Kesärenkaat 2016

Aloittaja tärpätti, 24.03.16 - klo:17:57

« edellinen - seuraava »

partasuti

Mukavuus voi kanssa olla yksi syy. Kun vaihdoin kitkat kesärenkaiden tilalle alkutalvesta, huomasi aina kuinka mukavan pehmeät ne olivat. Suodattivat monet pienet epätasaisuudet pois. Laiskuus voi kanssa olla vaihtamattomuuteen syynä, enkä usko että tavalliset ihmiset jaksavat miettiä jarrutusmatkoja.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 01.09.16 - klo:18:34
Kaikki kumit made in poland ;) gy efficient grip performance ostin siis :)
Pikkasen vituttaa aamulla herjasi takarengasta low pressure no ajattelin et väärä hälytys kun niitä talvellakin ollut. No ajoin 7km töihin ja katselin niin olihan se aika tyhjä. Sitten kehä nesteelle ja ilmaa kumiin niin 0,8 Bar oli painetta. Siitä sitten tankkaus ja Tikkurilaan rengasliikkeeseen niin ruuvihan siellä oli. Ehdotin et irroittavat renkaan vanteelta et näkee onko kumi vielä ok kun melko tyhjänä ajoin. Sanoi heppu et näkisi ulkoapäin jos sökö kumi. Siispä kamelin paskapaikka ja pyörä kiinni autoon ja matka jatkuu. Kuitenkin näin uudet renkaat ja paikattu ottaa pattiin vieläkin. Näissä vielä 12 kuukautta goodyear rengasturva mut olisin saanut veloituksetta uuden Renkaan jos ois ollut korjauskelvoton. Ois vaan pitänyt ajaa >:(

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.09.16 - klo:16:22
80km/h jarrutuksessa 5km/h nopeuteen parhaan kesärenkaan ja huonon kitkarenkaan ero oli se, että kitkalla huristeltiin vielä 50km/h, kun kesärenkas oli hiljentänyt 5km/h. Ehkä jokainen ymmärtää tuosta eron hyvän ja huonon kesärenkaan väliltä.
Ja silti pito on kaikilla renkailla hemmetisti parempi kuin hyvillä talvirenkailla talven liukkailla.

On täysin eri asia verrata jarrutuksen loppu- ja alkunopeuksia. Taidat myös verrata uusia renkaita erittäin käytettyihin. Paljonko luulet olevan eroa pysähtymismatkoissa reaktiomatkoineen, kun kesärenkailla havaitaan tilanne nopeudesta 110 ja talvirenkailla nopeudesta 100 vaikka siinä säässä, minkä näet nyt jos ulos katsot?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.09.16 - klo:19:22
Ja silti pito on kaikilla renkailla hemmetisti parempi kuin hyvillä talvirenkailla talven liukkailla.

On täysin eri asia verrata jarrutuksen loppu- ja alkunopeuksia. Taidat myös verrata uusia renkaita erittäin käytettyihin. Paljonko luulet olevan eroa pysähtymismatkoissa reaktiomatkoineen, kun kesärenkailla havaitaan tilanne nopeudesta 110 ja talvirenkailla nopeudesta 100 vaikka siinä säässä, minkä näet nyt jos ulos katsot?

Lue tuo testi, niin keskustellaan sen jälkeen. Ei tartte jossitella.

Jos kaikilla renkailla jarrutukseen lähtiessä on sama nopeus, niin eikö ratkaisevaa ole paljonko huonoimmalla on vielä vauhtia, kun paras on hiljentänyt 5km/h (Tuo oli mitä testattiin)? Voithan toki spekuloida vaikka, kuun asennolla ja kuukautiskierrolla, jos haluat se ei kumminkaan muuta mitattua dataa miksikään.  Joten lue testi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.09.16 - klo:02:46
Jos kaikilla renkailla jarrutukseen lähtiessä on sama nopeus...
Nythän nimenomaan keskusteltiin siitä, että ja nimenomaan tilanteeseen EI lähdetä samasta nopeudesta. Palataan  sitten, kun puhut samasta aiheesta.

SNG

Vastaus kiistaan -80km/rekan nokassa. Kesärenkailla ehdittiin hidastaa ja väistää, talvigummeilla törmättiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:10:56
Nythän nimenomaan keskusteltiin siitä, että ja nimenomaan tilanteeseen EI lähdetä samasta nopeudesta. Palataan  sitten, kun puhut samasta aiheesta.

Ei muuta kuin järjestemään testiä? Ilmoita paikka ja aika, niin tullaan ihailemaan tuota.

Ja luitko tuon testin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 10.09.16 - klo:11:15
Vastaus kiistaan -80km/rekan nokassa. Kesärenkailla ehdittiin hidastaa ja väistää, talvigummeilla törmättiin.
Niin mutku se talvigummeilla ajava ei koskaan ollut edes kiihdyttänyt samaan nompeuteen ja ehti siksi hidastaa ihan yhtä hyvin kuin kesärenkailla suurempaa nopeutta ajanut. Seuraava.

SNG

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:13:58
Niin mutku se talvigummeilla ajava ei koskaan ollut edes kiihdyttänyt samaan nompeuteen ja ehti siksi hidastaa ihan yhtä hyvin kuin kesärenkailla suurempaa nopeutta ajanut. Seuraava.

Jep. Kuhan sohasin.

Vauhti se on joka tappaa. Kesärenkaudenkin ominaisuudet voi ulosmitata. Reaktiomatka on s=v/t, jossa t=1...2s ja v=hen voi kokeilla eri arvoilla (m/s=3.6xkm/h).

Jarrutusmatkassa kitkakertoimien ero korostaa vielä pysähtymismatkan eroja jos ajetaan samaa nopeutta. Pienemmän kitkakertoimen vaikutuksen kompensoimisesti pitää talvirenkailla ajaa merkittävästi hiljempaa jotta jarrutusmatka olisi sama. Kuinka moni malttaa ajaa?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.09.16 - klo:11:22
Ei muuta kuin järjestemään testiä? Ilmoita paikka ja aika, niin tullaan ihailemaan tuota.

Ja luitko tuon testin?
Olen lukenut tuon testin, kuten myös sen verran monta muutakin testiä, etten kaipaa uutta testiä näin yksinkertaisten asioiden todistamiseksi. Jos olet jostakin eri mieltä, niin sano suoraan mistä kenkä puristaa, niin päästään eteenpäin.

Nuo kesällä hengenvaaralliset rekan keulaan itseohjautuvat talvirenkaat pysähtyivät siis 80:n vaudista 39-43 metrissä. Jäten tarkoituksella tuon 5 km/h loppunopeuden pois, kun se hukkuu muutenkin pyöristyksiin. TM:n 2016 talvirengastestissä uudet suoraan tehtaalta testaajille toimitetut tulvirenkaat pysätyivät lumella samasta nopeudesta 52-54 metrissä. Jäällä 50 nopeudesta pysähtymismatka oli 40-64 metriä. Jarrutusmatka 80:n nopeudesta olisi arviolta 2,5 kertainen. Edelleenkin minun on vaikea ymmärtää sitä, että miten nuo talvirenkaat muuttuvat yhtä äkkiä hirveän vaarallisiksi teiden sulaessa, kun niiden pito paranee valtavasti. Jos pito on riittämätön kesällä, niin miten vielä paljon huonompi pito riittääkin talvella?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:14:24
Olen lukenut tuon testin, kuten myös sen verran monta muutakin testiä, etten kaipaa uutta testiä näin yksinkertaisten asioiden todistamiseksi. Jos olet jostakin eri mieltä, niin sano suoraan mistä kenkä puristaa, niin päästään eteenpäin.

Nuo kesällä hengenvaaralliset rekan keulaan itseohjautuvat talvirenkaat pysähtyivät siis 80:n vaudista 39-43 metrissä. Jäten tarkoituksella tuon 5 km/h loppunopeuden pois, kun se hukkuu muutenkin pyöristyksiin. TM:n 2016 talvirengastestissä uudet suoraan tehtaalta testaajille toimitetut tulvirenkaat pysätyivät lumella samasta nopeudesta 52-54 metrissä. Jäällä 50 nopeudesta pysähtymismatka oli 40-64 metriä. Jarrutusmatka 80:n nopeudesta olisi arviolta 2,5 kertainen. Edelleenkin minun on vaikea ymmärtää sitä, että miten nuo talvirenkaat muuttuvat yhtä äkkiä hirveän vaarallisiksi teiden sulaessa, kun niiden pito paranee valtavasti. Jos pito on riittämätön kesällä, niin miten vielä paljon huonompi pito riittääkin talvella?
Eikö kelin mukaiset/keliin suunnitellut renkaat ole parhaat mahdolliset turvallisuuden kannalta? Itse en ajaisi kesällä talvirenkailla juurikin näiden ääritilanteiden takia, vaikka kaikilla eteenpäin pääsee.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.09.16 - klo:14:30
Eikö kelin mukaiset/keliin suunnitellut renkaat ole parhaat mahdolliset turvallisuuden kannalta? Itse en ajaisi kesällä talvirenkailla juurikin näiden ääritilanteiden takia, vaikka kaikilla eteenpäin pääsee.
Paras mahdollinen on paljon käytetty termi, jonka käyttöä itse kammoksen näissä asioissa. Se tulee nimittäin kalliiksi. Ensin pitäisi valita joku paras mahdollinen auto ja rengastaa se koko ajan uusilla suoritukyvyn mukaan optimoiduilla renkailla. Olisiko se sitten joku Porsche rengastettu uusilla UHP-renkailla - testivoittajilla tietenkin.

Se on täysin selvää, että kesärenkaat pitävät kesällä talvirenkaita paremmin. Siitä ei ole epäselvyyttä. Turvallisuus on jo monimutkaisempi asia, kun sitä kuviota dominoidaan ruorin ja jakkaran välissä. Kolmas asia on sitten riittävä turvallisuuden taso. Jos joku pito riittää talvella siihen, että haluaa lähteä riskeeraamaan henkensä liikenteeseen, niin millainen riski on kesällä hyväksyttävä.




teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 09.09.16 - klo:15:20
Ja tuosta varmaan löytyy jotain konkreettista dataa.....? 8)
Tämä on niin yksinkertainen juttu, ettei tähän mitään tietokantaa tarvita. Eli verrataan siis kesärenkain menevää autoa nopeuksissa 80 ja 90 km/h. Tässä laskuri:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/crstp.html

Nopeudella 80 km/h ja kitkakertoimilla 0,9 saadaan jarrutusmatkaksi 28 metriä, joka on lähellä TM testin kesärenkaan jarrutusmatkaa. Sekunnin reaktioajalla reagoitiin kuluu 22 metriä. Yhteensä havainnosta pysähtymiseen kuluu matkaa 50 metriä.

Nopeudella  90 samalla kitkalla auto jarruttaa 34 ja reagoi 25 metriä eli pysähtymismatka on  59 metriä. 10 km/h nopeutta lisää ja TM mittaamat erot talvi- ja kesärenkaille tasoittuivat. Mitä pidempään reagoiti kestää ja/tai mitä aikaisemmassa vaiheessa rysähtää, niin se nostaa alhaisemmalla nopeudella huonommin renkain tilanteeseen joutuneen osakkeita suhteessa kovempaa nopeutta paremmin renkain ajaneeseen.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:15:03
Paras mahdollinen on paljon käytetty termi, jonka käyttöä itse kammoksen näissä asioissa. Se tulee nimittäin kalliiksi. Ensin pitäisi valita joku paras mahdollinen auto ja rengastaa se koko ajan uusilla suoritukyvyn mukaan optimoiduilla renkailla. Olisiko se sitten joku Porsche rengastettu uusilla UHP-renkailla - testivoittajilla tietenkin.

Se on täysin selvää, että kesärenkaat pitävät kesällä talvirenkaita paremmin. Siitä ei ole epäselvyyttä. Turvallisuus on jo monimutkaisempi asia, kun sitä kuviota dominoidaan ruorin ja jakkaran välissä. Kolmas asia on sitten riittävä turvallisuuden taso. Jos joku pito riittää talvella siihen, että haluaa lähteä riskeeraamaan henkensä liikenteeseen, niin millainen riski on kesällä hyväksyttävä.

Ja edelleen kesällä paras kesärengas on hyväkuntoinen ja hyvä kesärengas. Piste!

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:14:24
Olen lukenut tuon testin.

Minkäs merkkiset renkaat tuossa testissä olikaan?  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:15:03
Paras mahdollinen on paljon käytetty termi, jonka käyttöä itse kammoksen näissä asioissa. Se tulee nimittäin kalliiksi. Ensin pitäisi valita joku paras mahdollinen auto ja rengastaa se koko ajan uusilla suoritukyvyn mukaan optimoiduilla renkailla. Olisiko se sitten joku Porsche rengastettu uusilla UHP-renkailla - testivoittajilla tietenkin.

Se on täysin selvää, että kesärenkaat pitävät kesällä talvirenkaita paremmin. Siitä ei ole epäselvyyttä. Turvallisuus on jo monimutkaisempi asia, kun sitä kuviota dominoidaan ruorin ja jakkaran välissä. Kolmas asia on sitten riittävä turvallisuuden taso. Jos joku pito riittää talvella siihen, että haluaa lähteä riskeeraamaan henkensä liikenteeseen, niin millainen riski on kesällä hyväksyttävä.

Liirumlaarumia osa.. Mutta asiaan. Turvallisuuteen voi vaikuttaa kyllä ratin ja penkin välissä, paremmat renkaat antavat vielä paremman mahdollisuuden siihen. Mutta muitakin on liikenteessä ja se on yksi syy miksi kannattaa käyttää hyviä, tarkoituksen mukaisia renkaita. Yllättäviä tilanteita liikenteessä tulee siis muistakin, kuin omasta syystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.09.16 - klo:15:23
Ja edelleen kesällä paras kesärengas on hyväkuntoinen ja hyvä kesärengas. Piste!

Minkäs merkkiset renkaat tuossa testissä olikaan?  ;)
Melko turhauttavaa keskustella, kun edelleenkin hoet itsestäänselvyyksiä, etkä ota mitään kantaa viestieni sisältöön. Kannattaako vastata viestiin, jos viestin sisältöön ei ole mitään sanottavaa?

Nyt on kyllä pakko kysyä, että mikä pointti tuossa kysymyksessäsi on?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.09.16 - klo:17:10
Liirumlaarumia osa.. Mutta asiaan. Turvallisuuteen voi vaikuttaa kyllä ratin ja penkin välissä, paremmat renkaat antavat vielä paremman mahdollisuuden siihen. Mutta muitakin on liikenteessä ja se on yksi syy miksi kannattaa käyttää hyviä, tarkoituksen mukaisia renkaita. Yllättäviä tilanteita liikenteessä tulee siis muistakin, kuin omasta syystä.
Totta kai paremmat renkaat ovat paremmat. Eikö tuo ole sanomattakin selvää. Kesärenkaan etu talvirenkaaseen kesäkeleillä on vain mitattu ulos niin helposti, että monen näyttää olevan hankala sulattaa sitä faktaa.

Mitä yllättävämmin eli mitä vähemmän aikaa on jarruttaa tai väistää tilanne tulee, sitä enemmän hyötyy alhaisemmasta nopeudesta. Jos ei ehdi tehdä mitään, niin ainoastaan ajonopeusratkaisee ja ne testivoittajarenkaat päätyvät vahinkokeskuksen hyllylle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:18:10
Totta kai paremmat renkaat ovat paremmat. Eikö tuo ole sanomattakin selvää. Kesärenkaan etu talvirenkaaseen kesäkeleillä on vain mitattu ulos niin helposti, että monen näyttää olevan hankala sulattaa sitä faktaa.

Mitä yllättävämmin eli mitä vähemmän aikaa on jarruttaa tai väistää tilanne tulee, sitä enemmän hyötyy alhaisemmasta nopeudesta. Jos ei ehdi tehdä mitään, niin ainoastaan ajonopeusratkaisee ja ne testivoittajarenkaat päätyvät vahinkokeskuksen hyllylle.

Mua nauraatta argumenttinä tämä jargonia, että hyvillä renkailla ajavat ulosmittaisivat sen ajamalla aina tilanteeseen nähden liian kovaa. Sama kuin väittäisin itse, että paskoilla renkailla ajavat eivät aina tiedosta renkaiden kuntoansa ja ajaisi tsrpeeksi hiljaa.

Kuten b1mbo totes hyvin ettet sinä pysty vaikuttamaan kolmansiin tekijöihin liikenteessä, vaikka kunka haluaisit.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.09.16 - klo:19:34
Mua nauraatta argumenttinä tämä jargonia, että hyvillä renkailla ajavat ulosmittaisivat sen ajamalla aina tilanteeseen nähden liian kovaa. Sama kuin väittäisin itse, että paskoilla renkailla ajavat eivät aina tiedosta renkaiden kuntoansa ja ajaisi tsrpeeksi hiljaa.

Kuten b1mbo totes hyvin ettet sinä pysty vaikuttamaan kolmansiin tekijöihin liikenteessä, vaikka kunka haluaisit.
Omaan nopeuteesi kai sinäkin pystyt vaikuttamaan.

Naura vain, et näköjää edelleenkään edes ymmärrä mille naurat. Olet näköjään päättänyt mihin haluat vastata, eikä sua haittaa pätkääkään vaikka vastaat asian viereen. Odotin hieman enemmän, kun joskus olet pystynyt logiseenkin argumentointiin. Tärkeintä kuitenkin on, että hauskaa riittää.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.09.16 - klo:18:10
Totta kai paremmat renkaat ovat paremmat. Eikö tuo ole sanomattakin selvää. Kesärenkaan etu talvirenkaaseen kesäkeleillä on vain mitattu ulos niin helposti, että monen näyttää olevan hankala sulattaa sitä faktaa.

Mitä yllättävämmin eli mitä vähemmän aikaa on jarruttaa tai väistää tilanne tulee, sitä enemmän hyötyy alhaisemmasta nopeudesta. Jos ei ehdi tehdä mitään, niin ainoastaan ajonopeusratkaisee ja ne testivoittajarenkaat päätyvät vahinkokeskuksen hyllylle.
Minä ymmärrän pointtisi, mutta en alleviivaa. Tuo on jossittelua. Todennäköistä on, että paremmat renkaat ovat turvallisemmat ja siten niitä kannattaa käyttää muidenkin ihmisten turvallisuuden takia. Tilannenopeus on hyvin yleinen syy onnettomuuksiin ja vaikka itse ajelen nätisti, en voi silti sanoa, että voisin välttää toisen virheen. Toisaalta hyvät renkaat antavat siihen paremman mahdollisuuden, koska nopeus jolla ajan, olisi sama, kuin huonommilla renkailla.
En ajattele siis niin, että mahdollisen onnettomuuden sattuessa menisivät rahat hukkaan "kalliiden" renkaiden takia tai että ajonopeuteni olisi eri eri rrenkailla. Kumma ajatusmalli.  ???
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

#170
Kovin harva kuitenkaan sitten käyttää niitä "hyviä" renkaita joilla voitaisiin välttää se ulkopuolisen aiheuttama onnettomuus, tässä tapauksessa se "hyvä" rengas olisi sitten se mahdollisimman leveä ja matalaprofiilinen huonosti rullaava UHP-rengas josta edellä jo oli puhetta ja jolla saadaan mahdollisimman hyvä pito tien pintaan ja äärimmäisen jäykkä runko jolloin rengas ei kanttaa alle vaan käyttäytyy hyvin loogisesti ja ennustettavasti äkkinäisessä suunnanvaihdoksessa.

Perinteisemmin taas se "hyvä testivoittajarengas" on täällä pohjolassa tarkoittanut mahdollisimman kapeata ja korkeaprofiilista (lue: 195/65r15) joka kyllä rullaa kepeämmin, vastustaa paremmin vesiliirtoja ja on immuunimpi tien pinnan epätasaisuuksille, mutta kolikon kääntöpuolella on juuri tuo onneton ääritilannekäytös josta täällä juuri nyt kohkataan elämän ja kuoleman erottavana tekijänä.

edit. ja ennenkuin yksi mies Palokasta pääsee sivaltamaan jotain faktoista ja niiden esittämisestä, tässä sitä faktaa leveämmän ja matalaprofiilisemman paremmasta sivuttaispidosta JA lyhyemmästä jarrutusmatkasta:
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.09.16 - klo:23:19
Kovin harva kuitenkaan sitten käyttää niitä "hyviä" renkaita joilla voitaisiin välttää se ulkopuolisen aiheuttama onnettomuus, tässä tapauksessa se "hyvä" rengas olisi sitten se mahdollisimman leveä ja matalaprofiilinen huonosti rullaava UHP-rengas josta edellä jo oli puhetta ja jolla saadaan mahdollisimman hyvä pito tien pintaan ja äärimmäisen jäykkä runko jolloin rengas ei kanttaa alle vaan käyttäytyy hyvin loogisesti ja ennustettavasti äkkinäisessä suunnanvaihdoksessa.

Perinteisemmin taas se "hyvä testivoittajarengas" on täällä pohjolassa tarkoittanut mahdollisimman kapeata ja korkeaprofiilista (lue: 195/65r15) joka kyllä rullaa kepeämmin, vastustaa paremmin vesiliirtoja ja on immuunimpi tien pinnan epätasaisuuksille, mutta kolikon kääntöpuolella on juuri tuo onneton ääritilannekäytös josta täällä juuri nyt kohkataan elämän ja kuoleman erottavana tekijänä.

edit. ja ennenkuin yksi mies Palokasta pääsee sivaltamaan jotain faktoista ja niiden esittämisestä, tässä sitä faktaa leveämmän ja matalaprofiilisemman paremmasta sivuttaispidosta JA lyhyemmästä jarrutusmatkasta:


Ainoa että Suomessa tahtoo tuota vettä tulla jolloin leveä ja matalaprofiilinen rengas joutuu helpommin vesiliirtoon, kun tähän lisätään jopa moottoriteillä olevat urat, joten pointti oli? Leveä ja matalaprofiilinen rengas on perusteltua maissa joissa oikeasti voi ajaa kovaa ja tähän en Suomea lue. Muuten en OIKEILLE kesärenkaille näe haastavia olosuhteita, jos niitä käyttää oikeana vuodenaikana.

BTW: Tällä hetkellä taitaa Suomessa yleisesti oleva rengaskoko olla 205/55R16 ainakin testien perusteella. Haluan myös nähdä sen renkaan joka oikeasti kanttaa alle normaaleissa väistöolosuhteissa. Olet varmaan sillä Paskatilla missä on 100kg vaimennusmateriaalia käynyt kokeilemassa jollain moottoriradalla miten rengas kanttaa alle?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Joo ja sammakoitakin saattaa sataa taivaalta joten pitäisikö kaikkien suomalaisten autoilijoiden varautua erityisesti sammakkoalustalla kehitetyillä ja testatuilla renkailla? Hienosti ja nopeasti taas sivuutettu esitetyt faktat ja keksitty jotain ihan omaa. Haluatko sinä siis olla se joka tömähtää siihen 5-vuotiaaseen Kalle-Petteriin kuivana kesäpäivänä 195/65r15 kumeillasi ja aiheuttaa kallomurtuman, kun tuo tilanne olisi ollut vältettävissä matalaprofiilisilla renkailla?

Heitän yhtälailla mutulla että yleisin auto suomessa on skoda octavia ja yleisin auton väri on valkoinen, mutta mitä merkitystä noilla "faktoilla" on tämän väittelyn kannalta? Tässähän haettiin sitä turvallisinta rengastusta jolla vältetään ulkopuolisten aiheuttamat onnettomuudet, ja se on todistettavasti matalaprofiilinen sporttirengas. Juuri em. syistä en itse käytä kyseisiä 15" donitseja, vaan alla pyörii kesät talvet 235/40r19 kumekset. Kerran ajoin siskon volvolla jossa 16" kumpparit ja jo pienet sivuttaiskorjaukset 80km/h nopeudessa saivat minut vellomisen vuoksi merisairaaksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.09.16 - klo:23:50
Joo ja sammakoitakin saattaa sataa taivaalta joten pitäisikö kaikkien suomalaisten autoilijoiden varautua erityisesti sammakkoalustalla kehitetyillä ja testatuilla renkailla? Hienosti ja nopeasti taas sivuutettu esitetyt faktat ja keksitty jotain ihan omaa. Haluatko sinä siis olla se joka tömähtää siihen 5-vuotiaaseen Kalle-Petteriin kuivana kesäpäivänä 195/65r15 kumeillasi ja aiheuttaa kallomurtuman, kun tuo tilanne olisi ollut vältettävissä matalaprofiilisilla renkailla?

Heitän yhtälailla mutulla että yleisin auto suomessa on skoda octavia ja yleisin auton väri on valkoinen, mutta mitä merkitystä noilla "faktoilla" on tämän väittelyn kannalta? Tässähän haettiin sitä turvallisinta rengastusta jolla vältetään ulkopuolisten aiheuttamat onnettomuudet, ja se on todistettavasti matalaprofiilinen sporttirengas. Juuri em. syistä en itse käytä kyseisiä 15" donitseja, vaan alla pyörii kesät talvet 235/40r19 kumekset. Kerran ajoin siskon volvolla jossa 16" kumpparit ja jo pienet sivuttaiskorjaukset 80km/h nopeudessa saivat minut vellomisen vuoksi merisairaaksi.

Sanoo kaveri, joka kehuu keski-euroopan kitkat parhaaksi mitä Suomeen rahalla saa TALVELLA  ;D ;D ;D.

Etsi minulle testi jossa on punnittu se absoluuttisesti paras rengas kaikkiin kesä ja talviolosuhteisiin erikseen. Kun löydät sen laita linkkiä. Luen sen mielelläni.

Ja kyllä ajan n.10-15tkm vuodessa kakkoskoppaisella oculla, jossa on alle 195/65R15 kesärenkaat ja edes 120km/h vauhdissa ei kaistan vaihtaminen ole tuottanut vellomista tai olisin tuntenut oloani merisairaaksi. Toisaalta en koe oloani merisairaaksi myöskään merellä. Myöskään vajaan 220km/h huipuilla ja noin 160km/h keskinopeudella en kokenut mitään ongelmaa aikoinaan ajaa 215/65R16 M+S Continental 4X4 Contact allseason renkailla. Ilmeisesti vika on ratin ja penkin välissä (Väitän myös, että liikennemäärät Italiassa/Saksassa/Ranskassa ovat isommat, kuin pääkaupunkiseudulla). Jännä myös radalla, että radalla 15" renkaalla ja vanteella pärjää myös ihan hyvin sillä kevyempi ja pienempi vanne on turvallisempi, kuin iso ja painava. Toki tätä aspektiahan bensalenkkarit eivät ymmärrä. Yleensäkkin minua naurattaa bensalenkkarit jotka ostaa noita ylikokoisia vanteita/renkaita autoihinsa, että se näyttää hyvältä jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden/turvallisiuuden kanssa Suomen nopeusrajoituksissa, joka pääsääntöisesti kesällä on 80-100km/h.

Tulee mieleen sinun sadut, että optisella liitännällä varustettu kiinamankka on parasta mitä rahalla saa vaikka et ollut ikinä edes sellaista kokeillut tai testannut äänenlaatua. Tärkeintähän siinäkin oli kaikki mahdolliset ominaisuudet mitä valmistaja on ilmoittanut. Ei se toimiiko edes puolet niistä  ;D ;D ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Näissä keskusteluissa hyvästä renkaasta unohtuu myös alustan tärkeys. Väitän, että "ylisuuret" renkaat uudellakin vakioalustalla perusautossa toimivat huonommin, kuin vakiokokoiset renkaat ja eivät ole sen turvallisemmat. Alustan ja renkaiden täytyy olla sopusoinnussa ja tasapainossa keskenään ajettavuuden loogisuuden suhteen. Ei voida siis yleistää, että 235/35/19 olisi parempi ja turvallisempi koko, kuin 205/55/16 vakioautossa 80-120 nopeusrajoituksilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.16 - klo:08:27
Näissä keskusteluissa hyvästä renkaasta unohtuu myös alustan tärkeys. Väitän, että "ylisuuret" renkaat uudellakin vakioalustalla perusautossa toimivat huonommin, kuin vakiokokoiset renkaat ja eivät ole sen turvallisemmat. Alustan ja renkaiden täytyy olla sopusoinnussa ja tasapainossa keskenään ajettavuuden loogisuuden suhteen. Ei voida siis yleistää, että 235/35/19 olisi parempi ja turvallisempi koko, kuin 205/55/16 vakioautossa 80-120 nopeusrajoituksilla.

Unohtamatta jarruja  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#176
Nyt tuli sieltä päästä niin iso annos suun kautta tapahtunutta ulostetta että pakko ottaa ihan ranskalaisin viivoin nämä suoranaiset valheet auki.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.09.16 - klo:00:05
Sanoo kaveri, joka kehuu keski-euroopan kitkat parhaaksi mitä Suomeen rahalla saa TALVELLA  ;D ;D ;D.

Kyllä niitä renkaita saa rahaa vastaan suomeen myös kesällä, keväällä tai syksylläkin. Jos taas tarkoitit että ne ovat parhaat kumit suomen talviin, tämä on täysin kiistattomasti osoitettu toteen ruotsalaisten tekemässä testissä, edelleenkään et tätä faktaa halua edes tiedostaa koska se ei palvele juuri sinun agendaasi.

Lainaa
Etsi minulle testi jossa on punnittu se absoluuttisesti paras rengas kaikkiin kesä ja talviolosuhteisiin erikseen. Kun löydät sen laita linkkiä. Luen sen mielelläni.

Edelleen se (jo lähes Palokan rampin kuuluisuuteen yltävä) ruotsalaisten tekemä talvirengastesti, siinä on kaikki talviolosuhteet testattuna samoilla renkailla, ja kun ne turhat sekä puolueelliset painotukset ottaa testipisteistä pois, saa sen todellisen renkaan paremmuusjärjestyksen esiin. Valitettavasti vastaavanlaista kesärengastestiä ei ole nenäni eteen osunut, mutta ilmeisesti ylläolevan kuvan faktat saavat taas omat silmäsi sulkeutumaan kun tulos ei ollut halutunlainen?

Lainaa
Ja kyllä ajan n.10-15tkm vuodessa kakkoskoppaisella oculla, jossa on alle 195/65R15 kesärenkaat ja edes 120km/h vauhdissa ei kaistan vaihtaminen ole tuottanut vellomista tai olisin tuntenut oloani merisairaaksi. Toisaalta en koe oloani merisairaaksi myöskään merellä. Myöskään vajaan 220km/h huipuilla ja noin 160km/h keskinopeudella en kokenut mitään ongelmaa aikoinaan ajaa 215/65R16 M+S Continental 4X4 Contact allseason renkailla. Ilmeisesti vika on ratin ja penkin välissä (Väitän myös, että liikennemäärät Italiassa/Saksassa/Ranskassa ovat isommat, kuin pääkaupunkiseudulla).

Kiva sulle. Miten tämä vuodatus liittyi ulkopuolisen aiheuttaman riskin välttämiseksi johtavaan turvallisimman renkaan valintaan? Sehän juuri tuossa aiemmin postaamassani kuvassa oli aukottomasti todistettu, matalaprofiilisemmat kumit ovat turvallisemmat äkkikäännöksissä ja jarrutuksissa.

Lainaa
Jännä myös radalla, että radalla 15" renkaalla ja vanteella pärjää myös ihan hyvin sillä kevyempi ja pienempi vanne on turvallisempi, kuin iso ja painava. Toki tätä aspektiahan bensalenkkarit eivät ymmärrä. Yleensäkkin minua naurattaa bensalenkkarit jotka ostaa noita ylikokoisia vanteita/renkaita autoihinsa, että se näyttää hyvältä jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden/turvallisiuuden kanssa Suomen nopeusrajoituksissa, joka pääsääntöisesti kesällä on 80-100km/h.

Tottakai leveydestä ja isommista vanteista on myös jotain haittaa, ja se näkyy nimenomaan pyörän hitausmomentin kasvussa joka kyllä yo. kuvassa oli myös varsin hyvin esitettynä. Valitettavasti joudun taas ampumaan alas tämän vuodatuksen sillä tällä faktalla myöskään ei ole mitään tekemistä tämän väittelyn kannalta, tässä haettiin edelleenkin parhaiten pitävää ja lyhimmällä jarrutusmatkalla varustettua "turvallista" rengasta.

Lainaa
Tulee mieleen sinun sadut, että optisella liitännällä varustettu kiinamankka on parasta mitä rahalla saa vaikka et ollut ikinä edes sellaista kokeillut tai testannut äänenlaatua. Tärkeintähän siinäkin oli kaikki mahdolliset ominaisuudet mitä valmistaja on ilmoittanut. Ei se toimiiko edes puolet niistä  ;D ;D ;D

Lienee saavutettu yksi virstanpylväs kun nyt käydään jo läpi vanhoja viestejä muilta foorumeilta ja pyritään niiden kanssa hyökkäämään kirjoittajan persoonaa kohti. Eihän tähän voi todeta kuin että lol vaan itsellesi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.09.16 - klo:08:27
Näissä keskusteluissa hyvästä renkaasta unohtuu myös alustan tärkeys. Väitän, että "ylisuuret" renkaat uudellakin vakioalustalla perusautossa toimivat huonommin, kuin vakiokokoiset renkaat ja eivät ole sen turvallisemmat. Alustan ja renkaiden täytyy olla sopusoinnussa ja tasapainossa keskenään ajettavuuden loogisuuden suhteen. Ei voida siis yleistää, että 235/35/19 olisi parempi ja turvallisempi koko, kuin 205/55/16 vakioautossa 80-120 nopeusrajoituksilla.

Lukaisepa tuo linkkaamani kuvan koko testi läpi: http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Samaan perusperheautoon tungettiin eri pyöriä ja mitään muuta muutosta ei tehty, ja saatiin nuo erot aikaan. Kyllä tuosta voidaan aika aukottomasti sanoa että pelkästään isommat kumit autossa tuottavat paremman sivuttaispidon ja lyhyemmän jarrutusmatkan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.09.16 - klo:09:01
Lukaisepa tuo linkkaamani kuvan koko testi läpi: http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Samaan perusperheautoon tungettiin eri pyöriä ja mitään muuta muutosta ei tehty, ja saatiin nuo erot aikaan. Kyllä tuosta voidaan aika aukottomasti sanoa että pelkästään isommat kumit autossa tuottavat paremman sivuttaispidon ja lyhyemmän jarrutusmatkan.

Ammuit samantien itseä jalkaan. Jarrutusmatkassa ero suurimman ja pienimmän renkaan välillä oli 4 jalkaa eli n.1.2m n.100km/h tunnissa (Itseasiassa 15" renkaan jarrutusmatka oli 3 jalkaa (0.9m) lyhyempi, kuin 16"). Testissä testattiin: Our test employed nearly identical Goodyear Eagle GT ultra-high-performance all-season tires in all five sizes. Eli siis ympärivuotisia renkaita joita itse en pidä kesärenkaina. Kolmanneksi testi tehtiin vain kuivalla asvaltilla eikä vertailun vuoksi vaikka kastellulla asvaltilla jolloin testillä olisi jotain virkaa.

Mua jotenkin naurattaa sinun ristiriita näissä kirjoituksissa. Paras talvirengas on keskieuroopan kitka talvella. Tuon mukaan myös kesällä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaan ammattilaisten kommenttia ja TM:ssähän 16" kesärenkaiden testissä verrokkina oli myös 18" testivoittaja continental. Samoilla vertailuspecseillä rengas olisi ollut testin kolmonen.

"Hyötyä vai haittaa?

Leveämmistä ja matalammista renkaista on etuja mutta myös haittoja. Muutaman sentin leveysero tavallisempaan renkaaseen verrattuna ei välttämättä kuulosta paljolta, eikä sitä silmällä edes välttämättä huomaa, mutta lisääntynyt leveys tarjoaa useimmiten lisää pitoa. Kun pitoa on enemmän, jarrutusmatkat lyhentyvät ja ajo on kaarteissa vakaampaa.

Korkeiden nopeusluokkien renkaat ovat rakenteeltaan myös jäykempiä, jolloin ohjautuvuus muuttuu tarkemmaksi. Tällaisilla renkailla on ilo ajaa mutkaista tietä, kun rengas tuntuu tottelevan kuskin käskyjä nöyrästi ja antaa hyvän ohjaustuntuman. Kuten eräs rengaskauppias asian puki hyvin sanoiksi, auto muuttuu leveillä renkailla ”eri makuiseksi”.

Maku voi joskus olla myös osin karvas. Nopeampi reagointi ohjaukseen voi joillain renkailla tarkoittaa myös ylikorostuneen äkkinäisestä luonnetta. Kukaan ei kaipaa renkaita, joissa pienikin varomaton ratin kääntö johtaa heti terävään suunnanmuutokseen. Sellaisella renkaalla ajo on rasittavaa, erityisesti uraisella tiellä, kun ajosuuntaa saa jatkuvasti korjailla.

Leveämmillä renkailla on yksi suuri ongelma. Kulutuspinnan leventäminen johtaa väistämättä siihen, ettei rengas pysty syrjäyttämään vettä altaan yhtä tehokkaasti kuin kapeampi. Oikein suunniteltu pintakuvio auttaa, mutta fysiikan laeille ei taitavinkaan insinööri voi mitään. Vanha pieni kauppakassi kapeine halparenkaineen on selvästi vähemmän herkkä vesiliirrolle kuin rengasvalmistajan uusin leveä huipputuote. Tätä ei markkinoinnissa ymmärrettävästi korosteta."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy