Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.10.21 - klo:20:18
Noin olisi, jos rengaskoko ei kasvaisi auton massan mukana.
No kuluuhan se isompikin rengas enemmän massan kasvaessa. Nykytrendi näyttää olevan aina vain isommat tuumakoot - jopa 19/20". Alkaa olla talvirenkaat noissa tuumakoissa jo aika rapean hintaisia. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Suberb 2012

Mut ai p3rkule et on mjukavat, tarkat ja hiljaset nämä GY kitkagumekset, oliko joku ice 2 tmv. 225/45*17 koossa ja II-Ocun alla. Muistaakseni palstalaiselta (vai oliko Torista) nuo männäkeväänä vähänajettuna ostin.
Tuossa Skeidassa on joku pikkasen tiputtava ja jäykistävä ”das autobahn” alustasarja, niin noilla vastaavan kokosilla Conti 6:lla on/oli listapaineilla aika kivireki alta 120 vauhdissa.

Nää jää sitten alle, enää ei tuohon peliin kesägummeja erikseen tulekaan.

a_jaba

Talvikelit on jo ihan tosissaan jopa etelä-suomessa mutta silti tämä pahamaineinen keskustelu on ihan hiljainen  :o

Mistä kiikastaa?  :D

Vai onko viimeisetkin jäärät myöntäneet että nordic-kitka on paras talvirengas suomen talviolosuhteisiin...  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.12.21 - klo:17:16
Vai onko viimeisetkin jäärät myöntäneet että nordic-kitka on paras talvirengas suomen talviolosuhteisiin...  ;)

Paskaläjät ole. Nyt alkaa olla ne kelit milloin ruvetaan ruuvaamaan niitä nastoja alle! Vituttaa tuo kitkoilla luistelu sen verran.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.12.21 - klo:17:16
Talvikelit on jo ihan tosissaan jopa etelä-suomessa mutta silti tämä pahamaineinen keskustelu on ihan hiljainen  :o

Mistä kiikastaa?  :D

Vai onko viimeisetkin jäärät myöntäneet että nordic-kitka on paras talvirengas suomen talviolosuhteisiin...  ;)

Juuri eilen itsekseni kiroilin, että pikkasen on ikävä edellisiä Hakkis 9:a kun saa liukastella R3:n kanssa. Ne piti jo toista talvea rullattunakin paremmin kuin nykyiset näissä keleissä. Mutta kuten lukuisia kertoja on kommentoitu tässäkin ketjussa, kyllä noilla "pärjäilee" ;)

Toisena aika hyvin on tuupattu hiekkaa pk-seudulla ainakin teille.

765turbo

Täällä autoelämäni ekat kitkat alla. Hyvin noi Contin Viking contact 7 koossa 245/45/18 toimii. Autona BMW 530xDrive F11. Hiljaiset käytössä ja pitoa piisaa.
Fabiassa meillä tosin on piikit alla, kun naisväki ajelee enempi sillä.
Tähän asti väitin etten koskaan tule ajamaan kitkoilla, mutta Sulo Wilen sai noi Contit uutena 400,, joten kummasti mieli muuttui  ;D
Laitetaan nastat takas, jos näyttää ettei noilla hermo kestä ajella asiallisesti. PK-seudulla on kivan pluikas kyllä , kun kaikki paikat kitkoilla kiillotettu..ei mua haittaa onnex.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 10.12.21 - klo:09:49
... PK-seudulla on kivan pluikas kyllä , kun kaikki paikat kitkoilla kiillotettu..ei mua haittaa onnex.

En oikein meinaa uskoa tuohon kitkoilla kiillotukseen. Täällä kuitenkin selvä enemmistö, varmaan joku 85% vielä ajelee nastoilla. Näillä pakkasilla kun ei suolata ja jokainen katalysaattoriauto lorauttaa vedet pakoputkesta tielle tuon tuostakin, niin kyllä siitä hyvä kiilto syntyy. Mutta kyllä tuossa maltilla pärjää kitkoilla, itsekin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

o.b.

Just vaihdoin tytön autoon kitkojen tilalle 4 vuotta vanhat 16" nastarenkaat kun ainakin pk-seudulla on tosi pliukasta. Onneksi oli yksi setti joutilaana kun rouvan auto on poissa liikenteestä näin etätyöaikana.

No myönnettäköön, että niissä Nokia 17" R3 kitkoissa ei varmaan ollut enää paras mahdollinen pinta eturenkaissa, mutta ensikommentti renkaiden vaihdon jälkeen oli, että "mitä ne ihmiset valittaa, että siellä on liukasta. Ihan hyvin siellä pääsee kulkemaan" ;D

sambolo

Ei minkään sortin pito-ongelmia pk seudulla vaikka satoi jotai jäätävää tihkua. Jotku sielä körötteli motarilla 60kmh(myös kaverini nastoilla, kuulema harituksen takia, ei renkaiden) tai ei saanut rampissa kiihdytettyä, en kyllä tiedä miksi. Kaikki kitkat mitä itellä ollu(goodyear, michelin,conti,pirelli) ovat olleet hyviä, mutta näissä pirelleissä tuntuis kyllä olevan paras pito, sai ihan huolella antaa runtua, että rupes edes luistonesto vilkkumaan.

Edit: mukava muuten huomata kuinka duunin parkkiksella melkeen kaikilla kitkat, alkanu ihmiset tajuamaan hyvän ja mukavan päälle. Pistin muuten nuo pirellin kitkat uuden karheiden contin nastojen tilalle. Pieni oli kulutus conteilla, siitä ainoa plussa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

taski63

Audissa pari talvea ajetut R3:t. Tänään jäätävää tihkua, muutamasta risteyksestä vähän tahmea liikkeellelähtö mutta muuten pärjäsi ihan hyvin. Kakkosauto Smart Fortwo, siihen tuli mukana uudet ke-kitkat. Ei tunnu ihan optimaalisilta Suomen talveen... Keskimäärin kyllä pärjää edellisen ritsan vanhuuttaan kovettuneille nastarenkaille. Katsotaan nyt miten talven pahimmista keleistä selvitään.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

jarski66

16 talvea olen ajanut kitkoilla, joten kaikenlaista keliä sattunut matkalle. Aina on pärjätty, ilman ongelmia. Ei tulis mieleenkään osta nastarenkaita enää.
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

ile

Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 12.12.21 - klo:18:29
16 talvea olen ajanut kitkoilla, joten kaikenlaista keliä sattunut matkalle. Aina on pärjätty, ilman ongelmia. Ei tulis mieleenkään osta nastarenkaita enää.

Lievästi silmään ottaa aina ”xx vuotta nasta/kitka-renkaalla ja aina pärjätty / nämä parhaat”. On se rengas mikä tahansa niin aika kevyillä referensseillä mennään.

Edelleen itselleni kevyeen puhtaan pidon ja yllätyksettömyyden/junamaisuuden kannalta parhaat ovat olleet Hakka9:t. Myös alla on ollut esim GY UG2:t, Contin nastat tai nyt alla R3:t sekä lopputalvesta tulee uudet CVC7:t. Kaikilla ”pärjätty” - jopa Michelinin alpin-eurokitkoilla. Mutta toki nastoilla on paikkansa tammi-helmikuun välillä vain ja talvirengaskausi taas paljon pidempi ja se optimi tasan **omiin** ajoihini on kolme rengassarjaa. Nyt vain sattui käymään nin, että eurokitkoista ei mentykään tällä kertaa nastoihin vaan nordic-kitkoihin.

V60

Nykyisessä autossa R3:t toimii hyvin. Pito on riittävä kun huomioi kitkoille pahimmat kelit. Myös hauskanpito onnistuu koska pidon rajan pystyy aistimaan jolloin pystyy ajamaan perstuntumalla. Xdriven takavetopainotteisuus nyt vaan on hauskaa :P Ja tietysti mukavaa kun ei nastat karraa. Toki jos hakee parasta suorituskykyä liukkaalla niin sitten nastat.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Sped

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.12.21 - klo:20:49
Lievästi silmään ottaa aina ”xx vuotta nasta/kitka-renkaalla ja aina pärjätty / nämä parhaat”. On se rengas mikä tahansa niin aika kevyillä referensseillä mennään.


Sama huomio kiinnittynyt itsellänikin :D Sana "pärjätty" kuulostaa kevyesti siltä, että tyydyttäisiin johonkin. Yhdyn myös mielipiteeseesi siitä, että HP9 olleet tähän asti parhaimmat talvirenkaat, mitä alla ollut. ,,änimaailma on hillitty ja pito on mahtava. Keskikulutus 5,3 l/100km, kun ajo ollut pääosin kaupunkiajoa, mikä on sekin hyvä.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

-karppa-

Hakkapeliitta 9 ja äänimaailma hillitty. Onko hillitty synonyymi jollotukselle mikä on nokialaisissa rasittava ominaisuus...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.12.21 - klo:08:57
Sama huomio kiinnittynyt itsellänikin :D Sana "pärjätty" kuulostaa kevyesti siltä, että tyydyttäisiin johonkin. Yhdyn myös mielipiteeseesi siitä, että HP9 olleet tähän asti parhaimmat talvirenkaat, mitä alla ollut. ,,änimaailma on hillitty ja pito on mahtava. Keskikulutus 5,3 l/100km, kun ajo ollut pääosin kaupunkiajoa, mikä on sekin hyvä.

Huvittavaa sinänsä että naurat täällä jos joku "pärjää" kitkarenkailla ja samaan aikaan toteat nastajollotuksen olevan hillittyä eli sinun sanoja lainaten "tyydytään johonkin" kun pärjätään sellaisen karmean ropinan kanssa  :D ;D :-*

Tästä varmaan voi vetää suoran johtopäätöksen että huonot kuskit omaavat alentuneen kuulon...
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.12.21 - klo:20:00
Huvittavaa sinänsä että naurat täällä jos joku "pärjää" kitkarenkailla ja samaan aikaan toteat nastajollotuksen olevan hillittyä eli sinun sanoja lainaten "tyydytään johonkin" kun pärjätään sellaisen karmean ropinan kanssa  :D ;D :-*

Tästä varmaan voi vetää suoran johtopäätöksen että huonot kuskit omaavat alentuneen kuulon...

Joo kyllä tänäänkin kitkoilla "pärjäsi", mutta kun lomat alkaa, niin loppuu pärjääminen ja molempiin autoihin uudet nastat alle!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarski66

Lainaus käyttäjältä: Sped - 20.12.21 - klo:08:57
Sama huomio kiinnittynyt itsellänikin :D Sana "pärjätty" kuulostaa kevyesti siltä, että tyydyttäisiin johonkin. Yhdyn myös mielipiteeseesi siitä, että HP9 olleet tähän asti parhaimmat talvirenkaat, mitä alla ollut. ,,änimaailma on hillitty ja pito on mahtava. Keskikulutus 5,3 l/100km, kun ajo ollut pääosin kaupunkiajoa, mikä on sekin hyvä.

Anteeksi, kirjoitin vähän huonosti tarkoitukseni: Kitkarenkaat on todella hyvät, en tyydy enää huonompaan. Tämän vuoksi en koskaan osta nastrenkaita enää.
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

ile

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.12.21 - klo:20:00
Huvittavaa sinänsä että naurat täällä jos joku "pärjää" kitkarenkailla ja samaan aikaan toteat nastajollotuksen olevan hillittyä eli sinun sanoja lainaten "tyydytään johonkin" kun pärjätään sellaisen karmean ropinan kanssa  :D ;D :-*

Tästä varmaan voi vetää suoran johtopäätöksen että huonot kuskit omaavat alentuneen kuulon...

Tämä ihan ymmärrettävä pointti, jos äänieristys on mitä on. H9:t oli kutos-allroadissa ja eipä noi paljon metelöineet. Selkeesti isompi meteli oli seuraavassa nelkku b9 kesärenkailla kun rengasmelu tuli aika hyvin läpi.

o.b.

Kitkarenkaat on ylivoimaiset kaikin puolin silloin kun ei ole oikeasti liukasta. Ehkä bränikät kitkarenkaat pärjää jopa ihan liukkaillakin keleillä, mutta harva niitä joka vuosi uusia ostaa. Takseissa ehkä jos ajavat ympäri vuoden.

V60

Kitkarenkaat on hyvät, jos ajettavalta pinnalta löytyy kitkaa. Muuten pulkat. Kuvan paikassa ei kitkaa ollut ja olin kusessa vaikka xdrive. Alemman hoitoluokan teitä jos joutuu ajamaan niin nasta on oltava.

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Sped

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.12.21 - klo:20:00
Huvittavaa sinänsä että naurat täällä jos joku "pärjää" kitkarenkailla ja samaan aikaan toteat nastajollotuksen olevan hillittyä eli sinun sanoja lainaten "tyydytään johonkin" kun pärjätään sellaisen karmean ropinan kanssa  :D ;D :-*

Tästä varmaan voi vetää suoran johtopäätöksen että huonot kuskit omaavat alentuneen kuulon...

Nyt taisi osua kovasti sieluun minun kommentti, ja niin että tuntui :D :D Ei tarvitse loukkaantua.

Eihän se ole karmeaa ropinaa, jos se ei sisälle kuulu :D , tietenkin jos äänieristys on huono niin "jollottaa". Minua ei voisi kiinnostaa pätkääkään miltä renkaat ulos kuulostavat, ajan yleensä ikkunat kiinni enkä pää ulkopuolella :D

Asia on juuri näin, miten V60 on yllä kirjoittanut ^
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sped - 21.12.21 - klo:06:04
Nyt taisi osua kovasti sieluun minun kommentti, ja niin että tuntui :D :D Ei tarvitse loukkaantua.

Taisi osua enemmän nauruhermoon kuin sieluun  ;)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sped - 21.12.21 - klo:06:04
Eihän se ole karmeaa ropinaa, jos se ei sisälle kuulu :D , tietenkin jos äänieristys on huono niin "jollottaa". Minua ei voisi kiinnostaa pätkääkään miltä renkaat ulos kuulostavat, ajan yleensä ikkunat kiinni enkä pää ulkopuolella :D

Se tietenkin on meidän ero, että toiset on ajaneet useammalla autolla ja tehneet tuon huomion renkaista. Yksi syy miksi minulle ei nokian nastarenkaita tule alle on tuo jollottaminen. Ja kyllä se tulee jopa hyvin erikseen "VAIMENNETUSSA" autossa esille, joten turha paukutella henksleitä ainakaan, jos sinun käsitys hyvin vaimennetusta autosta on tuo golffi. Audi noista saattaa olla jo kohtuu hiljainen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sped

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.21 - klo:07:41
Se tietenkin on meidän ero, että toiset on ajaneet useammalla autolla ja tehneet tuon huomion renkaista. Yksi syy miksi minulle ei nokian nastarenkaita tule alle on tuo jollottaminen. Ja kyllä se tulee jopa hyvin erikseen "VAIMENNETUSSA" autossa esille, joten turha paukutella henksleitä ainakaan, jos sinun käsitys hyvin vaimennetusta autosta on tuo golffi. Audi noista saattaa olla jo kohtuu hiljainen.

Ei tässä ole missään kohtaa paukuteltu henkseleitä. Entinen Audi oli HP 8 paljon äänekkäämpi kuin nykyinen auto. Se on kyllä niin kuin sanoit, että jotkut meistä on vaan ajanut enemmän kilometrejä kuin toiset.  ;) Ja homma nyt vaan sattuu olemaan niin, että oman autoni kohdalla se äänimaailma on "hillitympi" kuin ennen. Johtuuko se syystä x vai y, antaa kaikkien oman mielikuvituksen tehdä siinä omat päätelmät.

Hieno keskustelu :D
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

-karppa-

Ai että nyt loppui "pärjääminen". Kyllä hymy tuli suupieliin taas, kun vaihtoi uudet goodyear ice arctic 2 nastarenkaat alle. Menee, kuin juna liikenneympyrät ja jopa Palokan rampilla pystyi ajamaan reippaammin, ettei auto ruvennut luisumaan. Positiivinen yllätys oli myös renkaiden hiljaisuus mitä myös on testeissä kehuttu. Ei jollota kuten nokialainen tai humise häiritsevästi.

Noin 100km testillä ei huono valinta ja ei ne kehut testeissä olleet turhia. Joulun jälkeen pääsee mökkitielle testiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

V60

Eli GY:n nastoja voi suositella? Pitää tutkailla, josko jossain vaiheessa ottaisi taas nastat alle. Tänä talvena ollut taas sellaisia kelejä, että kitkoilla ajaminen on paikoin hieman riskialtista.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: V60 - 22.12.21 - klo:14:08
Eli GY:n nastoja voi suositella? Pitää tutkailla, josko jossain vaiheessa ottaisi taas nastat alle. Tänä talvena ollut taas sellaisia kelejä, että kitkoilla ajaminen on paikoin hieman riskialtista.

100km ajolla kyllä. Katsotaan mitä mieltä Mamma on ja miten käyttäytyy, kun joulun jälkeen ajelen mökille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SNG

Passatissa Nokian R2:t. Pintaa 5-6mm, Ocu Scoutissa Contin  6-kitkat, pintaa suurin piirtein saman verran.

Nokianeissa surkea sivuttaispito. Contit pitää sekä pitkittäis- että sivuttaissuunnassa edelleen tosi hyvin.

Ei ole ensi talvena vaikea päättää tuleeko Passatiiin uusia Nokianeja alle. Ei nimittäin taatusti tule!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy