Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Polouni

Suomessa on todella paljon leikkausvaraa. Jos leikataan, niin sitten täytyy hyväksyä myös seurauksena hyvinvointivaltion "lisävarusteiden karsiminen". Maksuton koulutus ja terveydenhoito (ei täysin maksuton), yritystuet jne. Mihin kosketaan ja kuinka paljon? 
Jos ja kun dynaamiset vaikutukset esim. autovero poistamalla tai tuloverojen laskeminen parempituloisilta eivät riitä on mielestäni ainoat vaihtoehdot tulevaisuudessa kulutusverojen (alv, energiaverot tms.) nostaminen. Tämän lisäksi on toki mahdollista puuttua pääomatulojen verotukseen.
Olen täysin samaa mieltä, että pelkkä ihmisten moraaliin vetoaminen ei riitä sähkäautojen ja koko latausinfran lisäämisessä. Tähän asti Suomessa o  pelattu napeilla.

TOURAN HIGHLINE

Itsellä se sähköautolla ajaminen ei edusta mitään sen enempää moraalista kuin mitään muutakaan ideologista näkökulmaa. Onpahan vaan mielenkiintoinen "uutta tekniikkaa" edustava härpäke, jolla on mukava hoitaa arjen pieniä liikkumistarpeita, ja joka nyt oli mahdollista hankkia. Uskoisin, että tämä tullee todellisuudeksi pikkuhiljaa joka tapauksessa, kun vaihtoehdot lisääntyvät. Ihmiset kun osaavat myös olla uteliaita ja uusissa asioissa on aina uutuuden viehätystä.

Iro

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 29.11.20 - klo:14:01
Suomessa on todella paljon leikkausvaraa. Jos leikataan, niin sitten täytyy hyväksyä myös seurauksena hyvinvointivaltion "lisävarusteiden karsiminen". Maksuton koulutus ja terveydenhoito (ei täysin maksuton), yritystuet jne. Mihin kosketaan ja kuinka paljon?

"On todella paljon leikkausvaraa" viittaisi siihen että ylimääräistä on vähän siellä täällä mutta, sitten pitäisi hyväksyä "lisävarusteiden karsiminen" joka viittaisi ettei sitä leikkausvaraa olisikaan.  ::)

Todellisuudessahan pyöritämme valtiontalouttamme lainarahalla.
Melko paljon pitäisi leikata ja luopua jotta pääsisimme omakustannustasolle.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Polouni

Tämä on fakta juu, mutta kuka suostuu leikkaamaan ja mistä?
Uutuus ja uusi tekniikka toki kiehtovat itseänikin aina. Riittäneekö tuo kuitenkaan muuttaamaan suuren massan käyttäytymistä.

ukormi

Ja kun veroja korotetaan niin ostovoima tippuu. Ja kun ostovoima tippuu, verotulot tippuvat. Ei kansalaisia vaan voi verottaa loputtomiin, jossakin vaiheessa tapahtuu romahdus. Alkaa metsissä pontikkapannut porisemaan, naapurimaasta aletaan roudaamaan vielä suuremmissa määrin viinaa, bensaa ja tupakkaa.

Hyvä esimerkki on tuo alkoholivero. Kun sitä riittävästi kiristetään, alkaa valumaan alkoholit Virosta, Latviasta yms. halvemmistä ostopaikoista. Tässä verotuloja menetetään todella paljon. Ja kansanterveydelliset vaikutukset maksaa ihan yhtä paljon ostetaanpa viina suomesta tai haetaanko se ilman suomen veroja ulkomailta.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tmr97

#875
Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 29.11.20 - klo:14:24
Itsellä se sähköautolla ajaminen ei edusta mitään sen enempää moraalista kuin mitään muutakaan ideologista näkökulmaa. Onpahan vaan mielenkiintoinen "uutta tekniikkaa" edustava härpäke, jolla on mukava hoitaa arjen pieniä liikkumistarpeita, ja joka nyt oli mahdollista hankkia. Uskoisin, että tämä tullee todellisuudeksi pikkuhiljaa joka tapauksessa, kun vaihtoehdot lisääntyvät. Ihmiset kun osaavat myös olla uteliaita ja uusissa asioissa on aina uutuuden viehätystä.

Kyllä se sähköauton tärkein pointti on energiatehokkuus ja siitä tuleva säästö ja ehkä hyvä mieli.

Jos olisi uutta asunto ostettaessa valittavana sama asunto suoralla sähkölämmityksellä tai maalämmöllä samaan hintaan, niin kuinka moni valitsee suoran sähkön?

Itse aloitin energiatehokkuuden parantamisen omassa autoilussa vajaa 5v sitten. Oltiin pitkään käytetty mallia uudehko diesel (0-4v) ja tonnin pommi. Kk-maksu pankille 500â,¬ ja päälle autoilun muut kulut. Tonnin pommia piti varautua korjaamaan tonnilla vuodessa.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa on kaksi uudehkoa autoa, sähkö ja hybridi. Kk-maksu pankille 700â,¬. Erotus 200â,¬ tulee kattettua energiansäästöllä ja korjaus/huoltokuluilla. Energiansäästö on alla:
- Diesel 80% ajoista 60kWh/100km, tonnin pommi 20% ja 100kWh/100km. Keskikulutus 68kWh/100km.
- Sähkö 75% 18kWh/100km, hybridi 25% 50kWh/100km. Keskikulutus 26kWh/100km.
Energiaa kuluu nyt 62% vähemmän (38% siitä mitä aiemmin). Jos olisi vain sähköautoja, niin säästö olisi 70%.
Bonarina on kaksi kunnon autoa. Tonnin pommeilla jäi matkoja tekemättä, eivät käynnistyneet ja jäin tiepäällekkin. Kehä 3:n ulkopuolelle ei oikein uskaltanut mennä.

Energiatehokkuuden lisäys perustuu siihen, että se on taloudellisesti järkevää. Jos olisi km-maksut, niin edelleen ajaisin diesel + tonnin pommi yhdistelmällä.

Polouni

Näin ajattelen itsekin. Mutta jos asut vuokralla ja vaihtoehtona on kerrostalokämppä ja auto kadulla, niin heikoilla ollaan täyssähkön kanssa. Ja jos tarvitset auton halvalla, niin sähkäriä et vielä saa. Muutama vuosi vielä mennee.
Ja verotuksesta vielä. Jos ihminen kokee, että verotus on oikeudenmukaista ja sille saa vastinetta, niin silloin se on helpompi hyväksyä.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 29.11.20 - klo:16:44
Kyllä se sähköauton tärkein pointti on energiatehokkuus ja siitä tuleva säästö ja ehkä hyvä mieli.

Energiatehokkuuden lisäys perustuu siihen, että se on taloudellisesti järkevää. Jos olisi km-maksut, niin edelleen ajaisin diesel + tonnin pommi yhdistelmällä.

Juurikin. Osansa tuossa eGolfissa saa myös muikea ajettavuus. Ehkä se on sitten sitä hyvää mieltä. :)

Tonnin pommia edusti meidän huushollissa parin kympin uudenkarhea pikkuauto, joka meni vaihtoon huomattavan ennenaikaisesti, kun eGolfin hinta viime syksynä romahti. Toki maksettavaa silti tuli ihan reippaasti lisää, koska GOlfin hinta lisävarusteineen oli sentään reilusti yli puolitoistakertainen tuohon pikkuautoon verrattuna, mutta se kuittaantuu melko tarkkaan nimenomaan energiatehokkuudella pitkässä juoksussa. Ylimääräisillä maksuilla olisi jäänyt hankkimatta. Kuluttajan preferenssit ja käytettävissä olevat tulot olisi tulleet vastaan, sillä Golfista pitää kärsiä pari sataa suurempaa pääomakulua kuukaudessa. No, auto on noin 8kk vanha ja koronasta huolimatta meni juuri tänään 15tkm rikki, joten erotuksen "säästäminen" syntyy aika pitkälti ajamalla. Vakuutuksissa, rengaskuluissa, huolloissa, ajoneuvoveroissa erot ovat pieniä.

Polouni

Jos ajaisin n. 200-300 km päivässä, josta vaikkapa puolet taajamassa niin silloinhan säästö olisi muikea. Toki piuhan päähän pitäisi saada aina yöksi.
Viimeiset 3 autonvaihtoa ajatellut, että seuraava on hybridi tai sähkö. No ehkä seuraava. En millään saa tässä kokoluokassa ja näillä kilometreillä tuosta vielä järkevää.

Polouni

Ja alkaa näköjään olemaan väärä ketju....

mkojo

Tulipa hankittua bensa juuri autoveron vuoksi,  se on ainoa josta vielä saa invalidipalautusta.  Harakka on poistamassa tuonkin, sorretaan lisää kun luonto on aloittanut.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mkojo - 25.06.21 - klo:17:01
Tulipa hankittua bensa juuri autoveron vuoksi,  se on ainoa josta vielä saa invalidipalautusta.

Missäs vaiheessa tuo on mukamas muuttunut? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mkojo

Ei olekaan muuttunut, vuonna 1987 sai 29950,- markkaa 70000,- autosta palautusta.
Viimeksi saatiin 4990,- euroa 40000,-  autosta. Molemmissa mentiin maksimi palautuksella.
Mietipä paljonko on suhteessa muuttunut.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mkojo - 25.06.21 - klo:21:01
Mietipä paljonko on suhteessa muuttunut.

No aika luonnollisesti myös autoveropalautus on kutistunut ihan tasan sitä mukaa mitä autoverokin on, vai meinaatko että vero saisi kyllä pienentyä, mutta palautus ei ;D
Ja nyt jos autovero joskus tässä vielä poistetaan, niin sehän on tällä ajattelutavalla ilm. sitten suora potku invaa munille, sillä silloin poistuu se palautuskin kokonaan, eikös ::)

Koko autoveropalautuksen ajatushan on ollut tukea auton hankintaa, koska inva usein joutuu siihen jälkiasentamaan kalliita lisävarusteita, eism. käsikaasua, pyörätuolitelinettä tms. No nyt jos tuo tukimuoto poistuu autoveron myötä, niin eiköhän tilalle tule joku suora hankintatuki tms. noille lisävarusteille 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Antore

Lainaus käyttäjältä: mkojo - 25.06.21 - klo:21:01
Ei olekaan muuttunut, vuonna 1987 sai 29950,- markkaa 70000,- autosta palautusta.
Viimeksi saatiin 4990,- euroa 40000,-  autosta. Molemmissa mentiin maksimi palautuksella.
Mietipä paljonko on suhteessa muuttunut.

En ole asiaan syvällisesti perehtynyt mutta eikö kyseessä ole vammaisen henkilön vähennyksestä joka koskee vapautusta ajoneuvoverosta? Jos autoveroa on 40 kâ,¬ autossa 5 kâ,¬ niin miten homma on muuttunut? Autoveron laskentaperuste on toki muuttunut mutta ei se tee vähennyksestä huonompaa. Olisit ostanut enemmän kuluttavan ja kalliimman auton niin vähennys olisi ollut suurempi ja suurempi myös suhteessa verolliseen hintaan  ;D

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Antore - 25.06.21 - klo:22:48
En ole asiaan syvällisesti perehtynyt mutta eikö kyseessä ole vammaisen henkilön vähennyksestä joka koskee vapautusta ajoneuvoverosta?

Vamma-asteen ollessa riittävä, saa myös autoverosta osan tai tarpeeksi suurella haitta-asteella sen jopa kokonaan pois. Ajoneuvoverossa puolestaan perusosan (siis vain perusosan, ei mahd. käyttövoimaveron osuutta) saa puolestaan anteeksi jo ihan vain inva-kortillakin, jonka myöntämiseen riittää jo huomattavasti vähäisempikin vamma, jolla ei vielä autoveropalautusta vielä saisi lainkaan 8)

Aikaisemmin paikalliset poliisilaitokset myönsivät noita inva-kortteja about kelle tahansa joka vain vaivautui sen hakemuksen jättämään, mutta nyt jokunen vuosi sitten Traficomin otettua tämän homman itselleen on linjakin jo muuttunut ja siten myös huomattavasti yhtenäisempi käytäntö läpi maan. Hyvä vai huono asia, jaa-a. Ja ihan niin kuin kaikissa muissakin systeemeissä, niin tässäkin kun löytyi kaikenlaista yhteiseen hiekkalaatikkoon kusijaa ja systeemiä lypsettiin ihan huolella vaikka millä "perusteilla", niin linja tiukkenee ja kaikki kärsii, inva-kortteja jaetaan yhä vain niukemmin, jolloin myös sellaiset jotka sen jo ihan inhimillisinkin perustein tarttisivat, eivät sitä enää saa :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

V-O

Täydet pisteet HiTeccille kirjoituksesta.

Kuulin meidän kylällä vastaavanlaisen hyväksikäyttötarinan eräästä invakorttitapauksesta.

jt

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 29.11.20 - klo:16:44
Itse aloitin energiatehokkuuden parantamisen omassa autoilussa vajaa 5v sitten. Oltiin pitkään käytetty mallia uudehko diesel (0-4v) ja tonnin pommi. Kk-maksu pankille 500â,¬ ja päälle autoilun muut kulut. Tonnin pommia piti varautua korjaamaan tonnilla vuodessa.
Nyt ollaan tilanteessa, jossa on kaksi uudehkoa autoa, sähkö ja hybridi. Kk-maksu pankille 700â,¬. Erotus 200â,¬ tulee kattettua energiansäästöllä ja korjaus/huoltokuluilla.
Tuo kk-maksu taitaa olla autolainan lyhennys+korko? Lisäksi pitää arvioida mikä on auton (reaali netto) arvo vaihdettaessa se, arvon alennus on uudehkoissa useimmiten se selkeästi suurin kuluerä. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Ukko

Hallitus päätti poistaa autoveron kokonaan täyssähköautoilta 1.10.2021 alkaen. Hieno juttu! Tarkoittaa samalla koko autoveron poistamista pitkässä juoksussa.

jamo75

#889
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.09.21 - klo:15:50
Hallitus päätti poistaa autoveron kokonaan täyssähköautoilta 1.10.2021 alkaen. Hieno juttu! Tarkoittaa samalla koko autoveron poistamista pitkässä juoksussa.

no empä nyt tiedä, tyypillinen vero on 1400-1500EUR joten ei se mitään osto hanoja avaa. ALV:n poisto kuten Norjassa olisi ihan toista luokkaa. työsuhdeautoilijoita kyllä taas hellitään alennuksilla. toki tuo mahdollistaa vähän kalliimmaan varustelun kun lisävarusteista ei tule vero lisää
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Ukko

Kyse on enemmän periaatteesta, käytännössä autovero poistuu tulevaisuudessa kokonaan. Ne jotka tietää autoveron pitkän ja synkän historian, riemuitsevat.

Käytetyn sähköauton voi nyt ostaa helpommin ulkomailta, kilpailu autoalalla siis avautuu täysin.

Ukko

"â€" 63 vuotta vanha autovero on siis pian poistettu, vaikkakin vain täyssähköautoilta. Tällä on suuri symbolinen merkitys, Kallio sanoo puhelimessa Ilta-Sanomille.

Vaikka täyssähköautojen autoveroa on jo aiemmilla toimilla laskettu verraten matalaksi eli 2,7 prosenttiin, on tämän vähänkin poistaminen Kallion mukaan nyt numeroitaan suurempi teko.

â€" Sillä on varmasti merkittävä psykologinen vaikutus sähköautojen kysyntään. Jonkinlainen ketsuppipulloefekti sähköautojen kysynnässä saattaa siis olla edessä."

https://www.is.fi/autot/art-2000008253523.html

Epes

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.09.21 - klo:16:56
Kyse on enemmän periaatteesta, käytännössä autovero poistuu tulevaisuudessa kokonaan. Ne jotka tietää autoveron pitkän ja synkän historian, riemuitsevat.

Käytetyn sähköauton voi nyt ostaa helpommin ulkomailta, kilpailu autoalalla siis avautuu täysin.

Ei poistu. Jos polttomoottoriautoilta poistuisi autovero, niin kaikki ostaisivat niitä ja jättäisivät silloin suhteessa kalliiksi muuttuneet sähkärit kauppaan. Tällöin myös päästötavoite heittäisi häränpyllyä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.09.21 - klo:17:49
Ei poistu. Jos polttomoottoriautoilta poistuisi autovero, niin kaikki ostaisivat niitä ja jättäisivät silloin suhteessa kalliiksi muuttuneet sähkärit kauppaan. Tällöin myös päästötavoite heittäisi häränpyllyä.

Autovero ei poistu polttomoottoriautoilta, mutta polttomoottoriautot poistuvat myynnistä. Tällöin autovero on käytännössä poistunut. En olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että Suomessa poistetaan käytännössä autovero. Tosin tilalle tulee ajosuoritteeseen perustuva kilometrivero.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 09.09.21 - klo:18:02
Autovero ei poistu polttomoottoriautoilta, mutta polttomoottoriautot poistuvat myynnistä. Tällöin autovero on käytännössä poistunut.

Noin se menee. Pääasia että autovero poistuu tavalla taikka toisella.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.09.21 - klo:18:18
Noin se menee. Pääasia että autovero poistuu tavalla taikka toisella.

Eikös se mene nyt niin, että sähköauton ajoneuvovero nousee ja syö jollain aikavälillä autoveron poiston hyödyn? Sama summa tai todennäköisesti jopa enemmän kerätään sähköautoilijalta verona mutta eri momentille.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.09.21 - klo:15:50
Hallitus päätti poistaa autoveron kokonaan täyssähköautoilta 1.10.2021 alkaen. Hieno juttu! Tarkoittaa samalla koko autoveron poistamista pitkässä juoksussa.
Toivottavasti sanamuoto on '0'-päästöisiltä, jotta markkinat saavat päättää parhaan teknologian.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 09.09.21 - klo:18:54
Toivottavasti sanamuoto on '0'-päästöisiltä, jotta markkinat saavat päättää parhaan teknologian.

Tuskinpa, ja ei varmasti poistu sähkömoottoripyöriltäkään joista peritään autoveroa.

Kodiaq81

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 09.09.21 - klo:18:54
Toivottavasti sanamuoto on '0'-päästöisiltä, jotta markkinat saavat päättää parhaan teknologian.

Ei taida suomen markkinoilla olla väliä,saadaan hääräillä veroilla ja muilla mitä lystää..
Maailman tehtaat työntää suomi otta vastaan mitä saa..

Kodiaq81

Onko sähköautojen hankitatuesta ollut mitään?
Vai päätetäänkö siitä eri pöydissä eri ajankohtana..vai pysyykö se 2000â,¬ edellee 2025 asti..??????

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy