkinlainen updeitti johonkin ?

Olisiko kellään ideoita mikä oli vikana ja ennenkaikkea kannattaako tässä kääntyä maahantuojan puoleen ? Vai ajella ja toivoa parasta ?

Luottamus meni valitettavasti autoon...

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Jumi-Jakke - 21.03.16 - klo:13:05
Update.

Varaosien saanti Ranskanmaalla kesti useita viikkoja. Vika oli turbossa , kokonaishinnaksi jäi n. 600 euroo. Ihan tarkkaan en ymmärtänyt mikä vikana oli, laitan vapaat käännökset laskusta alle:

- regulateur pression de turbo: remblacer = vaihdettu turbon "paineensäädin" ?
- gfs/fonction guidee. Mise a jour boitier moteur effacement des fauts = jonkinlainen updeitti johonkin ?

Olisiko kellään ideoita mikä oli vikana ja ennenkaikkea kannattaako tässä kääntyä maahantuojan puoleen ? Vai ajella ja toivoa parasta ?

Luottamus meni valitettavasti autoon...

Ahtopaineen säädin ollut viallinen ja kun sitä ei erillisenä saa, niin koko turboahdin on vaihdettu. On ymmärtääkseni yleinen ongelma ja niitä on vaihdettu moniin 1.2tsi moottoreihin. Hinta tuolle ahtimen vaihdolle on muistaakseni 1500-1700â,¬ hujakoilla, joten jos maksoit rempasta 600â,¬, niin on valmistaja on jo osallistunut kuluihin. Se, että jouduit noin vähän ajetun auton korjauskuluihin osallistumaan johtuu varmasti siitä, että autolla on ikää jo 3.5vuotta. Voithan käydä suomen maahantuojalla kysymässä onko valmistajan vastaantulo saman suuruinen kuin täällä.

Tuosta "updeitistä" en osaa sanoa mitään.  :)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Jumi-Jakke

Kiitokset vastauksesta.

Luulen että parempi on puristaa nyrkkiä taskussa ja toivoa että kinneri kestää ajella, kuin lähteä suomalaisen maahantuojan kanssa asiasta edes keskustelemaan, ajanhukkaa luulen mä...

Ranskan poika ei ollut tietenkään mitään huoltokirjaan merkinnyt, jaa jaa...

Arqqa

Laitetaanpa omia kokemuksia kyseisestä autosta.

Tammikuussa tuli ostettua uusi vuoden -16 ibiza st style 1.2tsi 90hv versio. Auto ostettiin talouteen kun tarve oli hankkia pieni "farkku" perheenlisäyksen johdosta.
Autolla ajettu nyt noin 2700km ja hyvin tyytyväinen olen autoon ollut. Kulutus on mahdollista saada todella pieneksi ja meillä se on nyt talviaikana ollut keskimäärin 6.5 luokkaa ja uskon että kesällä ilmojen lämmetessä vielä tippuukin. Autolla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa mutta tuohon kilometrimäärään on sisältynyt myös vajaa 1000km maantieajoa.

Moottori vääntää kivasti pienillä kierroksilla mikä on kaupunkiajossa mukavaa kun ei kovaa tarvitse ajella. Kosketusnäyttö ja mittaristo alkaa lähennellä jo audien tyyliä mikä tekee autosta laadukkaan oloisen verrattuna vanhempiin malleihin.
Jos jotain kritiikkiä pitää antaa niin takatilat ovat melko ahtaat mutta meille pääasia on, että turvaistuin mahtuu taakse. Harvemmin tulee täydellä kuormalla ajettua että takapenkillä olisi matkustajia. Toinen miinus on ehkä hieman kova rengasmelu. Talvirenkaina on pyörinyt uudet bridgestonet, jotka ulisivat todella kovin 90-100km/h vauhdissa. Tänään vaihdoin jo kesärenkaat alle mitkä tilasin vannetukusta vanteineen ja vaikka ns kiinarenkaat ovatkin, niin todella hiljaisen oloiset ovat. Rengasprofiili kesärenkaissa on 215/40r17.

Lisävarusteena autoon otin lasien tummennuksen, koska haaveenani oli saada juuri valkoinen auto tummilla laseilla (35% tummennus takana ja takasivuissa). Kesärenkaat ja vanteet ostin tosiaan itse koska halusin hieman kohentaa auton ulkonäköä vanteilla, jotka ovat harmaan mustat väritykseltään.

Otin autoon myös vv-auton tarjoaman huolenpitosopimuksen ja nähtäväksi jää, oliko fiksu veto. Maksaa vain muutaman kympin per kk ja saa ajella huolettomasti ilman että joutuu pelkäämään yllättäviä menoeriä. Eli kaikki auton kulut ovat nyt tiedossa.

Eli ensivaikutelma autosta on todella hyvä! 8)

epuzki

Mietinnässä vaihtaa nykyinen diisuli seat exeo vähän pienempään bensaan ja tämä seat ibiza cupra näyttää kyllä omaan silmään todella hyvältä.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=226734379&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&maxPrice=11000&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&makeModelVariant1.makeId=22500&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.modelDescription=cupra&pageNumber=2

8)

Mutta onko tämä tekniikka nyt sitten aivan perseestä?  noin 10k pikkusporttia kahtellu.
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: epuzki - 21.06.16 - klo:09:22
Mietinnässä vaihtaa nykyinen diisuli seat exeo vähän pienempään bensaan ja tämä seat ibiza cupra näyttää kyllä omaan silmään todella hyvältä.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=226734379&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&maxPrice=11000&minPowerAsArray=110&minPowerAsArray=KW&makeModelVariant1.makeId=22500&makeModelVariant1.modelId=7&makeModelVariant1.modelDescription=cupra&pageNumber=2

8)

Mutta onko tämä tekniikka nyt sitten aivan perseestä?  noin 10k pikkusporttia kahtellu.

No moottoriöljyähän tuo hyvin todennäköisesti kuluttaa ja tuon kuivan 7-v dsg:n maine kestävyyden osalta on hieman kyseenalainen. Muuten kyllä moottori/voimansiirto oli ainakin omaan mieleen.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Solemn

Omasta 2011 mallistani hajosi sytytyspuola hapettumisen takia toissapäivänä, 115tkm mittarissa. Tienposkeen jäi kun syttyivät EPC/Moottori/rengaspaine merkkivalot, ja kävi yhden pytyn vajaalla. :(

Hinautin (vakuutusyhtiön piikkiin onneksi) VV-Auto Airport SEAT Huoltoon, jossa tutkivat ja korjasivat seuraavana päivänä. Vaihtoon meni sekä sytytyspuola että tulpanjohdot.

Oli positiivinen yllätys että koko korjaus menikin maahantuojan piikkiin, eikä kustantanut minulle mitään, koska kyseessä huollon mukaan tunnettu tyyppivika (kosteutta pääsee puolalle ja johdoille ajossa kun ei ole tarpeeksi hyvin suojattu ajoviimalta). Sanoivat myös huollossa että uusitut osat pitäisivät olla nyt paremmin suojatut kuin alkuperäiset.
Ajossa: Seat Leon 1.0 TSI Ecomotive Style 2016
Ex1: Seat Ibiza 1.2 ST TSI 2011
Ex2: Fiat Punto 1.2 Dynamic 2003
Ex3: Nissan Primera 2.0 Invitation 1996

Cad

Tuli juuri hankittua vm. 2015  1.2TSI 85 Ibiza. Lyhyen kokemuksen perusteella oikein käypä peli. Jakoketju on tässä moottorissa vaihtunut hihnaan ja toivotaan että tämä olisi kestävämpi ratkaisu kuin edeltäjissä. Kirjoittelen lisää kokemuksia kun autolla on ajeltu enemmän. Lähtökohtana oli hankkia kaupunkiajoon elinkaarikustannuksiltaan mahdollisimman edullinen auto. Nähtäväksi jää osoittautuiko päätös oikeaksi.

sipve

Kuinkahan tää 1.2 tsi laatikko. Autolla ajettu nyt 144 444 km ja homma on joten nii levotonta etten toista ole nähnyt. Ostaessa autolla oli ajettu 70 000 km ja samanlainen oli silloinkin.

Ykkönen on tavattoman lyhyt ja vaihdettaessa ylös saa kuski olla tarkkana. Laatikko ei pauku mutta meno on hyppivää. Ensin hypähtää kytkintä nostaessa sitten kaasua painaessa. Paras on ollut, kun tehnyt todella hitaan kiihdytyksen matalilla kierroksilla.

Muutenhan auto ollut taloudellinen ja soiva peli pienelle perheelle.

Hesse

Kyllä kai tuossa on kysymys 1.2 TSI:n ominaisuudesta. Se vaatii liikkeellelähdössä tarkkuutta kaasun ja kytkimen kanssa, ettei kone sammu tai hyökkää. Siksi kai ykkönen on välitetty lyhyeksi ja 1-2 väli on turhan pitkä, ettei heti voi vaihtaa kakkosellekkaan. Muuten pirteä ja taloudellinen moottori.

Seat-mies77

Pitää kyllä kehua Ibiza ST:n alustarakennetta. Se on yksinkertainen ja varmaan juuri siksi myös osien suhteen kestävä. Itsellä aivan kohta 230 tkm ajettu eikä mitään alustanosia ole tarvinnut vaihtaa, pl. jarruosat ja iskarit. Eikä noissa vieläkään havaittavia ongelmia tunnu olevan. Matka jatkuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy