Kesärenkaat 2016

Aloittaja tärpätti, 24.03.16 - klo:17:57

« edellinen - seuraava »

tärpätti

Joko niitä testejä kohta julkaistaan? Yhdet karvalakkikoon renkaat olisi hankinnan alla. Kiinnostaa nuo, Michelin crossclimatet, erikoisen mallinen on pintakuvio.
Octavia BKD

savolaiskollega

Ai että milloinka ? Oisko vaikka tänään.... 8)

MOP

Michelin crossclimate vastaa osimoilleen keski-euroopan kitkaa; "Michelin CrossClimate on suorituskyvyltään samaa tasoa kuin keskieurooppalainen Michelin Alpin 5 -rengas."



http://www.caravan-lehti.fi/?x38898=997609

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/nyt-tamakin-on-totta-kesarengas-jossa-on-talvikumin-ominaisuuksia/5769556

tärpätti

Tuolla vaan oli että kulutuskestävyys olisi hyvää luokkaa, mikä ei kesäkuumalla kitkoilla ole. Liekö sitten vetelä ajettava.
Octavia BKD

Pekki

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 24.03.16 - klo:17:57
Joko niitä testejä kohta julkaistaan? Yhdet karvalakkikoon renkaat olisi hankinnan alla. Kiinnostaa nuo, Michelin crossclimatet, erikoisen mallinen on pintakuvio.

Näyttäisi siltä, että on ihan ok ajaa (Ovat kuvassa summer tires with winter cert):
http://s10.postimg.org/w72kunx8p/Michelin_Crossclimate.png

Lisäsi hieman huonommat jarrutuksessa märällä ja kuivalla kuin kesärenkaat, mutta ajettavuudeltaan taas märällä paremmat. Voittavat saksankitkat (KE-kitkat) ja pm-kitkat sekä kuivalla, että märällä. Lumella toki oikeat kitkat paremmat, koska Michelineissä ei ole lamelleja. Lisäksi toki jäällä nämä ovat aivan surkeat.

Kulutuskestävyyttä voisi verrata jos olisi treadwear merkintä, mutta ei ole, joten pitää odottaa takseilta tulevia kokemuksia. Jo muutama sarja ainakin mennyt alle niihin.

raipuli

Nuo CrossClimatet on kyllä todella mielenkiintoinen uutuus. Tuo varmasti tiettyä joustavuutta keväisin ja syksyisin renkaiden kausivaihtoon kun tietää, periteisessä kevät loskassakin vielä selviää. Omassa autossa nastattomat talvirenkaat, joten samanlaista "kiimmaa" vaihtaa keväisin kesärenkaita ei enää ole.

Talouden molempiin autoihin tuli täksi kesäksi uudet kesärenkaat alle. Astraan talvella talvirenkaiden yhtydessä hankitut Nokian Zlinet ja taka-akselilla syksyllä rengasrikon vuoksi hankitut Nokian Hakka Blackit (ok eihän nuo uudet ole kun kerkesivät syksyllä olla 8tkm alla)...

Rouvan autoon tulee Hankookin Kinergy Ecot.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

tärpätti

Nuo crossclimatet mahtaisi pitää paremmin myös huonommalla tiellä. Ja ehkä saisin nostettua veneen trailerilla kotirannasta ylös, kesärenkailla onnistuu huonosti mikäli nurmikko on kostea.
Octavia BKD

massimo

Tuommoset tulee meidän Golhviin alle tulevalle kesälle:  Goodyear EfficientGrip Performance.
VW Tiguan l l 4motion
VW GOLF MK 7
Audi A3

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 24.03.16 - klo:17:57
Joko niitä testejä kohta julkaistaan? Yhdet karvalakkikoon renkaat olisi hankinnan alla. Kiinnostaa nuo,

Tekniikan maailmahan julkaisi jo edellisessä numerossa nuo kesärenkaat:

Viisi parasta:

- Nokian Hakka Green 2  9,4  5 tähteä
- Goodyear Efficient Grip Performance 9,2 5 Tähteä
- Pirelli Cinturato P7 Blue 9,2 5 Tähteä
- Continental Conti Premiumcontact 5 9,0 5 Tähteä
- Apollo Alnac 4G 8,8 5 Tähteä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 24.03.16 - klo:17:57
Yhdet karvalakkikoon renkaat olisi hankinnan alla.
Takerruin tuohon sanaan "karvalakki". Tekniikan maailman testirenkaat olivat kokoa 205/55R16. Kun sanovat, että toisen kokoisessa renkaassa testitulokset eivät välttämättä päde...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.03.16 - klo:13:55
Takerruin tuohon sanaan "karvalakki". Tekniikan maailman testirenkaat olivat kokoa 205/55R16. Kun sanovat, että toisen kokoisessa renkaassa testitulokset eivät välttämättä päde...

Itse en jaksa uskoa, että merkkirenkaissa mitään dramaattista muutosta tulee, jos tuuman pienenpään tai suurempaan muuttaa. Toki sillä varauksella, että leveämpi rengas kärsii järkeään aina tuosta vesiliirron vastustuskyvystä, mutta se perus fysiikkaa. Tuon lisäksi uraherkkyys saattaa tympäistä.

Tuotahan testattiin myös tekniikan maailmassa:

Continental Conti PremiumContact 5
205/55R16 91H
Hinta: 500 â,¬
Hyvää
• Ajettavuus kaikissa olosuhteissa
• Tasaiset ominaisuudet vailla heikkoja kohtia
Huonoa
-
★★★★★ 9,0

Continental ContiSportContact 5
Lisätietoa: www.continental.fi
Hinta: 650 â,¬
Koko: 225/45 R18

Hyvää
• Erinomainen pito ja ajettavuus
Huonoa
• Vierinvastus
• Vesiliirron vastustuskyky

★★★★★ 8,9
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Tuulilasin testissä numerossa 4/2016 (jonka testauspaikkaa ei heti osunut silmiin artikkelista) sijoitus oli tämä:

- Nokian hakka Green 2 (9.1 pistettä)
- Dunlop Sport Blueresponse  (9.0)
- Goodyear Efficient grip performance (8.8 )
- Michelin Energy saver (8.7)
- Goodride RP28 (7.3)

- referenssirengas: Continental premiumcontact 5 (8.9 pistettä)
- kulunut kitkarengas (6.4)

Testirenkaat kokoa 205/55R16

MOP

Tässä tämmöinen testi jossa on "All Season" renkaita. Mukana myös crossclimatet.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2015-AutoBild-All-Season-Tyre-Test.htm

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.03.16 - klo:13:55
Takerruin tuohon sanaan "karvalakki". Tekniikan maailman testirenkaat olivat kokoa 205/55R16. Kun sanovat, että toisen kokoisessa renkaassa testitulokset eivät välttämättä päde...

Pidän karvalakki kokona 195/65/15. Eikö se melkein sitä ole... Merkkikumeja saa suht edukkaasti niin halpista ei kannata laittaa.
Octavia BKD

broz

Hölmö kysymys, sopiiko peltivanteiden pultit alumiinivanteisiin? :D
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Laars

Riippuu vähän. Jos on alkuperäiset alut ja pellit molemmat, niin eiköhän.

VAGin alkuperäinen pultti on pallokannalla ja useimpien tarvikevanteiden kartiolla.
Kunhan katsot, että kanta on oikea ja pultin pituus on riittävä, niin homma ok.

broz

Jees, kyllähän ne yhdet pultit kävi alumiinivanteisiinkin :) Jatkokysymys millaisetkohan rengas paineet seuraaviin renkaisiin kannattaisi laittaa kun ei oo ennen ollut 17" renkaita autossani: Prestige-kevytmetallivanteet 7Jx17" 215/40R17 (PJ6) (Tehtaalta tuli kesärenkaina Bridgestone Potenza RE050A) ?
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

broz

Lainaus käyttäjältä: broz - 01.04.16 - klo:21:20
Jees, kyllähän ne yhdet pultit kävi alumiinivanteisiinkin :) Jatkokysymys millaisetkohan rengas paineet seuraaviin renkaisiin kannattaisi laittaa kun ei oo ennen ollut 17" renkaita autossani: Prestige-kevytmetallivanteet 7Jx17" 215/40R17 (PJ6) (Tehtaalta tuli kesärenkaina Bridgestone Potenza RE050A) ?

Vastaan itselleni eli rengasliike suositteli minimissään 2,5 ja maksimissaan 3,0. Jotenka laitettu 2,7bar
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

broz

Onkos kenelläkään kokemusta Bridgestone Potenza RE050A 215/40R17 renkaista? Itsellä ei oo pahemmin kokemusta 17" renkaista niin en tiiä pitääkö tuntua kovalta kuin kivi reki ajettaessa vai ei.
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

R1v3r

Ei toki suoraan vastaa kysymykseen, mutta itellä on ollut noita matalaprofiilirenkaita, niin kyllä ne on kovia, ku kivet. Toki itellä jäykkä alustasatsi, niin sekin vielä edesauttaa kovuuden välittymistä penkkiin :)

235/35/19 muistaakseni alla.

broz

Lainaus käyttäjältä: R1v3r - 05.04.16 - klo:14:31
Ei toki suoraan vastaa kysymykseen, mutta itellä on ollut noita matalaprofiilirenkaita, niin kyllä ne on kovia, ku kivet. Toki itellä jäykkä alustasatsi, niin sekin vielä edesauttaa kovuuden välittymistä penkkiin :)

235/35/19 muistaakseni alla.

Kyllä toi hieman vastasi :) Harmi vaan että oman auton ohjekirjassa mainitaan tuo 40 eikä 45 vai auttaisiko tuo tuomaan pehmeyttä ajamiseen?
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

R1v3r

Kyllä toi hieman vastasi :) Harmi vaan että oman auton ohjekirjassa mainitaan tuo 40 eikä 45 vai auttaisiko tuo tuomaan pehmeyttä ajamiseen?

Kyllähän toi aina auttaa, mitä enemmän kumia on ja sitten ehkä pykälää alemmat paineet.

Kokeilemalla selviää. Koita vaikka tuota 2,5 baria, mitä suosittelivat alarajaksi, et auttaako se yhtään. Itselläni taitaa olla paineet 2,8-3,0 baria

broz

Lainaus käyttäjältä: R1v3r - 05.04.16 - klo:14:39
Kyllähän toi aina auttaa, mitä enemmän kumia on ja sitten ehkä pykälää alemmat paineet.

Kokeilemalla selviää. Koita vaikka tuota 2,5 baria, mitä suosittelivat alarajaksi, et auttaako se yhtään. Itselläni taitaa olla paineet 2,8-3,0 baria

No vakiona oli 2.4baria, mutta sitten kävin toisesta rengasliikkestä kysymässä niin sanoivat että 2,7bar olisi sopiva 17tuumalle niin laitoin eteen ja taakse sen minimi olisi 2,5bar ja maksimi 3,0bar.

Ja sitten että mahtuukohan alla ees pyörimään 215/45/17 renkaat kun näin ei lue rekisteriotteessa.
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

Jubatsu

Halkaisija kasvaa 21,5mm eli reilun sentin lähemmäs lokasuojaa tulee rengas.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: R1v3r - 05.04.16 - klo:14:39
Kyllä toi hieman vastasi :) Harmi vaan että oman auton ohjekirjassa mainitaan tuo 40 eikä 45 vai auttaisiko tuo tuomaan pehmeyttä ajamiseen?

Kyllähän toi aina auttaa, mitä enemmän kumia on ja sitten ehkä pykälää alemmat paineet.

Kokeilemalla selviää. Koita vaikka tuota 2,5 baria, mitä suosittelivat alarajaksi, et auttaako se yhtään. Itselläni taitaa olla paineet 2,8-3,0 baria
Kyllä tuohon kovuuteen vaikuttaa ratkaisevasti koko pyörän massa, varsinkin kun on kevyestä autosta kysymys. Massa - lue jousittamaton massa - on suurin osasyyllinen siihen kovuustuntemukseen.
Paksu tukku seteleitä ja vannekauppaan, josta sitten tilataan ne kevyimmät mitä sillä rahatukolla saa. ;) Jos vakiovanteen/vastaavan kokoisen massasta saa tiputettua 3 - 5 kg/vanne, ja jos vielä löytyy kevyemmät renkaatkin ( ! ), niin tulee kepeyttä ajotuntumaan.

OZ:n Ultraleggerat tai jotkin japanilaiset??  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

kramer

Itsellä tulossa passattiin autokaupan yhteydessä tinkaamat linglongit, kalliimpia en saanut vongattua  ;D. Saas nähä minkälaiset on taksikuskien suosimat kinutsut.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jubatsu - 05.04.16 - klo:14:53
Halkaisija kasvaa 21,5mm eli reilun sentin lähemmäs lokasuojaa tulee rengas.
Mistäs nämä mitat on tempaistu? Lokasuojan etäisyys on kiinni renkaan leveydestä ja vielä oleellisimmin ET:n muuttumisesta.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: kramer - 05.04.16 - klo:15:01
Itsellä tulossa passattiin autokaupan yhteydessä tinkaamat linglongit, kalliimpia en saanut vongattua  ;D. Saas nähä minkälaiset on taksikuskien suosimat kinutsut.
Jos niillä kintsuilla selviää kesän vesikeleissä, niin selviää sitten talvella melkein millä vain.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

kramer

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 05.04.16 - klo:15:07
Jos niillä kintsuilla selviää kesän vesikeleissä, niin selviää sitten talvella melkein millä vain.  ;)

Ilmankos oon hyvin pärjänny talven nankangin kitkoilla  ;D

Jubatsu

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 05.04.16 - klo:15:02
Mistäs nämä mitat on tempaistu? Lokasuojan etäisyys on kiinni renkaan leveydestä ja vielä oleellisimmin ET:n muuttumisesta.
Renkaan profiili kasvaa jolloin se on lähempänä lokasuojaa jos katsotaan autoa sivusta päin... Se mikä paikka ahdistaa ensimmäisenä lokasuojan kaari/sisäloksu/jousen alalautanen on autokohtaista ja riippuu myös renkaan leveydestä ja ET:stä ja siihen en ota kantaa. Samalla tietysti maavara kasvaa tuon ~1cm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy