Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.10.21 - klo:13:41
Jos ajelet muulloin tuoreilla kitkoilla, niin älä nyt ihmeessä ikäloppuja nastarenkaita laita, jos tulee se yksi päivä talvessa jolloin kitkat ovat liukkaat. Veikkaan että nuo nastat ovat silloin vielä liukkaammat.

Juu, enempi 30 vuotta on kitkoja pyörinyt. Nää Nokialaiset (pre huiputus) oli viimetalven(kin) alla ja oli kyl hyvä pito. Ehkä en osaa parempaa vaatiakaan?
Koskaan ole ongelmissa ollut kitkoilla. Nopeus vaan pitää säätää oikein, niin saa sen menetetyn 7% pidonvähemmyyden kompensoitua… Kaksi hyvää syytä olla ajamatta niillä muutenkun sitten oikeasti liukkaalla sydäntalven etelän polanteella. Ei kulu turhaa ja ihan s@@tanallinen meteli  >:( pitäähän ne jollain aikaa ajaa loppuun nuokin, ei sitä luonto kestä roskiin hyviä gumeksia heittää. ;D

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 04.10.21 - klo:13:09
Uks asia tyhmää maalaista ihmetyttää; jos kaupasta voi saada alle jopa 5 vuotta vanhat ”uudet” renkaat,  niin miten ihmeessä niihin on ohjelmoitu että ”vanhentuminen” alkaa vasta kun ne pyörähtää auton alla? Eli liikkeen hyllyssä säilyy kun on ”oikeat olosuhteet”. No aika liki samat olosuhteet on omassa autotallissa, ovea vaan pidetään vähemmän auki…
Miten mahtaa olla; jos talvirenkaat ottaakin pois vanteelta keväällä ja laittaa vaakatasoon pinoon kuten niitä yleensä liikkeissä säilytetään, niin loppuuko ”vanheneminen” varstoinnissa?

Jos mekaaninen rasitus jätetään pois laskuista, niin pääsääntöisesti renkaan vanhenemiseen vaikuttavat UV-säteily, lämpötila ja ilman laatu (kemikaalimolekyylit, otsoni, kosteus,…). Kaikki nämä tekijät vaikuttavat myös siellä kaupan hyllyllä, mutta ei rengas silti mikään tuoretuote ole, joka olisi ostettava ja käytettävä heti. Aika moni taho tuntuu olevan sitä mieltä, että renkaiden suositeltu käyttöikä olisi kuusi vuotta. Siinä ajassa käyttämättömänkin renkaan kumiseos alkaa olla jo kovettunut siinä määrin, että ajo-ominaisuuksissa otetaan turpaan vastaavaan tuoreeseen kumiin verrattuna " riippumatta kitka/nasta -asetelmasta.

Renkaiden varastoinnista muuten STRO¹ suosittaa seuraavaa:
"""
" henkilöauton rengas, jota ei ole asennettu vanteelle, varastoidaan pystyasennossa.
Renkaat voidaan varastoida lyhyen aikaa lappeellaan, mutta ei yli yhden kuukauden kääntämättä alimmaisia ylimmäiseksi.
" vanteelle asennettu rengas voidaan varastoida pystyasennossa, lappeellaan, tai seinällä riippuen.
"""

¹ https://www.stro.fi/tiedotus/renkaiden-vanheneminen/


ukormi

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.10.21 - klo:07:44
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-nastarengas-jai-viidenneksi-ruotsalaisessa-vertailussa-kitkarenkaat-nappasivat-karkipaikat/3e3e8a1d-52e3-4cef-a0b0-38f43b4aa639
Olikos tää täälä jo?
Alkaa noi raaputtimet jäämään kohta historiaan.

Mielestäni talvirenkaan pitää olla turvallinen kaikissa jääolosuhteissa. Eikös se ole juuri se talvirenkaan tarkoitus? Muutenhan voisi ajella hiljaisilla ja energiatehokkailla kesärenkailla ympäri vuoden.

"Teknikens Värld taas ei painota testin eri osa-alueita, vaan laskee niistä saadut pisteet suoraviivaisesti yhteen. Osioissa on jonkin verran eroa verrattuna TM:n vertailuun, mutta ruotsalaislehdenkin vertailussa Nokian Hakkapeliitta 10 oli paras jäällä ja lumella keräten niistä huippupisteet. Lehti pitääkin Hakkapeliittaa parhaana valintana vaativimpiin talviolosuhteisiin."

Täällä itärajalla pelkät kitkat eivät ole vaihtoehto jos on pakko lähteä säällä kuin säällä ajamaan vaikkapa 20km päähän töihin. Paras olisi kun voisi aamulla katsoa kelin ja vaihtaa sopivat kiekot alle, joko kesät, kitkat tai nastat.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

#6784
Lainaus käyttäjältä: juubatuuba - 04.10.21 - klo:18:15
Jos mekaaninen rasitus jätetään pois laskuista, niin pääsääntöisesti renkaan vanhenemiseen vaikuttavat UV-säteily, lämpötila ja ilman laatu (kemikaalimolekyylit, otsoni, kosteus,…). Kaikki nämä tekijät vaikuttavat myös siellä kaupan hyllyllä, mutta ei rengas silti mikään tuoretuote ole, joka olisi ostettava ja käytettävä heti.
Vanheneminen on niin nopeaa, että TM:n testeihin edelleen vain uunituoretta tavaraa, koska viikotkin ratkaisevat:

"Lehtitesteihin lähetettiin Juhan mukaan aina uunituoretta tavaraa.

" Rengas heikentyy varastoinnissa, joten testeihin lähetettiin enintään viikon vanhoja renkaita."

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016030321202053

jhm

Juuri eilen vein rengasliikkeeseen kakkosauton talvipyörät vaihdettaviksi  uusiin nastarenkaisiin. Ei aivan tuoreet Hakkapeliitta 4:set,paistoaika 3703 😁 .Tänään sitten haen uudet neloset...Misukat.
VW Transporter T5  84kw 2014

tet

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 19.10.21 - klo:08:09
Mielestäni talvirenkaan pitää olla turvallinen kaikissa jääolosuhteissa. Eikös se ole juuri se talvirenkaan tarkoitus? Muutenhan voisi ajella hiljaisilla ja energiatehokkailla kesärenkailla ympäri vuoden.

Talvirenkaan hyötyhän muodostuu paitsi sen ominaisuuksien paremmuudesta verrokkiin nähden, myös siitä kuinka paljon niissä renkaalle hyvissä olosuhteissa ajetaan. Jos talviaikana suurin osa ajosta on liukkailla jääpolanteilla, on varmasti turvallisinta ajaa sinne sopivimmilla renkailla. Jos taas suurin osa ajasta mennään paljaalla asfaltilla, voi olla järkevintä maksimoida pito juuri sillä alustalla. Onnettomuuden todennäköisyyshän on suurin juuri sillä alustalla, millä suurimman osan aikaa ajetaan.

Lisäksi on hyvä muistaa se, että paljaalla asfaltilla ajo tuhoaa nopeasti nastarenkaan jääpito-ominaisuudet, jolloin rengastyyppien erot myös siellä liukkaalla jäällä tasoittuvat huomattavasti kun alla ei ole niitä juuri pakasta vedettyjä renkaita. Rengastestien suurin puute on ilman muuta se, että testataan vain uusia renkaita, kun harva kuitenkaan niillä uusilla kovin suurta osaa talviajoistaan ajelee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Kitkat alla +4 astetta ja vettä sataa kaatamalla. Alla CVC7 nordic kitkat eikä minkäänlaisia ullatuksia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Antore

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.10.21 - klo:18:06
Kitkat alla +4 astetta ja vettä sataa kaatamalla. Alla CVC7 nordic kitkat eikä minkäänlaisia ullatuksia!

Mistäpä niitä ullatuksia muualta voisi tulla kuin penkin ja ratin välistä? Näin vaikka alla sulla onkin huonoimmin tuohon olosuhteeseen soveltuva rengastus.

Sokota09

Tässä ketjussa ei ole kyllä kovinkaan montaa levyn raitaa käytössä...

TDiih

Mitkäköhän kitkat sitä laittais ID.3:n alle? Jos koko olisi jotain muuta kuin 215/55 r18, niin olisin luultavasti ostanut GY:n UltraGrip Ice 2:t. Contit taitaa olla sen verran pehmeetä kumia, että kuluvat silmissä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 19.10.21 - klo:20:53
Näin vaikka alla sulla onkin huonoimmin tuohon olosuhteeseen soveltuva rengastus.

Tänään moni saattanut olla eri mieltä, jotka ovat olleet aamulla liikenteessä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.10.21 - klo:12:01
Tänään moni saattanut olla eri mieltä, jotka ovat olleet aamulla liikenteessä.

..ja myös hieman pohjoisempana ihan näin keskellä päivää sama juttu. Sinänsä ihan hyvä tuuri, kun varmuuden vuoksi jo luovuin KE-kitkoista jo parin viikon käytön jälkeen ja alle meni R3:t, kun ennuste näytti pikkasen hankalalle.

Meinasinkin tulla jo tänne kitisemään, että on noi R3:t vaan astetta lullemmat ja tunnottomammat kuin nastat kun niillä tuli ajeltua suoraan pidempi setti. Mutta meno pikkasen muuttui, kun rengasliike olikin pistellyt noihin vain 2bar ja nostelin paineet 2,5n kulmille. Sitten loppui R2mainen luikertelu. Ei nuo niin tukevat ole kuin KE-kitkat tai H9:t, mutta aika samaa luokkaa hehtaarilleen kuin GY UG2:t. Täytyy vaan toivoa, että sivuttaispito olisi noissa astetta parempi kuin UG2:ssa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.10.21 - klo:00:41
Mitkäköhän kitkat sitä laittais ID.3:n alle? Jos koko olisi jotain muuta kuin 215/55 r18, niin olisin luultavasti ostanut GY:n UltraGrip Ice 2:t. Contit taitaa olla sen verran pehmeetä kumia, että kuluvat silmissä.

Contin kitkoilla (kutoset) ajettu kolme talvea. Ei vielä mitään tarvetta vaihtoon. Ei ne ihan silmissä siis ainakaan nelikossa ole kuluneet.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.10.21 - klo:23:18
Contin kitkoilla (kutoset) ajettu kolme talvea. Ei vielä mitään tarvetta vaihtoon. Ei ne ihan silmissä siis ainakaan nelikossa ole kuluneet.

Omassa käytössäni nuo kestivät kolme talvea ja kaksi kesää. Mainiot renkaat. Vakaat, hiljaiset ja pitävät kaikissa olosuhteissa.

Erkka

#6795
Mielestäni talvirenkaiden kestoa pitäisi laskea kilometreissä. Ei vuosissa. On kuskeja, jotka ajavat kymmeniä tuhansia talvikaudessa ja kuskeja jotka ajavat vain muutaman tuhat kilsaa kaudessa.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.10.21 - klo:23:56
Omassa käytössäni nuo kestivät kolme talvea ja kaksi kesää. Mainiot renkaat. Vakaat, hiljaiset ja pitävät kaikissa olosuhteissa.

Suomessa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 21.10.21 - klo:07:32
Mielestäni talvirenkaiden kestoa pitäisi laskea kilometreissä. Ei vuosissa. On kuskeja, jotka ajavat kymmeniä tuhansia talvikaudessa ja kuskeja jotka ajavat vain muutaman tuhat kilsaa kaudessa.

Kyllä ja ei. Kumi kuitenkin kovettuu, vaikka kilometrejä ei tulisikaan. Siksi ajallakin on merkitystä, kitkarenkaissa varmaan vielä enemmän kuin nastoissa pehmeämmästä kumilaadusta johtuen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 20.10.21 - klo:00:41
Mitkäköhän kitkat sitä laittais ID.3:n alle? Jos koko olisi jotain muuta kuin 215/55 r18, niin olisin luultavasti ostanut GY:n UltraGrip Ice 2:t. Contit taitaa olla sen verran pehmeetä kumia, että kuluvat silmissä.
Lukemieni kokemusten mukaan asia ei ole aivan noin yksioikoinen. Vaikka Conti käyttääkin noissa CVC7:ssa pehmeämpää kumiseosta niin se ei automaattisesti tarkoita että kuluisivat nopeammin kuin nuo Goodyearin Ultragrip Ice 2:t. Itseasissa olen kuullut monen sanovat noiden UGI 2:sten kuluvan nopeammin kuin noiden CVC7:n. Kaiken kaikkiaan liian monta muuttujaa on asiassa. Rengaspaineet tuppaavat monella olevan talvirenkaissa monesti liian matalalla joka sitten kiihdyttää kulumista ja miten sitten renkaita kierrättää suhteessa kilometreihin. Raskaan ja rajun väännön omavaavan sähköauton tapauksessa varsinkin vetävien pyörien renkaat joutuvat kyllä paljon kovemmalle rasitukselle, varsinkin paljon kiihdytyksiä sisältävässä kaupunkiajossa. Sanoisin että, jos haluaisit maksimoida kestävyyden niin kokeilisin Michelinin X-Ice Snow -renkaita. Toinen voisi olla harkita jotain vaihtoehtoista kokoa joka olisi ulkohalkaisijaltaan lähellä alkuperäistä, mutta renkaassa leveyttä olisi enemmän.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 21.10.21 - klo:12:01
Raskaan ja rajun väännön omavaavan sähköauton tapauksessa varsinkin vetävien pyörien renkaat joutuvat kyllä paljon kovemmalle rasitukselle, varsinkin paljon kiihdytyksiä sisältävässä kaupunkiajossa.
Raskaimmat ja vääntävimmät sähköautot ovat vain monesti erittäin tarkalla luistonestolla varustettuja nelivetoautoja, jotka eivät kiihdytyksissä pahemmin renkaita rasita.

Jultsu

Rasittuuhan se rengas myös siinä pidon rajamaillakin, juuri ennen kuin lepokitka muuttuu liikekitkaksi, jopa enemmänkin.




Mitä raskaampi auto, sitä enemmän kitkaa renkaalla on tien pintaa vasten, eli sitä kovemmin sitä voidaan kuormittaa ennenkuin tuo lepokitka muuttuu liikekitkaksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.21 - klo:19:32
Rasittuuhan se rengas myös siinä pidon rajamaillakin, juuri ennen kuin lepokitka muuttuu liikekitkaksi, jopa enemmänkin.




Mitä raskaampi auto, sitä enemmän kitkaa renkaalla on tien pintaa vasten, eli sitä kovemmin sitä voidaan kuormittaa ennenkuin tuo lepokitka muuttuu liikekitkaksi.

Näin on. Rengas tekee sitä enemmän työtä, mitä enemmän tehoa sen kautta siirretään! Ei se työ ilmaiseksi ja häviöttä tiehen siirry.

jt

Ja mitä painavampi auto, sen suurempi on toki tasaisessa ajossakin renkaan kuormitus (kuluminen).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Foxit

Kuten tässä on jo aiemmat keskustelijat jo aikaisemmin maininneetkin niin kuluvat ne renkaat näissä nelivetoisissa sähkäreissäkin. Monien pienimpien nykysähkärien kuten Peugeot 208-e omamassa lähtee jostain 1600 kg kieppeiltä joten ihan kevyistä vehkeistä ei puhuta. ID3 omamassa onkin jo päälle 1800 kg alhaisimmillaan ja 82 kWh akulla menee jo 2000 kg rikki, ID.4 :n omamassakin lähtee 2200 kg ylöspäin. Myöskään tuo neliveto ei ole vielä kovin yleinen monessakaan sähkärissä. Jonkin verran on tässä tullut seurailtua sähköautojen käyttökokemuksia ja tässä jo pari Kia e-Niron omistajaa on ihmetellyt renkaidensa nopeaa kulumista varsinkin vetävillä pyörillä. Jos noita massatietoja haluaa enemmänkin katsella niin suosittelen vaikka Björn Nylandin avoimiin taulukkohin tutustumista: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=1865415711

Jännä nähdä mitä Suomen tiestö tykkää kun nämä suuri massaiset sähkärit lähtevät yleistymään kiihtyvällä tahdilla ja nastallisten talvirenkaiden käyttötottumukset pysyvät samoina kuin tähän mennessä eli yli 85 % käyttää niitä edelleen...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tet

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.10.21 - klo:09:28
Jännä nähdä mitä Suomen tiestö tykkää kun nämä suuri massaiset sähkärit lähtevät yleistymään kiihtyvällä tahdilla ja nastallisten talvirenkaiden käyttötottumukset pysyvät samoina kuin tähän mennessä eli yli 85 % käyttää niitä edelleen...

Suppea otanta omassa tuttavapiirissä, sekä myös nettikeskustelut, ovat antaneet viitteitä että kitkojen osuus olisi ihan viime aikoina alkanut nousta aiempaa nopeammin. Ehkäpä sähköinen autoilukin auttaa asiassa, saattaa nastojen ropina muuten hiljaisessa sähköautossa alkaa nopeasti jurppimaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.10.21 - klo:11:25
Suppea otanta omassa tuttavapiirissä, sekä myös nettikeskustelut, ovat antaneet viitteitä että kitkojen osuus olisi ihan viime aikoina alkanut nousta aiempaa nopeammin. Ehkäpä sähköinen autoilukin auttaa asiassa, saattaa nastojen ropina muuten hiljaisessa sähköautossa alkaa nopeasti jurppimaan.
Totta, ainakin Autostadiumin ja tuttavapiirin kuplassa tilastot näyttävät valossa hieman toiselta kuin tuo Suomen tilasto 85/15 tilasto antaa ymmärtää. Jonkin suuntaista muutosta noissa talvirengashankinnoissa näkyy monella olevan. Toivotaan että useammat olisivat jatkossa talvirengashankkinnoissaan avarakatseisempia ja pitäisivät myös nastattomat vaihtoehdot mukana mietinnöissään. Edelleenkään nastarenkaiden jääpidon muutoksia käytettyinä ei tuoda mielestäni riittävästi esille monessakaan yhteydessä eikä tästä haluta tehdä mittauksia, saatika julkaista niitä. Valitettavasti kotimaiset autolehdet ovat tässä avainasemassa. 
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.21 - klo:19:32
Rasittuuhan se rengas myös siinä pidon rajamaillakin, juuri ennen kuin lepokitka muuttuu liikekitkaksi, jopa enemmänkin.




Mitä raskaampi auto, sitä enemmän kitkaa renkaalla on tien pintaa vasten, eli sitä kovemmin sitä voidaan kuormittaa ennenkuin tuo lepokitka muuttuu liikekitkaksi.
Hyvin toimivalla nelivedolla ei juurikaan vain tarvitse mennä lähellekään pidon rajoille.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 22.10.21 - klo:00:24
Ja mitä painavampi auto, sen suurempi on toki tasaisessa ajossakin renkaan kuormitus (kuluminen).
Noin olisi, jos rengaskoko ei kasvaisi auton massan mukana.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy